World Yacht Racing Forum 2012

wyrf12-01
Här är mina noteringar från World Yacht Racing Forum i veckan. Foto: Dino Soldin.

Detta är ju det årliga forum man har för att diskutera den affärsmässiga sidan av segelsporten, och alla är där. Event, team, sponsoransvariga, sponsorer, media och många andra.

Personligen tyckte jag det var intressant ur flera perspektiv. Dels var det nyttigt med tanke på nya M32 Cup där man kan lära sig mycket av både Extreme Sailing Series, D35-katamaranerna som seglar på Genevesjön och många andra. Men det är också viktigt att förstå hur seglingen utvecklas vid sidan av en ganska traditionell sport. Detta är naturligtvis inte utan konflikter.

Och när vi pratar proffsighet, så handlar det ju inte bara om pengar. Alla måste bli bättre på att “förstå sin kund” oavsett om det är medlemmarna i den egna klubben, klassförbunden som vill ordna race, media eller seglarna som deltar i den lokala regattan. De som bäst förstår detta är de som kommer att lyckas framöver.

Det har hänt mycket de senaste åren. Både när det gäller båtarna, men framförallt eventen har utvecklats. ACWS är väl ett lysande exempel på detta. Men det finns mycket kvar att göra.

Andra sammanfattningar:

How Can Sponsors and Sailing Work Together
to Successfully Ensure Brand Activation?

Många undrar varför man tog WYRF till Göteborg, men när panelen består av SCA (Josephine Edwall-Bjorklund), Stena (Lena Alvling) och Volvo (Sven Österberg) så inser man vilken otroligt central roll Sverige och Göteborg har i internationell segling. “Sweden is punching above it’s weigh in this area.”


Volvo ser VOR som varumärkesbyggande och ett sätt att bygga relationer runt om på jordklotet. Alla Volvo-bolagen är involverade på något sätt och VOR ses numera som en normal marknadskampanj som är en integrerad och naturlig del i marknadsföringen.

Segling har blivit allt bättre som sport ur ett kommersiellt perspektiv, men risken finns att den blir för perfekt eller tillrättalagd.

Stena är ju en större grupp av bolag där alla utnyttjar Match Cup Sweden på sitt sätt. Framförallt är det ett utmärkt sätt att få spendera tid med sina kunder men även personalen och deras familjer är välkomna på en så kallad “family day”. Stena har ju både B2C (business-to-consumer) där sociala medier och B2B (business-to-business) där det mer handlar om relationer. Jag var kanske lite förvånad över att man såg så snävt på användandet av sociala medier i ett sånt här event.

SCA är på en resa där man ser VOR som en bra plattform att kommunicera kring sina produkter inom hygien. Detta både till kunder, media och anställda världen över.

Sedan pratades det en del om “aktivering”, dvs hur mycket man måste lägga på aktiviteter runt omkring (förutom själva sponsringen) för att få effekt. Tumregeln var att det var lika mycket som sponsringen, men detta varierar så klart beroende på event och paketering.

Sociala medier var på tapeten men flera verkade osäkra på hur detta skulle användas, framför allt inom B2B. Man borde ha kommit längre 2012. Men Volvo drog ett par bra exempel från sin senaste lasbilslansering (med lindansaren).

Man framhöll också vikten av att kommunicera internt. Dels för att alla skulle förstå fördelarna med sponsringen men också känna sig delaktiga. Ett sätt vara att låta alla träffa teamet men också förklara hur man kan bli inblandad om man vill. Volvo hade ett intressant exempel där man hade tagit en person med en intern blogg. han åkte runt med racet och visade på olika sätt som man faktiskt gjorde business. Jag tror det var med video.

Till sist diskuterades personligheter. Ofta fokuseras det på båtar i stället för människorna ombord. SCA är ju ett exempel, där man har en båt men ingen skipper (ännu), Här är segling en av de bästa sporterna när det gäller att hänga med profilerna. Hur kan vi göra ännu mer av detta?

Outside of Sponsorship How Can Sailing Generate
Income From Different Revenue Streams?

Detta var en intressant session för man drog paralleller med andra sporter. Richard Moore, VD på Capitalize, pratade mycket om att hitta nya intäktsmöjligheter. De stora pengarna är fortfarande i så kallade “honey pot events” som OS eller VM i fotboll.

Goldman Sachs har kallat sport för “the world’s favorite growth industry” och jämfört med många andra områden så har sponsring vuxit stadigt de senaste åren. I takt med att bilindustrin och finansmarknaden får fart igen så lär klimatet bli ännu bättre.

Sedan visade Gaastra hur man fick payback på sin sponsring av Volvo Ocean Race-spelet. Tre klick för att sälja en tröja eller jacka på nätet, och med otroligt bra möjligheter att mäta vad som funkar och inte. Han menade också att seglare inte köper kläder från de team man håller på? Skumt.

VOR Game
Sedan berättade Marijn Harinck från Virtual regatta om hur online-spel kunde bidra till ökat engagemang. Han kunde inte ta vettigt betalt i själva spelet, utan man fick räkna hem det genom ökat engagemang på siten. Nästa steg var att göra dem ännu enklare, för att locka fler spelare, plus att spelen skulle finnas tillgängliga på fler mobila plattformar.

Han var lite förvånad över att så få tänkte på spel inom B2B. Men det var nog mest en tidsfråga. Över 50% av spelarna kommer tillbaka varje dag. Man får också bra koll på vilka användarna är.

wyrf12-vortv
Det är många som undrar vad dessa siffror egentligen tillför. Är det rimligt att nästan 4.3 miljoner svenskar har sett VOR på TV? Eller att 1.5 miljarder har gjort det globalt… Eller räknar alla så här?

Sedan var det dags att debattera TV. Många sporter brottas med detta. Av 28 stora sporter på OS är det bara 4-5 som tjänar pengar. Alla andra slåss om slottar för att få visa sitt innehåll. Inte ens AC kan sälja TV-rättigheterna… Någon uppmanade oss att sluta försöka få “eyeballs” och blåsa upp siffror från press och TV-inslag. Vi kommer aldrig att kunna leverera värde här ändå!

Det som är unikt med segling är upplevelsen på plats och det är lätt att skapa väldigt speciella upplevelser som man kanske kan ta betalt för? Från festivalen på land till att hänga och segla med seglarna. Ne nyckel är att skapa någonting där man behåller publiken under längre tid och har massor av olika aktiviteter.

Mark Turner från OC Sport är antagligen den som har mest erfarenhet från olika event. Nu driver de Extreme Sailing Series, Artemis Ocean Racing, MOD 70 European Tour, Barcelona World Race och The Transat (bolaget startade han 1997 med Ellen MacArthur), men sedan dess har man slagit sig samman med bolag som sysslar med andra sporter.

Mark menar att den kommersiella sidan av segling varit ganska amatörmässig, men att vi ändå har lyckats locka fantastiska sponsorer och varumärken. Han menade att nyckeln var att förstå sitt event och varför det attraherade sponsorer och publik. Och sedan ta konsekvenserna av detta.

Segling är en komplex sport med många “lager av komplexitet” vilket är bra för man kan alltid hitta nya intressanta saker att lära sig mer om. Men inträdet och accessen måste vara enkel utan att fördumma sporten. Och man måste bjuda på underhållning. Inget annat spelar någon roll.

Han diskuterade också tillverkarnas roll. Inom motorsport så är billtillverkarna engagerade, men i segling så finns kanske inte marginalerna? Även privata ägare har sin plats. AC är väl det ultimata exemplet på det.

What is the Most Effective Way to Promote the Sport of Sailing?

Denna session handlade om hur man skulle promota segling som sport.

I de flesta andra sporter så finns det en “rights holder” som driver den övergripande marknadsföringen av sporten, “the brand of sailing”. Men så fungerat inte vår sport, utan ISAF och nationella förbund fokuserar framförallt på OS. I tennis, golf eller fotboll så har dessa förbund en mycket mer aktiv roll när det gäller den kommersiella sidan av sporten.

På frågan om vem som var ansvarig för att promota segling som sport så menade många att det var ISAF som borde ha den rollen. Mark och många andra menade att ISAF inte spelade en roll inom den kommersiella sidan av segling:

ISAF menade väl (innofficiellt i pausen) att 80% av intäkterna kommer från OS och nästan ingenting från dessa event. Då får man helt enkelt ingen draghjälp.

Här diskuterade man också andra möjligheter att arbeta mer tillsammans och dela idéer och erfarenheter mellan event. Men det är fortfarande en mycket fragmenterad sport

Behovet av stjärnor är stort. Men vi är lite dåliga på att skapa dem. Och de vi skapar används inte heller på rätt sätt och kommunikation är fortfarande inte prioriterat för många toppseglare. Detta håller dock på att ändras med en yngre generation.

Vendee Globe har det väl förspänt med “one person – one boat – one lap around the planet” och man når också igenom på ett bra sätt. Men man måste bli ett internationellt event. VOR har haft det svårare och ibland är det snarast MCM som är stjärnan ombord.

Extreme Sailing series har kanske varit sämst på att lyfta fram profilerna i teamet, utan här blir det varumärken som seglar mot varandra.

What Does a Great Sponsorship Proposal Contain?

Detta var en bra session om vad ett förslag och ett “business case” till en sponsor bör innehålla. Inte så mycket nytt om man har jobbat med försäljning, för det är det vi talar om.

Frågan som vi ställde oss vid vårt bord är hur man hjälper unga seglare med detta? Så snart föräldrarna slutar pröjsa för allt behöver man ju kunna hitta samarbeten som gör att man kan bedriva sin segling. Jag vet att det finns en del bra idéer, men jag tror att detta behöver prioriteras.

Keynote Ben Ainslie – J.P. Morgan BAR &
4 time Olympic Gold Medalist

Ben pratade framförallt om balansen mellan att göra sporten spektakulär och att ändå behålla den sporstliga höjden.

Medaljracet är ett sådant exempel. Är det rätt att vikta det så högt? Det finns tillochmed de som vill att man skall börja om från noll inför sista racet. Ben menar att segling har ett stort element av slum (randomness) precis som golf, där man måste tävla över ett par dagar för att inte slumpen skulle avgöra.

Även OS-klasserna diskuterades. ISAF får hela sporten att se dålig ut när man inte kan ha en vettig process för att välja klasser. Och de klasser man väljer bör vara med i minst två OS om seglarna skall kunna fokusera.

wyrf12-benainslie
ISAF fick också kritik för sin ranking som inte betyder ett skit. Är man etta på ATP-rankingen i tennis så betyder det någonting och alla strävar efter det. Ben är #13 på ISAFs ranking trots “a pretty good year”. Han som leder rankingen var #13 på OS.

Så klart kom AC och AC45 upp. Ben var först skeptisk men nu låter det som han tycker att detta är framtiden för segelsporten. ACWS borde kunna vara kontinuerlig även om själva cupen alltid kommer att vara speciell (vad begär man med 150 år gamla regler). Vad som också är kul är att många riktigt duktiga seglare nu tar steget direkt från OS till AC.

What Should Be the Role of Yacht Clubs in Event Organisation?

En paneldiskussion med bland andra Staffan Salen från KSSS, och Mark Inkster från Royal Southern Yacht Club. Staffan tog upp ÅF Offshore Race som ett lyckat event som faktiskt kan drivas av en klubb. Mark menade att klubben fyllde en stor social funktion och att deltagarna kom ihåg det fantastiska kalaset mycket bättre än det som hände på vattnet.

Gero Brugmann berättade också hur ICOYC, International Council of Yacht Clubs, jobbade för att utbyta erfarenheter mellan klubbarna.

Mark Turner från OC Sport valde arena först, sedan eventuellt en klubb. Fanns det en bra klubb i närheten så var det bra, annars löste man det ändå.

Extreme Sailing Series stadium = 800 x 400 meter course with 10 meter high piers on 2 sides. Downtown. List of requirement don’t have a yacht club in it.

Case Study – Why do Cities Want Sailing Events?

Här pratade bland andra Kiel och Göteborg om varför man ser seglingsevent som en viktig pusselbit när man skall marknadsföra sina städer. Framför allt handlar det om platser som har en naturlig koppling till havet och där man vill skapa bra event runt vattnet.

Case Study – How do you use social media to promote a brand?

Dan McLaren som jobbat med adidas visade många bra exempel på hur man sociala medier kan användas. Segling och de stora framstår som otroligt konservativa när det gäller att utnyttja möjligheterna. Detta avspeglade sig också i den sparsamma användningen under själva konferensen.

Jag har skrivit en separat artikel om denna programpunkt.

Announcement of the winner of the 2012 Yacht Racing Image of the Year Award sponsored by Mirabaud

kurt-arrigo_yriy12_large
Kurt Arrigo tog hem årets pris med den här fantastiska bilden.

Is Pursuing An Olympics Campaign the Best
Way to Develop a Professional Sailing Career?

En panel med Ben Ainslie, Ian Walker, Dawn Riley och Jyrki Jarvi där man diskuterade olika vägar att bli proffs.

En väg var så klart att bli riktigt bra och plocka en OS-medalj. Alla var överens om att detta var ett bra “skyltfönster” för att ta nästa steg. Oavsett om det var inom segling eller en civil karriär.

Men fortfarande kan rimligt talangfulla personer med stark drivkraft och vilja ta sig in i sporten. Simon “SciFi” Fischer togs upp som exempel. Han missade en uttagning för ungdomar i UK; men erbjöd sig att städa basen utan att ta betalt “bara för att få vara med”. Sedan gav det ena det andra och nu har han seglat 2 AC-utmaningar och 2 VOR, nu senast som rorsman/trim på Abu Dhabi.

Dawn Riley driver Oakcliff Sailing Center som “offers the only comprehensive program that teaches sailors on the water, in the shop, and in the front office. We’re raising the next generation of American racers.”

Ett av råden från Dawn var “work hard, train hard, come first, stay last”. Hon driver nu

Ben pekade också på många av de mindre flerskroven som Extreme 40, som bra inkörsportar till de stora eventen.

I UK finns 10.000 barn som vill bli Ben Ainslie. Alla kan inte vara i landslaget så man måste hitta många olika vägar för dessa att fortsätta segla.

Case Study – Broadcasting Sailing – The Birth and Development of Liveline

Stan Honey och Mark Sheffield berättade om Liveline och hur det funkar. Imponerande som vanligt.

http://www.youtube.com/watch?v=r0LH5cCuc_4

Sailing on tv is usually just triangles on a blue background

Our focus is important things that are hard to see – and make them easy to see. In sailing, football or Nascar. But in basketball, there’s nothing important that you can’t see

Umpires started out on jetskis – but went back to RIBs. It’s easier to teach a Navy SEAL to umpire than to have a Navy SEAL teach the umpires to drive a jetski

This is storytelling tools and tools for commentators who will tell the story. So the audience quickly can embrace the story.

Han berättade också att man skulle licensiera det mesta av teknologin för andra race. Och att all data finns tillgänglig för andra som vill skriva appar och liknande.

Tomorrow’s World – The Future of Yacht Racing

En sammanfattning utan så mycket nytt. Segelsporten har en ljus framtid och potentialen är stor. Det finns mycket kvar att göra – men vi behöver bli mer professionella.

WORLD YACHT RACING FORUM SPEAKERS HIGHLIGHT
SAILING’S FORMIDABLE POTENTIAL FOR SPONSORS

Speakers of the World Yacht Racing Forum highlighted the great potential and assets of the sport of sailing. The industry offers great opportunities to partners, venues, athletes or events. However it needs more creativity. And a special care must be given to the return provided to the sport’s partners.

December 11, 2012– The fifth edition of the World Yacht Racing Forum started this morning, Tuesday December 11, in Gothenburg, Sweden. Over 250 delegates from all over the world attended the presentations, collected precious information and met the industry’s key actors during the networking breaks.

Most of today’s sessions focused on sponsorship, and were aimed at bettering the relationship between sailors, events or teams and their commercial backers.

How can sponsors ensure brand activation? What are the best ways to promote the sport of sailing? How can our sport generate an income? What should a sponsorship proposal contain? Those were some of the questions debated by today’s panellists.

“Sailing sponsorship, and sponsorship in general, should be envisioned in a long term perspective”, said Sven Österberg, General Manager, Volvo Event Management Sweden. “And it is essential to plan a long time ahead; at least 1 – 2 years.”

Leslie Greenhalgh, Marketing Director, Open Sports Management, spoke about her personal experience with Skandia Team GBR, and disclosed some of the key elements of a successful partnership: “It was really important to get immersed alongside the partner in order to understand their needs and objectives. To summarise, it was important to allocate time!”

Greenhalgh, on the other hand, said she has witnessed several projects which don’t provide enough return to their partners. “This is one reason why some brands have left the sport of sailing. In fact, the hard work begins the day when you sign your contract.”

“The market is changing”, insisted Mark Turner, Executive Chairman, OC Sport. “Today’s potential is in the so called emerging countries; India, China, Brasil… In fact we should rather call them fast growing countries; we are the ones stagnating. In order to guarantee the success of projects in those new markets, we must ensure that new talent emerges. Today’s crewmembers will be tomorrow’s stars. It will take time but it is essential to develop tomorrow’s talents.”

Some interesting sessions focused on the revenue streams that can be generated through the sport of sailing. Media visibility, public participation and brand activation are amongst the obvious answers, whilst TV doesn’t seem to be. “All sports struggle to sell TV rights, and sailing is virtually impossible to sell”, commented Dominique Curchod (Curchod Communications). “The revenue therefore lies in a free distribution, and the visibility associated to it.”

“The sailing industry has an obsession with television”, added Richard Moore, CEO, Capitalize. “Does sailing have a strong appeal to a wide audience on TV? The answer is no.”

Many of today’s speakers highlighted the fact that the sport needs more creativity to appeal to a wider audience. New media and social networks are at the heart of the sports development; they will be discussed during tomorrow’s sessions.

Richard Brisius, CEO, Atlant Ocean Racing, concluded day one by saying: “Sometimes, we don’t believe enough in the sport of sailing. But the fact is, it’s a wonderful sport, with great values, that can provide a lot to its partners.”

Held in parallel to the Forum, the Yacht Racing Design & Technology Symposium gave the industry’s more technically oriented participants the opportunity to discuss the new Volvo 65 One Design, debate what sailing can learn from the aeronautics industry, discuss model testing and project planning for high performance yachts.

The sessions went long and lively, with a full room of influential designers, builders, rule-makers and owners including Merf Owen, Thomas Ricard, Jeremy Elliott, Stan Honey, Yann Perfornnis, Pat Shaughnessy, Marcel Muller, Bruno Dubois, Juan Kouyoumdjian, Bill Tripp, Ian Walker and many more. A summary of the Symposium’s debates and conclusions will be available on Thursday.

Yacht Racing Image of the Year, presented by Mirabaud: the delegates have made their choice.

The public made an initial selection last month, with over 40’000 people selecting the 24 best pictures out of the photographs submitted by 48 yacht racing photographers from all over the world.

Today, the delegates from both the Forum and the Symposium voted for the yacht racing picture they consider as the world’s best. The top five photographs have been taken by the following photographers (in no specific order):
Matias Capizzano
Tom Gruitt
Ian Roman
Thierry Martinez
Kurt Arrigo

Tomorrow, an independent and international Jury made of Ben Ainslie, Shirley Robertson, Christian Février, Will Morris and Antonio Palma will make the final choice. The winner will be announced during the World Yacht Racing Forum tomorrow Wednesday at 2:00 PM.

Great success for fifth edition
of World Yacht Racing Forum

The fifth edition of the World Yacht Racing Forum and Yacht Racing Design and Technology Symposium closed its doors tonight following two intense days of presentations and networking at Gothenburg’s Clarion Post Hotel.

December 12, 2012– Four time Olympic Gold medallist Ben Ainslie was the key speaker of the day. He opened the sessions with a keynote address during which he spoke with strong and passionate words about Olympic sailing, his next projects and the future of yacht racing in general.

Talking about Olympic sailing, Ainslie insisted on the fact that “the integrity of racing must be preserved despite the increase of commercial needs. The medal races, for example, tend to compromise the fairness of racing.” Ainslie also criticised ISAF’s lack of consistency: “How can windsurfers be told to go and buy kitesurfs one day, only to be reinstated two months later. In addition, a Class shouldn’t be selected for just one Olympic cycle; it is wrong. Those are examples that make our sport look weak. The problem lies in the decision process.”

The sport of sailing is changing fast, and debates focusing on yacht clubs and venues were a good illustration of the evolution the sport is going through. “We started going to Asia in 2008”, remembers Knut Frostad, CEO, Volvo Ocean Race. “Today, there are races everywhere in Asia, and in a consistent way.”

Debates focusing on the use of social media, and the new broadcast technologies used by the America’s Cup also highlighted the changes the sport is going through. “François Gabart, who leads the Vendée Globe, is only 29 years old and he sends three times more media than all his competitors”, observed Mark Turner, Executive Chairman, OC Sport. “It doesn’t stop him from being competitive. The others will have to learn!”

The fifth edition of the World Yacht Racing Forum closed its doors following two days of presentations, constructive debates and networking sessions. Over 250 delegates and 70 speakers from all over the world attended the different presentations, shared ideas and business cards whilst hearing insights from some of the sport’s major events.

“This edition of the Forum has been very successful, with great delegate numbers and many of the world’s most influential players”, said James Gradwell, World Yacht Racing Forum sponsorship manager. “We really need to thank our sponsors and the city of Gothenburg, who have been extremely helpful. Gothenburg is a fantastic city, and I wish them good luck in their bid for the Volvo Ocean Race.”

The event’s delegates, exhibitors, partners and speakers all had different motivations and objectives in attending the event, but they were equally happy at the time of drawing their conclusions.

“What was most useful for me was to spend time with so many of the key actors of the sport during the breaks”, said Manuel Ruiz De Elvira, one of Oracle Racing’s key designers. Other delegates preferred to listen to the presentations, such as Guillaume Henri, Director of the Vendée Globe: “I attended the Forum for the first time and I found it great. It is very important for offshore yacht racing to be part of those debates. As for the Vendée Globe, our goal is to make it more international. In this sense, our participation at the Forum is simply necessary.”

Dawn Riley, MD, Oakcliff Sailing, is a veteran of the Forum; she considers this edition as “the most exciting so far, both for the quality of the conversations and the networking. It was a very good event; the level of the presentations and the quality of the speakers were optimal.”

Knut Frostad summarised most delegates’ thoughts: “If you don’t care about the sport of sailing, then you don’t need to come to the Forum.”

Meanwhile, day 2 of the Yacht Racing Design & Technology Symposium, running parallel to the Forum, carried forward with moderator Dobbs Davis coordinating fascinating debates and presentations on the AC 72 Class, and reliability versus risk management issues in yacht racing. A detailed release about the Symposium will be issued shortly.