Skip to content

5 Comments

  1. Kåre
    Apr 12, 2013 @ 10:39

    Illustratören måste ha missuppfattat inbördes placering av de olika sektionerna på vingarna. För att ett vingsegel/vinge ska fungera bra ska varje sektion förskjutas åt lovart förhållande till framförvarande del. På bilderna är det tvärtom.
    Som det är ritat skulle inte vingarna vara speciellt effektiva.
    Positioneringen/spaltens utformning mellan de olika sektionerna har mycket stor inverkan hur vingen fungerar.
    http://4.bp.blogspot.com/_83C0d9qWNoU/TTgqGCKhGhI/AAAAAAAAcKw/_HvS8W5VYaw/s1600/AC45NZ1D8_4383.jpg
    http://1.bp.blogspot.com/-i1JiQYzfKCs/UIhz9udOLOI/AAAAAAAABDI/SfOkFsKXxa0/s1600/oracle+pic..jpeg

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Apr 14, 2013 @ 08:27

      Kåre, så här tycker du spalten är viktig på ett fast vingplan men mellan en fock ock en stor så tycker du spalten är överflödig. Vad är logiken i det ???

      Frågan kan uppfattas som provocerande men det är inte meningen.

      Annars blir jag förvånad hur aggressiv Artemis 1 vingen är och hur förlåtande ETNZ är med massor av acceleration. Hade förväntat mig vingar mer i stil med A2 och Oracle från samtliga teamen.

      MVH,

      Reply

      • Kåre
        Apr 15, 2013 @ 10:14

        Hej Gustaf
        Som jag har förklarat för dig tidigare, ska man kunna segla snabbare än vinden på kryssen måste förhållandet mellan lyftkraft och motstånd, (L/D), vara tillräckligt bra.
        Resonomanget nedanför gäller båtar med roterande vingmaster har man en fast mast behövs focken för att förbättra det störda luftflödet bakom masten.
        Kombinationen stor och fock får inte någon bra utformning av spalten, man får mest nackdelarna och inte så mycket av fördelarna med spalten. L/D inte så bra, maxkraft OK
        När man designar vingsegel så kan man optimera spalten och därtill kan man lätt trimma spalten under segling. På kryssen stänger man nästan igen spalten vilket gör att man kan få ett bra L/D förhållande och på undanvinden öppnar man upp spalten lite grann samt ökar vinkeln mellan sektionerna för att få betydligt mer lyftkraft men på bekostnad av försämrad L/D.
        Vingsegel utan spalt används av isjakter och speedseglare. L/D mycket bra, maxkraft OK
        Vingsegel med 3 sektioner och en spalt används av snabbseglande flerskrovsbåtar. L/D bra, maxkraft mycket bra.
        Vingsegel med 3 sektioner och två spalter används av vissa snabbseglande flerskrovsbåtar. L/D inte så bra, maxkraft extremt bra.
        Sen frågar sig folk, varför andvänder sig AC72 sig av fock om det inte är snabbare och svaret är att regeln är anpassad för fock samt att focken hjälper till i vissa manövrar speciellt i prestarten. Därtill får man inte glömma att seglarna är vana att ha en fock att styra efter och känner sig nakna utan den.
        Det finns ett stort motstånd för att ta bort denna snuttefilt.
        I de klassreglaer där det är fritt att distribuera segelytan mellan fock och stor så byggs det nästan bara båtar utan fock. Lake racers är undantaget eftersom de behöver så extremt mycket segelyta.
        I AC72 och F18 klassregler så är det INTE fritt att distribuera segelytan mellan fock och stor.
        Bilder på kryssen
        http://4.bp.blogspot.com/-PlyW69ugsxI/UTnJU-dc1TI/AAAAAAAATFo/GcON8V5mCEE/s1600/ac72tnzpradatest.jpg
        http://www.multihulls-world.com/magazine/resized/550__rbyacfevd32427-1333.jpg
        undanvind
        http://www.juanpanews.com/wp-content/uploads/2013/02/GG13-SFOFEB-08578.jpg
        Med vänlig hälsning
        Kåre

        Reply

        • Gustaf Dyrssen
          Apr 15, 2013 @ 13:53

          Då förstår jag hur du tänker. Inte för att jag håller med om några av slutsatserna (min katamaran beter sig inte riktigt som era teorier på en kappseglings bana) men jag var uppriktigt nyfiken.

          Jag vill även ta tillfället i akt, då jag hört 2 personer säga att jag är negativ till M32 vilket inte är helt korrekt.
          Tycker det är ett otroligt coolt projekt. Men som alla fart seglare har jag idéer (rätt eller fel) om vad jag tror är ännu snabbare runt bojarna. Om en M32 går 30 kn eller 31 i max fart kommer inte spela någon som hälst roll när man racar, då det är one design. Fart upplevelsen kommer knappast saknas.

          Vad som då är viktigare är att M32 serien ser spännande ut. Helt utanför min budget så inte för mig men jag hör från några kompisar att dom funderar på att köra vilket vore kul.

          MVH,

          Reply

  2. Jonas F
    Apr 13, 2013 @ 20:09

    Kåre, har du koll på hur mycket de roterar på undanvinden dvs “buk” i främre sektionen. Naturligtvis beroende på trycket men jag menar generellt mellan tummen och pekfingret.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.