Skip to content

7 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Jan 27, 2014 @ 21:49

    Nu har Armel Le Cleach pyntat av 677M på 24h!!!

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Jan 28, 2014 @ 11:33

    Nu är det uppe i 682M!!! = 28,4 kn i snitt…

    Reply

  3. Bosse
    Jan 28, 2014 @ 14:36

    Vad blir det för Froudes tal?
    Hur långt skulle en båt med en vattenlinje på 10 meter segla på 24 timmar med samma tal?
    Bra att veta var man ska lägga ribban…..:)

    Reply

    • JIMMY
      Jan 28, 2014 @ 16:25

      En 40m lång båt som seglar i 28,4knop har ett Froudestal på 0,738
      En 10m lång båt med ett Fn på 0,738 = 14,2 knop
      14,2 knop x 24 timmar = 340,8 distans

      Reply

  4. Per
    Jan 28, 2014 @ 15:02

    Minns ett räkne-exempel för en tid sedan som indikerar att en båt med LVL på 30 fot får en teoretisk maxfart på 7.34 knop. (1.34 x kvadratroten av 30 [d.v.s. 5.48]).

    OK, det är väl sällan en båt går med teoretisk maxfart i 24 timmar. Men om du lyckas med det så blir det väl i häradet 176 NM på ett dygn.

    Har för mig att man beräknar vågfarten till just 1.34 x kvadratroten av våglängden. En icke-planande segelbåt fastnar ju liksom i sin egen våg och därmed den maxfarten.

    Men å andra sidan är detta forum säkert späckat med proffs som kan räkna mer noggrant än mig ;0)

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jan 28, 2014 @ 19:38

    Lionel Lemonchois har kappsejsat…
    http://www.voile.princedebretagne.com/

    On Monday afternoon, at precisely 3:57 pm, Lionel Lemonchois manually triggered the distress beacon of his 80-foot maxi trimaran Prince de Bretagne. He had started his 11th day at sea, trying to break the Mauricienne record, from Port-Louis in Brittany to Port-Louis, the capital of Mauritius. When the beacon was triggered the trimaran was approximately 800 miles off the Brazilian coast, at the latitude of Rio de Janeiro, sailing under a southeasterly breeze between 16 and 18 knots.

    Following the activation of the emergency beacon, the Prince de Bretagne shore crew in France was unable to get in contact with Lemonchois. However, early in the evening, the French sailor called his team to inform them that the trimaran had capsized. He was sound and safe inside the boat’s central hull but was forced to to cut her rigging.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 28, 2014 @ 19:47

      Cést triste, il faut change les pneux. de e inte kloka de där gallerna

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.