Var hittar man bra roderlager?
Det verkar som att roderdiskussionen engagerade många läsare. Här kommer en fråga till på samma tema…
Har perifert följt den lätt nördiga tråden om roderblad… vilket fick mig att tänka på min och ägare till systerbåtars situation.
Sun Fast 40.3 har djupa smala roder som är lagrade med det Jeanneau kallar “self aligning bearings” som i verkligheten består av delrinlager som är fästade i hylsan med ett “industrigummirör”. Jeanneaus tanke är att eventuell böjning i hjärtstock eller annan “icke-linjaritet” ska tas upp av flexibiliteten i industrigummit. Funkar “sådär” på Sun Fast med djupt roder (ca 205 cm. På Sun Odyssey med grundare roder uppstår inte samma böjmoment så ägare av de båtarna har inte motsvarande begränsning i upplevelse som vi med djupa roder (&högre riggar) har.
Vi har nu demonterat både delrinlager och gummihylsan och avser ersätta med ett sfäriskt rull-lager som är självlinjerande på riktigt. Målet är en roderkänsla i högsta klass.
BLURs läsare vet säkert vad det finns för möjliga leverantörer av sfäriska rullager som är värda att kontakta!
Erik Barkefors
Jan 26, 2014 @ 20:46
Med risk att bli omyndigförklarad så föreslår jag Jefa som har fungerat bra på flera båtar jag seglat:
http://www.jefa.com/rudder.htm
Team Dehlerdoris
Jan 26, 2014 @ 22:56
Erik, rubbet på Doris rattstyrning o roder är Jefa, men just de “self aligning” hjärtstockslagren är JP3 som Pelle L. nämnde.
Vet inte varför varför Dehler valt JP3? Jefa styrningen o rodret ger en fantastiskt fin roderkänsla och helt utan glapp. Fullt roderutslag är mindre än ett ½ rattvarv.
Stefan K
Pelle Lindell
Jan 26, 2014 @ 21:14
Om man tycker JEFA är för dåligt/billigt finns JP3 http://www.jp3steering.com/en/
Anders B
Jan 26, 2014 @ 21:35
Har ett JEFA-lager med nålar direkt mot Al-hjärtstocken och sfärisk yta mellan nållagret och ytterhylsan som man limmar (sikaflex) in i det rör som plastas fast i båten “Self-aligning PETP roller bearings type 6BB (eller om det är 6T)”. Se på JEFAs hemsida, länken finns i Erik B’s kommentar ovan. Fungerar riktigt bra. Det enda orosmomentet är korrosionsbeständigheten hos Al-hjärtstocken (som jag också köpte av JEFA). Dom finns också i rostfritt. Men jag hittar inget lager hos JEFA som klarar ett roder som är så lätt att det lyfter, dvs rodrets kraftverkan på lagret är riktad uppåt. Finns det såna lager att köpa nån annanstans?
/HenrikB
Jan 26, 2014 @ 21:53
Jag har JEFA-lager, i övre lagret sitter en ring där man låser hjärtstocken, denna tar kraft i båda riktningar (förvisso med glidytor, men den kraften torde vara försumbar jämfört med den radiella kraften).
/HenrikB
Jan 26, 2014 @ 21:55
http://www.jefa.com/products/bearings/42000z.htm
Ser att den faktiskt har kullager även på den ringen!
Bosse
Jan 26, 2014 @ 22:19
Funkar det inte att montera ett topplager (6BF) upp och ner närmast rodret? Förutsätter att det är 90 graders vinkel mot hylsa, skrov.
Kåre
Jan 27, 2014 @ 08:40
Både Jefa och JP3 lager fungerar bra. Visst kan man använda topplagret 6BF närmast rodret, enda skillnanden mot bottenlagret 6BB är att 6BF har en liten fläns på lagerhuset.
Martin
Jan 27, 2014 @ 09:14
Kåre kan jag få ditt tel, jag har några frågor. du kan maila det om du vill hjuvik@spray.se
Sture Smith
Jan 27, 2014 @ 16:32
Bytte rodelager förra året, från sfäriska PTFE glidlager till sfäriska rullager (Jefa). Konisk hjärtstock i alu och alu sfäriska fast monterade lager hållare i båten. Detta blir ju då self alignment enligt konstens alla regler. Mkt djupt och kraft fullt roder vilket efter bytet fungerar helt utmärkt, leverera utmärkt segelkänsla och inga nypningstendenser vid brall.
Obs använd inte ngt smörjmedel/fett, samlar skräp/sand. Spola med sötvatten emellanåt och demontera efter ca 5 år för kontroll och rengöring.
Henrik
Jan 27, 2014 @ 22:11
Har bytt nedre lagret, från sliten jp3-kula, glidlager, till kula med rullager från jefa. Aluminiumaxeln var sliten med en ojämn yta, så det fick bli en manöver i svarven. Jefa har kulor som passar i jp3:s hus. Arbetet finns beskrivet i forumet på dehlerclub.se. Nu funkar rodret perfekt, inget glapp, inget nyp, rodret går superlätt.
Kåre
Jan 27, 2014 @ 22:51
Jag kan rekomendera att använda sig av rull- eller kul-lagrade lager till spadroder. Glidlager ger för stor friktion samt kan “nypa” i värsta fall. Så du gjorde rätt i att byta ut det gamla glidlagret mot ett rullager.
Marcus Sylvin
Jan 27, 2014 @ 18:47
Harken har väl, eller har haft kullagrade roderlager…
Pelle Lindell
Jan 27, 2014 @ 19:29
Det var många år sen Harken slutade göra roderlager.
Petter Isaksson
Jan 28, 2014 @ 16:20
Rull / nål lager borde väl isåfall vara att föredra framför kullager. Jag förutsätter att vi pratar plast mot plast? eller?
Harken, Seldén m.fl. har ju Torlonrullar i sina höglast block. Dom borde väl vara ypperliga att använda i kombo med nåt käckt från svarven?
Kåre
Jan 28, 2014 @ 17:08
Kommersiella lager är normalt rullager eller glidlager, (räknar in nållager i rullager)
Det finns speciatillverkade roderlager som använder kulor för att minimera friktionen, (normalt inte plast mot plast).
JP3 har även standardlager med nålar i stål och de levererar även lager med nålar/rullar gjorda i PEEK, (PEEK är en väldigt dyr men stark kristallin termoplast). Lite större rullar i lagret är normalt att föredra framför nållager.
Per J
Jan 28, 2014 @ 20:47
Vet någon vilken tolerans man har mellan hjärtstock o rullager/nållager? Min hjärtstock heter nog 60 mm men jag får det till 60,1 / 60,2 då jag mäter med ett schysst skjutmått?
/HenrikB
Jan 28, 2014 @ 21:01
Jag vill minnas att för JEFA gällde att toleransen på lagerytornas diameter skulle vara +0 -0.05, dvs minustolerans.
Per J
Jan 28, 2014 @ 21:57
Menar du att lagrets nominella diameter ska vara mindre än hjärtstocken så det “klämmer”?
/HenrikB
Jan 28, 2014 @ 22:39
Nej, precis som Kåre skriver, hjärtstockens lagerytor skall ha minustolerans ner till -0,05mm
Kåre
Jan 28, 2014 @ 22:17
Hjärtstocken skall normalt hålla undermått. Jefa tillverkar sina hjärtstockar med 0,03-0,05mm undermått.
Om din hjärtstock har övermått så kan det ställa till med problem. Stänger brukar tillverkas med undermått så jag rekommenderar att mäta hjärtstocken en extra gång med ett annat skjutmått. Om hjärtstocken visar sig fortfarande ha övermått så rekommendera jag att ta kontakt med tillverkaren av det tilltänkta lagret. I värsta fall får man limma dit en ”sleave” för att få rätt toleranser.
Henrik
Jan 28, 2014 @ 23:24
När jag handlade sfäriskt rullager av jefa skulle toleransen på hjärtstocken vara +0,00 -0,08 mm. De kunde lägga i rullar i annan dimension för att passa udda diametrar. Mät med mikrometermått eller digitalt skjutmått av bättre kvalitet. Tänk på temperaturen på axeln, toleranser anges vid 20 grader celsius. Kolla också att axeln verkligen är rund.
Vintermekk | j92s-ninja
Nov 9, 2014 @ 15:14
[…] denna tråd på Blur.se finns en del matnyttig information kring roder och […]
Uno Gren
Dec 20, 2020 @ 19:29
Hej
Vi har en Najad 360 där roderlagret i skrovet lossnat dvs axeln sitter fast i den 35 mm tjocka rostfria roderaxeln.
Har nog slarvat med fett i smörjkoppen o ej spänt den regelbundet , båten är från 89.
Vad göra?
Uno Gren
Malmö
mob 070-6030860
E-mail uno.gren@tyrens.se
Andreas
Dec 22, 2020 @ 09:59
Hejsan
Kontakta oss på Orust Yacht Center.
Detta lager inkl arbete kostar ca 29000 kr + moms.
Inkl lyft, bytt o sjösättning
Om intresse finns så välkommen höra av dig.
MVH Andreas Samuelsson 0304-36008