Skip to content

16 Comments

  1. Per A
    Jul 18, 2013 @ 04:48

    Väntar med spänning tills Artemis kommer ut på banan. Tror dock att chansen för dom att vinna är liten, men kul att se svenska flaggan ute på banan.
    Båtarna är hur coola som helst, tror ändå att jag saknar matchracing delen
    Det var ngt visst att se IACC båtarna i prestarten och lite jämnare ute på banan.

    Ac har en väldigt bra app som kan rek :)

    Reply

  2. Lars M
    Jul 18, 2013 @ 10:06

    Ska verkligen bli kul att se Artemis nya båt. Troligen får dom det svårt, men vem vet, dom kanske har kommit på hur man får en AC72:a att foila både på kryss och undanvind !

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    Jul 18, 2013 @ 11:24

    “Officiell vinregion”; där ligger MBBR i lä!!:) Hur löser du det PG?:)

    Reply

  4. Aage
    Jul 18, 2013 @ 12:11

    Peter, grym sammanställning av AC. Tack

    Reply

    • Ted Lundberg
      Jul 18, 2013 @ 23:27

      +1
      Väldigt bra!

      Reply

  5. Freddan
    Jul 18, 2013 @ 12:37

    Håller med. För få båtar och är de kanske lite för stora? AC 45 med fleetrace och matchrace var grymt att titta på. Älskade fleetracestarterna med alla båtar i full fart mot första märket 30 sekunder bort.

    Reply

  6. pko
    Jul 18, 2013 @ 21:50

    Riktigt grym sammanfattning Peter, hur länge e du på plats? Hur går surret om Artemis, får vi se dom på banan snart och följer vi dem i svensk media, ska Blur dra hela lasset här också?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 19, 2013 @ 02:24

      Jag har dragit vidare. Hade hoppats på att få se Artemis på vattnet, men det lär dröja en vecka till. Vem vet.

      Jag orkade inte ens ta kontakt med dem, efter en helt intetsägande intervju med Paul Cayard i februari och genomgående kass kommunikation. Mango är inte heller kvar, så oddsen att få veta något intressant var ju relativt små. Här är senaste uppdateringen http://www.youtube.com/watch?v=TP2_CWQ7uJQ (“alla jobbar hårt – vi får se – det är lite synd om oss”)

      Min gissning är att man kommer att få bäst info från de officiella sändningarna från racen, där man ofta tar in de andra teamen för att analysera båtarna. Låt oss hjälpas åt…

      Reply

      • fills
        Jul 19, 2013 @ 09:30

        Grymt reportage Peter! Kul att få lite upplevelse från “dockside”. Förstår att du liksom många andra hade andra förväntningar på det här spektaklet.. Det känns som att alla sponsorer och eventorganisationen har pumpat upp ett stort luftslott med en stor punktering. Artemis är chanslösa. Luna Rossa likaså. Jag hoppas att ETNZ vinner och att cupen går tillbaka till Auckland.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 19, 2013 @ 16:56

        Jag tycker inte man skall ta ut någonting i förskott. Visst har man haft en trög start, men själva America’s Cup kan bli grym.

        Dessutom så har vi ju Youth America’s Cup som är något av det bästa som hänt vår sport på mycket länge.

        Reply

  7. Peter Gustafsson
    Jul 19, 2013 @ 02:26

    Senaste siffrorna från ETNZ:

    Emirates Team New Zealand has been the class act of the Louis Vuitton Cup, the America’s Cup Challenger Series, and today the Kiwis set a new top speed for the AC72s while getting one point closer to a free pass into the final round.

    Shortly after starting, skipper Dean Barker and the Kiwi crew recorded a top speed of 44.15 knots – 50.8 mph/81.7 kph/74.5 feet per second – on the first reach leg. The windspeed on the leg peaked at 15.8 knots. The team’s previous record was 43.26 knots, set on July 9 in slightly stronger winds.

    “By far this is the coolest, most fun boat I’ve ever sailed on, there’s no doubt about that,” said Emirates Team New Zealand wing trimmer Glenn Ashby, who watched today’s race from the chase boat.

    “Doing 40-plus knots reaching and downwind and low-to-mid 20 knots upwind, there’s no other boat as a sailor that you’d ever wish to sail on at that moment. The boats are getting faster and faster. Every month, we’re getting quicker. If we had another six or eight months of development we’d probably get another 3 to 4 knots quicker. The feeling sailing downwind is surreal, covering ground that quickly,” Ashby said.

    Emirates Team New Zealand notched its fifth point of the series in five starts, four of which have been unopposed, yet the team has remained focused on the racecourse.

    “It’s good to keep mixing it up, good to have the pressure of time lines and race starts to make sure our reliability is there,” said Adam Beashel. “Beasho” has been the bowman through the first few races but today moved back to wing trim, giving Ashby a break.

    “Practicing maneuvers is invaluable,” said Beashel. “There’ll be a lot of that in the business end of the deal (the America’s Cup Final), so our maneuvers have to be up to scratch.”

    Before Emirates Team New Zealand raced, defender ORACLE TEAM USA had exclusive use of the racecourse for 45 minutes. ORACLE TEAM USA had its two AC72s out, with skipper Jimmy Spithill and afterguard member Ben Ainslie at the helms.

    “We managed to get a good hour on the racecourse. It was valuable time before the challengers started racing in the afternoon. We had a few races, good training,” said Kyle Langford, ORACLE TEAM USA wing trimmer. “The AC72s are awesome to sail, nothing compares. They’re one-of-a-kind, pushing the limits of what boats and sailing can do.”

    About today’s race:

    Emirates Team New Zealand sailed the five-leg America’s Cup course
    Course length: 9.32 nautical miles
    Elapsed time: 23 minutes, 1 second
    Total distance sailed: 10.97 nautical miles
    Average speed: 28.1 knots (32 mph)
    Top speed: 44.15 knots (50.8 mph) on the first leg, a reach
    Wind speed: average 15.5 knots; peak gust 17.4 knots

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Jul 19, 2013 @ 18:15

      Förlåt att jag är lite tråkig, MEN det är snabbast mellan märkena som räknas. Det är ju bara att lova så sätter man ett fartrekord (så länge svärden och båten håller)….. självklart man är impad av farten, häftigt. Jag älskar ju att segla fort…..

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jul 19, 2013 @ 07:13

    We can’t make this stuff up… nya protester för manipulerade foton och för att Luna Rossa inte dök upp på middag. Man hoppas ju på att de får någonting riktigt att göra snart.

    http://www.sailingscuttlebutt.com/2013/07/18/we-cant-make-this-stuff-up/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.