Skip to content

42 Comments

  1. Kåre
    May 10, 2013 @ 00:33

    Fruktansvärt tråkigt att höra att Andrew “Bart” Simpson har omkommit.
    Andrew var Iain Percy’s gast de senaste 2 olympiska spelen.
    Han ingick även i americascupteamet +39.

    Reply

  2. ErikG
    May 10, 2013 @ 00:54

    Så djävla tragiskt!

    Reply

  3. Patrik Måneskiöld
    May 10, 2013 @ 01:13

    Usch vad tråkigt. Jag uppfattade Andrew som en mycket trevlig och hjälpsam kille.

    Reply

  4. Feffe
    May 10, 2013 @ 07:22

    Fruktansvärt tragiskt.

    Reply

  5. Nickname
    May 10, 2013 @ 09:04

    Fruktansvärt, dessvärre var ju detta inte första gången en sån här stor katamaran kraschat. Man får ju lite kalla kårar när alla båtar möts i ett fleetrace. Hoppas att de löser säkerhetsfrågorna.

    Reply

  6. Emil Nilsson
    May 10, 2013 @ 09:07

    Tragiskt…

    Reply

  7. David Johansson
    May 10, 2013 @ 09:25

    Tragiskt. Så tråkigt…
    Som tur var är vår sport förskonade från olyckor av denna art. Men det har varit några tråkiga olyckor den senaste tiden.

    Jag fick kalla kårar när jag läste det. Och tänkte tillbaka på olyckan på ABN AMRO TWO med Hans Horrevoets under VOR 2005-2006.

    Reply

  8. fills
    May 10, 2013 @ 10:19

    Aj, satan!! Fruktansvärt tragiskt. Det här är kanske resultatet av en helt vansinnig design..

    Reply

  9. Aage
    May 10, 2013 @ 10:37

    Shit! Riktigt tragiskt – men har man sett båtarna live förstår man att det bara var en tidsfråga innan någon allvarlig olycka skulle kunna ske. Ytterligare en grymt duktig seglare är borta för alltid.

    Reply

    • Lars Axelsson
      May 10, 2013 @ 11:32

      Fruktansvärt tragiskt, mina tankar går till Barts familj. Man får ju lite tid till reflektion när något sånt här händer. Jag har varit skeptisk till denna form av kappsegling, rörelseenergin när man i princip får tvärstopp är ju enorm, själva hastigheten vid en krasch i närmare 40 knop motsvarar ett fall från sjätte våningen. I trafiken går gränsen för dödsfall vid 70 km/h inberäknat deformationszoner, airbag och bilbälte., vid en frontalkrock. Man undrar ju dessutom vilken katapultkraft som uppstår när det blir tvärstopp och skrovet skickar iväg besättningen. Jag är inte tillräckligt slängd i matematik och fysikens lagar, var nog borta från skolan den gången, har något minne av Newtons andra lag, dvs kraft lika med massan gånger accelerationen.

      Det viktiga nu är att förhindra att något liknande händer igen.

      Seilas skriver: “Så skjedde det man fryktet mest av alt med de ukontrollerbare AC72 katamarenene, en dødsulykke etter kullseiling.”

      Reply

  10. Mats
    May 10, 2013 @ 11:39

    Vad jag förstår så knäcktes tvärbalken, inget seglingsmisstag

    Reply

  11. Feffe
    May 10, 2013 @ 12:37

    Det var ju mycket diskussioner redan när IACC båtarna gick av på mitten runt säkerheten etc. Med krafterna som det blir i dessa båtarna anser jag att det är idioti att köra vidare på detta spåret. Lite som att sätta raketmotor på en skateboard.

    Reply

    • Nickname
      May 10, 2013 @ 12:45

      Som att köra Formel 1 på rallycrossbana!

      Reply

  12. Erik Barkefors
    May 10, 2013 @ 13:22

    Mycket tråkigt när det händer olyckor men jag tror att säkerhetstänket är högt redan idag med hjälmar och västar på alla samt säkerhets/teambåtar i närheten.
    Oavsett vad man gör på sjön så är det en riskfaktor och oavsett om man seglar i Djävulshålet eller mastar av ute i vågor så finns risk för personerna ombord. En del saker går att bygga bort medan annat måste omfattas i kompetens och säkerhetstänk ombord.
    Hoppas att sådana här rubriker fortsätter att vara sällsynta!

    Reply

    • Nickname
      May 10, 2013 @ 16:09

      Den här typen av olyckor får inte bagatelliseras med svepande förklaringar att det händer olyckor och att det alltid kommer ske olyckor. Nu har vi kommit till en punkt där krafter och hastigheter är så extrema att vi kan förvänta oss ännu mer olyckor! Inte OK! Ännu har vi nye sett AC 72 i ett fleetrace ell MR, vad händer om en tappar kontrollen i 40 knop? Är det något vi får acceptera? Det är ju inte krig vi går ut i, några förluster får vi räkna med!

      För egen del skulle jag aldrig låta mina barn ge sig in i detta!

      Hoppas för Guds skull att den orutinerade ungdombesättning (jo de är orutinerade i katamaran) från Sverige tar sig en tankeställare på vad de ger sig in på!

      Erik

      Reply

      • Erik Barkefors
        May 10, 2013 @ 20:14

        Nu har du läst lite för mycket “mellan raderna”…

        Risker ja – olyckor nej!

        Reply

        • Lars Axelsson
          May 10, 2013 @ 23:13

          Personligen anser jag att när risker passerar gränsen till att bli en incident, då har vi gått för långt. Det låter lite tråkigt när man lite snusförnuftigt hävdar att det är farten som är orsaken till olyckor, men faktum är att det är på det viset. När passerar vi gränsen för vad som är sjömansmässigt?

          Jag hörde på radion vad Fredrik Lööf sa, båtarna är för kraftfulla,
          Är man någonsin rädd som seglare?
          – Ja. Nu blir man det, vid såna hastigheter.
          Är det även vad du hör från dem som är inblandade i de här America’s cup-projekten?
          – Absolut. Man har en stor respekt. Det blir stora krafter och båtarna är så pass stora. Det är lite otäckt, helt klart.

          Stefan Rahm säger, – Jag har haft kontakt med flera seglare och de säger att det här är helt vansinnigt.

          Många spekulerar nu om att Artemis lägger ned, vilket i sin tur urvattnar hela AC !

          Kan det möjligtvis bli så att man som första steg förbjuder foils, steg två att man begränsar max vindstyrka till 7 m/s ( men då får man nog flytta till LA eller San Diego

          Reply

          • Peter Gustafsson
            May 11, 2013 @ 07:18

            Artemis kunde som bekant inte foila, och det blåste inte så mycket heller.

            Inga regler i världen kan tyvärr förhindra att en båt går sönder. Samma sak med Rambler eller andra båtar som tappar kölen eller masten, trots att de uppfyller alla säkerhetskrav.

            Vi kanske skall avvakta en ordentlig undersökning, men Artemis har hela tiden haft problem med sin båt och framförallt balkarna. Man har byggt om den ett antal gånger och något har ju uppenbarligen blivit fel.

          • Lars Axelsson
            May 11, 2013 @ 07:36

            Skillnaden med andra typer av segling är att det går så vansinnigt fort, så fort att många i projekten anser det vara otäck och vansinnigt. Det är ingen lek att segla katamaran, konsekvenserna blir oproportionerligt stora. Det är direkt fel att göra jämförelser med anta typer av segling, de som ger sig in i racing med katamaraner måste nu vara helt införstådda med riskerna, hastigheten är det största problemet. Två AC72 av hur många, har nu kraschat ordentligt, och det på träning. Hur blir det på racing? Vågar inte ens tänka tanken!

          • Peter Gustafsson
            May 11, 2013 @ 08:22

            All högfartssegling innebär risk. Ibland ganska stor risk som måste hanteras på ett professionellt sätt. Oavsett om det är i Sailrocket i 60 knop, Banque Populaire, Hydroptére, 40 knop i en VO70 (Life at the extreme är inte bara en käck slogan) eller 25 solo i en IMOCA bland isbergen.

            Alla inblandade vet förutsättningarna. Det är inte meningen att det skall “vara en lek”. Detta är på allvar, med små marginaler och extremt höga krav på både seglare, designers och båtbyggare.

            Problemet med AC72 är framför allt att det är en ny klass, och man har samma barnsjukdomar som man hade i VO70 eller IMOCA eller vilken annan klass som helst. Det går sönder innan man har fått koll på läget. Att Artemis exploderar under dessa förhållanden är så klart ett stort problem, men det är det som måste adresseras. Inte att de gör 30, 35 eller 40 knop.

          • Lars Axelsson
            May 14, 2013 @ 18:16

            Kan det finnas ett litet särintresse för katamaransegling här?

          • Peter Gustafsson
            May 14, 2013 @ 18:37

            Jag har varit runt jordklotet och sett all form av segling. Och det finns ingen återvändo. Snabb segling i katamaraner, skiffar, moth och kites är här för att stanna. Vare sig vi gillar det eller inte.

            Jag har inget särintresse i någon av de riskfyllda klasser jag räknar upp ovan. Däremot i J/111 och Marström 32 vilket säkert är bland det farligaste man kan segla med min budget.

          • Peter
            May 15, 2013 @ 12:17

            frågan är väl om AC fortsätter med AC72 eller återgår till enskrov. Som jag förstått så har Patrizio Bertelli uttalat något i den stilen som, det kommer att vara den första och siste cup med AC72:or.

            man kan väl inte heller sticka under stolen med att det blev endast 3 utmanare. Hade man inte haft som förväntning att samla 10-12?

            Jag håller med att historien skrivs men jag tycker att det är något för tidigt att se vad det blir.

  13. Anders Dahlsjö
    May 10, 2013 @ 15:19

    Otroligt tragiskt att en seglare med familj och vänner skall behöva mista livet under träning. Det har dock hänt förr både i Americas cup båtar, V.O.R, jollar och mycket annat som seglar på vatten. Denna gången var det en svensk satsning och känd seglare med familj som drabbades. Låt det bli en varning och det nog alltid bör finnas dykare med som genast kan gå i för att rädda fångade seglare, Jag antar att även Artemis seglare har en minitub med sig för att klara några minuter under vattnet, om de är vid medvetande förstås. Mina tankar är med Andrews familj och teamet som har en svår tid framför sig.

    Reply

  14. Pär Johansson
    May 10, 2013 @ 18:02

    Otroligt tragiskt… Häromdagen pratade vi på en regatta om just När den första allvarliga olyckan med AC 72 skulle hända, och det lät inte dröjas. Det är som tidiga år i Formel 1 då flera allvarliga olyckor hände. AC 72 bryter ny mark och det är inte otänkbart att fler allvarliga olyckor kommer att hända, till och med troligt. Frågan är hur organisationen, teamen och seglarna ställer sig till det här? Är det rimligt att fortsätta i samma format? Är det tänkt att AC 72:orna skall “gate:a” in i klassiskt matchracing manér? i 40 knop mot varandra? Det lär göra en del av besättningen rätt knäsvaga?

    Reply

  15. Stefan Boman
    May 10, 2013 @ 22:31

    Russell Coutts har ju vid ett par tillfällen uttalat sig om att AC72 blev lite för mycket regelmässigt och enligt utsago försökte han även att ändra reglementet till något mindre enhetsbåtar men då hade det redan byggts halvfärdiga båtar för dyra pengar.
    Storleken sattes till 72 fot främst för att AC ska representera det värsta och då gick det väl inte att ha en båt som var mycket mindre än VOR…

    Reply

  16. Fredrik Lönegren
    May 11, 2013 @ 00:08

    Fan va tråkigt med dödsfall. Men det är “No Risk No Fun” som gäller om man ska vinna. Inte för att någon ska behöva dö men olyckor händer när man tänjer på gränserna och säkerheten kanske inte är det man utvecklar först.
    Nu har vi sett två ordentligt farliga singelolyckor. Hoppas det räcker. Jag bävar för vad som händer om två 72or krockar……

    Reply

  17. Tomas Östling
    May 11, 2013 @ 00:44

    Tragiskt, men… tyvärr inte oväntat…
    Inte att någon skulle behöva drunkna, men efter att ha sett kullerbyttorna med AC40rna så kunde man inte låta bli att tänka a) när blir någon spetsad på en kolfiberflisa och b) hur långt kommer en AC72 katapulta iväg seglarna i afterguarden om hon välter framåt?
    Mmm, är kommer arrangörerna behöva tänk långt.

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    May 11, 2013 @ 07:03

    Regatta Director Iain Murray will lead a review into the events surrounding the capsize of Artemis Racing’s first AC72 and the subsequent tragic death of crewman Andrew Simpson.

    During training on San Francisco Bay yesterday, Artemis Racing capsized in winds between 18 and 20 knots. The boat broke apart and Simpson, 36, became trapped.

    Support vessels on site rushed to recover the crew from the water and it quickly became apparent that Simpson was missing. After he was retrieved, CPR was administered by trained professionals, both afloat and at the dock, for more than 20 minutes. Approximately 30 minutes after the incident, he was pronounced dead.

    “It was less than 24 hours ago when this accident happened and the pain is still very acute for everyone involved. Our condolences go out to Andrew’s family and friends, and the members of Artemis Racing,” said Stephen Barclay, chief executive of America’s Cup Event Authority, at a press briefing this morning.

    “It’s too early to speculate about the causes of the accident. Iain will conduct the review and will liaise with the San Francisco Police Department and the United States Coast Guard and any other third-party experts as necessary,” Barclay said.

    Murray is a veteran ocean racer and America’s Cup sailor, having been part of four America’s Cup campaigns. His knowledge of the sport is thorough and he declined to speculate on the causes, or prejudge the results of the review.

    “All we know is that the boat ended up capsized, the hulls upside down, broken in half,” said Murray. “The split seconds from when the boat was sailing upwind to the pictures that we’ve all seen (of the boat turned upside down and broken apart), there’s a gap in there and that’s what we need to fill in and find out what happened.”

    Artemis Racing chase boats were assisted in the recovery effort by members of ORACLE TEAM USA, Emirates Team New Zealand and Luna Rossa Challenge 2013, all of whom were on site observing the training session.

    “This is a tragic reminder of the challenges faced by sailors on the water, whether they’re commercial sailors or recreational or professional sailors,” said Captain Matt Bliven of the U.S. Coast Guard Sector San Francisco, which will liaise with Murray on the review.

    “It also underlines the importance of adequate training and proper gear to minimize the impact when something goes wrong. That’s something we’ve consistently seen from the America’s Cup organization and the participating teams – their level of preparation and training to avert these types of mishaps,” Bliven said.

    No timetable has been placed on completing the review. The San Francisco Police Department is also conducting its own review as normal procedure when there is loss of life.

    “Iain’s going to conduct his review and it’ll be thorough,” said Barclay. “I have every expectation that we will host a spectacular event here in the summer, but I’m not going to prejudge it. Iain will conduct his review and we will see the outcome and recommendations of that.”

    Reply

  19. Tomas Gabinus
    May 12, 2013 @ 08:58

    Allas våra tankar går till familjen. Beklagar sorgen. En riktigt bra person i sina bästa år.

    I det här fallet är enligt mitt menande skulden ganska klar. Planen sedan många år är att få America’s Cup att likna Formel 1. Vad förväntar man sig då att händelseutvecklingen ska bli??? Jag hoppas och tror att arrangörerna inte tänkte hela vägen.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    May 12, 2013 @ 09:17

    Intressant med lite perspektiv. Så här lät det för 18 år sedan då IACC var en relativt ny klass.

    “Before the racing, we were looking at 14 to 16 knots, within the criterion we have agreed to sail in [20 knots]. A number of boats called and asked us to consider not to sail. In that situation you have to make a discretionary call, but as long as winds are within the agreed criteria, we should go ahead and start racing.” The jury decided that the race committee had acted within the guidelines, a view endorsed by Chuck Nichols, president of the America’s Cup ’95 organisation.

    The carbon fibre hulls of the America’s Cup yachts are strong, but do not bend very much. The loads they must endure can be increased by what is known as “shock load” as a yacht crashes off a wave and into a trough. But the conditions off San Diego are generally light, so the boats are built to the minimum weight considered prudent. “We pushed the envelope in every area that we can,” Bertrand said. “The loads are extremely high. It’s always a constant push to make them lighter, more high-performance.

    It is unclear to me exactly how the boat broke up and why.”

    http://www.independent.co.uk/sport/sailing–australian-sinking-makes-waves-1610305.html

    Reply

    • Bo Samuelsson
      May 13, 2013 @ 16:04

      Jag kommer ihåg det här eftersom jag satt i Juryn vid det här tillfället.

      När det blåste 20 knop (10 m/s) så sjönk en båt, en båt bröt masten och en båt seglade runt banan med bara focken uppe.

      Reply

  21. Fabian
    May 12, 2013 @ 12:33

    Reply

    • Lars Axelsson
      May 13, 2013 @ 22:59

      Att vädja om att undvika spekulationer är inte en framkomlig väg. Att lägga locket på är heller ingen väg framåt. En väg att undvika spekulationer är att kommunicera allt man kan. Det tragiska har inträffat, tror inte att media accepterar att bli ombedda att ta på sig munkavel. Vem är kommunikationsansvarig hos Artemis?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        May 15, 2013 @ 08:37

        Gå in på deras hemsida så hittar du rätt person, ska bli intresant att höra svaret från dom.

        Reply

  22. Garret
    May 12, 2013 @ 13:18

    Hur mycket olyckor sker det inom segling? Risken för att fastna under en båt som kapsejsar finns alltid där, speciellt i jolle klasserna och katamaraner. Nära på händelser hör man om titt som tätt.
    En mycket tråkig händelse hur som helst.

    Reply

    • Mats Heidvall
      May 13, 2013 @ 14:35

      Om olyckor i samband med seglingsregattor.
      Jag har en lång karriär bakom mig som tävlingsseglare på amatörnivå och som ortoped har jag ofta fungerat som tävlings- läkare på många regattor. Jag har deltagit i allt från klubbseglingar på Saxarfjärden till stora atlantrace. Det värsta vädret som jag varit med om är märkligt nog en kappsegling i Marmaris där vi fick en åskby över oss. På startfartyget uppmättes 55 m/s. Byn varade i 5-10 min. Vi var ca 110 båtar som kappseglade, många med helt oerfarna besättningar. Under åren så har det blåst rätt bra under några av Gotland Runt seglingarna. Första ARC-rallyt blåste det periodvis rätt bra. 10 båtar mastade av och en sjönk. Under alla dessa år har jag själv bara varit med på EN tävling där någon förolyckats. Det hände på Gotland Runt 2002.
      Även om man tittar internationellt är det extremt ovanligt med dödsolyckor i samband med kappseglingar. Det händer i så fall nästan alltid i samband med mycket hårt väder. Vanliga skador vid segling är sårskador, klämskador och lindriga hjärnskakningar som i stor sett aldrig lämnar några men. Brutna handleder och fotleder inträffar vilket jag vet av egen erfarenhet. Men som sagt alvarliga olyckor är extremt ovanligt. Långsiktiga skador av segling är rätt dåligt undersökt. Utvecklingen inom segling har nu nått en punkt vi ser extrema fartvidunder som tänjer gränserna för vad som är möjligt att hantera. Inom alla sporter finns spetsteknologi så även i segling som så småningom sipprar ner till bruksbåten och kommer familjeseglaren till godo i form av bättre båtar och mer lätthanterliga båtar. Utan att på något vis spekulera i olycksförloppet med Artemis kan man föra ett principiellt resonemang om framtiden.
      Jag tycker att man kan dra paralleller med Formel 1 bil racing. Bilarna blev så snabba att man tvingades införa en mängd begränsningar för att uppnå en acceptabel säkerhet. Man kommer till en punkt där tekniken blir så farlig att risken inte kan motiveras. Så även i segling. Om den punkten har nåtts får tiden och utredningar utvisa. Jag vet inte hur uppföljningen av Artemisolyckan går till, men jag förmodar att man har en haverikommission där seglarnas erfarenhet och farhågor kommer fram så väl som teknisk expertis. Det är båtar som väger runt 5 ton och kan uppnå hastigheter upp emot 70 km/tim där seglarna har personlig skyddsutrustning men i övrigt sitter helt oskyddade. Det krävs att båtarna håller ihop och att man inte krockar. Det är rätt få människor som vill cykla in i en bergvägg ens i 40 km/tim. När det gäller så här extrema maskiner så kommer det att krävas ett tekniskt regelverk som i detalj reglerar hållfasthet och omfattar alla. Den tiden är förbi när man kan köra på och hoppas att det håller.
      Sammanfattningsvis om man ser till hur många seglingstimmar under tufft förhållande som utövas är risken för en allvarlig olycka extremt låg. Det är nu upp till de som utformar regelverk att se till att det fortsätter så.

      Reply

    • Sam V
      May 13, 2013 @ 17:50

      Sju döda under kölbåtskappseglingar i USA på ett år. Tre under Farallones Race, tre under Newport to Ensenada och senast en under NHYC Islands Race. Olika orsaker, men kappsegling med köl är inte heller ofarligt.

      Reply

      • gurra
        May 14, 2013 @ 12:14

        otäckt med kölbåtar som kan sjunka.

        Reply

  23. jol
    May 13, 2013 @ 16:28

    Ena skrovet avbrutet en bit från aktern, som spekulerats kan främre balken brustit och därefter har ena skrovet vikt och gått av.

    http://www.youtube.com/watch?v=SeTpj7lxj1E

    Reply

  24. Peter
    May 14, 2013 @ 12:48

    läs och begrunda…

    http://www.yacht.de/sport/news/schwarze-wolken-am-cup-horizont/a80043.html

    tydligen funderar/funderade även Luna Rossa att hoppa av (utöver tyskarna i 45:an).

    har utvecklingen gått för långt? Klara människan av att betvinga dessa fartmonster?

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    May 15, 2013 @ 05:56

    America’s Cup remains on track; Experts named to Review Committee

    San Francisco, 05/14/2013

    America’s Cup organizers have confirmed that this summer’s events remain on track.

    In parallel with completing the final arrangements for the America’s Cup, a highly experienced panel of sailing and safety at sea experts has been appointed and charged with reviewing the training and racing of AC72 yachts in the 2013 America’s Cup.

    The Review Committee will make its recommendations following the loss of Artemis Racing crew member Andrew ‘Bart’ Simpson (GBR) in a training accident on San Francisco Bay on Thursday of last week.

    Members of the Committee – download bios here – have strong backgrounds in the sport at its highest levels as well as involvement in other reviews where an incident at sea has claimed the life of a competitor.

    Iain Murray, the Regatta Director, will chair and lead the Review Committee comprised of:

    • Iain Murray (AUS, Chair)
    • Sally Lindsay Honey (USA, Deputy Chair)
    • John Craig (USA)
    • Chuck Hawley (USA)
    • Vincent Lauriot-Prévost (FRA)
    • Jim Farmer QC (NZL)

    The U.S. Coast Guard supports this approach and will assist as appropriate. Lt. Jon Lane, with 26 years in the Coast Guard and 10 years experience as a marine casualty investigator will serve as liaison.

    Tom Ehman, the Vice Commodore of the Golden Gate Yacht Club (the America’s Cup Trustee), said, “The America’s Cup will go ahead this summer. We will see the world’s best sailors racing at the highest level on one of the most iconic race tracks in sport.”

    With regard to the Review, Ehman added: “The Committee brings immense experience and expertise to this Review. At a meeting in San Francisco this morning, the teams expressed unanimous support for this Committee and this process.”

    The Review Committee will report as soon as possible, given that racing starts in seven weeks.

    Download the Review Committee document here

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.