Skip to content

32 Comments

  1. Mattias Bodlund
    Dec 24, 2013 @ 12:57

    1,184 på First 35 kan väl inte stämma?

    Reply

    • seglaren
      Dec 24, 2013 @ 13:46

      Ju då, det finns en äldre modell som det här avser.

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 24, 2013 @ 14:07

      Trodde frågan gällde att det var ngt högt ? jmf tex Stratus ? men uppgiven vikt ser ngt låg ut ?

      C 40, Flamingo, Wasa 30 höjda precis som förorden anger.

      Men frågan om OE 33 är så snabb jmf OE 36, Norlin 34 som sänkts ?
      men även OE 33 båtvikt ser ngt låg ut ?

      First 31.7 sänkt ngt

      Ser ut som det blir allt jämnare för SRS seglarna : )

      Reply

  2. Pelle Lindell
    Dec 24, 2013 @ 13:49

    För en 80-tals First 35 är det nog riktigt..;-)..klicka på båttyp i rubriken för att vara säker på att lista alla båtar i bokstavsordning

    Reply

  3. Feffe
    Dec 24, 2013 @ 14:17

    Sänkt på racerhojen och höjt på familjefriden. Känns ju ur det perspektivet helrätt :-)

    Reply

  4. Swe
    Dec 24, 2013 @ 14:56

    Mastig höjning två år i rad för Dehler33 känns
    Lite uppförsbacke. Blir att träna ännu hårdare!

    Reply

  5. Peter K(u...)
    Dec 24, 2013 @ 19:00

    Kategori C är på väg ur tabellen, verkar vettigt – båtar som sällan eller aldrig kappseglas. Nackdelen är att OM någon köper en av dessa båtar och vill testa kappsegling, och de inte finns med i tabellen finns alltid en risk att steget att behöva börja med att skaffa mätbrev är för stort, men det är nog ett litet brav i praktiken.

    Men vad kommer att skilja rent praktiskt på banan mellan kategori A och B? Hittar inget om detta – vad är tanken med att skilja dem åt?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 24, 2013 @ 23:34

      Det finns inga planer på att A-C klassningen skall ha någon inverkan på kappseglingsbanan och det finns inget stöd i SRS-reglerna för något sådant. Se klassningen som konsumentupplysning.

      Reply

  6. Pontus
    Dec 25, 2013 @ 22:54

    Carrera Helmsman verkar vara en båt som bara blir snabbare med åren.
    2012: 1.229
    2013: 1.235
    2014: 1.243

    Reply

  7. seglaren
    Dec 25, 2013 @ 23:09

    det är fler Helmsman som blivit snabbare med åren:

    Carrera ; Lady GT; Lady; Lord; Senioritta
    2010: 1,22; 1,20; 1,16;1,06; 1,07
    2011: 1,23; 1,22; 1,19; 1,06; 1,10
    2012: 1,229; 1,217; 1,186; 1,059; 1,102
    2013: 1,235; 1,223; 1,189; 1,068; 1,107
    2014: 1,243; 1,23; 1,197; 1,079; 1,114

    Helmsman 20, 23, 26 och 31 har klarat sig något bättre.

    Reply

  8. Team Dehlerdoris
    Dec 26, 2013 @ 00:31

    Seglaren, det är nog “Håkan Södergren effekten”, sedan Hamnen.se :-))
    Stefan K

    Reply

  9. Pontus
    Dec 26, 2013 @ 01:06

    Cayenne har ju också blivit snabbare…
    Känns i och för sig som att alla långsmala båtar jag kan komma på har fått höjt i år. Wasa 30, Wasa Atlantic, Sveakryssare, Lotus, Safir, Ylva….etc.

    Med tanke på att så många båtar fått höjt SRS-tal skulle det vara lite intressant att veta om det pågår en “inflation” i tabellvärlden. Någon som roat sig med att räkna ut den genomsnittliga höjningen de senaste åren?

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 26, 2013 @ 10:47

      Höjning från vilket värde ?
      Tror snarast på att det är en justering för att utjämna den tidigare inflationen som gjordes på några båtar, inte alla, i LYS ?
      Många av dagens tabellvärden är ju ärvda från den tiden ?
      Samt möjligen att man bedömer vattenlinjelängden ngt annorlunda idag ?
      Alla har naturligtvis sin uppfattning : )

      Reply

      • seglaren
        Dec 26, 2013 @ 19:35

        Cayenne
        2010: 1,26
        2011: 1,27
        2012: 1,268
        2013: 1,267
        2014: 1,279

        angående utveckling i tabellen:
        sen 2010 blev medelhöjning 0,013 och median 0,018
        detta utvecklade sig på följande sätt:
        delta medel; delta median
        2010/2011: 0,008; 0,020
        2011/2012: 0,003; -0,003
        2012/2013: 0,000; -0,002
        2013/2014: 0,003; 0,003

        Det med ärvning är en fråga om det är verkligen så. Om nu en formel används borde ju följaktigt respittalen ändrats baserat på formeln, dvs. tabellvärden är inte ärvda utan resultat av formeln.

        Sen kan ju formeln har blivit påverkat av LYS-tabellen.

        Reply

        • srsseglaren
          Dec 26, 2013 @ 19:48

          Har också uppfattningen att tabellvärden borde ha ändrats enligt formeln
          När var det 2010 ? som SRS ändrades från att vara mer erfarenhetsbaserad till mer formelbaserad ?
          Detta år borde alla tabellvärden ha räknats om ? jmf med 2009 ?
          Men antar att det krävts mer tid än vad som fanns tillgänglig personal ? eller vad tror du Peter K ?

          Reply

          • seglaren
            Dec 26, 2013 @ 22:20

            Formelbaserat är det sen 2011.

        • Pontus
          Dec 27, 2013 @ 02:12

          Intressant. Det innebär ju att alla som grinar över ändringar på +0.013 de senaste åren egentligen inte blivit höjda alls.

          Reply

          • Peter
            Dec 27, 2013 @ 18:41

            det beror ju på hur man se på det. Med den synen så blir ju låga sänkningar ganska höga (med tanken på sänkningar via invägningar och dylikt).

  10. seglaren
    Dec 26, 2013 @ 07:11

    Wasa 55, M30 och M22 har fått sänkt.

    Reply

  11. Hasse
    Dec 26, 2013 @ 12:25

    Och Neptunkryssare. Gudskelov.

    Reply

    • seglaren
      Dec 26, 2013 @ 20:00

      Neppare hade följande resa:
      till 2009: 1,00
      2010: 1,02
      2011: 1,04
      2012: 1,061
      2013: 1,054
      2014: 1,039

      Reply

      • X-102
        Dec 26, 2013 @ 20:44

        Måste vara fel , 2012 var ett bra år ! det bör dom ha..

        Reply

        • Hasse
          Dec 26, 2013 @ 20:53

          Man behöver inte titta någon längre stund på segelplanet för att förstå att Nepparen inte är någon direkt blekskenare….

          Reply

          • nils virving
            Dec 26, 2013 @ 21:26

            Nepparen är en klassbåt och bör seglas som entyp, 29 båtar med på årets SM.Kvällskappseglingar med lite vind är det svårt att segla upp till mättalet.Masten lutar bakåt svårt att få ut storseglet spec på undanvind djungel med spinnhissning och nedtagning bara två ombord.Vid hårdvindskör och tränad besättning stämmer nog SRS talet bättre.Många Neppeseglare har insett att småbåtar har små kostnader för nya segel.Inga problem med gast ( 1 st).Det går att traila med vanligt körkort och lämplig dragbil! Entyp är så mycket roligare än SRS,även om svensk segling behöver denna respitregel för att överleva! SRS kommitten gör ett bra jobb,vad vore svensk kölbåtssegling utan SRS!

      • Svenne
        Dec 27, 2013 @ 20:57

        Intressant och se hur srs regeln utvecklats under åren.

        Reply

  12. Lasse Bergkvist
    Dec 26, 2013 @ 13:05

    Kanske dags att plasta upp en M22:a? Formar finns och jag minns med vällust mina 4 år med M22-51, Rackarungen i Mälaren och ner till Västervik. Lite hård kryss eller en mysig halvvind – då regerar M22:an med det SRS-talet.

    Reply

    • seglaren
      Dec 26, 2013 @ 20:10

      Kan bli intressant när M-båtfolk höjer de i klassreglerna angivna vikter. Band M30:orna finns ju några båtar som segla med mätbrev och ca. 0,02 lägre SRS. Som jag förstått så är även en M22 en bit tyngre än de angivna 1,5 ton.

      Reply

  13. Lasse Bergkvist
    Dec 27, 2013 @ 12:23

    Härligt Nils Virving! Som en mycket meriterad Neppareseglare vet jag att du har full koll på Nepparen. Skulle också tro att SRS-talet ligger på rätt nivå – det ska ju inte spegla egenskaperna i lättvind eller hårdvind – utan just u mellanvind och där är Nepparen klart konkurrenskraftig.
    För att lyckas i SRS kan man ju anmäla ett trebåtskoncept till varje race och på kappseglingsdagen välja “rätt ” båt för dagen:
    Extrem lättvind upp till 4 sekundmeter: Granhill 33 (hade en sådan -89 till 93 och i lätt var den fantastisk att kappsegla med).
    Mellanvind: First 36.7 Malin/Team Arken Zoo: 5-7 m/s med full besättning och kryss – helt underbar att styra: högt och fort och väldigt svårslagen.
    Hårtvind: 10-14 m/s: S30 : bara att skota hem och åka, skoj både på kryss och halvvind: svårslagen i dessa förhållanden.
    Önskar er alla ett Gott Nytt Kappseglingsår!

    Reply

  14. Stoffe
    Dec 27, 2013 @ 17:29

    Ojoj, inte kasta sten i glashus..
    Märks att seglarabstinensen slagit till, så du behöver nog hänga med ut o segla Neppe en sväng nästa år:-)

    Reply

  15. Stoffe
    Dec 27, 2013 @ 17:30

    Ovan kommentar till x-102

    Reply

  16. Team Dehlerdoris
    Dec 28, 2013 @ 00:33

    Alla som känner för 100% rättvisa i alla vindstyrkor o vindriktningar får väl satsa på nå’n entypsklass typ SK regeln, R-regeln eller typ Drake, Soling, Stare, H-båt eller nå’t annat 100,0 % rättvist. Fast glöm inte att köpa “rätt båt” bara. Vi andra får väl försöka ha SRS- kul med de båtar som vi har.
    Stefan K

    Reply

  17. Håkan
    Jan 20, 2014 @ 16:04

    eller varför inte en Smaragd? Vi seglar entyp och båten funkar bra enligt SRS också!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.