Hermanö Runt 2013
Det blev ett mycket omväxlande Hermanö Runt. Sol, regn, kuling, stiltje, massor av segelbyten och bra action. Alla bilder Allan Förberg om inte annat anges. Allan, som väl är mest känd från skota.se som var föregångare när det gällde att skildra segling på nätet. Nu skriver han bra artiklar om långsmala båtar. Kul att träffas på Käringön av alla ställen. Och tack för bilderna.
Vi valde att samlas på Käringön eftersom vi startade sist av alla båtar, strax efter 13:10. Vid vind över 7 m/s så skulle vi alltså segla den 21 distans långa banan med 7.4 knop i snitt.
Vinden hade ökat långsamt under förmiddagen, och när vi stack ut vid 11:30 så låg den stadigt på 10 meter med toppar på 12. Lite kryssträning på Käringöfjorden med full stor och hårdvindsfocken. Kändes sjysst. Sedan satte vi gennakern för att kolla att allt var rätt packat…
Och ganska direkt var det full gas nerför några sköna vågor. Stadigt 15 knop och en topp på 19. Nice!
Sedan in i startområdet för att kolla in startrakan. Länge trodde vi på full stor, men när fronten slog till så var det bara att ta ett rev. Foto: Filip Erenstedt som har massor av foton från starten här.
De flesta båtarna kom iväg ok, med lite varierande segelsättning och förmåga att hantera den ökande vinden. När vi startade så kom det stadiga 13 m/s och upp till 16 i några tryckare (har en spik på 20). Hanterbart, med mycket svårt att se någonting på grund av kraftigt regn. Sedan kom det åska också, och i kombination med en tajt kryss ut mellan öarna så blev det hyfast dramatiskt.
Vi hade i alla fall bra speed och hämtade in bra på båtarna framför, IMX-40 Gertrud, Xp-Blues och Finn Flyer 36 Zlatan som vi skulle få jaga hela varvet. Tyvärr dojade det ut ganska rejält precis före rundning och vi fastnade i gammal sjö. Här tappade vi en del av det vi hade tagit in. Men vi hann i alla fall byta till den stora gennakern som kom upp snabbt när vi svängde norrut.
Sjysst undanvind där vi kunde börja plocka båtar. Jaktstart är kul, men det kräver lite tänk om man skall segla om +60 båtar på en bana som i stort sett bara innehåller sträckbogar :-)
Två olika koncept. R-båt och CB-66. Bojen vid Oxskär hade drivit iväg cikla 500 meter mot nordost vilket gjorde det lite trixigt att hitta rätt vinklar “bakom” ön.
J/70 samlade egen klass.
Här kommer hela fältet på väg mot Hermanö Ränna. Det måste vara en syn för intet ont anande semesterfirare.
Gertrund före Manix2 på väg in i rännan. Båda seglade stabilt men vi lyckades trots plattläns knappa in en del.
Zlatan hade stjärnspäckad besättning med Johnie Berntsson på trim. Vi såg ju båten på Martsrand Big Boat första gången, och nu har de fått upp farten. Blev tvåa i stora klassen sekunder före oss. Snyggt seglat.
Tricket att segla “wing-on-wing” med gennakern funkar (överraskande) bra när man skall plattlänsa i smala sund och inte kan skära. Vi körde ofta så på J/109, men med stora gennakers så kan det bli lite väl häftigt ibland.
Trångt om utrymmet. Men alla tar hänsyn och det fungerar förvånansvärt bra.
Och här kommer vi. Jagandes. Vid gullholmen kändes det helt ok med kontakt med båtarna framför. Vi valde medium-focken för kryssen i havet men insåg ganska snabbt att 5 m/s och gammal sjö krävde lättfocken. Då hade vi redan tappat vårt spår mot båtarna som sträckte i lovart. Gartrud rann också iväg på ren fart. Vo såg redan på träningen i våras att de har bra edge i lättare vind och gammal sjö, när vi saknar power.
Vinden hade bnu vridit förbi S till SSW och flera båtar sträckte till märket som flutit iväg norrut. Det låg nästan 1.5 distans längre norrut än förväntat. Accenten Oscar som var först i fältet hade förseglat sig och fick sätta spinn för att segla tillbaka till märket när de fick syn på det. Frågan är hur man kan förankra märken här ute, eller om man bara skall köra längs Hermanö. I år hade det gett en sjysst kryss i stället för två sträckbogar.
I samband med rundningen så plockade vi First 35 Kwanza som alltid är bra, sedan Blues och Zlatan. Nu kändes det bra. Om det inte hade varit för Gertrud som var försvunnen tillsammans med Omega 30 Lova som var hela havet före resten av de mindre båtarna. Jaja, bara att segla fort eftersom det skulle bli omräkning av tiderna. Sjysst (men alldeels för kort) läns österut efter Måseskär innan vi bytte till code för en sista spurt upp till Käringön.
Gertrud tog line-honours men Lova knep totalen eftersom det blev omräkning. Vi var trea i mål me
Hejaklack.
Prisutdelning. Prisbordet byggt av ölkartonger och ett optimist-centerbord. Jag gillar den spontana och lättsamma inramningen av Hermanö Runt, mycket tack vare Hans Abrahamsson som är eldsjälen som får det att fungera.
Stort tack till Hans och gänget bakom racet. Det enda som är tråkigt är hamnplatserna på Käringön, som bara blir svårare för varje år. Att inte kunna få en vettig plats vare sig innan eller efter race känns lite tråkigt och förtar en del av stämningen. Men det finns väl ingen enkel lösning…
Hans Johansson
Aug 4, 2013 @ 23:40
Hamnplats problemet – Orust kommun borde byta ut hamnvakten på Käringön mot tjejen i Mollösund. Grym tjej med rätt attityd och vilja att se till så att alla får plats, svårare är det inte.
dan
Aug 5, 2013 @ 19:55
du har rätt Hans byt ut han fort!!!!
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 00:19
Sten Haeger borde borde uteslutas från denna tävling fom i år. Denne man har på eget initiativ beslagtagit vår båtplats som vi hyr av kommunen. Att denne man är helt utan sjövett är uppenbart då han förankrar sin båt “Xwanca” på vår plats, utan lov från vare sig oss eller hamnkapten dagen före tävlingen och återkommer ej förrän dagen efter. Att vi hade kontakt med både Sten resp hans fru hjälpte föga, ingen var intresserad av att flytta båten så vi fick tillgång till vår båtplats. Besättningsmän var på plats men visade intet intresse. Det ingår dessutom i GKSS:s stadgar, som Sten företräder, att alla medlemmar ska värna om “allas båtliv” mm. Att denne man Sten Häger fullständigt struntar i detta är fullständigt uppenbart. Förutsätter att tävlingsledningen vidtar starka åtgärder för att Sten ej medverkar i fler seglingar då han uppenbart ej respekterar allmänna regler och lagar i detta land. Skulle så inte bli fallet ämnar jag gå vidare.
Låt Härmanö runt leva! – men ta bort dåliga sjömän!
Pelle Pedersen
Aug 5, 2013 @ 08:15
För står din upprördhet Kent, men vad har detta med Blur att göra?
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 08:27
Det ska jag nog svara Dig på när BLURR talar om vad hamnkaptenen på Käringön och Orust Kommun har med BLURR att göra som angrips offentligt på nätet i den första kommentaren?
Pelle Pedersen
Aug 5, 2013 @ 08:43
Nu är jag med Kent; tänkte inte på den kopplingen. Ursäkta mig.
Joakim Axelsson
Aug 5, 2013 @ 08:42
Grattis Casper med besättning!
Spik på Tjörn i i år då. Klassen har ju vunnits några gånger.
Paul Cayard
Aug 5, 2013 @ 12:43
Men Kent, du måste vara lite kreativ. Av din beskrivning att döma har du haft en hyresgäst i 2:a hand och som innehavare av 1:a handskontraktet får du väl debitera din hyresgäst en skälig hyra. Lagen om tillgång och efterfrågan styr priset ;)
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 12:49
Jag har hyrt båtplatsen av Orust kommun till 100%. Har kontrakt på detta. Jag har inte rätt att hyra ut denna båtplats som ägs av Orust Kommun, det står inskrivet i paragraferna. Jag begår inga lag eller kontraktsbrott men det kanske tävlingsseglare och BLURR vänner sysslar med?
Z
Aug 5, 2013 @ 14:23
Blurr-gubbar hela bunten.
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 21:06
Vem är denna fega och anonyma parasit? måhända en 08 eller 99;a ? Vill gärna ha en fair dialog!
Mvh/Kent Falck
08a
Aug 5, 2013 @ 21:17
Och du tror att du får en “fair dialog” om du slänger ur dig tillmälen och förolämpningar till höger och vänster?!
Lätt att vara kaxig bakom tangentbordet, men lycka till du…
Peter Gustafsson
Aug 5, 2013 @ 21:17
Kent. Tagga ner ett snäpp!
Du har fått fram dina synpunkter och det finns ingen anledning att systematiskt förolämpa alla som läser bloggen :-)
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 23:37
Jag bjuder upp till dans dans! Vem vill vara med?
Hur ska man reagera på identitet “Z”…det var min input!
Söker inte konflikt utan vill mötas för en dialog!!!
Var ska vi träffas?
Att jag systematiskt förolämpar är ej sanning, se tidgare bloggar…kom igen – facts, facts, facts nothing else is worth considering…
Peter Gustafsson
Aug 5, 2013 @ 23:58
Vi behöver inte den sortens dans ;-)
Du får lösa dina båtplatsproblem någon annanstans än på min blogg!!! Jag kände lite sympati då du först beklagade dig, men när du kallar min läsare (som du inte har en aning om vem det är) för “feg parasit” så har du förlorat all respekt. Sorry.
Vi har över 70.000 inlägg här, och jag har aldrig behövt stänga av en användare. Men nu är det mycket nära.
Kent Falck
Aug 6, 2013 @ 00:42
Vilka regler har du bestämt för bloggen?
Jag garanterar dig att följa dina stadgar
Mvh/Kent Falck
johanssonkentr@hotamail.com
kjohan95@volvocars.com
Örnekullevägen 6
47495 Hälleviksstrand
Home: 0304-52801
Mobile: 0733-331285
Position GPS:
Longitud:N58°09,0
Latitud:E11°25,0
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 23:56
sten häger är en 08:a eller 99:a, baserat på hans agewrande att ta privata båtplatser i beslaqg – ungefär som invaliditetsparkeringar – därav mina förutfattade meningar om sten häger!. Ni får gärna tillrättavisa mig och anse att sten häger är ett undantag!!!
sten hager är 08:a resp 99:s för mig /oss i Hälleviksstrand och kommer alltid så förbli i hamnen med det agerandet!!!
Kent Falck
Aug 6, 2013 @ 01:30
Vem är du?
Vad vill Du?
Vad tycker Du?
Ja, alla som skriver här är i nån form blurr gubbar…förstår ej vad Du/Ni menar…
Tyvärr blev jag anklagad av bloggchefen att jag uttryckte mig på ett icke tillåtet sätt – ursäkta mig! Vill absolut ha fortsatt dialog med Dig om Du så önskar!
Kent Falck
Peter Gustafsson
Aug 6, 2013 @ 07:24
Kent,
om du beter dig på samma sätt som när du är på din lokala restaurang eller i ICA-nutiken så kommer det att bli jättebra. Inte så svårt.
När när man tänker efter så kallar man inte någon man träffar för “feg och anonym parasit”. Eller ber främlingar om att träffas utanför för en dialog om något som någon annan gjorde i helgen. Man delar heller inte ut lappar med namn och telefon till alla man träffar och begär att få veta vem dom är, vad de vill eller vad de tycker…
Skulle man agera så här en helt vanlig måndag i Hällevikkstrand, så skulle nog många tycka att man var lite konstig. På samma sätt funkar det här och på andra sociala medier. Enkelt.
Kent Falck
Aug 6, 2013 @ 10:17
OK Peter, ber Dig om ursäkt samt alla De av Dina 15000 bloggare av denna sida som kan ha tagit illa upp, alla utom sten häger.
Jag blir bara så j…a f…….d när ideellt arbete läggs ner av både tävlingsledning, hamnvärdar och övriga funktionärer, och någon av De tävlande beter sig som om de aldrig har sett en båt förr. Jag har själv bidragit till HKSS som förening men tvivlar just nu på den fortsättningen.
Hamnkapten hade i samråd med tävlingsledning ordnat GRATIS båtplatser åt de tävlande, men 10min var för långt att gå verkar det som.
Den tävlande seglade i GKSS:s namn och drar en skam över denna fina förening och dess stadgar.
Vad anser Du Peter om detta?
Och vad är BLUR:s åsikt om hur få bort dessa människor som ej kan uppföra sig?
ps. jag är en stor vän av idrott – segling – båtliv – Härmanö Runt.
Därför reagerar jag tyvärr så kraftigt när någon motarbetar dessa goda krafter och ideer, oftast på ideell basis
Mvh/Kent Falck
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 23:50
Varför ska jag hyra ut?
Jag/vi har ju hyrt platsen för att ha vår egen båt där. Att efter 2 till 3 veckors båtsemester komma hem till sin hyrda båtplats av Orust Kommun, finna att nån inkräktare tagit båtplatsen i anspråk – nyttjat våra tampar – ingen sjöman ombord – ingen kontaktidentitet nämnd på båten – anmäld i seglingstävling i GKSS;s namn – ej intresserad att flytta båten efter dialog via telefon – anländer ca 18timmar senare – …
Detta accepterar inte jag! – säg emot mig om Ni har annan åsikt!
/Kent Falck
Marcus
Aug 5, 2013 @ 12:49
Jag håller helt med dig Kent vad gäller att ta någon annans plats, inte alls bra gjort.
Men åter till hamnen på käringön,det är alltid fullt… Ok det är en populär hamn etc men vem har bestämt att man inte får ligga mer än 2 till 3 båtar i bredd eller i akter på båtar på den yttre bryggan? Vill inte käringöns restauranger mm ha gäster?
Kent Falck
Aug 5, 2013 @ 12:51
Den frågan får du ställa till nån annan som vet nåt om Käringön. . Jag har ingen närvaro eller kontakt med Käringön. Har däremot båtplats på annan ort som jag har kontrakt på med Orust kommun.
Fabian
Aug 5, 2013 @ 14:34
Kan bara instämma ang Käringön, båten jag seglade på låg över natten till tävlingsdagen. En liten motorbåt läggs på plats med en stor reserverat skylt under tävlingen, när vi kommer i hamn efter race är denna båt ute och körs av två slynglar på order av hamnvakten så att en mördarsnigel kunde ta denna plats, ett lagvidrigt tilltag. /Slutgnällt.
jol
Aug 5, 2013 @ 15:13
Hamnkapten på Käringön är en av de bättre, har man svårt för personer med autoritet blir man säkert irriterad. Anledningen till max 3 båtar i bredd har med säkerhet att göra. 2 personer dog vid Käringön i en båtbrand för 5 år sedan och det är av den anledningen hamnen snabbt ska kunna tömmas med max 3 båt i bredd.
Att det är dåligt med plats innan start får alla leva med, starten är väl i Hällevikstrand där det finns en ny hamn att lägga till vid http://www.hyc.is inför start.
Nästa år ska en resturang öppnas i den hamnen.
Hamnen på Käringön har begränsat med platser och tävlingsledningen borde samverka bättre med hamnkapten och bättre märka upp reserverade platser efter målgång.
Claes Redin
Aug 5, 2013 @ 23:23
Misstänker att beslutet om max 3 båtar i bredd inte är hamnkaptens eget påhitt. Undrar dock lite varför det fungerar utmärkt i Danmark och de flesta andra ställen, men inte Kärringön. Är andra hamnar helt ansvarslösa? På Samsö där jag nyss låg stuvade hamnkaptenen med gott humör men tydligt och bestämt om så att båtarna låg bra 9 i bredd.
Peter K
Aug 6, 2013 @ 10:13
Antar att den tragiska olyckan som skedde på Kärringön används som “anledning”/ “svepskäl” av någon klåfingrig byråkrat. Den båten som då brann låg på en privat brygga och inte i gästhamnen.
Båtbränder i hamnar är extremt ovanliga och varför det skulle gå fortare att släppa loss en brinnande båt i Smögen, Samsö, Fjällbacka eller andra hamnar än på Kärringön är en gåta…
Kent Falck, Sten Häger har utnyttjat din båtplats när du inte gjorde det. Problemet var att när du kom fanns de inte där för att flytta på sin båt. Men allvarligt talat..Vad är det att bli så upprörd över?? Fanns det ingen annan plats du kunde lägga dig sålänge? Fanns det ingen hamnkapten som kunde ombesörjt att din båt hamnade på rätt plats när väl kappseglingen börjat?
Vi har alla båtplatser någonstans till våra båtar och de flesta av oss har nog någon gång kommit och funnit att någon annan legat där – men inte går jorden under för det? Inte dör det fler barn i Afrika för det? Inte ökar fattigdomen och utanförskapet i Sverige för det?
Säger inte att det är rätt att “låna” någon annans plats men var inte så bitter. Njut av det faktum att du är lyckligt lottad som HAR en båtplats på en av Världens vackraste platser. Njut av sommaren. Livet är för kort för att hänga upp sig på småsaker..;-)
Kram på dig Kent!
Peter Källström
99
Aug 6, 2013 @ 10:46
Hade det varit min plats skulle jag flyttat båten till något annat ställe. Skulle inte brytt mig om att försöka kontakta ägaren
Z
Aug 6, 2013 @ 11:13
Trams,
lånar man en plats och ägaren till platsen ber en flytta sin båt gör man det.
Kent Falck
Aug 6, 2013 @ 12:19
Kram på Dig själv, men nej tack!
Jag har skänkt seglarbojar/rundningsmärken till HKSS som arrangerar Härmanö Runt. Det kan ha varit dom som användes under Härmanö Runt 2013. Det kommer aldrig ske igen – jag lovar!
Kent Falck
Aug 6, 2013 @ 12:44
Hej igen Peter Källström.
Ett förtydligande från min sida:
-Kram på Dig själv, men nej tack! Jag är redan gift med en kvinna!
Mvh/Kent o Monica Falck
Krister
Aug 6, 2013 @ 22:09
Like !!
Per
Aug 5, 2013 @ 16:02
Förlåt en fråga från en novis: Men vad innebär “wing-on-wing”? Är det vad vi vanliga seglare brukar kalla för att segla med “saxade segel” och att enda skillnaden är huruvida man har en genua vs gennaker.
Peter Gustafsson
Aug 5, 2013 @ 16:15
Ja, “saxade segel” är nog den korrekta benämningen på svenska. Och det finns väl ingen skillnad i att göra det med en gennaker (mer än att den kan bli ganska oregerlig i vissa lägen).