Skip to content

22 Comments

  1. Lars Rönnberg
    Dec 3, 2012 @ 17:31

    För lite segel!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 3, 2012 @ 20:05

      Kanske lagom med segel för solo- eller shorthanded på Biscaya?

      Reply

      • Sam V
        Dec 3, 2012 @ 20:13

        Eller no-handed. Men det ser ovanligt bra ut. Renderingarna alltså.

        Reply

  2. Dennis
    Dec 3, 2012 @ 22:27

    elan 350?

    Reply

  3. Dennis
    Dec 3, 2012 @ 22:28

    Elan 350… !?

    Reply

    • Hannu
      Dec 3, 2012 @ 22:31

      Ja! Vadå Elan 350 ????

      Reply

  4. Mats V
    Dec 3, 2012 @ 23:33

    Betydligt större (1,23 m längre tex) men bara 200 kg tyngre än Xp33. Ändå skrov med “exceptional strength”. Bygger vi isbrytare i norr? ;-)

    Reply

    • Mats V
      Dec 3, 2012 @ 23:37

      1,21…

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Dec 4, 2012 @ 16:34

        Fast bara +25 cm längre skrovlängd +5 cm bredare skrov än Elan 350 som tydligen väger 1 ton mer.
        Undrar om vikten på Sun Fast verkligen stämmer, kölen väger dessutom hela 2 ton gentemot Elan 350 som bara har 1,3 tons kölvikt?
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Pelle P
          Dec 4, 2012 @ 19:07

          Stämmer detta kommer den att “rinna på”, viktigt bland våra öar..

          Reply

    • Peter K
      Dec 5, 2012 @ 09:26

      Vet inte om det är isbrytare men Xp 33 är en otroligt tung båt för sin storlek.

      Reply

  5. JIMMY
    Dec 4, 2012 @ 21:13

    Dubbla rorkultar, coolt! (Förutsatt att man når att styra utan förlängare, annars tillför de kanske inte så mycket utom mer vikt).

    Reply

    • Anders Nilsson
      Dec 4, 2012 @ 21:23

      Ungefär som på Lasern – det enda hotta med den är rorkulten. :-)

      Tycker den ser ganska fin ut. Har mer i kölen än X-35 och 5 m2 mindre segelyta. Formstyvheten verkar vara betydligt större också.

      16m2 mindre segelyta än Grynet men är 1200kg lättare.
      Rinner säkert på i hårdare väder. Tufft på lätt läns och trist på lätt kryss med den våta ytan.

      Reply

      • Johan O
        Dec 4, 2012 @ 22:08

        5 cm bredare än Grynet men bredden sitter långt bak. med den låga totalvikten lär inredningen vara spartansk som en Express. Jag undrar vilken målgrupp båten vänder sig till, ska vi gissa på ett grundpris utan segel och instrument kring 1,2 mille?

        Är detta rätt båt för att få till en volymsäljare i dessa tider?

        Reply

        • Anders Nilsson
          Dec 4, 2012 @ 23:10

          Volumsäljare? Då får det ju se ut som Hanse 350 eller Bavaria 36 eller någonting sånt.
          Jag tycker det är kul att det kommer riktiga shorthandedbåtar så det kan bli race med båtar som är optimerade för ändamålet.

          Reply

          • Peter K
            Dec 5, 2012 @ 09:27

            +1

          • Johan O
            Dec 5, 2012 @ 22:07

            Kul är inte alltid lönsamt, säkert en kul båt men vem köper?
            Det är ingen familjebåt och ej heller en renodlad kappseglingsbåt. Elan 350 är likvärdig, något tyngre men mer inredning vilket jag tror varit en framgångsfaktor.

      • Peter Gustafsson
        Dec 4, 2012 @ 22:15

        Tittar man på var 3200 har sålts så är detta med stor sannolikhet mot samma marknad; fransmän som skall segla Transquadra :-)

        Jag tror inte de har några ambitioner att få till en volymsäljare i norra Europa…

        Reply

    • Stefan Kolmodin
      Dec 5, 2012 @ 11:18

      Dubbla rorkultar känns ju bara sämre, dyrare och tyngre.

      Reply

  6. Bosse
    Dec 5, 2012 @ 08:24

    Imponerande att man kan dra så mycket slutsatser om skrov och rätande moment när man inte kan se varken skrov eller köl.

    Reply

  7. Arthur A
    Dec 6, 2012 @ 09:12

    Kvalitét eller kvantitét?

    Vore intressant att jämföra skottens/inredningens placering efter 10 års kappsegling mellan mindre/mer, bättre/sämre byggmaterial i diverse sportiga segelbåtar…

    Reply

  8. Patrik A
    Dec 6, 2012 @ 21:27

    Alla båtar är kompromisser som någon bedömt vara “lagom” till en kundkategori´s användningsområde. Materialval och sammansättningsmetod är däremot val av ekonomisk karaktär för att göra produkten/produktion billigare och därmed sälja bättre, alla gillar billigt.. riktigt bra produkter är tyvärr varken billiga i produktion eller prislapp kom ihåg detta när ni köper nytt/begagnat att det är inte säkert att det är de mest producerade båtarna som nödvändigtvis är bäst, de kanske sålde flest pga. att de var billigast men kanske inte alls lika säkert bäst sammansatta.
    Båtar som knarrar i sjögång har oftast någon form att “genväg” i sammansättningen som med tiden ger en mjuk och tråkig båt där kärvande dörrar och luckor samt sprickor i gelcoat kommer som ett brev på posten.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.