Kappseglingsdeltagare 2013
It’s that time of year again. Alla de stora racen är genomförda och jag har kollat in hur många som varit med. Antalet är de som de facto kom till start (alltså rensat för DNS och DNC). Totalt har jag nästan 40 race över 13 år i mitt kalkylark, men här är de som lockat fler än 50 båtar:
Skall vi börja med det som inte är så bra? Færdern fortsätter att tappa. Det har ju blivit krångligare att kappsegla i Norge med licenser och olika förändringar i respitrystemet. Nu senast till NorRating. Så sällankappseglarna börjar nog bli lite luttrade. Men Hollændern håller ställningarna och flera andra race lockade mycket båtar – så det finns hopp.
I Sverige fortsätter Lidingö Runt att tappa. Ungefär 6.5% om året eller nästan 200 båtar de senaste 8 åren. Dags att ta tag i detta? Även Ornö Runt har tappat en del efter toppnoteringen 2010. Tjörn Runt däremot verkar ha vänt trenden, även om ökningen är liten. Efter årets succe så borde man kunna locka fler båtar nåste år.
Det som inte syns i tabellen är att flera större regattor ställdes in helt. Mest uppmärksammat var väl Marstrandsregattan som varit en klassisk segling på västkusten under många år.
Glädjande är att shorthandedracen fortsätter att gå bra (Bohusracet, W2S, Solo Challenge och Nordic Yachts Open). Mycket tack vare no-crew och en stark community i Stockholmsområdet.
Även ett antal nygamla race med bra socialt innehåll drar mycket folk (Hyundai Cup, Höstkroken och Marstrand Big Boat). Värt att notera är att mycket av denna tillväxt sker utanför de stora klubbarna, på mindre orter eller på privata/kommersiella initiativ.
Några andra bra spaningar eller slutsatser?
Oct 2, 2013 @ 10:08
Bra översikt som vanligt Peter. Jag håller inte helt koll på hur det går på seglingar över hela Norge men jag tror att den mycket sena våren i Østlandsområdet hade en negativ påverkan på antal startande båtar i exempelvis Helly Hansen Skagen Race och också Færdern. Det är möjligt att jag är lite optimist men jag tror inte att kappseglingsintresset över lag är fallande i Norge. Det är nog helt säkert så att licensgreppet blev för mycket, för några, men NORRating tror jag tvärt om har påverkat i positiv riktning.
“Sällankappseglarna” är framför allt inte så ändringsbenägna, så jag tror man borde försöka ändra så lite som möjligt, en stund framöver.
Oct 2, 2013 @ 13:48
Tror att sen vår och Licenskrånglet samt till viss del NORRating spelar in på nedgången av Faerder..
För egen del fick jag hålla på med en månads mailcorr med att få giltligt Mätbrev inför Faerder. Om jag inte hade haft ett giltligt NorLys brev sedan tidigare hade jag nog gett upp.
Detta plus att vi då inte visste vilken startgrupp/starttid vi hamnade i innan racet. Jag vet ej om jag fortfarande har fått ngt mätbrev.
Att ta en 40 fotare med 9 mans besättning från Göteborg till Oslo med mål i Horten är ju lite av NM i logistik. Hade vi inte varit så “vältränade ” på detta hade det inte blivit ngn start för det var för många osäkra parametrar.
För övrigt är Faerder en fantastisk Regatta en bland dom bästa, en riktigt fest med bra och utmanande segling.
Med Venlig Hilsen
Sture Smith
“Sjöglans”
Dehler 39SQ
Oct 2, 2013 @ 22:42
Sture:
Gå inn på http://www.seiling.org. Välj så Båtdata och sen sök Sjöglans. Då kommer ditt mätbrev upp. Det är et ogiltigt bevis då det inte är förnyad. Till Færder fikk alle SWE enbart rating för den ena regattan (gratis). Hade du registredratd nytt mätbrev i år hade du fått ett giltig mätbrev för hela sommaren helt gratis. (på enbart några timmar)
Statistiken medger att det är registrerad flera giltiga mätbrev i 2013 än i 2012. Också om man ser på Juni 2012 och juni 2013. Jag tror som Tom O att det är den otroligt sena våren som får bära skulden för Færdernedgången
Oct 3, 2013 @ 23:29
Jag har betalt och begärt förnyelse av mitt mätbrev för 2013. Men förstod senare att vi fick en engångsrating för Faerder.
Problemen har troligen (mitt egan antagande) även haft att göra med mkt att göra före Faerder samt ändringen från Norlys till Norrating.
Vi är ett antal båtar som med glädje kappseglar i Norge.
Oct 3, 2013 @ 08:25
jag tog ut NOR-mätbrev utan har haft NOLYS-mätbrev förr och det var en snabb och smidig hantering.
Oct 2, 2013 @ 10:19
En trend som jag tycker mig se är att det är allt färre helger under säsongen som är “acceptabla” att kappsegla på och arrangörerna vill naturligt ha sina race på de “bästa” helgerna (månadskiftet maj/juni, helgen efter midsommar, andra halvan av Augusti) vilket gör att det blir allt fler krockar i kalendern samtidigt som det blir många “tomma” helger.
Oct 2, 2013 @ 10:44
En annan sak som jag skulle vilja se statistik på är vädret. Jag tycker mig, högst ovetenskapligt, ha sett att om ett race har lite otur med dåligt väder ett par år i rad kan det knäcka deltagandet. Tex. hade tjörn runt omväxlande väldigt friskt och stiltje tre år i rad i samband med stora deltagartappet 2004-2005. Det danska Watski 2 Star är ett annat exempel…
Oct 2, 2013 @ 11:28
Expressklassen går mot strömmen och avslutar året med ökat deltagarantal.
http://www.regatta.nu/2013/10/express-seglandet-gar-mot-strommen/
Oct 2, 2013 @ 15:29
Nja. Expressen har gått från att vara Sveriges i särklass största entypsklass till att vara #6 efter Drake, 606, C55, IF & Neptunkryssare. Trenden på SM de senaste 4 åren är 56-36-30-26 båtar.
Så det krävs nog mer än en regatta för att kunna hävda att man “går mot strömmen” :-)
Framför allt på västkusten behöver man fundera på hur man får liv i klassen igen.
Oct 2, 2013 @ 22:01
Jag refererar ej till SM utan att Express avslutar året starkt med 18 båtar på linjen i Sth. Ska bli intressant och se hur klassen utvecklas nästa år med Sm i Marstrand.
Oct 2, 2013 @ 15:56
Hur räknade du nu?
Oct 2, 2013 @ 16:00
Hur räknade du nu? IF var 20 anmälda på SM 19 till start, Express var 37 anmälda 26 till start.. Har du lagt ihop IF & Neptunkryssare? Kanske en petitess men ändå..
Problemet är väl att nästan all Entyp går ner.. Om det nu är ett problem..
Oct 2, 2013 @ 16:36
Nepparna var 31 anmälda och 29 startande på SM i år så då får du räkna du räkna rätt konstigt för att få det till färre än 26!
Göran
Neppare 268
Oct 2, 2013 @ 16:48
Mina siffror:
Drake 40
606 36
C55 33
Neptunkryssare 29
Melges 24 26
Express 26
Starbåt 22
H-båt 22
Oct 2, 2013 @ 17:47
IF var 19 båtar. Se http://nhsspress.org/sm-2013_if-bat_resultat/.
Oct 2, 2013 @ 17:53
Sorry. Ändrat.
Oct 2, 2013 @ 19:57
Melges 24 SM 27 båtar får väl räknas som en succe. Norska Mästerskapen bjöd på 39 båtar.
Jag tycker det vore kul om vi kunde hitta lite samarbeten mellan de olika klasserna som kappseglas. Att ha ett ORCi eller ett SRS SM som körs på samma ställe som en eller flera entypsklasser skulle ge mer impact för seglingen som sport. Om vi kunde hitta en vecka där alla kör samtidigt blir det ev lättare att bygga upp varumärket SM i segling till något bra.
Oct 2, 2013 @ 20:06
Men det var bara för att det var i Malmö.:-)
Oct 2, 2013 @ 20:41
Japp Anders,, att ha trailer har sina fördelar. Lite lättare när man kan lägga racen där man vet att det kommer mkt båtar
Oct 2, 2013 @ 23:00
Jag räknar till 26. Något jag missat?
http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_549027/cf_69694/SLUTRESULTAT.PDF
Oct 3, 2013 @ 00:05
Norsk Mesterskap Meges 24, 37 båter enligt resultatlista. Mange utlandske. Men mange det også
Norsk Mesterskap Express i Bergen 37 båter. Ny rekord på Vestlandet:-) Enbart Norske båter.
Oct 2, 2013 @ 20:58
Jubileumsregattor brukar dra fler deltagare. Blir intressant om Tjörn Runt verkligen har vänt trenden. Inom besättningen diskuterade vi att komma över. Prissättningen för lyft och sjösättningen på 2000 SEK här i stan gör sådana planer mindre lockande.
Oct 2, 2013 @ 22:00
Hej!
Du har glömt flerskrov på Ornö Runt så 172 båtar skall det vara
mvh
Ove
Oct 2, 2013 @ 22:52
Sorry. 155+16=171?
Oct 3, 2013 @ 14:27
“Tjörn Runt däremot verkar ha vänt trenden, även om ökningen är liten. Efter årets succe så borde man kunna locka fler båtar nåste år”
Trendbrott? Succé? 8 fler än året innan och långt ifrån 2009 eller varför inte 2000!
Oct 3, 2013 @ 14:34
Titta på kurvorna så förstår du vad jag menar. Trendbrottet är att gå från “fritt fall” till “plan kurva med antydan till ökning”. Måste väl anses vara ett steg i rätt riktning, :-)
Många menar att detta var det bästa Tjörn Tunt på mycket länge (vissa säger någonsin), så varför skulle inte det leda till att man kom tillbaks?
Men det är klart. Man kan ju välja om glaset skall vara halvfullt eller halvtomt…
Oct 3, 2013 @ 18:56
Jag tror att ett bra shorthanded race på västkusten på hösten efter TR skulle dra många båtar. Dels verkar inte besättningen vara lika på i slutet av säsongen. Och om man har ett shorthandedbrev så vill man väll köra mer än Bohusracet.
Oct 3, 2013 @ 19:18
+1
Oct 3, 2013 @ 21:37
+1
Oct 3, 2013 @ 21:38
+1
Oct 4, 2013 @ 09:10
+1 Helst singlehanded
Oct 4, 2013 @ 09:49
+1
Singlehanded vore spännande!
Helst inte för mkt grusbana…
En helg början av september, inte trångt i hamnarna så det blir ganska enkel planering kanske.
Del 1 Marstrand-Hätteberget-Måseskär-Smögen på fredag
Socialt häng i Smögen lördag
Retursegling del 2 tillbaka till Marstrand på söndag, minst bakis vinner?
/Mats
Oct 4, 2013 @ 11:17
Som jag nämnt här tidigare så finns fundering på att ordna ett race i XSS (Öckerö) under hösten. Om vi skulle sats på shorthand, hur långt borde racet vara och skall vi köra två dagar med partaj på tex. SeaSide (Björkö)? På lördagen. (då stannar ju alla kvar istället för att åka hem efter racet som ju är en trend kan jag tycka)
JanO
Oct 4, 2013 @ 11:57
Det finns redan två dbl-handed efter Tjörn runt, K2Varberg.se och Skagen race.
Oct 4, 2013 @ 14:14
Ska jag tolka det som att vi inte skall driva vidare detta?
Själv tycker jag Varberg ligger för långt från Göteborg för en helgsegling på hösten.
Polyskagen har jag försökt anmäla mig till 2 år men intresset från klubben är minimal. Man har tom svarat “att man egentligen inte vill ha fler deltagare”.
Men jag har lyft frågan i vår klubb men jag behöver input på vad som är önskvärt i September (kan tänka mig slutet) i Göteborgsområdet. Det är ju ingen ide att köra en tävling utan deltagare!
JanO, XSS
Oct 4, 2013 @ 14:47
Även doublehanded är intressant med lämplig bana mellan Gbg och Smögen, ungefär.
/Mats
Oct 4, 2013 @ 15:09
Fast vi har inte organisation till att ha start och mål på olika ställen. Men om man har start mål på samma ställe (Öckerö) och race 2 dagar, vad vore lämplig längd på racen? 15, 20, 25, 30 NM?
Oct 4, 2013 @ 15:31
Bra idéer JO; kanske bättre att räkna racelängd i timmar? Dagarna är kortare nu!
Längd? 5 tim på lör och 3 på sön?
Oct 4, 2013 @ 15:38
Förlåt J-O jag uttryckte mig otydligt, jag menade att racet håller till nånstans i dessa vatten. Start och mål på samma ställe är nog enklast.
/Mats
Oct 4, 2013 @ 17:06
Hel rätt JanO! Segling på lördagen ca 6 Tim, lite bärs på SeaSide. Och på det igen på Söndagen med en lite kortare bana. Tror det blir Succé.
Oct 4, 2013 @ 23:26
Shorthand, fullcrew eller både och i två klasser?
Oct 5, 2013 @ 09:04
Shorthanded får min röst
Oct 5, 2013 @ 09:53
Låter kanon i mina öron JO. Och Shorthanded funkar bra.
Oct 4, 2013 @ 10:12
Låt oss hålla koll på vilka race som går när. Men det låter inte alls omöjligt att få till detta.
Bra om det är i månadsskiftet aug/sep. Själv har jag planer på Sølvroret 19-20/9 2014 http://soelvroret.dk/index.php?lang=en Är vi flera så skulle vi kunna träna & peppa varandra…
Oct 4, 2013 @ 11:45
+1
(den förra kom på fel ställe…)
Oct 4, 2013 @ 11:05
+1
Oct 5, 2013 @ 12:13
Kom igen nu va. Vi måste få till ett singlehanded race!,På västkusten måste vi sluta jönsa oss med en massa shorthanded seglingar.30-40 sjömil korta shorthanded race håller inte om man vill ha en utmanande och skoj segling nuförtiden.Vakna.Kolla bara på danskarna!.08orna har också fått till ett bra solorace.
Oct 5, 2013 @ 12:44
Jag tror att No Crew-gänget hittat rätt som har två olika långa/utmananda banor beroende på erfaranhet och båt. Det ger erfarenhet och nu pratar de om en dygnslång solosegling för de som känner sig mogna. Att starta med den dygnslånga kan bli fel.
Oct 5, 2013 @ 13:05
Det är nog Rätt.Behöver inte vara långt,men bara vi får till ett singlehandedrace på västkusten blir det succe vettu.