Autopilot i sociala medier
Att sociala medier är ett utmärkt sätt att kommunicera tror jag alla har förstått. Men kraven på att ha någonting att säga, eller ett paketera det på ett snyggt, sätt har inte minskat. Vi som läsare blir också bättre och bättre på att avgöra om avsändaren verkligen bryr sig eller inte.
Senaste veckorna har jag stött på några rejält felaktiga inlägg från stora, ganska trovärdiga, aktörer på Facebook. När vi som prenumeranter, kunder eller fans påpekar detta så tar man helt sonika bort inläggen i stället för att erkänna att man hade fel och rätta till det. Mitt förtroende minskar ganska rejält när man först inte orkar göra sin research och sedan låtsas som att vi inte finns.
Varje dag så landar “Benns dagliga” i mitt twitterflöde. Och ganska mycket av materialet verkade komma från Express-klassen. Spännande tänkte jag. Men det visar sig att Benns tjänst automatiskt samlar ihop massor av artiklar från nätet – utan något som helst innehåll från dem – och så antar man att det skulle vara speciellt intressant för mig?
Och Expresserna har ju varit flitiga på Twitter? 6376 Tweets till 18 följare. Fast då visar det sig att det är spam från deras forum som automatiskt skickas ut på Twitter. För att landa i Benns dagliga sammanfattning.
Men vare sig Expresseglarna eller Benns verkar läsa sina egna alster…
Dagens tips om ni bryr er om era läsare – visa dem lite respekt.
Lägg 5 minuter på att fundera på vilka de är och vad de vill läsa om. Lägg sedan 15 minuter på att skapa eget innehåll eller kolla i alla fall igenom det som ni tänker skicka vidare. Då visar ni att ni bryr er.
Mar 30, 2014 @ 22:24
Twitterkontot SeglaExpress är ett eget privat initativ av mig som inte har något med Expresseglarna att göra, mer än att jag har kopplat ihop RSSen från bland annat deras befintliga webbs köp & sälj och forum till Twitterkontot skapat av mig. Tanken var god och syftade till att samla in Expressrelaterat material på ett automatiserat sätt (bland annat via taggen “Express” här på blur samt olika Expressbloggar), men spam på Expresseglarnas webb i kombination med mitt eget bristande intresse för Twitter ställde ju uppenbarligen till det.
Mar 31, 2014 @ 09:03
Hej Peter (och Daniel)!
Vad bra att du belyser detta och helt klart så har vi inte hunnit att ha koll på vad som kommer med i Benns dagliga.
Tanken med Benns dagliga var ju att selektera ut intressanta twitterflöden och artiklar som våra följare skulle få mervärde av.
Absolut så ska man skapa mervärde för sina följare/lyssnare/fans och helt klart är att ju mer tid man kan lägga på innehåll desto bättre blir det.
Så vi får se över vilka vi följer samt skapa mer eget innehåll helt klart.
Med vänliga hälsningar
/Jonatan
Benn’s Mast & båttillbehör
Mar 31, 2014 @ 20:41
No worries. Det är kul att det tas initiativ. Men ännu roligare om de tas hela vägen.
Mar 31, 2014 @ 23:56
saknades källkritik? är det inte läge att Express-klassen om ursäkt för att de blev felaktigt uthängda?
Apr 1, 2014 @ 07:39
Spana in deras forum och berätta vad du tycker. Om jag är sugen på att börja segla Express så är signalen tydlig. Inte ens Expresseglarna själva läser sitt forum.
http://www.expresseglare.nu/sv/Forum/X-marknad/Express-kopes/Active/EXPRESS-KOPES/
Syftet är inte att “hänga ut någon” (fast det är väl så det heter när man påpekar en felaktighet i Sverige 2014). Utan att ge exempel på att sociala medier (eller vilken kommunikation som helst) sköter sig själv. Då kan syftet bli exakt det motsatta.
Apr 2, 2014 @ 07:27
just att hänga ut något är ju resultatet. dessutom Gjorde du en koppling i samanhang mellan en privat sida och Expresseglarna/expressförbundet (det granskades tydligen inte om så är fallet).
Vill man lyfta upp den typen finns det ju valet att fokusera på något som fungera och ta ett positivt exempel eller som du gjorde ett negativt exempel. Lägger man då, som du gjorde fokus på vem istället som vad så blir det ju “att hänga ut” om detta ske i en blogg med många läsare.
Apr 2, 2014 @ 08:41
Nja, det är nog läge att skilja på vad som är vad.
Jag hänger ut någon när jag namnger en skeppare som har åkt fast för våldtäkt i Cowes, att en ägare fuskar med skatten eller att en fördäckare slår sin fru.
När jag påpekar att en båt hissar segel som inte finns i mätbrevet, att startlinjen låg förbannat snett eller att ett förbund har spam i sitt forum så är det en annan sak. Sedan är det så klart enklare för den som fuskat att skylla på media :-) Eller att man inte kan kritiseras för att man gjort fel på sin fritid.
Jag tror vare sig du eller jag vill ha ett debattklimat där man inte kan eller får påtala saker som är fel. Och när det är viktigare med “shoot the messenger” än att åtgärda det som är fel – då slutar ganska mycket debatt att fungera (vilket också är en debatt som förs inom media, kultur och politik).
Lästips: http://www.datainspektionen.se/lagar-och-regler/personuppgiftslagen/publicering-pa-internet/
Apr 1, 2014 @ 08:41
Nyhetstorka på Blur?
Expresseglarnas sociala forum med diskussioner och köp&sälj finns på Facebook, https://www.facebook.com/Expresseglarna
Expresseglarnas nya webbplats är i dagarna på gång att styras om till en ny, vi är alla som jobbar med Expresseglarnas webb amatörer som gör allting på vår dyrbara fritid.
Btw. blur.se ser skit ut i mobilt gränssnitt.
Apr 1, 2014 @ 09:04
Jag vet inte om man kan jobba på Episerver och kalla sig webamatör ;-)
Ni gör ett bra jobb. Men alla kan missa saker. Eller hur. Och då måste man nog tåla att någon påpekar det. Annars är det ganska lågt i tak.
Såg att sidan byttes precis nu. Snyggt!
Kolla in http://www.expresseglare.se/
Apr 1, 2014 @ 10:01
Peter, jag jobbar på EPiServer men det gör inte mig till expert och ansvarig för allt.
Webben uppdateras decentraliserat, min roll är att tillhandahålla plattform, webbdrift och tjänster som streamad livesändning via Qbrick m.m.
Expresseglarnas personas har ej kommit med önskemål att vi skall finnas på Twitter eller Google+.
Tester med Twitter har dock gjorts men vi hade allt för få följare för att engagera oss.
Nu är en ny webb på ny plattform och drift på plats som drivs energiskt med nya krafter inom klubben.
Att hålla jobba med information och bevaka alla tänkbara sociala medier kräver tid, samtidigt som personer byts ut och kunskap/intresse varierar under tiden.
Inom Expressklassen har webben varit det centrala organet för klubbens verksamhet, köp&sälj samt diskussionsforum har funnits på webben som funktioner innan blocket och facebook fanns.
Idag är kostymen anpassad till att använda Facebook till lokala inbjudningar, annonser, diskussioner och påannonseringar till SM, NM m.m. Nyhetsbrev har tidigare skickats ut till prenumeranter men har idag alltmer ersatts av FB.
Blocket är den mer naturliga platsen att sälja/köpa sin Express även om annonser även förekommer på FB.
Att även engagera sig med twitter, LinkedIn, Google+ etc kanske nya krafter mäktar med men ej hittills.
Expresseglarna har haft en webb sedan 1997 och egen klubbtidning sedan 1979.
För organisationer/klubbar som vill lyfta ekonomiskt LOK stöd (med deltagare i åldern 7-25 år) är http://www.idrottonline.se att föredra som webbplats.
Apr 2, 2014 @ 08:47
Jag vet att det inte är enkelt. Och att det tar tid. Därför skall man också vara försiktig med saker som man inte orkar eller vill underhålla. Som ert forum.
Strunt samma.
Nya webben ser skitfin ut och sätter ribban för andra förbund (ja, den här gången passar er slogan om att Expressen leder utvecklingen faktiskt in). Hoppas Daniel och andra orkar driva utvecklingen.