Skip to content

36 Comments

  1. Gerhard
    Jul 14, 2013 @ 07:21

    Första gången jag somnade när jag tittade på en seglings tävling!
    Insåg att det behövs mer än fart i ett race!

    Reply

  2. johnny
    Jul 14, 2013 @ 08:23

    Lite tråkigt. Men som vanligt när 2 båtar med olika fart möts. Men nu blir det ju hela havet mellan dom …..
    Men fort går det.

    Reply

  3. Anders
    Jul 14, 2013 @ 09:00

    Jag förstår inte hur det skall bli intressant match racing av detta. Båtarna är urhäftiga och skulle göra sig perfekt i fleet racing, vilka farter. Men i match racing? Jämför med vilket som helst av racen i Marstrand

    Reply

  4. jol
    Jul 14, 2013 @ 10:54

    Första racen är träning och tuningrace då poängen är låg.
    Tror fart skillnaden kommer minska längre fram i serien.

    Reply

  5. Anders Dahlsjö
    Jul 14, 2013 @ 11:42

    Urhäftiga båtar, grymt fashinerad av hur duktiga de (Team NZ) blivit på att manövrera båtarna och hålla dem på foilsen genom gipparna. Men någon spännande Louis Vuitton serie ser det ju inte ut att bli. Jag undrar hur mycket “facebook generationen” förstår om svårigheten att segla dessa monster? Eller om det som vanligt bara de inbitna seglarna som ser hur skickliga de är. Ser med förväntan fram imot Artemis första match, hoppas de får vara med och leka.

    Reply

    • kim
      Jul 14, 2013 @ 12:25

      Instämmer. Det måste vara grymt krävande, både fysiskt och vältajmat i manövrarna för att få flytet genom gippar och slag.
      Helt otroligt att de inte har onboard-kameror!

      Det var ju häftigt att få se en segelbåt korsa startlinjen i 41 knop. :-)
      Men racen i övrigt är ju helt ointressanta att se på. Endast närbilderna av de flygande båtarna och det forsande vattensprutet är ju sevärt. Ett tag.

      Jag hörde kommentatorn nämna att vinddraget de sitter i på kryssen motsvarar orkan, eller ca 100 km/h. Tänk på det nästa gång ni sticker ut huvudet ur sidorutan på motorvägen.

      Reply

      • Skoglund
        Jul 14, 2013 @ 13:35

        …man undrar ju hur de räknar. 20kn på kryssen 20kn vind blir 40kn. Är inte 100km/h

        Reply

  6. Claes Redin
    Jul 14, 2013 @ 13:39

    41 knop över startlinjen… 20 knop på kryss. Snabbt, drama, tjafs om regler och farligt vilket Artemis tragiska olycka tydligt visat. Påminner en hel del om världens populäraste motorsport, F1. Massor av sponsorer, press, TV, publik och pengar. Är det inte precis vad segelsporten behöver?

    Reply

  7. Johan
    Jul 14, 2013 @ 14:12

    AC handlar lika mycket om teknikutveckling och få fram snabba båtar som att det handlar om matchmaking. Jag kam hålla med om att seglingarna är inte lika kul att titta på som när båtarna är jämnsnabba. Men jag är imponerad av dessa monster och hur seglarna hanterar dom.
    Detta är segling! Och om ett antal år har teknikutveckling trillat ner på oss vanliga seglare också.

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jul 14, 2013 @ 15:28

    Man glömmer fort. Många av matcherna i Louis Vuitton Cup har alltid varit tråkiga. Framför allt när två ojämna team möts – och här var det ju verkligen klass-skillnad.

    Vad är oddsen för att Artemis skall kunna genomföra en vettig gipp?

    Reply

  9. NRO
    Jul 14, 2013 @ 16:01

    Jag protesterar mot såna här actionvideor som bara består av en massa 3 sekunders snuttar utan att överhuvudtaget visa vad som egentligen händer. Häftigt för landkrabbor kanske, men en skymf mot seglare som vill t ex studera hur dom här proffsbesättningarna egentligen gör sina manövrar.

    Må vara att i kommunikationsbranschen utgör presentationen ca 85% av utfallet medan innehållet(prestationen) står för 15%. Men i kappsegling gäller andra värden.

    Reply

  10. Ahlback
    Jul 14, 2013 @ 16:15

    jaja… Jag tycker iallafall detta är helt grymt!

    Reply

  11. NRO
    Jul 14, 2013 @ 16:27

    Det blev bättre längre fram ;-) , men intron var rätt hopplös.

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Jul 14, 2013 @ 16:35

    Jag förstår inte varför man inte har kameror ombord (det har man väl, men de sänder inte live?) och mickar på alla alla inblandade.

    Reply

  13. Anders F
    Jul 14, 2013 @ 16:46

    Peter

    Än så länge så är det säkert hemlighetsmakeri.

    Det blir nog mer live länge fram. Det behövs mer live för att det bli mer “segling”, nu är det bara fart – men vilken fart! Känns konstigt att ha kryssfock till länsmärket…, men det blir ju som flygplan med vinge – alltid motvind….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 14, 2013 @ 17:04

      Det är väl arrangören som avgör vad som skall sändas och inte, och vill man göra detta TV-mässigt så verkar det konstigt att avstå den möjligheten.

      Men kanske man väntar på AC-matcherna innan man gör det ordentligt?

      Reply

  14. Gerhard
    Jul 14, 2013 @ 19:42

    Jag har inget emot utveckling inom någon sport men jag tycker man skall använda de redskap som passar sporten bäst! T.e.x skulle ingen få för sig att använda en F1 bil till Rally! Detta är i mitt tycke lite samma sak. AC båtarna är grymt häftiga men ingen kan säga att dom manövrerar lämpligt för Match Racing.

    Reply

    • Anders
      Jul 14, 2013 @ 22:24

      Håller helt med

      Reply

    • KSR
      Jul 14, 2013 @ 22:34

      Håller med!

      Reply

  15. Pelle Lindell
    Jul 14, 2013 @ 21:03

    Vaför behöver båtarna kunna utföra traditionell matchracing? AC har aldrig varit en matchracingtävling utan i första hand en tävling i båtkonstruktion och båtbygge vilket nog också var de ursprungliga donatorernas avsikt. Denna gång som nästan alla tidigare gånger kommer den snabbaste båten att vinna. Enda gången då en klart snabbare båt förlorat var 1934 då proffsbesättningen på T.O.M. Sopwiths utmanare Endeavour gick i strejk och deras ersättare som i huvudsak var amatörer klarade inte av att utnyttja Endeavous överlägsna fart mot den proffisionellt seglade Rainbow utan de förlorade 4-2.

    Reply

    • Lars M
      Jul 14, 2013 @ 23:31

      Håller med, speeden är allt. Den som kan hålla sig uppe på foilsen mest kommer att vinna.
      LV Cupen kommer nog tyvärr att bli en tråkig tillställning. Hoppas finalseglingarna mot Oracle blir mer jämna!

      Reply

    • Gerhard
      Jul 15, 2013 @ 00:27

      Om det bara är en tävling i båtfart så är det OK men det är inte så det marknadsförs. Jag tror att tävlings formatet har utvecklats en hel del sedan 30 talet på gott och ont! Men om man vill ha det marknads mässigt och publikt då måste det nog bli betydligt mer spännande än vad som visas nu. Sedan är det ju en segelbåtsliknande foilande sak som får AC 72 att se ut som ett möte om det bara handlade om fart!

      Reply

  16. Hans Gunnarsson
    Jul 15, 2013 @ 09:53

    Herregud vad det gnälls.

    Om ni inte gillar det, titta inte!

    Det var bättre för, ju förr dess bättre, och den där “facebookgenerationen” fattar ju inte hur det ska vara med riktig segling, med långsamma tolvor där inget händer.

    Nej, jag tycker att det här är på rätt spår, med snabba katamaraner fyllda med action, skicklighet och spänning.

    Sen kan jag väl tycka att det skulle vara ännu roligare med lite fler team inblandade, så kanske ska man försöka få ner kostnaderna lite till nästa år (precis som man gör i F1 hela tiden).

    /Hans

    Reply

    • Calle P
      Jul 15, 2013 @ 10:22

      +1

      Reply

    • Gerhard
      Jul 15, 2013 @ 10:32

      Ja F1 har ju blivit riktigt billigt! Och vad hjälper det med fler team när dom bara seglar två och två? Om det varit fleet race så hade det varit mycket roligare!
      Men det är inte det AC handlar om tyvärr! Om man tittar på AC 45 så är fleet racen riktigt underhållande och omväxlande, men Match Race delen är ofta rena sömnmedlen!

      Reply

      • Lars M
        Jul 15, 2013 @ 11:16

        För att Match-racing ska bli spännade och jämnt krävs nog att man seglar i näst intill identiska båtar. Men, nu körs AC som match-race, kattorna gör ju i varje fall det hela extremt spektakulärt! Med lite tur kanske ETNZ och Oracle är ganska jämna.

        Reply

    • Patrik Andersson
      Jul 15, 2013 @ 10:59

      Kan bara hålla med, vi pratar om idrott och man vill fånga allmänhetens intresse samt göra det bra på TV.. vad kan vara mer logiskt än flerskrov ?
      Att bevara gamla klasser och enskrov är inget annat än nostalgi för oss gamlingar som tycker allt var bättre förr. Följer med största intresse vad som händer inom flerskrov och då mest övernattningsbara flerskrovsbåtar med mycket hög fartpotential, någon som har tips på bra sådana? Kan inte finna någon enskrovsbåt som skulle kännas så spännande att ett byte från nuvarande båt skulle kännas ekonomiskt motiverat.

      Reply

      • Stefan Aaröe
        Jul 15, 2013 @ 19:22

        Varför så kategorisk? Bara för att fartupplevelsen är bättre med en MC betyder ju inte det att alla slutar köra bil, eller? Enskrov har ju sina fördelar och flerskrov sina.

        Dock tycker jag att AC är riktikt coolt i sin genre.

        Reply

        • KSR
          Jul 15, 2013 @ 22:41

          Fart är relativt, två båtar eller fler dom seglar mot varandra blir med tiden mer eller mindre intressant. Jag brukar följa F1 på TV och webben, farten finns där, men det är taktiken och tekniken som är intressant då alla kör ungefär lika fort!
          För oss som normalt seglar i 8-12 knop är givetvis 40 knop häftigt, men inte särskilt upphetsande för de som är vana att följa speedboats i Offshore som susar fram dubbla hastigheter. På en tight bana kan blygsamma hastigheter vara nog så spännande!

          Reply

      • gurra
        Jul 21, 2013 @ 19:20

        Catri Trimarans ?

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jul 21, 2013 @ 20:54

        På svenska marknaden är det egentligen bara Dragonfly och Corsair som fått någon större utbredning. Gastade själv Tornado re säsonger i början av 80-talet och de minnena vill jag gärna uppleva igen (fast kanske lite bekvämare med tanke på ålder). Dragonfly 28 Sport är nog bästa kombinationen av komfort och fart för mig.
        Flerskrov kostar ganska mycket pengar per meter LÖA men inte lika dyrt per SRS-enhet.
        Kika in på SCTS och ställ dina ev frågor där:
        http://multihulls.org

        Reply

        • gurra
          Jul 21, 2013 @ 21:35

          Stor utbredning men inga bärplan

          Reply

  17. Mattias D
    Jul 16, 2013 @ 21:25

    LVC 2007 anses som en av de jämnaste utmanarserierna någonsin. I mitt tycke så var ungefär en av fem matcher intressanta efter prestarten. Då seglade man IACC version fem, en 18 år gammal konstruktion av vilken det byggts 100 båtar. Dessutom hade man seglat 13 obligatoriska Acts med samma design innan LVC började.

    AC72:an ligger ganska lång efter med sju båtar byggda. Dessutom känns det osäkert om den någonsin kommer att utvecklas så långt att alla båtar blir stort sett lika snabba.

    AC har nog alltid varit en tävling i mycket annat än matchracing.

    Reply

  18. Patrick L
    Jul 23, 2013 @ 16:20

    Reply

    • Andreas i HP
      Jul 23, 2013 @ 18:27

      göööt med livstecken..känns märkligt tyst efter olyckan, det är kul att se det näsrmar sig…hoppas de börjar segla snart o hittat ganska rätt med foilsen…..

      MVH Andreas

      Reply

  19. Jan Dejmo
    Jul 24, 2013 @ 23:14

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.