Skip to content

4 Comments

  1. Peter
    Jan 27, 2013 @ 20:22

    Jag gjorde en regression för att få fram NORLYS i temer för av ORC CR. Formeln blir då ORC CR = 0,0013+0,773*NORLYS men den kan snabbt ändras med annan population.

    Det är naturligtvis endast ett litet utplock av hela fleeten. Stddev ligger här på ca. 1%. det kan jämföras med 2% som SRS-formeln gav i förhållande till SRS 2010. Men som sagt behövs en större population för att kunna dra pålitliga slutsatser.

    Att vi ser skillnder är väl inte så konstigt. Det finns väl en orsak som ledde till att NORLYS skulle ändras.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 28, 2013 @ 12:11

      Orsakerna till att man byter är ju framförallt organisatoriska, där man hade svårt att hantera båtbeståndet. Många av frågeställningarna känns ju igen.

      Utfordring med dagens system

      Det ble stilt spørsmål ved både grunnlag, praktisering og dokumentasjon.
      * Høy takt I lansering av nye båtmodeler.
      * Små produksjonsserier.

      Fører til
      * Bruke statistikk for å fastsette båters fartspotensiale blir umulig med nåværende metoder
      * Metodeutvikling har vært fraværende i en lang periode
      * Mangel på troverdig statistikk har medført at alternative tilnærmingsmåter har vært benyttet.
      * Tilnærmingsmåtene har ikke vært nedfelt i klare retningslinjer Resultat
      * Kritikk, fokus på uklarheter og mangler
      * For styret har 2012 vært et utfordrende år

      Reply

  2. Pelle Pedersen
    Jan 28, 2013 @ 11:41

    Ska bli spännande att se hur First 30 behandlas; Norlys 1,24 har ju fungerat bra hitills.

    Reply

    • Raketen
      Jan 28, 2013 @ 15:58

      First 30 verkar ha blivit en följetång (sån tång som sitter runt kölen ;)

      Ska vi gissa på att man vill ha den till runt 1,000 i motsvarande SRS? ;)

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.