Sweet… Bolt 37
Som sagt. Jason Ker är het. Från Ker 40, Sydney 34 GTS, Ker 46, ny Class 40 och samarbete med Salona till Bolt 37.
Bolt 37 is a thoroughbred racing yacht designed by Ker Yacht Design, widely considered the leaders in this field of yacht design with a uniquely proven ability to produce smaller high performance race-boats that are competitive under IRC.
Aimed squarely at the owner who while being excited by the TP’s and 40’ Racers on the market, chooses to apportion a much smaller budget to their racing and be closer in speed to the production cruiser-racers which make up a typical local fleet.
Purpose built for handicap racing under IRC and ORCi, the Bolt 37’ will be exciting to sail, and very fast for its size, but at the same time the parameters have been selected with a careful eye on the rating rules. Extensive CFD based optimisation techniques have led to lower hydrodynamic resistance but a particular effort has also been made to ensure the yacht is forgiving to sail, making it easier for the crew to extract its full performance potential.
Designs from the Ker office have achieved many successes on the race course and have won many international trophies around the world, at regattas and classic offshore races.
LOA: 11 m
BEAM: 3.48 m
DRAFT: 2.8 m
DISPLACEMENT: 4200kg
KEEL: 2100kg (1850kg in bulb)
P: 15.60
I: 15.11
J: 4.34
E: 4.85
SPL: 5.90
BAS: 1.45
Pelle Pedersen
Jan 15, 2013 @ 07:28
En av dom få som kan ersätta 111:an skepparn?!
Sweeeeet!
Mackan
Jan 15, 2013 @ 07:33
Liknar Soto 40 konceptet rätt mycket. Fast lite mindre. Säkert en kul båt att segla!
Clifford
Jan 15, 2013 @ 08:17
Peter, det är dags att du byter upp dig. Blur4, helt klart
Clifford
Jan 15, 2013 @ 08:18
Eller rättare komplettera…Blur3,5
Peter Gustafsson
Jan 15, 2013 @ 08:39
Nja, jag tror inte den här är så himla mycket roligare än J/111. Styvare och säkert snabbare när det brallar…
Skall bli kul att se om Ker 40 går att skala ner. King 40 hade ju svårt när man skalade ner den till Summit 35, så det är inte alls säkert. We’ll see.
Pelle Pedersen
Jan 15, 2013 @ 08:58
Det hade varit kul med ritningarna ovanpå varandra (111 och 37:an)… Du har gjort det förut skepparn!! Misstänker att masterna står väldigt lika i skroven.
Peter Gustafsson
Jan 15, 2013 @ 09:01
Intressant att fraktionsriggen verkar göra comeback?
Ker 40:
http://mcconaghyboats.com/ker40/images/Ker40_Sail_Plan.jpg
Stefan Kolmodin
Jan 15, 2013 @ 09:26
Rorkult!
Anders
Jan 15, 2013 @ 09:39
Finns det någon uppenbar fördel (typ förutom vikt) med att inte ha överbyggnad? Känns som att vatten som sköljer över däck gärna hittar ned i ruffen? Kanske en del av upplevelsen, vad vet jag :)
Daniel
Jan 15, 2013 @ 09:56
Vill också veta. Känns enbart sjukt opraktiskt (=allt blött). Ser ju dock coolt ut …
Peter Gustafsson
Jan 15, 2013 @ 10:12
Det blir mer ergonomiskt: man kan sätta beslagen precis där de skall vara för att vara enkla att justera (kolla t.ex. fockskenorna som aldrig gått att göra med en ruff. Dessutom väger det mindre och blir billigare att bygga.
Nere i båten finns ändå ingenting…
Titta på hur MC38 funkar: http://www.youtube.com/watch?v=v_RGCu6gAc0
Daniel
Jan 15, 2013 @ 10:45
Hmmm … ja. Men nu när jag kollar mer på videon och även på ritningen ser det mer ut som om det blir ett resultat av att sittbrunnen är dragen så långt fram. Det finns helt enkelt inte plats för överbyggnad då.
Anders
Jan 15, 2013 @ 10:48
Aha beslagen förstås, ja det är klart att det blir enklare att duka på ett platt däck. Men att man inte ens har en liten dodger i plast som skickar vattnet åt sidorna… Nåja. Ståhöjd är ändå överskattat säger vi som åker J/105 :-)
Peter Gustafsson
Jan 15, 2013 @ 11:06
Vi har ruff på J/111 men måste ändå stänga luckan för att inte få ner vatten när det går undan. Så det gör vare sig till eller ifrån…
http://www.youtube.com/watch?v=OW3FA0P7eb8
Sam V
Jan 15, 2013 @ 11:15
Underskatta inte betydelsen av trender. Flera moderna sweeta båtar har skippat överbyggnad, typ Soto, MC38, Farr 400. Hippt men blött. På en välplanerad däckslayout kan man nog få till en liten överbyggnad som skyddar besättning och framför allt ruffnedgång från översköljning utan att förstöra möjligheterna till justeringar.
Lite som skarpa slag på standardbåtar. Det framgick på helgens konstruktionsseminarium att skarpa slag inte höjer prestandan på en normal båt utan kan rentav minska den. Vilket många av oss misstänkt länge så det var skönt att få det bekräftat.
Just det, glömt tacka arrangörerna för en toppdag i lördags. Tack!
Marc
Jan 16, 2013 @ 20:58
Cool video, Cool båt MC 38!
Det här är också nice, Carbonado i Key West:
http://www.youtube.com/watch?v=wt-HqjvOyvg
Skrota alla Cruiser Racers!
Jocke_R
Jan 15, 2013 @ 13:53
Äntligen en riktig rejsig segelbåt. Inga hydda (som majoriteten i besättning måste kräla över), ingen drögig rattstyrning, ingen regnskog i ruffen… En båt för segling helt enkelt.
Helt klart intressant och se om den funkar i IRC mm. Men frågan är spelar det någon roll, den är ju ändå tuffast i hamnen :)
Vill ha!
Niklas
Jan 15, 2013 @ 14:20
Är benägen att hålla med. Riktigt tuff och med fint segelplan.
Pelle Pedersen
Jan 15, 2013 @ 14:25
“Pocket Rocket”?
“Pocket Battleship”?
Peter P
Jan 15, 2013 @ 16:02
snott symbolen från benke johansson – “blixt segel”
Pelle P
Jan 15, 2013 @ 18:07
+1, den ende svenske segelmakaren vunnit Star VM. PP -69.
Erik Barkefors
Jan 15, 2013 @ 18:13
Blixtsegel var i topp med IF-segel i början av 80-talet i konkurrens med Sundelin, Albatross och ett par till. Kommer speciellt ihåg en mellanvindsgenua med skuret akterlik utan fåll/snörp!
Peter Gustafsson
Jan 15, 2013 @ 20:08
Visste inte att det var han som använde blixten först av alla. Han borde ha registrerat den som varumärke ;-)
Gert F
Jan 24, 2013 @ 12:10
Benke tog även fram ett supersnabbt segel för brädsegling (rundbottnat) i början på 80-talet.Vann några EM och VM om jag inte minns helt fel.
Pelle Pedersen
Jan 24, 2013 @ 12:54
Det stämmer Gert! Har för mig att han använde hårda dukar.
joakim axelsson
Jan 15, 2013 @ 16:58
Frän båt. Ser ut som en stor 717.
Mvh joakim
Hasse
Jan 15, 2013 @ 18:17
Nån mer än jag som tycket flushat känns 80-tal? Som Joakim skriver ovan, ser ut som en 717…
Hasse
Jan 15, 2013 @ 18:19
Nån mer än jag som tycker flushat känns 80-tal? Som Joakim skriver ovan, ser ut som en 717…
NiklasL
Jan 15, 2013 @ 18:46
En bandyplan eller en basketplan brukar inte ha soffor, kök och tvättmaskin. Det är en ren sportbåt.
Om man tycker att segling mest sker utanför kappseglingsbanan “i naturen” bland klipphällar, gästhamnar och utedass med familjen bör man välja en “flytande husvagn”.
Cheers! =))
Peter P
Jan 15, 2013 @ 22:37
När jag började segla Trissjolle på 70-talet så dominerade Benke segel. Speciellt bland västkustbåtarna. Det varade tills Måsungegänget började med Saltis segel och kom 1,2 och 4 på Triss SM -72 i Sandviken. Those were the days
Pelle Pedersen
Jan 16, 2013 @ 09:59
Stora i 606 i början av 80-talet också. Har haft förmånen och träffa många segelmakare genom åren, både privat och yrkesmässigt, och Bengt sticker ut! Otroligt trevlig och kunnig, det är de flesta segelmakarna men Bengt´s ödmjukhet och kunnande var exceptionellt.
D35 Aurora
Jan 16, 2013 @ 12:48
Sju (eller åtta? ser inte riktigt) vinschar runt brunnen varav två dedikerade till häckstagen, cool :-)
/Mats
Andreas i HP
Jan 17, 2013 @ 09:49
Klart kul båt att segla! Perfekt båt på våra onsdagar i Rödön!
Bohusracet skulle gå så fort att man inte behöver gå under däck för att sova eller knappt laga mat:-)
Är dessa konstruerade enbart för bansegling eller oxå typ för fastnet osv?
Förr pratade man om att Ocean A skulle ha tröskel som går upp till samma höjd som mötespunkt mellan däck/skrovsida?
Med den loggan och retrokänslan som finns idag, skulle den fått heta
BLIXTGORDON tror jag…
Peter Gustafsson
Jan 24, 2013 @ 08:05
IRC-rating runt 1.155TCC.
För er som inte orkar konvertera så motsvarar det SRS ~1.444.
Pelle Pedersen
Jan 24, 2013 @ 08:48
Intresant; en 11 meters båt som ska gasa om 111:an! Säger sig väl egentligen själv, Bolt:en är ju designad för att gå fort; inte bo i! Men undrar om vi inte tar dom på undanvinden??!!