Skip to content

5 Comments

  1. Erik Barkefors
    Dec 5, 2013 @ 13:37

    Punkt 2 är jättebra och skillnaden syns mycket bra i sittbrunnsvolymen där man i OSR måste ha tillgång till dokument som inte finns tillgängliga för privatpersoner.
    Lite kuriosa är mantågsreglerna där Airbender skulle hamna i den mindre kategorien och klara sig med 457 mm hög singellina ;-)
    Länspumpen är noggrannare definierad i US där den ska kunna manövreras “on deck” med luckorna stängda. En andra pump ska kunna skötas “from below deck” i högsta kategorien.
    osv…

    Reply

  2. johan
    Dec 6, 2013 @ 03:05

    svenska flytväst kravet???? Det står väl “personlig flytutrustning” i svenska regler? vilket skulle kunna var en champagnekork under kepsen på skeppare….;-)

    Reply

  3. Jonas Caspersson
    Dec 6, 2013 @ 10:44

    Jag gillar detta, tydlig o enkelt. Men en liten undran, 762mm mantågshöjd, jag har för mig att vi har 610 (eller där ikring) som krav… Kör man andra krav i US?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2013 @ 11:11

      24″ är väl 60.96 cm.

      Jag tror att detta är i synk med ISAF OSR: 600 mm (24 in), så det inte skall uppstå konflikter på sådana här saker.

      Även skrivningarna kring länspumpar är harmoniserade med ISAf OSR. http://www.sailing.org/specialregs

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 6, 2013 @ 11:26

        ISAF OSR anger bara att länspumpen ska kunna manövreras med luckorna stängda. En del har den inne i ruffen andra i sittbrunnen….

        3.23.5 The following shall be provided:
        d) at least one permanently installed manual bilge pump operable with all cockpit seats, hatches and
        companionways shut

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.