baraenhalv?
Hej!
Köpte i fredags ny båt på Stockholms Stadsauktion. Trodde först att det var en Scampi, men när den kom hem kunde vi notera, att den saknar slaget och förefaller vara bredare än en Scampi i aktern. Kan vara en Norlin 34 – något som mer stämmer med längden (112 cm) om den är i skala 1:10. Den är gjord i homogent trä och vansinnigt tung. Nån som vet vad det är för båt?
Mvh
Claes Nettelbladt
Jan 19, 2014 @ 20:39
Utan att ha någon speciell kunskap i frågan så kommer jag att tänka på att Peter Norlin ritade ett antal one-off båtar också. Eftersom jag haft en Scampi gör jag samma reflexion som din inledande – kölen är “scampi-lik”.
Jan 19, 2014 @ 20:43
Den ser ju onekligen “Norlisk” ut men det kan ju vara som helst. Norlin 34 är väl ingen dålig gissning med tanke på den relativt breda häcken. Prototypen till 34:an (Mosquito) kanske
Jan 19, 2014 @ 21:11
Rapier 102…?
Jan 19, 2014 @ 21:14
Tror Claes hade känt igen en sådan ?
Jan 19, 2014 @ 21:21
Kul med en så stor modell till mycket rimlig kostnad på väggen i vår kåk i skärgården – men naturligtvis ändå roligare om vi vet vad det är. Peter ritade ju “A-båtarna”. Kan det vara Amoress eller nån av dom? Norlin 37 har ju gäddmage i aktern, så den är det inte. Modellen är mycket välbyggd med hög finish.
Jan 19, 2014 @ 22:56
Jag tror inte det är någon av Norlins A-båtar då de hade “modernare” frihängande roder och vertikal bakkant på kölen. Är det en Norlin tror jag den är äldre än 73-74
Jan 19, 2014 @ 21:44
Sjöhistoriska har en hel del ritningar och foton, men verkar inte gå att söka på ngt bra sätt ?
Jan 19, 2014 @ 22:13
Det är helt klart en gammal Dufour 35 http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1998
Jan 19, 2014 @ 22:20
Den gamla Dufour 35 har utfallande clipperstäv och den här stäven är helt rak. Dessutom är Dufour 35 mycket smalare i aktern.
Jan 19, 2014 @ 22:38
Ok, tyckte det såg ut som en clipper stäv. Ser inte direkt ut som nån känd Norlin-design. Kanske en “hemmagjord” efter eget huvud?
Jan 19, 2014 @ 22:53
Verkar inte vara Amoress ?
http://www.makeamodelboat.com/model-boats-with-a-purpose/amoress-3-4-ton-racing-yacht
Jan 19, 2014 @ 23:00
Gambler 35?
Jan 20, 2014 @ 09:41
Flera av mina kompisar har haft Gambler 35 och den är avsevärt mycket smalare i aktern och akterspegeln är spetsig neråt.
Jan 20, 2014 @ 03:20
Hmmm, ser inte häcken väldigt bred ut för att vara en IOR optimering?
Jan 20, 2014 @ 06:17
Skulle behövt se den från aktern också ?
Gissning Scanmar 35, (kölen mer lik Albin 79 ?)
Eller är modellen bredare i aktern ?
Jmf modell på Scampi för stor skedda ?
http://www.blocket.se/stockholm/Albin__Scampi_Batmodell_50942706.htm?ca=11&w=3
Jan 20, 2014 @ 08:30
Precis! Albin 79 är klart lik enl mina minnesbilder
Jan 20, 2014 @ 08:31
Får nog ändra mig igen, Albin 79 är bulligare på mitten
Jan 20, 2014 @ 09:43
Aktern ar ganska bred och plan undertill. Lite som Farr-entonnarna.
Jan 20, 2014 @ 07:55
Tror på Pelle L här; Norlin 34, möjligen prototypen.
Jan 20, 2014 @ 09:38
Hej Skruva loss halvmodellen och titta vad som står på modellens baksida. Man hittar där ofta uppgifter om båtmodellen, konstruktör, byggår samt vem tillverkat ½modellen
Jan 20, 2014 @ 16:29
Kan ju även vara Roffe Magnussons Albin Ballad
Jan 20, 2014 @ 18:56
Även Balladen är spetsig nedtill på akterspegeln och har helt annorlunda roder.
Jan 20, 2014 @ 19:16
Håller med Pellarna om Norlin 34. Roder/skädd-arrangemanget stämmer inte helt, men det kan ju vara på den konstnärliga frihetens altare. Stämmer med bredd i aktern, det djupa förskeppet, däckets språnglinje och stävens lutning. Den svepta kölen med parallell för och akterkant är typiskt Norlin på både Scampi och 34:an.
Se http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=1739
Jan 20, 2014 @ 19:35
Kan det vara Mosquito Norlin 33.
Mvh Micke Ö
Jan 21, 2014 @ 16:17
Mosquito är prototypen för Norlin 34.
Jan 20, 2014 @ 20:12
Kan också vara nåt ritat av Groupe Finot, tex Fleur de Mere från 72, ritad efter att Scampi vunnit för tredje gången. Men varför skulle en modell i så fint skick säljas på auktion i Sthlm? Kölen datera den till tidigt 70-tal och förskeppet påminner om Håkan Södergrens första båtar.
Jan 20, 2014 @ 22:15
Norlin 34 är mitt tips
Jan 20, 2014 @ 23:07
Agnes…Är mitt tips. http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=2812
Jan 21, 2014 @ 05:15
Intressant förslag, längden 11.2 lika med modellen.
Vilket gör att man undrar om modellens halvbredd är 18.7 cm ? skulle stämma bra med Agnes mått:
http://swedishclassicboats.ning.com/profiles/blogs/agnes-peter-norlins-m-sterverk-nu-i-sverige
http://rbsailing.blogspot.se/2013/11/agnes-norlin-one-tonner.html
Jan 21, 2014 @ 07:02
Köl och roder är inte rätt om det är Agnes. Som alla Norlins A-båtar har hon frihängande roder och vertikal bakkant på kölen. Agnes är annars fin båt med en inttessant historia
Jan 21, 2014 @ 11:29
Agnes har nedtill spetsig akterspegel. Denna är ganska bred och helt vågrätt undertill.
Jan 21, 2014 @ 08:04
Men samtidigt är det något som inte stämmer med Norlins båtar vi nämnt; kölen sitter långt fram på modellen.
Jan 21, 2014 @ 09:05
Jag håller med dig…..undrar om det inte är någons egna fria tolkning av en älskad båt.
Jan 21, 2014 @ 10:36
Trodde först att det var Alubaba 1, systerbåt till Agnes men kölen stämmer inte.
Alubaba 1 hade en vertikal bakkant på kölen med propeller axel som kom ut rakt ur kölen i vilken det var monterad en hydraulmotor, lätt servad…!. Däremot vill jag minnas att rodret såg ut som på modellen, det var fri hängande med flerpar mot skrovet i framkant så att det liknade det på modellen om jag minns rätt?
Jan 21, 2014 @ 10:58
Visst får man Norlin känsla. Rodret ser ut att vara 60-70 tals design. Googlade på Norlin segelbåtar och hittade en liten bild som stämmer rätt bra. Men vilken båt är det?
http://www.google.se/imgres?start=130&sa=X&biw=1024&bih=561&tbm=isch&tbnid=zY07v9PAZRVB5M%3A&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.pbase.com%2Fkalleberg%2Fpsk&docid=nCu7-7J_Iu62QM&imgurl=http%3A%2F%2Fm7.i.pbase.com%2Ft1%2F38%2F727338%2F4%2F112184167.6YVSu1M3.jpg&w=160&h=120&ei=OEPeUtSREYLx4gTA4oHwCQ&zoom=1&iact=rc&dur=1531&page=11&ndsp=13&ved=0CG4QrQMwIzhk
Jan 21, 2014 @ 11:43
Den vita båten bör vara en Norlin 34 Mk II, vilket föreslagits tidigare, nära men inte helt lika ?
http://www.pbase.com/kalleberg/image/112184167
Jan 21, 2014 @ 16:34
Här ser man aktern lite bättre
Jan 21, 2014 @ 19:49
Med nya bildbevis så måste det väl ändå vara uppenbart att det inte är en Norlin 34. Detta är ett hemmabygge
Jan 21, 2014 @ 19:57
Känns inte som Norlin över huvudtaget, inte ens svenskt. Kanske brittisk eller fransk (italiensk?)!!?
Jan 21, 2014 @ 21:28
Helt klart Photoshoppat
Jan 21, 2014 @ 21:35
Ja, den sista bilden har jag beskurit rätt hårt i Photoshop från en usel telefonbild, som jag tog idag. Det är inte tillräckligt med pixlar för att bli bra. Men båtens form är inte påverkad.
Jan 21, 2014 @ 22:12
Ron Holland.
Jan 22, 2014 @ 22:18
Njäe, det undrar jag.
De såg ju ut så här:
http://sundetregatta.blogspot.fi/2013/04/quarter-ton-cup-1975-deauville-france.html
Jan 22, 2014 @ 17:01
Fick idag äntligen svar från Stockholms Stadsauktion:
“Vi lämnar aldrig ut uppgifter om säljare men vi har kontaktat dem och frågat om de visste något om ursprung, modell etc men tyvärr hade de inga uppgifter.”
Så båten kommer sannolikt från något dödsbo eller konkursbo.
Jan 22, 2014 @ 21:21
Skulle tro att det är legendariska Finot-båten “Révolution” , FRA 5700, loa 11200, aluminium, byggd 73 och med en enastående meritlista från kanalen mellan 73-79.
Jan 22, 2014 @ 21:23
…hon var dock härligt 70-talsorange.
Jan 22, 2014 @ 22:16
Nja, inte riktigt orange. Den är sprutlackad mörkblå på friborden och undervattenskroppen är nog sprutad med VC17. Man får lite koppar på tummen när man gnuggar. Och den röda vattenlinjen är också lackad i perfekt finish.
Jan 22, 2014 @ 22:16
Det är Révolution, Finot-73
Jan 23, 2014 @ 08:29
Nix, den hade mkt rundar och bredare akter.
Jan 22, 2014 @ 22:19
Skrev först ett mail som inte “tog”. Färgen refererade till det och det hela blev lite svårtolkat.
Révolution var orange! 11200 lång!
Jan 23, 2014 @ 13:53
Révolution hade klart annorlunda köl och roder.
http://www.demi-coques.fr/index.php?option=com_content&view=article&catid=46%3Adivers&id=76%3Arevolution&Itemid=18&d0601a7627db545cc6ef32ad9c7461c3=8765372b640b22971dec834019786298
Jan 23, 2014 @ 13:30
Kanske lidt off topic eftersom det jo helt klart ikke er Revolution, men jeg husker Revolution som rød :
http://www.demi-coques.fr/images/stories/Transferts/Revolution.jpg
Selvom den godt nok ser orange ud på disse billeder (som måske er fejlbehæftede ?)
http://www.demi-coques.fr/index.php?option=com_content&view=article&catid=46%3Adivers&id=76%3Arevolution&Itemid=18&d0601a7627db545cc6ef32ad9c7461c3=8765372b640b22971dec834019786298
Teksten omtaler den også som rød, ikke orange…..
()
Jan 23, 2014 @ 13:33
Se også det nederste billede på siden – helt klart rød……
Jan 23, 2014 @ 14:34
F-n att vi inte knäcker denna nöten!!!:)
Jan 23, 2014 @ 16:00
Jag är verkligen glad över all entusiasm här på blur.se . Fantastiskt med över 50 inlägg. Så även om vi inte “knäcker nöten”, så är jag tacksam för hjälpen. Hur som helst kommer båten pryda sin plats och skapa atmosfär i vår kåk på Ljusterö – hela familjen är ju aktiva seglare
Jan 23, 2014 @ 16:16
Vad är det som säjer att modellen inte ska föreställa en Murena?
/T
Jan 23, 2014 @ 16:55
Massor, tex så har Murenan mkt grundare förskepp, konvex för och kortare överhäng i aktern
Jan 23, 2014 @ 22:21
Skillnaden mellan modellen och Revolution är framför allt kölen och rodret. Saknar också den konvexa övre kanten på akterspegeln. Revolution hade lite känsla av klipperstäv och hade lite mer rundad förstäv än modellen. Men i övrigt stämmer det mesta. Ringde Jean Marie Finot på eftermiddagen för att få lite information. Det blev ett knaggligt samtal på bruten engelska med en inte längre aktiv legend inom seglarvärlden (hade aldrig ens drömt om att jag skulle snacka med honom i telefon?). Men först ringde jag till Group Finot Design och pratade med Han Jung (på perfekt engelska) som skickade över en bunt med bilder. Dels dom som finns i Pelle Lindells länk (några kommentarsfält härovanför) och dessutom inredningsbilder (en riktigt spartansk racer i Al) och lite pyttesmå ritningar fotograferade ur franska (och japanska) tidningar från 70-talet.
Jan 24, 2014 @ 11:50
Håber vi får billederne at se på din blog !
Jan 23, 2014 @ 22:25
Norlin 34 är redan utesluten, men här finns en bild på hur den ser ut: http://www.area74.net/images/PICT0726.jpg (Norlin 34 Mk 1 från 1973).
Jan 23, 2014 @ 23:56
Jahaja, vad tror vi om Agnes kanske? Seglade Amoress ( namnändrad till Tant Brun Gotland Runt 1986) och minnesbilden är att den liknar halvmodellen. Agnes ser ännu mer lik ut, länk här:
http://rbsailing.blogspot.com.es/2013/11/agnes-norlin-one-tonner.html
Jan 24, 2014 @ 08:59
Agnes har mycket smalare akter och deplacerande skädda (för att lura “buttock heights” i IOR).
Jan 24, 2014 @ 18:54
Problemet är aktern sidan är en 70 talare som Murena eller en Norlin.Akterparti är dock ej 70 tal brukar vara spetsiga ej bred som i detta fall. Har tittat på några holland och petersen båtar men de är fel. Har legat sömnlös sen publiceringen någon måste lösa detta….
Jan 24, 2014 @ 19:50
Men allvarligt. Är det inte troligtvis någon som på mer eller mindre fri hand gjort en relativt bra halvmodell av sin egen båt någon mörk vinterperiod på -70 talet? Har själv gjort en hyfsad halvmodell av min första kölbåt, en Sk 22:a. Tror K-E Sjögren snurrar i sin grav, men den pryder vägger bra.
Jan 26, 2014 @ 22:41
Kan det vara ?
Jac De Ridder, High Tension 36:
http://www.apolloduck.co.uk/image.phtml?id=317993&image=1
http://www.berthon.co.uk/yacht-sales-and-brokerage/boat-details.php?BoatID=4443709
En reguljär producerad variant av 2:a plats yachten från One ton cup 1975.
High Tension 36 förefaller ha utvecklats i olika varianter även som Spirit 36 ?
Annan form på köl:
http://yachtmodels.co.uk/Gallery/half-models/half-models-modern/high-tension-36.jpg.php
Jan 27, 2014 @ 12:30
Jag har också varit inne på High Tension 36 ( den var jäkligt fräck när det begav sig) men 1/2 modellen har längre överhäng i aktern.
Jan 27, 2014 @ 15:18
Jo det stämmer, men den andra modellen har en annan köl:
http://yachtmodels.co.uk/Gallery/half-models/half-models-modern/high-tension-36.jpg.php
Märkligt nog så verkar denna båt ha samma köl, klicka på “more photos” :
http://www.sailingnetworks.com/design/d-high-tension-36
Man undrar lite över variationer ?
Vore intressant om man kunde kolla om friborden varit vita den översta biten motsv. High Tension ?
Jan 27, 2014 @ 15:34
Om man jämför vattenlinjen i fören mellan modellerna så förefaller Claes modell att ligga mindre djupt även i fören ?
Hittade en vikt uppgift på 8823 kg rätt tung 36 fotare ?
Jan 27, 2014 @ 23:27
Modellen är avsevärt mycket bredare i aktern än High Tension, som väl ritades till någon av IOR-regelns första versioner.
Jan 28, 2014 @ 12:18
Jo, och aktern på spirit är ngt bredare men har inte samma form som modellen.
Om man funderar lite över linjerna så brukar vissa konstruktörer oftare välja smalare ändskepp som tex S&S, Doug Petersson och andra mer ofta lite bredare som tex Gary Mull, Ron Holland, Jac De Ridder och Van De Stadt så man kanske bör börja där ?
Såg en större båt med liknande linjer:
http://www.sea-ventures.co.uk/boats-for-sale/used/sail/southern-ocean-shipyard/van-de-stadt-spanker-12.8/3264024
Som tidigare föreslagits så kan det vara en stålbåt och det är ju holländarna bra på ?
Jan 27, 2014 @ 16:32
NERD ON
Det allerfrækkeste ved High Tension var jo at den havde fuldstændigt lodrette for- og agterkanter på kølen med konstant tværsnit hele vejen ned. Det provokerede i hvert fald mig til at prøve at forstå mere af hvad der foregår i 3D omkring en køl og ikke bare kigge på en “hurtig” plantegning. Og det var jo kun få år efter at half ton cup blev vundet af en Andre Mauric båd med en mere ekstrem køl:http://www.histoiredeshalfs.com/1979%2005%20Bx%20(Impensable).jpg (http://www.histoiredeshalfs.com/M1.htm)
Begge dele kunne åbenbart virke i konkurrence – i hvert fald på det tidspunkt……
NERD OFF
Jan 27, 2014 @ 05:27
http://sparkmanstephens.blogspot.com/2012_01_08_archive.html
Hej skulle ju vara fint med en S&S design på väggen, det har väldigt lik för och undervattens kropp, kanske är en modell av någon av båtarna som byggdes i Finland? Se länken
Om du är riktigt sugen kan jag höra med min morbror som ritade haltonnare på 70 talet och som jobbade på Lloyd´s
Jan 27, 2014 @ 16:18
Mit bud ville være at den er nyere end man umiddelbart anslår. Mange træk er fra 70’erne eller 80’erne, men den meget rette sheerline mener jeg ikke at kunne huske fra den tid – det kom først væsentligt senere. Og samtidig har jeg en fornemmelse af at den måske er tegnet til at blive bygget i stål eller aluminium.
Bare mine 2 cent….
Jan 28, 2014 @ 15:58
Känns som om vi kanske inte kommer längre. Men jag hade ju tänkt låta gravera en mässinsskylt att sätta på den svarta plattan. Det brukar det ju alltid vara på halvmodeller. Men efter denna långa tråd är jag självfallet aningen osäker på vad det skall stå på skylten. Någon som har ett bra förslag?
Annars ber jag åter att få tacka för det stora engagemanget.
Jan 29, 2014 @ 11:22
@claes, skriv såhär:
Skrov inspirerat av Finots Revolution. Köl inspirerad av Scampi. Modellen har inspirerat hela BLURkollektivet!uy
Jan 30, 2014 @ 00:34
Skriv Halv Tonnare vet ja. 100% helt rätt!
Stefan K
Jan 29, 2014 @ 01:10
Kanske; Comments -74
:)
David
Jan 29, 2014 @ 06:43
Eftersom jag själv seglar en Wasa kommer jag o tänka på Leif Engemarks konstruktioner… om den hade haft ett frihängande roder så skulle den passat ganska fint in på en av hans båtar. Han var ju ganaks tidig med att bryta sig loss från IOR träsket o ritade bredare häckar. Tänker då inte på dom skärgårskryssarinspirerande varianterna… inte helt lika men nära…
Jan 29, 2014 @ 10:34
Bruce Farr visade vägen redan 1975 vad gäller akterns utformning i IOR med sin 45deg South.
IOR ändrades mycket och varje år såg det i princip annorlunda ut. Alla var inte “spetsgattade”. ;-)
http://sundetregatta.blogspot.se/2013/04/quarter-ton-cup-1975-deauville-france.html
Jan 29, 2014 @ 17:34
@Anders N. Du har så klart rätt, det fanns en del andra som lyckades rita båtar innom IOR utan snörpt häck =)
Jan 29, 2014 @ 21:14
@Jonas
Jämförelsen med samtida Ron Holland tycker jag var läcker.
Jan 30, 2014 @ 16:02
Jovisst Hollands designs kanske inte är så troligt då dom fick bredare aktrar först på -80 talet men finns det ngt design datum ännu ?
Kan den vara allt från tidigt -70 till sent 80-tal ?
Om det är en skedda längsmed hela rodret och bred bärig akter så finns det en del stålbåtar med snarlikt utseende med ännu senare byggdatum ?
1974 vann Holland ritade Egythene 1/4 ton VM därefter, exakt årtal ? flyttade han till Irland och öppnade eget designkontor med början på En Tonnaren “Big Apple”, hittar ingen bild vore kul med en ?
Såg någonstans att han arbetade innan det med Gary Mull ? vem var ansvarig för vad under det samarbetet ?
Holland ritade Super Seal 26 1979:
http://www.youtube.com/watch?v=OMgZtvNjwOA
Farr`s brukar ofta ha ännu bredare aktrar en modellen ? (eller så är det de att dom har oftast har lägre fribord som gör att dom ser bredare ut ?) samt annan form på roder ?
Jan 30, 2014 @ 16:14
1973 var visst rätt år för Egythene
Jan 29, 2014 @ 20:55
@Jonas, här har du en till båt utan IORhäck, ritad 1971. Den lever ännu och seglade Watski2Star Baltic 2013
http://piano-swe27.blogspot.se/2011/01/1974.html
Jan 29, 2014 @ 21:12
Nä, räknas inte. Bruce Farr var först. ;-)
Jan 29, 2014 @ 21:25
Varför inte? den är ju grym!
Jan 29, 2014 @ 22:17
Jag kivades bara med Anders.
Jan 29, 2014 @ 21:50
Finns ju många tidigare konstruktörer t ex Hercules Linton som ritat en av de mest kända snabbseglarna ;-)
Mar 25, 2018 @ 23:49
Tja – kunde vara KAKADU i formen. Rolf Magnussons båt i Quarter Ton Cup 1974. blev sedermera Albin 79..