World Yacht Racing Forum 2013 | Ken Read
På samma sätt som förra året så skriver jag en sammanfattning av World Yacht Racing Forum.
Det är ett årligt forum för att diskutera den affärsmässiga sidan av segling. Alla är där; stora event, team, sponsoransvariga, sponsorer, förbund, media och många andra. Och det är ju helt otroligt att vi har evenemanget i Göteborg.
Jag tycker att det är ett bra format för att förstå var den professionella seglingen är på väg, både ur ett mediaperspektiv men så klart också för att kunna utveckla M32 Cup, Marstrand Big Boat race och andra saker jag är involverad i.
Mitt referat blir i två delar. Först försöker jag sammanfatta Ken Reads keynote andra dagen. Trots att alla var ganska trötta så var det otroligt inspirerande.
Invest in Sailing
Vi lever i en mycket intressant tid inom segelporten – där det händer massor av bra saker.
Ken Read – I havn’t seen as much enthusiasm in sailing in a long long time #wyrf + @americascup changed sailing for good.
— Peter Gustafsson (@petergustafsson) December 11, 2013
http://www.youtube.com/watch?v=oArrDHOPFr8 Det tydligaste exemplet var så klart America’s Cup.
Sailing as we know it is officially over – Ken Read #wyrf — Peter Gustafsson (@petergustafsson) December 11, 2013
Man ser alltid så en så kallad America’s Cup “Bump” i industrin de år som AC går. Det finns många bra exempel på att det satsas rejält. Både C&C och Hinckley Yachts verkar återuppstå samtidigt som det byggs båtar av alla de slag. Effekten kanske är mindre här i Skandinavien, men jag tycker ändå att den finns.
M32 är ett exempel på ny och rolig segling, där Ken tog sin fru och familjen med sig och kör kvällsseglingar.Enkelt och kul gör att seglingsglädjen kommer tillbaka.
“Adventure Sailing” med Vendee Globe och andra race där själva äventyret är en viktig komponent utvecklas och når massor av människor. Här har man det lätt att identifiera sig med individen och de utmaningar han/hon har.
Ytterligare exempel kan man hitta bland de riktigt stora båtarna. Många klassiska båtar som J-class kappseglas aktivt och nu samlar man fem båtar på flera regattor. Även racing med superyachts ökar år från år. Detta är så klart bra för business om man är segelmakare, men det gäller att hantera ägarnas förväntningar eftersom de är vana att vinna.
Trots att man trodde att marknaden var mättad så växer det fram nya kölbåtsklasser. J/70 var det exempel som Ken tog och med 500 båtar sålda så fanns det uppenbarligen ett uppdämt behov.
I rampljuset har vi också atleterna som seglar i OS och som plötsligt har ett direktspår in i America’s Cup. Det är kanske så att AC läggs året efter OS just för att man skall få in dessa unga superduktiga och vältränade seglare.
Samtidigt ser vi helt nya båtar och klasser som man inte hade en aning om för några år sedan. Moth, foilande Lasers, … Som sagt – en mycket intressant tid inom segelporten
Saker som måste ändras
Ken Read – Rules. OD, IRC, ORC, HPR… it doesn’t matter if we don’t let it. Choose your rule and go and have fun. #wyrf — Peter Gustafsson (@petergustafsson) December 11, 2013
Så klart stod mätregler högt på listan. Sluta gnäll, välj regel och åk ut och segla. Regler blir bara en issue om vi låter dem bli det. Begränsa inte antalet mätregler, utan gör det lättare att vara med och segla under dem i stället. Universal Measurement Form är ett steg på vägen för att göra det enklare. Sedan måste man hantera förväntningarna, då alla som ger sig in i kappsegling på lite högre nivå förväntar sig att vinna. Skapa inte fler event – gör de som finns roligare och mer lättillgängliga.
Hiking.
Det är inte rimligt att man skall behöva hika på det här sättet. När man måste hjälpa en besättningsman från sida till sida för att hans ben har domnat, då är någonting fel. Förbjud det nu!
Antalet besättningsmän måste ner. Det är inte rimligt att man har 22 man på en maxi när vi kan segla en VO70 runt jorden på 11 man. Om vi seglade med färre ombord skulle det bli både enklare och roligare.
Tillåt stacking. På race som går över natt borde man tillåta att man stackar sina segel i lovart. Det är säkrare och det sparar inredningen (så att ägaren tycker att det är roligare att segla med sin fina båt).
Kryss/läns. Det har vi seglar i 50 år nu, och visst börjar det bli lite tjatigt. Prova lita andra bantyper då och då.
Förbjud flagga AP. Att ligga och vänta är det tråkigaste man kan göra. Vi struntar i om linjen är helt rak eller om det är lite snurrig vind. Släpp iväg oss bara.
Sponsorer
Till sist några råd om sponsring, där samarbetet med Puma och Berg Propulsion fick tjäna som exempel. Gå på bossen. För en marknadsavdelning kommer det bara att vara besvärligt med ett stort sponsorprojekt. Men kan man förstå vad en VD behöver kommunicera, och hjälpa honom att göra det – då har man en bra chans.
Förstå vad de vill uppnå. Puma ville sälja skor. Förstår man inte det så kommer man aldrig att lyckas. På samma sätt så ville Berg ta sina kunder till stop-overs och ge dem en upplevelse. Utifrån det så designades en liten lounge som gjorde att man kom nära teamet och kände sig delaktiga i genomförandet. Två olika sponsorer som hade olika behov – och där det aldrig uppstod några konflikter.
Sammanfattningsvis en mycket upplyftande syn på segelsporten. Många kul exempel och några kontroversiella förslag.
Dec 23, 2013 @ 14:18
Jag noterade två (av flera) goda idéer;
– Stop hiking – i många kölbåtsklasser hänger en stor del av besättningen över mantågen som disktrasor. Det gör ont, de ser inget och är man en av dem blir det lätt att tröttna på kappsegling. Förbjud.
– Less crew – ett av problemen med kölbåtskappsegling är för skepparen att få tag på besättning. Inför begränsningar, besättningsvikten borde gå att minska med trettio procent.
Båda dessa har diskuterats tidigare, senast var det uppe på debatten om SRS 2014, tror att Ken är inne på rätt spår!
Dec 23, 2013 @ 14:47
Hiking eller inte hiking:
Det vore ganska synd att förbjuda rakt av. För många båt typer är det en viktig prestanda höjande åtgärd som är en del av hårt besättnings arbete för att kunna skilja top båtarna ( tex Melges24, TP 52 mfl).
Samtidigt kanske det är väl mycket begärt av en amatör besättning att träna sina magmuskler så det går att hänga i dom flera timmar i sträck.
Kan det här vara något som man skriver in i tävlings föreskrifterna och då bestämmer arrangören ambitions nivå ?
MVH,
Dec 23, 2013 @ 15:23
Många intressanta synpunkter från den gode Ken. Intressant är att hans synpunkter ganska mycket går hand i hand med vad som ofta luftas här på Blur.se, nämligen gör seglingen enklare och roligare. Absolut uppfriskande läsning.
Hiking eller inte hiking borde egentligen vara ganska självklart. Så som det utvecklats senaste 15 åren är det inte sunt, utan faktiskt en hälsofara. Utvecklingen som lett fram till detta har varit ganska långsam och jag är säker på att många av aktiva i dag tycker att det ser tufft ut med ett fotbollslag på railen iförda solbrillor från något av modehusen. Ofta ser dessa seglare väldigt sammanbitna ut eftersom dom kämpar mot smärtor från magtrakten och sin naturliga instingt att få lov att resa sig upp och ändra position. Ganska komiskt tycker jag. Tufft? Inte ens på Rambonivå! Det rimliga vore att sätta krav på spända övre och undre mantågslinor och att endast benen får lov att vara utanför dessa och relingen. Klassbåtar som Gus nämner ovan kan reglera hikingen efter eget gottfinnande inom klassregeln.
En annan aspekt av hikingen är att den faktiskt blivit en faktor vid dimensionering av mast och rigg för racebåtar. Eftersom man ökar rätande momentet måste mast och rigg dimensioneras upp om man skall behålla de säkerhetsfaktorer som ju behövs av andra orsaker.
Att försöka minska besättningarnas storlek tror jag skulle vara positivt. Om man skall köra ett 40-fots raceprojekt i dag hamnar man på ett team som är lika stort som ett fotbollslag. Knappast något som ger enkel logistik. Sedan är kanske detta ännu besvärligare att reglera än hikingen?!
Dec 23, 2013 @ 16:14
Bra Ken!
Hur kan man sätta begränsningar o fortydliganden i regler?
“Antalet besättningsmän måste ner. Det är inte rimligt att man har 22 man på en maxi när vi kan segla en VO70 runt jorden på 11 man”
Way to go! 11 man på 70 fot = hur många på 35 fot? 5Pers?
Kanske när de som är kunniga o förebilder levererar samma budskap kan det bli sanning då vi har lokala förespråkare som anser att den skall vara fri!
MVH Andreas
Dec 23, 2013 @ 20:18
Som sagt, många bra idéer där vissa är lättare att genomföra än andra.
Ingen tror att vi nästa säsong kommer att segla 40-fotare på 6 gentlemen med benen in och lovartsrailen fullstackad med segel. På samma sätt lär inte tävlinsgledningar lägga slörben och stoppa undan flagga
AAP.@Andreas, är det så ni gör inom golfen – att de som är “kunniga & förebilder” lägger ribban lite högre och lägger ut hälften av klubborna ;-)
FYI så har jag aldrig hävdat att vikten SKALL vara fri. Bara att det är svårt skapa ett regelverk kring detta som upplevs som rättvist och enkelt för alla typer av båtar och som kan implementeras utan att göra om mätreglerna rejält. Inget annat.
Dec 23, 2013 @ 22:42
Flagga AP menar du kanske?
Dec 23, 2013 @ 23:12
Så klart. Fixat.
Dec 24, 2013 @ 00:25
AP finns ju av fler anledningar än omnänd. För funktionärer kan det ju vara bra att kunna skjuta upp starten. Kanske blåser det inget eller det vart strul och teamet vid starten är helt enkelt inte redo mm.
Dec 24, 2013 @ 00:29
Så klart har AP en funktion, men många gånger kunde man låtit den vara… det är väl det som är Kens point.
Jag hörde om en klubb som hade byggt ett automatiskt startsystem som varje onsdag 19:00 (eller när det var) körde igång en start oavsett om det fanns seglare eller funktionärer på plats. Kul idé som funkade ganska bra.
Dec 23, 2013 @ 23:45
@Peter, att ta bort utrustningen dvs korta masten o färre segel för att ni är duktigare, tror jag inte man gör i någon idrott???
Men det var inte heller förslaget från Ken?
Han pratade om antalet personer som seglade båtar.Det finns många begränsningar för att golfen inte skall skena iväg utan vara på jämnare nivå…
citat
“Nja, skall man vinna i LYS så är det bra att vara 7-8 man på en Nova också. Det ger bra betalt med extra gubbar”
Finns fler exempel.
Men handlar det om att få fler båtar till kappsegling kanske familjeklasser på race eller max antal i besättningen som begränsning i SRS kan vara olika sätt att få fler ut på banan?
Men så länge SRS är definierat som det nu är finns det inget FELAKTIG med att göra som många gör…laddar på med folk
Säger du att ni “aldrig hävdat att vikten SKALL vara fri” ?
Jag har nog tolkat det som du är ganska stor förespråkare för att vara 8-10 pers på en 35/36fotare. Men jag har kanske fel??
God Jul på er alla
Andreas
Dec 24, 2013 @ 00:46
På samma sätt är jag förespråkare för bra segel, rätt riggtrim, slät botten och att lämna grillen i land. I något läge har jag också förespråkat träning :-)
Alla är saker som jag helst hade sluppit (för att spara tid och pengar) men som gör skillnad.
En modern båt är (tyvärr) designad för att seglas offensivt av en fulltalig besättning. Vi seglar J/111 lätt på 2-3 pers, men vill man veta hur 100% av prestandan känns så är fulltalig besättning en viktig komponent.
Men jag och många andra hade varit öppna för bra idéer på området.Man kunde ju testa på några regattor under 2014 för att se hur det funkar. Vi kan segla Blur på 5, Expressen på 3, J/70 på 2 och C-55 på 1 pers. Är det kopplat till LOA, LVL eller SRS? Struntar man i ev klassregler? Jag vet inte.
Dec 24, 2013 @ 13:52
Ni som är längst fram i utvecklingen skulle kunna föreslå ändringar som är realistiska och acceptabla?
Kanske är det någon form av indelning
-25fot 3pers max
-30 fot 4pers max
-35 fot 6pers max
-40 fot 8pers max
-45 fot 10 pers max
+45 fot 12pers max
Eller så dela in racen i race o cruising klasser o maxa antal i besättn på cruising? samt overall lista…så kanske fler vågar sig ut?
Skulle det kunna vara realistiskt? Men att respektive SRS klass kommer spänna över större SRS tal?
Jag hoppas några av de som är etablerade o kunniga inom segling kommer fram med kreativa förslag.
Det skall ju främja både topp o bredd under samma tak…
Tanken är ju inte att göra det enbart enklare att vinna.Utan mer lätt o attraktivare att deltaga
MVH Andreas
Dec 24, 2013 @ 14:02
Tre st på en J24 kontra 3 på en IF. Rättvist och bra?
Dec 24, 2013 @ 18:28
J-24 körs normalt på 5 pers.. så var det även då Ken Read slog oss i Japan/Atsumi Bay 1985.. 430kg i kölen då behövs gubbar på railen när det är kryss, på en båt som bara är 7,3 m lång. Fler ombord=fler som har kul, annars så håller jag med Ken R. i det mesta? Keep it simple.
Stefan K
Dec 24, 2013 @ 20:04
Om man ska begränsa besättning så kanske man kan gå på SRS-tal istället för LÖA när det gäller besättning?
Annars kan en A22:a har mer folk än en J/122:a och det verkar snett tycker jag.
≤ 1,04 3 personer
≤ 1,08 4 personer
≤ 1,14 5 personer
≤ 1,20 6 personer
… osv
Dec 24, 2013 @ 20:33
Japp
Jag tror alla aspekter är positiva,Men jag förstår inte argumentet “körs normalt på”
min tanke(baserat på Kens statement ovan)var väl att bryta det normala?
Jag tror det är normalt att köra 8-10 pers på 35fotare som vill maximera prestandan? Men skal/villl vi fortsätta med det?
Kanske 4 pers max upp till 30 fot? o sedan öka antalet?(det var ett snabbt förslag hur man skulle enkelt kunna differentiera)
eller srs talsbasera…
Att man alltid seglat med 5 pers på en J24 för att segla något snabbare? vad skiljer det från att alltid segla 8-9 pers på en 35fotare?
Om man enas om att minska besättning så skall det väl gälla alla storlekar för att förenkla, som var min bakgrund till förslaget? även om linjärt det såklart ej blir lika stor neddragning…
Dec 24, 2013 @ 21:22
Jag tror Erik har en point. Antal i besättningen korrelerar mycket bättre med SRS än med LOA. Men är man intresserad av att komma ner rejält (~25-30%) i besättningsantal så måste man vara ganska tuff och se till att alla båtar tappar folk i förhållande till entypsregler och liknande.
Efter en snabb analys av listan skulle det kunna bli:
0,000-0,999 = max 2 pers
1,000-1,129 = max 3 pers
1,130-1,279 = max 4 pers
1,280-1,349 = max 5 pers
1,350-1,500 = max 6 pers
1,500-2,000 = max 8 pers
Ungefär lika elakt mot alla i fleeten? Man kommer inte åt sportbåtar som CB-66, J/70 eller Melges 24 men det kanske kan hanteras separat. En del långsmala båtar “kommer undan”, men där har vikten mindre betydelse i alla fall. Min känsla är att det är ganska fair.
Det blir lättare att hitta besättning, men det är antagligen inte enklare/roligare att segla en Express på 3, en Nova eller X-99 på 4 eller en större båt utan 33% av besättningen. De som är kvar får väl hika ännu hårdare :-)
Det hade varit intressant att prova på något race för att utvärdera.
En baksida med detta upplägg är att det blir ännu svårare för ungdomar, tjejer och familjer – precis det en breddregel borde uppmuntra; “så klart vi tar med 12-åringen och hans två kompisar på kvällsseglingen”. Men en tajt begränsning kommer 100-kilosgastar att vara det som gäller på toppbåtarna. Samma diskussioner som finns i alla entypsklasser…
En annan tråkig bieffekt är att man måste splittra de besättningar som seglar SM i entypsklassen (vem i Expressbesättningen får svarte petter) och SRS-seglingar blir helt ointressanta som träningar för de som satsar mot EM eller VM i ORCi.
Så det är möjligt att nettoeffekten blir negativ…
Sedan tror jag det finns ett behov av race där alla faktiskt seglar sina båtar till 100%. Marstrand Big Boat är ett exempel på att alla faktiskt kan mobilisera stora besättningar om man bara vill och tycker det är tillräckligt kul.
Dec 25, 2013 @ 00:05
Tekniskt är det fullt möjligt att göra en vettig algoritm för besättningsbegränsning baserat på de data som finns i SRS-mätbrev/båtdatablad…..den finns redan men vi har valt att inte använda den än eftersom vi är alltför osäkra på om det gynnar breddseglingen eller inte.
En begränsning på antal är lätt att administrera men all erfarenhet pekar på att en besättningsbegränsning måste vara vikt och inte antal personer. Att sätta en begränsning på antal som är snäv kommer bara att ytterligare gynna feta medelålders män som mig….trevligt för oss men inte bra för sporten. Erfarenhet från de klasser som har viktsbegränsning pekar rätt entydigt på att om begränsningen skall vara effektiv måste arrangören väga in alla besättningar och dessutom köra stickprov. Deta blir en avsevärd belastning på arrangörerna och i praktiken är det något man bara gör på nationella och högre mästerskap. Dessutom finns det allmän trend bland klassbåtar att gå ifrån viktsbegränsning eftersom nackdelarna i form av störtbantande besättningsmän och allmänt hazzle anses överväga fördelarna…….jag vet inte vad som är rätt men detta är en politisk och inte en teknisk disskutionsfråga.
Den andra frågan om hiking är också inte så lätt som det kan verka. I klasser som melges 24 har man genom historien försökt reglera det hela men igen är nog erfarenheten att den enda regel som funkar är “legs-in” med ryggstöd som i Melges 20. På båtar med dubbla mantåg kan man ju kräva att man skall ha överkroppen innanför bägge mantågen som det var fram till 1980 eller så men frågan är om det är bättre?
Dec 25, 2013 @ 05:21
Ken Read tycker uppenbarligen det är bättre med besättnings begränsning och stopp för extremhiking! Hans idéer brukar ju inte vara ogrundade? Eller?
Dec 25, 2013 @ 08:30
Inte alls, jag håller med om att stora besättningar och extremhiking kan vara ett problem..men det är mycket lättare att peka på ett problem än att komma upp med en lösning som funkar. Jag hade kanske hoppats att en person med Ken’s erfarenhet haft mer att bidra med där. Det gäller att biverkningarna av behandlingen blir mindre plågsamma än sjukdommen så att säga….
Dec 25, 2013 @ 08:57
Klart att det är bra om behandlingen är mildare än sjukdomen. Jag undrar om inte dom flesta håller med om att det är bättre och mycket mindre smärtsamt att sitta på skarndäck med bena utanför än att hänga i princip utanför båten i en slapp undre mantågslina/wire. Begränsningen kan vara enkel: Att alla kroppsdelar utom ben och fötter skall befinna sig innanför en tänkt linje mellan övre mantåg och reling. Dessutom krav på sträckta mantåg.
Vikten hamnar fortfarande på ett för rätande momentet gynnsamt ställe, men man skulle slippa den värsta sortens hiking och därigenom skaderisken det innebär.
Jag tror att en reglering av besättningsstorlek är ett regelmässigt betydligt svårare problem.
Dec 25, 2013 @ 10:56
@Thomas, jag ser inte hur det kan bli bekvämare att sitta på detta sätt på en krängande båt? Att få ha överkroppen utanför det övre mantåget är nödvändigt för att kunna sitta vettigt på railen.
Låt oss skilja på den extremhiking som finns i proffsklasserna (som Melges 24/32, Farr 30/40 eller TP52) och den ganska normala hiking som vi ser i racen här hemma. Jag kan inte se att detta är ett generellt problem utan någonting som respektive klass får lösa. I längden så är det självreglerande, dvs folk seglar inte sånt som inte är kul.
Sedan bör man väl ta i beaktande att alla deltagare på WYRF talar i egen sak. Ken Read har betalt för att sälja segel, kommentera AC och sätta samman stora projekt. Och kan han få fler 40- och 50-fotare på banan så gynnar det hans business. Det är fair, men man skall ha med det i bakhuvudet när man tolkar vad han säger. Han lyssnar troligtvis ganska mycket på de ägare gnäller på sina Melges 32 och minimaxi-projekt…
En lustig “twist” är väl att man seglar M32 på 5 gubbar i Newport (jämfört med typiskt 4 i M32 Cup). Så när Ken arrar en egen klass så verkar det inte vara lika viktigt att hålla nere besättningsantalet :-)
Dec 25, 2013 @ 14:54
@Peter G, Du menar så här; http://www.blur.se/2011/05/16/hiking-hard/
Det är säkert så att det finns en och annan som “pratar för sin sjuke mor”, Ken är nog inte ensam om det! I dessa sammanhang är det viktigt att veta att det förekommer egenintresse, kanske värt att nämna redan i själva artikeln?!
Dec 25, 2013 @ 15:15
@Peter,
Ok, Jag sväljer Ditt argumen att det kan bli obekvämt när det kränger. Det jag tycker illa om och som förmodligen även är vad Ken avser bör förbjudas är det Du kallar “extremhiking”. Fotot Du hade här på bloggen som julhälsning ger en god illustration till hur det kan se ut när en besättning utanför “proffsklasserna” blir rejält taggade! Eller är det kanske jultomten som “extremhikar” på bilden?:)
God fortsättning på julen!
Dec 25, 2013 @ 16:05
@Olle, härmed bekräftar jag mitt “egenintresse” (som jag säkert delar med många andra) av att segla båten så fort det går inom de regler som finns :-)
Jag upplever inte att det är någon som har problem över att behöva hika rejält på en handfull 20-minutersbogar på en säsong – som är det vi pratar om i de här sammanhangen. Det kanske tillochmed är uppfriskande för en halvfet 50-åring att inse att segling är en fysisk sport…
Men jag har aldrig träffat en gast som inte vill vara med på grund av detta. Alltså förstår jag inte riktigt problemet. Snarare är det så att många yngre seglare tycker det är lite för laid back för att man skall orka bry sig.
Seglar man Melges 24 eller Farr 40 så vet du från start att det är en issue man måste hantera. Här vet jag många som säger att “enough is enough”.
Jag är fine med att segla på solo, doublehanded, på 4, 8 eller 11 personer. Med eller utan hiking. Med eller utan stacking. Alla varianter har sin tjusning – men vi pratar om seglingens “heliga graal” och som PelleL skriver så finns det ingen enkel lösning. Vare sig i SRS eller i de entypsklasser som har stora friheter att reglera dessa saker.
Så varför inte fokusera på det som vi enkelt kan göra någonting åt? Roligare arr – som ju faktiskt lockar seglare oavsett hur reglerna ser ut!
Dec 25, 2013 @ 16:11
@Peter G, menade givetvis det här citatet
“Sedan bör man väl ta i beaktande att alla deltagare på WYRF talar i egen sak. Ken Read har betalt för att sälja segel, kommentera AC och sätta samman stora projekt. Och kan han få fler 40- och 50-fotare på banan så gynnar det hans business. Det är fair, men man skall ha med det i bakhuvudet när man tolkar vad han säger. Han lyssnar troligtvis ganska mycket på de ägare gnäller på sina Melges 32 och minimaxi-projekt…”
Dec 25, 2013 @ 16:12
Jag kappseglar rätt mycket, mest srs numera, och ser inte många exempel på vare sig ‘extremhikande ‘ besättningar eller båtar som lastar på massa besättning.
Två ickeproblem i srs-segling tycker jag.
Reglering av besättningsstorlek, oavsett om man gör det utifrån längd, srs eller någon annan parameter skulle slå oerhört orättvist beroende på båttyp.
De flesta seglar nog med en besättningsstorlek som är avpassad för båten. De flesta hikar nog dessutom lite så där lagom intensivt, något hårdare när fotobåten närmar sig:-).
Dec 25, 2013 @ 16:50
+1 Joakim! Precis, känns som ickeproblem i SRS. En J-24 behöver normalt sina gubbar på railen. En J-24 skulle stå på högkant med bara 3 normaltunga ombord, det blir helfel.
Vi liksom de flesta seglar med en besättningsstorlek som båten är anpassad för. 5 pers på vår Dehler 34 funkar bra på sjön men också att övernatta i. Extremhiking kanske några på railen visar upp sig i 30 sek. på skoj när fotobåten kommer. Problemet är nog att få upp gubbarna ur sittbrunn överhuvudtaget har jag noterat… ;-)
Stefan k
Dec 26, 2013 @ 17:18
Måste vara positivt för breddsporten, om det skulle finnas ett alternativ med “mindre” besättning – inte alltid lätt att ragga upp.
Skall jag hålla SRS med min J 92, bör jag inte ha under 6 man ombord och helst 8-10 om det blåser.
Skall jag överhuvudtaget ha en chans på våra klubbseglingar, att exempelvis hålla en Maxi 77 eller Max Salminen med deras 806, med 3/4 man så måste det finnas ett relaterat/justerat SRS
Dec 26, 2013 @ 17:48
Hur går det med J/92:an med 10 personer ombord om det blåser 2-3 m/s? Sätter du iland 6-7 personer då och seglar på 3-4 personer?
Om du funderar på hur mycket det oftast blåser under sommaren så kanske det inte är fel med en mindre besättning och det “drabbar” i så fall alla.
Även när det blåser hårt så är det bättre med få personer ombord då båten surfar tidigare. På kryssen får du välja och trimma seglen annorlunda men det handlar inte om några knop du tappar utan tiondelar.
Dec 26, 2013 @ 17:57
Som tidigare nämnts så finns det biverkningar beroende på valda begränsningar ?
Ett alternativ vore kanske att låta antalet besättningsmedlemmar(angiven i maxvikt) finnas med i mätbrevsansökan ?
Skulle lättare kunna göras för No Crew S-mätbreven ?
Då man redan vet att antalet redan är max 2pers=200kg vilket för en Express borde ge mer sänkning på mätetalet ? än 2 pers påverkan för tex Sveakryssare ?
För vanliga mätbreven kan det bli ett problem att förutse hur många gastar man max kan komma att använda under en hel säsong om hemvändande vuxna barn utrycker önskan för att delta, blir det på bekostnad att en ordinarie gast får kliva av ?
Dec 27, 2013 @ 09:18
@Claes. Ja, om du har problem att hålla en aktiv landslagsseglare och OS guldmedaljör bakom dig på klubbseglingen så måste det ju betyda att SRS måste justeras;-)
Dec 27, 2013 @ 09:51
J/92an är en kul men utmanande båt.
Tittar man på de två 92:or som kappseglas aktivt här på västkusten så har man trots fulltaliga (och kompetenta) besättningar fått kämpa för att få till resultaten. Men efter ett tag så kommer de…
Jag kan bara se att du har seglat ett enda race i år, när familjen Salminen seglar 8 kvällseglingar + Barsebäcks-8:an. Jag tror kanske att detta är en viktigare faktor än besättningsvikten :-)
http://www3.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_541512/cf_69694/Resultat_Tisdagssegling_2013_130810.HTM
Dec 27, 2013 @ 15:44
:-))))
Seglade hem henne från Holland första veckan i augusti, så det var bara en klubbsegling kvar. Mina tävlingsambitioner är/var inte utgångspunkt
Däremot är Era diskussioner om “mindre” besättningar positivt för att återta förlorad mark för sporten och då måste man få ett alternativt/relaterat hcp – jag använde bara min egen båt som exempel
Tror vardagsseglingen är ett viktigt insteg
Dec 26, 2013 @ 18:29
Ja huvudet på spiken Claes.
Din båt ska optimalt seglas SRS med Max 6 personer ombord och inte 10 pers!
Om det går risigt med 3-4 ombord så är det nog bara att “gilla läget”.
Dom båtar du har svårt med kör väl optimalt på 3-4 pers ombord.
Problemet blir ett problem när skeppare tar ombord för många och har dom som gratis RM vid behov och det ger fel utslag i SRS vilket skapar missnöje i mätetal.
Därför (och det har påpekats långt innan Ken R tyckt till) är det viktigt att så fort det är möjligt anges för alla SRS seglande båtar ett Max antal personer ombord.
Använd klassregler, konstruktör, klassförbund, CE/typ och eller vad som tidigare varit normalt.
SRS kan tillåta 1 extra person utöver redan givna regler för att visa att man är ett tillåtande breddregelsystem.
Mätetalen måste väl ändå vara uträknade på ungefär den storlek/ vikt på besättning som är praxis redan.
En lätt uppgift för TK att ta fram och så har vi kommit ännu ett steg mot rättvisare segling.
Är man extremt lätta personer så ansöker man om dispens inga problem.
Hur svårt kan det vara?
Önskar alla Blur vänner ett fint slut på 2013 och ett Nytt härligt 2014 med mycket segling i fri vind.
Dec 27, 2013 @ 09:28
Ville bara använda min egen båt som exempel på att det inte är så lätt att “bara” minska antal/vikt
Jag har inget problem med J 92:ans SRS – det är en jäkligt snabb och härlig båt som väl svarar upp mot sitt hcp, men nu var väl ändå frågeställningen “reducerad besättning” för ett ökat deltagande
Jag har aldrig antalet/vikten som optimerar min J 92´s SRS – ibland tävlar jag bara med min 12 åriga son.
Vad jag vill lyfta är, att många båtar kan ha en liten besättning utan att det förändrar egenskaperna lika mycket. Plockar du 50% för en J 24 eller 92:a blir det dramatik och då krävs ett förändrat/justerat hcp som relaterar.
De flesta begriper väl vad 2-3 m/s innebär, så det kommenterar jag inte mer än så här
Vanligtvis är 6 pers inte max på en J 92:a, utan “åtminstone”
Dec 27, 2013 @ 19:19
Min erfarenhet är att det tar minst tre säsonger innan man “kan” en ny båt. Även om man tränar och kappseglar 60-70 dagar per år så hinner man inte testa alla förhållanden på en eller två säsonger – och framförallt inte mot kompetent motstånd. Sedan tar det tid att få koll på alla detaljer : vid vilken vindvinkel ska vi byta till genua istället för att fortsätta att bryta med spinnakern i 6 knops vind, 8, 10, 12 osv – viktigt att veta när det är kappsegling – så måste det sitta och göras rätt, annars tappar man båtlängder. Sedan tror jag att startträningen är eftersatt på de flesta håll: hur många lägger ut två egna bojar och kör 20-30 starter per träning under 10 tillfällen på våren? Det ger resultat. Det brukar vara få som är nära linjen vid startskottet med fri vind och bra fart. Att sedan försöka segla förbi ett antal båtar som nästan går lika fort tar mycket tid – motsvarar säkert en pinne eller två på SRS-talet. Jag har kappseglat på många båtar och endast en har haft helt kalibrerade instrument – samma vinklar för styrbords- och babords bågar, samma vindhastighet 3 båtlängder innan upprundningen som tre båtlängder efter rundningen, då börjar man kunna mäta alla detaljer och ta fler beslut som är rätt. Träningskappseglingarna som de flesta klubbar har är värdefulla för att få timmar i båten och lära sig båten.
Yacht Racing Forum 2016 - BLUR
Dec 11, 2015 @ 02:40
[…] anförandet dag 2 brukar alltid vara en höjdare. Bäst hittills var Ken Read i Göteborg för två år sedan. Och den här gången var det Knut Frostad, som i februari slutar som VD på Volvo Ocean Race. Det […]