Skip to content

50 Comments

  1. World Yacht Racing Forum 2012 | BLUR
    Dec 27, 2012 @ 11:00

    […] Jag har skrivit en separat artikel om denna programpunkt. […]

    Reply

  2. Stefan P
    Dec 28, 2012 @ 08:00

    Spännande inspel frågan är bara om vi är tillräckligt många intresserade på nationell nivå eller om segling som sport i digitala media måste bli internationell direkt och därmed anpassa budskapet och utbudet efter det. Då kan möjligen ÅF och de gånger någon form av VM/EM samlar tillräckligt med startande bli aktuella. För övriga delar får vi nog förlita oss på intresse och tillräckligt billiga tekniska plattformar. Men bara det kan leda långt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 28, 2012 @ 09:49

      “Tillräckligt många” är ju relativt, beroende på vad man vill uppnå.

      SSF har över 100.000 medlemmar där man skall jobba med nyrekrytering och måste behålla de som redan har börjat segla jolle men slutar. Samma sak med klubbarna som är notoriskt dåliga på att engagera sina medlemmar.

      Bieffekten av engagerade och uppkopplade medlemmar är att man kan aktivera dem när man t.ex. vill hjälpa någon att vinna Jerringpriset ;-)

      Ur ett kommersiellt perspektiv (för t.ex. ÅF) så är de 250.000 seglingsintresserade som läser blur.se mitt i deras målgrupp för rekrytering eller varumärkesbyggande. Och kostnaden är en bråkdel jämfört mned traditionella massmedier.

      Det finns nästan en miljon båtägare och ytterligare 2,6 miljoner människor som tycker det är fantastiskt att vistas på eller vid sjön. Här borde Sweboat, mässorna och båtbranschen se möjligheterna till föryngring. Men det gör väldigt lite.

      Amerikanska Discover Boating har 536.000 följareFacebook. Skulle tro att man gör skillnad när man varje dag kan kommunicera med dem?

      Svenska Upptäck Båtlivet har 59 följareFacebook. Det blir inte mycket nyrekrytering…

      Det handlar om prioritering.

      SSF har fullt med att coacha landslaget. Sweboat har fullt upp med att fixa mässor. Klubbarna har fullt upp med att lägga bojar. Traditionell båtpress har fullt upp med att överleva. Och många organisationer, inklusive SSF, SBU och SXK har fullt upp med att förstå varför man finns till :-)

      Kommunikation är inte prioriterat.

      Sociala medier skulle kunna vara ett sätt för en smal sport som segling att vända sina svagheter till styrkor.

      Det är klart att segling och båtliv kommer att förlora mot sporter och aktiviteter som har gett sig fasen på att finnas där fans och potentiella nya utövare finns.

      Reply

      • Stefan P
        Dec 28, 2012 @ 11:29

        Du har givetvis rätt och till del är det en generationsfråga inklusive frågan om hur mycket ideellt arbete som det kommer att finnas plats för i framtiden.

        Vad gäller klubbar vet jag att du har rätt “the hard way”. NSS där jag är kassör är så sakteliga på väg in i den digitala världen att säga vi närmas oss sociala media vore förmätet. Men att bara få tag i mailadresser till medlemmar är en kamp. Inom ÖSDF la vi upp östgötacupen på FB förra året och fick kanske en handfull följare inte så dåligt jämfört med Upptäck båtlivet kanske men inte övrig jämförelse.

        Ett nyårslöfte blir att göra nystarter inom området men då måste vi orka att vara på och leva upp till de förväntningar konsumenter av digitala medier har.

        Hur som helst du gör ett jättejobb som visar på de möjligheter som finns och fortsätt så kommer det hända grejer.

        Reply

        • Peter
          Dec 28, 2012 @ 19:32

          visst är det så att de nya “sociala” media är viktiga men jag ser det mer som ett komplement. Jag vet inte hur det ser ut i var och en klubb man jag sett att det finns en stor spridning av olika regelbundna klubbaktiviter som just skapa en stark sammanhållning. de nya “sociala” medier når naturligtigvis ut till en större mängd och beroende på vad man är ut efter så hjälper de säkerligen till.

          I vår klubb fanns diskussionen kring lägga ut medlemstidning på nätet. diskussionen vart mycket det ena eller det andra. jag tror nog att både har sina fördelar och kan leva gott och väl sidan vid sidan. Det samtidigt lätt kommer upp var vem ska hantera och vilka resurser krävs. tydligen är det enklare att få in nägra artikel till en deadline än regelbunden i samband med olika klubbaktiviteter.

          det är något överraskande att det finns 250 000 läsare på blur men endast 100 000 medlemmar inom SSF och där är kanske endast 20-30% (min gissning, kan vara högre eller lägre) som kappseglar….

          Reply

          • Johan O
            Dec 28, 2012 @ 23:23

            Och av 250.000 ÅF-intresserade som läser blur.se har endast 1829 gillat Blurs facebook sida…

          • Pelle P
            Dec 28, 2012 @ 23:48

            Vad Facebook med Blur.se att göra Johan O?

          • Sam V
            Dec 29, 2012 @ 00:56

            Mycket. Till höger på blur.se ligger en knapp med koppling till fb-sidan. Plus en lista på folk som gillar blur. Men det är förvånande att inte fler av oss gillar blur på fb.

            Fb är ju rätt stort så alla verksamheter bör vara där. Och för fb-användaren blir det därför viktigt att gilla rätt saker. För mig har det gått från att vara en kompissida till mer av en nyhetskanal. Jag väljer att gilla saker på fb, och fb blir en grindvakt som förmedlar nyheter om mina intressen. Det inkluderar blurs fb, där förutom nya inlägg på bloggen även andra nyheter publiceras. Gå in och gilla!

            Det pratas om att fb är på nedgång och visst är den ökande reklamen alltmer irriterande, men någonstans kommer de flesta av oss ha en personlig hemvist på webben framöver. Just nu är fb dominerande.

            Men med tanke på att användare är lättfotade är en blogg/hemsida en bra grund om man vill informera. Vill man bredda intresset måste man ut i andra kanaler. Gärna alla. Men det måste skötas och upprätthållas. Det är där det oftast brister. Det mest beundransvärda med blur.se är det ständiga uppdaterandet och relevansen i det som publiceras.

            Jag saknar en samordnad kanal för svensk kappsegling. Som definitivt borde finnas på fb och alla andra kanaler. Idag måste man surfa runt på tiotals hemsidor för att få sig en bild av vad som händer i seglarsverige. Rätt segt då det på de flesta hemsidor och klubbar kanske bara händer några saker per säsong som man vill skriva om.

            Därför vore det fint om klubbar och förbund kunde hitta en gemensam kanal. I en perfekt värld skulle det finnas en redaktör på SSF som tog hand om information som skickades löpande från arrangörer och publicerade allt i en och samma kanal.

            Tills det sker duger blur mer än väl för mig. Före blur.se fanns inget.

          • Pelle P
            Dec 29, 2012 @ 09:38

            Tack Sam V för intressant svar!

      • Peter Gustafsson
        Dec 29, 2012 @ 01:20

        Först. Man skall inte fokusera så mycket på kanalerna som sådana, utan mer på vad man vill åstadkomma med sina medlemmar och intressenter. Och vad de förväntar sig av klubben, distriktet, förbundet… Sedan kan man diskutera om det är blogg, Facebook eller medlemstidning som är rätt väg att gå. Har man kommunikation högt på agendan och rekryterar (eller tar in) folk som kan sånt, så blir det bra.

        Att fixa “lite i efterhand” för att snygga till en kommunikationsstrategi kommer aldrig att bli bra.

        Sedan, gällande min egen strategi: blur.se är navet i det jag gör, framför allt för att det är här de intressanta diskussionerna och debatterna förs (tack vare er). Det är också här det finns en historia av bra artiklar som lockar 75.000 besök från sökmotorer varje månad.

        Facebook är en sekundär distributionskanal som skall locka till engagemang i bloggen och driva trafik. Det är också en service för de som inte orkar surfa hit. Jag positionerar Facebook som ett kul tillägg till bloggen där de trogra erhåller en del extramaterial. Det är inte svårt att växa antalet “likes” men det finns inget självändamål.

        Twitter är min personliga kanal där jag bygger nätverk och har dialog i professionella frågor. Sedan finns jag i de flesta sociala nätverk för att bygga kompetens och skapa närvaro. YouTube med 400 prenumeranter och 409.000 videovisningar är en. Flickr med 1.320.000 bildvisningar en annan. Men i övrigt är volymerna är inte så stora

        Denna mix ser helt annorlunda ut beroende på vem man är och vad man vill uppnå.

        Reply

  3. Krull
    Dec 28, 2012 @ 22:43

    Kan det vara så enkelt att man skall paketera en lösning för klubbar och andra organisationer där de kan räkna ihop en vinst på sista raden. Vad jag menar är att i de flesta föreningar så vill ingen jobba gratis vid sidan om sina normala jobb.

    Om då någon utomstående kan visa upp en kalkyl med kostnader samt kommande intäkter som visar en förbättrad ekonomi är det inte så svårt att få alla att haka på media vågen. Efter något år när de fått en bra plattform att jobba utifrån kan de enkelt själva sköta detta och inte behöva skämmas för att kunna ta betalt i sin egna förening?
    Frågan är hur man kan paketera denna lösning, behovet är i alla fall stort.

    Reply

    • Peter
      Dec 29, 2012 @ 01:06

      jag har svårt att förstår att det inte ska vara möjligt att få det till med ideella krafter. visst är det enklast att hänvisar att det inte finns intresse och då får det kostar men har även en baksida. kostnaderna skrämmer säkerligen inte de mest inbitna eller de med fet plånbok (fast det är jag något osäker på) men är en ökat tröskel för nybörjare och renaste amatörer (vill inte gå in på vem som jag anser är amatör och vem proffs men här avser jag de som vill kappsegla endast i hemmaviken några gånger om året). Jag vet att det går även på annat sätt men det måste skapas incitament för de som ställer upp och det behöver inte vara pengar.

      Reply

      • Stefan A
        Dec 29, 2012 @ 11:25

        Om det ska bli en bra och gemensam plattform så kommer det nog tyvärr att kosta en del pengar.

        Men samtidigt finns det ju många som skulle tjäna mycket på att göra en paketering som klubbar etc kan använda. Om de kan skapa en bra gemensam plattform som alla vi amatörer kan använda så borde ju det inte vara allt för svårt att sedan kunna sälja in det mot något/några företag som vill nå (till största delen) män i medelåldern med en förkärlek för att bränna massor med pengar på saker i high tech-material..? ;)

        Kommunikation är en väsentlig del av all sport idag. Kolla bara på hur fotboll funkar idag eller hur Red Bull och GoPro jobbar med extremsporterna.

        Ska seglingen som sport vara med i matchen så är det nog hög tid att man sätter lite fart. Tror att man måste höja blicken lite bara och försöka se bortom den traditionella seglingen. Blur och No-Crew är ju ypperliga exempel på att det fungerar och att intresset finns.

        //S//

        Reply

  4. Feffe
    Dec 29, 2012 @ 09:22

    http://www4.lu.se/upload/Kommunikation/Sa_gor_du_kommunikationsplan.pdf

    En bra modell som hängt med i många år i olika skepnader. Vilken kanal man väljer hänger ju ihop med var målgruppen finns och kanske framförallt kostnaden. Facebook är ju ingen höjdare om målgruppen är 60+, inte ens nätet i vissa fall. Steg 1 är ju att bestämma vad man vill kommunicera och till vem, och varför. Vet man inte det är det är ju alla sätt lika bra.

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 29, 2012 @ 11:37

      Vad hände med ursprungsmailet ?

      Blev lite tydligare nu : )

      Reply

    • Peter
      Dec 29, 2012 @ 11:38

      håller med och samtidigt med Peter G’s inlägg att man behöver först veta vad klubben vill göra och vad medlemmar förväntar sig av de olika delar inom organisationen.

      i en del klubbar kan det fakiskt bli så att kappsegling inte få den högsta prio men då är det skerligen andra aktiviteter som förväntas. Hur som helst är det viktigt att hålla komunikation med medlemmar. Som jag nämnde tidigare så behöher inte det vara på elektronisk väg. Och just i klubbar med hög medelålder kommer detta säkerligen vara något att tänka på.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 29, 2012 @ 12:56

        Just hög medelålder är väl en bra anledning att göra någonting annorlunda :-)

        Reply

        • Erik Barkefors
          Dec 29, 2012 @ 13:31

          Tror att man ska vara försiktigt vid införandet av sociala medier om medelåldern i gruppen är hög. Ta t ex ett utskick i brevlådan där klubben presenterar sin nya Facebooksida. De flesta kanske har tillgång till internet även om alla inte har själv. De skriver in adressen till sidan och ser att de måste registrera sig och där har man tappat några. Tror det är bättre att använda en sida som inte kräver registrering som start för den målgruppen. En vanlig blogg där det är enkelt för fler att skriva inlägg och alla medlemmar kan kommentera känns bättre.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Dec 29, 2012 @ 13:40

            En sak är traditionell envägskommunikation i termer av utskick, tidning, mailing, hemsida, anslagstavla. Där man “informerar” medlemmarna.

            En helt annan handlar om hur hur man engagerar eller aktiverar dem för att få önskad effekt.

          • Peter
            Dec 29, 2012 @ 23:09

            de mest basic tvåvägskommunikationer som träff, möten gemensamma aktiviteter där en hel del kommuniceras får säkerligen också plats på ett hörn?

            tror dock att behöver finnas en blandad kompott. sen är det väl också en fråga vilken typ av info eller kommunikation man väljer. måste mottgaren hämta eller får den det? envägs eller tvåvägskommunikation? alltid också en fråga om vad som är syfte med just kommunikationen.

          • Stefan A
            Dec 29, 2012 @ 20:10

            Man behöver väl inte se allt så svart och vitt. Bara för att sociala medier finns så behöver det ju inte ersätta befintliga kanaler utan kan snarare vara ett komplement mot de målgrupper hellre intar sin seglingsdos på det sättet.

            En stor anledning till att så många är skeptiska mot sociala medier är att makten förskjuts från ett centra till att hamna hos alla. Med de tappar man även kontrollen på de som publiceras i viss mån. De som är duktiga på att hantera det lyckas ändå medan andra gör bort sig helt. Kungahuset är väl det tydligaste exemplet på någon som gjort bort sig som jag kan komma på. Men de ska ha cred för att de vågar och inte viker ner sig. De vet att de måste vara där för sin egen överlevnad och gör sitt bästa. Till skillnad mot många andra som sakta förtvinar i tysthet… 

            //S//

          • Anders B
            Dec 29, 2012 @ 23:23

            Hallå där Feffe, Peter, Erik och andra. Va håller ni på med? Mobbing av pensionärer? Jag tror ni är fullständigt på fel spår när ni börjar diskutera i termer av att 60+ är en från andra seglare väsensskild grupp. Droppa det spåret! Är min alldeles bestämda uppfattning.

          • Team Dehlerdoris
            Dec 30, 2012 @ 01:27

            Anders 60+ are är väl de som ogillar internet, gillar långkölade kostrar i trä, segelduk i egypptisk bomull, sprisegel o vanliga brev som kommer i postlådan.
            Det är lätt att generalisera.
            Gott nytt 2013
            Stefan K

          • Anders B
            Dec 30, 2012 @ 02:10

            Och spelar Piano, Gott Nytt på dej själv. Och till Peter G!

          • Feffe
            Dec 30, 2012 @ 08:23

            Nu har du nog tolkat fel ? Vad jag säger är att det är smart att använda sig av den kanal som effektivast når sin målgrupp. Det är inte att mobba någon. Antagandet bygger på tex 20+ använder sig i större utsträckning av sociala nätverk än tex 60 åringar. Det har ju absolut ingenting med att göra hur duktig seglare eller hur mycket seglare man är ?

            Segling är en sport där rutin är avgörande, dvs ålder är antagligen en merit vilket man ju ganska tydligt kan se i historien. Det har ju dock ingenting att göra med hur man kommunicerar med olika målgrupper ?

            När man bygger sin kommunikationsmodell är det ju ganska grundläggande att ha koll på vem man vill kommunicera med. Skulle det visa sig att man tex har sin huvudsakliga målgrupp i “män, 60-70 år, kapitalstarka etc” så skulle sociala medier som kanske 10% av målgruppen använder sig av inte vara den bästa lösningen ?

            Det är ju därför som Peter G skriver viktigt att spela på flera instrument samtidigt för att få orkestern att låta. Inget rätt eller fel och ingen regel som inter har några undantag. Men mobbing, absolut inte ? Ber om ursäkt om du uppfattade mitt inlägg som provocerande, det var inte min mening. Läs lite i nedanstående fil så ser du nog mera hur jag resonerar ? Tror det var sidan 37 som gav en samlad bild.

            http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0108_2011A02_BR_IT01BR1201.pdf

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 17:59

            +1

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 18:25

            här skulle +1 har hamnat…

          • Tompa
            Jan 2, 2013 @ 13:17

            Men å andra sidan: Mina föräldrar OCH min svärmor (80+) följer oss på både blogg och Fejan. Och frågan är om inte vårt engagemang där gjort att de kommit lite längre in i nätet :-) .

  5. srsseglaren
    Dec 29, 2012 @ 10:16

    Helt klart,
    Kunskapsnivån är kanske lite olika ?
    För dom som har seglat mycket, blir det kanske en del som uppfattas som ointressant.
    Men en del erfarenheter kanske kan delas ?
    Därmed kan andra som är intresserade av samma ämne, ev. tillgodogöra sig snabbare eller mer om tex segling ?

    Vilket kanske kan göra att det blir roligare att kappsegla, då inlärningstiden kortas och resultaten blir bättre ?

    Mer info om gennacker hantering är kanske ngt som vore kul om det kom fram ?
    Samt hur man blir bättre i entypssegling ?

    Reply

  6. Johan O
    Dec 29, 2012 @ 12:32

    Intressant inlägg och till viss del förvånande.

    Peter har sammanfattat sociala medier/kanaler bra, Den sociala kanalen är en marknadsplats att engagera och locka nya intressenter till ens webbplats eller blogg som t.ex. blur.se.

    Diskussionen om en gemensam kommunikationsplattform förvånar, ingen har nämnt riksidrottsförbundets satsning idrottonline, idag finns 329 klubbar upplagda och utäver dessa är SSF, GKSS och KSSS baserade på samma kommunikationsplattform. se alla här http://www1.idrottonline.se/Sokforening/?sport=32

    Utäver seglingens 329 klubbar finns ytterligare +20000 klubbar inom andra idrotter.

    Idrottonline är GRATIS och det som ingår idag är CMS baserad webbplats, nyhetsbrev, community funktioner, drift av ens webbplats och medlemsadministration, allt är webbaserat. Under 2013 kommer även e-handel erbjudas alla klubbar, främst för att hantera tävling och medlemsavgifter digitalt vilket ger en besparing på +100 miljoner i avi avgifter per år för alla medlemmar men i förlängningen ska kläder och pylar kunna erbjudas.

    //Johan

    Reply

  7. Olle
    Dec 29, 2012 @ 13:26

    Ett bra tips är att engagera er i klubben/klassförbundet och börja förändringsresan där. Att kasta skit på klubbar och förbund för att de är dåliga på kommunikation är ingen framkomlig väg. Att blur och andra bloggar finns är ju tillfälligheter och beroende av en persons driv.

    SSF har genom RF satsat på en gemensam informationsplattform “klubben Online”, här finns det möjlighet att göra mycket av det som skrivs här. Men det är kanske inte är fråga om “Copy+paste” skribenter vi behöver mer av, där fyller ju SearchMagazine” ett syfte med egenproducerade artiklar. Det som gör Blur intressant är ju kommentarerna, skall man gå efter dem verkar ju t.ex SRS vara det som är av störst intresse bland en grupp av läsare, diskussioner som ibland lockar fram de sämre sidorna bland debattörerna.

    Men som sagt, att sitta ner och vänta på att någon annan fixar det kommer aldrig ske, vill ni se en förändring får ni nog engagera er lite mer än att sitta på röven och skriva inlägg på bloggar!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 29, 2012 @ 13:53

      Nja… “gör det själv då om ni är så himla bra” duger inte som argument!

      Sitter man i styrelsen för en verksamhet, framförallt om den baseras på medlemmarnas engagemang, så bör man nog ha kommunikation högt på agendan.

      Man kan inte prata om rekrytering, att behålla medlemmarna, att locka fler seglare eller att ge medlemmarna ett mervärde utan att prioritera interaktion med dem!? Och vill man som organisation (oavsett nivå) vara relevant och tongivande så måste man nog ta ledarskap i de här frågorna i stället för att kritisera utvecklingen.

      Det finns goda exempel, och jag tycker att förmågan att nå ut är något som skiljer de som lyckas och de som har det lite svårare.

      Reply

      • Olle
        Dec 29, 2012 @ 15:05

        Med den energi du har Peter, varför ser man dig inte i förening eller förbund? Du skulle säkert kunna påverka till en förändring där.

        Att sitta på läktaren och “veta bäst” är ju varken konstruktivt eller produktivt!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 29, 2012 @ 15:43

        Jag har tackat nej till ett antal styrelseuppdrag. Min bedömning är att jag gör mer nytta i den roll jag har nu. Dessutom kan jag vara bollplank åt styrelser, organisationer och klubbar utan du ser det?

        Därför kan jag också ta mig friheten att skriva vad jag tycker, framförallt om det är någonting som jag jobbar med professionellt.

        Om det jag (och andra aktörer utanför de traditionella strukturerna) gör är “att sitta på läktaren” så tycker jag att det funkar ganska bra?

        Den segling jag engagerar mig i har ökat med 30% bara under 2012. Jag sydde ihop ett helt nytt race på Marstrand som lockade nästan 300 seglare (nästa år blir vi nära 500). Nästa år kör jag också en proffscup i flerskrov med Sveriges bästa seglare. Dessutom kappseglar jag själv, vilket jag tycker är extremt viktigt för att ha koll på vad som händer.

        Spana också in no-crews framfart.

        Frågar du mig så händer det mer på läktaren än nere på planen :-)

        Vad gör du själv för att påverka till en förändring?

        Reply

        • Olle
          Dec 29, 2012 @ 23:15

          Jo du, jag tar mitt ansvar som simpel bojläggare, hamburgrillare, administratör, seglingsledare, tränare, ledamot i ett antal styrelser både på klubb och förbundsnivå! Du vet det där ideella arbetet som du finner så omodernt! Dessutom kan vi inget om kommunikation.

          Jag har utbildat och tränat så många seglare och funktionärer genom åren. Jag tror på vårt system med aktiva klubbar, de som är inaktiva har jag ingen åsikt om, men jag vet att det går att blåsa liv i vilken klubb som helst med ett eget driv och engagemang. Det sker inte genom att skriva saker på FB, Twitter eller en blogg. Visst kan man marknadsföra ett event, men det krävs så mycket mer för att genomföra det, där är en aktiv klubb med engagerade människor oslagbart!

          Reply

          • Peter
            Dec 29, 2012 @ 23:30

            +1

          • Johan O
            Dec 30, 2012 @ 17:44

            +1

        • Peter Gustafsson
          Dec 29, 2012 @ 23:43

          Som förtroendevald person inom svensk segling får du väl inte uttala dig under eget namn :-)

          Det finns många vägar till samma mål. Du tror inte man kan påverka och driva förändring från min position. Eller att man kan använda sociala medier på ett smart sätt för att nå sina mål.

          Fine.

          jag vet att det funkar. Både i business, men framför allt i verksamheter som drivs av engagemang. Som idrott.

          Naturligtvis är det inte så där du är verksam, men på andra ställen så brottas man med ganska stora problem. Både när det gäller att rekrytera nya seglare, engagera de man har eller att få ihop en kompetent styrelse. Och det var väl i ljuset av det som man kanske skulle tänka lite nytt?

          Men det är klart. Att dissa nya idéer med argumentet att “gammal är äldst” eller “så funkar det inte här” är ju ett beprövat trick för att locka nya krafter…

          Reply

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 00:17

            jag hoppas att du lägger av 2013 med dina påhopp tråkigt att du försöker att anväder din makt på detta sätt… det är nu löjligt.

          • Patrik A
            Dec 30, 2012 @ 09:52

            Cut it of !
            Ni har rätt båda två.
            Bra marknadsföring är kanon för att locka seglare till ett event men det är lika viktigt att bojutläggningen och korvgrillningen fungerar annars kommer inte seglarna tillbaka till nästkommande år och ingen klubb fungerar utan “fotarbete”.
            Tack för en bra artikel med massor av tips för hur man når ut till sina medlemmar och deltagare :-)

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 13:14

            tack Patrik, det var inte mening att dissa bra marknadsföring men det finns även där olika verktyg och visst gäller det att plocka fram bästa kompott för att når bästa resultat. det jag ville få fram att samtiidgt som man sätter fokus på de moderna kanaler att inte glömma bort de traditionella. de har sitt värde också.

          • Olle
            Dec 30, 2012 @ 15:15

            Det är nog svårt att förstå hur den ideella rörelsen fungerar om man inte varit verksam i den själv!

            Tycker det är synd att inte fler engagerar sig i klubbverksamheten, seglare har vi relativt sätt många av. Dessutom är vår modell rätt så OK, två OS-medaljer, AC-medverkan, VOR och fantastiskt duktiga ungdomar! I förhållande till folkmängd, kort säsong och dålig ekonomi, vill jag påstå att vi är en av världens bästa seglarnationet! Konstigt att vår modell håller! Fast visst är det bra med sociala medier, har själv aktivt jobbat med det sedan mitten av -90 talet. Programmerade själv ihop hemsidor med HTML och använder alla kanaler idag både professionellt och på fritiden. Men dessvärre läggs inga banor eller skapas resultatlistor utan hjälp av engagerade människor!

            Prova på att engagera dig i en klubb, då har du ju skaffat dig ytterligare en erfarenhet, det piggar upp!

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 18:24

            @Olle, en del ligger säkerligen att klubbens ledning inte lyckas med att medlemmarna identifiera sig med klubben, mao. känner inte tillräcklig tillhörighet och då kan det vara svårt att hitta folk att engarera sig.

            Det gäller säkerligen inte alla klubbar!

          • Peter Gustafsson
            Dec 30, 2012 @ 19:25

            Jag vet inte vad som föranleder alla dina nedlåtande kommentarer?

            Att hävda att att vi är “copy+paste”-skribenter som sitter på röven eller på läktaren, och att jag behöver piggas upp med lite ideellt engagemang? Det visar bara att du inte har koll.

            Jag blir i alla fall ännu mer övertygad om att jag gör mer nytta här, än i oändliga möten med folk som redan vet bäst.

          • Peter
            Dec 30, 2012 @ 22:17

            vem är kommentaren riktat mot?

  8. Johan Lundqvist
    Dec 30, 2012 @ 16:54

    Mycket intressant tråd, dock kan jag tycka att den spårar ur på sina ställen. Internet och sociala medier är framtiden det är det ingen tvekan om, oavsett ålder och det ena behöver inte utesluta det andra…

    Så ett konkret tips på vad alla läsare på Blur kan göra för att sprida svensk kappsegling till alla ni känner, gå in och “gilla” alla härliga kappseglingsevent som Hamnen.se bevakat under året: http://hamnenplay.solidtango.com/categories/47

    Nästa år kommer Solidtango att göra en ännu större satsning på att bredda intresset för svensk segling med hjälp av livesändningar och video. Jag hoppas bara att ni som seglar också vill vara med och bidra genom att dela med er av av ert kappseglande, allt ni behöver är en mobiltelefon och en internetuppkoppling.

    Kanske kan vi redan nästa år få se ett svenskt landslagsteam i segling bjuda på sig själv som detta rallyteam? http://vmresan.solidtango.com

    Tror inte det blir några fler inlägg på Blur i år så jag vill passa på att tacka alla som varit med och bidragit med livesändningar och videos under 2012 och samtidigt önska er alla Gott Nytt År!

    Johan Lundqvist
    Solidtango – “The social fan tv platform”

    Reply

  9. Fredrik Lönegren
    Jan 1, 2013 @ 04:46

    Gott Nytt kommunikationsÅr.
    Visst ska vi alla berätta om alla balla roliga trevliga spännande tävlingar träffar kurser m.m…… som man kan uppleva under året.
    För att VISA andra hur kul segling och kappsegling är så måste alla hjälpa till. Både att berätta och berömma det vi gör. Föreningslivet tror jag är emormt viktigt i denna roll och jag hoppas alla eldsjälar, gärna de i ledande befattning i alla klubbar börjar/ blir bättre på att dela med sig av agendan. Vi kanske måste bli mera jordnära , inte så stela och korrekta i vår kommunikation. Och framförallt börja kommunicera MERA. Ibland använder man utrycket ” klubben för inbördes beundran”, Jag menar inget ont om alla i klubbarna och föreningarna när jag använder det utrycket även om det är starkt, men vi kan alltid bli bättre på att förmedla och annpassa oss. Man glömmer ibland vem och vad som är kärnan till allt roligt _/)_

    Reply

  10. Tompa Ö
    Jan 1, 2013 @ 14:17

    Himla spännande ämne, även om det verkade smalna ner till “vad kan klubben göra” i slutet av tråden. Det är ingen tvekan som att vår sport behöver fler ungdomar, och när det gäller jollesegling sker väl nästan all träning och tävling i klubbregi (=coaching, banläggning, korvgrillning etc). Att klubbarnas aktiva behöver mötas både i köttvärlden (http://www.sprakradet.se/15097) och ses på webben är solklart.

    Men det finns en annan spännande aspekt i Peters ursprungliga inlägg, som vi i vår lilla sport kan göra väldigt mycket av:
    Att låta utövarna möta sina fans, i stort och smått. Det häftiga med sociala medier som kommunikationskanal är ju att det funkar såväl globalt med “massmedial approach” som smalt, så smalt att man kan kommunicera med tjugo fans och ÄNDÅ skapa värdefulla upplevelser!!!

    Och det passar ju vår sport utmärkt:
    Volvo Ocean, Vendée eller Americas Cup på det globala planet där man kan möta och lära känna de professionella utövarna och skaffa sig sina rollmodeller (=”idoler”). Och koppla känslor och värden till de varumärken som syns där och som betalar för kalasen.

    Och i den högra änden av “The long tail”: Vi som aldrig kommer göra en kommunikationsplan, men vill ändå!
    En klipp på två 49er-seglare som siktar mot Rio, 59 fejan-likes på en Express-satsning, eller en ÅF Offshore-segling med grabbgänget. Våra närmsta “fans” dvs familj och polare kan följa hur det går på kvaltävlingarna, de kan successivt följa uppladdning innan tävling och läsa om taktiska val runt Gotland. Det finns många bra exempel där detta har skett helt utan kommunikationsplaner, bara med härlig energi och vilja att berätta vad vi seglare håller på med på havet!

    För här syns faktiskt vår sports “mikro-sponsorers” loggor också!!!
    Och har man varit lite aktiv så kan 49ern, Expressen eller ÅF-gänget i januari peka på fin statistik från Youtube, FB eller bloggen och få med microsponsorn på ett nytt segelställ, en extra resa till Spanien eller vad man nu har för budget.

    De här mikro-sponsorerna är jätteviktiga, kanske speciellt när man lämnat klubbträningarna (=”post-jolle”) och försöker hålla igång en konkurrenskraftig kappseglingsbåt. Här tror jag att man lära av varandra, stjäla idéer och sprida kunskap, men jag vet inte om det kommer ske i klubbarnas eller klassförbundens regi… det kommer nog snarare ske i inspirerade ögonblick, i möten mellan kreativa seglare. Kanalen som väljs kommer vara den som verkar bäst just där och då.

    “No-crew goes marketing” så att säga.

    Reply

    • Peter
      Jan 1, 2013 @ 20:06

      +1

      Reply

    • Stefan A
      Jan 1, 2013 @ 20:19

      +1 typ.

      Det jag inte fattar är vad det är som säger att den nya generationen seglare ens vill segla runt bojar? Man kanske hellre vill köra raids, shorthand race, utmana polare i USA med liknande båtar via internet etc.

      Påstår inte att det ena måste ersätta det andra men att det kanske borde finnas utrymme för båda? Där tror jag att kommunikationen och sociala medier spelar en sjukt stor roll.

      Kolla bara vad Jon Olsson och hans gäng har gjort för skidåkningen. http://jon-olsson.com

      //S//

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.