Skip to content

89 Comments

  1. Per J
    Jan 19, 2014 @ 20:39

    Utan att ha någon speciell kunskap i frågan så kommer jag att tänka på att Peter Norlin ritade ett antal one-off båtar också. Eftersom jag haft en Scampi gör jag samma reflexion som din inledande – kölen är “scampi-lik”.

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Jan 19, 2014 @ 20:43

    Den ser ju onekligen “Norlisk” ut men det kan ju vara som helst. Norlin 34 är väl ingen dålig gissning med tanke på den relativt breda häcken. Prototypen till 34:an (Mosquito) kanske

    Reply

  3. BD Fisken
    Jan 19, 2014 @ 21:11

    Rapier 102…?

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 19, 2014 @ 21:14

      Tror Claes hade känt igen en sådan ?

      Reply

  4. Claes Nettelbladt
    Jan 19, 2014 @ 21:21

    Kul med en så stor modell till mycket rimlig kostnad på väggen i vår kåk i skärgården – men naturligtvis ändå roligare om vi vet vad det är. Peter ritade ju “A-båtarna”. Kan det vara Amoress eller nån av dom? Norlin 37 har ju gäddmage i aktern, så den är det inte. Modellen är mycket välbyggd med hög finish.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 19, 2014 @ 22:56

      Jag tror inte det är någon av Norlins A-båtar då de hade “modernare” frihängande roder och vertikal bakkant på kölen. Är det en Norlin tror jag den är äldre än 73-74

      Reply

  5. srsseglaren
    Jan 19, 2014 @ 21:44

    Sjöhistoriska har en hel del ritningar och foton, men verkar inte gå att söka på ngt bra sätt ?

    Reply

  6. Pelle Fälth
    Jan 19, 2014 @ 22:13

    Det är helt klart en gammal Dufour 35 http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1998

    Reply

  7. Claes Nettelbladt
    Jan 19, 2014 @ 22:20

    Den gamla Dufour 35 har utfallande clipperstäv och den här stäven är helt rak. Dessutom är Dufour 35 mycket smalare i aktern.

    Reply

  8. Pelle Fälth
    Jan 19, 2014 @ 22:38

    Ok, tyckte det såg ut som en clipper stäv. Ser inte direkt ut som nån känd Norlin-design. Kanske en “hemmagjord” efter eget huvud?

    Reply

  9. srsseglaren
    Jan 19, 2014 @ 22:53

    Reply

  10. Team Dehlerdoris
    Jan 19, 2014 @ 23:00

    Gambler 35?

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 20, 2014 @ 09:41

      Flera av mina kompisar har haft Gambler 35 och den är avsevärt mycket smalare i aktern och akterspegeln är spetsig neråt.

      Reply

  11. Jonas Caspersson
    Jan 20, 2014 @ 03:20

    Hmmm, ser inte häcken väldigt bred ut för att vara en IOR optimering?

    Reply

  12. srsseglaren
    Jan 20, 2014 @ 06:17

    Skulle behövt se den från aktern också ?
    Gissning Scanmar 35, (kölen mer lik Albin 79 ?)
    Eller är modellen bredare i aktern ?
    Jmf modell på Scampi för stor skedda ?
    http://www.blocket.se/stockholm/Albin__Scampi_Batmodell_50942706.htm?ca=11&w=3

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 20, 2014 @ 08:30

      Precis! Albin 79 är klart lik enl mina minnesbilder

      Reply

      • Pelle Fälth
        Jan 20, 2014 @ 08:31

        Får nog ändra mig igen, Albin 79 är bulligare på mitten

        Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 20, 2014 @ 09:43

      Aktern ar ganska bred och plan undertill. Lite som Farr-entonnarna.

      Reply

  13. Pelle Pedersen
    Jan 20, 2014 @ 07:55

    Tror på Pelle L här; Norlin 34, möjligen prototypen.

    Reply

  14. Olle Martonen
    Jan 20, 2014 @ 09:38

    Hej Skruva loss halvmodellen och titta vad som står på modellens baksida. Man hittar där ofta uppgifter om båtmodellen, konstruktör, byggår samt vem tillverkat ½modellen

    Reply

  15. jol
    Jan 20, 2014 @ 16:29

    Kan ju även vara Roffe Magnussons Albin Ballad

    Reply

  16. Claes Nettelbladt
    Jan 20, 2014 @ 18:56

    Även Balladen är spetsig nedtill på akterspegeln och har helt annorlunda roder.

    Reply

  17. Kjell Vågfelt
    Jan 20, 2014 @ 19:16

    Håller med Pellarna om Norlin 34. Roder/skädd-arrangemanget stämmer inte helt, men det kan ju vara på den konstnärliga frihetens altare. Stämmer med bredd i aktern, det djupa förskeppet, däckets språnglinje och stävens lutning. Den svepta kölen med parallell för och akterkant är typiskt Norlin på både Scampi och 34:an.
    Se http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1739

    Reply

  18. Micke
    Jan 20, 2014 @ 19:35

    Kan det vara Mosquito Norlin 33.

    Mvh Micke Ö

    Reply

    • Micke
      Jan 21, 2014 @ 16:17

      Mosquito är prototypen för Norlin 34.

      Reply

  19. Anders B
    Jan 20, 2014 @ 20:12

    Kan också vara nåt ritat av Groupe Finot, tex Fleur de Mere från 72, ritad efter att Scampi vunnit för tredje gången. Men varför skulle en modell i så fint skick säljas på auktion i Sthlm? Kölen datera den till tidigt 70-tal och förskeppet påminner om Håkan Södergrens första båtar.

    Reply

  20. Jan Jakobsen
    Jan 20, 2014 @ 22:15

    Norlin 34 är mitt tips

    Reply

  21. Johan L
    Jan 20, 2014 @ 23:07

    Reply

  22. Pelle Pedersen
    Jan 21, 2014 @ 08:04

    Men samtidigt är det något som inte stämmer med Norlins båtar vi nämnt; kölen sitter långt fram på modellen.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 21, 2014 @ 09:05

      Jag håller med dig…..undrar om det inte är någons egna fria tolkning av en älskad båt.

      Reply

  23. Gerhard
    Jan 21, 2014 @ 10:36

    Trodde först att det var Alubaba 1, systerbåt till Agnes men kölen stämmer inte.
    Alubaba 1 hade en vertikal bakkant på kölen med propeller axel som kom ut rakt ur kölen i vilken det var monterad en hydraulmotor, lätt servad…!. Däremot vill jag minnas att rodret såg ut som på modellen, det var fri hängande med flerpar mot skrovet i framkant så att det liknade det på modellen om jag minns rätt?

    Reply

  24. Art-sailing
    Jan 21, 2014 @ 10:58

    Reply

  25. Peter Gustafsson
    Jan 21, 2014 @ 16:34

    Här ser man aktern lite bättre

    Norlinmodellakter

    Reply

  26. Pelle Fälth
    Jan 21, 2014 @ 19:49

    Med nya bildbevis så måste det väl ändå vara uppenbart att det inte är en Norlin 34. Detta är ett hemmabygge

    Reply

  27. Pelle Pedersen
    Jan 21, 2014 @ 19:57

    Känns inte som Norlin över huvudtaget, inte ens svenskt. Kanske brittisk eller fransk (italiensk?)!!?

    Reply

  28. Jonas T
    Jan 21, 2014 @ 21:28

    Helt klart Photoshoppat

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 21, 2014 @ 21:35

      Ja, den sista bilden har jag beskurit rätt hårt i Photoshop från en usel telefonbild, som jag tog idag. Det är inte tillräckligt med pixlar för att bli bra. Men båtens form är inte påverkad.

      Reply

  29. Feffe
    Jan 21, 2014 @ 22:12

    Ron Holland.

    Reply

  30. Claes Nettelbladt
    Jan 22, 2014 @ 17:01

    Fick idag äntligen svar från Stockholms Stadsauktion:

    “Vi lämnar aldrig ut uppgifter om säljare men vi har kontaktat dem och frågat om de visste något om ursprung, modell etc men tyvärr hade de inga uppgifter.”

    Så båten kommer sannolikt från något dödsbo eller konkursbo.

    Reply

  31. kb
    Jan 22, 2014 @ 21:21

    Skulle tro att det är legendariska Finot-båten “Révolution” , FRA 5700, loa 11200, aluminium, byggd 73 och med en enastående meritlista från kanalen mellan 73-79.

    Reply

  32. kb
    Jan 22, 2014 @ 21:23

    …hon var dock härligt 70-talsorange.

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 22, 2014 @ 22:16

      Nja, inte riktigt orange. Den är sprutlackad mörkblå på friborden och undervattenskroppen är nog sprutad med VC17. Man får lite koppar på tummen när man gnuggar. Och den röda vattenlinjen är också lackad i perfekt finish.

      Reply

  33. kb
    Jan 22, 2014 @ 22:16

    Det är Révolution, Finot-73

    Reply

  34. kb
    Jan 22, 2014 @ 22:19

    Skrev först ett mail som inte “tog”. Färgen refererade till det och det hela blev lite svårtolkat.
    Révolution var orange! 11200 lång!

    Reply

  35. SilverSurfer
    Jan 23, 2014 @ 13:30

    Kanske lidt off topic eftersom det jo helt klart ikke er Revolution, men jeg husker Revolution som rød :

    http://www.demi-coques.fr/images/stories/Transferts/Revolution.jpg

    Selvom den godt nok ser orange ud på disse billeder (som måske er fejlbehæftede ?)
    http://www.demi-coques.fr/index.php?option=com_content&view=article&catid=46%3Adivers&id=76%3Arevolution&Itemid=18&d0601a7627db545cc6ef32ad9c7461c3=8765372b640b22971dec834019786298

    Teksten omtaler den også som rød, ikke orange…..

    ()

    Reply

  36. SilverSurfer
    Jan 23, 2014 @ 13:33

    Se også det nederste billede på siden – helt klart rød……

    Reply

  37. Pelle Pedersen
    Jan 23, 2014 @ 14:34

    F-n att vi inte knäcker denna nöten!!!:)

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 23, 2014 @ 16:00

      Jag är verkligen glad över all entusiasm här på blur.se . Fantastiskt med över 50 inlägg. Så även om vi inte “knäcker nöten”, så är jag tacksam för hjälpen. Hur som helst kommer båten pryda sin plats och skapa atmosfär i vår kåk på Ljusterö – hela familjen är ju aktiva seglare

      Reply

  38. T
    Jan 23, 2014 @ 16:16

    Vad är det som säjer att modellen inte ska föreställa en Murena?
    /T

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 23, 2014 @ 16:55

      Massor, tex så har Murenan mkt grundare förskepp, konvex för och kortare överhäng i aktern

      Reply

  39. Anders B
    Jan 23, 2014 @ 22:21

    Skillnaden mellan modellen och Revolution är framför allt kölen och rodret. Saknar också den konvexa övre kanten på akterspegeln. Revolution hade lite känsla av klipperstäv och hade lite mer rundad förstäv än modellen. Men i övrigt stämmer det mesta. Ringde Jean Marie Finot på eftermiddagen för att få lite information. Det blev ett knaggligt samtal på bruten engelska med en inte längre aktiv legend inom seglarvärlden (hade aldrig ens drömt om att jag skulle snacka med honom i telefon?). Men först ringde jag till Group Finot Design och pratade med Han Jung (på perfekt engelska) som skickade över en bunt med bilder. Dels dom som finns i Pelle Lindells länk (några kommentarsfält härovanför) och dessutom inredningsbilder (en riktigt spartansk racer i Al) och lite pyttesmå ritningar fotograferade ur franska (och japanska) tidningar från 70-talet.

    Reply

    • SilverSurfer
      Jan 24, 2014 @ 11:50

      Håber vi får billederne at se på din blog !

      Reply

  40. Mattias
    Jan 23, 2014 @ 22:25

    Norlin 34 är redan utesluten, men här finns en bild på hur den ser ut: http://www.area74.net/images/PICT0726.jpg (Norlin 34 Mk 1 från 1973).

    Reply

  41. Lasse Bergkvist
    Jan 23, 2014 @ 23:56

    Jahaja, vad tror vi om Agnes kanske? Seglade Amoress ( namnändrad till Tant Brun Gotland Runt 1986) och minnesbilden är att den liknar halvmodellen. Agnes ser ännu mer lik ut, länk här:
    http://rbsailing.blogspot.com.es/2013/11/agnes-norlin-one-tonner.html

    Reply

    • Claes Nettelbladt
      Jan 24, 2014 @ 08:59

      Agnes har mycket smalare akter och deplacerande skädda (för att lura “buttock heights” i IOR).

      Reply

  42. finngulf
    Jan 24, 2014 @ 18:54

    Problemet är aktern sidan är en 70 talare som Murena eller en Norlin.Akterparti är dock ej 70 tal brukar vara spetsiga ej bred som i detta fall. Har tittat på några holland och petersen båtar men de är fel. Har legat sömnlös sen publiceringen någon måste lösa detta….

    Reply

  43. BD Fisken
    Jan 24, 2014 @ 19:50

    Men allvarligt. Är det inte troligtvis någon som på mer eller mindre fri hand gjort en relativt bra halvmodell av sin egen båt någon mörk vinterperiod på -70 talet? Har själv gjort en hyfsad halvmodell av min första kölbåt, en Sk 22:a. Tror K-E Sjögren snurrar i sin grav, men den pryder vägger bra.

    Reply

  44. srsseglaren
    Jan 26, 2014 @ 22:41

    Kan det vara ?
    Jac De Ridder, High Tension 36:
    http://www.apolloduck.co.uk/image.phtml?id=317993&image=1
    http://www.berthon.co.uk/yacht-sales-and-brokerage/boat-details.php?BoatID=4443709
    En reguljär producerad variant av 2:a plats yachten från One ton cup 1975.
    High Tension 36 förefaller ha utvecklats i olika varianter även som Spirit 36 ?
    Annan form på köl:
    http://yachtmodels.co.uk/Gallery/half-models/half-models-modern/high-tension-36.jpg.php

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 27, 2014 @ 12:30

      Jag har också varit inne på High Tension 36 ( den var jäkligt fräck när det begav sig) men 1/2 modellen har längre överhäng i aktern.

      Reply

      • srsseglaren
        Jan 27, 2014 @ 15:18

        Jo det stämmer, men den andra modellen har en annan köl:
        http://yachtmodels.co.uk/Gallery/half-models/half-models-modern/high-tension-36.jpg.php
        Märkligt nog så verkar denna båt ha samma köl, klicka på “more photos” :
        http://www.sailingnetworks.com/design/d-high-tension-36

        Man undrar lite över variationer ?
        Vore intressant om man kunde kolla om friborden varit vita den översta biten motsv. High Tension ?

        Reply

        • srsseglaren
          Jan 27, 2014 @ 15:34

          Om man jämför vattenlinjen i fören mellan modellerna så förefaller Claes modell att ligga mindre djupt även i fören ?
          Hittade en vikt uppgift på 8823 kg rätt tung 36 fotare ?

          Reply

        • Claes Nettelbladt
          Jan 27, 2014 @ 23:27

          Modellen är avsevärt mycket bredare i aktern än High Tension, som väl ritades till någon av IOR-regelns första versioner.

          Reply

          • srsseglaren
            Jan 28, 2014 @ 12:18

            Jo, och aktern på spirit är ngt bredare men har inte samma form som modellen.

            Om man funderar lite över linjerna så brukar vissa konstruktörer oftare välja smalare ändskepp som tex S&S, Doug Petersson och andra mer ofta lite bredare som tex Gary Mull, Ron Holland, Jac De Ridder och Van De Stadt så man kanske bör börja där ?

            Såg en större båt med liknande linjer:
            http://www.sea-ventures.co.uk/boats-for-sale/used/sail/southern-ocean-shipyard/van-de-stadt-spanker-12.8/3264024

            Som tidigare föreslagits så kan det vara en stålbåt och det är ju holländarna bra på ?

      • SilverSurfer
        Jan 27, 2014 @ 16:32

        NERD ON

        Det allerfrækkeste ved High Tension var jo at den havde fuldstændigt lodrette for- og agterkanter på kølen med konstant tværsnit hele vejen ned. Det provokerede i hvert fald mig til at prøve at forstå mere af hvad der foregår i 3D omkring en køl og ikke bare kigge på en “hurtig” plantegning. Og det var jo kun få år efter at half ton cup blev vundet af en Andre Mauric båd med en mere ekstrem køl:http://www.histoiredeshalfs.com/1979%2005%20Bx%20(Impensable).jpg (http://www.histoiredeshalfs.com/M1.htm)

        Begge dele kunne åbenbart virke i konkurrence – i hvert fald på det tidspunkt……

        NERD OFF

        Reply

  45. David
    Jan 27, 2014 @ 05:27

    http://sparkmanstephens.blogspot.com/2012_01_08_archive.html

    Hej skulle ju vara fint med en S&S design på väggen, det har väldigt lik för och undervattens kropp, kanske är en modell av någon av båtarna som byggdes i Finland? Se länken

    Om du är riktigt sugen kan jag höra med min morbror som ritade haltonnare på 70 talet och som jobbade på Lloyd´s

    Reply

  46. SilverSurfer
    Jan 27, 2014 @ 16:18

    Mit bud ville være at den er nyere end man umiddelbart anslår. Mange træk er fra 70’erne eller 80’erne, men den meget rette sheerline mener jeg ikke at kunne huske fra den tid – det kom først væsentligt senere. Og samtidig har jeg en fornemmelse af at den måske er tegnet til at blive bygget i stål eller aluminium.

    Bare mine 2 cent….

    Reply

  47. Claes Nettelbladt
    Jan 28, 2014 @ 15:58

    Känns som om vi kanske inte kommer längre. Men jag hade ju tänkt låta gravera en mässinsskylt att sätta på den svarta plattan. Det brukar det ju alltid vara på halvmodeller. Men efter denna långa tråd är jag självfallet aningen osäker på vad det skall stå på skylten. Någon som har ett bra förslag?

    Annars ber jag åter att få tacka för det stora engagemanget.

    Reply

    • Anders B
      Jan 29, 2014 @ 11:22

      @claes, skriv såhär:
      Skrov inspirerat av Finots Revolution. Köl inspirerad av Scampi. Modellen har inspirerat hela BLURkollektivet!uy

      Reply

    • Team Dehlerdoris
      Jan 30, 2014 @ 00:34

      Skriv Halv Tonnare vet ja. 100% helt rätt!
      Stefan K

      Reply

  48. David
    Jan 29, 2014 @ 01:10

    Kanske; Comments -74

    :)

    David

    Reply

  49. Jonas Caspersson
    Jan 29, 2014 @ 06:43

    Eftersom jag själv seglar en Wasa kommer jag o tänka på Leif Engemarks konstruktioner… om den hade haft ett frihängande roder så skulle den passat ganska fint in på en av hans båtar. Han var ju ganaks tidig med att bryta sig loss från IOR träsket o ritade bredare häckar. Tänker då inte på dom skärgårskryssarinspirerande varianterna… inte helt lika men nära…

    Reply

  50. Jonas Caspersson
    Jan 29, 2014 @ 17:34

    @Anders N. Du har så klart rätt, det fanns en del andra som lyckades rita båtar innom IOR utan snörpt häck =)

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 29, 2014 @ 21:14

      @Jonas
      Jämförelsen med samtida Ron Holland tycker jag var läcker.

      Reply

      • srsseglaren
        Jan 30, 2014 @ 16:02

        Jovisst Hollands designs kanske inte är så troligt då dom fick bredare aktrar först på -80 talet men finns det ngt design datum ännu ?
        Kan den vara allt från tidigt -70 till sent 80-tal ?
        Om det är en skedda längsmed hela rodret och bred bärig akter så finns det en del stålbåtar med snarlikt utseende med ännu senare byggdatum ?

        1974 vann Holland ritade Egythene 1/4 ton VM därefter, exakt årtal ? flyttade han till Irland och öppnade eget designkontor med början på En Tonnaren “Big Apple”, hittar ingen bild vore kul med en ?
        Såg någonstans att han arbetade innan det med Gary Mull ? vem var ansvarig för vad under det samarbetet ?
        Holland ritade Super Seal 26 1979:
        http://www.youtube.com/watch?v=OMgZtvNjwOA
        Farr`s brukar ofta ha ännu bredare aktrar en modellen ? (eller så är det de att dom har oftast har lägre fribord som gör att dom ser bredare ut ?) samt annan form på roder ?

        Reply

        • srsseglaren
          Jan 30, 2014 @ 16:14

          1973 var visst rätt år för Egythene

          Reply

  51. Anders B
    Jan 29, 2014 @ 20:55

    @Jonas, här har du en till båt utan IORhäck, ritad 1971. Den lever ännu och seglade Watski2Star Baltic 2013
    http://piano-swe27.blogspot.se/2011/01/1974.html

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 29, 2014 @ 21:12

      Nä, räknas inte. Bruce Farr var först. ;-)

      Reply

      • Pelle Fälth
        Jan 29, 2014 @ 21:25

        Varför inte? den är ju grym!

        Reply

      • Erik Barkefors
        Jan 29, 2014 @ 21:50

        Finns ju många tidigare konstruktörer t ex Hercules Linton som ritat en av de mest kända snabbseglarna ;-)

        Reply

  52. FSR
    Mar 25, 2018 @ 23:49

    Tja – kunde vara KAKADU i formen. Rolf Magnussons båt i Quarter Ton Cup 1974. blev sedermera Albin 79..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.