Skip to content

46 Comments

  1. Mats V
    May 26, 2013 @ 23:21

    Trevligt race i fantastiskt seglarväder. Kul att få gästspela på gamla hemmavatten och med ett bra gäng på Kwanza. Tack för det killar! :-)

    Reply

    • Martin
      May 27, 2013 @ 11:40

      team feelgood har en hemsida under uppbyggnad.

      Vi skall försöka skriva om vår egen segling och skriva lite korta referat.
      Hoppas kunna produsera både text och lite bilder på Marstrand big boat race till helgen.

      Martin

      Reply

  2. Bosse Bergqvist
    May 27, 2013 @ 11:51

    Lördagens överraskning var helt klart att Cheetah låg så långt fram efter den långa kryssen från Pater Noster. Verkar i år ha fått bra fart på båten även på kryssen.

    Sträckbogarna fram och tillbaka från rundningen Mittholmarna in till Wallhamn och tillbaka till Mittholmarna är svåra att förstå. Plötsligt hade vi mängder av stora båtar runt om oss, som hade dundrat vattenlinje, vilket vi inte hade när vi rundade vid Mittholmarna innan halvvindsbogarna. Den enda som “syntes” i närområdet var Dynamic 35:an som nog hade nått välseglande Caspersson i Omega 30:an ändå men övriga “snabba båtar” hade fått kämpa rätt bra för att nå den placering man fick. Hoppas man tar bort dessa halvvindsbogar nästa år.

    Det som slår mig efter racet är vilken fantastiskt hög standard det är på flertalet som kappseglar på västkusten. Båtar som är iordning, fräscha segel och duktiga rorsmän och vassa besättningar. Kul:)

    Vi hade en kalassegling och det finns inget som slår en lång kryss på Marstrandsfjorden och tack till Stss och Tjss för ett trevligt arrangemang.

    Reply

    • Martin
      May 27, 2013 @ 12:44

      Jag kan nog tycka att halvvinds bogen var trevlig, man fick bra koll på fältet.
      Detta var första gången vi fick syn på ledarbåtarna, Dynamic 35 förstod vi nog att det skulle vara svårt att nå, Även till Caspersson var det långt men i mål så var vi någon båtlängd efter, Det går nog inte sa jag nog 10 gånger på sista kryssen, Cheetah kryssade förvånansvärt bra med kort vattenlinje. Skall bli spännande och se hur dom kryssar i lite motsjö. På undanvinden så är dom garanterat snabba. team feelgood fick en fin resa runt och det är då man funderar över vad man gjorde bra under dagen. svaret är nog att man undvek större misstag. vi ses till helgen seglar vänner……

      Reply

  3. Ulf
    May 27, 2013 @ 12:35

    totalt Kor Båt SRS Segladtid Korr. tid

    1 1 Dynamic 35 1,241 16:28:50 05:54:02
    2 2 omega 30 1,119 16:36:30 05:59:05
    3 5 Salona 37 1,32 16:36:38 06:06:36
    4 7 Cheetah 30 1,316 16:38:58 06:09:32
    5 6 First 36,7 1,248 16:39:26 06:07:27
    6 9 First 35 djup 1,284 16:40:23 06:10:05
    7 8 Gambler 38 1,256 16:41:03 06:09:48
    8 13 First 36,7 1,27 16:42:21 06:12:02
    9 17 Bavaria 38 M 1,312 16:42:50 06:14:27
    10 3 Albin Alpha 1,092 16:43:02 06:05:14
    11 4 Drake 1,072 16:44:08 06:05:34
    12 19 First 36.7 1,267 16:44:55 06:15:10
    13 15 J/97 1,224 16:44:57 06:13:16
    14 14 X-102 1,184 16:45:33 06:12:11
    15 23 Finnflyer 36 C 1,343 16:45:39 06:19:33
    16 11 IOD 1,122 16:46:40 06:10:37
    17 12 IOD 1,122 16:46:44 06:10:41
    18 16 Smaragd 1,179 16:47:29 06:14:14
    19 10 Scampi 1,075 16:48:14 06:10:06
    20 24 First 35 1,289 16:49:18 06:21:48

    Reply

    • PNR
      May 27, 2013 @ 13:40

      lite läckert att det skiljer hela fyra sekunder mellan IODerna efter mer än fem timmar.

      Reply

      • Björn
        May 29, 2013 @ 08:35

        vi tänkte vi skulle öka avståndet i år lite . förra året skillde det 1 sekund mellan oss.

        Reply

        • PNR
          May 29, 2013 @ 10:14

          Aha, har ni slipat kölen tre sekunder bättre i år?

          Reply

          • Björn
            May 29, 2013 @ 10:21

            det skulle man kunna tro, nej det var mer taktiskt rätt att gå på Tjörn sidan efter Wallhamn upp mot mål. förvånande att så få valde den vägen. men det gynnade oss massor.

          • PNR
            May 29, 2013 @ 10:45

            Snyggt seglat.

  4. Ulf
    May 27, 2013 @ 12:45

    Bra genomförd tävling, en eloge till alla funktionärer!

    Förra året var det fördel små båtar detta året fördel stora. Det kanske är dags att rekommendera omräkning tidigare för framtida race med jaktstart. Problemet blir ju bara större när skillnaden på långsamma och snabba båtar ökar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 27, 2013 @ 12:46

      På vilket sätt var det fördel för stora båtar? Ser ut att ha varit fördel för “mellanstora båtar” :-)

      Reply

    • Johan
      May 27, 2013 @ 12:58

      + 1 Det är Givet!

      Reply

    • Pelle Pedersen
      May 27, 2013 @ 13:37

      Om man nu inte gillar jaktstart; varför startar man då i ett sådant race??

      Reply

      • Johan
        May 27, 2013 @ 13:50

        Hur många tävlingar finns det som lockar fler än 50 båtar?
        Varför inte göra tävlingen så bra som möjligt?

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 27, 2013 @ 14:21

          Eller så lockar PNR 70 båtar för ATT det är jaktstart?

          Reply

          • Johan
            May 27, 2013 @ 14:34

            Jakstart kan seglas med korrigerad tid. Jaktstart behöver nödvändigtvis inte seglas med okorrigerad tid.

            Det kanske hade lockat 100 om det varit jaktstart och korrigerad tid. Det vet vi inte? :)

            Faktum är att jag avstod Hermanö Runt i fjol just därför och Pater Noster de första två åren jag började kappsegla för att jag tyckte det inte var mödan värd. Men så tänkte jag att de jämnar väl ut sig i det långa loppet, men när jag räknar på det så visar det sig att det inte riktigt för det. Inte ännu i alla fall. :-)

      • Ulf
        May 27, 2013 @ 13:55

        Jag vill bara förbättra inför framtiden. Seglingen var ju bra och arrangörerna gjorde ett fantastiskt jobb! Också kul att så många båtar kom och den goda stämmningen. :-)

        Reply

      • Johan
        May 27, 2013 @ 13:57

        Pelle: Det är inte jaktstarten som sådan som man är emot, utan att det blir så enormt stora skillnader mellan korrigerad tid och beräknad tid när det skiljer 50% i SRS-tal mellan båtarna. Räkna lite så förstår du nog. Det är lite roligt att “vi” jagar SRS-tal med tre decimaler, medan icke korrigerad tid handlar om riktigt stora skillnader. Jag förstår möjligen att för de som bara seglar för att vara med eller att allt annat en vinst är dåligt spelar det ingen roll, men för mig som “normalt” hamnar någonstans mellan 10-25 så spelar det faktiskt roll om vi hamnar på 15 eller 25:e.

        Jag är inte emot SRS-tal med tre decimaler, för övrigt.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 27, 2013 @ 14:30

          Antingen startar vi samtidigt och går i mål utspridda eller tvärtom; vad är skillnaden? Förutom lite matemaiska saker som du nämner Johan. Men nu närmar vi oss en viktig kärnfråga; enkelheten att kappsegla och att göra det “lättförstått” för deltagare och publik. Ska det räknas om så vet man ju inte om första båt (som exempel) i mål har vunnit! I min värld helt förkastligt; startar du i ett race med jaktstart så gör du! Seglar jag entyp vet jag direkt vid mål hur jag kom, precis som i jaktstart. Seglar jag SRS; ORCi e dyl så är det bara att vänta! Och ska jag sitta och vänta så vill i alla fall jag ha nått att snacka om som starten t ex…

          Reply

          • Johan
            May 27, 2013 @ 14:38

            Jag önskar jaktstart med korrigerad tid. Jag tror inte publiken är dummare än vad vi är och förstår att seglarna vill ha så rättvisa resultat som möjligt.

        • Peter
          May 27, 2013 @ 14:42

          PelleL förklarade för inte så länge sedan hur det förhåller sig mellan tid på tid och tid på distans. Jaktstart är väl en form av tid på distans. Vi är dock vana med Tid på Tid och då är det inte så underligt att många uppfattar det som orättvist om Tid på distans skiljer resultaten i Tid på Tid. Personligen tycker jag att det är trokigt att vi inte kan ha det ena och det andra. Sen väljer man vad man tycker bäst om. Huvudsaken är att det är väl definierad innan starten.

          Sen håller jag med om att omräkning vid jaktstart tappar ju anledningen att första båt i mål vinner.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            May 27, 2013 @ 15:19

            +1 Peter

          • LGP
            May 27, 2013 @ 15:34

            Vad jag förstår är jaktstart och tid på distans inte samma sak. Man kan ju korrigera, räkna om, jaktresultatet i efterhand enligt tid på tid eller tid på distans.
            En jaktstart innehåller ett gissningsmoment innan start. Hur mycket kommer det att blåsa. Gissar man alltför mycket fel, så blir resultatet “orättvist”, oberoende om man är anhängare av tid på tid eller tid på distans.

          • Peter
            May 27, 2013 @ 21:23

            skrolla ner till Resultatberäkning – TID PÅ DISTANS med jaktstart

            http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8180/cf_32/SRS%202012%20-%20Användarhandledning.PDF

            Förut fanns en ren Tid på Distans men den varianten har kanske knappt använts så att den varianten är borttagen nu.

  5. Johan
    May 27, 2013 @ 15:04

    PelleP:
    Jag ställde frågan på kappsegling.wordpress.com 2011 och då ville ca 57% av de som svarade ha jakstart med korrigerad tid.

    Blur ställde samma fråga i samband med Herman Runt ifjol.
    54 % – vill ha Jaktstart men resultatet räknas alltid på korrigerad tid.
    http://www.blur.se/2012/08/06/hermano-runt-2012/

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 27, 2013 @ 15:19

      Då är jag i minoritet!

      Reply

      • Peter
        May 27, 2013 @ 21:26

        det är egentligen inte så konstigt. de flesta är ju vana med Tid på Tid och då känns ju det fel när man använder denna principen när man i efterhand räknar om.

        Jag tänker bara på om det är stiltje. tiden går fortare för de snabba båtar men i verkligenheten står ju båtarna stilla. Är det tid på distans så går ju tiden lika fort för alla.

        Svårt det med respitsegling…. men rör en del känslor…

        Reply

    • Ulf
      May 27, 2013 @ 17:23

      Om det är majoritet kan vi kanske fråga STSS, HKSS, LSS etc att alltid korrigera tiderna?

      Reply

  6. Marcus
    May 27, 2013 @ 19:56

    Att det alltid skall bli prat om srs/regler etc. Som sagts innan vet man ju vad som gäller innan start sen är det bara att göra det bästa av det.

    Hade varit trevligare om man diskuterade vägval taktik mm

    Reply

    • Carl Fjällman
      May 27, 2013 @ 21:46

      +1

      Reply

  7. Sir
    May 27, 2013 @ 22:39

    Jag tycket det är trevligt att det fritt fram att allt får diskuteras, utan att det ska slås ned. Vad har ni för intressant om vägval och taktik under PNR. Själva höll vi oss nära Tjörnlandret.

    Reply

  8. Bosse Bergqvist
    May 28, 2013 @ 09:47

    Videon från PNR 2013 ger en hint om vilket vägval som gav bra utdelning i de förhållanden som rådde i lördags.

    http://www.youtube.com/results?search_query=pater+noster+race+2013&oq=pater+noster+race+2013&gs_l=youtube.3…2702.2702.0.3796.1.1.0.0.0.0.188.188.0j1.1.0…0.0…1ac.1.11.youtube.HguQibPItR0

    Reply

    • Martin
      May 28, 2013 @ 19:14

      Det vanligaste vägvalet var längs Tjörnsidan (norr om Åstol) där jag också tror att vinden var något starkare. Stömmen var runt några tiondels knop medström. Är det någon vet hur det var söder om Åstol, med/motström och om det vägvalet lönade sig?

      Martin (seglade ombord Cheetah 30)

      Reply

      • Markus
        May 29, 2013 @ 09:54

        Vi valde att gå söder om S.Åstol. Chansade lite då många valde att gå norr om Åstol. Vi hade bra med vind men definitivt motström. Kanske så mkt som 1kn stundtals. Ändå kändes det som vi inte tappade. Säkert att ni hade medström?

        Reply

        • Martin
          May 29, 2013 @ 10:04

          Vi på feelgood seglade norr om Åstol, vi stök land när vi kunde för att slippa motström, men vi kan ha fel.
          Det var definitivt motström i fjorden när man rundade sista bojen.
          Vilken väg seglade Lova? Dynamic 35 seglade tydligen S om Åstol och var ganska överlägsna.
          När vi seglade söder om Åstol på hemväg några timmar senare så rann strömmen ut ganska kraftigt.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            May 29, 2013 @ 10:08

            +1 Samma ström på bägge sidor. Vi mätte när vi seglade hem via Älgö och söder om Åstol.

          • Carl Fjällman
            May 29, 2013 @ 10:44

            Dom båtarna som gick S Åstål, tjänade mot oss i varje fall(gick norr) om det berodde på bättre vindar eller mindre ström låter jag vara osagt. Efter åstål gick vi närmre tjörnlandet vilket jag tror hade lite fördel mot dem som gick mer söder ut, då vi tog några placeringar på slutet.

          • Bosse Bergqvist
            May 29, 2013 @ 12:01

            Lova slog vid fd PG-villan, strök Nordön och fick bra tryck och lyft för styrbord på väg upp mot Älgö huvud. De rann fram rejält i lä om oss både på Marstrandsfjorden och längs Nordön. När Lova, Alphan och vi passerade Älgön var vi 20 grader höga (styrbord) jämfört med på M-fjorden. Vi bestämde oss för att krossa och säkra upp de som gått norr om Åstol och på väg över mot Tjörnsidan och redan i höjd med Katten började det skruva ner och det motade allt eftersom och halvvägs till Tjörn var vi ner på ursprunglig kurs. Lova körde konsekvent höger och överlevde gott in under land men de utnyttjade skiften snyggt. Lova ger inte bort många meter under en segling.
            Känslan var att de som gick norr om Åstol blev påverkade av den utåtgående strömmen långt innan oss som gick söder om Åstol.

          • Bosse Bergqvist
            May 29, 2013 @ 14:34

            Givetvis menar jag att Lova seglade utmed Koön och inget annat.

          • Mats V
            May 29, 2013 @ 18:13

            På Kwanza gick vi norr om Åstol men efter “korven” vid Wallhamn höll vi hårt på fastlandssidan. Där fick vi bättre lyft hela vägen mot mål och tjänade på alla som gick i mitten eller på Tjörnsidan. Lärorikt race för många inför nya Tjörn Runt dragningen.

          • Jonas Caspersson
            May 29, 2013 @ 19:38

            Hehe, Lovas vägval är en väl bevarad hemlighet =)
            Nej, kanske inte riktigt, men så långt från Tjörn som möjligt var tanken, det verkade ju funka bra..

      • Peter Gustafsson
        May 29, 2013 @ 09:59

        Över en knops motström norr om Åstol/Dyrön också. Eventuell medström måste ha varit väldigt lokal…

        Reply

        • Thomas Ottosson
          May 29, 2013 @ 10:34

          Det som gjorde seglingen intressant var väl att man var tvungen att ta hänsyn till flera olika faktorer. Strömmen var en sak. Vriden var en annan (för oss skilde det 46 grader mellan högsta och lägsta kurs). Här fanns massor att vinna. Den tredje faktorn var vindstyrkan. Jag är i huvudsak nöjd med vår segling, men vid ett tillfälle fastnade vi lite under land; det var där vi tappade Cheetah.

          Thomas Ottosson (First 36.7 Zigge First)

          Reply

        • Mikael Vesala
          May 29, 2013 @ 10:58

          Höll koll på skillnaden mellan gpsfart och loggen och jag kunde verkligen inte se en knops motström norr om Åstol?? Det var lite motström i mitten och noll på högersidan, men lite medström på vänster sida för oss.. Är det någon som kan förklara varför det skulle vara motström norr om Åstol och medström söder om Åstol? OM strömmen går ur Hakefjorden som svänger höger i sin nedre del så borde ju strömmen bli starkast ut söder om Åstol? eller är det andra faktorer som påverkar?

          Reply

          • Petter
            May 29, 2013 @ 19:16

            Nån på Åstol som inte stängt kranen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.