Skip to content

22 Comments

  1. Feffe
    Dec 26, 2013 @ 11:58

    Ett bidrag till lite nya bra tampar. Tänkte byta både akterstag, backstag & checkstag till dyneema. Är det någon som har koll på vilken dimension som bör användas ? Fraktionsrigg ca 18,9 meter hög, dubbla raka spridare och fiol.

    Hur starka grejer bör man ha till fintrimmet på checkstagen, sitter utan justering idag men jag vill kunna dra dem separat. Carbo 40 treskuret var min tanke ?

    Reply

  2. Team Dehlerdoris
    Dec 26, 2013 @ 13:10

    Navy blue “Dehler Maindrop System”. Paket direkt från tyska Freienohl dagen före Julafton. Årets “cruisingtrim” på Doris :-)
    Stefan K

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Dec 26, 2013 @ 13:26

    Blir en gennaker istället för den gamla spinnakern…

    Reply

  4. Lars
    Dec 26, 2013 @ 14:42

    Yllekalsonger

    Reply

  5. Thomas Larsson
    Dec 26, 2013 @ 16:33

    Presentkort på SeaSea :)

    Reply

  6. Anders F
    Dec 26, 2013 @ 18:34

    Feffe

    På min gamla Wasa Atlantic körde jag 10 mm dynerna till back och akterstag. Körde med skyddade tampar med tanke på kontakt med segel, bom etc. Fungerade utmärkt i flera och flera offshore race.

    Julklapp i år till nya båten är nya fjädermadrasser med tempurbädmadrass till hela båten

    Anders F

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 26, 2013 @ 18:54

      Antar att man bör lämna uppgift om detta vid mätbrevsansökan då default värde för stående rigg är stålwire ?

      Reply

      • Feffe
        Dec 26, 2013 @ 19:43

        I mitt fall ska båten inte kappseglas, bara gamla grejer som behöver bytas ut och då är det ju roligare att köra lite modernare grejer.

        Reply

      • Sebastian C
        Dec 27, 2013 @ 08:50

        Klassas inte back och akterstag samt checkstag som löpande rigg i definitionerna?

        Reply

        • Anders F
          Dec 27, 2013 @ 10:11

          Jo det tror jag.

          De tightas ju med block, winch, etc

          Reply

        • srsseglaren
          Dec 27, 2013 @ 15:24

          Kollade i redskapsreglerna och sid 21 anger mycket riktigt att Backstag och även akterstag som löpande rigg.

          Tankarna fanns där mest för att många båtar levererades med wire akterstag samt vantskruv under -70,-80 och -90 talet.
          Efter leverans har många sett fördelen med att kunna justera och bytt ut vantskruven.
          Antar att det kan kallas för löpanderigg även med wire och vantskruv ?

          Återstår frågan om det räknas som en avvikelse från standard båt eller ej ?

          Reply

          • Sebastian C
            Dec 27, 2013 @ 16:05

            Eftersom det är definierat som löpande rigg så är det ju knappast en avvikelse från stående rigg…?

          • srsseglaren
            Dec 27, 2013 @ 16:26

            Var lite otydlig, om båten som standard levereras med wire och vantskruv I akterstaget.
            Är det fortfarande en standard båt enl. SRS om man efter lev. byter till dyneema el. motsv. lina samt talja och block i akterstaget ?

            Jmf om man byter roder eller eftermonterar elektriska winchar så skall denna info anges vid mätbrevsansökan.

            Kanske frågan bör skickas till TK tekniska kommitte´ ?

          • Bosse
            Dec 27, 2013 @ 16:57

            Om man byter roder, blir det sänkt SRS då?

            Varför blir båten automatiskt bättre med en förändring?

          • Feffe
            Dec 27, 2013 @ 17:41

            Låter ju som att man kan byta med gott samvete, det skulle ju kunna hända att man halkar in på en kappsegling någonstans… :-)

            Har funderat lite på att köra båten utan Genua, stannar den helt i lätta vindar eller vad tror ni ? Vad skulle den hamna på i SRS med bara fock ?

            http://matbrev.svensksegling.se/files/srspdf/Comfortina%2039%20Cr.pdf

  7. Stefan Kolmodin
    Dec 26, 2013 @ 23:32

    Två nya fockar en till racing och en mindre till cruising då det blåser hårt emot men man måste hem. :-)

    Reply

  8. Niklas
    Dec 27, 2013 @ 00:21

    Jag fick fyra par löparstrumpor i glada färger!

    Reply

  9. Classe
    Dec 27, 2013 @ 10:27

    En kabelskotång för att kunna fixa ett nytt elsystem i båten.

    Reply

  10. Anders
    Dec 27, 2013 @ 13:31

    Varma underkläder. Det är kallt på Watski 2-Star :-)

    Reply

  11. Robert Gustavsson
    Dec 27, 2013 @ 14:37

    Julklappen till mig själv fixades redan i Juli då nya båten köptes. Under julgranen låg det uppdaterade sjökort och boken Asymmetric Sailing, som du, Peter, tipsade om här på Blur.se. Skall bli spännande att testa gennakern nästa sommar :-)

    Reply

  12. Peter Amundin
    Dec 27, 2013 @ 15:51

    En ny fender, en Tylaska H5 2:1 och en blå påse från North-tomten.
    http://www.j92s-ninja.se/god-jul-2013/

    Reply

  13. Leino
    Dec 28, 2013 @ 19:42

    Bytte klappar med ungarna idag. Fick en GoPro-kamera!! Lite paff jag blev!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.