Lidköpings Båtsnickeri köper Najad
Najad återvänder till Henån med nya ägare
Lidköpings Båtsnickeri AB köper Najad av Runo Gillholm. Najadvarvet grundades 1971 och har sedan dess producerat över 2000 segelbåtar. Nu kommer det att bli ytterligare fler. Förvärvet innebär också att produktionen av Najad flyttar hem till Henån på Orust och det varv som ursprungligen byggdes för produktion av Najads båtprogram.
I och med affären återvänder verksamheten till sitt ursprung i sällskap med en stabil och långsiktig ägare. En ägare som satsar på att återigen, med genuint lokalt hantverkskunnande, producera exklusiva segelbåtar i Sverige för en internationell marknad.
”Det är otroligt roligt att kunna meddela en positiv nyhet på en hårt utsatt båtmarknad i Sverige! Genom köpet av Najad kompletteras vårt befintliga båtprogram med SwedeStar båtar med ett av marknadens kanske mest välrenommerade varumärken.” säger Håkan Bengtsson, Manager på SwedeStar/Lidköpings Båtsnickeri
Processen med att börja producera Najad påbörjas omedelbart. Ambitionen är att med en kombination av befintliga produktionsresurser i Lidköping och med hjälp av den stora erfarenhet av Najadbåtar som finns i Henån kunna vara på plats med minst en modell redan i januari vid mässan i Düsseldorf. Leverans av de första båtarna är planerad till maj 2014.
”Genom köpet finns nu riktigt goda förutsättningar för att bygga en stark och stabil verksamhet med SwedeStar och Najads båtprogram. Förvärvet finansieras helt med egna medel och vi investerar på lång sikt. Med Najad kommer både stora möjligheter och stort ansvar. Målet är inte att bygga flest båtar utan att bygga bäst båtar. Efter en tid av osäkerhet är Najad nu i hamn.” säger Håkan Bengtsson
Ambitionen är att tillsammans med lokala underleverantörer tillvara ta den goda båtbyggartradition som finns i Sverige för att producera det främsta utbudet av exklusiva serietillverkade segelbåtar. I första kontakter med återförsäljare och båtklubbar i Europa har mottagandet varit otroligt positivt.
”Det känns mycket tillfredsställande att vi genom denna säljprocess tillförsäkrat lokal produktion av Najad. I vår strävan efter att hitta en långsiktig köpare föll det avgörande beslutet på köparens genuina segelbåtskompetens. ”Säger säljaren Runo Gillholm vid Gillholms Marina
Affären bemöts även mycket positivt internationellt från konstruktörssidan.
“We are happy to hear that the NAJAD brand and boats are under new ownership. With SwedeStar, we hope to see NAJAD in good hands that understand the product and bring it back to its original strength within the Swedish boat building industry. We look forward to continue the fruitful cooperation we have had in the past with the new owners now.” säger Torsten Conradi, CEO, Judel/Vrolijk & Co
Oct 16, 2013 @ 23:26
Gött mos! Stort LYCKA TILL! tillönskas!
Oct 17, 2013 @ 00:16
Viktig näring som lever vidare. Kul! och lycka till!
Oct 17, 2013 @ 08:29
Kul! Grattis!
Gott att det investeras i båtbranchen
Oct 17, 2013 @ 09:17
Kul!
Blir intressant att se hur modellprogrammen kommer att utvecklas, 2 parallella linjer eller Najad för hela slanten?
Oct 17, 2013 @ 09:46
Någon som har koll på om det finns finansiärer i bakgrunden?
Oct 17, 2013 @ 13:43
Ja det finns
Oct 17, 2013 @ 14:07
Tack för ett uttömmande svar ;-)
Lite Googlande visar att det troligtvis är Håkan Eksandh (seglar SwedeStar 370) som står för pengarna. http://www.hexiron.se
Oct 17, 2013 @ 14:12
Jag ville inte gå ut med namnet om personen inte själv så önskade.
Oct 17, 2013 @ 14:14
Det är nog svårt att köpa ett sådant varumärke, i en liten ort som Henån, och hålla sig anonym.
Välkommen till rampljuset Håkan :-)
Oct 17, 2013 @ 17:30
Liten rättelse. Håkan seglar 415, åtminstone i somras när jag träffade honom..;-) Dancin Queen, som är den enda de byggt (?) är finansierad av honom.
Oct 17, 2013 @ 10:47
Befogad fråga, det är ju inte ett kapitalstarkt bolag som tar över. Egentligen bara röda siffror i bokslutet. Inte ens Gillholm har ju ett direkt starkt bokslut.
Verkar som om de skall ha direktfinansiering per bygge! krävs nog ordentliga bankgarantier och solida och riskbenägna underleverantörer/entreprenörer!
Oct 17, 2013 @ 17:58
2009, 2010 och 2011 gav rörelsen ett överskott. 2012 var röda siffror och halverad omsättning men tydligen finns framtidstro…
Oct 17, 2013 @ 11:33
Blir svårt att konkurrera i 40-50 fot segmentet där Fransoser och Tyskar är starka med nya modeller. Satsa på Dobuis design +55 fot med rak stav m.m och sikta mot Oyster kunder i övre segmentet de kan betala för kvalité.
Oct 17, 2013 @ 12:12
Så oroligt mycket fina begagnade båtar på marknaden där prisraset varit gigantiskt. Varför då köpa en ny? Såklart finns det alltid dom med pengar men det ska ju gå att bli av med det man har också till en rimlig peng annars tror jag inte man köper nytt.
Tyvärr, oddsen är mycket låga för att lyckas med det som så många andra misslyckats med.
Oct 17, 2013 @ 14:48
Ett fantastiskt varumärke. lycka till!
Oct 17, 2013 @ 18:36
Stort grattis Håkan och Lidköpings båtsnickeri!
Måste vara lite av en dröm som går i uppfyllelse att kunna förvärva ett så tungt varumärke som Najad!
Nu är det bara att visa alla negativa olyckskorpar att de har fel!
Tror stenhårt på er, kör hårt!
Lycka till / Henrik A
Oct 17, 2013 @ 21:42
+1
Oct 18, 2013 @ 22:57
+1
Oct 17, 2013 @ 18:48
Hoppas det går bra. Det går aldrig att jämföra Najad med de stora tyska, franska varven. Det är två helt olika koncept. Men, det säljs ju både Skoda, VW, Audi, porsche och Mercedes och även Koenigsegg så det finns olika kunder. De som vill lägga 2-5 Mkr på en båt vill med stor säkerhet ha en helt ny så att de inte köper andras repor och slitage. Stort lycka till med denna satsning – kör hårt!
Oct 18, 2013 @ 15:25
Ett bra sätt för en miljardär att bli miljonär!
Oct 18, 2013 @ 17:02
Tror nog att det går att få Najad och bli en bra affär, anledningen att det gick åt skogen för Najad från början var ju för högtflygande planer/satsningar, Rassy klarar ju av det fin fint då dom är på “tårna” hela tiden och anpassar kostymen (personal) direkt det behövs!
Oct 19, 2013 @ 16:01
“Fin fint” är väl att ta i med ca 15 milj back de senaste 2 åren. Skillnaden är att de klarar av det ekonomiskt pga mycket starka år tidigare….HR är faktiskt en av de varv som minskat mest i produktion sedan storhetstiden.
Oct 20, 2013 @ 09:18
Yes, du har säkert rätt, men “fin fint” håller ändå med tanke på att många konkurrenter gått åt skogen, tyvärr så är det inte problem bara inom båtbranschen utan för många bolag i Sverige och utlandet.