Skip to content

45 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Feb 7, 2014 @ 21:10

    Pole position: X-34 TemptationX, Jonas Karlsson från Skallkroken.

    Reply

  2. Anders Nilsson
    Feb 11, 2014 @ 22:10

    Det ser ut att ljusna.
    Vi bestämmer oss snart för att vara med med Grynet.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 11, 2014 @ 22:31

      Kul om båtarna från Sundet kommer. Jag tror det kan bli bra uppvärmning för er som skall segla VM. Inte ofta man får träna starter med många båtar på linjen…

      Reply

      • Anders Nilsson
        Feb 12, 2014 @ 10:07

        Jag vet att Carmen har planer på att komma upp och så långt är det vi två som är hyfsat säkra.
        I år stannar vi nog och kör Kullaseglingen på hemvägen. Sen är det Pantaenius Big Boat med ORci i Helsingör som gäller alternativt Amager Cup, efter DH, i Lynetten om 3-dagar i Helsingör blir för mycket i planeringen.
        Jag har ingen koll på hur Kjell Widmark tänker göra med sin First 35 Maria. Han seglar ORCi med Patrik Jenemarks XP38 tillsammans med Matrisengänget i år.
        Jag tror inte Percy har planer på att komma upp med First 40.7 Yro han satasr också på ORCi racing i år.

        Reply

  3. Anders Dahlsjö
    Feb 13, 2014 @ 08:47

    Rejäl höjning av anmälninsavgiften i år? Förlust förra året?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 13, 2014 @ 09:11

      500:- dyrare för de flesta. Målet är att man skall få MYCKET för anmälningsavgiften och jag vill inte dra ner på kvaliteten. Jag hoppas att det inte skall vara avgörande för någon.

      Det som framför allt kostar i år är att vi behöver gå till två banområden, med allt vad det innebär. Men då har vi också en större frihet att skapa klasser som känns fair.

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        Feb 13, 2014 @ 10:40

        En höjning med 140% till 2900kr för de mindre båtarna tyckte jag behövde en motivering. Dubbla RC och banläggare kostar ju. Jag tyckte det funkade med ytter och innerloop som förra året?
        Det är ju ok att lägga detta på MBBR men inte som det var för ett antal år sedan på Göteborg offshore race där deltagarantalet var väldigt skralt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 13, 2014 @ 11:07

          Förra året betalade du 2400, så höjningen är 21% :-) Som jag sa så vill jag inte att det skall kännas dyrt, så det är ju alltid en avvägning. Som vanligt försöker vi vara lyhörda…

          Att köra 64 båtar i två klasser på en bana med två olika kryssmärken är helt OK. Men med tre klasser kommer det att bli för mycket väntan. För att maximera tiden man faktiskt kappseglar så tror jag det optimala är ~30 båtar/klass och max två klasser per bana.

          Kommer det en Swan-klass och vill köra coastalbana, så kan man hantera det utan att det stör banracingen.

          Reply

          • Skoglund
            Feb 13, 2014 @ 11:59

            Varför mobbar ni båtar över 12m? BxL kan jag förstå men inget annat.

          • Anders Dahlsjö
            Feb 13, 2014 @ 12:40

            Som vanligt ser vi fram imot denna tävling som är SRS höjdpunkten på västkusten. Kanske hade jag rabatt i fjol, för det kan väl inte vara minnet ;-)

          • Ludvig
            Feb 25, 2014 @ 16:48

            Rätt ska väl vara rätt och förra året gällde 1200 kr fram till 15 april, först efter det var det 2400 kr http://www.blur.se/2013/02/26/anmalan-oppen-till-marstrand-big-boat-race/

            I år gäller 2900/3900 fram till sista mars och sedan 3900/4900 efter det. För en båt >12m är skillnaden ganska hyfsad.

            Känns dock som mycket väl spenderade pengar, all cred till er som ordnar med detta!

          • Bertil R
            Mar 19, 2014 @ 11:09

            Hej Peter,

            faktum är att A Dahlsjös minne inte sviker, 2013 var anmälningsavgiften 1200:- ( i alla fall för oss ), så att höja till 2900:- känns väl häftigt även om det är ett kanonarrangemang
            X3M

        • Peter A
          Feb 15, 2014 @ 17:03

          Hamnavgiften kanske är inkluderat i detta. Kunde annars vara en bra idé. Pinsamt förra året när vissa försökte smita undan denna avgift.

          Reply

  4. Peter G. Skallkroken
    Feb 13, 2014 @ 09:41

    Denna segling blir årets Regatta.

    Man blir så imponerad av vad Peter Gustafsson BLUR fixar och vilka kontakter denna man har.

    /pg
    PS. Ännu en båt från Skallkroken anmäld.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 13, 2014 @ 09:47

      Tack!

      Nu är det inte bara jag utan det är många som är inblandade, både på vattnet och på land.

      Framförallt Henrik Ottosson på North som var den som tog initiativet tillsammans med mig… “en lite mer formaliserat träningshelg” tror jag var vår första idé. Nu kan det vara Sveriges största bankappsegling? Helt sjukt.

      Reply

  5. Marcus
    Feb 13, 2014 @ 10:58

    Kan man se vilka som är anmälda någonstans?

    Reply

  6. Ragnar Wisløff
    Feb 14, 2014 @ 09:39

    Hva er prosedyren for å skaffe SRS måltall for en norsk båt?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 14, 2014 @ 10:41

      Normalt brukar det räcka med att man skickar in sitt NOR rating-brev (och visar att man betalt detta) så tas det fram ett SRS-brev utan kostnad. Gick mycket smidigt för de Norska båtarna förra året. Jag återkommer med rutiner för detta.

      Kan vi få ner ett par First 35 från Norge, kanske vi kan få 8 likadana på linjen!

      Reply

      • Ragnar Wisløff
        Feb 14, 2014 @ 18:31

        Det er Helly Hansen Skagen Race dagene før, da blir distansen til Marstrand kortere. Men festen i Skagen også… Vi skal gjøre et forsøk :-)

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Feb 14, 2014 @ 21:28

          Det ställer ju stora krav på bra kalas i Marstrand… men det tror jag att man kan få till. Vi tittar på hur man skulle kunna köra ett tillfartsrace på fredag eftermiddag från Skagen till Marstrand.

          Reply

    • Pelle Lindell
      Feb 14, 2014 @ 15:33

      Norska (och andra utländska) båtar skall ansöka på samma sätt som alla andra på http://matbrev.svensksegling.se/ men ni skall inte betala eftersom SSF bjuder alla våra utländska gäster på mätbrevsavgiften.

      Reply

      • Pelle Lindell
        Feb 14, 2014 @ 15:35

        Frågor om SRS kan man ställa på https://www.facebook.com/SRSinfo eller per mail till matbrev@ssf.se

        Reply

        • Ragnar Wisløff
          Feb 14, 2014 @ 18:32

          Supert, mange takk!

          Reply

          • Carl Fjällman
            Feb 25, 2014 @ 12:50

            Kul om det blir ytterliggare än 35:a!

  7. Peter Gustafsson
    Feb 24, 2014 @ 15:22

    Nu droppar det in lite anmälningar. Värt att notera hittills är en helt ny Xp 33 Norix, en First 45 och så Wolpack med sin TP52 från Norge.

    Jag håller deltagarlistan på http://www.blur.se/mbbr/ uppdaterad.

    Reply

  8. Fredrik
    Mar 12, 2014 @ 18:50

    När är deadline för anmälan?

    Reply

  9. Anders Nilsson
    Mar 13, 2014 @ 09:20

    Är anmälningslistan verkligen uppdaterad?
    Det är ju dubbelt så många anmälda till North Sails Trim Cup i Lomma.

    Reply

  10. Johan W.
    Mar 14, 2014 @ 12:39

    27 anmälda till North Sails Trim Cup i Lomma 2 månader innan första start: Vi siktar på 45 båtar dvs uppåt 300 seglare. Kul med fler anmälningar från Blurs läsare. Lomma ligger ju nära västkusten. Mer info på http://www.lbs.nu. Mvh Johan W för LBS.

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Mar 14, 2014 @ 23:26

    Listan uppdateras allt eftersom, men vi behöver nog stöta på lite.

    Det är inget fel på kvaliteten i alla fall. Norra Europaste snabbaste TP52 och Farr 30 lär ju vara bra benchmarks. Xp38 just nu största klass :-)

    X-332 CheXet, Peter Gustafsson
    X-34 TemptationX, Jonas Karlsson
    SwedeStar 370 Stella, Stefan Möller
    Xp 33 Norix, Stephan Berntsson
    First 36.7 Surfer Girl, Tomas Wängberg
    Dehler 36SQ Esquire, Krister Ahlqvist
    X-35 X-Ray, Björn Rosengren
    Mumm 36 Aero, Roger Ahlqvist
    Farr 30 Matrisen, Robert Szabo
    Xp38 BlueS, Hans Johansson
    Xp38 Xpresso, Patrik Jenemark
    J/111 Blur, Peter Gustafsson
    King 40 Magic, Aasmund Drolsum
    First 45 Flying Scotsman, Colin Campbell
    TP52 Wolfpack, Thomas Nilsson

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Mar 18, 2014 @ 20:09

    Nu puttrar det på…

    Kul med X-119 Carmen och Xp38 Xpresso från Sundet. Var har vi Grynet och Kracer?

    J/92 Ninja, Peter Amundin
    X-332 CheXet, Peter Gustafsson
    X-34 TemptationX, Jonas Karlsson
    SwedeStar 370 Stella, Stefan Möller
    Xp 33 Norix, Stephan Berntsson
    First 36.7 Surfer Girl, Tomas Wängberg
    First 36.7 Zigge First, Claes Hellström
    X-119 Carmen, Göran Wiking
    Dehler 36SQ Esquire, Krister Ahlqvist
    First 35 Rebellion, Carl Fjällman
    X-35 X-Ray, Björn Rosengren
    Mumm 36 Aero, Roger Ahlqvist
    Farr 30 Matrisen, Robert Szabo
    Xp38 BlueS, Hans Johansson
    Xp38 Xpresso, Patrik Jenemark
    J/111 Blur, Peter Gustafsson
    King 40 Magic, Aasmund Drolsum
    First 45 Flying Scotsman, Colin Campbell
    TP52 Wolfpack, Thomas Nilsson

    Förutom de som finns på lista så har jag ok från ytterligare ett par Xp 38 (kan bli 6 st om vi har tur,) IMX-40, Landmark 43, Gp 42 och ett antal First 35 (kan bli 7-8 st).

    Så det kan nog bli ett sjysst race i år också…

    Reply

  13. Anders Nilsson
    Mar 18, 2014 @ 20:58

    Jag visste inte att anmälningsavgiften var 2900kr när vi snackade om att komma upp.
    Med 2100kr i hamnavgift så blir en helgssegling lika dyr som en vecka med 150+ båtar i Kiel.
    Vi får lösa det först.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 18, 2014 @ 22:04

      Jag hoppas kunna göra en deal med hamnen för de som behöver ligga veckan innan.

      Och anmälningsavgiften har höjts för att jag skall slippa gå back på arrangemanget som tidigare år, Men alla vet också att det blir “value for money” med mycket som normalt inte ingår på andra regattor.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Mar 18, 2014 @ 22:17

        Ja, det finns ju många argument för en rabatt på hamnen då vi inte utnyttjar några av faciliteterna mer än ligger i en annars hyfsat tom gästhamn. (jag vet att i Limhamn så kvittar alla argument ;-) )

        Det finns kanske något billigare alternativ än Marstrand att lägga henne i under veckan (med kollektivförbindelser)?
        Någon som vet?

        Reply

  14. Calle P
    Mar 24, 2014 @ 12:20

    Är det inte väldigt få anmälda?

    Har det att gör med det höga priset eller är det för att racet är mitt i en långhelg?
    Eller både och?

    Reply

  15. Per
    Mar 26, 2014 @ 09:33

    Är detta enda racet på året kan det väl vara okej men det känns dyrt. Det borde gå att fixa bra racing en helg för1000 och sedan sälja hamburgare och öl på kajen separat. Skepparen pröjsar väl i regel anmälningsavgiften och jag tror många tycker det är jobbigt att fråga besättningen om ett par hundringar och då blir det kanske tyvärr att man skippar racet.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Mar 26, 2014 @ 09:50

    Vi håller på att titta över anmälningsavgifterna. Eventuellt i kombination med maxantal på båtarna för att hålla nere kostnaderna och kunna köra på en bana.

    Ni som har varit med vet att det är en annorlunda regatta där det ingår massor av saker som normalt ligger utanför. Räkna gärna på frukost för 8-10 man i två dagar + rejäl after sail med skumpa. Dessutom finns det en anledning till att stora race som Tjörn Runt och andra har svårt att levererera ett bra kalas för alla seglare. Det är dyrt.

    Sedan skojade jag med någon där det visade sig att anmälningsavgiften är samma som priset på deras deras tackline-block. Gav lite perspektiv :-)

    Men, som sagt, vi jobbar på det.

    Reply

  17. lelle k
    Mar 26, 2014 @ 14:18

    Jolleperspektiv på disk. ang anmälningsavgiften…..
    I vår klubb där man seglar optimist och e-jolle framförallt , har vi som seglarföräldrar ju en del utgifter med kappseglingar både i SWE och utomlands.
    Vi har de senaste åren haft representanter på VM i optimist (de 5 bästa i SWE får åka) och då det rör sig om VM,har man fått åka med familjen till t ex Brazilien,Malaysia (Langkawi),Nya Zealand ,Garda (2013 ,typ hemmaplan) och i år Argentina .Dit kostar det en del att åka…..och anmälningsavgiften är högre än för GVA;)
    En regatta i Saltis (OCR hos KSSS går loss på ca 5000 sek för boende (svårt för en familj att bo i en e-jolle…),bensin,mat o anmälningsavgift.
    Så det är synd om oss oxå…men kul!

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Mar 26, 2014 @ 15:07

    Nya (riktigt bra) båtar på listan:

    Dominant 105 Lady Godiva, Anders Dahlsö
    First 36.7 Cajo, Lars-Gunnar Gydemo
    Cheetah 30 Cheetah, Mikael Vesala
    First 35 Kwanza, Sten Haeger
    Xp38 Breezin, Morten Gaarud
    Xp38 Soldier Blue, Lars Ive
    IMX-40 Gertrud, Peter Örtendahl
    First 40 Karukera, Ola Sandell
    Landmark 43 Destin, Tore Kandahl

    Största klass är nu Xp38 – trodde man aldrig att man skulle få skriva :-)

    Reply

  19. Per A
    Apr 1, 2014 @ 11:14

    37 på linjen nu, saknar fortf en hel del båtar.
    Var är alla X99? FF36 x2? Bl.a.

    First 35 ser ut som flest antal båtar.
    Hoppas på samma väder som förra året :)

    Reply

    • Peter A
      Apr 1, 2014 @ 20:15

      Och fler J-boats också tack…

      Reply

  20. Marcus
    Apr 1, 2014 @ 19:42

    Vi kommer anmäla oss!
    X99 MAXX

    Reply

  21. Linus
    Apr 2, 2014 @ 20:52

    Vi med!
    X99 SWE 547 BÅT

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.