Sun Fast 3600
Nu verkar det som att Sun Fast 3200 får en storasyster. Två av 3200 har ju gjort bra ifrån sig i Norge, men man lyckades inte riktigt bygga det moment man hade hoppats på i vår del av världen. Den svenska demobåten är fortfarande till salu, nu för 825 kkr (är säkert preutbart så här års).
Men i senaste Transquadra var man 9 båtar, och det är väl det som båten vad designad för.
Sun Fast 3600 bygger på samma koncept.
Designed by Daniel Andrieu, the Sun Fast 3600 benefits from the latest advances in vacuum-bagged resin infusion to ensure exceptional strength and rigidity while drastically reducing weight.
The lightweight, powerful hull with its hard chine, twin rudders and lead keel contributes to this new Sun Fast’s speed, balance and stability on all tacks. Perfectly adapted to solo, doublehanded, and crewed regattas, the Sun Fast 3600 is designed to compete in both inshore and offshore races.
Available with twin, composite tillers or wheel steering and choices in mainsheet management, the deck layout ensures easy handling through well thought-out ergonomics and optimised sailing functions.
Overal Length : 11.20 m
Hull Length : 10.85 m
Lenght waterline : 9.55 m
Max Beam : 3.55 m
Light displacement : 4 500 kg
Keel weight : 2 000 kg
Draft : 2.15 m
Max engine power : 20 Hp
Cabin : 2 – Berths : 6
Capacity : Fuel 75 l – Water 100 l – Fridge 45 l
Alu / Dyform : (standard) – Carbon / Rod : (option)
I 14.00 m J 4.20 m P 13.00 m E 4.60 m
Mainsail : 36 m2
Genoa : 33 m2
Spinnaker : 100 m2
CE category : A
Yacht Designer : Andrieu Yacht Design
Builder : Chantier Jeanneau S.A.
Dec 3, 2012 @ 17:31
För lite segel!
Dec 3, 2012 @ 20:05
Kanske lagom med segel för solo- eller shorthanded på Biscaya?
Dec 3, 2012 @ 20:13
Eller no-handed. Men det ser ovanligt bra ut. Renderingarna alltså.
Dec 3, 2012 @ 22:27
elan 350?
Dec 3, 2012 @ 22:28
Elan 350… !?
Dec 3, 2012 @ 22:31
Ja! Vadå Elan 350 ????
Dec 3, 2012 @ 23:33
Betydligt större (1,23 m längre tex) men bara 200 kg tyngre än Xp33. Ändå skrov med “exceptional strength”. Bygger vi isbrytare i norr? ;-)
Dec 3, 2012 @ 23:37
1,21…
Dec 4, 2012 @ 16:34
Fast bara +25 cm längre skrovlängd +5 cm bredare skrov än Elan 350 som tydligen väger 1 ton mer.
Undrar om vikten på Sun Fast verkligen stämmer, kölen väger dessutom hela 2 ton gentemot Elan 350 som bara har 1,3 tons kölvikt?
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Dec 4, 2012 @ 19:07
Stämmer detta kommer den att “rinna på”, viktigt bland våra öar..
Dec 5, 2012 @ 09:26
Vet inte om det är isbrytare men Xp 33 är en otroligt tung båt för sin storlek.
Dec 4, 2012 @ 21:13
Dubbla rorkultar, coolt! (Förutsatt att man når att styra utan förlängare, annars tillför de kanske inte så mycket utom mer vikt).
Dec 4, 2012 @ 21:23
Ungefär som på Lasern – det enda hotta med den är rorkulten. :-)
Tycker den ser ganska fin ut. Har mer i kölen än X-35 och 5 m2 mindre segelyta. Formstyvheten verkar vara betydligt större också.
16m2 mindre segelyta än Grynet men är 1200kg lättare.
Rinner säkert på i hårdare väder. Tufft på lätt läns och trist på lätt kryss med den våta ytan.
Dec 4, 2012 @ 22:08
5 cm bredare än Grynet men bredden sitter långt bak. med den låga totalvikten lär inredningen vara spartansk som en Express. Jag undrar vilken målgrupp båten vänder sig till, ska vi gissa på ett grundpris utan segel och instrument kring 1,2 mille?
Är detta rätt båt för att få till en volymsäljare i dessa tider?
Dec 4, 2012 @ 23:10
Volumsäljare? Då får det ju se ut som Hanse 350 eller Bavaria 36 eller någonting sånt.
Jag tycker det är kul att det kommer riktiga shorthandedbåtar så det kan bli race med båtar som är optimerade för ändamålet.
Dec 5, 2012 @ 09:27
+1
Dec 5, 2012 @ 22:07
Kul är inte alltid lönsamt, säkert en kul båt men vem köper?
Det är ingen familjebåt och ej heller en renodlad kappseglingsbåt. Elan 350 är likvärdig, något tyngre men mer inredning vilket jag tror varit en framgångsfaktor.
Dec 4, 2012 @ 22:15
Tittar man på var 3200 har sålts så är detta med stor sannolikhet mot samma marknad; fransmän som skall segla Transquadra :-)
Jag tror inte de har några ambitioner att få till en volymsäljare i norra Europa…
Dec 5, 2012 @ 11:18
Dubbla rorkultar känns ju bara sämre, dyrare och tyngre.
Dec 5, 2012 @ 08:24
Imponerande att man kan dra så mycket slutsatser om skrov och rätande moment när man inte kan se varken skrov eller köl.
Dec 6, 2012 @ 09:12
Kvalitét eller kvantitét?
Vore intressant att jämföra skottens/inredningens placering efter 10 års kappsegling mellan mindre/mer, bättre/sämre byggmaterial i diverse sportiga segelbåtar…
Dec 6, 2012 @ 21:27
Alla båtar är kompromisser som någon bedömt vara “lagom” till en kundkategori´s användningsområde. Materialval och sammansättningsmetod är däremot val av ekonomisk karaktär för att göra produkten/produktion billigare och därmed sälja bättre, alla gillar billigt.. riktigt bra produkter är tyvärr varken billiga i produktion eller prislapp kom ihåg detta när ni köper nytt/begagnat att det är inte säkert att det är de mest producerade båtarna som nödvändigtvis är bäst, de kanske sålde flest pga. att de var billigast men kanske inte alls lika säkert bäst sammansatta.
Båtar som knarrar i sjögång har oftast någon form att “genväg” i sammansättningen som med tiden ger en mjuk och tråkig båt där kärvande dörrar och luckor samt sprickor i gelcoat kommer som ett brev på posten.