Autopilot i sociala medier

Att sociala medier är ett utmärkt sätt att kommunicera tror jag alla har förstått. Men kraven på att ha någonting att säga, eller ett paketera det på ett snyggt, sätt har inte minskat. Vi som läsare blir också bättre och bättre på att avgöra om avsändaren verkligen bryr sig eller inte.

Senaste veckorna har jag stött på några rejält felaktiga inlägg från stora, ganska trovärdiga, aktörer på Facebook. När vi som prenumeranter, kunder eller fans påpekar detta så tar man helt sonika bort inläggen i stället för att erkänna att man hade fel och rätta till det. Mitt förtroende minskar ganska rejält när man först inte orkar göra sin research och sedan låtsas som att vi inte finns.

bennsdagilga

Varje dag så landar “Benns dagliga” i mitt twitterflöde. Och ganska mycket av materialet verkade komma från Express-klassen. Spännande tänkte jag. Men det visar sig att Benns tjänst automatiskt samlar ihop massor av artiklar från nätet – utan något som helst innehåll från dem – och så antar man att det skulle vara speciellt intressant för mig?

tweetexpress

Och Expresserna har ju varit flitiga på Twitter? 6376 Tweets till 18 följare. Fast då visar det sig att det är spam från deras forum som automatiskt skickas ut på Twitter. För att landa i Benns dagliga sammanfattning.

Men vare sig Expresseglarna eller Benns verkar läsa sina egna alster…

Dagens tips om ni bryr er om era läsare – visa dem lite respekt.

Lägg 5 minuter på att fundera på vilka de är och vad de vill läsa om. Lägg sedan 15 minuter på att skapa eget innehåll eller kolla i alla fall igenom det som ni tänker skicka vidare. Då visar ni att ni bryr er.