Skip to content

8 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Aug 4, 2013 @ 23:38

    Reply

  2. Mattias
    Aug 5, 2013 @ 09:01

    Varför är centerbordens nedre del vinklade så mycket? Med tanke på att båten trots allt kränger en del när den är på ett skrov så hade jag vid en först anblick gissat att vinkeln skulle vara större än 90 grader för att få lyftkraften riktad rakt uppåt när båten lutar, och inte som nu, mindre än 90 grader. Hur funkar det?

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 5, 2013 @ 12:13

      Tror att man får auto justering av gångläget när en del av foil kommer upp ur vattnet och en del stannar kvar nere. Ju fortare ju mer kommer upp över ytan utan att tappa lyftet. Vad säger typ Kåre?

      Reply

      • Kåre
        Aug 5, 2013 @ 16:16

        Ditt antagande är helt korrekt. Egentligen skulle man vilja ha “vingen” vinklad neråt men eftersom AC72 regeln säger att ingen del av lovart’s foil får sticka ner mer än 500 mm under skrovet så har man fått vinkla vingen uppåt istället. Detta genererar ganska mycket mer motstånd än att ha vingen horisontellt men eftersom man INTE får reglera vingen på rodret under segling så har man valt denna lösning för att få en stabilare gång.

        Reply

        • gurra
          Aug 6, 2013 @ 15:28

          Roder foilen fungerar som sensor för vattenytans nivå (flyghöjd) korrekt ?

          Reply

  3. Erik Wik
    Aug 5, 2013 @ 14:37

    Vem har knåpat ihop den nya båten? Juan K eller försvann han ur bilden efter första båten?

    Reply

    • jol
      Aug 5, 2013 @ 15:00

      Juan K m.fl. är fortfarande med som designers enligt hemsidan men man undrar var erfarenhet och kunskap kring foil hämtats. Känner inte till att team Juan K byggt foilande farkoster tidigare. En del erfarenhet kan man fått från den korta tid man seglat AC45. De 4 AC72 båtar som byggts har snarlika foils, undrar om man inte sneglat på varandra och tagit den säkra vägen att få det funka, det viktiga är att koma upp och foila.
      Tror vingen påverkar mer än foilsen och denna skilljer sig mer mellan teamen.
      Oracle och ETNZ ser snabba ut men Artemis kan överraska.

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Aug 6, 2013 @ 20:29

        Det är fart mellan märkena som gäller…….lågt och snabbt, för det är ju på slören man kan skapa försprång. Självklart så är kryssen också viktig men där är ju fartskilnaden mindre mot märket. Rätta mig någon eller har jag tolkat rätt. Påminner mkt om isjakten.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.