Pantaenius Bohusracet 2013
Årets Bohusrace var nog det svettigaste race vi gjort. Någonsin. Alla kategorier.
Hög intensitet rakt igenom, massor av segelbyten och utmanande väder gjorde att man inte kunde slappna av någonstans. 10 minuters sömn eller en snabb matbit. Annars 100% racing från start till mål. Och vi är supernöjda med både fart, taktik och vår disposition av racet.
Vi hade från början bestämt oss för att segla konservativt. Inga flyers eller chansningar, utan vi skulle lita på vår båtfart och göra så få misstag som det gick. Vi var också överens om att ta ut så nära 100% av båten som det gick, även om det skulle innebära tunga segelbyten och mycket jobb.
Eftersom vår start gick 16:00 så hade vi gott om tid att ladda under dagen. Mycket vila och en sen lunch innan vi tittade på det senaste vädret. Som väntat en lång kryssbog söderut, i lätta till moderata vindar. Sedan lite osäkerhet kring vindstyrkan på Marstrandsfjorden.
Minuterna före start var det mycket lätt, och de flesta linade upp för en babordsstart med fart, så också vi. Men med en minut kvar så ökade det och vred och plötsligt var styrbord ett gångbart alternativ. Foto: Search Magazine.
Ny taktik och en snabb ompositionering…
…innan vi prickade babordsbojen på skottet och kunde slå direkt. Nice! Bakom oss blev det stökigt med många båtar vid bojen. Foto: Bo Bergqvist.
Vi kunde gå lågt och fort och fick snabbt en lucka till båtarna bakom, närmast de två Farr 30:orna, 1-ton Sapphire, Xp 38 Blues och Snubbler och 2-3 båtar till med bra fart. Foto: Search Magazine.
Taktiken var ganska enkel. Hitta puffarna och hålla fart. Lite tur och bra call från Pelle så hade vi 250 meter till nästa båt när vi kom till Uddevallabron. Fanns det ett spurtpris?
Tidvis svårseglat söderut, men vi höll oss till den konservativa strategin att hålla till vänster för att undvika ström och det höga Orist-landet.
Ganska snart kom vi in i en bra rytm och ökade avståndet bakåt. Class 40 Solo hängde med bra, och det var tidvis jämt mot de två Xp38:orna, Farr 30 och Elan 40 Alice som hade börjat segla upp sig.
Neråt Tjörnbroarna blev det återigen lätt och ganska buskigt. Foto: Christer Sörvik.
Men vi lyckades hantera passagen på ett bra sätt.
Vi var lite sugna på vänsterkanten (eller Sverige-sidan som Tjörnborna säger) där det lyfte fint för babord, men ganska snabbt gick vi över till en klassisk Tjörn-runt taktik. Vi bytte också från lätta focken till hårdvindsfocken, som funkar fint från 10 knops vind när man seglar shorthanded.
Rent generellt hade vi mycket bra fart på hela denna sträcka. Från start till Hätteberget så seglade vi snabbare på två än vad polaren säger att vi skall göra med full besättning. Lägre besättningsvikt hjälper så klart i lättvind, men även i 4-5 sekundmeter när vi behöver folk på railen lyckades vi hitta ett bra trim.
Nästa kluriga passage var Rönnäng, där det lättade ur igen. Byte till lätta focken för sista sträckan ut till Hätteberget. Vi rundade tillsammans med Express 40 Solo som hade ångat ikapp på den lite öppna sträckbogen ut till fyren.
Vi visste att vi hade seglat bra i klassen och ledde också. Nästan 3 minuter till Xp 38 Snubbler och 13 till Elan 410 Alice,
På kul så har jag jämfört totalplaceringar och sträcktider (korr) med Xp38 Snubbler som ju totalvann.
Rundning Hätteberget
37 J/111 09:47:46
40 XP 38 09:50:24 00:02:38 efter totalt
Nästa utmaning var undanvinden norrut. Vi visste att det stod mycket ström och att det skulle vrida på SO under natten. Så det var inget svårt beslut att ta en babordsbog ut i havet. Vi seglade nästan jämt med Solo och vi dånade om båtarna i klassen före.
Vi gippade till styrbord utanför Måseskär, men sedan kom vriden mycket snabbare än vad vi och många andra trodde. Mer vind ledde också till högre fart (i något läge snittade vi 13 knop + 3 knops ström) vilket gjorde approachen till Fjällbaka brantare än vad vi hoppats på. Cheetah 30 och Snubbler hade gippat tidigt och tjänade bra på det. Men vi hade ändå avancerat totalt och var nu 12 totalt med bra kontakt till täten.
Rundning Fjällbacka
6 XP 38 07:12:58
12 J/111 07:36:24 00:23:26 efter totalt
Passagen i Fjällbacka blev otroligt slick. Code 0 in från syd, kort bidevind med fock in mot Valön, sättning av den stora länsgennakern, två gippar och full gas norrut på den väg som vi hittade för ett par år sedan. Då var vi ganska ensamma här, men nu drog vi med oss ett 30-tal båtar med spinnakers. Kul. Och så var vi förbi Solo igen :-)
Att det är så mycket båtar runt omkring gör Bohusracet till en otroligt intensiv segling. När man seglar nära andra båtar så ger det en helt annan nerv och det blir banseglingstempo hela tiden. Och det som är mest otroligt är att man orkar med det..
Sträckan upp till Strömstad var relativt händelselös. Vi hade lite svårt att hitta rätt konfiguration när vi gick innanför Stangen. Gick från A2 till A0 till A5 vilket tog på krafterna, men vi tappade bara 100 meter. I efterhand skulle vi gått lågt med A2 utanför Stangen och sedan skurit in med A5. Foto: David Elmlund.
I Strömstad hade vi hämtat in en del på Snubbler och låg nu 10 totalt. Idel duktiga seglare i topp och bra mix mellan de olika klasserna.
Rundning Strömstad
4 XP 38 03:58:47
10 J/111 04:08:56 00:10:09 efter totalt
Bra läns mot Norge och rundningen av Tresteinerne. Prickade skiften och tror också att vi hanterade strömmen bra. En snabb lunch (eller kallar man det pastafrukost?) innan rundning.
Här passerade vi också de mindre båtarna som Accenten Oscar.
Rundning Tresteinerne
2 J/111 01:13:18
4 XP 38 01:51:31 00:38:13 efter totalt (felrapporterat?)
2:a efter Cheetah 30 som hade gått som tåget på länsen. Men vi visste att vi hade edge på dem på kryssen söderut. Vi hade slagit dem med 40 minuter på första kryssen och skulle kunna göra det igen… Nu gällde det bara att orka hela vägen in i mål.
För kryssen söderut så stod valet mellan att gå ut i vänsterhörnet för att få medström från Glomma och sedan söka strömlä genom att kryssa längs ostsidan av Kosterfjorden söderut. Alternativet var att gå höger för att möta det skift mot syd som prognoserna utlovat. Vi gick in i gruset och upp mot Koster och fick väl 5-10 graders skift och bra sjölä. Vi hade inga bra referenser men tror inte vi förlorade något i alla fall.
Vi bytte sida vid Stangen och prickade ett par bra skift. Sedan ökade vinden och det blev pinkryss in genom skären för att runda vid Ulhholmskalv.
Rundning Ulhholmskalv
1 J/111 05:31:55
3 XP 38 05:38:30 0:06:34 efter totalt
Först!!! Före Oskarssons i Accenten och Snubbler (vår rundningstid blev 10 min fel i SMS). Sjysst att trenden höll i sig efter den halvkassa länsen och att vi förbättrade vår tid för varje rundning. Och vi hade hanterat Kosterfjorden på ett bra sätt.
Nu handlade det bara om att orka ända in i kaklet. Kryssen fortsatte ner till Hamburgsund där det lättade ut och vred till väst. Det blev aldrig bleke, utan vi kunde snabbt skifta växel till lätta focken och sedan code 0 för att ånga på söderut.
Så här i efterhand hade vi inte kunnat segla sträckan snabbare och vi gjorde ett bra jobb mot båtarna runt omkring. Så när vi såg rundningstiderna så blev det en kalldusch…
Rundning Mjölskärsfyr
4 XP 38 05:03:04
21 J/111 05:55:26 00:52:22 efter totalt
Snubbler seglade alltså sträckan på 3:51:00 vilket år 11% snabbare än våra 4:17:00. WTF. I efterhand förstod vi att bakomvarande båtar hade fått västvridet mycket tidigare och kunde sträcka medan Solo, vi och några till fick slita hårt. Ett alternativ hade varit att gå ut i havet för att möta vridet, men Solo som gjorde detta hade exakt samma seglade tid som vi. Så det var ingen bra strategi.
Full fart ända in i kaklet. Även om målsträckan bara var en halv distans så skall stora gennakern upp. Foto: Bo Bergqvist.
Sammanfattningsvis ett jättekul race, och vi var extremt nöjda med vår insats. Eller för att citera min fantastiks co-skipper Pelle Pedersen:
Tack för ett jävla gött race! Jag tycker vi kan, med största ärlighet, säga att vi gjorde vad vi kunde och kämpade järnet! Sällan eller aldrig har jag varit så nöjd utan att ha vunnit!
Och så några ord om J/111. När jag valde ersöttare till J/109 så ville jag åstadkomma en båt som både var snabb på undanvindar (lätt, stora gennakers, potential att plana) men som kunde prestera bra på kryss eller sträckbogar i lättare vindar. Det är ju ofta då som skärgårdsrace avgörs, och avstånden blir snabbt stora när bredare båtar “sitter fast”. Och efter det här racet så tycker jag att båten har levererat på alla punkter. Lär vi oss bra att kryssa shorthanded i 8 m/s och skvalpsjö så kan vi bli riktigt farliga :-)
Som så många gånger förr, var hemseglingen nästan det bästa på hela helgen. Grym läns i 7-9 m/s, toppfart på 15;22, sol och 5 timmar från Smögen till Långedrag.
Stort tack till Pär Bäck, SSVÄ och alla som hjälper till att göra Bohusracet till Sveriges coolaste race.
Och tack till GVA som stöttar oss på ett fantastiskt sätt.
Sam V
Jul 2, 2013 @ 01:06
Tack för en grym, generös och omfattande rapport! Som om man hade varit med själv. Ser fram emot fler.
Niclas
Jul 2, 2013 @ 07:36
Härlig rapport.. Vare år säger jag att jag skall segla den där seglingen men, men….
Härligt att ni stackar segel på vägen hem, kompromisslöst…
Grattis till bra utförd segling.
Pelle Pedersen
Jul 2, 2013 @ 09:35
H ha Niclas, visst är man nörd… vi flyttade runt segel och prylar under däck också! Annars hade vi kanske inte nått över 15 kn.
PBR; som PG säger, aldrig varit så trött efter ett race (tror jag) men samtidigt mycket nöjd. För när man tänker efter så kan man bara göra sitt, vinden gjorde sitt och det spelade oss INTE i händerna! Ska vi också vara helt ärliga så om hade vinden stått hela vägen i mål kanske vi inte hade vunnit ändå; Luffe 40:an Olisabeth gick som ett spjut innan det dog ut. Så kanske dom hade tagit oss ändå, vem vet??!
Tackar Per Bäck o Co!!! Fisksoppan var jättegod och servicen både före och efter race var underbar!
Calle P
Jul 2, 2013 @ 14:59
Får man stuva om i båten under ett race? Jag trodde det inte var tillåtet
Carl Fjällman
Jul 2, 2013 @ 15:01
Nej, ej tillåtet.
Hannu
Jul 2, 2013 @ 15:14
Läser ni texten så ser ni att det står under hemseglingen, då tror i alla fall jag att man får göra precis vad man vill…….tom köra motor.
Pelle Pedersen
Jul 2, 2013 @ 15:23
Nej Calle, men det skiter vi i när det INTE är race!!!
Calle P
Jul 3, 2013 @ 07:32
Missade det :-)
Sir
Jul 3, 2013 @ 07:58
Dog vinden vid målgång i år igen? Såg Oskar i topp hela Bohusracet i år i gen, men faller på slutet igen.
Pelle Fälth
Jul 2, 2013 @ 08:27
Instämmer, tack för en bra rapport. Det är inte så dumt att köra från skrivbordet ändå ; )
Bohusracet 2013, från en som var med... | EwaluvanEwaluvan
Jul 2, 2013 @ 09:45
[…] race vi gjort. Någonsin. Alla kategorier.” Läs hans fantastiska rapport om racet här. Det är nästan som om man var med själv! En som var med är vår seglarkompis Ulf Palm, och som […]
Tormod
Jul 2, 2013 @ 09:47
Takk for utfyllende rapport og fine kart med tracking.
Flott at dere deler med andre seilere!
Spennende å være landkrabbe også, når man får fine beskrivelser av hvodan det er å være ombord i båter som jobber hardt for å vinne..
Kan du legge ut tracket på inseilingen til Fjellbacka også?
Tormod
Dennis Bengtsson
Jul 2, 2013 @ 13:21
Ett stort tack för en härlig avhandling. Känner igen mig i Era avvägningar, även om vi inte gjorde lika smarta val och fart :-). Dock säkert lika trötta och ledbrutna. Riktigt bra snappshots från sjökortet med seglad väg. Tar gärna tips på hur du plockar fram dessa.
Ett härligt race som kommer köras igen.
/Dennis
S/Y Resolute (Najad 405)
Peter Gustafsson
Jul 2, 2013 @ 20:42
Detta är screenshots ur Expedition som vi kör som nav/taktikprogram. Jag tror även man kan få liknande spår om man körde Enomondo som tracking.
Suzanne Demant
Jul 2, 2013 @ 18:47
Fantastiskt bra skrivet!
Många beskrivningar känns igen.
Jag är riktigt imponerad av alla seglares uthållighet och fokus, nu även mig själv. Det är helt fantastiskt att kunna hålla ett sådant fokus, under så lång tid, trots att det saknas både sömn och “riktig” mat, (och i mitt fall, torra kläder..)
Jag tror det krävs en hel del “jävlaranamma” för att kunna genomföra det.
Jag älskar bohusracet!!
Skulle varit kul med fler shorthanded race.
Sussie
Cheetah
Ewaluvan
Jul 2, 2013 @ 21:26
:-))
Kjell Vågfelt
Jul 2, 2013 @ 20:33
Bra seglat och fantastiskt fin rapport Peter!
Vi på GVA är stolta över att satsa på Blur.
/Kjell
Göran B. SSVÄ
Jul 2, 2013 @ 20:57
Hej alla trevliga o duktiga seglare.
Nu har vi öppnat anmälningsajten för 2014 års segling http://www.bohusracet.se
Lika bra o boka sista helgen i juni 2014 redan nu, eller hur:)
Själv seglar vi nu till Limfjorden med en båt 300 kg tyngre o lagat storseger. Tack Bobo för snabb service!
Ses på Tjörn Runt.
Jonny Westerberg
Jul 5, 2013 @ 14:32
Om resultatet för grupp 6 kommer upp nån gång så kan det bli en anmälan…
Peter Pilups
Jul 2, 2013 @ 23:41
Bohusracet 2013 med Chamsin var en trevlig upplevelse. Omväxlande väder men kanske onödigt hög luftfuktighet tidvis. Många båtar och spännande segling.
Här kommer en länk till en film från Chamsiin.
http://vimeo.com/69567831
/Peter och Peter på Chamsiin
Mikael Vesala
Jul 3, 2013 @ 10:40
Ja, du är outstanding på att skriva intressanta raceskildringar Peter! För egen del är det såna här undanvindsrepor jag drömt om ända sedan första Bohusracet och det som till rätt stor del driver mig att köra den här typen av race. Pantaenius Bohusracet är därför en oas på många sätt. Dels på grund av det som många beskriver, att det innehåller så många skiftande typer av segling och upplevelser, men även för att det är ett av dom få havsracen där man är välkommen med båtar som inte uppfyller stränga krav på flottar, mantåg mm. Tack alla på SSVÄ för ett kanonarrangemang! Var det någon som sade att det regnade? har jag nästan glömt redan…. Bohusracet är svårt beroendeframkallande… vi ses igen!
Min personliga betraktelse ur ett mixedperpektiv http://www.cheetah30.se
Pelle Pedersen
Jul 3, 2013 @ 11:46
Härlig läsning Mikael!!
D 35 Aurora
Jul 3, 2013 @ 12:04
Bara att hålla med Peters fina skildring och er andra, ett fantastiskt äventyr. Som att snabbspola en Bohuslän-semester korsat med bankappsegling, allt i ett liksom. En lyckad start i lovart, lååång kryss söderut där vi växlade positioner många gånger mot de andra båtarna. Natten mellan Hätteberget och Fjällbacka var magisk med hela havet bakom fyllt av gröna lanternor, 3 knop medström och 12 knop över grund. Just att de var gröna var väl lite tur för oss, vi gick nästan raka spåret upp under spinnaren (ähum lite S-kurva genom vattnet blev det allt när bommen släppte från masten, fattar fortf inte vad som hände där) och vridet gjorde att det bar rätt in förbi Soten, medan många tog en lite väl lång sväng ut. Sen mötte Fjällbacka med en gyllene gata av gryningssol…Nåja, vi gjorde många missar också, det är t ex aldrig kul när gasten råkar aktivera fjärren till autopiloten för en intet ont anande rorsman som just då pekade näbben rakt in mot graniten i en manöver :-O… Och visst frös man efter kryssen i det iskalla norska regnet, men det var nog ändå inte min bästa idé att stå inne i kallingarna och byta om när det stora motvridet kom på kryssen söderut, suck. Inte behövde man stiltje på det, men i det stora hela lärde vi oss massor om båten och vårt samspel i att driva den. På hemvägen kom sömnbristen, kylan och timmarna i solen ikapp mig så det blev frossbrytningar i kojen istället för spinnakerslör, men det repade sig.
Stort tack till arrangörer och medtävlande, vi kommer tillbaka!
/Mats Andersson
peterchamsiin
Jul 3, 2013 @ 17:10
Sköna skrönor och kommentarer. Kan bara stämma in. Tight racing, nav,trim,mat o absolut 0 sömn. Förvånas varje gång att det går. Härligt med alla ystra dueller i fjorlanskapet från U-valla till Hätteberget. Alla är vi då pigga o alerta. Sedan börjar den verkliga kampen. Amplituderna mellan glädje och sorg blir större ju längre racet pågår. Det är en konst att hela tiden vända från “shit va hände nu” till “..nu ger vi gärnet igen..”
Tack igen till Bäck o co och alla medseglare (som släpper förbi när man kommer lite tight från babord! Låt oss behålla den andan i racet)
D35 Aurora
Jul 3, 2013 @ 17:38
Ja en sak har man ju fått helt klart för sig, generationerna X332/362/382/412 är kryssmaskiner av Jeppesens nåde, dem skojar man inte med ;-)
/Mats
Peter Gustafsson
Jul 3, 2013 @ 17:54
Fast just i år var det många andra märken som kryssade minst lika bra. Sjysst mix av båtar…
Klass 3 vid Hätteberget:
X-332
Wasa 360
Hansson 31
X-332
Dufour 34 HR
Klass 4 vid Hätteberget:
Luffe 40 MH
First 36.7
First 36.7
First 35
HP 1030
Klass 5 vid Hätteberget:
J/111
XP 38
Elan 410
Farr 30
Dehler 39SQ
D35 Aurora
Jul 3, 2013 @ 18:18
Utan tvekan så, och all respekt till dessa. Just för oss råkade det vara X:en och våra Dehlerkompisar som vi fightades med över många slag…
JanO
Jul 4, 2013 @ 19:05
Fast vår tid blev fel i systemet så en X-412 var 4:a i gr 5. Så gamla X var gångbart även där.
JanO, X-412 , PrimeX
Mats Swensson
Jul 6, 2013 @ 11:06
och entonnaren från Andrieu kryssar också ok. Korrigerad tid på 9:57 ger 3.e plats i grupp 5. (samma systemfel?). Gamla storen och slack i backstagen gjorde kryssen till en njutning!
Bosse Bergqvist
Jul 3, 2013 @ 21:29
Vilken lysande racerapport Peter!
Bosse/Pantaenius
Peter Gustafsson
Jul 3, 2013 @ 21:33
Thx. Har ju fått skriva alldeles för få (egna) racerapporter i år så jag antar att det fanns ett uppdämt behov.
Förresten, till nästa år vill vi ha rom i största klassen också? Vad sägs om skepparens vikt i rom för snabbaste båten runt?
Pelle Pedersen
Jul 3, 2013 @ 21:55
Hallo där!! Varför inte gastens vikt??!
D35 Aurora
Jul 3, 2013 @ 22:27
Torskrom som plockas upp på väg förbi Kungshamn då :-)?
/Mats
Tormod
Jul 3, 2013 @ 21:58
72+80 liter Ron Zacapa 23 til Overall vinneren- Da kommer vi.. :)
Vi kommer kanskje endå..
Fredrik
Jul 3, 2013 @ 23:44
Tack för en bra rapport Peter, lite inspiration för oss andra inför nästa år.
Även vi vill tacka SSVÄ och Pär för en underbar tillställning.
Vår berättelse från racet
http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2013/07/03/bohusracet-2013/
Sture Smith
Jul 6, 2013 @ 16:03
Tack Peter för en härlig berättelse med kunskap och inlevelse.
Årets Bohusrace hade väl i princip allt även om Gud Fader kunde hållt tillbaka sjyfallet ngt, ok segel och båt blev ju tvättade.
För egen del var det start med överkörning av en båt som missat att vi skulle västerut se bilden, riktigt dåligt och osportsligt. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.
Sedan fortsatte racet med en hygglig kryss och enda båten som gick södra utfarten mot Hätteberget, läns med 3 knops med ström vilket tyvärr gav för sen jipp in mot Fjällbacka. Mkt båt och trångt där vi kom fel mot några normän som inte läst regelboken och begärde plats för land!!!.
Efter Strömstad bra läns norrut , skotet lossnade av ngn j-a anledning och spin flög in i förstaget och vi sällade oss till timglasgänget, 1,5 timma(det är därför det heter timglas) tog det att reda upp detta under läland i Norge.
Fortsatte med, kryss söderut i komplett vätskefas där vi började vi segla om båtar för andra gången, här gick det Tyska loket som på räls vi plockade båtar hela tiden. Men vinden började lägga sig för att helt upphöra och vi fick i princip driva sista delen vilket gjorde att vi förlorade ca 30 platser??
Vi avslutade med att ringa Pärs team om hjälp med sjuktransport, fantastisk bra respons. Dan undersöktes i Kungshamn och ngt senare på Uddevalla Lasarett. Vi tackar Pär för mkt bra support, I detta läge hade vi redan placerat detta race till historieböckerna, allt gick emot.
Kastade mig, efter att snabbt röjt båten, i transporten till Stockholm för ÅFOR.
Snabb genomgång av båt och game plan, för mig i ny båt och ny besättning. Klockan 11.00 på Söndag gick starten nedanför slottet i Dehler 41an “4tyone”, Fru Fortuna var nu på bättre humör.
Häftigt att segla i bräckvatten genom hela skärgården ut till Sandahamn, 100.000 som tittar på och Hugo Boss som gör 9 knop på kryssen i ingen vind alls….Fantastiks upplevelse, idel kändisar, grymma båtar, fint väder.
Vi avslutade rundan runt ön med en grym undanvind efter att ha plockat placeringar hela tiden från Sanhamn, vi låg jämt med Wolfpack på korr vid Hoburgen i vår Klass, ORCI A.
Telefonerna började ringa och vi hade podium plats inom räckhåll. Segel med en rad olika bokstavskombinationer åkte upp och ned i en strid ström, bara vinden höll under natten, åskmoln i aktern och det tryckte på, loggen var sällan under 10 knop. Målskottet kom vid Skansholmen och det började ljusna, Onsdag morgon. Inte mkt båt i hamnen, vinden la sig. Och pilsnern smakade ljuvligt.
Efter vi vaknat började kostymklädda herrar med tre S på sig att gratulera oss. En otrolig segling slutade med en 3 plats i ORCI A och en 17e i totalen.
Vilken skillnad, och varför ligger de två ledande och absolut bästa distans kappseglingarna i Sverige så nära varandra i tid frågade väldigt många??
Tänk att få Hugo Boss på startlinjen i Bohusracet nästa år. Tanken svindlar, men allt är möjligt. Flera internationella båtar frågade om seglingar på Västkusten.
Bousracet är helt unikt.
Sture Smith
Dehler 30SQ
“Sjöglans”
KSR
Jul 7, 2013 @ 06:23
Du menar att regel 10 inte gäller dig? Det var det dummaste jag hört! Har msn valt att höra en babordstart får man nog i
bereda sig på att hålla undan för SB båt! Det är väl snarast du som är osportslig som hävdar något annat!
Sture Smith
Jul 9, 2013 @ 15:04
Regel 10 gäller självfallet.
Titta på bilden så ser Du slaget över till SB och att vi väjer för Mrs Freckles och BB körande Blur i lovart. Vad är det för osportsligt i detta.
Men vi kunde ju ha slagit tidigare direkt efter Blurs slag från SB till BB och ropat SB mot Blur. Och förlorat lika mkt som Mrs Freckles.
Hela startfälter kör BB utan ngn starbords fundamentalist som kör utefter linjen, åter igen se bilden.
KSR
Jul 9, 2013 @ 15:41
Vad menar du då med detta? Är det “dåligt och osportsligt” att hävda sin SB rätt?
“För egen del var det start med överkörning av en båt som missat att vi skulle västerut se bilden, riktigt dåligt och osportsligt. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt”
Peter Gustafsson
Jul 7, 2013 @ 12:59
Vi startade också styrbord. Antar att det också var “riktigt dåligt och osportsligt” :-)
Hur som helst var det bara att tacka och ta emot när det blev pile-up vid märket. Hög underhållingsfaktor också när babordsbåtarna stod på sig.
KSR
Jul 7, 2013 @ 20:17
Går det, så går det, men nog fan var ni beredda att väja för en SB-båt!
Sture Smith
Jul 9, 2013 @ 15:27
Varför antar du att det är osportsligt att starta SB vid flaggan och slå över till BB ??
Vänligen läs vad jag skriver utan egna antagande, tolkningsföreträde är faktiskt osportsligt. Titta gärna på bilden i Din egen artikel.
Större distanskappseglingar kan ofta ha BB fördel eftersom startlinjen väldigt sällan/aldrig flyttas, Faerder Race, Tjörn Runt, ÅFOR etc. TR förra året var SB utefter linjen fördel.
Det är väldigt sällan seglare fundamentalistiskt använder regel 10 fullt ut i start ögonblicket för denna typen av segling, till skillnad mot bankappsegling där andra förutsättningar gäller.
Hannu
Jul 9, 2013 @ 16:25
Vilken tur att vi amatörer hoppade av, man vet ju inte om man ska följa reglerna eller inte under Bohusracet ;-)
D35 Aurora
Jul 9, 2013 @ 18:15
Eller så tränar man in en enkel BB-variant vid lovartsbojen som Carl Peter lärde ut till den vakne rorsman på sin eminenta kurs, hoppas att tillbörlig kurs funkar och håller undan så gott det går i trängseln. Ett och annat “grosshandlare” får man ta i ryggen för det, ändå bättre än “j-kla Volvodirektör”, och hoppas sen att 170 NM och 200 egna och andras misstag senare så är allt som hände de sekunderna förlåtet…fast kanske inte :-)
/Mats A
JV
Jul 9, 2013 @ 17:09
Du skriver “Det är väldigt sällan seglare fundamentalistiskt använder regel 10 fullt ut i start ögonblicket för denna typen av segling, till skillnad mot bankappsegling där andra förutsättningar gäller.”
Om det nu är så det skall vara, hur skall en SB-båt veta ifall den skall vara fundamentalistisk eller inte en speciell dag? Hur sned skall linjen vara för att resonemanget skall gälla ? Det skapar ju stor osäkerhet om regel 10 skall användas ibland och ibland inte. Osäkerhet innebär ju större risk för kollision och det är ju det reglerna i första skall undvika.
Finns det andra regler som inte skall appliceras “fundmentalistiskt” i “denna typ av segling”. Vilka är det i så fall och hur skall båtar veta vilka det är ? Finns detta beskrivet någonstans ?
Bansegling är inte förskonat från sneda startlinjer, ibland misslyckas KK att få det rätt, ibland vrider vinden tillfälligt i startögonblicket. Hur skall man göra då ?
Känns som ditt resonemang leder till en mängd följdfrågor som gör att det blir helt orimligt.
Dessutom kan man ju läsa regel 3
Genom att delta i en kappsegling som genomförs enligt de här kappseglingsreglerna
samtycker varje tävlande och båtägare till
a) att följa reglerna,
osv
Men den regeln kanske man inte heller skall “använda fundamentalistiskt” för “denna typen av segling” ?
Sture Smith
Jul 9, 2013 @ 18:28
Mitt resonemang bygger på sunt förnuft och om vi kappseglar ansluter vi oss till de regler som gäller. Startar Du BB måste Du vara beredd på att väja, vilket oxå skedde.
Och sedan måste man ta hänsyn till att det är double handed samt att vi pratar om starten med de största båtarna med deplacement upp emot 10 ton och i bland mer.
Vid syd/sydvästlig vind, flytta starten och starta med kort kryss så är “problemet” löst.
Pelle Pedersen
Jul 9, 2013 @ 18:35
Tänk dig för nu Sture; ni väjde INTE för SB båten…
Sture Smith
Jul 9, 2013 @ 18:49
Varför protesterade inte Mrs Freckles då ?? Om de var så klart att vi fortsatte på vår BB bog utan att väja eller slå.
Jag såg båten på ett tidigt stadium och slog över till SB när det stod klart att dom fortsatte SB bogen.
Peter Gustafsson
Jul 9, 2013 @ 15:45
Ironi :-)
Det var ju ingen sträckbog till bron, utan en kryss. Även om BB var långa bogen. Så det är inte alls orimligt att både starta, och sedan segla, styrbord och välja att segla på södra sidan av fjorden. Vi övervägde det.
Så att kalla båtar som seglar SB “fundamentalister” och hävda att det är “riktigt dåligt och osportsligt” känns ju löjligt. Sist jag kollade så seglade vi efter KSR och inte några alternativa varianter för att det är distansrace.
Alternativt kan man acceptera att man missbedömde skiftet 30 sek före start och att det faktiskt skulle komma en del styrbordstrafik.
Sture Smith
Jul 9, 2013 @ 18:05
Skiftet innan start var väldigt tydligt vid södra märket och trafiken var en SB båt, se bild.
Sedan vred det tillbaka och SB var längs linjen, åter igen se Din egen bild hur kryssbenet låg. “Sydlig” kurs SB och “västlig” kurs BB.
Seglade utefter linjen innan start för att testa av och vriden vid södra flagg kom rytmiskt. Längre norrut var inte detta lika tydligt.
Vi övervägde oxå att segla SB “söderut” för att där gå över på BB., men antog att de flesta skulle starta BB, vilket sedan skedde.
Vi startade BB, tillsammans med nästa hela starten, och var beredda på att slå för SB båtar vilket vi oxå gjorde. Se bild.
Enklast vid syd/sydvästlig vind är att lägga starten i norra ändan av fjorden med en kort kryss till ett kryssmärke där södra startflagg ligger nu och ut västerut. Men det kanske är för sportsligt vilket kan vara löjligt….. :-) Ironi
Lena
Jul 10, 2013 @ 11:53
Mrs Freckles protesterade och satte protestflagg.
Detta något som även tävlingsledningen noterat.
Däremot såg ingen att ni tog något straff. Att vi valde att ej gå vidare med protesten var att vi lämnde Smögen direkt efter målgång för hemfärd mot Göteborg, dessutom var ni en bit efter oss så…
Peter Gustafsson
Jul 10, 2013 @ 13:37
Tyvärr hade nog ett eventuellt vittnesmål från oss stött Mrs Freckles version.
På bilden http://www.blur.se/images/bohusracet13-startprotest.jpg så har SWE10039 precis påbörjat ert slag, men tittar man på positionen på SWE34 så ser det ut som att det är alldeles för sent.
Att köra från fast linje funkar fint på Tjörn Runt, Færder, Bohusracet och massor av andra race så länge alla följer KSR.
Anders B
Jul 10, 2013 @ 23:04
Tycker inte att det här fallet är glasklart. När slog Mrs Freckles till SB? Var det för länge sen, så ska Sjöglans börja agera direkt hon inser att hon måste väja för SB båten. Och begära plats att slå. Rimligtvis innan starten går? Ingen “plats för märke” regler gäller vid startmärke. Reglerna gäller som om startmärket inte fanns. Dvs eventuell lovartsbåt måste slå även om det innebär att hon seglar på märket. Sjöglans måste slå även om det innebär att hon seglar på märket. Eventuellt ligger Cheetah också illa till. Eller?
Om Mrs Freckles slår alldeles innan bild 445 – http://grosskopf.jalbum.net/Pantaenius%20Bohusracet%2013/ – se bilder 443-451, så skaffar hon sig rätt till väg iochmed slaget, men måste då inledningsvis se till att Sjöglans har utrymme att väja. Som jag ser det på bilderna, så har inte Sjöglans den möjligheten och därför bryter Mrs Freckles mot regel 15.
Anders B
Jul 11, 2013 @ 10:02
En korrigering efter att ha läst på: Regel 20 om att begära plats för hinder (det som första halvan i min kommentar ovan handlar om) tillhör avdelning C i KSR och gäller därför inte innan båtarna passerat startmärket. Dvs om Mrs Freckles har slagit tidigt och före startmärket passerats kommer på sitt SB slag genom hela fältet så är alla BB båtar som inte kan hålla undan pga att andra båtar ligger ivägen kokta! Det enda som återstår är att göra 720 svängar. Slår Mrs Freckles mitt inne i klungan skaffar hon sig rätt till väg utan att ge dom som ska väja möjlighet att hålla undan! Regel 15 och Mrs Freckles får göra 720.
Sture Smith
Jul 11, 2013 @ 10:53
Undan manövern började så fort det var möjligt. Tidigare undanmanöver hade inneburit att jag inte hade givit möjlighet för Blur och och Cheeta att väja och kontakt hade uppstått.
Vi pratar om en aggresiv manöver från Frickles sida med slag mitt i fältet och körning parallelt med linjen mot BB gående båtar där det är mkt tveksamt om tid/plats för väjning gavs. Här skall oxå storlek på båt läggas in.
Anders Bs resonemang är tänkvärt och intressant.
Anders B notera att plats för hinder(startflagga) ej var aktuellt då avståndet till hinder var för långt för min del.
Blur, titta på hela bildserien 443-451 vilket styrker mitt resonemang. Blurs argument har gått från att jag inte väjde till att jag väjde för sent……..
Även om Ni hade givit Freckles stöd så hade flera båtar stött mig i en ev förhandling.
Anders B
Jul 11, 2013 @ 11:59
Om Freckles slog “mitt inne fältet” och därmed försatte andra båtar (tex Sjöglans) i en situation där det var omöjlig att hålla undan, så fälls Freckles enligt regel 15. Som BB båt behöver man inte förutse att ngn ska slå till SB. Man är inte skyldig att göra undanmanöver förrän slaget är fullbordat. Omvänt så ska man vara uppmärksam på att konkurenterna kan komma undan om man attackerar. Vore bra om en domare som har licensen kvar ger sig in i den här diskussionen.
Claes Redin
Jul 12, 2013 @ 12:29
Hade inte det mest sportsliga varit att lösa detta i en protestförhandling? Vill samtidigt tacka de som konstruktivt kommenterat detta då det är lärorikt att följa diskussionen. Jag tycker själv det är svårt att förstå när och hur andra båtar kan ses som hinder i en tight situation, typiskt vid start. Som jag tolkar ursprungskommentaren som tände diskussionen är frågan: Är det är ok/sportsligt att, med dessa förutsättningar (shorthanded, stora båtar, blandad kunskapsnivå, klunga med bb båtar etc.) att hålla så hårt på sin rätt att man riskerar kollisioner, förstöra racet för flera medtävlare etc. För mig, en”korpseglare” som räddhågat håller mig undan dessa svåra situationer är frågan relevant.
Anders B
Jul 13, 2013 @ 00:44
Regel 20 om att begära plats för hinder gäller inte före startmärket har passerats. Andra båtar är (enligt definitionen) hinder om dom är nära. En boj är aldrig ett hinder (den är för liten). Man kan inte begära plats vid startmärket.
Möjligheten att “rensa linjen” genom att segla SB halsar fanns också vid klass 3 starten. Varför utnyttjade vi inte den? Ingen startade SB i klass 3. Vi startade BB som andra båt vid lovartsmärket och stängde vägen för två grosshandlare, som helt enkelt fick vänta på sin tur. På morgonen hade vi fått rådet (av Bosse Bergqvist) att ta det lungt ut till Hätteberget, spara på krafterna helt enkelt. Vår start (svart storsegel, vit fock alldeles i lä om X332 ITA) ser du i början av videon som är utlagd av Bertil R: http://www.youtube.com/watch?v=iaQ2-geTu7I&feature=youtu.be
Gissa vem som envist upprepar nej-nej-nej.. Vad gör man om man seglar BB och det kommer en SB båt utefter linjen? Och det blåser 4/5 m/s? Man faller av, får god fart när man lovar upp bakom SB båten och därmed ligger man före (om man inte måste hålla igen i väntan på startskottet). När man så småningom slår över till SB har man rätt till väg. Ingen fara att falla bakom alltså. Det gäller att vara vaksam och se till att man har plats för undanmanöver. Man kan inte begära plats för att falla bakom en SB båt innan startlinjen passerats eftersom det också är regel 20. Att tvingas slå till SB är ingen höjdare eftersom man då måste göra två slag innan startlinjen passeras. På det tappar man 4/5 båtlängder. Att attackera som SB båt fungerar om man ligger långt fram, det kostar fart att slå till BB och om man blir täckt efter slaget är man rökt. Start handlar mycket om att se till att man har rörelsefrihet, köra zig/zag för att få ett brett spår att segla i (plats i lä, plats i lovart) för att kunna accelerera.
Peter
Jul 16, 2013 @ 01:25
@AndersB, jag vet ej om jag missförstått dig. regel 20 gäller väl oberoende om man passerad startlinjen eller ej. Ett startmärke kan bli ett hinder efter båten har passerat startlinjen. Startfartyget kan ju ligga mitt i regattaområdet och då blir den ju ett hinder efter båtarna har passerat startlinjen. Det är väl det som texten menar om undantag med startmärken?
Annars kan case 3 vara ett bra fall i diskussionen ovan. Det är ju inte styrbåtsbåten som gjorde fel utan BB-båten borde begära plats för slag av lovartsbåtarna. Sen kan naturligtvis SB-båten inte heller bara segla på. Skulle vara intressant hur PK skulle se på tiden efter slag. Är 1,5 minuter tillräckligt under rådande omständigheter? Förutsättning är dock att plats för slag har begärts…
Anders B
Jul 16, 2013 @ 03:27
@Peter, efter ytterligare en lusläsning av inledningen till avd. C i KSR (som anger att reglerna 18-20 inte gäller “vid startmärke”) undrar jag vad “vid startmärke” betyder. Innebär det att hindret i regel 20 måste vara själva startmärket? Eller innebär det mellan kappseglande båtar “i närheten av startmärket” (vilket hittills har varit min tolkning)? KSR ger inget svar på detta. I domarboken http://svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_12002/cf_32/Domarboken_2013-05-22.PDF
39.21f finns enbart fallet startfartyget som hinder medtaget. Vilket talar mot min tolkning. Kanske finns nån domare som kan ta över diskussionen?
Patrick L
Jul 16, 2013 @ 08:31
Jag är inte domare men jag undrar om vi läser samma version av reglerna? Jag tycker detta är tydligt:
Avdelning C – Vid märken och hinder
Avdelning C gäller inte vid ett startmärke omgivet av segelbart vatten eller vid dess ankarlina från det att båtarna närmar sig dem för att starta och tills de har passerat dem.
Ur Definitioner:
Märke
Ett märke är ett föremål som seglingsföreskrifterna anger att en båt ska lämna på en föreskriven sida och en funktionärsbåt som är omgiven av segelbart vatten och som start- eller mållinjen utgår från. En ankarlina eller ett föremål som oavsiktligt är fäst vid ett märke är inte en del av det.
Starta
En båt startar när någon del av dess skrov, besättning eller utrustning skär startlinjen i riktning mot det första märket efter att den har varit helt på startsidan av startlinjen vid eller
efter sin startsignal och har rättat sig efter regel 30.1 om den gäller.
Hinder
Ett hinder är ett föremål som en båt inte skulle kunna passera utan att göra en väsentlig kursändring, om den seglade rakt mot det på en skrovlängds avstånd. Hinder är också ett föremål
som utan risk kan passeras bara på ena sidan, och ett område som är angivet som hinder i seglingsföreskrifterna. Men en båt som kappseglar är inte ett hinder för andra båtar utom när
de är skyldiga att hålla undan för den eller, om regel 23 gäller, undvika den. En farkost under gång, inklusive en båt som kappseglar, är aldrig ett längsgående hinder.
—
Jag tolkar ovanstående sammantaget som att avdelning C inte gäller just vid ett STARTMÄRKE när man är på väg att STARTA d.v.s före startsignalen. Den praktiska konsekvensen är alltså att man – före start – inte kan begära märkesplats för startmärken (KSR 18) eller betrakta startmärken som hinder (KSR 19 & 20). Men det torde ändå – även före start – vara fullt möjligt att begära plats vid andra hinder, där kappseglande båtar definitivt kan anses vara hinder om man skall hålla undan för dem? Undantaget gäller som jag läser det alltså endast själva startmärkena.
En liknande situation fanns ju f.ö i starten på ÅF Offshore Race, där de som krigade om vänsterkanten hamnade väldigt nära banbegränsningen (och därefter land) och därför kan begära plats att stagvända just före starten? Alternativet skulle bli att man som styrbords- och läbåt blir körd utanför banbegränsningen och upp på land för att man inte skulle få plats att stagvända för hinder före starten. Låter orimligt i mina öron.
Jag är inte domare så jag tar gärna emot rättelser av mitt resonemang för att lära mig reglerna bättre.
Peter
Jul 16, 2013 @ 10:47
ja Patrik, jag gjorde samma tolkning men som vanligt är du mer pedagogisk… ;-)
jag vill minnas att det nämndes vid någon regelkurs att ett startmärke (t.ex. startfartyg) kan bli ett hinder om man inte är på väg att starta. startfartyget ligger ju kvar på fjärden…
@AndersB, jag tolkar det så att man vill exkludera just startmärke från begrepp märke i just startögonblicket som används i avdelning C.
domarboken ger bra info om vad som gällde i ovanförda diskussionen. (kolla 39.21c)
Anders B
Jul 16, 2013 @ 17:47
Håller med både Peter och Patrik L, dvs regel 20 och case 3 som också beskrivs i domarboken 39.21c är tillämpliga. Och då är vi tillbaka till startsituationen i Bohusracet klass 5. Sjöglans skulle alltså begära plats av lovartsbåtarna att slå (även om dom därmed måste segla på startmärket – dom kan ju inte hävda plats). Om vinden var störd och manövrarna gick långsamt, så klungans undanmanöver inte kunde utföras i tid för att SB skulle få plats så gäller regel 15 (SBbåten fälls) även om det var 1-1,5 min sen slaget.
Patrick L
Jul 17, 2013 @ 10:36
Gällande själva situationen på PBR kan jag inte uttala mig men det bör väl för sakens skull nämnas att man nog inte får plats att stagvända om man kan undvika en annan båt genom att gå bakom.
Peter
Jul 17, 2013 @ 17:35
Ja, Patrik, det skulle man kunna tror. Reglerna säger dock något annat. Då är det ju bra att det finns tolkningsfall. De säger ju att man kan begära plats för slag i berörd situation. Det finns ju inte krav att falla och går bakom.
Patrick L
Jul 17, 2013 @ 21:14
Well…
KSR 20.1
[…]
Men den får inte anropa om
a) den utan risk kan undvika hindret utan att göra en väsentlig kursändring
Jag antar att tolkningen i så fall gäller vad som är en väsentlig kursändring? I tolkningsfallet 33 anges att en båt som ropar om plats för att stagvända vid hinder – innan säkerheten kräver det – bryter mot KSR 20.1.a. Givetvis måste båten som anropas ändå svara men borde därmed också kunna protestera och begära gottgörelse om resultatet försämrades pga den anropande båten trots att det fanns andra utvägar?
Detta är ju lätt att tänka sig just i en startsituation – en båt för babord anropar om plats för att stagvända för hinder för att undvika en SB-båt och kör därigenom sin värsta konkurrent nedanför layline till startmärket och förstör därigenom serien och regattan för konkurrenten fast han kanske inte hade behövt ropa av säkerhetsskäl utan istället hade kunnat göra som de flesta gör – ducka en SB-båt om man är för BB.
Vad gäller i en verklig situation? Någon som vet?
Peter
Jul 18, 2013 @ 00:09
Tolkningfall 3 visar tydligare än 33:an vad som gäller när SB-båt blir hinder. Med bilder blir det naturligtvis än tydligare. Jag tycker 33:an är ett annat fall.
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_328/ImageVaultHandler.aspx
FALL 3
Regel 19.2a Plats att passera ett hinder: Ge plats vid ett hinder
Regel 20.1 Plats att stagvända vid ett hinder: Anrop och svar
Regel 64.1c Beslut: Straff och frikännande
En läbåt för babords halsar, som anropar om plats att stagvända för att klara ett hinder i form av en båt som närmar sig för styrbords halsar, ska inte behöva räkna med att lovartsbåten inte uppfyller sin skyldighet att stagvända snarast eller att på annat sätt ge plats.
Sammandrag av fakta
När de två jollarna S och BLä närmade sig varandra på kollisionskurs ropade S. BLä ropade då två gånger ”Plats att stagvända”, men BLo reagerade inte. BLä, som nu inte kunde hålla undan för S, ropade för tredje gången, och då började BLo stagvända. S, som nu var inom en meter från BLä, måste emellertid falla tvärt för att undvika en kollision. BLo utgick, och S protesterade mot BLä enligt regel 10. Protestkommittén diskvalificerade BLä och anmärkte att BLä, när den inte fick något svar i rätt tid från BLo, skulle ha använt sin rätt att lova och tvingat BLo att stagvända.
BLä överklagade och framhöll att
1. den inte hade någon rätt att tvinga BLo över till motsatta halsar,
2. även om båda hade stått i vindögat, skulle S fortfarande ha tvingats
ändra sin kurs för att undvika kollision, och
3. BLä hade förutsett utvecklingen och anropat BLo i god tid.
Beslut
Överklagandet bifalls. BLä ska återinsättas i resultatlistan. BLä hade rätt att välja mellan att stagvända och att falla bakom S som var ett hinder. Se regel 19.2a. När BLä hade beslutat sig för att stagvända och hade anropat om plats
tre gånger, hade den enligt regel 20.1 rätt att förvänta sig att BLo skulle svara och ge den plats att stagvända. BLä var inte skyldig att förutse att BLo inte skulle handla enligt regel 20.1. BLä bröt mot regel 10 men frikänns enligt regel 64.1c som det oskyldiga offret för en annan båts regelbrott.
Patrick L
Jul 18, 2013 @ 08:41
Peter, intressant med dessa tolkningsfall. Jag håller med om att man i grunden inte kan börja argumentera när någon begär plats att stagvända men även om Fall 33 är en annan situation så tycker jag fallet talar om något som är tillämpbart även här, nämligen var gränsen går för när KSR 20 är tillämplig.
Visst blir det tydligare med bilder, men det som är annorlunda med Fall 3 är ju att SB måste falla kraftigt för att inte kollidera. Fallet vi (jag) diskuterar här är vad som hade hänt om BLo hade svarat direkt och stagvänt men protesterat mot BLä gällande KSR 20.1 och begärt gottgörelse, t.ex. för att ha blivit körd utanför startmärket och tvingas starta om? Det är ju annars lätt att tänka sig att begära plats i situationer som inte alls kräver det för att köra ut en konkurrent till ett hörn eller så. Här måste den som svarar enl KSR 20 ha några rättigheter?
Eivind Bøymo-Malm
Jul 11, 2013 @ 12:17
Hei Sture,
Vi lå på styrbords halser med ca. 1 – 1 1/2 min igjen til start og du innrømmer selv at du så oss tidlig (“Jag såg båten på ett tidigt stadium och slog över till SB när det stod klart att dom fortsatte SB bogen.”) og kunne derfor ha falt av tidlig og gått bak oss. Du innrømmer også at du fortsatt på babord halser for å se om vi slo, med andre ord du seilte deg selv inn i en styrbord / babord situasjon som du helt klart kunne unngått.
Har også tatt en titt på bildene og fra hva jeg kan se så ville dere hatt mer enn nok plass til å gå bak oss.
Case closed!
None Sense
Jul 18, 2013 @ 09:30
Det är underbart att läsa alla varianter på hinder och begäran om plats! Om man i starten bestämmer sig för att gå BB så tar man en kalkylerad risk, att då tjafsa om hinder och plats för att väja är ju rena nonsens! Alla som kappseglat sedan barnsben vet detta. Men här finns naturligtvis en hel del seglare som börjat kappsegla i vuxen ålder och har liten praktisk erfarenhet, de må vara ursäktade!
Peter Gustafsson
Jul 11, 2013 @ 14:13
Aldrig har man hört så många argument från en babordsbåt på en startlinje :-)
Claes Redin
Jul 14, 2013 @ 13:43
Tack Anders B för pedagogisk beskrivning av regel 20 och start situationer.
Anders B
Jul 14, 2013 @ 21:34
:)
Z
Jul 7, 2013 @ 15:42
Å nej Sture! Vad orättvist att alla och allt var emot dig, det är ju så jobbigt! Alla gör fel, vinden blåser snett och nog fan är det ström också. Fy fan vad typiskt!
Peter
Jul 18, 2013 @ 18:22
fall 33 visar väl att man inte kan begära plats för slag när man inte drabbas av ett hinder. fall 33 visar två hinder men plats begärdes i närheten men inte tillräckligt nära för att behöva slå. en parallell skulle kanske vara att man begär plats för slag fast man skulle kunna passera före eller efter korsande båten utan nämnvärd kursändring. fall 54 är också intressant i detta samband.
I fall berörd fall tror jag dessvärre nog att BB-båt i lä har rätten att välja att gå bakom eller att slå för att hålla sig klar från ST-båten. ST-båten räknas som hinder. läbåten ska även kunna förväntar sig att lovartsbåtarna slår.
Det skulle vara intressant att höra av en domare men jag tolkar att båtar i lovarts måste följa med i slagen eller hålla undan på annat sätt helt oberoende om det finns ett startmärke eller ej. Efter slaget hamnar klungan ju i en helt ny situation som behöver bedömas utifrån det.
det kan vara intressant att tittar i samband även på fall 11. här skulle man ju kunna hävda att lovartbåten har ju möjlighet att slå. lovartbåten har i detta fall också valmöjligheten att slå eller gå bakom. väljer lovartbåten att gå bakom och kräver plats för hinder så ska alla båtar som ligger i lä falla så att den båten få plats att passera. Kan dock vara knepigt om det är många… ;-)
KSR
Jul 18, 2013 @ 20:06
Det finns ju en annan möjlighet, att BB-båten släpper på skoten och väntar på att SB-båtarna passerar! Man kan ju inte begära plats av en SB-båt om denne omges av seglingsbart vatten!
Lena Boymo-Having
Jul 6, 2013 @ 19:44
Sture Smith, Sjöglans
Angående starten väldigt enkelt, regel 10
Mrs Freckles
Sweden 34
Calle P
Jul 6, 2013 @ 21:05
Lena,
I Fjällbacka också väldigt enkelt regel 11…..
Exilia
SWE 532
Lena Boymo-Having
Jul 6, 2013 @ 23:19
Exilia
Helt rätt, vi var inte riktigt med klockan….
Tiden går fort när man har roligt
Calle P
Jul 7, 2013 @ 07:43
:-)
Dan Turesson
Jul 10, 2013 @ 12:37
Hej!
Fin sammanfattning Peter!
Hittade just Pantaenius fantastiska bildarkiv:
http://www.pantaenius.se/se/nyheter-evenemang/nyheter/newsartikel/news//resultat-pantaenius-bohusracet-2013.html
Där kan man återuppleva start o målgång.
Tack för det!
Hälsningar från X332 SWE 80 XANDA
Da
Bertil R
Jul 10, 2013 @ 13:12
Efter Bohusracet har vi som tradition att klippa ihop en film, dessvärre tar det nästan lika lång tid som att segla racet, hursomhelst här kommer “vår resa” ombord på X-332:an X3M, håll till godo http://www.youtube.com/watch?v=iaQ2-geTu7I&feature=youtu.be
och tack en än gång till Pär och hans team fixar ett kanon arrangemang, alla som kommer i mål är vinnare !!
Martin X-99 Xil
Jul 17, 2013 @ 19:03
Vi fick till slut ihop några klipp från X-99an Xil.
http://youtu.be/y1DI0Uupn5Y
Pantaenius Bohusracet 2013 debrief | BLUR
Apr 2, 2014 @ 11:00
[…] Här finns våra vägval 2013 (som räckte nästan hela vägen). […]
Pantaenius Bohusracet 2013 | debrief | BLUR
Apr 8, 2014 @ 22:41
[…] Våra observationer finns ju sedan tidigare här. […]
Wrap Up 2013 - BLUR
Dec 24, 2014 @ 22:42
[…] svettigaste och årets doublehandedrace var Bohusracet. Aldrig har vi jobbat så hårt under ett doublehandedrace. Det räckte nästan hela […]
4 år med J/111 Blur³ - BLUR
Mar 30, 2016 @ 15:20
[…] på Bohusracet det året så upptäckte vi att vi kommit en bit på väg. Total ledning vid näst sista rundningen […]