Related Posts
Bilfritt i Nynäshamn
Att inte Hyundai skulle vara med längre hade vi koll på, men nu verkar även ersättaren J-bil ha klivit av. Någon med insyn? Pressrelease angående J-bil Cup f.d.Hyundai Cup Då våra huvudsponsorer, av olika orsaker, dragit sig ur evenemanget har nu Nynäshamns Segelsällskaps Tävlingskommitté beslutat att genomföra segeltävlingen i egen regi. Detta innebär att det […]
Regelfråga: jaktstart & motor?
I tråden om styrning, dök det upp en filmsekvens där Pro4U körde motor fram till linjen. VIDEO Normalt brukar jag tänka att det är 4 minuter… I KSR står det “en båt kappseglar från sin förberedelsesignal”. Så regel 42 börjar normalt gälla 4 minuter före start – och motoren skall antingen stängas av eller vara […]
37 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Mar 26, 2014 @ 13:57
42 båtar är redan anmälda till seglarfesten Hyundai Cup 2014, allt tyder på att samtliga 150 platser kommer att ta slut. Förutom bästa båt som vinner “bilen” kommer även priser att delas ut till Bästa Shorthand båt, Bästa Classic Båt, Bästa tjejbåt, Bästa flerskrovsbåt, Bästa HSB Båt, Bästa Restate båt och ytterligare två klasser är på väg in. För de som anmäler sig innan den 31 mars utgår en rabatt om 100kr. Mer info här: http://hyundaicup.se
Jul 5, 2014 @ 11:21
114 båtar är nu anmälda till Hyundai Cup http://hyundaicup.se/anmalda/ alltså hög tid för alla som vill vara med och uppleva seglarfesten i Nynäshamn att anmäla sig nu, vid 150 båtar är det fullt. Bland de senaste båtarna som anmält sig är fyra st J70, kan HC 2014 bli det race som samlar flest J70 i Sverige i år?
Jul 10, 2014 @ 11:56
Ännu en J70 anmäld, totalt fem stycken av fältet som just nu består av 127 båtar, alltså endast 23 platser kvar sen är det fullt! http://hyundaicup.se/anmalda/
Jul 14, 2014 @ 23:55
Nu endast 15 platser kvar så här kommer den sista påminnelsen ;) om att anmäla er om ni vill vara med och uppleva seglarfesten i Nynäshamn den 30 augusti: http://hyundaicup.se/signup/
Jul 15, 2014 @ 23:05
Uppdatering, Hyundai Cup och Nynäshamn har kommit överens om att utöka antalet hamnplatser till 200. I skrivande stund finns det då 56 platser kvar.
Jul 16, 2014 @ 12:27
Anmäld! Kul om det närmar sig 200 båtar, wow!! :-)
Jul 30, 2014 @ 11:55
Liten uppdatering gällande anmälningsläget för Hyundai Cup. Med 30 dagar kvar till start är det 163 båtar anmälda, det innebär att det är 37 platser kvar, vad tror ni, kan det bli 200 båtar i år och vilka fler race har lockat 200 båtar eller fler i år?
Jul 30, 2014 @ 23:57
Johan jättekul med så mycket “nya båtar” i år. Blir det samma typ “korta kors/tvärs” banor som tidigare, eller blir det längre ben på Mysingen typ runt öar?
Jul 31, 2014 @ 09:51
Stefan så vitt jag vet så blir det samma bana som tidigare med korta tvärs banor. Superkul med alla nya båtar, nu planeras det för fullt för tillfartsracen. Förra året lockade tillfartsracet norrifrån en hel del båtar, medan tillfartsracet söderifrån endast lockade en båt. Kul om det kunde bli ännu fler båtar i år från båda hållen. Tillfartsracen äger rum på fredagen med start kring 15.00.
Aug 8, 2014 @ 12:15
Nu endast 25 platser kvar, sen är det fullt. http://hyundaicup.se/anmalda/
Aug 17, 2014 @ 16:17
Nu endast 10 platser kvar till Hyundai Cup 2014, se hela listan med alla anmälda båtar så här långt: http://hyundaicup.se/anmalda/
Aug 17, 2014 @ 19:09
Ett antal båtar står av någon anledning två gånger i listan så lite fler platser finns kvar ;-)
Ser fram emot racet och hoppas på 10 m/s.
Aug 18, 2014 @ 12:02
Stefan det stämmer, finns ett fåtal dubletter, dessa ska självfallet bort, dock vill jag verkligen uppmana alla som vill segla Hyundai Cup 2014 att anmäla sig nu, håller anmälningstakten i sig är alla platser vara upptagna inom kort, 5 nya anmälningar bara det senaste dygnet.
Aug 18, 2014 @ 12:33
Grymt, ser fram emot att vara med för andra året i rad.
Aug 21, 2014 @ 07:31
199 båtar anmälda, dock några dubletter så det finns fler platser kvar än vad som står på hemsidan. Men vänta inte med din anmälan för snart är även dom platserna slut.
Aug 21, 2014 @ 17:30
Nu har alla dubletter plockats bort, i skrivande stund 5 platser kvar sen är det fullt.
Aug 31, 2014 @ 05:25
Vinnare av Hyundai Cup bilen 2014: Javelina i en Norlin designad “Four”: http://www4.idrottonline.se/NynashamnsSS/Kappsegling-Sailracing/RegattorRaces/ResultatHyundaiCup2014/
Resultatlistan:
http://www4.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_594509/cf_57129/Hyundaicup_2014_resultat_enskrov.PDF
Några racerapporter/kommentarer ?
Aug 31, 2014 @ 09:49
Synd att NSS inte orkar skriva ut vilka som är DNS/DNC och DNF. Nu ser det ut som det är 140 båtar som startat vilket är exakt samma som förra året?
Aug 31, 2014 @ 10:18
194 startande enl. snacket på bryggan. Resultatlistan är det ngt knas med. Vindile gick exvis i mål runt 100 plats men saknar tid.
Aug 31, 2014 @ 10:25
:-)
Det är väl tradition att resultatlistan aldrig skall stämma på det här racet?
Aug 31, 2014 @ 11:03
Låter förresten som man fuckat upp maxtid/banförkortning? Förvirring verkar vara temat för söndagarna efter Hyundai Cup.
http://www.tangosailing.nu/2014/08/30/%E2%80%A2-javelina-forst-i-mal-pa-hc/
2010 gick bilen till en båt som fuskade, 2011 hade man räknat fel, så fel båt åkte hem med bilen (man skakade fram ytterligare en bil till rätt segrare), 2012 & 2013 har resultatlistan först bara funnits som foton från anslagstavlan och förra året var det andra båtar i resultatlistan jämfört med deltagarlistan.
Kör man en av Sveriges största kappseglingar så måste man väl kunna prestera en resultatlista som stämmer?
Känns som en hyfsat central del av en kappsegling?
Aug 31, 2014 @ 15:51
Ja det är märkligt att man har så svårt för den lilla “detaljen”. Återupprepade gånger! Man gör ju så mycket annat rätt. Man drar dit deltagare i massor. Vi hade skitkul, fantastiska seglingsvatten, utmanande förhållanden, grymt tighta rundning, massvis med folk i land osv. Nu blåste vi två Spinnare och platsen för egen del spelar väl inte så stor roll men arret i stort, helhetsintrycket lider ju helt klart av detta!
Vi fick info om banförkortning av en funktionärsbåt som ropade att punkt 9 till 11 utgick. Många runt om verkade dock missat det och slog åt fel håll. Mycket pekande och viftande på däck på en 362 bla… vi förstod nog inte riktigt heller nya banan + infon från skepparmötet att någon förkortning EJ skulle ske. Följde strömmen av båtar framför och tänkte att det borde väl inte bli helt fel… Vi finns med i resultatlistan så funkade tydligen för oss. Fast vissa omkring oss fick typ Vindile saknar än så länge tid.
Aug 31, 2014 @ 23:10
Peter du glömde 2012 då man istället för som i år förlängde maxtiden istället, lite sådär lagom flexibelt på slutet. Det är kanske ok med lite flexibilitet av arrangören i såna här race. Stora grejen kanske är att det är festligt med mycket båtar o härlig partystämning?
Det verkar i alla fall rätt seriöst på nåt sätt men ändå inte.
SK
Aug 31, 2014 @ 23:14
Jag ser inte riktigt konflikten i att ha en skarp tävlingsledning (som kan vara tydlig på skepparmötet, ge alla en fair segling och printa en korrekt resultatlista ett par timmar efter målgång) och ha ett sjuhelsickes kalas?
Min erfarenhet är att det blir roligare när alla känner att man är med på vad som händer och att det blir någorlunda rättvist. Det blir liksom inte bättre av att ingen vet hur fan det gick egentligen :-)
Aug 31, 2014 @ 12:15
Helgen innan HC seglas Arkö Runt med start o mål i Oxelösund. Det är en fast enkel triangelformad bana på 30M som kan avkortas. HC drar dock 3 gånger fler deltagare? Beror det bara på bilen som 1:a pris? Det kan väl knappast bero på onödigt tillkrånglade banor, jippobetonad jaktstart och arrangörsmissarna?
Var nog rätt att välja kvartersfesten hemma i år..
Stort grattis dock till Granseglargänget fam. Gustavsson i lilla Fore till storsegern.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Aug 31, 2014 @ 22:37
Ny lista publicerad. Dock är det en del fel fortfarande. En X34 i flerskrovsklassen bland annat. Dehler 29 Citrus på två ställen. Finns säkert mer….
Aug 31, 2014 @ 22:59
Hmm? X-34…. Var det inte HallbergRassy som hade “dubbelskrov” :-)
SK
Sep 1, 2014 @ 19:00
Nu finns en ny variant på resultatlistor där man också ser DNS/DNF. Kan det verkligen stämma att inte en enda anmäld båt stannade hemma utan alla 192 anmälda passerade startlinjen?
http://www4edit.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_594744/cf_57129/Hyundaicup_2014_resultat_enskrov_ver140901.PDF
http://www4edit.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_594745/cf_57129/Hyundaicup_2014_resultat_flerskrov_ver140901.PDF
Sep 1, 2014 @ 19:51
Kom inte och sig att det inte är långsamma båtar som gäller i SRS. ;-)
Sep 2, 2014 @ 06:47
Nej, det stämmer inte…. Det var flera av dessa som inte var på plats. Dessutom finns Dehler 29 Citrus med både i resultatlistan och som DNF….
Sep 1, 2014 @ 20:31
Ibland är det nog snabba båtar som gäller i srs, ibland halvsnabba och ibland långsamma.
Oavsett båt lär du inte prestera bra resultat om du pekar den spetsiga delen åt fel håll för ofta.
Men om alla båtar ligger Helt still så är det klart roligare att vara lågsrsaren.
Sep 1, 2014 @ 22:27
Ang lånsam, medel eller snabb båt. Håkan Forslund sa någrot bra på RunmaröRunt skepparmötet. Kommer inte ihåg exakt men en forkortad variant…”Man kan dela upp i olika klasser men vi har valt att låta alla köra i samma klass. För det är ju ändå dom bästa seglarna som vinner”
Sep 2, 2014 @ 10:49
Från en som deltog på HC – tävlingsledning tvingades nog inse fakta och visade på en flexibilitet som krävs då vädret ställer till det för oss dödliga. Avkortningen skedde vid en av rundningarna, så informationen kom förhoppningsvis till alla som seglade banan. Jag lider samtidigt med alla dem som utgick under stiltjetiden. Men – det mycket reella alternativet för tävlingsledningen att alla tävlande skulle få en DNF och racet ogiltigförklaras, tycker i alla fall jag vore sämre. Sedan finns det säkert saker att förbättra i ett redan lyckosamt koncept, men det är ju så för alla verksamheter.
Så dra in taggen och släppa trash-talket. HC har ju visat sig vara en populär och starkt växande tävling. Varför inte bara komma dit och uppleva vad som gör den till det istället.
Sep 2, 2014 @ 13:53
Håller med dig Rickard. Jättebra segling och arrangemang. Man förstår dem att man vill få till allt till kvällen. vi hade jätteroligt på banan, på kvällen och även på hemresan, dock lite trötta.
Sep 2, 2014 @ 20:28
Vi hade också en toppendag både på banan och på kvällen! Synd för dem som startade motorn och arrangören borde givetvis varit förberedd på detta. Alternativet att ingen skulle gå i mål hade tagit död på tillställningen fullständigt. Vi kommer definitivt tillbaka nästa år.
Sep 2, 2014 @ 13:29
Var med om ett liknande scenario på Hermanö Runt för många år sen. En tävlingsledning som inte alls var förberedd på alternativet att vinden kunde dö ut. Tänker man efter i förväg, så är det enkelt att gardera sig. Man gör misstaget en gång. Då har orutin övergått i rutin. Hur det gick på Hermanö Runt? En båt – IMX40 – kom in före 18.00. Sen åkte en arrangörsbåt baklänges i banan och prickade av hur båtarna låg. Det var ju jaktstart och placeringen i racet blev som man låg till. Vi hade lämnat banan för att gå på krabbfest vid 17 när vi räknade att vi måste har snittfarten 16 knop för att hinna in. Det fixar man inte med en Aphrodite 22. Och arrangören blev av med alla priser med inpräglad text!
Mar 7, 2015 @ 19:11
Dålig kamera dålig regi och ännu sämre kommentator