Close
Skip to content

17 Comments

  1. Feffe
    Nov 20, 2013 @ 06:51

    SSL-rankingen är nog mest rolig för de som är aktiva i klassen. Initiativet välkomnas ju dock eftersom det fortfarande seglas en del Starbåtar över hela Världen och skaparnas tanke är nog att hålla liv i klassen efter att den försvann ur OS-programmet.

    Många namnkunniga seglare återvänder ju också till klassen, tex vid Bacardicup eller vid andras klassiska tävlingar. Med facit i hand slutar ju inte så många seglare att segla Stare, de seglar andra klasser aktivt med hoppar in i Staren när tillfället bjuds och många gånger kan de ju hävda sig riktigt bra. Detta kanske kan motivera en mera långtgående rankingserie ?

    Det roligaste med SSL är att det är en man som skapat den för att han gillar att segla Starbåt. I finalen ligger ju allt fokus på “stjärnorna” men det är riktigt roligt att kunna följa rankingen löpande även om man seglar på gräsrotsnivå och väldigt lokalt.

    Reply

  2. Sir
    Nov 20, 2013 @ 07:44

    Att satsa på OS- klasserna tycker jag är helt rätt. Fokus ska absolut ligga där. Det är OS som attraherar “icke köpt media”. Engagerar icke seglare, pengarna styr inte i samma utsträckning, idrottsutövaren är i fokus. Efter OS-medaljerna senast var det massor av icke-seglare som började snacka kappsegling på allvar och spontant. Ungefär som spontansnack inför fotbollen i går. OS-klasserna är givna att satsa vidare på i första hand!

    Reply

    • Sir
      Nov 20, 2013 @ 07:47

      Jespers start i VM är grym! Ska bli riktigt skoj att följa resten.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2013 @ 08:36

      Att OS är “the shit” är jag med på, och seglingens TV-produktion var fullkomligt lysande. Samma sak med AC-finalen i SF.

      Men hur många sporter kan förvalta detta mellan olympiaderna? Och vad är analysen av att man misslyckats med att attrahera sponsorer och TV till den nuvarande världscupen? Jag kan inte hitta en enda sponsor?

      Å andra sidan kan det vara så att 85% av ISAFs intäkter kommer från IOC – så då är det värt att bränna dessa pengar på att säkerställa att segling är en bra TV-sport när det väl blir OS… I vilket fall vore det kul att se intäktsbudgeten för den nya världscupen.

      Reply

  3. Gerhard
    Nov 20, 2013 @ 08:15

    Tyvärr är det nog så att SSL,s ranking blir lite missvisande nu så här i början då 2012,s OS resultaten räknades mycket högt poängmässigt, en kvarleva från ISAF. Annars att poängen räknas över två år där senaste året räknas högre görs i många sporter. För Stararna och dess sponsorer så är detta bra och lätt att följa. Bra är också att de flesta aktiva finns med i rankingen inte bara de som seglat på ISAF valda tävlingar!
    För övrigt ett riktigt stort lyft för Laser klassen media mässigt när Robert Scheidt är tillbaka i båten och sopar banan med “Atleterna” intresset har aldrig varit större för klassen från media! Bra va…!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2013 @ 08:46

      Läser jag det rätt att Fredrik fick 1000 poäng för sitt OS-guld, men 1083 poäng för en 6:e plats i Trofeo SAR Princesa Sofia i april 2012?

      Reply

      • Gerhard
        Nov 20, 2013 @ 09:16

        Har inte satt mig in i detta så noga då det kommer rätta till sig när tiden för gamla meriter löper ut! Men jag måste hålla med om att det ser konstigt ut, förmodligen så rankas vissa regattor som klass 1, 2 osv. samt poäng efter startande båtar. Då tyvärr enbart 16 båtar fick segla OS så kanske poängen blev därefter? Det är ju svårare att vinna Star VM än OS enligt seglarna?!! Men som sagt bra med en ranking där de flesta seglingar räknas och prispengar som motiverar att de “bästa” seglarna vill komma, även om en Laser seglare från NZ som vann Youth Americas Cup fick junior plattsen är lite konstigt?

        Reply

        • Gerhard
          Nov 20, 2013 @ 09:38

          Oj! Såg när jag läste lite mer noggrant att vinnaren av final racet får 4000 poäng dubbelt så mycket som OS! Blir svårt att slå ut de som är med denna gången, men det kanske är hela tanken? Att behålla de etablerade och välkända stjärnorna i klassen!? Rätt eller fel, men svårt att slå sig in för nya blir det!

          Reply

  4. Andreas i HP
    Nov 20, 2013 @ 09:59

    Jag är svältfödd på all segling i TV, så om det blir fler sändringar anser jag det positivt.
    Är det med stjärnor i racen förhöjer det spänning o intressenivån.
    KOmmer ihåg Stare i Varberg, var ju intressant med Pelle P mfl…

    Reply

  5. Fredrik Lönegren
    Nov 20, 2013 @ 13:37

    säger bara en sak, MÅSTE vara/ bli enkelt, enklare, förståligt, enklare regler, enklare banor, enklare visning av resultat, då kanske det finns en chans att det kommer en publik….. och då bevakar media (om det blir enkelt att producera)…. och då går det att få sponsorer.
    Något som slår mig är hur dåligt det är med reklamskyltar på banorna när TV finns på plats. Ta rally tex. Där finns reklamskyltar i varje kurva och för varje kameravinkel. Varför finns inte reklamskyltar på en segeltävling, på flera ställen i banan. M32cupen kanske ska börja med triangelformade pontoner med reklam?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2013 @ 13:47

      Vi tittar på det :-)

      Sedan är det en balansgång. Standardtricket för ett seglingsevent är ju att köra upp hundratals beachflaggor och loggor överallt. Det är inte alltid som mängden logotyper ger värde till sponsorerna, utan oftare finns det en djupare mening med exponeringen.

      Reply

      • Fredrik Lönegren
        Nov 20, 2013 @ 21:38

        Jag tänkte mera på det som syns i tvrutan än på land. Pontoner är kanske för struligt.Ni hittar säkert nått innovativt smart…….. (undersidan utåt på skroven syns ju ordentligt vid ett ballt lyft)

        Reply

    • Mattias D
      Nov 20, 2013 @ 14:33

      Det är häftigt med reklamskyltar på vattnet men det visade sig att det är en ganska stor operation om man skall utnyttja den maximalt.

      Havet är stort. Det låter inte så mycket med en triangelponton med en sida på 1.5m och 10m lång men det blir ganska besvärligt ändå. De ska konstrueras för att klara bogsering i 5-10 knop, vindar upp till 30knop och ändå vara hanterbara. För att det verkligen skall synas på en kappseglingsbana behövs det några stycken, kanske 50. Det är svårt att manövrera med mer än 5 på släp så då behöver du tio lämpliga bogserbåtar med förare som kan sin sak.

      Timing är allt. Släpen måste koordineras stenhårt med media och kameravinklar och med Race Committee för starter, banor etc. Om något blir fel så syns det inte, eller i värsta fall ligger i vägen. Alltså fler radiokanaler och fler människor som koordinerar.

      Underhåll. Förutom att allting alltid går isönder och måste repareras så är det speciellt att arbeta med sponsordisplayer. Det ändras i avtal, det ändras i budskap och logotyper, den ena vill inte vara bredvid den andra eller vill inte synas med krigsfartyg i bakgrunden osv osv.

      Helt plötsligt står man där men en stor och dyr organisation och undrar om det inte hade varit bättre att lägga pengarna på något annat. En bättre TV produktion, ett youth team eller mera öl på aftersailen.

      http://chronoswatchmagazine.com/wp-content/uploads/2012/02/Crossing-the-starting-line.jpg

      Dessutom var de perfekta sittplatser/toaletter för fiskmåsar.

      Reply

  6. Peter Gustafsson
    Nov 20, 2013 @ 13:49

    En helt annan sak, som inte fanns med i pressreleaserna, är ju att man de facto låser OS-klasserna fram till 2020. Vill ISAF ta över rätten att köra VM från de enskilda klasserna, så måste man ge dem något i utbyte – en garanterad OS-plats.

    Med tanke på hur snabbt utvecklingen av vår sport går just nu, så är det väl svårt att säga om Finn och 470 är rätt redskap 2020?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 8, 2013 @ 10:04

    Reply

    • Gerhard
      Dec 8, 2013 @ 15:26

      Inte ofta du länkar till SA, är det bara när dom tycker att det är tveksamt att satsa mycket pengar på Starbåts segling? Har inte sett mycket från när dom totalsågar Americas cup och Artemis i synnerhet!
      SSL var enligt min mening mycket bra arrangerat och grymt underhållande att följa. Jag såg alla racen på Virtueleye och måste säga att det var det bästa jag sett och hört om man bortser från AC,s grymma (dyra) produktion. Att det sedan var spännande och riktigt, riktigt tätt mellan alla båtarna, Scheidt möjligen undantagen gör inte saken sämre! Förvånande var det dock att man inte såg någon företags reklam från arrangören, stort om någon tycker detta är så bra att han betalar många miljoner för att bjuda på riktigt bra Starbåtsegling! Men min bedömning är ju i allra högsta grad färgad av den båtens förträfflighet ;-)

      Reply

  8. Feffe
    Dec 8, 2013 @ 10:50

    Ser väl det som en bekräftelse på att det är helrätt då… :-)

    Personligen tycker jag att eventet var riktigt roligt att följa även om Scheidt gjorde processen kort. Synd att Lööf inte dök upp men fältet höll ju en bra klass ändå. Virtualeye är ju ett utmärkt substitut när en livesändning inte är möjlig, tycker nästan det är ett ännu bättre format för att man ska förstå seglingen på ett bra sätt.

    Rapporteringen på FB har också varit exemplarisk. Där måste jag säga att Star Winter Series gör det lika bra med betydligt mindre resurser.

    Nästa segling i Starbåtsklassen blir nu SWS 14-15/12. Philip verkar inte ha hittat någon bra båt borta i Miami, synd då han tog en andraplats i första tävlingen. Läs mera på:

    Starwinters.com

    Och SSL går vidare, vi kommer rapportera in resultaten från samtliga tävlingar i GP-serien 2014 samt från de tävlingar respektive fleet arrangerar. Kom igen nu gubbar, köp en båt för lika mycket som en Genua kostar och var med och segla nästa säsong, enkelt, billigt, trailerbart, grym utvecklingskurva för oss nybörjare, men framförallt fantastiskt roligt !

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.