Skip to content

66 Comments

  1. Mattias SWE8
    Jul 4, 2013 @ 02:52

    Påfrestande snygg och lockande! Hade inte uppfattat det utanpåliggande rodret innan; blev inte mkt sämre av det…

    Reply

  2. Anders B
    Jul 4, 2013 @ 07:12

    Det vore ganska gott att köpa en båt där alla beslag sitter på rätt ställe redan från början!

    Reply

    • SilverSurfer
      Jul 4, 2013 @ 20:35

      Efter at have læst din blog troede jeg at udviklingsfasen var en stor del af din fornøjelse. Jeg er faktisk sikker.
      Har det selv på samme måde. Spenderede en uge på at fylde huller og vandslibe gelcoat inden sæsonen :-)

      Reply

      • Anders B
        Jul 4, 2013 @ 21:04

        Visst har du rätt att utvecklingsfasen är spännande. Men det finns så mycket att utveckla också hos en båt med alla beslag på rätt ställe.

        Reply

  3. Lars
    Jul 4, 2013 @ 07:36

    Priset är avgörande, kan bli Grym….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2013 @ 17:24

      I USA listar den $125.000 + VAT.

      Mycket pengar i förhållande till längden. Men inte i förhållande till antalet garv ombord :-)

      Reply

      • SilverSurfer
        Jul 4, 2013 @ 20:37

        Var det ikke på tide at skifte din signatur til J/111 ? Mistænker at billedet er den gamle båd…..

        Reply

  4. Pelle Fälth
    Jul 4, 2013 @ 08:45

    Denna gillar jag, najs med utanpåliggande roder.

    Reply

  5. Petter Isaksson
    Jul 4, 2013 @ 09:42

    Hur många varianter på detta tema finns det egentligen??

    Reply

  6. Peter Amundin
    Jul 4, 2013 @ 09:49

    Ska bli kul att höra ditt intryck av båten efter provseglingen.

    Reply

  7. Claes
    Jul 4, 2013 @ 10:03

    På tal om utseende – hämtar en J 92 på måndag, seglar hem under 3 veckor – det blev m a o ingen Passat (Dehler 29) :-)))))

    Tack för puschen åt rätt håll

    Reply

    • Peter Amundin
      Jul 4, 2013 @ 14:05

      Grattis!
      Vilken blir hemmahamnen?

      Reply

      • niclas
        Jul 4, 2013 @ 16:52

        +1 (hoppas på västkusten)

        Reply

      • Claes
        Jul 6, 2013 @ 11:14

        Barsebäckshamn

        Reply

        • Maria
          Jul 8, 2013 @ 22:47

          Grattis till valet! Vad kul med en J/92:a till i Skåne, snart dags för skånsk J/92 och J/92S-träff! Hoppas ni får en bra hemsegling. Varifrån seglar ni?
          /Maria (Jolene J/92S)

          Reply

  8. Anders B
    Jul 4, 2013 @ 10:05

    Prova gärna med “shorthandedbalans”, dvs två personer i lovart och resten i mitten. Och jämför fart och höjd.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2013 @ 17:14

      Det är extremt svårt att få en känsla för detta i en ny båt med nya segel där man inte har koll på prestanda med full besättning vs shorthanded. Mer än att många nya sportiga båtar kan kännas överriggade oavsett hur mycket folk man har ombord – tills man lärt sig att segla dem.

      Efter att ha seglat J/111 i 1.5 säsong och känt på J/70 så kan jag nog ha en ganska bra uppfattning utan att ha seglat den.

      På alla bogar under 5 m/s så är man snabbare på två än med full besättning. Samma sak med undanvind i alla förhållanden där det är skönt att slippa den extra vikten. Man får växla ner lite tidigare, men man seglar lika fort med mindre segel. Kryss i plattvatten i mer vind klarar man genom att växla ner. De J/88-köpare jag pratat med kommer att ha en J3.5 (heavy weather jib) som man kan gå till redan i 5 m/s på plattvatten. Det finns power så det räcker. Svagheten kommer på kryss i sjö i över 5 m/s då man både behöver power för att ta en lätt båt genom sjön, men har svårt att hantera det utan vikt på kanten. Men det är väl mycket träning som skall till i dessa förhållanden.

      Genom att designerna är ganska smala så tål de lutning bra utan att bli lovgiriga eller stoppa upp. I halvvind i mycket vind så kan man faktiskt segla förvånande fort trots kort vattenlinje och mycket krängning.

      Så båten går att segla fort på två.

      Det mest negativa ur ett shorthandedperspektiv är att moderna snabba båtar kräver mycket “attention”, hårt arbete och växelbyten för att segla upp till sin potential. Så de är tuffare att baxa runt banan. Men också roligare när man får till det :-)

      Reply

      • Anders B
        Jul 4, 2013 @ 18:16

        Vilken segelgarderob behöver man? Jag har envisast med att köra stor/fock/2spinnakrar på en ganska smal och relativt lätt båt (Hansson 31) för att undvika behovet att byta försegel.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 4, 2013 @ 18:27

        Jag skulle köra stor, fock, A2 (runner), A5 (reacher) och en heavy weather jib. Det är supersvårt att få en jib att täcka hela spektrat från 2 till 12 m/s, men beroende på resonemang med segelmakaren så kan man åstadkomma mycket.

        På Novan hade vi bara en jib som funkade fint i 4-12 m/s.
        På J/109 körde vi samma koncept, och tappade rejält när det var lätt (då många race avgörs).
        På J/111 shorthanded så kör vi J1 i 0-6 m/s och J3.5 (5-15). J2 finns med men ombord men används bara när vi seglar med hela gänget. Segelbyten är jobbiga, men gör stor skillnad.

        Reply

        • Anders B
          Jul 4, 2013 @ 19:10

          Bara ytterligare ett segel (lättvindsfocken) alltså! Lovande!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 4, 2013 @ 19:29

          Man kan komma långt på färre segel, men mitt (och ditt) problem är att ambitionen ökar över tid :-)

          Reply

        • Anders B
          Jul 4, 2013 @ 21:00

          Ser inte det som ett problem, det är väl ett uttryck för allt större seglingsglädje!

          Reply

      • SilverSurfer
        Jul 4, 2013 @ 20:39

        Hvordan definere du en Jib 3.5 ?
        Forligslængde i % af max ?
        LP i % af J ?`

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 4, 2013 @ 21:31

          http://www.blur.se/2012/05/20/j111-blur%C2%B3-segel/

          LUFF 13,00 vs 14,35
          LPG 3,90 vs 4,30

          Uppfyller säkerhetsreglernas definition av “heavy weather jib”

          Reply

          • SilverSurfer
            Jul 4, 2013 @ 23:05

            Takker. Interessant at du oprindeligt tænkte anvende Hårdvindsfokken i 10 til 15 m/s, men nu anvender den helt ned til 5 m/s shorthanded. Formoder at J/111 er vældigt letdreven, men endda…….

          • Peter Gustafsson
            Jul 4, 2013 @ 23:17

            Nja, 10-15 var med full crew. Och det gäller fortfarande även om vi kör den ner till 8 m/s utan problem.

            Jag upptäckte egentligen detta när jag seglade solo förra året. Då körde jag lilla ficken i 3 m/s och låg ändå på target, så då började vi experimentera med cross-overs.

  9. gurra
    Jul 4, 2013 @ 10:49

    Schyst med rorkult –

    Reply

  10. Thomas Wiberg
    Jul 4, 2013 @ 12:55

    Anders B,

    “Shorthanded balance” var ett nytt uttryck! Det går ju att kvantifiera med ett relativt högt slankhetstal (Smal och lång seglande vattenlinje) och ett högt rätande moment. J88 ser fin ut! Skall bli intressant att se den in the flesh.

    Reply

  11. Stefan Kolmodin
    Jul 4, 2013 @ 13:28

    Snyggare än Pogo 30 :-)

    Reply

  12. Hasse
    Jul 4, 2013 @ 21:13

    Ser nice ute men raciga båtar finns det gott om. Nyckeln tycker jag är hur man lyckas kombinera fart med boendekomfort, vilket jag förstått är hela tanken med båten. Ser fram mot din bedömning!

    Reply

  13. gurra
    Jul 4, 2013 @ 21:18

    På bild nr 2 close hauled upwind 4 man på rail – är det vortex virveln från kölen
    som brusar upp nedanför fötterna på burk fläsket närmast aktern?

    Reply

  14. Jacob Vierö
    Jul 4, 2013 @ 22:15

    Jag har inte tidigare varit J-fan,
    men denna och de senasta systrar
    ser riktigt bra ut!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 6, 2013 @ 08:38

      :)

      Reply

  15. Dan
    Jul 5, 2013 @ 08:04

    Riktigt snygg design, likt en nedskalad J-111. Jag har inte heller riktigt fastnat för de äldre J båtarna eftersom de ser ut att sitta på häcken redan tomma i hamnen. J-105:an ser man det tydligast på.

    Just J-88 storleken är tydligen populär men för mig är det mysko, den är liten invändigt, inte något man normalt sett familjeseglar med och samtidigt kräver den upp till 5 man för att seglas optimalt. I kombination med priset som hamnar högt känns det mer logiskt med en ok familjelåda där turprylarna kan ligga kvar i kombination med en lyft/trailerbar kompromisslös rejsbåt typ Viper 640, RS K6, VX one eller CB 66. Seglas optimalt på 2-3 pers och billig att hålla i toppform prestandamässigt.

    Men som sagt, J-88:an är en riktigt läckerbit! /Dan

    Reply

  16. kalle
    Jul 5, 2013 @ 12:28

    Tycker oxå om det utanpåliggande rodret. Roderhaveri är ju en av de vanligaste orsakerna till att båtar faktiskt sjunker…

    Reply

  17. Lars
    Jul 5, 2013 @ 15:42

    Funderar på nackdelarna med rulle
    Jag had just bytt från rullfock 3dl till en med softhakar 3dl på min båt, skillnaden är enorm.

    Reply

    • gurra
      Jul 5, 2013 @ 21:50

      Rulle används på väldigt snabba båtar, M32, Hydroptere mfl.

      Reply

      • lars
        Jul 5, 2013 @ 23:25

        Behöver inte betyda att det skulle gå att göra ännu snabbare eller?

        Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 6, 2013 @ 20:26

      Ombord på Dehler 34DD Doris använder vi rulle på olika sätt beroende på väder mm. I lättare vindar och kortare race sitter G1 på rullbart sätt med svirveln ovanpå. Enkelt vid spinnakeråka att rulla in och då fungerar det inrullade seglet som ett skydd mot att spinnakern fastnar runt förstaget vid eventuella missar. I lite ostadigare väder med risk för försegelbyte så får svirveln stanna längst ner och vi kan då inte rulla in G1. Istället kan vi lätt hissa focken i spår 2 medan G1 fortfarande sitter uppe. Focken har horisontella lattor så den kan inte rullas. Alla segel halsas ovanpå trumman – inte optimalt med avseende på spalt mot däck men fördel är att man alltid har samma skotpunkter.
      På den “gamla goda tiden” seglade jag bl a OE36 och där hade vi pistolhakar i förseglen. Vid byte hakade vi loss hakarna så högt vi nådde och krokade fast det nya seglet där nere. Ner med det gamla och loss med resten av hakarna så att förstaget blev fritt att hissa det nya. Med rätt gäng på fördäck tog det max 1,5-2 minuter från att den gamla sänktes tills det nya drog. Fördel med hakar var att seglet inte blåste i sjön innan man fått runt ett beslagsband när det kom ner…

      Reply

      • Peter
        Jul 7, 2013 @ 18:52

        det går även med dubbla förstag och pistolhakar. kanske en lite gammaldags konstruktion. då kan ett segel vara hissat och en ligga på däck. byte kan göras i slagen som med förstagsprofil.

        Reply

        • Erik Barkefors
          Jul 7, 2013 @ 19:15

          Dubbla förstag ger ofta problem att pistolhakarna krokar i varandra. Det kan också vara svårt att få tillräckligt sträckt förstag eftersom det tomma också tar last så seglet saggar…

          Reply

          • Peter
            Jul 8, 2013 @ 21:04

            det är kanske enfråga om hur anordningen är konstruerad? Vi hade haft det på våran båt och jag känner inte igen problemen som du beskriver. Vi hade nere en platta med tre hål som sattes fast mot förstagsinfästningen i mellersta hålet. Lasten fördelades då jämn på båda förstag.

      • Pelle Pedersen
        Jul 7, 2013 @ 19:38

        Nu lämnar vi dubbla förstag bakom oss boys:)! Det var på farfars tid!!

        Reply

        • Peter
          Jul 8, 2013 @ 21:07

          vill minnas att de ersattes av förstagsprofil. Då vart ju pistolhakar också överflödiga. enklast är väl med färre försegel och sen inga byten på banan … ;-)

          Reply

        • Peter
          Jul 8, 2013 @ 21:10

          glömde skriva, det var ju en diskussion om den “gamla goda tiden”… ;-)

          Reply

  18. Jocke
    Jul 5, 2013 @ 17:03

    Lars
    Varför blir det bättre med softhakar? eller är det skillnad på designen?

    Reply

    • lars
      Jul 5, 2013 @ 23:23

      Seglet kan designas med större akterrunda och bättre form med horisontella lattor. Min fundering är hur mycket man tappar på att göra seglet på rulle.

      Reply

      • Patrick L
        Jul 6, 2013 @ 08:47

        Aha, då är det inte softhakarna i sig som är grejen utan att inte ha ett rullbart segel? Då förstår jag vad du menar och håller med.

        Reply

  19. jkm
    Jul 5, 2013 @ 19:23

    Lite bilder och rapport om insidan och byggfinish vore trevligt när du testar båten.

    Reply

    • Jakob
      Jul 6, 2013 @ 09:25

      +1

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2013 @ 11:30

    Gällande softhakar vs rulle så finns det väl för och nackdelar med bägge.

    Softhakar är lätt och enkelt när man bara skall köra en fock 99% av tiden eller när det är långt mellan segelskiften. Men när man väl måste byta så är det skitjobbigt och långsamt.

    Rulle är bra när man vill konvertera mellan cruising/solo, doublehanded och full besättning. Rulle är svårslaget när man seglar själv, då man sparar ett (farligt) moment på fördäck. Och skall man byta segel snabbt & snyggt så måste man ha en profil. Största nackdelen är vikt på fel ställe.

    Att ha horisontella lattor på rullprofilen är inget problem – men man kan inte rulla. På Bohusracet bytte vi försegel nästan 10 gånger. Och förlorade max ett par båtlängder varje gång.

    Som vanligt – för och nackdelar med alla koncept.

    Reply

    • Lars
      Jul 8, 2013 @ 08:01

      Jag kör fock med softhanks som går att reva ett bra alternativ för DH, samma segelsättning körde XP 33 på ÅF. (kompletterad med en plan Code 0 för lätt vind)
      Byter till rulle och en annan fock med stående lattor, för crusing.
      Om jag skulle köpa en J/88 nu skulle jag välja ett förstag utan rulle för maximal prestanda på två man. Seglar man mycket själv skulle valet kanske bli ett annat.

      Reply

  21. Jesper D
    Jul 7, 2013 @ 16:49

    Gad vide hvor meget der er med i 125000 USD prisen? Er det med eller uden fx. Sejl og gad vide hvor meget der skal lægges til for at dække basale optionals?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 7, 2013 @ 17:12

      Som vanligt tillkommer frakt (från Frankrike), segel och elektronik.

      Reply

  22. Mattias SWE8
    Jul 8, 2013 @ 00:10

    What ? 50 kommentarer men inga spekulationer kring vad ett SRS-tal kan landa på?!? Skärpning:-)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jul 8, 2013 @ 07:30

      SRS 1,287?

      Reply

      • Lars
        Jul 8, 2013 @ 08:03

        Om XP33 hamnar på 1,273….borde den här ha lägre…

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jul 8, 2013 @ 17:09

        J/88 är lite mindre än Xp-33 men väger 1.500 kg (broschyrvikt) mindre därav den optimistiska SRS-gissningen ;-)

        Reply

    • gurra
      Jul 9, 2013 @ 12:47

      2200 kg j/88 ,en j/29 väger 2700 kg och är snabbare än j/80 som har samma srs som j/70 – 1,2.
      j/88 bör tilldelas 1.350 srs

      Reply

  23. Sillstryparn
    Jul 9, 2013 @ 08:02

    1 ny J/88 eller 2 beggade Farr 30?
    Känns VÄLDIGT dyrt

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jul 9, 2013 @ 09:32

      Nä, det är klart det blir ju dubbelt så bra cruising i två Farr 30 som i en Farr 30. Köper man fyra Farr 30 är man snart uppe i en cruising nivå som en Hallberg Rassy 34.

      Reply

      • Sillstryparn
        Jul 9, 2013 @ 10:35

        En beggad IMX 40 då?

        Reply

    • Pelle Lindell
      Jul 9, 2013 @ 10:55

      Det är väl rätt uppenbart att nytt blir mycket pengar i inköp jämfört med begagnat men om man nu vill ha en ny båt och har råd så ser jag inget problem med det. Köper ingen nya båtar kommer det inte att finnas några begagnade om några år. Och visst …det kan vara lockande att köpa stort begagnat till ett lågt pris men inköpspriset (eller snarare kapitalkostnaden) är en rätt liten del av totala kostnaden, speciellt om man skall kappsegla med någon slags ambition. Segel till en 40-fotare blir inte billigare bara för båten var billig ;-P

      Reply

      • Peter
        Jul 9, 2013 @ 23:06

        inte så illa då med 606 eller hur? låg anskaffningskostnad och låga driftkostnader… ;-)

        Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jul 9, 2013 @ 13:46

    Construction
    • J/88 hull & deck infusion molded with biaxial and unidirectional E-glass fabrics and balsa core in the hull for rugged durability and Corecell foam core in the deck for light weight. High density core material and additional glass reinforcements are placed in way of highly loaded hardware and components. All laminates are engineered and built to required ISO structural standards.
    • Molded internal bulkheads and liners finished with gelcoat, bonded and/or tabbed to the hull and/or deck.
    • White gelcoat hull with single boot stripe.
    • 10 year transferable warranty against osmotic hull blistering, 5 year structural warranty.
    • Infused GRP molded structural grid with longitudinal and transverse keel support beams. One large cockpit seat storage locker.
    • Open transom for easy access with lightweight ORC transom safety ladder.
    • High strength, inward turning and overlapping hull to deck joint bonded with structural adhesive.
    • White gelcoat deck with molded non-skid on horizontal deck surfaces.
    • Molded ISO/ORC height foredeck toe-rails on deck.
    • Large self-draining cockpit with molded secure helmsman footbraces in cockpit.
    • 6.5’ draft low VCG keel with lead ballast featuring molded GRP finish. Engine, Steering & Systems
    • 14hp, two cylinder Yanmar 2YM15 diesel engine with 80amp alternator and Saildrive SD-20 leg.
    • Keyless start/stop engine panel and tachometer with alarms and engine hour counter.
    • Flexofold geared 2-bladed bronze folding prop.
    • Engine throttle control with neutral safety switch.
    • Waterlock muffler with exhaust run aft to transom.
    • 12 gal fuel tank.
    • High aspect transom mounted rudder with custom SS gudgeon hardware.
    • Custom molded composite tiller in white gelcoat finish.
    • Spinlock EA 1200 adjustable tiller extension with handle.
    • Cockpit operated manual bilge pump operable from the helm position plumbed to transom fitting.

    Electrical
    • One AGM Group 27 battery (option for 2nd battery).
    • 12V DC On/Off battery switch.
    • 12V DC electrical distribution panel w/ 6 circuit breakers.
    • LED Navigation & steaming lights.
    • UL approved stranded, tinned copper ABYC color-coded wiring.
    • Bonding system to meet ABYC regulations.
    • Two swiveling reading lights in main cabin.
    • Two red/white dome lights.
    • Two DC charging plugs.
    • Automatic electric bilge pump and panel switch for manual operation.

    Deck Hardware
    • Low maintenance stainless grab rails on cabin house (P&S).
    • Companionway opening with PVC slider tracks, large gutter drains, molded seahood and sliding cover.
    • Acrylic offshore removable drop board with inside/outside lockable hasp.
    • SS custom fabricated chain plates for shrouds and backstay terminations.
    • Interior flush ventilation hatch mounted on cabin house forward of mast.
    • Two fixed cabin side portlights.
    • Two aluminum 2-speed 40:1 self-tailing primary winches in cockpit.
    • Two aluminum 2-speed 30:1 self-tailing secondary winches on cabin top.
    • Two 10″ Lewmar OneTouch lock-in winch handles.
    • Cockpit operated Harken adjustable jib car and 4:1 in-hauler systems to P&S.
    • 6:1 Mainsheet system leading to ratchet block and cam mounted on centerline swivel cam base aft of traveler.
    • 18:1 mainsheet fine-tune adjuster mounted to swivel base cam forward of traveler.
    • Adjustable mainsheet traveler with 4:1 control line and cam cleats P & S.
    • Double ended backstay adjuster purchase system leading forward to P & S cam cleats.
    • Internal bowsprit launching system to exit aft face of the cabin house to cam cleat.
    • Harken underdeck headsail furling system with black foils and control line leading aft on port side to cabin to cam cleat.
    • Spinnaker tack line side mounted rope clutch mounted to starboard on cabin side.
    • Spinnaker sheet blocks outboard of primary winches on stanchion bases and aft at stern rail.
    • Halyard lead blocks mounted at mast base, halyard organizers and double Antal Vcam rope clutches one per side.
    • SS stanchions, two SS stern rails at transom corners and custom SS bow rail with 9.5″ lower lifeline height.
    • SS double lifelines.
    • Foredeck and transom mooring cleats.

    Spars & Rigging
    • Hall Spars carbon fiber mast with double swept spreaders, long masthead crane and mainsail luff track. Deck step design
    and SS tabernacle system. Mast finished in satin black with contrasting white bands.
    • Boom with internal 8:1 outhaul, mainsheet attachment points, outhaul and single reef sheaves as well as provision for reef cleat and block at inboard end. Finished in satin black with contrasting white bands.
    • Carbon bow sprit with tack ferrule fitting, painted black finish. Bow sprit seal system mounted between sprit bearings.
    • Rod headstay, 1 x 19 compacted strand wire side rigging with adjustable open-body turnbuckles, and Dyneema backstay.
    • Complete Hall Spars running rigging package.

    Interior
    • Molded main salon liner with full length settee berths, molded backrests, storage access below, and molded areas for sink
    (forward to port) and hinged utility counter (forward to starboard).
    • Choice of fabrics for 3″ standard main salon cushions.
    • Teak and holly synthetic high-wear cabin sole in main cabin.
    • Igloo Cooler.
    • Fabricated companionway ladder with teak treads.
    • Molded V-berth and hull support liner. (Option for V-berth platform & cushions)
    • Raritan PH-II marine head with holding tank and deck pump out fitting.
    • Bin storage opposite head.
    • Molded cockpit support liner surrounding engine and mechanicals with foam insulated engine area.
    • Low maintenance painted gelcoat finish on all interior hull & deck surfaces.
    • Black anodized aluminum compression post to transfer mast loads to internal hull structure.

    Options
    • Opening ports on aft end of cabin facing the cockpit.
    • Cockpit Dodger with side curtains.
    • Black Powder-coated stanchions & rails.
    • Wide Opening lifeline gates (P&S).
    • V-berth Package with platform, two cushions and one swiveling reading light.
    • Comfort Group Package – boom cover with J/88 logo, two cockpit cushions, and 4 padded lifeline covers.
    • 110V Shore Power: 30amp shore power cord, deck receptacle, belowdecks breaker, Xantrex battery charger, AC panel, one 110v outlet, equipment leakage circuit interrupter (ELCI), galvanic isolator.
    • Additional AGM Group 27 battery.

    NOTICE: Specifications are subject to change prior to delivery due to deletions, additions or revisions in quantities, brand or design at the sole discretion of J/Boats, Inc. Newport, RI

    Reply

    • gurra
      Jul 9, 2013 @ 20:20

      Vilken plast limmas E-glaset med ?

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.