Hmmm… Tack Hammer
Vad sägs om den här? Batmans nya? Tiller 6.6 Tack Hammer har säkert sina bra och dåliga bogar men lyckades spika ett shorthandedrace i NZ nyligen. Flip eller flop?
Tipstack till crew.org.nz.
Vad sägs om den här? Batmans nya? Tiller 6.6 Tack Hammer har säkert sina bra och dåliga bogar men lyckades spika ett shorthandedrace i NZ nyligen. Flip eller flop?
Tipstack till crew.org.nz.
Mar 13, 2013 @ 07:42
Här är nån som har tänkt utanför boxen, katta i fören övergår till mono i aktern med svängköl och sticksvärd. Lika udda som Sven Yrvinds alster….
Mar 13, 2013 @ 13:07
Ett konkavt skrov i fören… klassas väl som flerskrov på tävling.
Då kan den ju inte tävla mot CB66 eller J70 och den lär ju inte kunna hänga med F18 kattorna heller trots go-fast lull lull. Vad får den för lys?
Är det en Enmaran eller Kataskrov?
Mar 13, 2013 @ 08:02
Ser inga problem; kan tydligen segla, bra partybåt. kommer långt in i vikarna, stor sittbrunn = vad kan gå fel!! En sån skulle man sparat ihop till efter Laser tiden…
Mar 13, 2013 @ 09:28
Hur tänke du här ? “efter Laser tiden…”
Laser seglar man väl hela livet :)
http://www.lasersweden.se/category/master/
Mar 13, 2013 @ 11:23
:)
Så sant Tomas, räcker dock med min gamla Snipe på landet om jag vill hänga!!
Mar 13, 2013 @ 13:27
Now we are talking!
När får vi se dig på Snipe-SM eller Maj-Snipen?
http://scira.se/
Eller kanske VM i Rio är mer lockande?
http://www.snipe.org/
Lite reklam för sin klass kan man väl få smyga in här :)
Mar 13, 2013 @ 09:03
NANANANANANANA NANANANANANANANA BATMAN!!
Borde den inte vara svart? Var är besättningens mantlar? Syns den på radar? Är hålen i aktern för eldslågorna?
Så många frågor…
Mar 13, 2013 @ 15:48
Förr, på 1980-talet fanns det Moth-jollar med en skrovform som påminnde om detta. Det fanns dock en passus i reglerna om hur mycket eller lite den konkava ytan fick vara innan skrovet räknades som en katamaran och katamaran var en av dom få sakerna en Moth inte fick vara. Vill minnas att den konstruktionen vann ett Moth SM i Domsand, Vättern (!) 198? Tim? Fritjof? Fredrik N? Någon?
Mar 13, 2013 @ 22:44
Det här är en mycket kittlande idé. Har faktiskt själv skissat på en liknande skrovform, och jag tror det är bra väg att gå fär att få formstyvhet, och längsta möjliga vattenlinjelängd utan att båten ställer sig på näsa som breda strykjärn oftas gör. Man slipper även den trubbiga nosen som minin 747 har och dess problem med kryss i skvalpsjö. Skulle gärna pröva denna iden med ett bygge, men från spännande idé till att faktiskt bygga en båt kan steget vara stort….
Mar 14, 2013 @ 06:33
Om det är flipp eller flopp så är det såklart en flopp, finns väl få som är så konservativa som seglare.
Ta Hamnens diskussion om att ta fram en båt anpassad för skärgården, skulle vara inovativt och nydanande trodde jag. Nej, en 40-fotare var lösningen på att få kölen längre från berget, ett fast djupgående på 1,95 och ett par vingar är väl inget nytt. Diskussionen kring inredningen var om det skulle var en akterruff med mycket stuv eller två akterruffer och mindre stuv.
Mar 14, 2013 @ 07:12
:-)
Mar 14, 2013 @ 07:15
Ja, konservativt är ordet…och försäljningsmässigt är det säkert en flopp, men det är för mig rätt ointressant. en sån här båt bygger man för att man tror på idén. och designen löser många problem som konventionella skrovdesigner har!
Mar 14, 2013 @ 08:22
Ja, det är en konservativ värld.
Jag satt och lyssnade på Håkan Södergren och funderade på om jag skulle skriva något. En “modern skärgårdskryssare” med köl som en Maxi 33 och världens största storsegel? Tråkig båt som blir värdelös att segla själv. Men jag orkade inte…
Sedan är det väl så att ganska många idéer har provats. Den här, och även Raisons scow-för har uppenbara fördelar på vissa bogar, men står helt still på andra. Och de flesta av oss vill ha en båt som är hyfsat allround.
Ett säkert sätt att få Tack Hammer att gå ännu fortare vore ju att göra den ännu bredare och strunta i att fylla igen mellan skroven. Tror det kallas katamaran :-)
Mar 15, 2013 @ 15:33
+1
Mar 14, 2013 @ 20:45
Kul att det ær någon annan som inte førstår Sødergrens nydanande designfilosofi…..
Mar 14, 2013 @ 08:41
Katamaraner är förstås snabbare. Vill man flyga, så är Tack Hammer kanske inte det värsta som finns. Men skrovformen kommer tillsätta med snedanströmningsproblemet (om man har fast köl). Iochmed att flytvattenlinjen vid krängning går från lä mot lovart, blir ju anfallsvinkeln mot en fast köl rätt (från lä). Den fasta kölen blir riktigt effektiv. Versionen med sticksvärd verkar lite tårta på tårta faktiskt. Har Tack Hammer svängköl (canting keel)? Det vore fint med mer information (själv har jag inte hittat nåt).
Mar 14, 2013 @ 09:43
På filmen ser man att det är svängköl “Traditional Kiwi Style”.
Mar 14, 2013 @ 21:34
Lite feedback från David Tiller:
Mar 15, 2013 @ 07:13
tack hammer won her first race race going away from the opposition. In the race were 10 5mt yachts we were the smallest. 24mile race covered in 2.5 hrs. shes no slug and a great test bed
Mar 15, 2013 @ 07:14
the name is TACK HAMMER