Både Pogon och Sun Fast 3600 har samma avskalade koncept, 3600:an dessutom riktigt mycket racing. Konceptet tilltalar mig betydligt mer än tunga träinredningar.
Jag tycker precis som Du, Anders. Jag tror tyvärr inte att detta “enkla” inredningsconcept varken är eller blir populärt på våra breddgrader, av den enkla anledningen att här måste båtar ha “dual purpose”, annars finns inte pengar tillgängliga för köp eftersom den äkta hälften oftast sitter på veto. Stilen i sig är ju inte ny. I USA kallar man detta för “Herreshof style”, vilket då oftast syftar på färgvalet och designstilen och inte har med hur inredningen är byggd att göra. Men, det går byggmässigt att spara stora pengar på detta vis och precis som Du skriver går det att spara mycket vikt också. Andra exempel är ju två så olika båtar som J/111 och den nu aktuella Varianta 37
Jag tror att en avskalad inredning kan bli riktigt trivsam med tom ganska små medel. Dessutom tror jag att hela familjen uppskattar själva seglingen mer om båten är riktigt spänstig i sin känsla. Min spaning är att trenden håller på att vända, även Arcona kommer med smarta, lite lättare och roligare båtar (och med mer effektiva kölar) om ett fåtal år. Målgruppen fokuserar om. Det är väl dom tunga trögmanövrerade båtarna som kräver bogpropeller som skrämmer iväg alla dom som vi mest av allt vill att dom ska omfamna äventyr på sjön precis lika mycket som vi!
Hade en kul Banner 28HR för några år sedan… 81-86. Jättefin båt som var varvsbyggd från Haderslev. Skott som inte var bärande var tillverkade i mahognyfanerad divinycell. Otroligt lätta skivor (wellpappvikt) som gav ett klart ombonat intryck. Om ytskiktet på skott är i mahognyfaner eller vitmålat kan inte spela någon som helst roll viktmässigt. Känns ibland som om det blir en konstig diskussion om detta ur viktsynpunkt. Vitmålat ger förståss ett billigare ytskikt och som blir lite mer oömt. Just en rimlig blandning av ljusa ytor o lite mahogny/teak ger en fräsch touch, vilket sannolikt appelerar på de flesta oavsett kön/ålder. Att kliva ner i en gammal mörk 70-talsbåt med teak i både tak, skrovsidor o durk, typ “kolkällare” känns inte kul. Men tydligen är det många som tycker att dom är fina, det räcker med att titta på Blocket annonserna så inser man snabbt att smaken är lite olika.
Stefan K http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Kanske en prisfråga men nu tycks ju Sydost Marin också tilll slut ha sålt lillasystern, sin demo Sunfast 3200 efter mååånga år och vad jag förstår fortfarande knappt använd. Riktigt fin båt för t ex shorthand som man hoppas få se användas aktivt nu, på W2S t ex.
I en video/presentation av SF 3600 berörde Jeanneaukillen just skillnaden mellan 3200 och 3600 som sägs vara lättvindsegenskaper och nämnde då Nordamerikas Great Lakes och Skandinavien som målgrupp. Nu ska “vi” bli tillfredsställda ;-)
Vi provseglade 3200:an. Grymt fin båt och helt fantastiska akterkojer för en liten familj som vår. För oss var det inte interiören som fällde avgörandet. Snarare att brunnen är så fokuserad på shorthand att det nästan blev jobbigt att vara mer än två i den och med det så kändes det som om den inte var helt optimal vid bryggan heller. 3600 verkar ju bättre i det avseendet.
Men om man bara ska segla som en tok på havet med sin bästa polare (eller själv), så finns det nog få båtar som slår 3200:an i den här prisklassen.
Nov 13, 2013 @ 07:38
Både Pogon och Sun Fast 3600 har samma avskalade koncept, 3600:an dessutom riktigt mycket racing. Konceptet tilltalar mig betydligt mer än tunga träinredningar.
Nov 13, 2013 @ 15:41
Jag tycker precis som Du, Anders. Jag tror tyvärr inte att detta “enkla” inredningsconcept varken är eller blir populärt på våra breddgrader, av den enkla anledningen att här måste båtar ha “dual purpose”, annars finns inte pengar tillgängliga för köp eftersom den äkta hälften oftast sitter på veto. Stilen i sig är ju inte ny. I USA kallar man detta för “Herreshof style”, vilket då oftast syftar på färgvalet och designstilen och inte har med hur inredningen är byggd att göra. Men, det går byggmässigt att spara stora pengar på detta vis och precis som Du skriver går det att spara mycket vikt också. Andra exempel är ju två så olika båtar som J/111 och den nu aktuella Varianta 37
Nov 14, 2013 @ 17:54
Jag tror att en avskalad inredning kan bli riktigt trivsam med tom ganska små medel. Dessutom tror jag att hela familjen uppskattar själva seglingen mer om båten är riktigt spänstig i sin känsla. Min spaning är att trenden håller på att vända, även Arcona kommer med smarta, lite lättare och roligare båtar (och med mer effektiva kölar) om ett fåtal år. Målgruppen fokuserar om. Det är väl dom tunga trögmanövrerade båtarna som kräver bogpropeller som skrämmer iväg alla dom som vi mest av allt vill att dom ska omfamna äventyr på sjön precis lika mycket som vi!
Nov 13, 2013 @ 20:49
Vi har aldrig saknat trät i vår J/105:a. Däremot en större gennaker. ;)
Nov 13, 2013 @ 09:23
Grymt najs:). Verkar helt perfekt.
Nov 13, 2013 @ 17:30
Så skall en förpik se ut! Bara att slänga in gennakern. Men försök sälja in den här till frugan…
Nov 15, 2013 @ 00:26
Hade en kul Banner 28HR för några år sedan… 81-86. Jättefin båt som var varvsbyggd från Haderslev. Skott som inte var bärande var tillverkade i mahognyfanerad divinycell. Otroligt lätta skivor (wellpappvikt) som gav ett klart ombonat intryck. Om ytskiktet på skott är i mahognyfaner eller vitmålat kan inte spela någon som helst roll viktmässigt. Känns ibland som om det blir en konstig diskussion om detta ur viktsynpunkt. Vitmålat ger förståss ett billigare ytskikt och som blir lite mer oömt. Just en rimlig blandning av ljusa ytor o lite mahogny/teak ger en fräsch touch, vilket sannolikt appelerar på de flesta oavsett kön/ålder. Att kliva ner i en gammal mörk 70-talsbåt med teak i både tak, skrovsidor o durk, typ “kolkällare” känns inte kul. Men tydligen är det många som tycker att dom är fina, det räcker med att titta på Blocket annonserna så inser man snabbt att smaken är lite olika.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Nov 15, 2013 @ 07:42
Kanske en prisfråga men nu tycks ju Sydost Marin också tilll slut ha sålt lillasystern, sin demo Sunfast 3200 efter mååånga år och vad jag förstår fortfarande knappt använd. Riktigt fin båt för t ex shorthand som man hoppas få se användas aktivt nu, på W2S t ex.
Nov 15, 2013 @ 08:31
I en video/presentation av SF 3600 berörde Jeanneaukillen just skillnaden mellan 3200 och 3600 som sägs vara lättvindsegenskaper och nämnde då Nordamerikas Great Lakes och Skandinavien som målgrupp. Nu ska “vi” bli tillfredsställda ;-)
Nov 15, 2013 @ 08:46
Vi provseglade 3200:an. Grymt fin båt och helt fantastiska akterkojer för en liten familj som vår. För oss var det inte interiören som fällde avgörandet. Snarare att brunnen är så fokuserad på shorthand att det nästan blev jobbigt att vara mer än två i den och med det så kändes det som om den inte var helt optimal vid bryggan heller. 3600 verkar ju bättre i det avseendet.
Men om man bara ska segla som en tok på havet med sin bästa polare (eller själv), så finns det nog få båtar som slår 3200:an i den här prisklassen.