Close
Skip to content

12 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Mar 21, 2013 @ 13:31

    Härligt svensk fördelning med 33.333333% i varje :-)

    Reply

  2. J
    Mar 21, 2013 @ 13:59

    Vill man få världscupen intressant får man ta bort klass VM för de olika klasserna så vinnaren av världscupen också blir världsmästare. Alternativt prispengar. Tills dess kommer det vara relativt ointressant.. :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 21, 2013 @ 14:09

      Finns det ett motsatsförhållande mellan klassförbunden (ex Laser eller Stare) och iSAF när det gäller status på respektive arr?

      Reply

      • J
        Mar 21, 2013 @ 17:17

        Ja, det antar jag väl att det gör. ILCA står ju för EM och VM(utom ISAF VM då såklart) och “säljer” ju de regattorna till en klubb att arrangera då även klubben tjänar ganska bra på arrangemanget.
        Antar att det fungerar på liknande sätt med världscupen. Vi betalar åtminstone ganska mycket pengar för samtliga regattor.

        Om det var det du menade

        Reply

      • Mattias D
        Mar 21, 2013 @ 22:59

        Visst finns det motsatsförhållanden. Det var inga enkla förhandlingar när ISAF tog över VM för OS klasserna vart fjärde år. VM är superviktigt för en klass för att kunna profilera sig själva, välja venue, ta hand om sponsorer, seglare och allmän klassvård. På ett ISAF VM försvinner en klass i mängden och ISAF har ansvar för ekonomi och rättigheter.
        Jämför med hur diskussionen skulle bli i Sverige om klasser fråntogs rätten att ha SM för att det skall arrangeras i SSF:s regi.

        Reply

    • S/Y
      Mar 21, 2013 @ 14:34

      Fungerar hur bra som helst inom skidåkningen utför och på tvären.
      Det är “bara” för ISAF att skaffa fram $-sponsorerna till vinnarna.
      Skulle bli så mycket lättare för seglingen att få pengar till sporten och landslagsseglarna. Så se och lär av FIS.

      Reply

  3. Tomas Berg
    Mar 21, 2013 @ 16:59

    Konstigt att ISAF har med kite i sin promo film, den lyftes ju ur OS programmet innan den kom in och är väl inte med i “ISAF Sailing World Cup”, eller?

    Konstigt också att så många “seglare” här på forumet inte går igång på eller inte bryr sig om “ISAF Sailing World Cup”. Själv kollar jag hellre högklassig segling på TV än velodromcykel… Skärpning i leden :-)

    Reply

  4. Patrick L
    Mar 21, 2013 @ 17:38

    Jag tycker det är kul att man jobbar med att utveckla världscupen till en bra plattform medialt, ett problem i segling är ju just kontinuiteten för oss som vill följa sporten. WMRT är väl egentligen den enda serie som har hittat rätt där hittills? AC är ju coolt, men det är bara första varvet i det nya formatet, så det återstår väl att se vad som händer sedan. Och de flesta team i AC har ju en hel del OS-erfarenhet i bagaget, så det finns en naturlig koppling att göra.

    Det finns säkert ett antal förändringar man måste göra om man skall lyckas göra världscupen mer publik men efter London står det väl ändå klart att man förstår att segling GÅR att göra mer publikt och det är ju ett bra steg på vägen. Sedan har jag hört flera saker som man anser borde förändras, konflikten med VM i OS-klasserna är en sak. Ett annat förslag jag har läst är att världscupen borde vara kvaltävling för själva OS – argumentet är förstås att där finns ett glapp så länge de bästa inte ställer upp i WC som de skulle göra om man var piskad att vara på varje tävling för att ha en chans att komma till OS. Men olika länder har olika syn på detta och de flesta vill ha möjlighet att ta ut sin trupp ganska sent och skicka sina bästa seglare till OS, vilket kanske inte nödvändigtvis behöver vara de som har samlat flest poäng i världscupen.

    Knepigt är det, men jag tror i alla fall att man är på rätt väg framåt. Jag hade trott att du Peter skulle applådera ISAF som här försöker kommunicera både med sin tilltänkta publik och sponsorerna med en fräck promo! :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 21, 2013 @ 19:45

      Jag applåderar så klart både deras ambition att göra sporten mer medial och själva promon :-)

      Sedan är jag ambivalent. Vissa race är kul att se på, men ofta är det lika spännande som att se färg torka. På grund av många saker, men kanske främst för att det inte gäller så mycket och är “just another regatta”. Och för mig som inte har en relation till någon speciell klass/seglare så konkurrerar man med väldigt mycket annat som är kul.

      Det var väl därför jag ville veta hur andra er på det.

      Sedan är ISAFs roll lite klurig.

      Å ena sidan kan man tycka att de borde skapa förutsättningar för all segling att bli mer gångbar och medial – och därmed bli relevanta för många andra aktörer inom sporten. Men nu karvar man i stället ut sitt eget event som man vill marknadsföra, och där sponsorer och TV-kanaler upplevs som konkurrenter till andra event. En svår roll, där man förstår att det finns en del friktion.

      Reply

      • Patrick L
        Mar 22, 2013 @ 08:04

        Tja, det verkar ju å andra sidan fungera i både skidsporten och bilsporten, där FIS respektive FIA å ena sidan är högsta myndighet för själva sporten som sådan, men å andra sidan äger och/eller driver ett antal event för att promota sporten.

        FIS kör ju sina världscuper samtidigt som de är internationell myndighet för skidsporten. FIA kör ju två egna tunga event, WRC och WTCC, men har överlåtit de rättigheterna för F1 VM, som ju är ett av FIA sanktionerat VM (varje F1-tävling är en deltävling i FIA F1 VM) men sedan länge drivs av promotionbolag i en ägarkonstellation som är svår att överblicka. Det har varit en symbios inte helt utan kontroverser, men FIA får en hel del pengar ur detta och F1-cirkusen har representation i FIAs styrelse, så symbiosen finns ju där.

        Så det borde väl kunna gå att få till detta inom seglingen också. WMRT är väl redan ett exempel på detta. WMRT drivs av ett bolag som har långisiktigt avtal med ISAF att få driva VM i Match Racing och ISAF får väl för detta sannolikt en summa pengar att använda för utveckling av sporten i övrigt. Det ser väl ut på ett liknande sätt med AC. Och så har man som sagt sin egen världscup i olympiska klasser. Det vore väl utmärkt om ISAF satsade mer på att öka mediaexponeringen för den cirkusen och därigenom bygga segling som medial sport, det skulle vi alla tjäna på.

        Reply

        • Stefan Peterson
          Mar 22, 2013 @ 08:19

          Kopplingen till skidor är intressant främst längd som i stora världen förmodligen är smalare än segling. Jag försökte följa VM i London men blev helt utkonkurrerad av six nations i Rugby. Mina döttrar tycker längdskidåkning är lika spännande som att se färg torka eller bubblorna ta slut i läsk. Själv är jag uppslukad och följer det med intresse. Där det händer något i segling är i start och vid rundningar. Spännande kryssar och länsar med skiften och landpåverkan är för nördar. Men då måste producenten bort från att segling främst är vackra bilder och blånande hav med lämplig musik.

          Reply

      • Patrik Svensson
        Mar 23, 2013 @ 08:58

        Utan bra datagrafik är segling nästan hopplöst att följa på tv.
        Kameran trycker ihop avstånden mm.
        Om man inte bara hade tänkt sig att visa fina vykortsbilder. Tyckte gama AC gick rätt bra att följa tack vare grafiken. Nya AC blir nog också bra + att många väntar på den stora kraschen.
        Det som också är kul är om man sätter mic på skepparn för närvarokänslan.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.