Skip to content

13 Comments

  1. Anders Nilsson
    Oct 7, 2012 @ 21:33

    Attans vi hade 49 på Saltholm Runt i år. Hade Pelle Borgström inte missat märke 6 i chikanen så hade Saltholm Runt kommit med på listan.

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 7, 2012 @ 21:48

    DNF räknas med så Saltholm Runt skall vara med på listan. Uppdaterar. Stämmer nedanstående?

    2012 = 50
    2011 = 39
    2010 = 40
    2009 = 35

    Reply

    • Anders Nilsson
      Oct 7, 2012 @ 22:30

      Jo, det ser ut att stämma.

      Reply

      • Raketen
        Oct 8, 2012 @ 16:32

        Snyggt jobbat!
        När deltagarantalet ökar, så är man på rätt spår, med hur man jobbar
        för seglarna.

        Reply

        • Anders Nilsson
          Oct 9, 2012 @ 07:44

          Medgång är lättare.
          Särskilt kul var att det var en del nytillskott till regattaseglandet.
          Många hjälpte till att puscha folk. Gransegel, Sydsegel, North sails, Marine center syd och Limhamns skeppshandeln sa till kunderna. Bra hjälp.
          Limhamns Köpmannaförening kontaktade oss inför 2013 för att eventuellt ordna en hamnfest i 4 dagar samtidigt. De kör redan allsång med kändisar på sommarens onsdagar. Har varit otroligt lyckat för att dra ner folk till hamnen. Viktigt så den inte blir en båtparkering vilket är en stor risk med stora marinor.

          Reply

          • Raketen
            Oct 9, 2012 @ 21:56

            I medgång är det alltid lättare att växla uppåt.

            Kul att ni fått med närliggande i branchen. Det behöver inte vara mycket, för att det ska få effekt. Att snacket går, är nog den bästa marknadsföringen.
            Att köpmannaföreningen är på, låter helt fantastisk.
            Ett sådant arr, kan dra mycket folk från alla håll och kanter.
            Är det fest, så är det fest! :)

  3. Peter
    Oct 8, 2012 @ 00:06

    Höstkroken startades 2009 även då med en stark marknadsföring. Då startade 49 båtar.
    2010 var det 28 startande. sen finns ovan resten.

    http://wss.se/arkiv/resultat-hostkroken

    Reply

  4. Anders Österborg
    Oct 8, 2012 @ 19:10

    Denna fråga tangerar den tidigare om återväxt bland unga kappseglingsaktiva, där många uttyckt oro över den ökande medelåldern i vår sport. Man får inte samma oro om man bevistat Olympic Class Regatta i Saltis den gångna helgen, mer än 400 jollar på fjärden trots oktober och 500+ ungdomar på sjön. Att aktivt börja ta med dessa entusiaster även på kölbåtsrace och fasa över dem dit på lång sikt borde vara vårt gemensamma ansvar, vi gubbar och gummor som mest kappseglar med våra jämnåriga seniorer.
    Peter, hur ser åldersfördelningen ut bland de som hänger på Blur? Når vi ungdomarna genom att även rapportera från deras regattor? Notabelt är att inget finns på Blur för det som kanske var årets största regatta för ungdomarna nu i helgen. Når vi dem på denna site så ökar den kanske
    högst avservärt i antalet besökare?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 8, 2012 @ 19:57

      Många bra frågor :-)

      Blur.se skall inte vara svensksegling.se. Både SSF och de kungliga klubbarna lägger massor av tid, energi och pengar på ungdoms- och elitsegling och då är det naturligt att de bevakar och rapporterar från dessa event. Jag gör det ibland, men de vanliga pressreleaserna är inte så inspirerande (jag lade med den senaste nedan så får vi se om du går igång på den).

      Unga seglare hänger definitivt på blur.se, men inte för att läsa om senaste regionkvalet. Utan för att de älskar segling och drömmer om att segla stora båtar, ÅF Offshore Race, Volvo Ocean Race, vendee Globe eller America’s Cup. Här kan de bli inspirerade utan pekpinnar om den optimala jollekarriären.

      Sedan är det en utmaning att skapa kontaktytor mellan juniorer och större kölbåtar. Det lyckas ganska bra att locka med studenter på olika båtar här på kusten, men det stora arbetet måste göras där de seglar aktivt idag: i klubbarna.

      Jag har haft en dialog med GKSS och matchracingcentrat om samarbete mellan oss, Expresserna och de som seglar matchracing. Men när inte intresset från klubben finns, så byggs det inget moment.

      Framgångsrik säsongsavslutning för KSSS
      i Olympic Class Regatta

      Årets Olympic Class Regatta samlade 485 seglare och 428 båtar från fem länder. Förutsättningarna var utmärkta och söndagens avslutande seglingar avgjordes på Baggensfjärden i Saltsjöbaden i bra vindförhållanden och strålande höstväder. Merparten av klasserna gjorde upp i bäst av totalt sex seglingar förutom för 29er, 49er och F18 som seglade minst tio seglingar.

      Max Salminen, KSSS övertygade direkt i sin första riktiga regatta i Finnjolle efter OS-guldet genom att i suverän stil spika alla 6 delseglingarna. I Laser Radial vann favoriten Josefin Olsson, KSSS och i Laser Standard säkrade Philip Claesson, MASS slutsegern.

      Den första klassen som seglade klart årets regatta var Zoom8 där Simon Weideskog, Boo SS behöll sin ledning från lördagen och vann klassen totalt. KSSS Adrian Salamon tog hem slutsegern i Optimistklassen med klubbkompisen Hugo Svensson på andraplatsen. Marcus Bergqvist, HjBK vann E-jolle klassen och GKSS seglaren William Karlsson tog hem förstaplatsen i Laser 4.7.

      Regattans minsta klass, 470, med 5 deltagare, vanns av hemmaklubbens Carl Johannisson och Henrik Grim. I 49er klassen som också seglade om ett svenskt mästerskap gick SM tecknet till GKSS seglarna Carl Sylvan och Otto Hamel och i den nya OS klassen 49er FX vann Noora Ruskola och Camilla Cedercreutz, NJK. Victor Silén, NJK vann 29er klassen överlägset.

      I VM kvalet för F18 säkrade Tim Shuwalow och Karin Berg, KSSS segern efter totalt tio seglingar.

      Totalt var det tolv klasser som tävlade på Baggensfjärden denna helg och KSSS Olympic Class Regatta är ett viktigt steg på vägen i seglarkarriären, oavsett om man är med och seglar för första gången eller har ett OS guld i bagaget!

      Resultaten är preliminära och kan justeras efter protestförhandlingarna. Alla resultat kommer fortlöpande att läggas ut på KSSS hemsida.

      Reply

  5. Anders Österborg
    Oct 8, 2012 @ 20:23

    Det är en klok synpunkt, att Blur ska vara lite annorlunda. Och fångar du upp de ungas intresse via drömmen om att få vara med på en stor snabb kölbåt så har vi en perfekt ingångsport få dem att prova på och succ lotsa över dem. Att lyckas med det ligger mycket på klubbarna (och kölbåtsägarna) som du skriver, men kanske också arrangörerna kan bidra. Eftersom mera vikt på railen i regel önskas och de unga är bättre på att hänga som fällknivar, så kunde man t ex på många race införa att utöver maxvikt/maxantal ombord så uppmuntras man aktivt ta med ytterligare en person som måste vara under t ex 20 år. Det behövs nog en del kreativt nytänkande för att det ska bli platser ombord på de flesta båtar för dem, och detta kanske är en av flera möjligheter. Fritt fram för kreativa förslag här för hur vi ska få med och skapa plats åt ungdomarna ombord på kölbåtarna!

    Reply

  6. Skoglund
    Oct 9, 2012 @ 22:07

    Skulle vara kul att se hur antalet deltagare (personer) har förändrats. Får en känsla av att det blir fler och fler på varje båt. Finns 33 fotare som åker omkring med 9 personer.

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Nov 3, 2012 @ 17:53

    Mer statistik från Sörmland. Kul att siffrorna är positiva på många håll.

    http://www.tangosailing.nu/2012/11/02/•-statistik-deltagarantal-i-sormland/

    Om man ser över tre år har deltagandet på på seglingarna i min statistik ökat med 15%, från 370 starter till 423. 12 seglingar ökar medan bara fem minskar deltagandet.

    Reply

  8. Båtarna har ju blivit så mycket större? | BLUR
    Sep 13, 2013 @ 22:40

    […] kring varför vissa race ökar, samtidigt som anda minskar,. Jag har ju försökt hålla lite koll på alla race med mer än 50 deltagare över åren för att försöka dra lite slutsatser utifrån […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.