På ritbordet… Life 10.0


Ingen kan väl ha missat Life 7.5. Peter Keerberg fick sin prototyp i våras och sålde sedan 5 båtar under ett halvår. Imponerande. De har fortfarande en del att bevisa på kappseglingsbanorna, men alla vet hur tufft det är att få fart på en helt ny båt. I vilket fall har man hittat sin nisch och det är inget snack om att man har fått till en sweet båt.

Nu skissas det på en storasyster, och när jag pratade med Peter så finns det några frågor där ni säkert kan bidra…

  • Är storleken lagom? Och vad får en sån här båt kosta?
  • Layouten under däck. Det skulle vara mycket enklare att göra en 2-cabin layout men vi ville få till möjligheten till 3-cabiner. Har valt det o-ortodoxa sättet att låta förpiken var o-inredd som standard. För att ge de som vill ha massor av segelstuv sitt… Det spar också självklart kostnader… synpunkter?
  • Sittbrunnslayout. Indragen winch placering? Rattar eller dubbla rorkultar? Långa krängpinnar blir jobbiga att hantera vid slag, så därför är en rorkult klumpigt. Tanken är att båten enkelt skall kunna seglas shorthand eller solo.

Lite om LIFE 10.0 (en sportboat cruiser?)

Vi har valt att använda en fällbar köl på LIFE 10.0 på samma sätt som LIFE 7.5 men denna gången med en el hydraulisk motor som enkelt kan manövreras från sittbrunnen. På så sätt kan vi få en köl på 3.0 meter utan att störa angöring i grunda vikar eller hamnar. När kölen är uppe kommer LIFE 10.0 endast att sticka ca. 1.0 meter. Med en 3 meter köl får man ett rätande moment som är 33% högre per köl-kilo än en 2.0 meters köl. Detta ger 33% med “hästkrafter” per kilo eller mindre behov av gubbar och gummor på kanten. Det ger också mer kraft per kg båt vid t.ex shorthandsegling, vilket inte helt klart varit lite av syftet.

LIFE 10.0 kommer som standard med en 15 hk diesel motor (ett EL alternativ kommer också att erbjudas). Vi tittar också på att integrera en infällbar propeller som på Columbia 33, ev. som tillval.

Skrovet blir ett snabbplanande skrov och är en vidareutveckling av erfarenheterna från LIFE 7.5, med slag och dubbla utanpå liggande roder. LIFE 10.0 med sina 10.0 x 3.45 meter är hon en relativt slank båt och långt från de rena “strykjärnen” som Pogo. I fören kommer ett centrum placerat kolfiber peke för enkel Gennaker och Code 0 segling. Skrov däck och inredning kommer göras i vakum injecerad sandwich.

Troligtvis kommer vi att bjuda möjlighet att lägga till ett stagsegel för de riktigt tuffa förhållandena. Skot och tampar kommer som på LIFE 7.5 att dras under däck i dränerade kanaler. Centerplacerat i aktern kommer det finnas en storskots konsol med integrerad förvaring för livflotten. Det kommer också att finnas en genomtänkt placering för plottern och kompass i sittbrunnen, men detta sätter vi när vi har däcks pluggen klar så att placeringen kan optimeras.

Vi har dragit in winscharan in i båten för att undvika att man “hänger” ut i lä för att trimma, vilket ger både bättre ergonomi och mer kraft när man trimmar.

Riggen kommer bi en dubbelspridar rigg med svepta spridare utan akterstag. Det finns ett flertal båtar som har detta idag, t.ex Pogo 50, HP1030 osv.

Ruffen kommer att till stor det vara av glas för att maximera ljusinsläpp och slippa fönster i skrovet. Teak eller Esthec kommer finnas som tillval i sittbrunn och på däck. Som standard kommer båten med AL mast och bom plus Dyform stående rigg, men ett kolalternativ med rod kommer finnas som tillval. Troligtvis kommer AL masten att kräva runners för att klara kompressions lasterna.

Under däck kommer vi som på LIFE 7.5 att även göra inredningen i vakum injecerad sandwich och göra den strukturell, dvs förstyvande. På detta sättet spar vi en del vikt på annan förstyvning.

Vi kommer lägga mycket kraft på att få båten både snygg och funktionell in i minsta detalj. Som standard kommer den med två dubbla akterkojer och ett rejält stuv utrymme i förpiken. Som tillval kan man antingen få rörkojer i förpiken eller en inredd förpik med riktiga kojer. För att kunna få in möjlighet till tre kabiner i en 10 meters båt har vi dörrar av segelduk/canvas till kabinerna. Vi har ett kombinerat matbord/navigantions bord center med en utdragbar jokey liknande stol. Plotter och elektronik kommer ligga nedsänkt i bordet.

Båten kommer byggas enl. CE klass A så att man även kan göra de riktigt långa seglingarna.