Skip to content

86 Comments

  1. Lasse Bergkvist
    Mar 14, 2014 @ 22:16

    Ser helt klart sweet ut. Jani Lehti har vi seglat mot en hel del och deras team är duktiga – ska bli skoj att se hur den här läckra båten kommer att mäta sig med övriga i klass 2. Ser på pappret ut som en ren racer – borde vara svårt att få in den i crusier/racer facket med tillhörande mätetalsrabatt ( men den konstruktören vet definitivt hur båtarna ska ritas för att gå bra). Både Scugnizza och Sugar 2 har seglats riktigt bra – däremot så satt de verkligen fast i vattnet när det var riktigt lite vind – framförallt på kryss.

    Reply

  2. JIMMY
    Mar 16, 2014 @ 00:12

    Jag hajar inte, 5,1ton? Kan det stämma? Om det är så blir jag bara ledsen. En Omega 36 från 1985, med homogent, överdimensionerat polyesterskrov och seriös inredning av massivt trä, väger knappt mer. Är det ett flushat däck, rak stäv och fett arsel som gör att en båt är sweet? I mina ögon är det en sminkad gris.

    En modern 37 fotare, byggd för att vara en “pure racer” behöver inte väga mer än dryga tre ton med utsatt kölvikt, förutsatt att man skulle bygga på ett sätt som gör namnet “racer” värt!

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 16, 2014 @ 07:57

      Jag förstår ju logiken bakom båten där mycket handlar om att hamna i (och vinna) den minsta klassen på Orci VM och då blir det ju ett “får i ulvakläder ” men särskilt sweet är den inte i mina ögon heller. Sen är det ju så att man, i allmänhet, inte vinner respitkappsegling på bana med en sweet båt.

      Reply

    • Joakim
      Mar 16, 2014 @ 20:11

      5,1tn är väl ingenting speciell för en 37fot gjort för att vinna på W/L bana. Redan kölvikt är 2,3tn, vilken är klart mer än på X-35, J/111, J/109 eller FinnFlyer 36. Utan köl är dom alla runt 2,8tn (J/109 är tyngre) och Next 37 är största av dom. Men Mumm 36 (och Bolt 37) är under 2tn utan köl och inredningen blir säkert sämst av de här i Next 37.

      GPH över 600 år långsam för en sådan båt, långsammare än FinnFlyer, som har nästan samma mått trots teak däck och ordentlig inredning. Dock är den klart snabbare än J/109.

      Reply

  3. JIMMY
    Mar 16, 2014 @ 10:26

    Vitsen med respitsegling är att man kan använda sin båt som husvagn på semestern och även kappsegla med den. Next 37 blir ju helt värdelös som cruiser men är ändå inte mer upphetsande att segla än en cruiser, rätt värdelös båt i mina ögon. Om detta är vad som krävs för att vinna i ORCi så har jag svårt att se att det kommer gynna deltagarantalet i framtiden.

    Jag tycker man borde kunna förvänta sig mer av världens mest avancerade respitsystem. Kanske är dags att se över vilka parametrar som styr klassindelningen…

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 16, 2014 @ 13:41

      Jag håller med i sak men jag tror egentligen inte det har med valet av respitsystem att göra utan det har mer att göra med hur bankappsegling funkar. Har man inte kryssprestanda så att man hänger med i första ledet efter starten (och helst rundar i topp 3) så spelar man “catch up” från början och det hjälper inte att man sen är snabb på undanvinden för då sitter man fast i trafiken i alla fall. Alltså måste man “spendera” sins rating-poäng på kryssprestanda vilket ger hyfsat tunga båtar. Havskappsegling är en normalt en annan femma och där kan man mycket väl gör resultat med mer undanvindsorienterade båtar. Personligen tycker jag det är lite trist att “havskappseglings VM” till 90% avgörs genom bankappsegling. De gamla ton-cuperna var ju viktade på helt annorlunda sätt.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 16, 2014 @ 19:52

        +1

        Med en större offshore-del så hade det EM/VM varit intressant för oss också. Jag är lite osäker på varför det blivit nästan enbart kryss/läns.

        Reply

  4. Mats V
    Mar 16, 2014 @ 10:53

    +1. Tyvärr.

    Reply

  5. Johan
    Mar 16, 2014 @ 11:13

    Sa nån entyp…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 16, 2014 @ 11:37

      Nej, det gjorde ingen…

      Men har du nåt tips på en entypsklass som samlar ~100 båtar på llokala regattor (eller 20-talet på kvällseglingar) och 150 båtar när det seglas VM i närområdet så tror jag många hade varit intresserade :-)

      Reply

      • Micke
        Mar 17, 2014 @ 09:41

        Jag har.

        81 anmälda expresser till NoM i Oslo redan nu är väl ganska respektingivande siffror… Rekordet från när alla seglade på 80-90 talet är väl 97 båtar, inte långt kvar till det. Ganska bra nu när “entypsdöden” är i antågande..

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 17, 2014 @ 10:33

          Ja, det är faktiskt imponerande. Bara synd att man behöver vänta till slutet av augusti :-)

          Den stora skillnaden var att man på 80-90-talet samlade 20-30 båtar på 5-6 lokala race i en västkust-cup och sedan nästan 100 på ett SM. Då fanns det en väg in, och mycket kul segling, för oss som var nya i klassen (de 80% som inte hade chans att vinna ett SM men som måste tycka att det är kul ändå).

          Jag tror inte det finns någon “entypsdöd”. Däremot är det ingen av entypsklasserna som just nu lyckas engagera seglarna lokalt och regionalt. Anledningen till att man samlar 80+ båtar i Norge beror ju på en stark lokal segling med massor av båtar på kvälls- och helgseglingar. Det är så man bygger en fleet; oavsett om det är Express, J/70 eller Melges 20. Eller M32 :-)

          Och det är väl här som respitseglingen faktiskt har lyckats ganska bra. Inom 24 timmars transport kan jag välja mellan 20-talet regattor med bra kvalitet som alla lockar 50+ båtar. Några lockar 100, 400 och 800 båtar och jag vet att jag kommer att ha kul oavsett om jag är nybörjare eller världsmästare.

          Både du och jag vet att seglingen inte alls blir lika bra eller rättvis som i ett entypsfält.

          Men sommaren är för kort för att fundera på sånt. Då vill folk segla det som är kul och enkelt här och nu.

          Reply

    • Mats V
      Mar 16, 2014 @ 12:27

      Nix. Det är en helt annan diskussion.

      Reply

    • Mats V
      Mar 16, 2014 @ 19:28

      Har seglat lite entyp – tycker det är skitkul.
      Har seglat lite ORCi – tycker det är skitkul.
      Diskussionen nu gällde ORCi – dvs respitsegling – och om det är så lyckat att man kan “bromsa” in en nykonstruerad racer på 37 fot till seger i lilla klassen. Det är inte skitkul.

      Reply

  6. Jol
    Mar 16, 2014 @ 16:50

    Sluta gnäll på orättvisa repitsystem och dyra mätregeloptimerade båtar, det är ju helt rätt.

    Få se nu hur många likes jag får på detta forum.

    Reply

  7. Fredrik
    Mar 16, 2014 @ 17:22

    Det sjuka är väl just hur många deltagare stora respitregattor drar! :) Tycker det låter lite tokigt att bygga en båt “just så långsam att den är snabb att vinna sin klass i VM med”!

    Tror (tyvärr) att det oftast trots allt är fast i seglarna. T.ex X41 kan väl inte kosta mera än en Next 37, eller? Då kan man segla entyp OCH klara sig bra i ORC VM… eller x35, farr 30,

    Tänk annors på motorsport.. inte så “världsklass” på husvagnsrace :D

    http://www.webtangen.com/vasteras-2-9-2006-husvagnsrace-12

    Reply

  8. Alex
    Mar 16, 2014 @ 17:35

    Optimering i IMS handlar ju om att slöa ner båten… blir lite som att lyfta ur boxermotorn ur en Gt3 och stoppa ner en 4 cyl istället för att få bättre handikapp.

    Eller i detta fall, en båt som ser ut som en tp52 men seglar som en first 36.7

    Reply

  9. Erik Barkefors
    Mar 16, 2014 @ 19:30

    Så länge regeln är öppen så kommer det alltid att finnas några som satsar på det här viset för att öka sina chanser. Sen är det upp till bevis om det räcker mot Arken Zoo…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 16, 2014 @ 19:48

      Jag skulle säga att alla toppbåtar satsar ganska bra, oavsett om det är att byta mast, köl, roder, spridare eller annat på en standardbåt eller bygga nytt. Jag tror inte det skiljer särskilt mycket i budget på topp 3. I alla fall inte när det gäller materialet.

      Och på den här nivån så är det naturligt att det är så.

      Det som kan kännas lite tråkigt är att det är svårt att rita en båt som är snabb och kul men ändå funkar. Ett numera välkänt exempel var väl Christian Plump som tog in J/V för att designa den ultimata 42-fotarem bara för att få stryk av juniorer i sin gamla Rodman 42. http://www.blur.se/2013/02/02/sweet-jv-42-elena-nova/

      Elena Nova

      Reply

      • Joakim
        Mar 16, 2014 @ 20:30

        GP42 har väl funkat bra i ORCi. Är den inte kul och snabb?

        Det var ganska lustig att man skrev i Seahorse att Elena Nova ska bli oslagbar i ORCi eftersom den är den första båt ritad för ORCi i många år. Jag var då helt säkert att den ska inte alls bli oslagbar men blev förvånad att det var så svårt för en världsmästare med en ny J/V båt. Dom sade att VM i Helsingfors är målsättning men kom aldrig dit.

        Reply

  10. Per Lundqvist
    Mar 16, 2014 @ 23:04

    Diskussionen om banor är intressant. De gånger vi seglat utanför sandhamn men medellånga banben (4-8 NM) blir det nog lättare (rättvisare?) för oss småbåtar och tittar man på resultat kan det nog påvisas även statistiskt. I huvudsak kryssar, länsar men en del sneda varianter ger variation och framför allt spridning i fältet. Korta banrace är väldigt knepiga med skitvind och svåra starter och det får man ta in i målbilden med en X-332:a eller liknande. Vi åker inte till ORCi VM för att vinna utan för att spöa de tyska X-332:orna. Vi får ta upp det här med större variation på banor i förbundet!

    Reply

  11. Finngulf
    Mar 17, 2014 @ 08:18

    Kan någon kunnig förklara hur båten kan väga 2,8 ton exklusive barlast. Man får utgå ifrån att en ny racer är bygd i moderna och lätta material??

    Reply

    • Joakim
      Mar 17, 2014 @ 09:40

      Vad menar du? Varför tror du att målsättningen har varit att bygga så lätt som det går? Den är inte heller av kol utan glas eller basalt, som är mycket närmare glas än kol. Kanske man kan inte säga att den är bygd i moderna och lätta material? Samma gäller dock också X, J osv.

      Reply

  12. Stefan Peterson
    Mar 18, 2014 @ 08:40

    Spännande diskussion och glädjande att inte ORCi åker ut direkt med ett rungande SRS i baken. Respit regler kommer att innebära att man bromsar in båten och seglar den över mätetalet om inte olika subjektiva utvecklingsfrämjande parametrar läggs in. Sjukt kul att det börjar komma nya projekt i ORCi bara att buga och göra vågen även om gamla Bettan hamnar en bit längre ner på rating listan. Vet inte med vilken epok övriga jämför med men på 80-talet fanns det inte mycket fler vägar in än IOR om man inte hade båten på några få platser i Sverige. Det var bara och ge sig in i IOR svängen och lägga bly för om masten och slipa och spackla på rätt ställen. Möjligen kan jag tycka, med risk för att bli motsagd, att LYS fungerade bättre då det enbart fanns ett tal för båten och det verkligen var en breddregel det gjorde det lättare att ta ut båten på en repa, så började vi med Contrasten. Det ökande antalet båtar på internationella seglingar är en klar trend och fokus bör ligga på att stödja den och genom få fler att ta steget på så sätt ökar vi basen för rekrytering till ännu häftigare seglingar. VM i SRS kommer inte inom de närmaste åren. Att återvända till mer Havs kasning tror jag inte på upplägget med mer banor och kortare distansseglingar tycker jag är ett mycket mer inspirerande koncept. Hukar Stefan

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Apr 12, 2014 @ 17:22

    Nu verkar båt 1 vara klar. Ser inte vattenlinjen konstig utP

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Apr 26, 2014 @ 20:50

    Seglar…

    Next 37 Sailing

    Next 37 Sailing

    Next 37 Sailing

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Apr 27, 2014 @ 21:23

    GPH 599,2. Mätbrev: http://data.orc.org/public/CertCopies/47922.pdf
    Någon som kan kommentera kompensationsvikterna?

    Resultat i första regattan: http://www.yclignano.it/wp-content/uploads/2014/04/Classifiche-finali-Due-Golfi-2014-orc.pdf

    Reply

  16. Anders Nilsson
    Apr 27, 2014 @ 22:34

    De är ju ganska små och är nog till för att optimera flytläget.
    Ska de få ner henne till 615 så handlar det inte om såna småvikter.
    Jag gjorde en jämförelse med J-111. Hon ska vara en långsammare kryssbåt men lika snabb på undanvinden när det blåser över 12 knop.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 28, 2014 @ 10:27

      Jämför du med den här som är J/111 one-design: http://data.orc.org/public/CertCopies/46592.pdf ?

      När jag jämför så är Next 37 bara snabbare på TWA 90-120 vilket beror på mer formstabilitet och att man har 795 kg (!) besättningsvikt.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Apr 28, 2014 @ 12:41

        Den intressanta jämförelsen är väl mot de båtar den kommer att kappsegla mot? Frågan är hur den klarar sig efter starten på en kryss-länsbana inboxad av 40-fotare som mäter lika eller lite snabbare (40.7, First 40, IMX-40 eller liknande)?

        Reply

        • Anders Nilsson
          Apr 28, 2014 @ 22:39

          Next 37 och J-111 kommer i gennakerkonfiguration säkert att ha samma taktiska utmaning på läns. Det har de på alltid på läns mot spinnakerbåtar (förutom på lätt läns). Det gäller ju all läns inte bara på läns efter ORCi det gäller även läns efter SRS.
          I det här fallet så får man ju inte glömma att det är ju inte Cossutti utan beställaren som satsar på konceptet. Cossutti gör ju bara det bästa av vad kunden beställt. Det var en missräkning att komma i den större klassen. Jag vet inte vad de ska göra för att få GPH <615 s/NM.
          I lilla klassen kan man ju tänka sig att de hade varit högt uppe vid kryssmärket och sen hade de glidit på ostört med snävare skärningsvinklar. Rent teoretiskt hade detta kanske fungerat. I klassen som de nu kör så hade de nog behövt vara större båt för att dra nytta av det.
          Det är mycket snack om att man måste vara störst båt för att kunna vara med. Katarina II, Arcona 340, blev 2a i vår klass och de kan vara ett exempel på att det inte behövs för att kunna komma i topp.

          Båtarna är om VPP diagrammen stämmer med verkligheten mycket lika. Det är det intressanta med att jämföra med J-111 tycker jag.
          Next 37 blir säkert inte tråkigare att segla än en J-111 det är min poäng.
          Sen tycker jag också att J-111 är en snyggare båt men det är en annan sak.

          Hur som helst så tycker jag att det ska bli spännande att se hur det går.

          Reply

      • Pelle Pedersen
        Apr 28, 2014 @ 15:54

        WTF!!! Har J111:an redan fått “age allowance”??!!:)
        Snart dags att köra ÅF Classic!!
        Ha Ha

        Reply

        • Anders Nilsson
          Apr 28, 2014 @ 20:41

          Vill man vara snäll så kan man ju säga att Johnston var först med en ORCi slamkrypare. ;-)

          Reply

      • Anders Nilsson
        Apr 28, 2014 @ 20:30

        Jag jämförde med Black Bull som vi körde samtidigt som oss på Rolex Middle Sea Race.
        Jag kan inte ladda upp .pdf här så jag la upp VPP på Öresund Regatta.
        Jag tycker de verkar väldigt lika i prestanda.

        http://sundetregatta.blogspot.se/2014/04/j-111-vs-next-37-vpp-diagram.html

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 28, 2014 @ 20:54

        Red Bull har liten gennaker så den är så klart närmare Next 37 prestandamässigt.

        Jag är osäker på varför jämförelsen är viktig? En “rolig” båt i mina ögon går fort i svenskt sommarväder = 2 m/s och planar så fort det blåser över 10. Då vet jag att jag kommer att få kul segling de få timmar jag är på vattnet.

        Next 37 kommer att sitta fast i lätt vind och jag tror inte man får den att plana heller. Så enda anledningen till att lägga alla pengar på en sån här båt är att man får en killer i ORCi.

        Och det är bara i det ljuset man kan bedöma båten.

        En intressant jämförelse är Salona 37 (ex Feelgood). På en kryss/länsbana är Salonan överlägsen i 6.-10 knop och i de flesta andra vindar så är skillnaden liten.

        6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt
        Beat VMG -6,6% -4,2% -2,9% -0,2% 0,6% 0,5% 1,2%
        Run VMG 1,7% 1,8% 3,2% 2,3% 0,4% -0,1% 1,0%

        Så då undrar man ju vad visen är att bli omseglad på havet och dessutom betala dubbelt så mycket för att få det här:

        I stället för det här:

        Reply

        • Anders Nilsson
          Apr 29, 2014 @ 23:59

          Jämförelsen är naturligtvis inte särskilt viktig. Den räddar till exempel inga liv eller skapar fred på jorden.
          Jag tycker ändå att den är intressant för jag tror inte ORCi bedömer en J-111 så fel i förhållande till Next 37. Sen tror jag att det är som Pelle Lindell skriver att gennaker är tufft att köra mot spinnakerbåtar i tighta fält på läns. En finess kan vara om båten är stor i sin klass då kommer den fri och kör lite högre på optimal vinkel.
          Att göra om Next 37 till en båt i lilla klassen gör som du säger den till en tråkig upplevelse men det har de säkert gett upp.
          Europas snabbaste J-111 verkar för övrigt vara på gång till ORCi VM så vi får kanske se hur det går i verkligheten.

          Reply

  17. Stefan Aaöe
    Apr 28, 2014 @ 07:57

    På vissa bilder ser det ut som om den har teaklister. Men det kan väl ändå inte stämma..?

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    May 1, 2014 @ 12:33

    En intressant jämförelse på ORCi-VM är Corby 38 Rockall IV. En 14 år gammal design med fokus på kryss/läns-banor.

    Tittade som hastigast på gamla Rockall III, designad 2004.
    http://data.orc.org/public/CertCopies/25424.pdf

    Intressant att se hur mycket snabbare Corbyn är i lätt väder (skillnad i fart till Corby 36s fördel):

    6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt
    Beat VMG 9,2% 8,7% 7,1% 3,8% 3,1% 3,2% 1,8%
    Run VMG 7,7% 7,4% 3,4% 1,3% 1,0% 1,2% 1,7%

    Notera också kryssvinklarna. Frågan är om Cossutti har lurat ORC eller om Next 37 faktiskt saknar “high-mode”…
    Next 37 44,4° 43,1° 42,5° 41,5° 39,9° 39,1° 38,7°
    Corby 36 42,1° 41,7° 38,6° 37,0° 35,4° 34,5° 35,4°

    Reply

    • Anders Nilsson
      May 2, 2014 @ 12:05

      Intressant jämförelse.
      En ännu smalare båt vs bred.
      Lätt vind är det som Next 37 ser ut ha tuffast i precis som mot J-111. Det få vet är hur Next 37 går på riktigt om hon är en slamkrypare i lätt eller inte. Jag tror hon får tufft i lätt kryss men kommer att fungera väl på undanvinden i lätt med sin gennaker. I hårdare vind så närmar de de sig för att vara jämnsnabba.
      Kommer Holländarna med sin J-111 så kan vi jämföra europas snabbaste J-111 med Next 37. Vi får hoppas att Audi teamet får fart på henne.

      Reply

  19. Alex
    May 2, 2014 @ 15:53

    I lätt vind rör den sig säkert men tjänar nog inget där(mindre segelyta osv) den går säkert bra i medelvind men det är uppåt i vindstyrka har den sin edge på W/L-segling.

    Jämför med first-40.7 absolute blue som har större krysställ dock genoabåt, men mindre spinne. http://www.ssf.se/tk/PDF/5724.pdf

    Genomsnittsvinden i Kiel i augusti månad är 13 knop och det är där och uppåt nexten börjar röra på sig tror jag.

    Reply

  20. Peter Gustafsson
    Jul 6, 2014 @ 20:18

    Första riktiga regattan. ORCi EM i Spanien…

    http://www.rcnp.es/valencia/resulta/overall_orc2_orc3.html

    Verkar som man haft svårt att segla jämt med M37 och X-37 på vattnet. Tufft när dessa mäter 620 och 615.

    Reply

  21. Lasse Bergkvist
    Jul 7, 2014 @ 09:55

    Hej Peter!

    Får inte länken att fungera – kan du klippa ur resultatet och lägga upp – klart intressant info.

    Reply

  22. Lasse Bergkvist
    Jul 7, 2014 @ 10:18

    Fick till länken nu. Oerhört intressanta resultat. M37 är ju bra med, men sedan är det en hel del intressant – X-35??? X-37? Verkar som att även tidigare lite svåra båtar nu kan vara med och kriga om guldet i ORCi – klart bra utveckling.

    Next 37:ans resultat var ju inte i topp – men det brukar ju ta 3 år eller 100 intensiva kappseglingsdagar för att få koll på alla delar i en båts prestanda – så Jani och hans team har säkert bättre koll på prestandan lite senare på säsongen eller under nästa säsong. Sinergia 40:an fortsätter att leverera – 15 år gammal konstruktion? Pedro Campos och hans mannar är ju i och för sig inga duvungar…

    Reply

  23. Anders Nilsson
    Jul 9, 2014 @ 10:00

    Det verkar ha varit en del skumma grejer som hände i Valencia.
    Team Audi Quattro verkar ha varit utsatta för någon form av sabotage.
    Katarina II lär ha fått ett 50% straff etc. som i alla fall inte jag kan reda ut vad det var.

    http://sundetregatta.blogspot.se/2014/07/snesegling-team-audi-quattro-fran.html

    Reply

  24. Fredrik
    Aug 8, 2014 @ 22:10

    Vad anses det här nu när ORC VM är så gott som slut och ORC B tycks vinnas av en X 41?

    vad är idén att specialbygga en båt “för att vinna ORC VM” när man kan göra det med en entypsbåt? Oraken till att jag frågar är enbart för att jag inte är insatt och blev förvånad då jag såg resulaten.

    Bästa seglare vinner? tur? :)

    Reply

    • Joakim
      Aug 9, 2014 @ 11:01

      Ingen överraskning att en X-41 vann. 2012 skulle den bästa X-41 ha varit mycket nära toppen men dom valde att segla bara banor för att tränä för X-41 VM, vilken dom vann. 2014 har X-41 “en egen klass” med TP52 osv i större och Low Noise osv i mindre klass.

      Reply

  25. Peter Gustafsson
    Nov 25, 2014 @ 17:04

    Vad tror man om en 33-fotare på samma tema?

    Är det inte underligt att en specialbyggd racer är långsammare än en cruiser/racer som Xp33?

    XP-33 ABENA = 616.9
    XP-33 NORIX = 622.5
    Next 33 = 629-634

    NEXT33: THE NEW NEXT MARINE RACER
    Designed by the Cossutti Yacht Design studio to be launched by next spring

    Following, as announced, the evolution of the Next series by Next Marine, the new Next33, designed by the Maurizio Cossutti Yacht Design studio, presents itself as a pure racer like its predecessor 37, maintaining the brand’s philosophy: specifications, quality and innovation in decent prices. The official launch of the new Next33 is foreseen for the upcoming spring of 2015 and will be proposed in an optimized ORC or IRC version accompanied by a more extreme OPEN version for the unrated racing fans.

    With maximum versatility and ease of use, the racer offers easily removable ballast solutions as to modify quickly balance and weights, and the possibility to arm fractioned or masthead Gennakers. The launch price is fixed at 88,900 euros + VAT with particularly interesting packs for sails and electronics for the 2015 racers.
    You can now explore all the properties of the Next series, from the Next37 to the new Next33, visiting the website nextmarine.it.

    Next33 Main Technical Data:

    HULL
    LENGTH OVERALL m 9.98
    MAXIMUM BEAM m 3.50
    DRAFT m 1.85
    DISPLACEMENT (Empty) Kg 3600-3800
    BALLAST Kg 1500
    REMOVABLE BALLAST FROM THE OUTSIDE Kg 200
    INTERNAL BALLAST Kg 300
    RMC Kg*m 115

    SAILING AREA
    MAINSAIL mq 33.5
    JIB mq 28
    GENNAKER mq 105
    SPINNAKER mq 81
    OTHERS
    ENGINE HP 14
    OIL CAPACITY Lt 50
    WATER CAPACITY Lt 30
    CE CERTIFICATION “A” CATEGORY
    GPH ORC 2014 629-634 S/M

    November 25, 2014

    Andrea Cinerari
    Head of Communications
    3397821918

    Render-Next33-1

    Render-Next33-2

    Render-Next33-3

    Render-Next33-4

    Reply

  26. Mats V
    Nov 25, 2014 @ 19:09

    …och som du själv skrev under ORCi tråden; man är ju körd i klass C om man inte är bland de snabbaste. Om det är så – trist för oss som ändå försöker ibland – så är det ju märkligt att de tar fram denna “optimerad” för ORCi. Resonerar de annorlunda än du?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 25, 2014 @ 19:24

      Jag vet inte om det ser annorlunda ut i Medelhavet, men jag har svårt att se det. Kanske är man lite sugen på en “downsizing”-trend? Hur svårt kan det vara att rita en kul 35-fotare som blir snabbaste kryssbåt i lilla klassen :-)

      Reply

  27. Anders Nilsson
    Nov 25, 2014 @ 19:36

    Du har ju världsmästarna Low Noise gänget som satsar på en 10m båt i en Italia 9.98 så det fungerar nog.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 25, 2014 @ 19:43

      Seeing is believing. Personligen tror jag ju mer på resultatlistorna från tidigare mästerskap än något som bara finns på pappret. Jag tror nog att det finns en deal bakom det samarbetet som inte bara handlar om att maximera chansen att vinna ;-)

      Lät det inte likadant med Next 37? Rutinerade gänget från Alfa Romeo gick till den mest hypade ORC-designern på jordklotet för att få något som skulle segla skjortan av konkurrenterna… Gick väl sådär?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 26, 2014 @ 11:32

        Angående Next 37 så hamnade de ju inte i den klassen de ville köra. Klart misstag att tro att GPH-gränsen skulle bli 610 när det nu blev 615. Båtens design rating var tänkt i 605-trakten som ofta är klassgränsen i medelhavet och nu då var tänkt från Audigänget/Cossutti att bli 610.
        Lättvindsbetonat VM liksom att satsa på gennaker var två andra faktorer som gjorde det svårt. Gennaker är inget länssegel på krysslänsbana. De behöver mer segel på den båten för att köra i Class B i alla vindar anser jag.
        Vi får se hur det går i Pärnu då har de haft ett år till på sig.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 26, 2014 @ 12:24

          Allt det där kunde man konstatera redan på ritbordet. Samma sak med 33:an som ju ser exakt likadan ut. Men man kanske tror att man hade rätt – och alla andra hade fel :-)

          Reply

  28. Stefan Peterson
    Nov 26, 2014 @ 08:56

    Vi får väl se. Mät regler har den ständiga baksidan och drar det iväg för mycket dödar den sig själv som IOR och IMS var på väg att göra. Det är lite som Peter säger upp till bevis. Sugar sög verkligen fast när det blev lätt vind. Antingen har man hitta luckor i regeln och då gäller det att täppa till dem annars så kommer den som klarar av att segla snabbt trots de bromsande åtgärder som genomförts bli värdig vinnare. Ser inget angivet IRC tal vore lite spännande och se som jämförelse.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2014 @ 12:29

      Min erfarenhet är att IRC fångar upp det ganska bra. Båten är tung med lite segel, så den mäter långsamt, och seglar precis lika långsamt.

      Anders, du skriver på din blogg att “det intressanta är att samma skrov funkar i båda reglerna nu”. Jag tror snarare att det intressanta är att den funkar precis lika illa :-)

      Det finns en anledning till att vi inte ser den här typen av båtar. Alla regler är designade för att premiera cruiser/racers i denna del av regeln. Ingen är intresserad av att fräcka one-offs gör hela flottan värdelös över en natt. Offensiva designers och ägare med för mycket pengar skall hålla sig i de större klasserna.

      I både ORCi och IRC går brytpunkten kring 40 fot. Över det kan man komma undan med en Ker 40, GP42 eller annat sportigt. Under det är det en cruisingorienterad 37 eller 38-fotare som gäller.

      Visst kan man tycka det är tråkigt – men jag har inte heller svårt att se varför reglerna är tweakade på detta sätt.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 26, 2014 @ 13:43

        Håller med dig där.
        Däremot tycker jag det är intressant att de försöker i Class C.
        Doomed? Det vet vi inte.

        Vad gäller Next 37 skulle jag personligen stoppat projektet så fort de annonserade gränsen GPH 615.
        Next 33 kan ju i alla fall få normala data.

        Jag tror för allas bästa att sportbåtar borde samlas under någon sportbåtsregel där de bedöms mer rättvist och får kul racing på så rättvisa villkor som möjligt.

        Reply

  29. Sten Haeger
    Nov 26, 2014 @ 14:15

    Läser ofta på Blur, brukar dock inte kommentera. Men nu måste jag säga att det är för mycket meningslöst “jag vet bäst” snack. Vadå tunga tråkiga båtar i ORCi? Onyanserat och dumt. Välseglande Salona 37or, X-båtar, Firstar och Dehler. Härliga, snabbseglande båtar. Folk som vi som verkligen tycker om stora startfält i hård konkurrens där de bästa seglarna drar det längsta strået i slutändan. Team Vencom & Pro4U hade garanterat placerat sig i topp i Kiel o andra regattor även om de seglat Next 37 eller någon annan av redaktionen “trög, tråkig båt”. Bra starter, klockren taktik, manövrar, timing och speed är några av de funktioner som gör att du placerar dig väl. Det gör dessa gäng. Det är klart att alla seglare vill uppleva +20 knop ,ren planing, någon gång per säsong, men bara för att du gör 16 knop innebär väl inte det att din båt är speciellt trög och tråkig för det. Eller?

    Reply

    • Seb
      Nov 26, 2014 @ 15:57

      Det handlar om fenomenet att det byggs nya Next-båtar, helt optimerade för ORCi-segling, utan de bekvämligheter, eller charm, som finns i de “välseglande härliga” båtarna du nämner. För att vara en båt utan inredning och med flushdäck är det väl i jämförelse en tung, sällsynt tråkig, och trög båt. Vad skall man med en Next 37 om inte att segla ORCi? Håller du inte med om att utvecklingen skall gå mot bättre snabbare båtar? Next, sett ur dagens kunnande, är som att chiptrimma en sportmotorcykel till en svensk moped.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 26, 2014 @ 17:58

      Sten,

      först och främst har jag alls inget emot de båtar du nämner. Jag har absolut inga problem med att förstå varför man äger och kappseglar en Salona 37, First 35 eller J/109. Det är båtar som ger det bästa av bägge värdar – de är nice att cruisa i och de kan placera sig i topp oavsett om man seglar ORCi, IRC eller SRS.

      Jag kan också förstå att seglare väljer J/111, Cheetah 30 eller B&R 38. Att offra lite inredning (och ett balanserat mätetal) för att få uppleva en större seglingskänsla. Det är inte lika förnuftigt, men man får någonting annat.

      Det jag däremot inte alls förstår är Next 37. Här får man alla nackdelarna (ingen ståhöjd, ingen inredning, inget skydd i brunn) UTAN att få fördelarna med fart och mer seglingskänsla?!?!?

      Jag blir ju omseglad av en cruiser/racer där folk sitter i en skön sittbrunn bakom ett sprayhood, bakar sockerkaka och kör värmare? Vad är vitsen. Om jag nu inte har hittat ett hål i en regel – och de har de ju uppenbarligen inte.

      Sedan är det inte alls lika säkert att ni, Vencom eller Pro4U hade placerat sig på topp 10 med en First 27.7, J/105 eller GP26.

      Vill du kan vi ju sätta Kwanza i stora klassen på MBBR, bara för att ni skall visa att det inte är någon skillnad mellan att vara snabbaste och långsammaste båt i klassen ;-)

      Det är inte raketvetenskap att titta på vilka båtar som placerats sig topp 10 de senaste 10 åren, och det finns en anledning till att inga är små, har långa peke eller anses sportiga. Don’t bring a knife to a gunfight.

      Detta är inget jag hittar på, utan även ORC själva diskuterar ju detta regelbundet och justerar både VPP . Bara i år fanns 3 eller 4 submissions som tar upp precis detta. http://www.orc.org/index.asp?id=71. Ta t.ex. RUS-2:

      Race results show that small light yachts always have very bad results in handicap races in comparison with heavier yachts. For example, in the last ORC Worlds in Kiel 3 “Sportboats” of different types were entered, and all of them took places at the bottom of the Silver Fleet. The same was seen 2 years ago in Helsinki. It is unlikely that crews of small yachts are always less skilled then on larger ones. It is well known that in the past the ORC VPP gave advantages to heavier yachts.

      För att sammanfatta: jag har inget problem med vettiga eller roliga båtar, men när man betalar mer för en sämre båt som dessutom har svårare att placera sig – då förstår jag inte vad meningen är.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 26, 2014 @ 19:06

        Peter
        Om du jämför VPP för J-111 och Next37 så undrar jag vem som verkligen känner skillnad i luft under 10m/s. Det är då i lättvind som det är större skillnad. Då tror jag Grynet är fräckare att segla än båda nämnda.
        Här är båda ORCi-breven http://sundetregatta.blogspot.se/2014/04/j-111-vs-next-37-vpp-diagram.html

        Det är ingen som har sett Next 37 i särskilt hård vind. Det är ingen, på den här tråden skulle jag vilja påstå, som vet om den är särskilt tråkig när det blåser.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 26, 2014 @ 19:36

          De rapporter jag har fått har varit från media och ORC-personer som sett båten segla både på EM och VM. Jag har inte sett dem själva eller pratat med teamet. Det är mycket möjligt att det är jättekul när det blåser – men vem bryr sig egentligen? För att vinna regattor så måste man ha en båt som går bra även när det inte gör det.

          Har det sålts nån mer båt än demobåten som Audi kör?

          När det gäller speed så vet jag inte om man känner att man har 10% mer speed i 3 m/s Eller 20% i ännu lättare. Det jag vet är att jag tycker att det är kul när det är lätt – som första dagen i Rungsted – och jag är ganska säker på att Audit-teamet ser fram emot lättvindsdagarna :-)

          Reply

        • Classe
          Nov 28, 2014 @ 11:39

          Vi seglade samma klass på VM i kiel. Vi en IMX 40. De seglade runt mitt i fältet kan man säga på lättvinden vi var före dem i mål hela tiden har jag för mig.. På korrigerad vet jag inte hur de kom. Sista dagen blåste det ju 8-10 m/s, då låg de högre upp i fältet helt klart. De var kring 10:e båt i mål skulle jag gissa.

          Reply

  30. srsseglaren
    Nov 26, 2014 @ 14:45

    Kan verkligen inte detta.
    Men om man läser Peter G.´s inlägg så försöker han förklara varför det i ORCi och IRC är möjligt att placera sig med en sportsbåt i 40 fot och större båtar medan det är betydligt svårare i dom mindre klasserna vilket många som inte seglar enligt d:o regler eller är nya i dom har koll på ?

    Jmf tex d:o Next 33 med ICE 33:
    http://www.iceyachts.it/category/yachts/ice-33-en/
    http://www.youtube.com/watch?v=O0JsmWXQ46Q

    Om bägge båtarna har samma möjlighet till placering i ORCi och IRC med samma brister på invändig komfort till samma kostnad så kanske den senare som väger hälften med 50 % mer segel vore roligare segling ?
    Ingen skugga på prestationen hos ngn besättning ?
    Eller missas ngt ?

    Reply

    • Mikael Vesala
      Nov 27, 2014 @ 07:34

      OJ, det var ingen sminkad gris!! Nu vaknade villha-nerven igen… Appropå att en del handicapregler är “tweekade” att gynna cruisers. Om det är så, så tycker jag åtminstånde att det ska framgå i början av regelns innehållstext så att man vet vad man har att förhålla sig till när man ger sig in i leken. Andemeningen med i vart fall SRS är väl att “varje båt ges ett handicapptal som ska motsvara dess prestanda” ? Då är det väl viktigt att man håller sig till det och inte gynnar en viss egenskap som tyngd eller lite segel. Annars får vi ju bizarra båtar som just Next 37

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 27, 2014 @ 07:46

        Alla regler (liksom politik i övrigt) måste hitta en balans mellan att “skydda” det som folk har idag och uppmuntra till utveckling. Bara för att alla vet att någonting annat objektivt är bättre, så är det inte genomförbart om båtar, bilar, hus tappar i värde över en natt.

        Även i entypsklasser pågår samma diskussion när man utvecklar reglerna – hur kan vi ändra det som är kass eller tillåta en större spinnaker utan att det blir för dyrt och krångligt för de som redan har investerat i båtar och är aktiva i klassen.

        Reply

        • seglaren
          Nov 27, 2014 @ 16:37

          det är väl olika saker som driver utveckling. reglerna har väl i de flesta fall målet att återspegla en båts prestanda. Regler (i synerhet mätregler) basera på en modell, dvs. en förenklad bild av verkligheten. Där finns det hål som kan utnyttjas och tydligen driver en del att utnyttja för att få den lilla fördelen. Sen finns det i olika regler som har som syfte att hålla kostnaderna nere genom att begränsa, t.ex. antal segel, material mm. Om en större spinnaker kostar för mycket eller är gynnsam är väl endast ett tecken att regeln inte riktigt lyckas att värdera rätt. I annat fall skulle ju ändringen helt återspeglas i respit och vara varken gynnsam eller ogynnsam.

          Reply

  31. Bosse F
    Nov 26, 2014 @ 14:47

    Om man kan lyckas i ORC med vilken båt som helst och det enbart beror på besättningen varför byggs det då båtar som designas för att passa in i en speciell startgrupp? Dessutom ändras regeln så att förutsättningarna ändras från år till år. Hoppas jag missuppfattat det hela.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Nov 26, 2014 @ 16:26

      Bosse
      Alla regler bör uppdateras så de täcker hål som de har.
      Det gör ju till och med entypsreglerna. Det är ett sundhetstecken.

      Reply

      • Bosse F
        Nov 26, 2014 @ 16:42

        Ja, det är ett sundhetstecken att en regel ändras för att vara mer rättvis, var så jag menade. Vad jag menade var att man lägger miljoner på en båt anpassad efter en regel som den ser ut nu utan att veta hur den ser ut nästa år. Kanske inget konstigt med det.

        Reply

        • Anders Nilsson
          Nov 26, 2014 @ 19:29

          Ok – I got your point.

          Reply

        • seglaren
          Nov 27, 2014 @ 00:25

          sundhetstecken att behöver täppa igen brister hel tiden? det är ju en sjukdom att behöver hela tiden fixa till brister i en regel.

          Reply

  32. Peter Gustafsson
    Nov 26, 2014 @ 22:25

    Apropå hur en lite sexigare 37-fotare borde se ut. Sjösätts till våren. GPH skulle säkert hamna på 530. Inte 602+ :-)

    Next 37 vs YD37
    Length over all 11.315 -> 11.30 m
    Beam max 3.71 -> 3.75 m
    Draft 2.01 -> 2.65m
    Displacement 5.265 -> 3.630 kg
    Ballast 2.300 -> 2.180 kg
    Ballast ratio 45% -> 60%
    Upwind SA 74.65 -> 101.7 m2

    YD37_small

    Reply

    • Mikael Vesala
      Nov 27, 2014 @ 07:02

      Ja den såg betydligt mer intressant ut ! Härligt djupgående, 2,65m lär ge skönt bett och höjd! Och jag tror man lära sig leva med det på semestern med. Trodde det skulle bli besvärligt att semestra med 2,3m men det är mycket sällan det har stört mig.

      Reply

  33. Sten Haeger
    Nov 27, 2014 @ 09:38

    Peter,
    Som du vet seglade vi i Kiel och det är klart att vi led av att vara lite långsammare än de snabbaste i minsta klassen. Dessutom har vi seglat IMS/ORCi regattor sedan 2000 så självklart känner jag till både ORC submissions och IMS regelns uppbyggnad. Poängen är att ORCi nu har kommit till en nivå som är rättvis för de flesta båttyper och där du kan vinna med en lättviktare, italienska Farr 40an i Helsinki VM krossade ju allt motstånd pga av seglingsskicklighet. Låt var och en välja sin båttyp, raljera inte över gänget som valde Next 37. De har väl sin vision och sina förhoppningar. Att placera oss i stora klassen i MBBR var ju också ett ovanligt fånigt påstående.

    Reply

  34. Peter Gustafsson
    Nov 27, 2014 @ 11:58

    Sten,

    både du och jag vet att det handlar om att ha rätt verktyg för uppdraget. En bidragande orsak till att ni, Vencom eller Pro4U gör resultat är att ni har bra känsla för vad som funkar och att ni byter kölar, roder, master och segel för att vara 100% förberedda för ett mästerskap. Ingen av er skulle komma på idén att åka till Köpenhamn 2016 i en lätt 27-fotare med peke.

    Detta är en naturlig, viktig och spännande del av sporten och är man ett halvprofessionellt team som Audi så får man nog vara beredd på diskussioner om man tar stora risker utan att det ger resultat.

    Jag roade mig med att titta på Class Division Length (CDL) och placeringar i senaste VM. Detta ger enligt ORC en bra idé om hur snabb båten är på kryss, vilket naturligtvis är en fördel då starter och förstakryssar är avgörande.

    CDL-placering

    Vad man kan notera, inte helt oväntat, är att det finns en tydlig koppling mellan CDL och resultat.

    De 20% bästa båtarna har en medel-CDL på 9.18
    De 20% sämsta har en medel-CDL på 8.46
    Det blir ännu tydligare då topp 5 har medel-CDL på 9.54

    Naturligtvis kan man hävda att de som har mindre eller långsammare båtar är sämre seglare, men jag tror inte att det är så. Däremot väljer bra seglare rätt redskap, vilket naturligtvis förstärker effekten.

    Reply

    • Mats V
      Nov 27, 2014 @ 19:53

      Intressant statistik, Peter. Tur att man ibland kan stöka till den lite. Annars är det bara att boka in en placering i kön i Pärnu nästa år. ;-)

      Reply

  35. Sten Haeger
    Nov 27, 2014 @ 13:42

    Saklig och bra information

    Reply

  36. Sten Haeger
    Nov 27, 2014 @ 14:25

    Italia 9.98 “Low Noise”
    Intressant att se om detta blir en vinnare:
    http://data.orc.org/public/CertCopies/54154.pdf

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 27, 2014 @ 14:49

      Ja. Jag kan tycka det är en chansning. CDL = 8,83, vilket är strax under mitten av lilla klassen i Kiel. Då kommer de inte att kunna segla på samma sätt som i år.

      Marginellt snabbare än er i lätt vind och på undanvind när det blåser. Här kan det finnas en uppsida då ORC VPP inte riktigt fångar upp planing, men då skall det blåsa en del…

      Vad jag funderat på är om gränserna för de olika klasserna kommer att flyttas. Är det rimligt att ha så många båtar i lilla klassen? Flyttar man upp ett gäng båtar en klass och lägger gränsen vid CDL = 9.40 så är det en helt annan spelplan för dem (och er). Vet italienarna nåt som inte vi vet :-)

      Intressant, som sagt.

      Reply

  37. Peter Gustafsson
    Jan 19, 2015 @ 19:58

    Snackade med Marco Bertozzi och Maurizio Cossutti på mässan i Düsseldorf. De erkände väl att 37:an fått för lite segel och skall få mer power framöver. I övrigt skyllde de (inte helt oväntat) resultaten på besättningen :-)

    I Italien verkar man också dela upp ORC i 4 klasser, då det blir alldeles för många i lilla klassen annars. Det var ju det jag trodde ovan. Då skall det bli intressant att se var man väljer att positionera nya 33:an.

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Apr 10, 2015 @ 07:21

    Analysen är tydligen att man behöver mer power (nähä). Så här skall det se ut i år… Varför inte plocka ur ett ton när man ändå är igång :-)

    Audi Next 37

    Mätbrev 2014.

    Reply

  39. Segla snabbt eller mäta bra? - BLUR
    Jul 11, 2015 @ 15:40

    […] bra (men varit långsamma för sin storlek). Men hans försök att rita en snabbare båt med Next 37 var ju inget vidare och man har successivt modifierat båten för att få fart på […]

    Reply

  40. Wrap Up 2014 - BLUR
    Feb 3, 2020 @ 19:01

    […] varför tas hem av Next 37. Hur man kombinerar farten från en cruiser med inredningen från en […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.