Skip to content

49 Comments

  1. Team Styrbord
    Nov 28, 2013 @ 12:43

    Det är få nya båtar som är inredda för att fungera på havet. Det funkar jätte bra i hamn, men så fort det blåser mer än 10 knop så blir det ganska jobbigt att vistas i ruffen på en ny båt…

    Reply

    • Z
      Nov 28, 2013 @ 16:10

      Då är produkten helt anpassad till efterfrågan då, bra. Den som vill envisas med att segla på havet och dessutom när det blåser får hitta ett smalare utbud, det finns det också.

      Reply

      • Team Styrbord
        Nov 29, 2013 @ 09:05

        allt är en prisfråga, eller en fråga om tid till att bygga om det man har…
        Samtidigt är det trevligt att ha en båt det går att bo i på ett bra sätt.

        Reply

  2. SRS
    Nov 28, 2013 @ 13:39

    Man får vad man betalar för. Ett gammalt erkänt uttryck.

    Reply

    • Paul Cayard
      Nov 28, 2013 @ 14:09

      +1

      Reply

      • Martin Fredin
        Nov 29, 2013 @ 13:37

        +2
        Tyvärr gäller utrycket endast när man säljer … vid köp tror samtliga tvärtom :)

        Reply

    • JS
      Dec 1, 2013 @ 00:03

      Eller som ett annat utryck säger…
      Osten i råttfällan är också gratis.

      Reply

  3. Putte
    Nov 28, 2013 @ 13:48

    Vi hyrde en Hanse 400 nu i september i Kroatien och kan inte göra annat än hålla med Harald! Det var dock en bra bo-båt. Härligt med dess utrymme!

    Reply

  4. Peter
    Nov 28, 2013 @ 15:20

    En typisk “Sjöbod” med andra ord….:)

    Reply

  5. Anders
    Nov 28, 2013 @ 21:02

    Jag seglar iallafall hellre med en Hanse som gnisslar lite än en dubbelt så dyr och hälften så långsam pråm från Orust.

    Reply

    • Jonas
      Nov 28, 2013 @ 21:23

      Anders, jag vet inte om hälften så långsam räcker, jag skulle tippa på att orustpråmarna är minst tre gånger så snabba som Billyhyllorna från Tyskland.

      Reply

    • T
      Nov 28, 2013 @ 21:24

      Hälften så långsam = dubbelt så snabb?
      /T

      Reply

  6. Per J
    Nov 28, 2013 @ 21:29

    Det är en officiell hemlighet att HANSE har den särklass sämsta bygg-kvaliten. Detta jämfört med samtliga andra tyska, franska och “jugoslaviska” (elan/salona) volymtillverkare. Däremot är det svårt att få besiktningsmän och reparationsvarv att öppet beskriva deras erfarenheter men jag har fått ett flertal välrenommerade att tala öppet. Samstämmigt. Verifieras också av de som sköter om charterbåtar. Det finns bara ett varumärke som i princip alla rekommenderar att man helt och hållet undviker. HANSE. Vissa varumärken har “sina egna svagheter”, som t ex om du har en Dufour 40 ska du undvika att gå på (om du vill slippa toamodul genom rufftak och säsongen förstörd), har du en Bavaria irriteras du över avsaknaden av kölsvin så du får svampa upp dis sista 40o litrarna.. medan en jeanneau-ägare kan tycka att det vore bra med distansmtrl i skrovet motiverat av interiört klimat.

    Reply

    • Mauritz
      Nov 28, 2013 @ 23:42

      För knappa tiotalet år sedan talade försäkringsbolagen internt om DHB-båtar. Dessa hade särskilda villkor – läs premier. Hur det är idag vet jag inte. Men av ovan verkar H’t fortfarande dras med kvalitetsbrister som f-bolagen rimligen ogärna vill skall hamna hos dem som skador.

      Reply

      • Per J
        Nov 29, 2013 @ 18:57

        Dufour har ca 10% högre premie än motsvarande Jeanneau hos flera bolag… genom att titta på kölinfästning kan man få en indikation om anledning… kanske finns andra anledningar också.

        Reply

  7. kalle
    Nov 29, 2013 @ 09:27

    Det finns säkert många Hanse-båtar som seglat jorden runt utan problem. Det är inte alltid helt säkert att en dyr båt är problemfri…

    Hur var det t.ex med Rassyn…
    http://www.sxk.se/content/uppf%C3%B6ljning-hr37an

    Reply

    • Per J
      Nov 29, 2013 @ 18:40

      Rassy-caset drevs av en mer eller mindre känd “rätts-haverist”… även om det inte är den bilden som media lagt fram…

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 29, 2013 @ 19:48

        Om man blundar för det du kallar mediabild så brukar “rätts-haverister” sällan nå förlikning vilket skedde i det här fallet. Han måste ha haft rätt på något vis…

        Reply

        • Per J
          Nov 30, 2013 @ 08:24

          HR erbjöd lösa problemet i tidigt skede, ev vid mer än ett tillfälle, men ägaren ville alltid ha mera, och mera och mera… men journalister har en benägenhet att stå på individens sida – det motsatta ger liksom inte samma effekt..

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Dec 1, 2013 @ 16:34

            Per J, har du varit inkopplad på HR 37:an som hade luftspalt i skrovlaminatet? Vad berodde det på?
            Stefan K

          • Team Dehlerdoris
            Dec 9, 2013 @ 13:00

            Per J, Hallberg R 37:an som hade luftspalt i skrovlaminatet, har du varit inkopplad på fallet? Vad berodde “dubbelskrovet” på? Fuskbygge? Har aldrig fått just det förklarat.
            Stefan K

          • Erik Barkefors
            Dec 9, 2013 @ 13:29

            Ibland pratar man om “måndagsexemplar” när något gått fel.
            En möjlig orsak är att de lagt ytterlaminatet på en fredag, tagit helg och sedan fortsatt med sandwich och innerlaminat på måndagen utan ordentlig slipning/tvättning. Då är risken stor att man inte får vidhäftning till det gamla ytterlaminatet. Bilderna jag sett tyder på att så kan vara fallet.
            Sen hanteras skrovet med stöttor/vaggor, kran osv och det kan ge tillräcklig skjuv- och tryckbelastning för att delamineringen sak vara ett faktum redan före första sjösättningen.

          • Team Dehlerdoris
            Dec 9, 2013 @ 15:19

            Erik, så kan det säkert vara på ett fusk-varv som inte har koll på kvaliteten. Per J. verkade så pass insatt i detta så jag blev riktigt nyfiken på att få veta tekniska fakta.
            Stefan K
            http://www.dehlerdoris.blogspot.com

      • srsseglaren
        Nov 29, 2013 @ 20:21

        Efter att ha läst artikeln på kryss så hade jag hellre erbjudit en ny Hanse eller sålt familjeföretaget då känslan av paragraf ryttare blev överväldigande.
        En del kunder är man bättre av utan.
        Ibland är det tur att man inte har ett familjeföretag att föra vidare.

        Rättshaverister brukar ha rätt men sakna medel, möjligheter eller kompromissvilja för att få rätt ?

        Att kräva en lösning motsvarande 6 miljoner för en produkt som kostat mindre än hälften är rätt talande ?

        Uppnådd förlikning visar mest hur gärna HR önskar få saken ur välden.

        Reply

        • seglaren
          Nov 29, 2013 @ 20:29

          kräver man en ny vara då den först köpta inte fungerar så kan det lätt bli dubbla kostnader för företaget. Väl, kanske inte i detta fall…

          det framgår ju tydligt att han ville ha ny båt och flyttat alla redan monterade prylar flyttat till den. Sen kan man ju undra hur det kan bli närmare dubbla priset.

          Reply

  8. 99
    Nov 29, 2013 @ 09:54

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Nov 29, 2013 @ 14:46

      Men det verkar ganska glada ändå Hanse-ägarna. Trots att kölar, roder och propellrar är sneda och asymmetriska. ;)

      I alla fall i det där forumet… 

      Reply

      • Per J
        Nov 30, 2013 @ 08:15

        det finns ett gammalt uttryck som säger – kan man inte få den man älska får man älskar den man får – i detta fall en Hanse fast man kanske velat ha en Arcona… ???

        Reply

  9. Lars
    Nov 30, 2013 @ 09:27

    Jag har haft en Hanse 315, seglade faktiskt ganska bra, bristerna fanns mer i detaljer som, lågprissegel, kassa tampar och däcksutrustning
    Men för oss var det den första båten, som gav oss ett nytt intresse. Båten såldes efter två år och nu några år senare spenderar familjen nästan all ledig tid i vår Arcona 340, som vi även börjat kappsegla med. Detta skulle inte ha hänt om vi inte hittat en enkel billig båt att börja med. Hanse och andra volymbåtar fyller faktiskt ett behov.

    Reply

    • Uffe
      Dec 1, 2013 @ 09:25

      Jag måste försvara Hanse lite i denna fråga, då jag har en Hanse kan jag kanske anklagas för att vara part i målet men så är nog inte fallet.
      Efter att ha haft och seglat flertalet svenska “kvalitets” båtar så som Winga, Maxi Scanner mm så är Hansen den bästa hittills, den här modellen är visserligen byggd i epoxy men är fantastiskt tyst och helt stum och trygg i havssjö absolut inget knirr och knarr i varken skriv , däck eller inredning.
      Men nya modeller ska ju som bekant byggas billigare och lättare och där blir det nog lite galet på alla nya båtar även svenska “kvalitets” båtar
      Och till sist det där med försäkringspremier det tror jag inte en sekund på, titta på primerna på HR 37 och jämför med en Hanse 370..

      Reply

      • Joakim
        Dec 1, 2013 @ 13:06

        Jag kollade priserna från http://bat.svedea.se/segelbat/
        Jag gav en miljon som värde och Stockholms län som område och tog XXL priser. Jag fann tre olika priser som berodde bara på märke, inte alls på modell eller årsmodell. Kan någon ge en vettig backgrund för priserna? Varför är nästan alla finska märken och Dehler i dyraste klassen?

        5678 SEK:
        Jeanneau 372
        Arcona 340
        HR310
        Najad 331
        Swedestar 370
        Malö 37
        Swan 45
        Baltic 35
        Nauticat 320 S

        6183 SEK:
        Hanse 385
        Bavaria 36CR
        First 35
        Oceanis 37
        Hunter 380
        Dufour 34E
        Grand Soleil 37
        Diva 35

        8795 SEK:
        Fabola Campus 6.3
        Finngulf 33
        Finngulf 36
        Maestro 38
        Dehler 36 JV
        Finn Flyer 36
        Degerö 28

        Reply

      • Andreas
        Dec 1, 2013 @ 13:26

        +1
        Jag håller med dig Uffe. Hade en Bavaria 35 match, med laminerade skott mot skrov,blyköl, rodrigg, laminerade kölbalkar.
        Fick höra av många duktiga förståsigpåare att Bavaria inte hade samma kvalitet som Firsten eller Dehlern de själva ägde.Helt övertygar att Hanse bygger båt med helt OK nivå. Sedan kan såklart inredningen o innerliner fästas in/passas in lite sämre som skapar knirr o knarr.
        Kanske frågan är vad kvalitet innebär?
        Är det förmåga att återskapa tilltänkt spec på båt efter båt? eller är det optimalt tillverkat inkl att alla skruvar är dragna till samma vinkel i trälisterna o lackfinnishen på dolda ytor är 7 lager? Det finns nog olika syn här.

        Jag fick höra av en trevlig? båtgranne att Bavaria hade bara 6 kölbultar i galvat i underdimensionerad kvalitet och inga kölbrickor samt att balkarna var limmade och inte tål grundstötning över 2 knop, att riggen var infäst enbart i däcket med klena brickor under som gör att ALLA bavarior efter ca 15 år kommer tappa masten…detta innan vi hade förtöjt färdigt o täckt våra segel med kapell(dvs på ca 20min)
        Så vi bjöd ner honom i vår båt o och visade kölinfästningen, skrov o laminerade skott mm samt rostfria balken som gick ner från vantinfästningen till i köl o masten.
        Sedan bad jag om jag fick följa med ner i hans Dehler36a o om han ville visa mig hur hans båt var byggd… Det var kul för han ville inte visa den. men hans var kvalitetsbyggd!! Av någon anledning var han inte så pratglad resterande kvällen o morgonen. Vi vinkade väldigt glatt till honom när de lämnade hamnen innan oss:-)

        Så jag är ganska trött på alla som rackar ner på kvaliteten. Det är nog bara Malö jag inte tror dragit av på kvaliteten vid tillverkningen. De stod i en klass för sig. Men kanske inte så sportiga?? :-)

        Nu har vi förvisso en vakuum injicerad båt i skrov o däck o alla skott laminerade o även mellan skrov o däcksammanfogningen, samt alla skott i sandwich, så det är klart styvheten, vikt mm är skillnad på.
        Men matchen var ju en fin båt som vi ibland saknar. Är ju lite högre mysfaktor när regnet öser ner o det blåser kuling o vi inte är seglingssugna.

        Reply

        • Fredrik Lönegren
          Dec 1, 2013 @ 21:31

          Upplevd kvalitets NIVÅ = image
          Angiven kvalitets NIVÅ = profilering, hur man vill uppfattas
          Om kommunikationen är bra med kunderna så brukar dett synka. Men får vad man köper……

          Reply

  10. Pera
    Nov 30, 2013 @ 11:16

    Någon som har en känsla för hur kvalitén på nya Dehler är, med tanke på att de ju byggs av Hanse nu? På vilket sätt skiljer sig exv en Dehler 29 från 2013 från en Dehler 29 från 2007 i skrov, inredning osv?

    Reply

    • Per J
      Nov 30, 2013 @ 13:37

      Dehler har samma köl som Hanse. Kanske inte alla modeller men någon / några. Kolla länken ovan får du ett exempel på hur det KAN vara.

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 30, 2013 @ 13:55

      Dehler 29 Mk2 har kvar samma L-köl med överdel i järn och bulb i bly som tidigare. Den har också kvar indragna vant så du kan segla med genua. Inredningen är lite fyrkantigare (produktionsvänligare).
      Funderar du på Dehler 29 så välj den djupa kölen som ger klart roligare segling.

      Reply

    • Pelle Fälth
      Nov 30, 2013 @ 15:31

      Var nere i Holland och provseglade nya Winner 9.00, förra veckan en klart positiv upplevelse. En riktig segelbåt i samma storlek som Dehler 29. Mkt fin inredning och ändå en riktigt snabb båt. Den är nominerad till Yacht of the Year i cruising klassen. När de spanska journalisterna skulle testa den seglade de om Pogo 30 som är nominerar i racing klassen, fast då var det förstås lätta vindar http://www.winneryachts.com/900/technical-drawings.html

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 30, 2013 @ 15:33

        Kul båt, skriv gärna lite mer om vad du tyckte!

        Reply

        • Pelle Fälth
          Nov 30, 2013 @ 17:24

          Först o främst gillar jag konceptet; lagom storlek ( som en 1/2-tonnare fast mkt bättre ur alla aspekter). Man följer inte de senaste trenderna utan litar på på fina linjer, lång vattenlinje och ganska slankt skrov.
          När den hade premiär på D-dorf mässan i januari var målet att sälja 6 båtar under 2013, efter 10 månader är man uppe i 32…

          Varvet har funnits sedan 1987 och man har byggt långa serier av varje modell, därför är det ett medvetet val att inte vara för trendiga. Kvalitén är riktigt god, allt byggs på varvet i Enkhuizen. Stilen är inte för exklusiv och inte för sportig heller utan lite återhållsam men trevlig, detta märks tydligt i inredningen som är mkt behaglig, fast mer stuvfack vill man alltid ha..

          Man har 3 olika grund konfigurationer, instegsmodell, komfort och performance. Sedan kan man “bygga på” sin båt efterhand, då det mesta är modulariserat. Komfortmodellen jag seglade var välbalanserad och accelrerade snabbt. det blåste 8m/s kanske 10 i byarna. Sjöförhållandena var knepiga med ca 0,5-1 m vatten under kölen och kort sjö så det var svårt att få in en riktigt skön gång, bulben sögs mot bottnen och det blev lite knixigt. Lyckades dock hålla kring 6,5 knop, 32 grader från vinden. När krängningen blev för kraftig var det lite svårt att sitta kvar på sargen men detta avhjälps lätt med en lite teaklist som man kan ta stöd mot. Den rann på bra med vinden fast vi bara körde med focken. Komfortmodellen saknar backstag vilket man såklart vill ha när man kommer ut på havet. Tror att performance modellen med bla 1,9 m djup och lite större stor blir riktigt kul…

          Reply

  11. Pera
    Nov 30, 2013 @ 17:29

    Jo, jag vet det där med kölen, vanten och hur nya inredningen ser ut, men jag tänkte mer på hur MkII är i kvalitén. Är båten lika styv i skrovet, knakar inredningen, håller sig gelcoaten lika fin, är sammanfogningen mellan däck och skrov lika bra osv.

    Winner verkar vara en cool båt!

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 30, 2013 @ 17:59

      Det jag vet är att Dehler hade problem med läckande fönster (och “takprismorna” på 35) i början av den korta SV-epoken. Senare exemplar har ett annat fabrikat på fönster. Vet inte var brytpunkten går men de flesta gamla borde vara åtgärdade gissar jag.

      Reply

      • jol
        Dec 3, 2013 @ 12:04

        De läckande takprismorna finns främst på Dehler 34SV (2007-2009), den tätmassa som användes kan bytas ut mot en bättre vilket de flesta redan gjort. De 2 sidofönstren på 34SV läcker normalt ej men är stora och känsliga för smuts på tätlisten vilket kan leda till läckage, jämfört med 35:an som har tre sidofönster vilket är en bättre lösning. Standardkölen på 35:an är idag T-järnköl från Hanse, idag kan även en rätt djup racingköl beställas av järn/bly som jag tror är unikt framtagen för Dehler 35, Dehler34SV och 35:or t.o.m. 2012 har en Dehler unik L-köl på 1,95 av järn/blyköl.

        Reply

    • Martin
      Nov 30, 2013 @ 20:24

      Byggtekniskt är mkI och II säkert lika. Däremot är II något enklare i utförandet map inredning och beslag. Den gamla modellen var ju bevisligen för dyr och något måste man göra för att få ner kostnaden. Den gamla var kanske överdimensionerad är och var…

      Skillnaderna på kölarna är överdriven, seglingsglädjen finns där i båda varianterna!

      Reply

  12. Thomas Wiberg
    Nov 30, 2013 @ 17:41

    Den (Winner) ser väldigt fin ut på ritning, Pelle! Sedan är den ju inte ritad av någon duvunge heller. CEES van Tongeren och Van der Stadt var ju de som låg bakom Dehlers framgång från 70-talet tills varvet gick över till Judel/Vrolijk i modern tid. Hur ser prisbilden för gräddbakelsen ut?

    Reply

  13. Anders Averdal
    Nov 30, 2013 @ 19:14

    Och nu har den andra båten tappat luckan till bogpropellerns precis som den första gjorde innan start. Den där bogpropellern verkar vara lite känslig.

    Reply

    • F424
      Dec 1, 2013 @ 00:01

      Har haft Swingthruster sedan 2008, funkat klockrent. Dock naturligtvis betydligt mindre modell än de som nu tappat luckan.

      Reply

  14. Pär
    Nov 30, 2013 @ 22:29

    För att sätta saker i ett perspektiv, Hanse 400 vs Arcona 400. Köper du Hansen har du även råd att anställa en snickare på heltid under 1 år samt material för att åtgärda eventuella brister. Troligtvis är han/hon klar efter 1 månad och då kan denne snickra lite på kåken din. När det inte finns ngt kvar att snickra på kan denne person jobba som Butler åt dig de sista månaderna. / Pär

    Reply

    • Pelle Fälth
      Nov 30, 2013 @ 22:46

      Fast det är ju inte det man tänker sig när man köper en billigare båt. Däremot är det precis det man vill undvika när man köper en dyrare.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.