Skip to content

31 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Apr 15, 2014 @ 07:56

    Uppenbarligen en välmeckad båt, men varför wire i riggen? Eller ser jag fel?

    Reply

  2. Mikael Vesala
    Apr 15, 2014 @ 08:36

    Yes, ögat gillar, ser mycket läckert ut, men varför så tung?? Verkar bakvänt att använda så mycket kol när båten ändå designats så tung.

    Reply

    • Niklas
      Apr 15, 2014 @ 10:58

      Ja, det är lite utav en gåta… Undrar lite över hur man lyckas bygga så tungt med så bra teknik och material… Var sitter själva vikten i skrov och däck?

      Funderar lite på när det svänger om och det blir trend i att bygga lätt igen…

      Reply

  3. Gunnar O
    Apr 15, 2014 @ 11:03

    Inombordare, batteri, ca 125kg, kan väl vara lite av förklaringen till vikten.

    Reply

  4. Claes Nettelbladt
    Apr 15, 2014 @ 12:11

    Och sen undrar jag en sak. Kölbulben ser likadan ut som på Dufours performanceserie. Akterändan är tillplattad i vågrätt ledd. Vore det inte bättre att ha den svansen vertikal istället och få den att hjälpa till att minska avdriften? Eller vore det inte bäst att ha den spetsig. Har jag missat nåt självklart kanske? Har just legat i gruset och målat den stjärten på min 40e.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Apr 15, 2014 @ 13:00

      Ingen expert men med “liggande” profil på bulben får man väl lägst tyngdpunkt!?

      Reply

    • Patrik Andersson
      Apr 16, 2014 @ 09:05

      Du skall vara väldigt nöjd om du har en bulb med den formen då det är allra senaste rön inom design.

      Reply

  5. Christofer
    Apr 15, 2014 @ 13:34

    Är peket fast monterat?? Der blir lurigt i hamn :)

    Reply

  6. Mikael Vesala
    Apr 15, 2014 @ 18:04

    Riktigt trist att dom monterat inombordare i en så fin båt. Men som Gunnar skrev det bidrar ju till ökad vikt givetvis. Om jag jämnför med Cheetah som väger 1350kg raceklar, så väger min köl 176 kg mindre. Om man sedan antar att inombordaren väger 150kg så blir så hade farr 280 landat på 1299kg- med 11 m2 mer segel på kryssen. DET hade varit roligare! Någon som vågar gissa om Farr 280 får högre eller lägre SRS än Cheetahn:s 1,331 ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 15, 2014 @ 19:41

      Man seglade ju PHRF i Charleston och landade då på 48, precis som J/120 som seglade i samma klass.- J/120 har i SRS 1,371. Den skall i PHRF hamna mitt emellan Mumm 36 och First 40.7 och J/111 och First 40. Alltså 1.35-1.37 nånstans…

      Reply

  7. seglaren
    Apr 15, 2014 @ 20:33

    PHRF är empiriskt. I SRS kan det bli helt något annat…. rätt eller fel kan ju diskuteras. Båten är mindre och väger en del…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 15, 2014 @ 20:46

      Ja, och eftersom vi egentligen struntar i vad den får för SRS-tal så kan man ju nöja sig med att titta på resultaten och sedan jämföra med båtar som vi känner till ganska väl. den seglar definitivt upp till ett ohemult högt mätetal i de förhållanden man hade.

      http://www.yachtscoring.com/event_results_cumulative.cfm?eID=968

      Om den de-facto är så mycket snabbare än en Cheetah eller inte kan man säkert debattera.

      Reply

  8. Mikael Vesala
    Apr 15, 2014 @ 21:46

    Gissar att Farren utklassar cheetah stort i lättvindskryss. I 10-12 m/s kan det kanske bli jämnt. På undanvind kan cheetah ha ett övertag kanske , den är ju lättare och har lika stor genaker. Hur som helst är det en fantastiskt läcker båt, som man gärna skulle vilja prova! vad föreställer bild 23 för något? såg ut som en mastfot till roterande mast, men det har den väl inte? Sedan ser man att vanten går genom däck. Är det traditionella vantskruvar under däck då eller någon annan justeringslösning?

    Reply

  9. Mikael Vesala
    Apr 15, 2014 @ 22:11

    Är bild 23 möjligen en hydraulkolv monterad inuti mastfoten för att pumpa upp riggspänning?

    Reply

  10. per
    Apr 16, 2014 @ 08:54

    Skulle tro att motorn väger ca 60kg med drev.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Apr 16, 2014 @ 10:28

      125 kg med drev enligt specen på Lombardinis hemsida.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Apr 16, 2014 @ 13:09

        Härligt med folk som vet/tar reda på!!!!

        Reply

        • Pelle Lindell
          Apr 16, 2014 @ 14:46

          Ytterligare ett stycke onyttigt vetande som fastnat i huvet sen jag hjälpte en kompis att välja motor…Jag borde kanske söka hjälp för det ;-)

          Reply

          • Pelle Fälth
            Apr 16, 2014 @ 21:21

            Kunskap som lagras på det viset kan aldrig underskattas!

          • Pelle Fälth
            Apr 16, 2014 @ 21:22

            Får aldrig underskattas menar jag ju.

          • Bosse
            Apr 17, 2014 @ 05:05

            Sist jag kollade vägde 13 hk med s-drev 105 kilo, men det kanske sitter en storlek större motor i denna båten….

  11. Martin
    Apr 16, 2014 @ 09:27

    Stämmer, det sitter dels en hydraul i masten och som du ser på förstaget har det en dyneemastrop som oxå går till en hydraul, båda dessa kan justeras aktivt under segling från panelen i sittbrunnen. Så både riggspänning och rake kan justeras under race.

    Kölen sitter i en kilformad recess i botten och endast med två bultar för att enkelt kunna plockas av vid transport vilket underlättar på en båt som sticker över 2m.
    https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1979555_386006044873198_6743126984449618649_n.jpg

    Kan tänkas att detta tillsammans med motor höjer vikten men är oxå ganska nice och båten verkar ju röra på sig ändå…

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Apr 17, 2014 @ 17:23

    Oavsett vilken diesel/bensinmotor man väljer så är det torrvikt som anges. Det tillkommer kylarvätska, olja, avgassystem (inklusive vatten som står kvar), bränsletank/ledningar, batteri/kablar, reglage och kablar osv…

    Reply

  13. Martin
    Apr 17, 2014 @ 22:23

    Antar att en nykonstruktion slår en 18 år äldre föregångare som dessutom var designad för havskappsegling (Farr 30) ?
    Denna gamla dam med SRS 1,35 , var under MBBR 2013 7 , 5 och 4 min före Cheetah i race 1-3 (mellanvind) och 10 , 9 och 4 min före i race 4-6 (lättvind) .

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 17, 2014 @ 22:54

      Det är väl värt att notera att 280 är ganska mycket mindre än en Farr 30.

      Men Farr 400 var ju inte snabbare än gamla Farr 40, så det är ju inte varje gång som gänget på Farr får till det :-)

      Reply

  14. Martin
    Apr 17, 2014 @ 23:18

    8,40m vattenlinje på Farr 30… Kan inte skilja mkt mot nya båten?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Apr 18, 2014 @ 08:08

      38cm

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 18, 2014 @ 11:22

      Jag trodde aldrig att jag skulle få höra en Farr-30 seglare hävda att vattelinjen var det som räknades :-)

      Tittar man på hela paketet så är Farr 280 en mindre båt. På samma sätt så har en Melges 32 bara 29 cm längre vattenlinje än en Farr 30 men måste ur alla perspektiv anses vara en större båt – som man normalt inte jämför sig med.

      Reply

  15. srsseglaren
    Apr 18, 2014 @ 08:55

    Hur funkar det ? Farr 30 är eg. 940cm blir vattenlinjen annan när båten rör sig i vattnet ?
    en vid bryggan ?
    http://www.sailmagiccup.com/farr30/

    Reply

  16. jol
    Apr 18, 2014 @ 11:55

    USA 17 i seglet på Farr 280, kan det vara en slump eller smart marknadsföring,

    Oracle Team USA med USA 17 i seglet är en helt annan båt, bara färgen gemensamt.

    Snygg racer, och ovanligt mycket båt för pengarna om $114´ stämmer.
    Varför inte sätta PBO vant när allt annat är i kol, motor känns överflödig men kanske säljer båten bättre.

    //Johan

    Reply

  17. Mikael Vesala
    Apr 18, 2014 @ 15:53

    Har kollat på några filmer från bygget av båten och såvitt jag kan se är skrov och däck byggt i glasfiber med div synliga detaljer i kol. Man lurar sig på att båten är svart, men egentligen är båten byggd ganska traditionellt. Därav vikten. Men det är fortfarande en jäkligt kul båt och nånting får mig att tro att den skulle bli mycket konkurenskraftig i SRS. Jol: håller med, känns jäkligt onödigt med inombordare i en sådan här båt, men jag tror det finns två skäl till det: 1. Såg på farrsidan att båten går att beställa för kat B med staket och grejer för havskapp, och då är det ju händigt med inombordare som kan ladda batterier. ( finns fyra elektriska länspumpar för att ta hand om allt slagvatten som kommer in) 2. Sedan belönar ju en del handikappregler vikt, så det finns inget citament att jaga låg vikt, och då löser en inombordare flera flugor i en smäll. ( bekvämlighet, batteriladdning, och lägre handkapp tex).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.