Skip to content

87 Comments

  1. Sam V
    Jul 2, 2013 @ 01:06

    Tack för en grym, generös och omfattande rapport! Som om man hade varit med själv. Ser fram emot fler.

    Reply

  2. Niclas
    Jul 2, 2013 @ 07:36

    Härlig rapport.. Vare år säger jag att jag skall segla den där seglingen men, men….

    Härligt att ni stackar segel på vägen hem, kompromisslöst…

    Grattis till bra utförd segling.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 2, 2013 @ 09:35

      H ha Niclas, visst är man nörd… vi flyttade runt segel och prylar under däck också! Annars hade vi kanske inte nått över 15 kn.

      PBR; som PG säger, aldrig varit så trött efter ett race (tror jag) men samtidigt mycket nöjd. För när man tänker efter så kan man bara göra sitt, vinden gjorde sitt och det spelade oss INTE i händerna! Ska vi också vara helt ärliga så om hade vinden stått hela vägen i mål kanske vi inte hade vunnit ändå; Luffe 40:an Olisabeth gick som ett spjut innan det dog ut. Så kanske dom hade tagit oss ändå, vem vet??!
      Tackar Per Bäck o Co!!! Fisksoppan var jättegod och servicen både före och efter race var underbar!

      Reply

      • Calle P
        Jul 2, 2013 @ 14:59

        Får man stuva om i båten under ett race? Jag trodde det inte var tillåtet

        Reply

        • Carl Fjällman
          Jul 2, 2013 @ 15:01

          Nej, ej tillåtet.

          Reply

          • Hannu
            Jul 2, 2013 @ 15:14

            Läser ni texten så ser ni att det står under hemseglingen, då tror i alla fall jag att man får göra precis vad man vill…….tom köra motor.

        • Pelle Pedersen
          Jul 2, 2013 @ 15:23

          Nej Calle, men det skiter vi i när det INTE är race!!!

          Reply

          • Calle P
            Jul 3, 2013 @ 07:32

            Missade det :-)

          • Sir
            Jul 3, 2013 @ 07:58

            Dog vinden vid målgång i år igen? Såg Oskar i topp hela Bohusracet i år i gen, men faller på slutet igen.

  3. Pelle Fälth
    Jul 2, 2013 @ 08:27

    Instämmer, tack för en bra rapport. Det är inte så dumt att köra från skrivbordet ändå ; )

    Reply

  4. Bohusracet 2013, från en som var med... | EwaluvanEwaluvan
    Jul 2, 2013 @ 09:45

    […] race vi gjort. Någonsin. Alla kategorier.” Läs hans fantastiska rapport om racet här. Det är nästan som om man var med själv! En som var med är vår seglarkompis Ulf Palm, och som […]

    Reply

  5. Tormod
    Jul 2, 2013 @ 09:47

    Takk for utfyllende rapport og fine kart med tracking.

    Flott at dere deler med andre seilere!

    Spennende å være landkrabbe også, når man får fine beskrivelser av hvodan det er å være ombord i båter som jobber hardt for å vinne..

    Kan du legge ut tracket på inseilingen til Fjellbacka også?

    Tormod

    Reply

  6. Dennis Bengtsson
    Jul 2, 2013 @ 13:21

    Ett stort tack för en härlig avhandling. Känner igen mig i Era avvägningar, även om vi inte gjorde lika smarta val och fart :-). Dock säkert lika trötta och ledbrutna. Riktigt bra snappshots från sjökortet med seglad väg. Tar gärna tips på hur du plockar fram dessa.

    Ett härligt race som kommer köras igen.

    /Dennis
    S/Y Resolute (Najad 405)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 2, 2013 @ 20:42

      Detta är screenshots ur Expedition som vi kör som nav/taktikprogram. Jag tror även man kan få liknande spår om man körde Enomondo som tracking.

      Reply

  7. Suzanne Demant
    Jul 2, 2013 @ 18:47

    Fantastiskt bra skrivet!
    Många beskrivningar känns igen.
    Jag är riktigt imponerad av alla seglares uthållighet och fokus, nu även mig själv. Det är helt fantastiskt att kunna hålla ett sådant fokus, under så lång tid, trots att det saknas både sömn och “riktig” mat, (och i mitt fall, torra kläder..)
    Jag tror det krävs en hel del “jävlaranamma” för att kunna genomföra det.
    Jag älskar bohusracet!!
    Skulle varit kul med fler shorthanded race.
    Sussie
    Cheetah

    Reply

  8. Kjell Vågfelt
    Jul 2, 2013 @ 20:33

    Bra seglat och fantastiskt fin rapport Peter!
    Vi på GVA är stolta över att satsa på Blur.
    /Kjell

    Reply

  9. Göran B. SSVÄ
    Jul 2, 2013 @ 20:57

    Hej alla trevliga o duktiga seglare.
    Nu har vi öppnat anmälningsajten för 2014 års segling http://www.bohusracet.se
    Lika bra o boka sista helgen i juni 2014 redan nu, eller hur:)
    Själv seglar vi nu till Limfjorden med en båt 300 kg tyngre o lagat storseger. Tack Bobo för snabb service!

    Ses på Tjörn Runt.

    Reply

    • Jonny Westerberg
      Jul 5, 2013 @ 14:32

      Om resultatet för grupp 6 kommer upp nån gång så kan det bli en anmälan…

      Reply

  10. Peter Pilups
    Jul 2, 2013 @ 23:41

    Bohusracet 2013 med Chamsin var en trevlig upplevelse. Omväxlande väder men kanske onödigt hög luftfuktighet tidvis. Många båtar och spännande segling.
    Här kommer en länk till en film från Chamsiin.
    http://vimeo.com/69567831
    /Peter och Peter på Chamsiin

    Reply

  11. Mikael Vesala
    Jul 3, 2013 @ 10:40

    Ja, du är outstanding på att skriva intressanta raceskildringar Peter! För egen del är det såna här undanvindsrepor jag drömt om ända sedan första Bohusracet och det som till rätt stor del driver mig att köra den här typen av race. Pantaenius Bohusracet är därför en oas på många sätt. Dels på grund av det som många beskriver, att det innehåller så många skiftande typer av segling och upplevelser, men även för att det är ett av dom få havsracen där man är välkommen med båtar som inte uppfyller stränga krav på flottar, mantåg mm. Tack alla på SSVÄ för ett kanonarrangemang! Var det någon som sade att det regnade? har jag nästan glömt redan…. Bohusracet är svårt beroendeframkallande… vi ses igen!
    Min personliga betraktelse ur ett mixedperpektiv http://www.cheetah30.se

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 3, 2013 @ 11:46

      Härlig läsning Mikael!!

      Reply

  12. D 35 Aurora
    Jul 3, 2013 @ 12:04

    Bara att hålla med Peters fina skildring och er andra, ett fantastiskt äventyr. Som att snabbspola en Bohuslän-semester korsat med bankappsegling, allt i ett liksom. En lyckad start i lovart, lååång kryss söderut där vi växlade positioner många gånger mot de andra båtarna. Natten mellan Hätteberget och Fjällbacka var magisk med hela havet bakom fyllt av gröna lanternor, 3 knop medström och 12 knop över grund. Just att de var gröna var väl lite tur för oss, vi gick nästan raka spåret upp under spinnaren (ähum lite S-kurva genom vattnet blev det allt när bommen släppte från masten, fattar fortf inte vad som hände där) och vridet gjorde att det bar rätt in förbi Soten, medan många tog en lite väl lång sväng ut. Sen mötte Fjällbacka med en gyllene gata av gryningssol…Nåja, vi gjorde många missar också, det är t ex aldrig kul när gasten råkar aktivera fjärren till autopiloten för en intet ont anande rorsman som just då pekade näbben rakt in mot graniten i en manöver :-O… Och visst frös man efter kryssen i det iskalla norska regnet, men det var nog ändå inte min bästa idé att stå inne i kallingarna och byta om när det stora motvridet kom på kryssen söderut, suck. Inte behövde man stiltje på det, men i det stora hela lärde vi oss massor om båten och vårt samspel i att driva den. På hemvägen kom sömnbristen, kylan och timmarna i solen ikapp mig så det blev frossbrytningar i kojen istället för spinnakerslör, men det repade sig.

    Stort tack till arrangörer och medtävlande, vi kommer tillbaka!
    /Mats Andersson

    Reply

  13. peterchamsiin
    Jul 3, 2013 @ 17:10

    Sköna skrönor och kommentarer. Kan bara stämma in. Tight racing, nav,trim,mat o absolut 0 sömn. Förvånas varje gång att det går. Härligt med alla ystra dueller i fjorlanskapet från U-valla till Hätteberget. Alla är vi då pigga o alerta. Sedan börjar den verkliga kampen. Amplituderna mellan glädje och sorg blir större ju längre racet pågår. Det är en konst att hela tiden vända från “shit va hände nu” till “..nu ger vi gärnet igen..”
    Tack igen till Bäck o co och alla medseglare (som släpper förbi när man kommer lite tight från babord! Låt oss behålla den andan i racet)

    Reply

    • D35 Aurora
      Jul 3, 2013 @ 17:38

      Ja en sak har man ju fått helt klart för sig, generationerna X332/362/382/412 är kryssmaskiner av Jeppesens nåde, dem skojar man inte med ;-)
      /Mats

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2013 @ 17:54

      Fast just i år var det många andra märken som kryssade minst lika bra. Sjysst mix av båtar…

      Klass 3 vid Hätteberget:
      X-332
      Wasa 360
      Hansson 31
      X-332
      Dufour 34 HR

      Klass 4 vid Hätteberget:
      Luffe 40 MH
      First 36.7
      First 36.7
      First 35
      HP 1030

      Klass 5 vid Hätteberget:
      J/111
      XP 38
      Elan 410
      Farr 30
      Dehler 39SQ

      Reply

      • D35 Aurora
        Jul 3, 2013 @ 18:18

        Utan tvekan så, och all respekt till dessa. Just för oss råkade det vara X:en och våra Dehlerkompisar som vi fightades med över många slag…

        Reply

      • JanO
        Jul 4, 2013 @ 19:05

        Fast vår tid blev fel i systemet så en X-412 var 4:a i gr 5. Så gamla X var gångbart även där.

        JanO, X-412 , PrimeX

        Reply

      • Mats Swensson
        Jul 6, 2013 @ 11:06

        och entonnaren från Andrieu kryssar också ok. Korrigerad tid på 9:57 ger 3.e plats i grupp 5. (samma systemfel?). Gamla storen och slack i backstagen gjorde kryssen till en njutning!

        Reply

  14. Bosse Bergqvist
    Jul 3, 2013 @ 21:29

    Vilken lysande racerapport Peter!

    Bosse/Pantaenius

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2013 @ 21:33

      Thx. Har ju fått skriva alldeles för få (egna) racerapporter i år så jag antar att det fanns ett uppdämt behov.

      Förresten, till nästa år vill vi ha rom i största klassen också? Vad sägs om skepparens vikt i rom för snabbaste båten runt?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jul 3, 2013 @ 21:55

        Hallo där!! Varför inte gastens vikt??!

        Reply

      • D35 Aurora
        Jul 3, 2013 @ 22:27

        Torskrom som plockas upp på väg förbi Kungshamn då :-)?
        /Mats

        Reply

  15. Tormod
    Jul 3, 2013 @ 21:58

    72+80 liter Ron Zacapa 23 til Overall vinneren- Da kommer vi.. :)

    Vi kommer kanskje endå..

    Reply

  16. Fredrik
    Jul 3, 2013 @ 23:44

    Tack för en bra rapport Peter, lite inspiration för oss andra inför nästa år.

    Även vi vill tacka SSVÄ och Pär för en underbar tillställning.

    Vår berättelse från racet
    http://fhm.mine.nu/WhiteStar/2013/07/03/bohusracet-2013/

    Reply

  17. Sture Smith
    Jul 6, 2013 @ 16:03

    Tack Peter för en härlig berättelse med kunskap och inlevelse.
    Årets Bohusrace hade väl i princip allt även om Gud Fader kunde hållt tillbaka sjyfallet ngt, ok segel och båt blev ju tvättade.
    För egen del var det start med överkörning av en båt som missat att vi skulle västerut se bilden, riktigt dåligt och osportsligt. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt.
    Sedan fortsatte racet med en hygglig kryss och enda båten som gick södra utfarten mot Hätteberget, läns med 3 knops med ström vilket tyvärr gav för sen jipp in mot Fjällbacka. Mkt båt och trångt där vi kom fel mot några normän som inte läst regelboken och begärde plats för land!!!.
    Efter Strömstad bra läns norrut , skotet lossnade av ngn j-a anledning och spin flög in i förstaget och vi sällade oss till timglasgänget, 1,5 timma(det är därför det heter timglas) tog det att reda upp detta under läland i Norge.
    Fortsatte med, kryss söderut i komplett vätskefas där vi började vi segla om båtar för andra gången, här gick det Tyska loket som på räls vi plockade båtar hela tiden. Men vinden började lägga sig för att helt upphöra och vi fick i princip driva sista delen vilket gjorde att vi förlorade ca 30 platser??
    Vi avslutade med att ringa Pärs team om hjälp med sjuktransport, fantastisk bra respons. Dan undersöktes i Kungshamn och ngt senare på Uddevalla Lasarett. Vi tackar Pär för mkt bra support, I detta läge hade vi redan placerat detta race till historieböckerna, allt gick emot.
    Kastade mig, efter att snabbt röjt båten, i transporten till Stockholm för ÅFOR.
    Snabb genomgång av båt och game plan, för mig i ny båt och ny besättning. Klockan 11.00 på Söndag gick starten nedanför slottet i Dehler 41an “4tyone”, Fru Fortuna var nu på bättre humör.
    Häftigt att segla i bräckvatten genom hela skärgården ut till Sandahamn, 100.000 som tittar på och Hugo Boss som gör 9 knop på kryssen i ingen vind alls….Fantastiks upplevelse, idel kändisar, grymma båtar, fint väder.
    Vi avslutade rundan runt ön med en grym undanvind efter att ha plockat placeringar hela tiden från Sanhamn, vi låg jämt med Wolfpack på korr vid Hoburgen i vår Klass, ORCI A.
    Telefonerna började ringa och vi hade podium plats inom räckhåll. Segel med en rad olika bokstavskombinationer åkte upp och ned i en strid ström, bara vinden höll under natten, åskmoln i aktern och det tryckte på, loggen var sällan under 10 knop. Målskottet kom vid Skansholmen och det började ljusna, Onsdag morgon. Inte mkt båt i hamnen, vinden la sig. Och pilsnern smakade ljuvligt.
    Efter vi vaknat började kostymklädda herrar med tre S på sig att gratulera oss. En otrolig segling slutade med en 3 plats i ORCI A och en 17e i totalen.
    Vilken skillnad, och varför ligger de två ledande och absolut bästa distans kappseglingarna i Sverige så nära varandra i tid frågade väldigt många??
    Tänk att få Hugo Boss på startlinjen i Bohusracet nästa år. Tanken svindlar, men allt är möjligt. Flera internationella båtar frågade om seglingar på Västkusten.
    Bousracet är helt unikt.

    Sture Smith
    Dehler 30SQ
    “Sjöglans”

    Reply

    • KSR
      Jul 7, 2013 @ 06:23

      Du menar att regel 10 inte gäller dig? Det var det dummaste jag hört! Har msn valt att höra en babordstart får man nog i
      bereda sig på att hålla undan för SB båt! Det är väl snarast du som är osportslig som hävdar något annat!

      Reply

      • Sture Smith
        Jul 9, 2013 @ 15:04

        Regel 10 gäller självfallet.
        Titta på bilden så ser Du slaget över till SB och att vi väjer för Mrs Freckles och BB körande Blur i lovart. Vad är det för osportsligt i detta.
        Men vi kunde ju ha slagit tidigare direkt efter Blurs slag från SB till BB och ropat SB mot Blur. Och förlorat lika mkt som Mrs Freckles.
        Hela startfälter kör BB utan ngn starbords fundamentalist som kör utefter linjen, åter igen se bilden.

        Reply

        • KSR
          Jul 9, 2013 @ 15:41

          Vad menar du då med detta? Är det “dåligt och osportsligt” att hävda sin SB rätt?

          “För egen del var det start med överkörning av en båt som missat att vi skulle västerut se bilden, riktigt dåligt och osportsligt. Det är skillnad på att ha rätt och få rätt”

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 7, 2013 @ 12:59

      Vi startade också styrbord. Antar att det också var “riktigt dåligt och osportsligt” :-)

      Hur som helst var det bara att tacka och ta emot när det blev pile-up vid märket. Hög underhållingsfaktor också när babordsbåtarna stod på sig.

      Reply

      • KSR
        Jul 7, 2013 @ 20:17

        Går det, så går det, men nog fan var ni beredda att väja för en SB-båt!

        Reply

      • Sture Smith
        Jul 9, 2013 @ 15:27

        Varför antar du att det är osportsligt att starta SB vid flaggan och slå över till BB ??
        Vänligen läs vad jag skriver utan egna antagande, tolkningsföreträde är faktiskt osportsligt. Titta gärna på bilden i Din egen artikel.
        Större distanskappseglingar kan ofta ha BB fördel eftersom startlinjen väldigt sällan/aldrig flyttas, Faerder Race, Tjörn Runt, ÅFOR etc. TR förra året var SB utefter linjen fördel.
        Det är väldigt sällan seglare fundamentalistiskt använder regel 10 fullt ut i start ögonblicket för denna typen av segling, till skillnad mot bankappsegling där andra förutsättningar gäller.

        Reply

        • Hannu
          Jul 9, 2013 @ 16:25

          Vilken tur att vi amatörer hoppade av, man vet ju inte om man ska följa reglerna eller inte under Bohusracet ;-)

          Reply

          • D35 Aurora
            Jul 9, 2013 @ 18:15

            Eller så tränar man in en enkel BB-variant vid lovartsbojen som Carl Peter lärde ut till den vakne rorsman på sin eminenta kurs, hoppas att tillbörlig kurs funkar och håller undan så gott det går i trängseln. Ett och annat “grosshandlare” får man ta i ryggen för det, ändå bättre än “j-kla Volvodirektör”, och hoppas sen att 170 NM och 200 egna och andras misstag senare så är allt som hände de sekunderna förlåtet…fast kanske inte :-)
            /Mats A

        • JV
          Jul 9, 2013 @ 17:09

          Du skriver “Det är väldigt sällan seglare fundamentalistiskt använder regel 10 fullt ut i start ögonblicket för denna typen av segling, till skillnad mot bankappsegling där andra förutsättningar gäller.”

          Om det nu är så det skall vara, hur skall en SB-båt veta ifall den skall vara fundamentalistisk eller inte en speciell dag? Hur sned skall linjen vara för att resonemanget skall gälla ? Det skapar ju stor osäkerhet om regel 10 skall användas ibland och ibland inte. Osäkerhet innebär ju större risk för kollision och det är ju det reglerna i första skall undvika.
          Finns det andra regler som inte skall appliceras “fundmentalistiskt” i “denna typ av segling”. Vilka är det i så fall och hur skall båtar veta vilka det är ? Finns detta beskrivet någonstans ?

          Bansegling är inte förskonat från sneda startlinjer, ibland misslyckas KK att få det rätt, ibland vrider vinden tillfälligt i startögonblicket. Hur skall man göra då ?

          Känns som ditt resonemang leder till en mängd följdfrågor som gör att det blir helt orimligt.

          Dessutom kan man ju läsa regel 3
          Genom att delta i en kappsegling som genomförs enligt de här kappseglingsreglerna
          samtycker varje tävlande och båtägare till
          a) att följa reglerna,
          osv

          Men den regeln kanske man inte heller skall “använda fundamentalistiskt” för “denna typen av segling” ?

          Reply

          • Sture Smith
            Jul 9, 2013 @ 18:28

            Mitt resonemang bygger på sunt förnuft och om vi kappseglar ansluter vi oss till de regler som gäller. Startar Du BB måste Du vara beredd på att väja, vilket oxå skedde.
            Och sedan måste man ta hänsyn till att det är double handed samt att vi pratar om starten med de största båtarna med deplacement upp emot 10 ton och i bland mer.
            Vid syd/sydvästlig vind, flytta starten och starta med kort kryss så är “problemet” löst.

          • Pelle Pedersen
            Jul 9, 2013 @ 18:35

            Tänk dig för nu Sture; ni väjde INTE för SB båten…

          • Sture Smith
            Jul 9, 2013 @ 18:49

            Varför protesterade inte Mrs Freckles då ?? Om de var så klart att vi fortsatte på vår BB bog utan att väja eller slå.
            Jag såg båten på ett tidigt stadium och slog över till SB när det stod klart att dom fortsatte SB bogen.

      • Peter Gustafsson
        Jul 9, 2013 @ 15:45

        Ironi :-)

        Det var ju ingen sträckbog till bron, utan en kryss. Även om BB var långa bogen. Så det är inte alls orimligt att både starta, och sedan segla, styrbord och välja att segla på södra sidan av fjorden. Vi övervägde det.

        Så att kalla båtar som seglar SB “fundamentalister” och hävda att det är “riktigt dåligt och osportsligt” känns ju löjligt. Sist jag kollade så seglade vi efter KSR och inte några alternativa varianter för att det är distansrace.

        Alternativt kan man acceptera att man missbedömde skiftet 30 sek före start och att det faktiskt skulle komma en del styrbordstrafik.

        Reply

        • Sture Smith
          Jul 9, 2013 @ 18:05

          Skiftet innan start var väldigt tydligt vid södra märket och trafiken var en SB båt, se bild.
          Sedan vred det tillbaka och SB var längs linjen, åter igen se Din egen bild hur kryssbenet låg. “Sydlig” kurs SB och “västlig” kurs BB.
          Seglade utefter linjen innan start för att testa av och vriden vid södra flagg kom rytmiskt. Längre norrut var inte detta lika tydligt.
          Vi övervägde oxå att segla SB “söderut” för att där gå över på BB., men antog att de flesta skulle starta BB, vilket sedan skedde.
          Vi startade BB, tillsammans med nästa hela starten, och var beredda på att slå för SB båtar vilket vi oxå gjorde. Se bild.
          Enklast vid syd/sydvästlig vind är att lägga starten i norra ändan av fjorden med en kort kryss till ett kryssmärke där södra startflagg ligger nu och ut västerut. Men det kanske är för sportsligt vilket kan vara löjligt….. :-) Ironi

          Reply

          • Lena
            Jul 10, 2013 @ 11:53

            Mrs Freckles protesterade och satte protestflagg.
            Detta något som även tävlingsledningen noterat.
            Däremot såg ingen att ni tog något straff. Att vi valde att ej gå vidare med protesten var att vi lämnde Smögen direkt efter målgång för hemfärd mot Göteborg, dessutom var ni en bit efter oss så…

          • Peter Gustafsson
            Jul 10, 2013 @ 13:37

            Tyvärr hade nog ett eventuellt vittnesmål från oss stött Mrs Freckles version.

            På bilden http://www.blur.se/images/bohusracet13-startprotest.jpg så har SWE10039 precis påbörjat ert slag, men tittar man på positionen på SWE34 så ser det ut som att det är alldeles för sent.

            Att köra från fast linje funkar fint på Tjörn Runt, Færder, Bohusracet och massor av andra race så länge alla följer KSR.

          • Anders B
            Jul 10, 2013 @ 23:04

            Tycker inte att det här fallet är glasklart. När slog Mrs Freckles till SB? Var det för länge sen, så ska Sjöglans börja agera direkt hon inser att hon måste väja för SB båten. Och begära plats att slå. Rimligtvis innan starten går? Ingen “plats för märke” regler gäller vid startmärke. Reglerna gäller som om startmärket inte fanns. Dvs eventuell lovartsbåt måste slå även om det innebär att hon seglar på märket. Sjöglans måste slå även om det innebär att hon seglar på märket. Eventuellt ligger Cheetah också illa till. Eller?
            Om Mrs Freckles slår alldeles innan bild 445 – http://grosskopf.jalbum.net/Pantaenius%20Bohusracet%2013/ – se bilder 443-451, så skaffar hon sig rätt till väg iochmed slaget, men måste då inledningsvis se till att Sjöglans har utrymme att väja. Som jag ser det på bilderna, så har inte Sjöglans den möjligheten och därför bryter Mrs Freckles mot regel 15.

          • Anders B
            Jul 11, 2013 @ 10:02

            En korrigering efter att ha läst på: Regel 20 om att begära plats för hinder (det som första halvan i min kommentar ovan handlar om) tillhör avdelning C i KSR och gäller därför inte innan båtarna passerat startmärket. Dvs om Mrs Freckles har slagit tidigt och före startmärket passerats kommer på sitt SB slag genom hela fältet så är alla BB båtar som inte kan hålla undan pga att andra båtar ligger ivägen kokta! Det enda som återstår är att göra 720 svängar. Slår Mrs Freckles mitt inne i klungan skaffar hon sig rätt till väg utan att ge dom som ska väja möjlighet att hålla undan! Regel 15 och Mrs Freckles får göra 720.

          • Sture Smith
            Jul 11, 2013 @ 10:53

            Undan manövern började så fort det var möjligt. Tidigare undanmanöver hade inneburit att jag inte hade givit möjlighet för Blur och och Cheeta att väja och kontakt hade uppstått.
            Vi pratar om en aggresiv manöver från Frickles sida med slag mitt i fältet och körning parallelt med linjen mot BB gående båtar där det är mkt tveksamt om tid/plats för väjning gavs. Här skall oxå storlek på båt läggas in.
            Anders Bs resonemang är tänkvärt och intressant.
            Anders B notera att plats för hinder(startflagga) ej var aktuellt då avståndet till hinder var för långt för min del.
            Blur, titta på hela bildserien 443-451 vilket styrker mitt resonemang. Blurs argument har gått från att jag inte väjde till att jag väjde för sent……..
            Även om Ni hade givit Freckles stöd så hade flera båtar stött mig i en ev förhandling.

          • Anders B
            Jul 11, 2013 @ 11:59

            Om Freckles slog “mitt inne fältet” och därmed försatte andra båtar (tex Sjöglans) i en situation där det var omöjlig att hålla undan, så fälls Freckles enligt regel 15. Som BB båt behöver man inte förutse att ngn ska slå till SB. Man är inte skyldig att göra undanmanöver förrän slaget är fullbordat. Omvänt så ska man vara uppmärksam på att konkurenterna kan komma undan om man attackerar. Vore bra om en domare som har licensen kvar ger sig in i den här diskussionen.

          • Claes Redin
            Jul 12, 2013 @ 12:29

            Hade inte det mest sportsliga varit att lösa detta i en protestförhandling? Vill samtidigt tacka de som konstruktivt kommenterat detta då det är lärorikt att följa diskussionen. Jag tycker själv det är svårt att förstå när och hur andra båtar kan ses som hinder i en tight situation, typiskt vid start. Som jag tolkar ursprungskommentaren som tände diskussionen är frågan: Är det är ok/sportsligt att, med dessa förutsättningar (shorthanded, stora båtar, blandad kunskapsnivå, klunga med bb båtar etc.) att hålla så hårt på sin rätt att man riskerar kollisioner, förstöra racet för flera medtävlare etc. För mig, en”korpseglare” som räddhågat håller mig undan dessa svåra situationer är frågan relevant.

          • Anders B
            Jul 13, 2013 @ 00:44

            Regel 20 om att begära plats för hinder gäller inte före startmärket har passerats. Andra båtar är (enligt definitionen) hinder om dom är nära. En boj är aldrig ett hinder (den är för liten). Man kan inte begära plats vid startmärket.
            Möjligheten att “rensa linjen” genom att segla SB halsar fanns också vid klass 3 starten. Varför utnyttjade vi inte den? Ingen startade SB i klass 3. Vi startade BB som andra båt vid lovartsmärket och stängde vägen för två grosshandlare, som helt enkelt fick vänta på sin tur. På morgonen hade vi fått rådet (av Bosse Bergqvist) att ta det lungt ut till Hätteberget, spara på krafterna helt enkelt. Vår start (svart storsegel, vit fock alldeles i lä om X332 ITA) ser du i början av videon som är utlagd av Bertil R: http://www.youtube.com/watch?v=iaQ2-geTu7I&feature=youtu.be
            Gissa vem som envist upprepar nej-nej-nej.. Vad gör man om man seglar BB och det kommer en SB båt utefter linjen? Och det blåser 4/5 m/s? Man faller av, får god fart när man lovar upp bakom SB båten och därmed ligger man före (om man inte måste hålla igen i väntan på startskottet). När man så småningom slår över till SB har man rätt till väg. Ingen fara att falla bakom alltså. Det gäller att vara vaksam och se till att man har plats för undanmanöver. Man kan inte begära plats för att falla bakom en SB båt innan startlinjen passerats eftersom det också är regel 20. Att tvingas slå till SB är ingen höjdare eftersom man då måste göra två slag innan startlinjen passeras. På det tappar man 4/5 båtlängder. Att attackera som SB båt fungerar om man ligger långt fram, det kostar fart att slå till BB och om man blir täckt efter slaget är man rökt. Start handlar mycket om att se till att man har rörelsefrihet, köra zig/zag för att få ett brett spår att segla i (plats i lä, plats i lovart) för att kunna accelerera.

          • Peter
            Jul 16, 2013 @ 01:25

            @AndersB, jag vet ej om jag missförstått dig. regel 20 gäller väl oberoende om man passerad startlinjen eller ej. Ett startmärke kan bli ett hinder efter båten har passerat startlinjen. Startfartyget kan ju ligga mitt i regattaområdet och då blir den ju ett hinder efter båtarna har passerat startlinjen. Det är väl det som texten menar om undantag med startmärken?
            Annars kan case 3 vara ett bra fall i diskussionen ovan. Det är ju inte styrbåtsbåten som gjorde fel utan BB-båten borde begära plats för slag av lovartsbåtarna. Sen kan naturligtvis SB-båten inte heller bara segla på. Skulle vara intressant hur PK skulle se på tiden efter slag. Är 1,5 minuter tillräckligt under rådande omständigheter? Förutsättning är dock att plats för slag har begärts…

          • Anders B
            Jul 16, 2013 @ 03:27

            @Peter, efter ytterligare en lusläsning av inledningen till avd. C i KSR (som anger att reglerna 18-20 inte gäller “vid startmärke”) undrar jag vad “vid startmärke” betyder. Innebär det att hindret i regel 20 måste vara själva startmärket? Eller innebär det mellan kappseglande båtar “i närheten av startmärket” (vilket hittills har varit min tolkning)? KSR ger inget svar på detta. I domarboken http://svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_12002/cf_32/Domarboken_2013-05-22.PDF
            39.21f finns enbart fallet startfartyget som hinder medtaget. Vilket talar mot min tolkning. Kanske finns nån domare som kan ta över diskussionen?

          • Patrick L
            Jul 16, 2013 @ 08:31

            Jag är inte domare men jag undrar om vi läser samma version av reglerna? Jag tycker detta är tydligt:

            Avdelning C – Vid märken och hinder
            Avdelning C gäller inte vid ett start
            märke omgivet av segelbart vatten eller vid dess ankarlina från det att båtarna närmar sig dem för att starta och tills de har passerat dem.

            Ur Definitioner:
            Märke
            Ett märke är ett föremål som seglingsföreskrifterna anger att en båt ska lämna på en föreskriven sida och en funktionärsbåt som är omgiven av segelbart vatten och som start- eller mållinjen utgår från. En ankarlina eller ett föremål som oavsiktligt är fäst vid ett märke är inte en del av det.

            Starta
            En båt startar när någon del av dess skrov, besättning eller utrustning skär startlinjen i riktning mot det första märket efter att den har varit helt på startsidan av startlinjen vid eller
            efter sin startsignal och har rättat sig efter regel 30.1 om den gäller.

            Hinder
            Ett hinder är ett föremål som en båt inte skulle kunna passera utan att göra en väsentlig kursändring, om den seglade rakt mot det på en skrovlängds avstånd. Hinder är också ett föremål
            som utan risk kan passeras bara på ena sidan, och ett område som är angivet som hinder i seglingsföreskrifterna. Men en båt som kappseglar är inte ett hinder för andra båtar utom när
            de är skyldiga att hålla undan för den eller, om regel 23 gäller, undvika den. En farkost under gång, inklusive en båt som kappseglar, är aldrig ett längsgående hinder.

            Jag tolkar ovanstående sammantaget som att avdelning C inte gäller just vid ett STARTMÄRKE när man är på väg att STARTA d.v.s före startsignalen. Den praktiska konsekvensen är alltså att man – före start – inte kan begära märkesplats för startmärken (KSR 18) eller betrakta startmärken som hinder (KSR 19 & 20). Men det torde ändå – även före start – vara fullt möjligt att begära plats vid andra hinder, där kappseglande båtar definitivt kan anses vara hinder om man skall hålla undan för dem? Undantaget gäller som jag läser det alltså endast själva startmärkena.

            En liknande situation fanns ju f.ö i starten på ÅF Offshore Race, där de som krigade om vänsterkanten hamnade väldigt nära banbegränsningen (och därefter land) och därför kan begära plats att stagvända just före starten? Alternativet skulle bli att man som styrbords- och läbåt blir körd utanför banbegränsningen och upp på land för att man inte skulle få plats att stagvända för hinder före starten. Låter orimligt i mina öron.

            Jag är inte domare så jag tar gärna emot rättelser av mitt resonemang för att lära mig reglerna bättre.

          • Peter
            Jul 16, 2013 @ 10:47

            ja Patrik, jag gjorde samma tolkning men som vanligt är du mer pedagogisk… ;-)

            jag vill minnas att det nämndes vid någon regelkurs att ett startmärke (t.ex. startfartyg) kan bli ett hinder om man inte är på väg att starta. startfartyget ligger ju kvar på fjärden…

            @AndersB, jag tolkar det så att man vill exkludera just startmärke från begrepp märke i just startögonblicket som används i avdelning C.

            domarboken ger bra info om vad som gällde i ovanförda diskussionen. (kolla 39.21c)

          • Anders B
            Jul 16, 2013 @ 17:47

            Håller med både Peter och Patrik L, dvs regel 20 och case 3 som också beskrivs i domarboken 39.21c är tillämpliga. Och då är vi tillbaka till startsituationen i Bohusracet klass 5. Sjöglans skulle alltså begära plats av lovartsbåtarna att slå (även om dom därmed måste segla på startmärket – dom kan ju inte hävda plats). Om vinden var störd och manövrarna gick långsamt, så klungans undanmanöver inte kunde utföras i tid för att SB skulle få plats så gäller regel 15 (SBbåten fälls) även om det var 1-1,5 min sen slaget.

          • Patrick L
            Jul 17, 2013 @ 10:36

            Gällande själva situationen på PBR kan jag inte uttala mig men det bör väl för sakens skull nämnas att man nog inte får plats att stagvända om man kan undvika en annan båt genom att gå bakom.

          • Peter
            Jul 17, 2013 @ 17:35

            Ja, Patrik, det skulle man kunna tror. Reglerna säger dock något annat. Då är det ju bra att det finns tolkningsfall. De säger ju att man kan begära plats för slag i berörd situation. Det finns ju inte krav att falla och går bakom.

          • Patrick L
            Jul 17, 2013 @ 21:14

            Well…

            KSR 20.1
            […]
            Men den får inte anropa om
            a) den utan risk kan undvika hindret utan att göra en väsentlig kursändring

            Jag antar att tolkningen i så fall gäller vad som är en väsentlig kursändring? I tolkningsfallet 33 anges att en båt som ropar om plats för att stagvända vid hinder – innan säkerheten kräver det – bryter mot KSR 20.1.a. Givetvis måste båten som anropas ändå svara men borde därmed också kunna protestera och begära gottgörelse om resultatet försämrades pga den anropande båten trots att det fanns andra utvägar?

            Detta är ju lätt att tänka sig just i en startsituation – en båt för babord anropar om plats för att stagvända för hinder för att undvika en SB-båt och kör därigenom sin värsta konkurrent nedanför layline till startmärket och förstör därigenom serien och regattan för konkurrenten fast han kanske inte hade behövt ropa av säkerhetsskäl utan istället hade kunnat göra som de flesta gör – ducka en SB-båt om man är för BB.

            Vad gäller i en verklig situation? Någon som vet?

          • Peter
            Jul 18, 2013 @ 00:09

            Tolkningfall 3 visar tydligare än 33:an vad som gäller när SB-båt blir hinder. Med bilder blir det naturligtvis än tydligare. Jag tycker 33:an är ett annat fall.
            http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_328/ImageVaultHandler.aspx

            FALL 3
            Regel 19.2a Plats att passera ett hinder: Ge plats vid ett hinder
            Regel 20.1 Plats att stagvända vid ett hinder: Anrop och svar
            Regel 64.1c Beslut: Straff och frikännande

            En läbåt för babords halsar, som anropar om plats att stagvända för att klara ett hinder i form av en båt som närmar sig för styrbords halsar, ska inte behöva räkna med att lovartsbåten inte uppfyller sin skyldighet att stagvända snarast eller att på annat sätt ge plats.

            Sammandrag av fakta
            När de två jollarna S och BLä närmade sig varandra på kollisionskurs ropade S. BLä ropade då två gånger ”Plats att stagvända”, men BLo reagerade inte. BLä, som nu inte kunde hålla undan för S, ropade för tredje gången, och då började BLo stagvända. S, som nu var inom en meter från BLä, måste emellertid falla tvärt för att undvika en kollision. BLo utgick, och S protesterade mot BLä enligt regel 10. Protestkommittén diskvalificerade BLä och anmärkte att BLä, när den inte fick något svar i rätt tid från BLo, skulle ha använt sin rätt att lova och tvingat BLo att stagvända.

            BLä överklagade och framhöll att
            1. den inte hade någon rätt att tvinga BLo över till motsatta halsar,
            2. även om båda hade stått i vindögat, skulle S fortfarande ha tvingats
            ändra sin kurs för att undvika kollision, och
            3. BLä hade förutsett utvecklingen och anropat BLo i god tid.

            Beslut
            Överklagandet bifalls. BLä ska återinsättas i resultatlistan. BLä hade rätt att välja mellan att stagvända och att falla bakom S som var ett hinder. Se regel 19.2a. När BLä hade beslutat sig för att stagvända och hade anropat om plats
            tre gånger, hade den enligt regel 20.1 rätt att förvänta sig att BLo skulle svara och ge den plats att stagvända. BLä var inte skyldig att förutse att BLo inte skulle handla enligt regel 20.1. BLä bröt mot regel 10 men frikänns enligt regel 64.1c som det oskyldiga offret för en annan båts regelbrott.

          • Patrick L
            Jul 18, 2013 @ 08:41

            Peter, intressant med dessa tolkningsfall. Jag håller med om att man i grunden inte kan börja argumentera när någon begär plats att stagvända men även om Fall 33 är en annan situation så tycker jag fallet talar om något som är tillämpbart även här, nämligen var gränsen går för när KSR 20 är tillämplig.

            Visst blir det tydligare med bilder, men det som är annorlunda med Fall 3 är ju att SB måste falla kraftigt för att inte kollidera. Fallet vi (jag) diskuterar här är vad som hade hänt om BLo hade svarat direkt och stagvänt men protesterat mot BLä gällande KSR 20.1 och begärt gottgörelse, t.ex. för att ha blivit körd utanför startmärket och tvingas starta om? Det är ju annars lätt att tänka sig att begära plats i situationer som inte alls kräver det för att köra ut en konkurrent till ett hörn eller så. Här måste den som svarar enl KSR 20 ha några rättigheter?

        • Eivind Bøymo-Malm
          Jul 11, 2013 @ 12:17

          Hei Sture,

          Vi lå på styrbords halser med ca. 1 – 1 1/2 min igjen til start og du innrømmer selv at du så oss tidlig (“Jag såg båten på ett tidigt stadium och slog över till SB när det stod klart att dom fortsatte SB bogen.”) og kunne derfor ha falt av tidlig og gått bak oss. Du innrømmer også at du fortsatt på babord halser for å se om vi slo, med andre ord du seilte deg selv inn i en styrbord / babord situasjon som du helt klart kunne unngått.

          Har også tatt en titt på bildene og fra hva jeg kan se så ville dere hatt mer enn nok plass til å gå bak oss.

          Case closed!

          Reply

          • None Sense
            Jul 18, 2013 @ 09:30

            Det är underbart att läsa alla varianter på hinder och begäran om plats! Om man i starten bestämmer sig för att gå BB så tar man en kalkylerad risk, att då tjafsa om hinder och plats för att väja är ju rena nonsens! Alla som kappseglat sedan barnsben vet detta. Men här finns naturligtvis en hel del seglare som börjat kappsegla i vuxen ålder och har liten praktisk erfarenhet, de må vara ursäktade!

        • Peter Gustafsson
          Jul 11, 2013 @ 14:13

          Aldrig har man hört så många argument från en babordsbåt på en startlinje :-)

          Reply

        • Claes Redin
          Jul 14, 2013 @ 13:43

          Tack Anders B för pedagogisk beskrivning av regel 20 och start situationer.

          Reply

          • Anders B
            Jul 14, 2013 @ 21:34

            :)

    • Z
      Jul 7, 2013 @ 15:42

      Å nej Sture! Vad orättvist att alla och allt var emot dig, det är ju så jobbigt! Alla gör fel, vinden blåser snett och nog fan är det ström också. Fy fan vad typiskt!

      Reply

    • Peter
      Jul 18, 2013 @ 18:22

      fall 33 visar väl att man inte kan begära plats för slag när man inte drabbas av ett hinder. fall 33 visar två hinder men plats begärdes i närheten men inte tillräckligt nära för att behöva slå. en parallell skulle kanske vara att man begär plats för slag fast man skulle kunna passera före eller efter korsande båten utan nämnvärd kursändring. fall 54 är också intressant i detta samband.

      I fall berörd fall tror jag dessvärre nog att BB-båt i lä har rätten att välja att gå bakom eller att slå för att hålla sig klar från ST-båten. ST-båten räknas som hinder. läbåten ska även kunna förväntar sig att lovartsbåtarna slår.
      Det skulle vara intressant att höra av en domare men jag tolkar att båtar i lovarts måste följa med i slagen eller hålla undan på annat sätt helt oberoende om det finns ett startmärke eller ej. Efter slaget hamnar klungan ju i en helt ny situation som behöver bedömas utifrån det.

      det kan vara intressant att tittar i samband även på fall 11. här skulle man ju kunna hävda att lovartbåten har ju möjlighet att slå. lovartbåten har i detta fall också valmöjligheten att slå eller gå bakom. väljer lovartbåten att gå bakom och kräver plats för hinder så ska alla båtar som ligger i lä falla så att den båten få plats att passera. Kan dock vara knepigt om det är många… ;-)

      Reply

      • KSR
        Jul 18, 2013 @ 20:06

        Det finns ju en annan möjlighet, att BB-båten släpper på skoten och väntar på att SB-båtarna passerar! Man kan ju inte begära plats av en SB-båt om denne omges av seglingsbart vatten!

        Reply

  18. Lena Boymo-Having
    Jul 6, 2013 @ 19:44

    Sture Smith, Sjöglans
    Angående starten väldigt enkelt, regel 10

    Mrs Freckles
    Sweden 34

    Reply

    • Calle P
      Jul 6, 2013 @ 21:05

      Lena,

      I Fjällbacka också väldigt enkelt regel 11…..

      Exilia
      SWE 532

      Reply

  19. Lena Boymo-Having
    Jul 6, 2013 @ 23:19

    Exilia
    Helt rätt, vi var inte riktigt med klockan….

    Tiden går fort när man har roligt

    Reply

  20. Dan Turesson
    Jul 10, 2013 @ 12:37

    Hej!
    Fin sammanfattning Peter!
    Hittade just Pantaenius fantastiska bildarkiv:
    http://www.pantaenius.se/se/nyheter-evenemang/nyheter/newsartikel/news//resultat-pantaenius-bohusracet-2013.html
    Där kan man återuppleva start o målgång.
    Tack för det!
    Hälsningar från X332 SWE 80 XANDA
    Da

    Reply

  21. Bertil R
    Jul 10, 2013 @ 13:12

    Efter Bohusracet har vi som tradition att klippa ihop en film, dessvärre tar det nästan lika lång tid som att segla racet, hursomhelst här kommer “vår resa” ombord på X-332:an X3M, håll till godo http://www.youtube.com/watch?v=iaQ2-geTu7I&feature=youtu.be
    och tack en än gång till Pär och hans team fixar ett kanon arrangemang, alla som kommer i mål är vinnare !!

    Reply

  22. Martin X-99 Xil
    Jul 17, 2013 @ 19:03

    Vi fick till slut ihop några klipp från X-99an Xil.
    http://youtu.be/y1DI0Uupn5Y

    Reply

  23. Pantaenius Bohusracet 2013 debrief | BLUR
    Apr 2, 2014 @ 11:00

    […] Här finns våra vägval 2013 (som räckte nästan hela vägen). […]

    Reply

  24. Pantaenius Bohusracet 2013 | debrief | BLUR
    Apr 8, 2014 @ 22:41

    […] Våra observationer finns ju sedan tidigare här. […]

    Reply

  25. Wrap Up 2013 - BLUR
    Dec 24, 2014 @ 22:42

    […] svettigaste och årets doublehandedrace var Bohusracet. Aldrig har vi jobbat så hårt under ett doublehandedrace. Det räckte nästan hela […]

    Reply

  26. 4 år med J/111 Blur³ - BLUR
    Mar 30, 2016 @ 15:20

    […] på Bohusracet det året så upptäckte vi att vi kommit en bit på väg. Total ledning vid näst sista rundningen […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.