Close
Skip to content

40 Comments

  1. Olle
    Oct 3, 2013 @ 20:36

    Håll dig till det du kan!

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Oct 4, 2013 @ 09:25

    Hej Marit & Stefan,

    är det inte så att vi borde ha med någon från de större klubbarna i panelen?

    Under de senaste 183 åren har klubbarna satt agendan för vår sport. De två kungliga klubbarna har nästan 10.000 medlemmar och på deras hemsidor kan man läsa att de är “ledande inom segling”.

    Att de inte är med i en diskussion om framtidens segling känns lite konstigt?

    Skall man dra slutsatsen att deras roll har förändrats? Att det nu är ISAF, Artemis, ÅF, Brandspot och andra som sätter agendan, och där klubben reducerats till en bra genomförare? Ställer detta i så fall högre krav på klassförbunden som måste skapa och driva sina egna format? I år har ju bland annat Marstrandsregattan och KSSS Höstcup inställda för att det inte fanns deltagare.

    Vi ser också ett antal lokala initiativ som historiskt har hanterats på klubbarna. No-crew är ett bra exempel på detta, där seglarna själva skapar, marknadsför och genomför några av Sveriges snabbast växande race. Och där man helst undviker klubbar om det går. Det finns så klart både för- och nackdelar med denna utveckling. Det är kanon att seglarna återigen engagerar sig i sina race. Men om detta sker utanför klubbstrukturen, så måste man ju fundera på vad detta innebär på sikt.

    Detta togs ju upp på World Yacht Racing Forum förra året – What Should Be the Role of Yacht Clubs in Event Organisation?

    Frågan är ännu mer relavant 2013.

    ///Peter

    Reply

  3. Allan W
    Oct 4, 2013 @ 09:42

    En intressant fråga är varför orkar inte stora klubbar hålla stora regattor längre?
    Är det bristen på funktionärer?
    När man gjorde om Gotland Runt la man ner Sandhamn Race Week. Andra regattor har också försvunnit.
    Trenden är att stora regattor minskar.

    Smaragdförbundet har kört två egna regattor iår pga att det har försvunnit regattor. Förbunden blir alltmer inblandade i regattorna antingen som medarrangör eller arrangör.
    Så det kanske kan vara en trend.

    I bana har vi noterat att fler vill hellre köra fler starter än att köra länge. Vi har provat med 40 minuters bana istället för 60 minuter och de flesta tyckte det var positivt.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Oct 4, 2013 @ 17:24

      Jag tror snarare det är brist på deltagare som gör att de stora regattorna försvinner. Vi seglare åker inte på regattor längre utan det blir klubbsegling och möjligen ett SM. Jag tror att det handlar om att få mest möjlig segling per nedlagd tid för väldigt många och då är helg-regattor långt från hemmahamnen där dagarna ofta bestod av väntan på att de andra klasserna skall starta/gå i mål inget alternativ längre.

      Reply

      • Allan W
        Oct 6, 2013 @ 12:46

        Sandhamn Race Week 2010 visade snarare på motsatsen, att seglare ville ha ett stort event. Att man året efter la i princip ned regattan kändes väldigt trist.
        Tror att problemet är färre aktiva seglare och även färre funktionärer.

        Reply

      • Carl Fjällman
        Oct 9, 2013 @ 10:27

        +1
        I varje fall här på västkusten blir det ofta transport upp fredag, race lördag transport hem söndag. Kanske hade man fått mer segling med ett litet race på söndag också, när man ändå är på plats?

        Reply

  4. Stefan Peterson
    Oct 4, 2013 @ 10:04

    Inom ORCi är det en mycket positiv utveckling för närvarande antalet båtar på mästerskap ökar. Det verkar som upplägget med EM/VM i nordiska vatten respektive medelhavet varannat år funkar bra. Här uppe runt Östersjön är det Balter och Finnar som står för ökningen. Till VM i Kiel nästa år hoppas jag att ytterligare nya rekord sätts. Med en förhållandevis lång erfarenhet kring kappsegling med kölbåtar under internationella regler känns det som att så bra drag har det inte varit sedan 1/2,3/4 och 1 ton eran under 80 talet. För oss i Sverige gäller det att mäta in fler båtar, sprida kompetensen kring att hantera ORCi och kappsegla mer utifrån den regeln så vi kan hålla en bra internationell klass om det sker kör snart Danskarna om oss på samma sätt som Finland och Balterna redan gjort. Vi har några riktigt bra team som Feelgood, Arken Zoo och Teknova men det behövs en större bredd förr att få fram nya topp team. Det måste finnas en möjlighet att möta internationellt motstånd inom kölbåt som ett nästa steg efter Svenska framgångar annars försvinner många talanger till andra former av segling eller sporter.

    Reply

  5. Jocke_R
    Oct 4, 2013 @ 11:01

    Trender:

    -Dålig återväxt. Det är samma gubbar på kappseglingarna. Jag är fortfarande bland de yngsta trots att jag snart är kvalificerad till Laser Master..

    -Nedåtgående deltagarantal på framförallt entypskölbåtssegling.

    -Sporten blir dyrare och därmed bara tillgänglig för en allt exklusivare skara männinskor. Alla framsteg inom segelmaterial, linor, däcksutrustning, instrument, byggnadsmaterial etc har gjort sporten betydligt dyrare att hålla på med.

    Det är min trendspaning iaf

    /Joakim

    Reply

  6. gurra
    Oct 4, 2013 @ 18:47

    Sport chefen på SFF informerade GSS för några sedan att flerskrov är växade samt race
    som är lagda nära land är framtiden- han fick rätt den gången!

    Reply

  7. Per Hansson
    Oct 5, 2013 @ 19:37

    NO-CREW
    På ostkustwn har det lyft seglingen. Lättillgängliga, äventyr och överkomligt ekonomiskt. Bra socialaaragemang.

    Reply

  8. Leo
    Oct 6, 2013 @ 03:26

    Det finns en enda stor trend… och det är att det blir färre och färre som kappseglar i Sverige oavsett det är jolle eller storbåt. Spana inte efter trender utan gå till botten med problemet.Ta reda på vem som bär ansvaret för den situation vi har idag, seglarna, klubbarna, arrangörerna eller SSF? Och ställ krav och utmana den gängse ordningen.
    Jag är så trött på sloganen fler kappseglare-starkare elit som SSF har. Vi blir färre som kappseglare och elitgruppen blir bara tunnare och tunnare. Alltså vackra ord men …….

    Det går faktiskt att skapa sin egen trend om man vill. Nu är det alltså dags att sluta snacka och göra jobbet speciellt om man har haft det som sitt avlönade arbete under lång tid.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Oct 7, 2013 @ 13:55

    Sitter just nu på ett seminarium i Halmstad om “idrott som motor för regional utveckling” där städer vill förstå hur man skall attrahera och genomföra idrottsevent.

    Segling är inte här, men det visar sig att många andra sporter jobbar hårt för att utveckla format och event för att bli attraktiva för både utövare och publik. När man under SM-veckan åker rullskidor mitt i stan och kör rally nere i hamnen så förstår man att man inte kan sitta still och hoppas på att det skall lösa sig.

    Här borde det finnas potential för ett utökat samarbete mellan klubbar, klassförbund och städer/regioner? Sailing Båstad är väl ett exempel? Några andra? Skulle man kunna hitta en modell som är replikerbar, eller kommer det att vara privata initiativ som är drivkraften här?

    Reply

  10. Olle
    Oct 7, 2013 @ 16:56

    Segling har varit med på SM-veckan tidigare, blev nog ingen succé, dessutom la man SM- veckan där segling är svårstyrt utöva.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 7, 2013 @ 17:23

      Vet man varför det inte blev bra när man var med?

      Reply

      • Olle
        Oct 7, 2013 @ 19:57

        Man var nära land, fräcka klasser som 49er och F18, speaker och Race Village. Stefan Rahm var speaker. StatsTV var där och filmade.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 7, 2013 @ 20:25

        Bara dåliga saker alltså :-)

        Reply

        • Olle
          Oct 8, 2013 @ 00:26

          Var det vad jag skrev? Jo, en sak till, det kom ingen publik!
          Så det finns ju förbättringspotential!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Oct 8, 2013 @ 07:05

          Du skrev att det inte blev någon succé – jag frågade varför det inte blev bra – och du svarade med ett antal saker som lät ganska ok :-)

          Reply

          • Olle
            Oct 8, 2013 @ 09:00

            Man gjorde allt det där som många betraktar som succéfaktorer. Enda publiken var de närmaste och en och annan som var ute och rastade hunden.

    • Erik Barkefors
      Oct 7, 2013 @ 17:28

      I slutet av 70-talet hade OS-klasserna gemensamt SM. OXSS ordnade det en gång året före OS (1979?) och det var kul att se så mycket segel på ett antal banor ute på Bråviken.

      Reply

      • Olle
        Oct 7, 2013 @ 19:53

        Det hade vi även på åttiotalet, skillnaden mot nu är att det bara finns 4 st 470, 5-6 49er, några Nacra, ett kamratgäng med finnjollar i 40-50 årsåldern och ett par elit osv, tunna startfält alltså!

        Reply

  11. srsseglaren
    Oct 7, 2013 @ 17:41

    Tror på tre saker: Återväxt, återväxt samt återväxt.
    En eloge och kepsen av för Team Räknäs som nu kört fem säsonger.
    http://teamraknas.blogspot.se/

    Undrar om det skulle locka om man i Liros SRS-cuper tillförde ett pris för en ny Klass: Nystart ?
    Båt får köpas för max 50 000:- (Segel och elektronik undantaget)Max trettio års ålder (ungdomar: ))
    Vid årets slut så måste båten säljas för 50´ om någon konkurrent bjuder det, motsv. folkraceregeln, till för att hindra något team att bli för dominerat.
    1:a pris 50000 per båt.

    My 2 pence

    Reply

  12. Christian
    Oct 7, 2013 @ 23:02

    Hej
    Utveckingen av SRS regeln med högre precision och mera individuella mätetal har skapat rättvisare segling även om det finns mer att göra genom att kalibrera mätetalen mot ORCi. Detta gör också att, précis som Stefan Peterson nämner, intresset för ORCi kan fortsätta öka och vi kan få fler vanliga seglare att testa de stora mästerskapen. BigBoat race i Marstrand och liknande regattor är ju en tydlig trend i samma riktning. Många race på kort tid, max en helg och högt tempo. Det känns som om

    Reply

  13. Ulf Palm
    Oct 8, 2013 @ 15:39

    Jag satt och diskuterade detta ur ett allmänt båtlivsperspektiv häromkvällen. Då poppade idén om att försöka anordna fadderskap upp. I korthet gick det ut på att man försöker organisera en eller ett par dagar då personer som vill prova på får chansen att följa med under några timmar i en båt med erfaren familj/skeppare. Detta gällde då inte kappsegling utan mer båtliv i största allmänhet.

    Det slår mig när jag läser detta att något liknande borde kunna provas för att försöka locka till sig nya seglare också till kappseglingsbanorna. Andra har kommit med idéer i samma härad tidigare i tråden. Man kanske kunde erbjuda intresserade nybörjare att prova på som gast en eller ett par gånger i en segling/regatta. Genom någon form av poängavdrag/påslag premieras de som tar med sig nybörjare ombord och/eller båtar med enbart nybörjarbesättning. Försök har gjorts och görs med LYST-systemet men jag är inte övertygad om att just handicap det är enda hindret här. Något som är lika viktigt att vi/ni som redan är inne i grejen ställer upp och välkomnar “nykomlingarna”.

    Peter, du har ju, på helt eget initiativ, gjort liknande grejer där du plockar in framför allt ungdomar på någon eller några seglingar under säsongen. Det tycker jag är ett utmärkt initiativ. Kanske kunde man organisera det på något sätt?

    Att börja kappsegla innebär att ta sig över många trösklar. Det vi som håller på (i varierande omfattning) kan göra är väl att försöka ta bort så många som möjligt. En är att få möjlighet att prova, en annan är att känna sig välkommen i en gemenskap. Där kan de som redan är “inne” bidra genom att visa “öppna famnen”. Problemet är väl, som vanligt, hur man når ut med ett sådant budskap…

    Reply

    • Peter
      Oct 8, 2013 @ 17:04

      hela min nuvarande besättning hade ju aldrig för kappseglat men nu går vi ut i princip varje tisdag kväll. Resultaten kommer smugande också. Jag ser också att några enstaka seglare i trakten plocka upp nubörjare eller seglar på deras båtar, helt prestigelöst och med vetskap att hamnar långt ner i resultatslistan.
      En annan aspekt är också att de som kommer till får ett bemötande så att de känner sig välkomna. under våren kom det upp en kommentar att man skulle ha maxtid på våra kvällssegingar för att seglarna inte behöver vänta på de som ligger sist. Hmm, jag undrar hur seglarna i just dessa båtar känner sig om målet stängs innan de har hunnit dit trots att de anstängt sig. många hoppar ju av själv men några stannar kvar och resultaten kommer med tiden också.
      håller med om det med många trösklar…

      Reply

  14. Harald Axling
    Oct 9, 2013 @ 17:25

    Hur man kan få fler att kappsegla!

    Entypssegling har för mig alltid varit den röda tråden för min kappsegling, där alla båtar har samma förutsättningar. Handikappsegling är någonting i stället för men med den stora fördelen att alla kan vara med och tävla oavsett båttyp.
    Jag kom hem i lördags från Kroatien där vi kappseglat entyp under en vecka. Vi var 10 båtar, First 35:or, alla besättningarna var i huvudsak de samma som förra året och rörande eniga om att det inte finns något bättre sätt att tävla i segling. Navigare Yachts arrangemang med banseglingar blandat med distansseglingar mellan de olika hamnar vi besökt är perfekt för den kappseglingsintresserade. Jag är inte sponsrad av Navigare, men jag ser en möjlighet att på sätt och vis översätta detta till svenska förhållanden.
    På kappseglingar med stora startfält typ Watski 2 Star, Hyundai cup, Ornö Runt, Big Boat Race m.fl. så startar där många gånger ett flertal båtar av samma typ. Mitt förslag är, att är det fem båtar eller fler av samma typ så skall man kunna anmäla sig till dubbelscoring och segla enligt SRS som arrangören har bjudit in till och samtidigt segla entyp på de villkor som båttypens klassförbund finner lämpligt. Antingen går man efter placeringen som den officiella resultatlistan visar eller så går man strikt på målgångstiderna, det är upp till vars och ens klassförbund. Entypssegling i en större kappsegling skall inte drabba eller göra det svårare för arrangören på resultaträkningen eller prisbordet, utan det åvilar det klassförbund som får ihop de antal båtar som kan bilda egen klass i racet.
    Det bästa startförfarandet är diffrentsierad start som Hyundai cup. Är klassreglerna strikta skall ju alla båtar i respektive typ gå i väg på samma tid. Möjligheten finns också att starta entypsklasser gemensamt där de hör hemma i startfältet på ett genomsnittligt SRS-tal och sedan räkna ut SRS-tiden för respektive båts målgångstid. För räkna måste man ju under alla omständigheter. Är det inte diffrentsierad start går det ju att starta entypsklassen enskilt eller tillsammans med andra entypsklasser om båtarna är av ungefär samma storlek. Jag vill bara så ett frö hos arrangörer av segeltävlingar att i sina inbjudningar påtala möjligheten att just Din båttyp kan få segla entyp. Klassförbund skulle också kunna välja ut ett antal seglingar för sina cuper där den möjligheten ges, gärna i samarbete med arrangören.
    Alla har väl hört snacket efter målgång, det blåste för mycket, för lite, det var för mycket kryss, det var för mycket läns eller halvvind, det blev omstart, det var för grov sjö och så vidare och det passade inte våran båt. Ok. men seglar man mot varandra i identiska båtar så handlar det om kappsegling och om hur man hanterar sin båt och gör sina vägval under alla olika förhållanden och alla har samma förutsättningar oavsett väder och vind. (Och vad skall man då snacka om…?)
    Sist men inte minst, vinner man inte en regatta med stort startfält kanske man vinna sin klass och det kan vara stort nog och locka flera att deltaga i kappseglingar.
    Själv var jag med och bildade “Svenska X-332 klubben” nu i januari 2013, där är vi för närvarande 41 medlemar som alla hoppas att vi skall få till flera entypsseglingar. Det finns många båttyper som skulle kunna samla sina båtar under ett tak och se till att startfälten blir större på våra kappseglingar.

    Harald Axling
    Ordförande Svenska X-332 klubben.

    Reply

  15. Peter K(u...)
    Oct 10, 2013 @ 00:38

    Fundera över vilka som försvunnit från banorna. Jag gissar sällankappseglarna. Man vill inte ställa upp med sin familjebåt med rullförsegel, det är pinsamt när man blir frånåkt av åtta man på railen i likadana sjöställ i en hightecbåt.

    Så, vad göra?
    Antingen accepterar man att sällankappseglarna försvinner med resultatet färre på banan. Eller så måste man börja jobba med attityderna. Hur många ställer upp i t ex ett marathon eller Vasaloppet med sikte att vinna..? Varför är det annorlunda inom kappseglingen? Vad kan göra kappseglingen kul och spännande för en nybörjare eller oerfaren, fast man inte räknar med placering?

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Oct 10, 2013 @ 08:15

      Grejen med en mara eller Vasaloppet är väl att det är en bragd att ta sig runt över huvud taget? Att guppa runt Tjörn eller Lidingö med en räkmacka i ena tassen och en folköl i andra kvalar liksom inte in där. :D

      Det är kanske därför shorthand och race som W2S och Bohusracet funkar så bra. Det blir mer av en personlig utmaning. Placeringen är en bonus.

      Reply

      • Peter K(u...)
        Oct 10, 2013 @ 11:03

        Nu har jag väl inte skrivit något om räkmackor? En tuff kvällsegling i klubben är både lärorik och kul, men man måste räkna med att komma sist i början (och även senare).

        Reply

    • 99
      Oct 10, 2013 @ 08:49

      Folk är stressade och har inte tid. Samhället har förändrats sedan -70 talet. SRS segling är en gubbsport och gubbarna har inte samma frihet som på -70 talet. Kanske läge att satsa på familjerna? Ordna med barnskötare som kan passa barnen i hamnen?

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Oct 10, 2013 @ 08:53

    Så klart finns det ett antal macrotrender som gör att vår sport ser annorlunda ut idag än för 20 år sedan.

    Men samtidigt så är det stor skillnad på olika klasser, event och typer av segling – där många lockar fler seglare än förr. Så de ganska enkla analyserna “all kappsegling är i kris” eller “bredden är borta” funkar inte. Kommer inte seglarna – då har man ett erbjudande som är för svagt!

    Den gemensamma nämnaren för de race och klasser som lyckas är att alla har kul. Oavsett var man är i resultatlistan. Det kan handla om ett bra “race i racet” i mitten av fältet eller att det finns en bra social inramning där man kan ta med familjen eller kompisarna.

    Vad var det som gjorde att man fortsatte kappsegla på onsdagsseglingarna, trots att man kom sist? Vad var det som gjorde att man kom tillbaka till Express-SM för att fightas om plats 30? Vad var det som gjorde att alla icke-seglande kompisar ville segla Tjörn Runt (och struntade i att det inte gick så bra)?

    Många klasser har tappat bredden/djupet och bara fokuserat på själva kappseglingen. De lyckas inte locka nya seglare. Varför skulle jag som 25-åring satsa i Express? Komma sist och 5:a efter fyra båtar som har legat på topp i 20 år och tokutvecklar båtar och segel. Inget fokus på att bygga en lojkal fleet utan cupen har lagts ner för en “nordeuropeisk mästerskapscup för Expresser” där det 5 bästa trailar runt i Norra Europa? I Norge lockar man 30+ båtar på tisdagskvällarna – och då lär inte alla vara där för att vinna.

    Samma sak med kostnaderna som Jocke R nämner ovan. Det har inte blivit dyrare att komma 20:e på Express SM. Däremot har man fokuserat mer och mer på att ligga i topp och lagt ribban (för att det skall vara värt besväret) mycket högre än för 10 eller 20 år sedan.

    De klasser och event som ser till att alla har kul, utvecklas som seglare och känner att man är en del i en gemenskap lyckas fortfarande bra. Det kan vara W2S, solo challenge, Hyundai Cup, Höstkroken eller Marstrand Big Boat. 606-segling på Lidingö eller Laserkvällar på Mälarhöjden. Det finns många goda exempel som vi kan lära oss av. Där ribban ligger lite lägre (det viktigaste är inte att vinna) och där man inser att det finns många skäl till att vi kappseglar.

    Framtidens kappsegling handlar om att förstå sin målgrupp och vad de vill ha. Och våga ta konsekvenserna av det. Oavsett om man arrar America’s Cup eller onsdagssegling i viken.

    Reply

  17. Nisse
    Oct 10, 2013 @ 09:51

    Många som köpt nya båtar de sista 10 åren har inte varit införstådda med hur dåligt en modern cruiser med rullstor och fock seglar. De tar sig inte runt en bana i lättvind, och blåser det så broachar de vid minsta vindby. Oavsett arrangemang så tror jag denna stora växande gruppen hellre avstår än kommer sist med nya fina båten.

    Gäller inte bara Bavaria, finns inte en chans att placera sig med en ny Dehler, Hanse, Elan, etc med de segel som ingår i standard. Och då tror jag att man avstår om man känner på sig att man kommer sist.

    Reply

    • Micke
      Oct 10, 2013 @ 10:58

      Hej,
      Bara för att inge någon form av hopp inför framtiden…
      Detta är mitt första inlägg på Blur, förövrigt en utmärkt blogg. Jag har nyss skaffat en X-37 efter att tidigare haft en Maxi Magic för några år sedan. Min nya har både teakdäck, rullfock och pensionärsvisp därframme och blir säkert en jättetrevlig familjesemesterbåt.
      Jag ser verkligen fram emot att även testa några mindre distanskappseglingar, inte för att vinna utan för att se hur det går till och för att utvecklas. Målsättningarna kan vara att “gå i mål utan att begå regelbrott eller göra medtävlare irriterade/förbannade”.
      Väl mött på tex Ornö runt eller liknande till våren :)

      Reply

  18. peter g
    Oct 10, 2013 @ 21:26

    folk är snåla.

    Sätt ett prisbord allt var det gäller seglingstävling.
    Lämna ut tröjor med regatta namnet om man anmäler sig itd.

    Vi kanske ska fixa en NyTidning om regattor som seglas i Sverige och göra den webb basear så folk kan se sig själva .
    Vi är en skock människor som Vill synas i alla sammanhang.

    Nu stänger segling och kajen är ledig för nästa aktör.
    Ska Vi fixa detta kanske.

    Vi kan döpa webben till “Fram”. Låter gamalt men åt rätt håll i utvecklingen.

    Vi bygger upp en portal med alla seglingar som existerar och alla kan se vilka som är anmälda via nätet.

    Nu släpper Vi gammalt och kör nytt.

    Noaksark kanske detta ska heta.
    Kanske hjärnsläpp, men tror att det är detta som behövs.

    En “BLUR” peter som mentor och Vi andra dra ett litet strå och Vi får en hel famn med Goa seglare och trevligt flyt i denna sport..

    /pg

    Reply

  19. Lasse Danforth
    Oct 10, 2013 @ 21:55

    På 70-talet var Sverige inte lika jämlikt som idag. Gubbarna drog ut och segla bäst de ville. I dagens jämlika samhälle kan inte männen ut och roa sig på sjön i lika stor utsträckning. Vi har lattepappor idag på gott för barnen och till ont för kappseglingsdeltagandet.

    Reply

    • Ulf Palm
      Oct 11, 2013 @ 09:38

      Sant. Men då måste vi gilla det läget också. Ta med frun och barnen på kappseglingen! Varför ska vi alltid bara vara gubbar?

      Antingen är de med ombord eller så fixas någon sidoaktivitet på land eller i följebåt medan mamma seglar – för självklart är det pappa som är med barnen i så fall…! T.ex. kan det ordnas lattebar.

      Reply

  20. Viktor Karlsson
    Oct 11, 2013 @ 10:22

    Jag har kommit på det! Allt är ju rullfockens och till viss del rullmastens fel. Dessa båda, ur cruisingsynpunkt alldeles utmärkta bekvämlighetsinrättningar, är alldeles omöjliga att kappsegla med. Ingen annan nyare utrustningstyp har sänkt prestandan så mycket på senare tid som rullfocken!
    Hur många båtar hade rullfockar 1990? 5%? Och hur många i båtbeståndet har det idag? Säkert över 50%, kanske mer. Att begära att herr Bavaria skall plocka ner rullen en gång om året för att segla Tjörn Runt och dessutom beställa nya segel, det är nog att hoppas på för mycket.
    Man får ett avdrag i SRS om man har rullfock, är det inte så? Men det är ändå inte roligt att ta 20% lägra höjd än konkurrentbåtarna. Bättre att stanna hemma och bygga på altanen istället.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.