Skip to content

27 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 10:18

    Volvo Ocean Race till Göteborg 2015 och 2018

    Göteborg blir värdstad för jorden runt-kappseglingen Volvo Ocean Race – både 2015 och 2018. Det offentliggjordes i dag vid en presskonferens i Göteborg.

    – Detta är ett evenemang i världsklass – och Göteborg befäster nu positionen som en av Nordeuropas ledande evenemangsstäder, säger Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg.

    Målgången för hela Volvo Ocean Race 2015 kommer att ske i Göteborg – ett naturligt val enligt Knut Frostad, vd i Volvo Ocean Race:

    – Göteborg är en perfekt plats för att avsluta ett globalt evenemang av den här storleken, säger Frostad som har egna meriter som Volvo Ocean Race-seglare. Det känns bra att veta att vi, efter att ha seglat tiotusentals sjömil runt jorden, kommer att anlända till en värdhamn med alla nödvändiga förutsättningar och kunskaper för att skapa ett fantastiskt evenemang – och som dessutom har en historia som ger en känsla av att tävlingen kommer hem.

    Den kompletta listan över racets värdstäder 2014/2015 är ännu inte offentliggjord. Men klart är att starten sker i Alicante i Spanien med första stop-over i Recife i nordöstra Brasilien och att lagen senare gästar Auckland i Nya Zeeland innan de rundar Kap Horn och styr mot ett andra brasilianskt stop-over, i Itajaí. Fler hamnstopp tillkommer.

    Göteborg har två gånger tidigare varit värdstad för Volvo Ocean Race:

    2002 på Eriksberg där omstöpningen av det anrika varvsområdet till modernt bostadsområde då just påbörjats.
    2006 på Lindholmen, en annan del av gamla varvs-Göteborg, där den förändringsprocess som då fick fart lett till att området idag hyser universitetscampus, Lindholmen Science Park, flera huvudkontor och företag med totalt 25 000 anställda.
    – Nu sätter vi fokus på Frihamnen och området på båda sidor Göta älv mitt i stan, säger Anneli Hulthén. Volvo Ocean Race blir en kommunikationsplattform för två av våra största stadsutvecklingsprojekt, Älvstaden och arbetet inför 400-årsjubileet 2021. Vi vill stärka Göteborgs och regionens kärna – och dessutom göra Göteborg till en internationell förebild för hållbar utveckling.

    Göteborg & Co, som utvecklar och marknadsför destinationen Göteborg, har haft uppdraget att värva Volvo Ocean Race till staden.

    – Vi har konkurrerat med fler världsstäder än någonsin, säger Camilla Nyman, t f vd i Göteborg & Co. Som alltid när Göteborg söker stora evenemang handlar det inte om hur mycket pengar vi satsar – utan om vår kreativitet att utveckla både evenemanget och staden.

    Reply

  2. Sam V
    Feb 1, 2013 @ 10:23

    En traditionell pressrelease som man blir glad av!

    Reply

  3. Pelle Lindell
    Feb 1, 2013 @ 10:41

    Kul…och kul att intresset för att delta verkar OK också.

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Feb 1, 2013 @ 12:02

    Coolt!! Kommer de att segla till Göteborg eller är de rädda för de norska/danska vikingarna?

    Reply

  5. Patrick L
    Feb 1, 2013 @ 13:16

    Fantastiskt kul! Det är så t.o.m en Stockholmare kan vara stolt!

    Reply

  6. jonasw
    Feb 1, 2013 @ 13:48

    Jättekul!

    Fast roligast var nog stop-over 2002, när starten gick från göteborg ut på sista benet. Vilket hav av båtar och publik det var.

    Reply

    • Björn Svala
      Feb 1, 2013 @ 14:30

      Ja det var häftigt! Jag har aldrig varit med om ett trängre hamninlopp.

      Reply

  7. D35 Aurora
    Feb 1, 2013 @ 13:48

    Härligt!
    Det är sånt som håller humöret uppe på en seglingsintresserad, Volvo-anställd Göteborgare denna vinter…vi behöver lite kul saker saker att tänka på i dessa tider!
    /Mats

    Reply

  8. Gerhard
    Feb 1, 2013 @ 13:54

    Härligt med målgång i Göteborg! Om det är samma upplägg som förra gången så kan tävlingen avgöras med avslutande inport race i hamnen!

    Reply

  9. Sam V
    Feb 1, 2013 @ 15:14

    Vänta nu, vilket är det tredje klara teamet? Förutom SCA och Brasilien?

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 16:19

    Nu Meeting Spot med Paul Cayard, Fredrik Lööf, Knut Frostad och massa andra rock stars inom segling och näringsliv… stay tuned!

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 16:29

    Göteborg får målgång. Det skall också att köras ett in-port-race.

    Var skall man segla? Inte helt framme med var man skall segla ett in-port. Kräver lite yta :-) Hmmm…

    Reply

    • Raketen
      Feb 1, 2013 @ 17:51

      MBBR? :)

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 16:43

    Tre team 100% klara.

    1. Helbrasilianskt team. Förhandlar med skipper (Torben Grael).

    2. SCA. Först ut brukar vinna racet? Går det att få oerfarna tjejer att bli konkurrenskraftiga? Paul Cayard var nybörjare när han seglade EF. I morgon drar träningsbåten från England till Kanarieöarna. 7 tjejer med (kandidater) + 6 coacher.

    3. Inte officiellt.

    Reply

    • Dennis K
      Feb 2, 2013 @ 11:02

      Ingen Fransk båt med ?? Det gick ju bra senast ! Coville som skeppare kanske, eller vill han helst segla solo med trimaranen.

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 16:52

    Varför är SCA med?

    Finns i 100 länder över hela världen. Målet är att få ihop SCA med alla varumärken. Skapa värde i SCA från de olika priduktvarumärkena och vice versa. Dessutom viktigt för alla anställda.

    Stärka kvinnornas roll. Tjejer kan. Vinna också!

    Håkan Samuelsson, Volvo Car, tycker att VOR stämmer väldigt bra med det man står för och det är viktigt att man kommer till Göteborg. Självklarhet. Har det inte alltid gått i mål i Göteborg.

    Hur ser VOR ut på lite sikt. Utvecklingen har varit kanon, både tekniskt men också medialt och i antal besökare. Det är en bra scen för kommunikation med partners och kunder. Man ser detta mycket långsiktigt.

    Finns det risker? Det finns alltid risker om man skall segla runt jorden. Men racet blir säkrare och säkrare.

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 16:53

    Team SCA inleder uttagningsseglingar

    Team SCA:s strävan att skapa det bästa kvinnliga seglingsteamet i offshore racing inleds nu på allvar. Sju meriterade kandidater har anslutit till teamets tillfälliga bas i Southampton för en fem veckors period av träningssegling som inleds under helgen – från Southampton till Kanarieöarna och teamets träningsbas i Puerto Calero på Lanzarote.

    De första sju som aspirerar på en plats i Team SCA och därmed en plats ombord på den svenska båten i Volvo Ocean Race 2014-2015 är alla mycket meriterade och erfarna havskappseglare och/eller OS-seglare. De sju kandidaterna är Annie Lush, Storbritannien, Carolijn Brouwer, Nederländerna, Jeanne Gregoire, Frankrike, Klaartje Zuiderbaan, Nederländerna, Liz Wardley, Australien, Sam Davies, Storbritannien, samt Stacey Jackson, Australien.

    – Vi inledde rekryteringsprocessen redan i augusti 2012 då vi uppmuntrade kvinnliga seglare runt om i världen att registrera sig för att delta i detta första skede av urvalsprocessen. Av flera hundra ansökningar har vi reducerat det till två grupper av kandidater, säger Richard Brisius, VD för Team SCA, och fortsätter:

    – Den första gruppen är nu redo att lämna Southampton. Den andra gruppen ansluter i Puerto Calero om några veckor. Det är kandidater av många olika nationaliteter eftersom vi verkligen letat efter världens bästa kvinnliga offshoreseglare. Men vi söker inte bara duktiga seglare utan också de som verkligen passar in i ett högpresterande team.

    De som nu finns på plats i Southampton kommer att segla Team SCA:s nya träningsbåt, en VO70, som i dagarna fått en ny grafisk design.

    – Det skulle vara fantastiskt om vi kunde hitta vårt team från dessa två grupper, säger Magnus Olsson, en av fem Team SCA-tränare som kommer att segla med till Puerto Calero.

    – Det är en väldigt speciell grupp där varje person bidrar med mycket stora kunskaper inom olika områden. Vårt jobb som tränare är att se hur vi kan använda detta för att skapa ett högpresterande team. Utifrån de här två grupperna hoppas vi kunna skapa grunden för vårt framtida team. Vi ska sedan fortsätta att bygga laget och vår förhoppning är att ha de flesta på plats under sommaren 2013.

    Team SCA kommer att ha Puerto Calero på Lanzarote som träningsbas fram mot Volvo Ocean Race 2014-2015.

    – Det här blir den tredje raka Volvo Ocean Race-kampanjen som väljer Puerto Calero som träningsbas. Där förberedde Ericsson Racing Team sin kampanj inför Volvo Ocean Race 2008-2009 och Puma inför 2011-2012. Runt Lanzarote är det enkelt att hitta perfekta Ocean Race-förhållanden inte långt från basen. Tillsammans med anläggningarna på land och klimatet blir det en idealisk plats för förberedelser, säger Brad Jackson som var vaktkapten på Ericsson 4, som vann Volvo Ocean Race 2009, och som är en av coacherna i Team SCA.

    Stockholm 1 Februari 2013

    Reply

  15. Raketen
    Feb 1, 2013 @ 17:02

    Kul info!!!!

    Jag hoppas på +10 team!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 1, 2013 @ 17:19

      VOR bygger 8 båtar i batch ett. Behövs det så kan man bygga ytterligare ett par.

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 17:18

    Stena ny sponsor till Johnie Berntsson.

    Citat från Stena: “det är så tråkigt att bara dricka vitt vin en hel vecka – det är mycket roligare att hålla på en idrottsman/kvinna”.

    Way to go!

    Reply

  17. Lasse Bergkvist
    Feb 1, 2013 @ 23:52

    Gratttis Göteborg och seglarSverige! Stor folkfest – ska bli skoj att titta på live!
    I och med att kostnaderna för båtsidan minskar så får man nog ihop 8-10 båtar. Då vlir det skoj att följa.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.