Spännande liten filmsnutt från en av Oracles träningar. Tydligen försöker de falla men klarar inte av det, efter ett par försök lovar man och verkar få nya problem. Inte helt enkelt att tämja de här bestarna?
Efter tuffa race i både Bohuslän och runt Gotland så borde det lugna ner sig då det blir matchracingsäsong? Dels är det ju Match Cup i Marstrand och så seglas det VM för damer i Middelfart. I den senare regattan har man valt en båt som säkerställer bra bilder och uppmärksamhet. Tidigare i veckan såg […]
Jag träffade Niklas Krantz 2015. Då var han fortfarande på SVT men hade startat sittbrunnen.se. och funderade på vad han skulle göra framåt. Då var det vårt projekt kring Fastnet som stod i fokus. Och att vi tog tag i en dröm vi haft och till sist gjorde slag i saken. Jag vet att vi […]
Alla team har haft nån sorts bekymmer efter starten i Kapstaden.
8 Comments
fredrik
Feb 28, 2013 @
20:43
Lägg till det faktum att vi fortfarande är under den “vindstilla” delen av året i SF Bay. Den som kan segla aggressivt hela vägen runt ligger väldigt bra till. ETNZ har kanske inte den hottaste båten (Oracle är klart mer aggressiv), men det kan mycket väl löna sig.
Det är kanske så att Artemis har en poäng i sin design även om de verkar långsammare på ‘straight speed’ :-) Som Cayard sade, det är snabbast runt hela banan som gäller..
I følge denne artikkelen http://www.sailingscuttlebutt.com/ vil Artemis 2 være en “fully foiling” AC72 også, men de får ikke mange dagene å lære seg å seile båten, og jeg tviler på at det er nok å trene med en modifisert AC45. Så kanskje de heller skulle satset på å være den eneste båten som klarer å å fullføre en serie hvor de andre båtene fort kan få mange DNF og DNC ?
Feb 28, 2013 @ 20:43
Lägg till det faktum att vi fortfarande är under den “vindstilla” delen av året i SF Bay. Den som kan segla aggressivt hela vägen runt ligger väldigt bra till. ETNZ har kanske inte den hottaste båten (Oracle är klart mer aggressiv), men det kan mycket väl löna sig.
Feb 28, 2013 @ 21:10
Här är del 2, där man även kan ana hur den lilla segelbåtens skeppare önskade att Mr Spithill tydligare hade visat sina intentioner till vägval.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=KcPM22Ctcwc
Feb 28, 2013 @ 21:50
Det är kanske så att Artemis har en poäng i sin design även om de verkar långsammare på ‘straight speed’ :-) Som Cayard sade, det är snabbast runt hela banan som gäller..
Feb 28, 2013 @ 22:35
De finns de som menar att Artemis har ännu svårare att falla av runt märket än de som foilar. Kan ju bli en del festliga situationer :-)
Mar 1, 2013 @ 09:19
I følge denne artikkelen http://www.sailingscuttlebutt.com/ vil Artemis 2 være en “fully foiling” AC72 også, men de får ikke mange dagene å lære seg å seile båten, og jeg tviler på at det er nok å trene med en modifisert AC45. Så kanskje de heller skulle satset på å være den eneste båten som klarer å å fullføre en serie hvor de andre båtene fort kan få mange DNF og DNC ?
Mar 2, 2013 @ 11:01
även Die Yacht skriver om ombyggnader av Artemis till “Fully foiling”. 3 veckor i varvet är 3 veckor mindree träning. Sen kommer detta rätt sent.
http://www.yacht.de/sport/americas_cup/artemis-racing-in-der-sackgasse/a78533.html
Mar 1, 2013 @ 08:50
Det verkar hur som helst bli spännande rundningar.
Mar 2, 2013 @ 18:09
+1!