Efterlysning T24
Här kommer det en efterlysning från Thomas Wiberg som är på jakt efter T24 #1. Båten på bilderna är en seriebyggd systerbåt.. Någon som har koll?
Jag konstruerade en gång i tiden en 24 fots sportbåt som av olika orsaker kom att benämnas T24. Det blev inte särskilt många byggda, knappt en handfull, varav de två första som rena prototyper byggda i speed strip och epoxi. Eftersom det blev så få byggda har jag sett det som trevligt att ha kontakt med ägarna till båtarna, vilket jag har haft och har, med ett undantag, den prototyp som såldes via Olympic Yachts i Stockholm förra vintern. Så det jag undrar är om det är möjligt att Du skulle kunna lägga ut en efterlysning på Blur.se där jag ber ägaren kontakta mig på mail? Jag vet inte vilka kriterier Du använder för vad Du vill ta in eller inte, jag har heller inga synpunkter på det, men jag är tvungen att ställa frågan eftersom jag är säker på att ägaren till båten läser Din blogg.
Den som vet något mailar enklast thomas@wibergdesign.com.
Pelle Fälth
Dec 6, 2013 @ 08:07
Riktigt snygg båt!
Hannu
Dec 6, 2013 @ 08:31
Japp, håller med! Och uttrycket “inget nytt under solen” tycker jag passar bra här då den här båten ser ut som dagens heta designer, i alla fall det man ser på bilderna…….
Thobbe
Dec 6, 2013 @ 10:31
Hej,
Jag äger den senast byggda båten. Skrovet är i vacuuminjecerat sandwich laminat. Lätt och starkt med andra ord. Sänkeköl, trailer mm.
Den är till salu om någon är intresserad.
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 14:53
Hej Thobbe! Ring mig vid tillfälle på det vanliga numret, vi måste fixa så att Peter Gustavsson får provsegla en riktig svenslutvecklad och byggd sportbåt. Med tanke på att han är J-båtsfan och ägare kan han ju annars leva i den begränsande och allt för vanliga villfarelsen att vi inte kan här hemma! :)
Peter Gustafsson
Dec 6, 2013 @ 15:09
Jag vet att vi kan här hemma :-)
Men skall det seglas snabbt i svenskbygge så ligger nog M32 eller SeaCart 30 närmare till hands…
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 15:26
Nu gör Du det klassiska och blandar in äpplen bland päronen! Min gamla prototyp till T24:an skrämde vi upp i 26 knop på GPS:en i en höstkuling med gennaker. I en annan kuling gjorde vi 14 knop för bara focken, men det är klart, jag vet fu inte vad en M32 skulle lyckats med under samma omständigheter. Kanske en snygg Mollbergare i pik över stävarna?! :)
Pelle Pedersen
Dec 6, 2013 @ 15:29
Hallå där skepparn!!!, blanda inte nu äpplen och päron (mono och multihull)…
Finns det några svenska 24ft-ish ENSKROVs sportbåtar? Förutom T24 (som jag tycker ser ball ut, den är ju ändå 16 år som konstruktion) kan jag inte komma på någon.
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 15:42
Hej Pelle!
Inte vet jag! Jag får väl uppdatera den gamla synden om den faller för åldersstrecket. Konstigt att ingen tänker på famma vis kring exempelvis Melges 24 Det är nog 20 år sedan i år som den lämnade ritbordet hos Reichel/Pugh. Fast, det är klart, den är ju inte svensk. Attans, tänkte inte på det! :)
Peter Gustafsson
Dec 6, 2013 @ 15:57
Det var väl det som var min point. Att det inte är så petigt var/när/hur en båt är designad så länge den fyller sitt syfte. Som J/111 gör för oss. Och det hade egentligen inte gjort någon skillnad om den hade varit svenskutvecklad eller ej.
Men jag tycker i alla fall att T24 är en sweet båt som definitivt var före sin tid i ett traditionellt Sverige. Jag menar, folk står fortfarande på bryggan och förundras över det där peket :-)
srsseglaren
Dec 6, 2013 @ 16:14
Kanske B&R 23 som är ännu äldre -94 ?
Backman 21 ngt kortare.
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 17:30
Håller helt med Dig, Peter. Jag drömmer för närvarande om något så banalt som en gammal S30. Livet är hårt för oss som livnär oss i båtvärlden. Det är väldigt få av oss som kan segla det vi jobbar med tyvärr.
Tack för Dina snälla ord om T24:an! F-n, snön smälter ju nästan ute! :)
Jag gillar självklart J/111:an och förstår att den lämpar sig utmärkt för de syften Du har med den.
EllFjell
Dec 6, 2013 @ 14:46
Håller med dig, Pelle! Riktigt snygg och attraktiv. Skulle lätt pryda bryggan.
Har den fått ett SRS-tal?
Och när var “en gång i tiden”, alltså när byggdes den?
När jag kollar av marknaden för nya båtar, ser jag dock att det nästan går tretton på dussinet av sportbåtar. Hur gör man för att sticka ut? Blandar in klassiska element? Gör den billig? Ännu fräckare? Lyxar till med juste inredning? Jipposeglar? Bjuder in kändisar (who cares?)? Seglar till extrema platser och finns på varje existerande blogg, facebook- och twitterkonton?
Thobbe, vilket prisområde? Jag frågar för andra, för även om jag gärna skulle vilja ha en T24, så har jag redan alldeles för många båtar.
Thobbe
Dec 7, 2013 @ 16:23
Hej,
Ang priset på min båt… Tyvärr så har jag ingen koll på marknaden idag. Båten är helt oseglad så den är i stort sett som ny. Den är komplett utrustad med sänkeköl och avtagbart roder. Harken beslag, rigg och trailer. Men inga segel. Vid intresse så kan jag ordna fram ett bra ställ genom min segelmakare.
Planen har varit att göra den seglingsklar i ett antal år. Men personliga angelägenheter med familj mm har gjort att den blivit ståendes på land. Jag har haft den till salu för 165 000 SEK. Men om någon är intresserad är jag berädd att gå ner i pris. Vad tror Ni man kan få för den?
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 15:19
Hej EllFjell!
Om Du med SRS-tal menar att den är med i tabellen, så är svaret nej. Det finns en båt som tagit ut mätbrev i år och det är prototyp nr 2. Den seglar på ett SRS-tal på 1,225.
Första prototypen var klar på ritbordet (i datorn) 1997 och seglade 1999. De plastbåtar som är byggda gjordes mellan 2002 och 2004 villjag minnas. Jag tror att det är svårt att sticka ut i dag. Ett sätt är ju naturligtvis att blanda in klassiska formelement. Skulle jag ritat båten i dag så hade jag naturligtvis tuffat till den lite mer. Billigare är svårt om man vill behålla kvalitéten och fortfarande bygga i Sverige. Och vad gäller T24:an, så är det Sverige som gäller för mig, annars blir det inte fler byggda. De båtar som är byggda har väldig variation invändigt, allt ifrån helt tom båt till en som seglar i Tyskland med full inredning med kök, allt enkelt demonterbart vid kappsegling. (Det är den båten på bilderna)
Marknadsföringsideer är svårt. Jag tror väl att den frågan kanske skulle ställas till Peter G, som verkar ha bra koll och idéer.
Tack alla för de vänliga orden om designen! Det väemer i vinterrusket!
Erik Barkefors
Dec 6, 2013 @ 16:01
Finns det formar som är användbara?
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 16:50
Hej Erik,
Javisst finns det användbara formar, riktigt fina faktiskt. Poblemet ligger snarare i att vi har en obalans mellan kostnadssidan för produktion och vad folk vill/kan lägga på denna typ av båt/hobby i dag, varför det är oerhört trögt att sälja något annat än de stora märkena folk känner igen. Och det är trögt för dem också
Feffe
Dec 6, 2013 @ 16:26
Båten på bilden, “Ulv” låg tidigare i Lerkil och den är otroligt fint bygd.
Feffe
Dec 6, 2013 @ 16:27
Byggd..
Thomas
Dec 6, 2013 @ 16:46
Är det Anders Nordströms gamla båt som låg i Viken
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 17:57
Hej Thomas,
Anders gamla båt är inte den på bilderna, men är den jag söker ägaren till nu.
Henrik N
Dec 6, 2013 @ 18:06
T24= en svensk J/70!?
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 19:31
Javisst, det var ju precis J/70 jag hade som utgångspunkt när jag ritade den 1997! :)
Z
Dec 6, 2013 @ 19:59
Synd du inte gjorde nåt eget
Henrik N
Dec 7, 2013 @ 19:51
Thomas, du missförstod mig. Jag menade att din T24 skulle kunna vara en förlaga till J/70 eftersom jag förstod att du var 15år före med din båt.
Thomas Wiberg
Dec 7, 2013 @ 20:15
Ber om ursäkt för att jag missförstod Dig. Försökte skoja till det lite i mitt svar till Dig. Hoppas Du inte tog illa upp. Sådana kommentarer som “Z” tycker jag personligen varken är roliga eller konstruktiva. Man undrar vad det är som ligger bakom att han reagerar så. Det borde väl inte reta någon att jag skriver och deltar i debatten på en blogg om kappsegling, fast jag har båtar som yrke. Jag läser och deltar i debatten på Blur.se för att jag tycker att det är en kanonblogg och naturligtvis för att jag är en nörd, säkert den största nörd som går att finna, annars skulle det inte gå att arbeta med det jag gör. Om det är nåt fel med min attityd så skulle jag gärna ta det till mig om det kom någon konstruktiv kritik. Tyvärr kan jag inte göra det utifrån ett sådant skitinlägg! Ursäkta franskan.
Z
Dec 9, 2013 @ 09:00
Ursäkta att jag raljerade. Jag kunde inte hålla mig, du var så 1998 i dina inlägg. När allvaret är så allvarligt är ironin så nära.
Thomas Wiberg
Dec 9, 2013 @ 11:19
Hej”Z”,
Ursäkten accepterad till fullo! Du vet, det är inte så lätt att tvätta bort att jag tillhör en generation som kanske inte så ofta skriver ilägg på bloggar!:) När Du skriver att Du upplever mina inlägg som “så 1998” så känner jag mig plötsligt ungdomlig! Men jag lovar att försöka skärpa mig!
Peter Gustafsson
Dec 7, 2013 @ 20:05
Jag tror familjen Johnstone inte behöva leta efter förlagor med tanke på att J/80 designades 1992 :-)
http://www.jboats.com/sailing-hightlights
Det finns utrymme för alla möjliga båtar och varianter på konceptet. Det är ganska ointressant vem som var först, utan det viktiga är att man hittar fram till seglare som gillar ens koncept.
Anders Karlsson
Dec 6, 2013 @ 21:50
Speed strip?
Tomas – kan du förklara vad det är och hur det går till?
Thomas Wiberg
Dec 6, 2013 @ 22:05
Det är en form av ribbkravell där brädornas kanter är frästa för att passa i varandra med tolerans för lim och deras inbördes vridning. Det är ett väldigt smidigt sätt att bygga, med snabb bordfyllning, så att man relativt smidigt och snabbt bygger ett skrov. I och med brädornas fräsning styr dom varandra vid bordläggningen. På de två prototyperna är bordläggningen av 9mm furu. Sedan ligger det glas i epoxi på både ut och insida av träet.
Jag hoppas detta blev någorlunda begripligt.
Anders Karlsson
Dec 6, 2013 @ 22:12
Är varje enskild bräda fräst efter individuell mall och vinkel?
CNC fräsning?
Är det en vedertagen metod för att bygga prototyper?
Är det en metod som är lämplig för amatörer?
Pelle Lindell
Dec 6, 2013 @ 22:16
http://www.maritimewoodproducts.com/hull.html
Anders Svensson
Dec 7, 2013 @ 08:39
Tack.
Thomas Wiberg
Dec 7, 2013 @ 13:55
Hej Anders,
Nej, marje bräda/list är likadana. Not och spår är frästa så att det är lite glapp när man sätter ihop brädorna. På det viset kan dom vara vridna inbördes och följa skrovets kurvatur. Metoden lämpar sig bara för att byggas med epoxi, eftersom ej fogfyllande lim som behöver presskraft aldrig kan få det i denna typ av fog.
Metoden som sådan är absolut lämplig för amatörbygge eftersom listerna/brädorna styr varandra och det går fort och är roligt att bordlägga. När jag får denna typ av fråga brukar jag säga att det är inte så lätt att svara på eftersom det beror väldigt mycket av den enskilde amatörens skicklighet och kunskapsnivå och svårighetsgraden i det tilltänkta objektet.
Speed strip är bra om man skall göra ett skrov med snälla kurvor långskepps. Kurvor tvärs eller i spantvy fungerar utmärkt.
Moderna Open-båtar som Mini-transat, Classe 40 och andra med plana,raka fribordssidor och snälla bottenkurvor blir väldigt lätta att bygga med denna metod. Vill Du av någon anledning bygga ett IOR-skrov med starka indrag vid de aktre mätstationerna så är det nästan omöjligt att bordlägga en sådan med denna metod, åtminstone vad gäller akterskeppet.
Om de är genomtänkt och korrekt dimensionerade så ger metoden lätta, starka och styva båtar. Och det är ju nåt vi alla vill ha men sällan är bortskämda med!
Anders Karlsson
Dec 7, 2013 @ 19:18
Tack Thomas.
Bra info.