Skip to content

55 Comments

  1. Raketen
    Dec 20, 2012 @ 21:06

    Tokfräckt!

    Reply

  2. kurt
    Dec 20, 2012 @ 21:10

    Tummen upp! Hur lång lista får vi :)

    Reply

  3. Fredrik
    Dec 20, 2012 @ 21:41

    Och om någon faktiskt vill (mot all förmodan) kontakta mig så funkar fredrik@refanut.com alldeles utmärkt.

    Reply

  4. JIMMY
    Dec 20, 2012 @ 21:50

    Kul att få se listan! Erik Lindgren med Spirit håller jag som storfavorit. Gjorde ett kanonresultat i år på ÅFOR i stora klassen. Hoppas att någon Aspect 40 kommer med så att Pac-Man får någon lagom snabb att tampas med, eller varför inte en J/111, Peter?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 20, 2012 @ 21:58

      +1 på Spirit.

      Och J/111 är optimerad för världens mest prestigefyllda skärgårds-doublehandedrace: Bohusracet. Så det är det som gäller i år.

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Dec 20, 2012 @ 22:22

        +1

        Reply

      • Peter K
        Dec 22, 2012 @ 23:08

        +1

        Synd med krock på två av sommarens häftigaste shorthandrace på samma helg. Med 5 LIFE 7.5 ‘or (och många andra…) på startlingen på Bohusracet så är det det som gäller i år.

        Reply

    • spirit
      Dec 21, 2012 @ 09:17

      Jimmy, tack för supporten. Det vill nog till att vi inte får för mycket kryss om vi skall kunna hävda oss med Spirit. Vi har lärt oss att det är i princip omöjligt att kryssa upp till SRS 1,57 med Spirit och 2012 var det som bekant inte mycket kryss om man startade på söndagen.

      Själv skulle jag sätta mina pengar på Jimmy.

      Reply

      • JIMMY
        Dec 21, 2012 @ 10:53

        Hmm, Jag tycker vi hade rätt mycket kryss, typ 30-40% av racet.
        Från Sandhamn och några timmar ner mot Gotska, kryss. Sedan öppnade det upp och blev lite slack i skoten förbi Gotska. Strax innan Fårö kom motvridet och därifrån var det lång-kort kryss hela vägen ner till Hoburgen.

        Ni startade ju några timma innan med Spirit, kanske det påverkade?
        Hursom så var Spirit ca 2tim sanbbare på beräknad och över 6tim på seglad tid, det kallas “förnedring” :)

        Reply

  5. Lars
    Dec 20, 2012 @ 22:19

    Kära Tomten
    Besättningen på Grym önskar precis som förra året att få bli bästa shorthandbåt…..; )

    Reply

    • JIMMY
      Dec 20, 2012 @ 23:04

      Ho ho ho, tomten kan inte hjälpa dig… Alex däremot! :)

      Shit, jag är supertaggad, det här blir årets race!!!

      Pac-Man har just fått ett nytt nylon i Julklapp, lite kölkapning och roderkapning på det så ska vi nog hitta en växel till i gula faran, Watch Out!

      Reply

      • Raketen
        Dec 21, 2012 @ 10:27

        Köl kapning, roderkapning..spännande!
        Berätta mera.. :)

        Reply

        • Pelle P
          Dec 21, 2012 @ 12:02

          +1

          Reply

        • srsseglaren
          Dec 21, 2012 @ 12:07

          +1
          Mellanår även här ?

          Skönt att ta det lite lungt med båtfixet ibland ; )
          Vad blir det för SRS? lägre men snabbare båt ?

          Reply

        • JIMMY
          Dec 21, 2012 @ 15:05

          Pac-Man är som ni kanske vet en lite udda båt, konstruerad för att ha vattenballast. Men efter de första provseglingarna tyckte varvet, Trinity Marin, att hon var för vek utan vatten och att det var lite jobbigt att hålla på med i skärgården så då bultade man helt enkelt dit 30cm extra kölblad á 270kg. Hon sticker i dag 3m.

          Haken är bara att den extra kölvikten tynger ner båten mer än vad vattenballast gör i förhållande till hur mycket rätande moment det ger och skrovet är inte konstruerat för att deplacera så mycket. På ritbordet skulle hon väga 2600kg(!) men kom såklart ut ett par hundra kilo tyngre, lägg där till ytterligare 270kg extra köl så är man uppe i ca 20% större depl. När man sedan pumpar in 750 liter vatten i lovart så sjuker hon för djupt med extra turbulens som följd då hela konceptet bygger på att båten verkligen är lätt.

          Nu har jag seglat båten en säsong och kan konstatera att hon är för styv eller underriggad beroende på hur man ser på det. I 8m/s har jag inte ens börjat vagna ner storen! Detta straffar sig i 4-5 m/s då båten helt enkelt är underrigad. Planen är därför att kapa bort det mesta av det extra blyet så att hon blir som Bergström & Ridder ritade henne från början. Självklart kommer hon kryssa sämre i 8m/s men förhoppningen är att man tar igen det i 4-5 m/s, och på undanvindarna förståss.

          Rodren är en annan historia…

          Reply

          • Johan S
            Dec 21, 2012 @ 16:39

            Då min båt är åt det vekare hållet går jag och funderar (kan dock inte riktigt väga för mot nackdelar, kanske kan bli en mellandagstråd här på Blur?) på att bygga på bulben en aning, mao är jag eventuellt spekulant på en del av blyet du ev. sågar bort.

          • Ulf Brändström
            Dec 21, 2012 @ 16:48

            Johan S. Vad har du för båt?

          • JIMMY
            Dec 21, 2012 @ 16:54

            Johan S har en Dynamic 9000 “Cloud Nine”
            Innan jag säljer blyet så ska jag testa hur hon går utan, så jag kommer nog inte sälja blyet förens tidigast efter halva säsongen 2013 har gått.

          • Skoglund
            Dec 21, 2012 @ 20:59

            Vi har samma tankar på vår Passad. Kolla blocket. Vi har köpt 230kg bly som har för avsikt att placera långt ner i kölsvinet.
            Rätt eller fel är de lärda oense om men kryssfart är det vi letar efter och tittar man på bra kryssbåtar i vårt segment så är kölvik/depl en tydlig faktor. Kommer säkert påverka undanvindsegenskapen negativt men det är inget problem för våra båtar. Eller vad säger du Jimmy?

  6. Göran
    Dec 21, 2012 @ 08:18

    Någon som har koll på hur många föranmälningar det är totalt ???

    Reply

    • Fredrik
      Dec 22, 2012 @ 11:30

      Sista listan jag såg hade 66 båtar föranmälda.

      Reply

  7. Ulf Brändström
    Dec 21, 2012 @ 10:05

    Jag håller Magnus Stålgren och Jonas Claeson i J105an Enjoy som favorit. Duktiga killar som målmedvetet fokuserar på No-Crew cupen 2013.

    Reply

    • Jonas Claesson
      Dec 21, 2012 @ 11:07

      Där kom den ja Uffe, Vi ligger lågt vi är med för att se och lära iår. Första riktiga året med Jbåt för mig. Jag tror du blir vass Ulf nu när du har plastat fast kölen. Ps jag bjuder alla besättningar på fockbåtar på handkräm innan start!

      Reply

  8. Swe
    Dec 21, 2012 @ 10:27

    ….. En shorthanded-cup på svenska
    Västkusten hade varit årets julklapp

    Reply

  9. Pelle P
    Dec 21, 2012 @ 11:23

    Känns frestande att ställa upp, kalendern är städad för det… Blir dock till att göra en “JIMMY” = Bohusracet-snabbtransport- ÅFGR. Puh!

    Reply

    • Jonas Claesson
      Dec 21, 2012 @ 11:29

      Kom du å? Jag tar med kubbspelet.

      Reply

      • Pelle P
        Dec 21, 2012 @ 11:35

        Pit stop på L Karlsö, rush upp på toppen, kubb och ner igen!!??
        God Jul JC

        Reply

        • Jonas Claesson
          Dec 21, 2012 @ 15:46

          Jul på di! Syns på Karlsö?

          Reply

          • Pelle P
            Dec 21, 2012 @ 16:08

            Visst är det lockande med ÅFGR också… Har inga konkreta planer än. Vi får se vad som händer, än har ingen mailat mig!!…

          • Fredrik
            Dec 22, 2012 @ 11:32

            Vi har ju lagt starten på söndagen så att ni skall kunna hinna ifrån Bohusracet (om ni är riktigt taggade :-) Kom igen! Det gäller Peter också!!

    • Ulf Brändström
      Dec 21, 2012 @ 11:36

      Pelle P vi är nog fler som kommer att göra en “Jimmy” så vi kanske kan samåka?
      Själv är jag reserv inför Bohusracet-:)
      Vi kanske ska ha ett pris för den personen som placerar sig bäst när man sammanställer båda racen . Priset ges förslagsvis ut av oss från No-Crew och kommer då att heta” Trötter”-:)
      Vad tror ni om det?

      Reply

      • Pelle P
        Dec 21, 2012 @ 11:39

        +1

        Reply

      • Pelle P
        Dec 21, 2012 @ 16:04

        Eller “Toker”:)

        Reply

      • Gus Dyrssen
        Dec 21, 2012 @ 17:05

        Snabbaste transport seglingen. SRS-tal och man får givetvis stötta med järn genuan……
        Start på en bestämd latitud söder om Götet. Mål på linjen rakt söder om Vasa skeppet inne i Stockholms hamn.

        Typ, kul att hushålla med drivmedel men köra på hårt.

        Reply

  10. lassebergkvist
    Dec 21, 2012 @ 22:16

    Tycker att det är helt fantastiskt att ni kommer att segla på stora båtar med enbart två personer ombord! Jag brukar vara utmattad efter ett vanligt Gotland Runt med 6-8 personer ombord på en 36-fotare och vissa av er ska köra 400 NM i en 50-fotare på 2 personer – helst sanslöst imponerande.
    Mina favoriter? – det beror helt på vind och vindriktning: Arcona 340 är “Grymt” allround, Prima 38:an med bröderna Lindforss rullar på bra när det blåser, Jonas Claesson & co i J 105 kan vara grymma vid lite öppna bogar runt ön, Per med Scampin har bevisat att det går att prestera kanonbra med en hottad Scampi.
    Saknar förstås Peter Blur i startlistan med J111 – på G Peter?
    God Jul på er alla glada seglare – snart startar Sydney Hobart och sedan börjar nya året för alla seglingssugna! / Lasse B

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 21, 2012 @ 22:31

      Efter att ha seglat Baltic 50 Spirit på W2S här om året skulle jag säga att det är enklare att segla banan i ett sträck än att ha massa stop-overs. Att ta ner segel, vila storem förtöja, fixa båt och hissa upp alltihop igen var det jobbigaste på hela resan :-)

      J/111 Blur skall premiärsegla Bohusracet. Något jag verkligen ser fram emot.

      Reply

      • Pelle P
        Dec 21, 2012 @ 23:30

        + 1 skepparn på sista stycket.

        Reply

    • Jonas Claesson
      Dec 22, 2012 @ 12:52

      I detta fockbåtsgäng så önskar vi nog lätt kryss Lasse. Sedan är det bara hoppas man seglar åt rätt håll med ap på. God Jul på dig!

      Reply

  11. lassebergkvist
    Dec 21, 2012 @ 22:47

    Tror att du hinner i tid till ÅFOR också, Peter. Finns säkert mängder med folk som vill transporta J111 runt kusten – sweet båt!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 21, 2012 @ 22:58

      Mmm… men skall man segla 500 distans på 12 timmar så räcker det inte med en sweet båt :-)

      Reply

  12. lassebergkvist
    Dec 22, 2012 @ 18:03

    Då tummar vi på lätt kryss Jonas!
    Peter, 500 NM på 12 timmar låter tyvärr helt omöjligt!
    God Jul!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 22, 2012 @ 18:17

      Om man inte gör som en känd W2SB-seglare och tar båten på trailer. Fast man ska nog inte glömma AIS:n på när man “seglar” 49 knop ;-)

      Reply

      • Peter
        Dec 22, 2012 @ 18:49

        var det tips för polisen??? hastighetsbegränsning ligger väl fortfarande på 80 km/h för lastbil?

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 22, 2012 @ 19:00

          Tung lastbil utan släp får köra 90 km/h på motorväg, annars 80 km/h. Personbil med släp får köra max 80 km/h.

          Reply

          • Peter
            Dec 22, 2012 @ 19:21

            just det, glömde bort det…

      • Jonas Claesson
        Dec 23, 2012 @ 16:20

        Känns som jag känner igen den historien.

        Reply

  13. Fredrik
    Dec 22, 2012 @ 20:32

    Jag vet att de finns en eller två båtar som söker besättning för ÅFOR DH … 12 timmar är inte tillräckligt för att få upp båten, men väl seglaren.

    Reply

    • Pelle P
      Dec 22, 2012 @ 23:50

      :)

      Reply

  14. Per
    Dec 23, 2012 @ 16:01

    God jul alla shorthandseglare! Får se om Norlin klassikern Scampi Jubilee kommer till start, saknas gast till ÅF, någon som är sugen, minsta båt och älsta båt i fältet. Lätt kryss då j….
    Per

    Reply

  15. Ulf Brändström
    Jan 8, 2013 @ 21:35

    Nu är vi 30st som är föranmälda att köra ÅF Doublehanded.
    Super kul!
    Här kommer den uppdaterade listan från Fredrik

    Bandito Mount Gay 30 Björn Persson
    Breidablik Xp 44 Anders Fredholm
    Cloud Nine Dynamic 3000 Johan Söderström
    Dagmar Dehler33 cr Marcus Österberg
    Eländet Dominant 95 Sandor Moldovan
    Ellen Beneteau First 27.7 Daniel Peterson
    Enjoy J-105 Magnus Stålgren
    FALKEN Dehler 34DD Jonas Falk
    Grym Arcona 340 Lars Rönnberg
    Halcyon Jeanneu sun odyssey 42i perf Leif Qvarnström
    Ingeborg Nautor Swan 36 Frers Kristoffer Wendelin
    Lilyan HP1030 Benjamin Nilsson
    Liv Arcona 400 Fredrik Rydin
    Mia-T First 36.7 Johan Lindskog
    Mithril One-Off Henrik Borg
    Ottilia 2 af Petersburg Grand Soleil 37B Inge Carleson
    PAC-MAN B&R 38 Jimmy Hellberg
    Paxton Pacer27 Ulf Brändström
    Respect Aspect Håkan Karlsson
    Sail A Race Pogo 8,5 Ola Falk
    Santana Linjett 35 Björn Dannberg
    ScampiJubilee Scampi spec 1/2 ton Per Hansson
    Serendip Prima 38 Pär Lindforss
    She Devil Vallicelli 42 Thommy Sundström
    SOLIDTANGO ARCONA 321 JOHAN LUNDQVIST
    Sonic Boom First 31.7 LR Mats Söderberg
    Spirit Baltic 50 Erik Lindgren
    Svea Dehler 29 Anders Löwenborg
    VENDETTA MUMM 36 Berton Augustsson
    Yukai Dehler 34 SV Per Lundquist

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Jan 9, 2013 @ 13:11

      Super cool.
      Med 31 anmälda redan nu skulle det inte förvåna mig om slut siffran blir 40-50 båtar. (DVS ca 1/6 av startfältet)

      Reply

  16. lassebergkvist
    Jan 9, 2013 @ 02:12

    Klart imponerande – 30 båtar runt ön på bara två man!
    Ser att en en båttyp som jag har haft några år är med – Dominant 95. Tung kryss och branta bogar med spinnaker – då äger den båten havet i SRS! Ska bli skoj att följa via Macen!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.