Seglingsgymnasiet i Ängelholm vintertränar
Det är kul när seglargymnasierna tar ut svängarna. Älskade när Lerum körde Ocean Race och nu händer det bra saker i Ängelholm också. tack till Pierre Grönberg för tips och rapporten nedan.
Nästa grej måste ju vara att de olika skolorna möts i bäst av tre grenar: Laser, matchracing och offshore? Eller någon annan utmaning i stora båtarP
Ungdomar från Seglingsgymnasiet i Ängelholm ute och vintertränar
Segling idag är en sport som håller på dö ut! Ungdomar har mycket annat att göra nu för tiden. Det visade sig inte vara så lätt att hitta ungdomar som seglar kölbåt och många klubbar runt kusten som har jollesektioner som inte erbjuder träning med kölbåt. Jollesegling och kölbåt har mycket gemensamt men är samtidigt mycket olika och många jolle seglare har inte seglat på en snabb kölbåt. Farr 30 har samtidigt växt i Sverige och är nu en stor entyps klass. Detta gjorde att vi fick med oss elever från seglingsgymansiet i Ängelholm som efter en demonstrationssegling där föräldrarna var inbjudan och vi fick mycket positiv respons så ganska snabbt bildades ett team på 7-8 seglare som är villiga att satsa på kölbåt i kombination med jolle segling. Vårt mål är VM i Köpenhamn 2014.
Efter 2 månader med segling varje vecka så börjar vi känna båten riktigt bra och vi har blivit ganska samtränade. Det har visat sig att en kombination med jolle segling och att segla kölbåt skapar mycket sammanhållning och teamkänsla. Vi får också en bra förståellse för segeltrimning, taktik och en bredare syn på segling. Jolleseglingen är inte påverkad och vi seglar lika mycket jolle som tidigare men har lagt till en dag i veckan för Farr 30 träning och om vädret tillåter så seglar vi också på Lördagar då vi kan komma ut tidigare på dagen.
Seglingsgymnaiset har idag 11 elever från årskurs 1-4 med 5 nya detta året. Vi hoppas på minst 6 nya till 2013. 7 elever seglar idag aktivt Farr 30 och är villiga att satsa på detta tillsammans med jolle seglingen under tiden på gymnasiet.Seglargymnasiet i Ängelholm erbjuder strukturerad träning i Laser, e-jolle och 49er. Just nu har vi en Farr 30 och vi kan också segla C55 på tävling när det finns tid och plats på båtar som seglingsklubben ÄSSS står för. Det är vår förhoppning att vi skall kunna attrahera en Farr 30 till så vi kan träna mot en annan båt nästa säsong. Då blir det riktigt kul. Vad vi vet så är vi det enda ungdomsteamet i Sverige som satsar på Farr 30 men vi tror det kommer fler med tiden. Vår besättning består av elever från Rönne Gymnasiet i Ängelholm och är mellan 15 och 18 år gamla.
Träningen har varit både bansegling men också offshore distanssegling med nattsegling i Öresund. Vi tränar manöverbord, lär oss om säkerhetsutrustning och testar samma. Vi kör med “Captain Of The Day” där vi turas om att ha ansvaret för båten in och ut ur hamn, beslut om vägval, navigering och så klart segla båten som rosman under träningen. Vi skall kunna alla positioner ombord och med tiden bli riktigt bra på båthantering och segeltrim. Vi seglar båten själva med tränare ibland ombord och ibland med följebåt. Det roliga är att vi lär oss väldigt mycket nytt och blir snabbt bättre och vi jobbar mot klockan vid rundning av märken när vi tar ner spinnakern.
Vi elever tycket detta är toppen och hoppas fler kan vara med nästa år med en båt till då en Farr 30 är en riktigt bra båt att träna med då vi kan vara 7 man ombord och trots kylan så fryser vi inte då det är mycket intensivt och nästan för varmt med torrdräkt. Många olika segel och en snabb båt som går riktigt bra både på kryss och undanvind där vårt rekord så lång ligger på 19 knop enligt GPS när vi passerade kullen i 15 m/s på vägen till Ängelholm för några veckor sedan.
Vad är en Farr 30?
Farr 30 International One Design är mer känd som Mumm 30, vilket klassen hette från 1995 till 2009. Det är en strikt entyps offshore racer konstruerad 1995 av Bruce Farr and Associates. I Farrs designkronologi följde Mumm 30 efter Mumm 36 och är föregångare till Farr 40. Många seglare hävdar att 30:an är Bruce Farrs mest lyckade design någonsin.
Med sin höga rigg, djupa köl och lätta deplacement kan hon köra ifrån betydligt större båtar.
Klassen är kanske mest känd för att ha varit utvald entypsklass för den stora franska tävlingen ”Tour de France à la Voile” (TFV) från 1999 t.o.m 2010. TFV är Frankrikes tuffaste fleet race och seglas över 1000 nautiska mil med både krävande havskappsegling och täta bankappseglingar på varje stopover. Tävlingen tar en hel månad av segling på heltid och är mycket krävande för båtar och besättning.
Klassen har också seglats såväl på internationell Grand Prix-nivå som i lokala regattor. Klassens världsmästerskap alternerar vartannat år mellan USA och Europa medan kontinentala mästerskap seglas varje år i USA, Europa och Australien.
I Skandinavien har klassen vuxit snabbt på senare år då båtar har börjat finnas tillgängliga för mycket konkurrenskraftiga priser. 2005 fanns inga Farr 30:or i Skandinavien men idag 2011 har vi 20 båtar i Skandinavien. Med grannländerna Ryssland (St Petersburg), Tyskland och Holland har vi ca 30 båtar och växer alltjämt.
Farr 30 seglas med en besättningsvikt på max 525 kg, vilket gör att de flesta seglar med 6 eller 7 seglare. På en Farr 30 har alla mycket att göra, ingen är med bara för att sitta på kanten vilket gör det väldigt kul att vara med i ett Farr 30 team.
Farr 30 är en mångsidig entypsracer. Den är ett krävande fullblod både på havskappsegling och bankappsegling. Den passar utmärkt för att introducera jollejuniorer till storbåtssegling. Likväl passar den alla team som vill lyfta sin kompetens som seglare till nästa nivå. Farren är lättseglad men för att bli riktigt snabb måste man jobba fysiskt och aktivt med segeltrim, besättningsvikt, rullgippar, rullslag o.s.v.
Farr 30 är så långt du kan komma från en cruiser/racer. Interiören är funktionell för racing. Varken mer eller mindre. Klassen är till för dig som älskar en utmanande, effektiv seglingsmaskin i alla förhållanden från den lättaste lättvindskryss till den hårdaste undanvind. I en Farr 30 får du uppleva att segla lika fort som vinden i lättvind (4 knop på kryssen i 2 m/s), att ha fullt tryck på kryssen i 4 m/s och i 15 m/s på undanvind kommer loggen lååånga stunder att vara parkerad över 18 knops båtfart med toppar över 25 knop om spinnakern fortfarande är uppe.
Efter 12 år på franska Touren och mer än 10 år på seglingens Grand Prix-scen måste Farr 30:n sägas vara en vältestad och robust design som är mycket lämplig för skandinaviska vatten. Den är extremt kul att segla i den lättvind vi ofta har under sommaren, likväl som under de hårda höstkulingarna när man får sticka ut och plana och surfa på havet utan att vara orolig för båten. Farr 30 är trailerbar vilket gör vår långa kuststräcka betydligt kortare när man vill möta andra Farr 30:or i Skandinavien. Nu är den även ekonomiskt konkurrenskraftig för skandinaviska team.
Med Magic Cup 2012 befäster Farr 30-klassen sin ställning som en av de mest intressanta klasserna för amatörer som vill utveckla sin segling i både entyp och handikapp.
MVH
Pierre