Skip to content

55 Comments

  1. JIMMY
    Nov 13, 2013 @ 01:36

    Fin båt och med ett fint släpp i aktern. Men kom igen, det betyder inte att båten planar!

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 13, 2013 @ 11:15

      Köper din beskrivning “den korrekta definitionen på planing när mer än halva båtens deplacement supportas av hydrodynamiskt lyft (till skillnad mot hydrostatiskt lyft som annars är dominant). För de flesta båtar uppstår detta runt Fn ≥ 0,9 vilket för en Dufour 36p skulle motsvara strax över 18 knop.”

      För inte så få seglare verkar det som många använder ordet för att beskriva läget då båten lämnar deplacementfart ofta runt 13-14 knop ?
      Även om det är fel idag, så har ju ords betydelse ändrat innebörd över tiden ? Så vem vet, om tillräckligt många använder det med dess mer liberala innebörd så kanske även den korrekta definitionen ändras med tiden ?

      Tidigare om man var oäten (Tomas Ledin) dvs inte fått ngt att äta användes ordet “Nykter;”
      Ordet kommer ursprungligen från latinets nocturnus, som betyder nattlig. Nocturnum var även morgonens första klostergudstjänst. En tillställning som hölls vid en tidspunkt då många deltagare varken hunnit äta eller dricka. Och alltså var – nyktra.

      Så vi kanske behöver ett nytt ord som bättre beskriver den planing som många använder det ?
      Halvplaning, semiplaning ?

      Reply

      • Robert Gustavsson
        Nov 13, 2013 @ 11:23

        Ursäkta en novis, men vad är Fn för mått?

        Reply

      • Thomas Wiberg
        Nov 13, 2013 @ 14:29

        Den “korrekta” benämningen på tillståndet Du söker är semideplacerande. Förr i tiden (ja, jag vet att jag är lastgammal) sade man att segelbåten surfade när man uppnådde farter över deplacementsfart. Det hela är lite enklare i motorbåtssammanhang, där blir det tydligare för båtanvändare vad som händer i olika farter. Det finns en hydrodynamisk (eller rättare en fluid-mekanisk) definition för vad som är planing. Det tillståndet inträffar vid en speed/length ratio över 3.

        Det är trots allt fysik vi pratar om här. Att då hävda att “för att folk säger, eller tycker” så skall vi ändra den semantiska betydelsen av ordet “planing” är väl att göra det lite för enkelt för sig?! Då tappar man knytningen till den fysikaliska definitionen, och planing kan plötsligt betyda vad som helst. Vilket det ju i och för sig gör när ordet används som i Pogo 30 – testen i filmen

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 13, 2013 @ 16:20

        Vad är vitsen med att prata om det som är under 18 knop?

        ;-)

        Reply

        • JIMMY
          Nov 13, 2013 @ 16:27

          Ha ha, ödmjukt! ;)

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 13, 2013 @ 16:35

          ;-)

          Jag föreslår:

          “Frouda – båten froudade; segla så pass fort att vattnet släpper snyggt i aktern. Inte riktig planing men tillräckligt snabbt för att imponera på andra seglare eller göra YouTube-film.”

          Reply

          • Thomas Wiberg
            Nov 13, 2013 @ 17:38

            ;)

            Jag föreslår härmed att vi kallar fartområdet mellan deplacementsfart och planing för att man “Blurar”. Dä vet alla att man just då seglar så som man sett på Blur.se, tråkigt Peter att Du inte någonsin kommer att uppleva detta, då din båt aldrig går saktare än 18 knop. Mäste vara väldigt skumpigt på kryssen…

          • Peter Gustafsson
            Nov 13, 2013 @ 18:04

            Kryssen?

          • /HenrikB
            Nov 14, 2013 @ 08:02

            Taget!!
            Härligt att frouda iväg lite…. ;)

          • Erik Barkefors
            Nov 14, 2013 @ 08:19

            … och shorthanded froudar tidigare – eller vad sa du Henrik?

          • Pelle Pedersen
            Nov 14, 2013 @ 08:46

            Får du in “frouda” i seglarslangslistan?

  2. Lars
    Nov 13, 2013 @ 05:27

    Fin båt för,men smal kundgrupp…..

    Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 13, 2013 @ 09:13

      I Sverige kanske men hela produktionen nästa år slutsåld……leverans tidigast Januari 2015 om du beställer en idag.

      Reply

    • /T
      Nov 13, 2013 @ 12:11

      Vilken är kundgruppen menar du? Den smala, alltså.

      /T

      Reply

      • lars
        Nov 13, 2013 @ 19:31

        Den smala kundgruppen:
        Ej kappseglare som gillar fartfylld undanvind och har förstående familj, inte oroar sig för andrahandsvärde och jante,…..min drömbåt om den kryssar som en Arcona 340….

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Nov 13, 2013 @ 23:46

          Lars, den kryssar garanterat INTE som en Arcona 340. Mycket smal kundgrupp som satsar på en så´n, men det är klart gillar man “hot spots” i vissa förhållanden så… men bra seglingsegenskaper vete katten? Svårdefinierat, måste nog kolla med nå´n riktig seglare alltså en sån som kör lång o smal skärgårdskryssare av trä.
          Motorbåtsaktern ser för dj..ig ut på Pogo30. Fönstren likaså, typ värdetransportbil.
          Stefan K

          Reply

          • 8500
            Nov 14, 2013 @ 23:56

            Dock, är man under 50 så tycker man att en Dehler är lite old-fashion, inte mycket som får hjärtat att bulta men jag är säker på att den har ganska mysig pentry, sjukt mysigare än franska prestandabåtar :)

          • Team Dehlerdoris
            Nov 15, 2013 @ 23:35

            8500 +1, helt rätt. Skönt med perfekt kompromiss myspys o shysst speed, har liksom inte råd med två båtar, har fullt upp o sköta en. Får nog bli en J-80 o leka med som kul 70 årspresent..:-))

        • Z
          Nov 14, 2013 @ 10:41

          För en familj kan ju bara bestå av en seglande man och en motvilligt tillåtande hustru med barn?

          Reply

    • Pelle Pedersen
      Nov 14, 2013 @ 07:53

      Tror ni fransmännen sitter och funderar; “nu ska vi se, 30-fotare ska vi rita. Hmmm, hur säljer vi flest av dom??? JO F-N, svenskarna köper nya båtar som gräs!!! vi ritar en 30 fotare som klarar allt inkl familjesegling men utan att ha tullat nått på race-egenskaperna!!!”
      Tror vi är “den smala kundgruppen”…

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 14, 2013 @ 08:18

        “Gilla”

        Reply

      • Team Dehlerdoris
        Nov 14, 2013 @ 08:57

        Helt rätt Pelle P, vi är absolut den smala kundgruppen för så´nt. När det gäller franska produkter sträcker jag mig nog inte längre än till vin o dessertostar. O till den där massagen förståss.. ;-)
        /Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Nov 14, 2013 @ 09:55

          Fransk massage?? Vad är det? BTW, jag vill inte veta…
          Är det det jag gissar så var det lågt Stefan, riktigt lågt.

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Nov 14, 2013 @ 13:46

            Absolut riktigt lågt… :-)) Och ingen direkt association till segelnumret på en viss fransbyggd J-111:a.
            Stefan K

      • Stefan Aaröe
        Nov 14, 2013 @ 10:05

        Ha ha ha! Väl talat Pelle! :D

        Reply

      • Lars
        Nov 16, 2013 @ 12:25

        Om man kan använda båten för annat än ren racing är väl det possitivt? Om man kan köra ifrån rena racerbåtar med en fullt inredd båt är väl det ok? Om båten går att kryssa med är väl det en fördel? Om man sedan kan sälja båten utan att bli helt ruinerad när man vill byta är väl det fint?

        Reply

        • Stefan Aaröe
          Nov 16, 2013 @ 16:32

          Precis som min bil då. Den sväljer hela familjen med packning i ett nafs, drar ifrån vilken Porsche som helst, drar under 0,2 l/milen och den har ett löljligt bra andrahandsvärde.

          Sa jag att den går lika bra off road som on road? Det gör den i vilket fall.

          ;)

          Reply

  3. Anders
    Nov 13, 2013 @ 09:20

    /like – med lite reservation för dubbla rorkultar men man kan nog vänja sig med det också :-)

    Reply

  4. Pelle Lindell
    Nov 13, 2013 @ 15:02

    Om man vill ta del av alla tänkbara synpunkter på definitionen av planing finns den här rätt uttömmande tråden: http://www.boatdesign.net/forums/hydrodynamics-aerodynamics/definition-planing-45248-47.html

    Bara 698 inlägg att läsa, de flesta från insatta och väl utbildade personer……. slutsatsen blir att det beror på…….:-)

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 13, 2013 @ 15:45

      Thx
      Verkar som vi kommer att få ngt att göra även den här vintern :-)

      Ska man tolka Tomas W. inlägg som att det är OK att kalla det för “surf” om båten färdas under planing men snabbare en deplacement fart ?
      Alternativet “semideplacerande fart” ? känns ngt för långt=/ för dagligt bruk ?

      Ofta uppstår kortare slangord för saker som används ofta som ex. Bärs som lär ha uppstått från en halvbutelj Bäjerskt(äldre stavning) öl :-)
      Nu kanske vi ska se nyktert på det hela ?

      Eller planing i XX knop, tillägg på hur många knop klargör även om hastigeten då understiger 18 så förstås med exakthet vad som avses ?

      Reply

      • Anders B
        Nov 13, 2013 @ 16:13

        Eller varför inte halvplana kortat att “halva”. Pogon halvar! Jag väntar fortfarande på att plana med min båt, har klarat 16 knop, typ “trekvartar”. Vanlig deplacementfart kan vi kalla drygt en kvarting!

        Reply

    • JIMMY
      Nov 13, 2013 @ 16:26

      Pelle har såklart rätt ”det beror på….”. :)

      Ska man utveckla det något så beror det mycket på skrovets form. Om man tex tar ett smalt skrov med runda sektioner så kan det färdas betydligt snabbare än ”speed/length ratio över 3” utan att plana per definition. Att plana innebär att skrovet färdas mer ovanpå än igenom vattnet. Skrovets deplacement måste supporteras av huvudsakligen hydrodynamiska krafter och inte hydrostatiska för att detta ska ske.
      Journalisten i filmen säger att vattnet släpper från aktern vid 8 knops fart, det är bara strax över skrovfart. Oavsett skrovform så innebär det inte speciellt mycket hydrodynamiskt lyft. Frank Bethwaite kallar det ”Forced mode” i sin bok High Performance Sailing, andra kallar det Semi displacement, Semi planing, Super displacement, etc. (observera att allt är på engelska).

      Farter mellan skrovfart (Fn 0,40) och planing (Fn runt 0,9 men det beror som sagt på skrovform) är ett mellanläge som inte har några skarpa eller tydliga gränser. Det mest beskrivande är kanske att använda Froudes tal (i detta fall 0,44)och då inser man att det är en bit kvar till Fn 0,9 för att kunna spekulera i full planing, motsvarade ca 16,5kn för en Pogo 30. Men hur många känner till Froudes tal? Det existerar ju inte ens på våra dyra marina instrument!

      Full planing och halv planing (på svenska). Båda är för långa att säga, inte så konstigt att man då bara säger planing om allt. (Även om surf nog är det som normalt gäller för tunga båtar, tex Arcona 380).

      Hursom, det jag störde mig på var att journalisten sa att båten planade då vattnen släppte i aktern och det är att tänja lite väl mycket på definitionerna, tycker jag.

      Ps. “Pogon halvar!” var inte så dumt! :)

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 13, 2013 @ 16:58

        Kanske något för Raymarine, Nexus, NKE osv att ta upp med en skala längs kanten som man programmerar efter båt och sen visar om båten planar eller hur långt den har kvar till att plana. Kanske en %-siffra? ;-)

        Reply

        • Martin
          Nov 13, 2013 @ 18:49

          Ball! Färgdisplayen i tex Raymarine i70 kan ju programmeras nästan hur som helst, hoppas det kommer i en en framtida sw-updatering.

          Reply

      • Niclas
        Nov 14, 2013 @ 11:27

        Bra som vanligt Jimmy.

        En fråga angående: “… full planing, motsvarade ca 16,5kn för en Pogo 30”

        Finns det en enkel formel för att räkna ut farten för Fn ~0,9?

        Reply

        • JIMMY
          Nov 14, 2013 @ 19:05

          Farten i kn = (Fn)*ROT(LWL*9,81)*1,943844

          Reply

  5. Stefan Kolmodin
    Nov 13, 2013 @ 20:06

    Tänk om Dragonfly kunde bygga en motsvarande enkel/racig trimmis!

    Reply

  6. Z
    Nov 13, 2013 @ 21:54

    Äntligen bra seglingsegenskaper och ett bas-funktionellt inre. Och relativt sett inte så dyrt, trevligt!

    Reply

  7. Hasse
    Nov 14, 2013 @ 08:03

    Varför överhuvudtaget släpa runt på ruff och inredning om man ändå inte tänkt bo i båten? Jag hade satsat på en FarEast eller J/70…

    Reply

    • Z
      Nov 14, 2013 @ 10:43

      Varför inte bo i den? Jag har bott med familj i if-båtar, h-båtar, 707, express, och maxi racer. Det här är ju mycket lyxigt rentav. Jag fattar inte varför det ska vara så hemlikt i båten för så många. Sovplats och stor sittbrunn att äta i räcker långt. Och räcker inte det finns ju ofta restauranger och tältplatser.

      Reply

      • Stefan Aaröe
        Nov 14, 2013 @ 10:53

        Håller med.

        Sen kan man ju fråga sig hur många båtar som egentligen är så “hemlika”?
        Har personligen inte varit hemma hos någon som valt att svepa in hela sin bonings insida i exklusivt trä… ;)

        Reply

        • Z
          Nov 14, 2013 @ 10:56

          Bra poäng, det verkar florera Onedin-komplex

          Reply

          • Stefan Aaröe
            Nov 14, 2013 @ 13:51

            Ha ha ha! True!

  8. Hasse
    Nov 14, 2013 @ 18:44

    Z; If, H-båt, 707….är ju ett under av boendekomfort. Kom igen när du seglat Neppare:-)

    Reply

    • Z
      Nov 14, 2013 @ 19:14

      B22 är också njutbar. Har jag sovit mycket i

      Reply

      • Hasse
        Nov 14, 2013 @ 20:37

        :-)

        Reply

  9. Jörgen Larsson
    Nov 15, 2013 @ 15:45

    Som jävig med Hansson 31 blir jag inte så upprörd över fartpotentialen i Pogon. Arild Heldal i Norge har seglat 19,6 knop med sin Hansson 31, platt vatten i Oslofjorden, frånlandsvind och genakern uppe. Arild ville byta till spinnare men besättningen tyckte det räckte. Arild har gett sig den på att komma över 20 knop, så vänta och se. Att Hansson 31 även kan kryssa har Arild H och Anders B mfl. bevisat. Kolla tiderna på Bohusracet. Svenska båtbyggare står och väntar på att få bygga båt igen, varför gå över ån efter vatten!

    Reply

    • Thomas Wiberg
      Nov 15, 2013 @ 19:20

      Hallå Jörgen,

      Skryt inte över bra farter i Oslofjorden. Dom sålde allt det tunga vattnet till tyskarna under andra världskriget, så nu har dom bara lätt vatten kvar. Tro tusan att dom seglar fort där då….;)

      Reply

      • Anders B
        Nov 15, 2013 @ 20:11

        Tomas, kan du kontakta mig – 070-3365102

        Reply

      • Jörgen Larsson
        Nov 18, 2013 @ 08:59

        Det borde ge respit i handikapp för lätt vatten, säkert 0,02…

        Reply

  10. Thomas Wiberg
    Nov 15, 2013 @ 20:35

    Jag slår en pling på dagen i morgon, Anders

    Reply

  11. Curt Gelin
    Nov 16, 2013 @ 08:44

    Pogo 30 kommer i en båttidning nära er snart. Kul båt, släppte vattnet i 5-6 m/sek och gjorde över sju knop på halv vind. Men utan roderkänsla, för mycket friktion i roderlagren. Och Xp 33 verkar snabbare, kolla Axels rapport på seilas.no från Southampton.
    Curt Gelin

    Reply

    • Niklas
      Nov 16, 2013 @ 15:52

      Curt Gelin har plötsligt tappat sinnet för stavning och språk ;-).

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.