Tyskland hoppar av Youth America’s Cup
Tyskarna tänker inte ställa upp i Red Bull Youth America’s Cup.
Lite förhastat beslut kan man tycka, då det inte är klarlagt vad som hände med Artemis. Och det har ju seglats AC45 en del utan allvarliga incidenter?
En snackis är att man saknar finansiering och nu tar chansen att dra sig ut… hursomhelst är det tråkigt att man inte kommer.
The tragic accident of the British Olympic sailor Andrew Simpson moved the Sailing Team Germany (STG) and the Norddeutscher Regatta Verein (NRV) to retreat. The “STG / NRV Youth team” that had qualified for the “Red Bull Youth America’s Cup” in San Francisco, will not be at the start of September. The health of young sailors should not be compromised.
After becoming aware of the tragic death of professional and Olympic sailor Andrew Simpson, the German organizers pull back their participation in the Youth America’s Cup. The 36-year-old Briton was last Thursday while training for the 34th America’s Cup, died in San Francisco after a capsize of the AC72 catamaran.
“The tragic accident has prompted us to evaluate our participation in the Youth America’s Cup from scratch. When it comes to such a tragedy for the world’s best sailors, we want to exclude the risk of early to endanger the health of our athletes and Olympic ambitions. I know Andrew well from ancient times and laser’m shocked by his death, “explains Klaus lame, NRV director of sport, the unanimous decision by the STG and NRV.
“The forces that act when sailing a 22-meter racing catamaran, are hardly manageable even for professionals. The risk of an accident is constantly competed’. Hopefully the management of the America’s Cup takes this incident as the impetus for the future, the format and sports equipment to thoroughly rethink,” said Oliver Schwall, managing director at STG and former Tornado world champion.
The German team had qualified in September in February in an elimination series with a total of twelve junior teams scores for the final. The sailed during the excretion AC45 also be used in the finals of Youth America’s Cup. The “little brother” of the AC72 is about eight feet shorter, but no less spectacular and unpredictable.
Ultimately remains to be seen what consequences the organizers of the most important sailing regatta in the world will benefit from the death of Andrew Simpson.
Google-översättning av den här artikeln.
Sam V
May 14, 2013 @ 10:58
Att ha säkerheten som anledning verkar märkligt, 45:orna har seglat ett par år och vurpat en del utan allvarliga personskador. Helt annorlunda mot 72:orna där mycket fortfarande är obruten mark. Och efter det som hänt lär fokus på säkerhet bli ännu större.
Om det beror på brist på pengar borde de gå ut med det, annars väldigt cyniskt att använda Simpsontragedin som skäl. Hoppas arrangörerna hittar ett annat team som kan fylla luckan.
Lars Axelsson
May 14, 2013 @ 12:58
Snälla “experter” på tysk juniorsegling, kan ni inte bara acceptera att tyskarna själva gör en bedömning att detta inte känns bra! Jag tycker de gör ett klokt beslut, ungdomar har ett annat fokus och är generellt större risktagare än äldre, vilket kan leda till riktigt allvarliga olyckor
.
“Enligt If:s sammanställning drabbas bilägare under 25 år av tre gånger fler skador än de bilägare som är över 55 år.
“Det är tyvärr ett faktum att yngre bilförare är betydligt mer skadedrabbade än äldre. Många behöver tid och erfarenhet för att kunna hantera olika situationer och undvika olyckor när de är ute i trafiken,” säger Dan Falconer, motorspecialist på försäkringsbolaget If.”
Är ni övertygade att Tyskland och andra har fel när nästa seglare omkommer? Rätt synisk inställning tycker jag! Hoppas jag har fel!
Peter
May 14, 2013 @ 16:27
håller med och läser man artikeln på http://www.yacht.de får man lite bättre förståelse till beslutet.
Det är ju inte så att endast tyskarna ser med kritiska ögon på utvecklingen och händelsen. Luna Rossa tog sig en funderare att hoppa av. Många seglare åkte hem för att tillbringa “den svåra tiden” (citat Die Yacht) hos familjen. Sen kan man även undra varför det blev så få utmanare i AC. Det blev endast 3 utmanare och en försvarare.
angående rykten att saknad finansering som var den bakomliggande orsaken att tyskarna drog sig ur säger VDn Oliver Schwall, det är humbog. hela kampanjen var finanserad till 100% och anklagelse av denna sorten är orättvisa och opassande.
http://www.yacht.de/sport/news/schwarze-wolken-am-cup-horizont/a80043.html
Peter Gustafsson
May 14, 2013 @ 19:10
Just i den här frågan så känns det som att du tar på dig rollen som “expert”?
22-åriingar får flyga stridsflygplan, köra MC-race, hoppa base jump, köra F1, åka störtlopp men inte segla katamaran?
Jämför segling med andra sporter. ~40 personer dör inom surfing varje år, >100 inom hästsport och över 500 fiskare. Eller Base Jumping där 1 av 60 utövare dör. Vill man spara liv genom att hindra unga vuxna från att delta, så finns det många andra bättre alternativ.
Nickname
May 14, 2013 @ 20:11
Så då är det helt OK med lite förluster av unga människoliv? Kan du möjligtvis ha en annan agenda? Fredrik Lööf säger själv att detta är otäckt! Förstår inte din människosyn! Att dessutom sprida rykten om dålig finansiering är osmakligt!
Peter Gustafsson
May 14, 2013 @ 20:20
Jag säger inte att det är ok. Men man kan ha lite perspektiv!
Det är inte klarlagt vad som hände; varför gick båten sönder, var fanns säkerhets-RIBen, varför hade man inte dykare på plats när man visste att det var farligt, … frågeställningarna är många. Så låt oss avvakta.
Att hojta på förbud för unga att segla en relativt säker 45-fotare saknar grund. Det är mycket bättre att lära sig någonting av det som har hänt och göra sporten säkrare.
Det finns massor av saker som är otäckt. Det är otäckt att segla Fastnet, 100-fotare, eller Watski 2star. Men vi gör det ändå. Även om det finns de som vill förbjuda oss att ta en kalkylerad och hanterbar risk.
Min människosyn är ganska enkel: att myndiga seglare själva kan och skall få fatta sina egna beslut.
Peter
May 14, 2013 @ 21:33
man får faktiskt ha respekt för ett beslut att sätta säkerhet före. Tyskarna gjorde sin bedömning att drar sig ur. Det får man ha respekt för.
Z
May 14, 2013 @ 21:59
Är de myndiga?
Pelle Pedersen
May 15, 2013 @ 08:53
För en gångs skull så håller jag med “Peter” (Kross?)!, åtminstone delvis. Detta är ett beslut taget av tyskarna och inga andra, detta får vi respektera. Vänder vi dock på steken så tycker jag beslutet tas efter olyckan med Artemis. Lite som att inte tillåta 18-20åringar köra Formel 3 för att det dör folk i Formel 1. Liknelsen haltar säkert men jag tror ni förstår vad jag menar.
Gerhard
May 15, 2013 @ 09:44
Jag tror att beslutet mer grundar sig på att sponsorerna är oroliga att det skall bli negativ reklam om något händer med oerfarna ungdomar ombord, nu blir dom ansvarstagande, fel eller ej! En av anledningarna till att dom kommer vara oerfarna är att möjligheten/tiden till träning i AC45 för teamen som kvalat till racet har minskat. Sedan Peter Formel 3 är ingen lek troligen farligare än F1 idag, inget för nybörjare, men jag förstår vad du menar.
Varken motorsport eller segling är ofarligt men om jag fick välja så hade jag varje dag i veckan hellre suttit i en AC:72 än på en krosscykel!
Sture Smith
May 15, 2013 @ 16:56
I tråden refereras det till olika “farliga sporter” och “yrken” som tex motorsport, skidsport och flyg.
Har själv erfarenhet som pilot i flygvapnet med tre kollegor som tyvärr inte med oss längre samt Road Racing på på högtsa nivå (VM) och egna barn inom skidsport Störtlopp, Freestyle (VM).
Jag kan bara konstatera att jämförelsen mellan dessa sporter/yrken och segling tyvärr inte riktigt är möjlig. Det visar bara trådens innehåll och tidigare diskussioner om riskebedömningar inom seglingsporten.
Min erfarenhet om vi tar Flygvapnet och Road Racing är väsenskilt från den nivån segling ligger på. För allt som har med flyg och motorsport att göra, ligger fokus på riskbedömningar och säkerhet på en helt annan nivå och man har där insett att det är ett fundament för att överhuvudtaget bedriva verksamhet inom flyg och motorsport.
Detta är ju i grunden en etisk och kommersiell fråga, och med risk beräkningsfaktorer mätt Sigma tal ligger framförallt flyg milsvid från vad seglingsporten ligger, flyget är här helt överlägset. För vem skulle annars flyga.
Alpina skidsporten ligger lite närmare segling men fortsatt på högre medvetande nivå. Ett antal internationella arbetsgrupper/forskningsgrupper arbetar just i detta nu med säkerheten/skaderisken kring skidsporten där bla. Pernilla Wiberg ingår. Vid världscupsavslutning (längdåkning) i Falun tidigare i år sa åkarna unisont nej tack. Och arrangören fick rätta in sig i ledet.
Men i seglingssporten tycker vi det är upp till den enskilde att göra hobbyliknande riskbedömningar. Denna inställningen verkar inte Luna Rossa och det Tyska AC45 junior teamet göra.
En liten tillnyktring vore nog på plats. Trodde nog att uppryckningen efter Fastnet -79 borde sitta kvar längre.
fills
May 15, 2013 @ 18:54
Helt ofarligt!
http://www.youtube.com/watch?v=AxHzwWndtvk
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Snaefell_Mountain_Course_fatal_accidents
srsseglaren
May 15, 2013 @ 18:18
Kanske inte går att göra rättvisa jämförelser med andra sporter ?
Men tror att varje sport med tiden bygger upp bättre säkerhet i takt med att den utvecklas ?
F1 förarna sitter idag i en spetsig kolfiberkapsel, den fanns inte från början, flamsäkra dräkterära fanns inte heller.
Foiling i Segling är relativt nytt i fleetrace ger ny farter men nya lastberäkningar samt nya risker ? som måste adresseras, kanske bör varje besättningsman bära utrustning för att kunna klara 15 min under vatten ?
Fler följebåtar med dykare ?
Troligen finns många bra åtgärder som leder till ökad säkerhet ?
Jmf Irländsk Roadracing:
http://www.youtube.com/watch?v=LU-ynRoqDEs
Isle Of Man TT:
http://www.youtube.com/watch?v=Ph0SjLC_lqk
F1 Powerboatracing:
http://www.youtube.com/watch?v=wSkZE_iVomk
Hydroplan boatracing:
http://www.youtube.com/watch?v=Zy2FHqsS5r8
Blandade flyg:
http://www.youtube.com/watch?v=ctoXmFH2gHo
50 hangglider incidenter:
http://www.youtube.com/watch?v=lCLBQy-xY2c&list=PL16C0CB94D91FC5B7
Nickname
May 15, 2013 @ 22:07
Och med detta vill du säga?
srsseglaren
May 15, 2013 @ 22:19
Om man följer tråden verkar röster höjas för att utvecklingen gått för långt och borde stoppas ?
Sett till andra områden har utvecklingen gått betydligt längre, ofta åtföljd av förbättrad säkerhet ?
Peter
May 15, 2013 @ 22:44
kanske inte stoppa utvecklingen men att låta utveckling och säkerhet utvecklas tillsammans.
just inom F1 har det varit en hel del begränsningar just av säkerhetsskäl och med utformningen av banor tog man ner hastigheten som var på gränsen vad en människa klara av…
Nickname
May 17, 2013 @ 22:03
Samma var det i rally när kraften blev för stor.
Sture Smith
May 16, 2013 @ 00:28
Det var många år sedan Isle of Man TT ströks från VM. Och i stort sett alla landsvägsbanor i världen har stängts och ersatts av betydligt säkrare banor. Ingen av de tävlingar som visas på filmerna är sanktionerade av FIM (Internationella Motorcykel Förbundet) och är inte en del av den globala sponsorfinansierade motorsportfamiljen.
Mikael Vesala
May 16, 2013 @ 11:19
Först vill jag beklaga den oerhört tragiska utgången av olyckan. Det är givetvis det värsta som han och hans anhöriga kan råka ut för. Emellertid reagerar jag på att så många röster ifrågasätter ac72:orna och mer eller mindre vill ha förbud. Det torde vara rätt uppenbart att det inte är riskfritt att segla en sån, så de som ger sig in i detta borde vara medvetna om det, och de är troligen beredda att ta den risken. Tvärt om så kanske det är just vetskapen om att det är riskfyllt som både gör det kittlande att både se på och deltaga i. Det är i vart fall inte vår sak som här på div bloggar att kräva förbud. Eftersom jag har kört på Isle of Man -98 så kan jag dra parareller därifrån. Innan jag anmälde mig där så visste jag att tre-fem förare kommer att dö innan eventet är över och det var en risk jag tog för att få uppleva racet. Och det är det som är grejen! Man vet så in i bänken väl att detta är på allvar, man måste göra rätt, annars är det tokkört och kicken man får när man får lägger ett bra varv är obeskrivlig och värt risken. Segling är ( vanligen) jämnfört med I.O.M en rätt sömnig tillställning där man har rätt god tid på sig att reagera undvika faror. Undantaget är väl just dessa jättekattor där risknivån verkar ligga i nivå med F1, men en bra bit från I.O.M. Det är väl upp till den enskilde seglaren och avgöra om han vill vara med eller inte. Det vore väldigt tråkigt om seglarförbunden eller andra organ tar till förbudsvägen.
Nickname
May 17, 2013 @ 00:25
Så lite dödsfall piggar upp? Det är så dumt att jag inte finner ord!
Pelle Pedersen
May 17, 2013 @ 08:18
Nickname/Erik; tror du på fullaste allvar att det var vad Mikael menade? Eller vill du bara slänga bensin på elden?
Vad sägs annars?
May 17, 2013 @ 09:16
Det är svårt att tolka det på annat sätt än att det faktiskt menas att några dödsfall piggar upp:
“Tvärt om så kanske det är just vetskapen om att det är riskfyllt som både gör det kittlande att både se på och deltaga i. … Innan jag anmälde mig där så visste jag att tre-fem förare kommer att dö innan eventet är över och det var en risk jag tog för att få uppleva racet. Och det är det som är grejen!”
Dumt var ordet.
Gerhard
May 17, 2013 @ 09:57
Tyvärr om det är rätt ord så gäller det många frivilliga aktiviteter! Tex. klättra upp på K2, många har dött gäller fler berg. Olika expeditioner till avlägsna platser på ibland märkliga sätt, luftballong, båt, hundspann mm. Olika rekordförsök med motorfordon, hoppa över/mellan olika saker, listan kan göras hur lång som helst, vad som driver dessa är till stor del spänningen, vetskapen om att det kan gå åt h..vete är alla väl medvetna om och har med det i kallkylen! Förbjud inte allting som kan anses som farligt, utan gör som dom gör i AC och andra farliga saker, tag lärdom, förhoppningsvis så sker det färre olyckor efter en olycka men olyckor kommer ske. Dock alltid tragiskt när det händer och extra tragiskt när det är någon man känner eller känner till som drabbas. RIP. Simpson.
Lars Axelsson
May 17, 2013 @ 09:46
Nu undrar jag hur du tänkte här? Att det finns adrenalinjunkies känner vi ju till, det är basejumpers, extremskidåkare, alpinister, friklättrare, div. motorsportare (du är tydligen en av dem), samt en räcka andra aktiviteter där man balanserar på en mycket tunn tråd mellan död och liv.
För mig handlar segling om vem som gör de snyggaste manövrerna, gör det bästa vägvalet, har bäst fart av alla i fleeten (lika intressant oavsett om det inbördes handlar om 4 knop eller 40) och slutligen vem som vinner ett race!
Att kittlas av någon form av tillbud som leder till en krasch och skador/dödsfall är för mig helt främmande i vår sport. Vill jag se folk skadas kan jag titta på MMA eller någon dokumentär om bestigning av Everest, eller friklättrare.
Nu är det ju bara fyra AC 72, så det handlar nog mest om att ha en hel farkost ända till sista racedagen.
En annan fråga Mikael, varför är det inte vår sak att vara ifrågasättande på olika forum, varför kan inte vi få göra våran röst hörd? Är inte vi en del av seglarvärlden?
Mikael Vesala
May 17, 2013 @ 15:42
Jag tyckte att det blev övervikt på inlägg här som gick i andan att det mest var dumt , farligt och att AC72:orna borde tas bort. så jag gav min syn på saken. Och mycket väntat blev mina åsikter dumförklarade. För om det är något i detta landet av trygghetsnarkomaner som kan omyndigförklara en så är det om man ifrågasätter säkerhetsarbete. :-)
Lars: visst är det roligt med snygga manövrar, men för mig är nog seglingen inte oväntat som roligast när det är på gränsen att klara av, tex en kittlande undanvind i 18 knop i rejäl vind. Då är det inte kul om seglingarrangören väljer att ställa in eller om någon myndighet gör det omöjligt för mig att ställa upp av säkerhetsskäl.
som svar på sista frågan så är väl ändå väldigt långt till AC från det vi sysslar med i våra båtar, så varför ska vi kunna fördömma det dom gör i AC så länge dom inte utsätter andra än sig själva för fara ?
Peter
May 17, 2013 @ 16:20
vet ej om man kan dra sån slutsats. Diskussionen började väl med att det var dumt att tyskarna drog sig ur av säkerhetsskäl???
sgling innehåller en hel del olika faktorer som säkerligen är omtyckta i olika grad av oilka seglare. spänne sträcker sig väl från segling i stiltje till hårdvind som kräver olika förmåga och skicklighet som taktik, ha koll på väder och vindskiften, navigation, besättningsarbete mm. segling är ju mer än att gasa på.
Sen tror jag nog att det är helt rätt att seglare och/eller arrangörer drar sig ur om man gör bedömningen att inte alla kan ta sig helskinnade in till hamnen.
PS: en annan fråga i sambandet är ju varför det bara vart 3 utmanare mot 11 utmanare 2007?
Peter Gustafsson
May 17, 2013 @ 16:34
Nyckelordet var “förhastat”. Inte “dumt”.
Det kan ju vara ett bra beslut, och jag respekterar det, men jag tyckte det var förhastat eftersom inga fakta finns på bordet. Man hade kunnat invänta rapporterna innan man tog beslutet. Dessutom hörde jag någon som sa att de tyska seglarna vill åka, men förbundet motsätter sig det. Knepig sits, oavsett.
Alla är nog överens om att kostnaderna är det som hindrar fler syndikat. Eller känner du till något som har haft finanser och vilja men backat pga riskerna?
Martin
May 17, 2013 @ 16:52
Det senaste är att de har bett alla team att inte segla ac72 och ac 45 fram till åtminstone mitten av nästa vecka. Dessutom ryktas det genom att Prada bossen flyger till san francisco idag att han ska besluta huruvida de ska delta i sommar eller inte. Dock lösa rykten från olika håll.
Sture Smith
May 17, 2013 @ 21:22
Isle of Man, 3-5 förare stryker med varje år. Dumt var ordet. Och allt är inte kostnadsfrågor även för AC. Från 11 till tre utmanare manar till efter tanke . För stora risker gör det för flera sponsorer etiskt komplicerat att delta och låna ut sitt varunam till ‘bödlar’. Precis som för Isle of Man som lever i utkanten av seriös motorsport som drar in miljarder i sponsor intäkter, till skillnad mot IoM. Denna resa kan AC oxå ha börjat. De stora sport sponsorerna är mkt vaksamma för, doping, fixade matcher, mutning, organiserat fusk, för höga risker, osv. Vilket då leder till finansiella problem för kampanjer. Varför investera i badwill. För AC o VOR är detta naturligtvis e balansgång. Att förknippa Volvos varunamn med master som trillar ner och hälften av deltagarna emmellanåt ej deltar kan inte vara positivt.
Peter
May 17, 2013 @ 23:41
De tyskar seglarna fortsätter utan stödet från Sailing Team Germany och Norddeutsche Regattaverein. Osäkerhet finns dock kring finanseringen.
Peter Gustafsson
May 15, 2013 @ 23:03
Sailors are athletes who live remarkable lives.
http://www.sportsonearth.com/article/47504224/
Martin
May 18, 2013 @ 15:51
Läsvärd artikel om statusen i Americas Cup.
http://www.sfgate.com/bayarea/nevius/article/America-s-Cup-Italian-team-sets-demands-4527275.php
Peter Gustafsson
May 18, 2013 @ 17:52
Precis som vanligt i America’s Cup :-) Stora egon som är vana att få som de vill och gärna tar en fight i media före, under och efter racen. Att samarbetet med staden San Francisco funkar dåligt bidrar säkert.
Här är presskonferensen med Luna Riossa:
http://www.youtube.com/watch?v=xyunIljH63I
Peter Gustafsson
May 31, 2013 @ 07:04
Nu verkar det som att teamet, med stöd av sina fans tänker åka i alla fall.
http://www.all-in-racing.de
http://segelreporter.com
https://www.facebook.com/pages/All-In-Racing/377773565655925?fref=ts
Raketen
May 31, 2013 @ 10:19
Tycker det är positivt!
Sam V
Jun 1, 2013 @ 00:16
+1