Skip to content

29 Comments

  1. Sebastian
    May 5, 2014 @ 11:44

    SRS-tal lär komma i veckan då båten är anmäld till helgens seglingar i Lomma. Vill någon gissa?

    Reply

  2. Chris
    May 5, 2014 @ 12:50

    SRS 1.24 Gissar jag på :)

    mvh
    Chris

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    May 5, 2014 @ 14:57

    Tittar man på PHRF från Key West skulle jag gissa på 1.25-1.26

    Olson 30 0,9924
    Seascape 27 1,0156
    J 88 1,0252
    Sabre 426 1,0301
    J 109 1,0450
    J 109 1,0450
    Farr 30 1,0762

    http://www.yachtscoring.com/event_scratch_sheet.cfm?eID=918

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    May 5, 2014 @ 15:03

    Efter lite dialog med Seascape så visar det sig att motorfästet var felgjort och att det kommer att bytas ut. Snabb respons. Kul.

    Man menar att man inte behöver infuckers till focken, utan att det fasta läge man har kommer att funka fint (man kan ju välja att trä om skotet). Vi kan ju vara överens om att inte vara överens, då detta är en viktig trimfunktion för mig.

    For the inhauler: as you can see from the proto photos we started with mumm30 system which is super clean and neat but after a while simplified it to fixed one to give owners just 2 discrete positions. There are several reasons for that:
    – we us inside D1 which doesn’t allow you lots of play on the inhauler – you need to change sheet to outside of the D1 eventually.
    – as you notice we have an aggressive chine which ends up giving boat a well defined sweetspot for upwind (remember the story about mini maxi Alfa Romeo). This is about 40-42deg TWA in flat water and 45-47 in chop. This are also the sheeting positions with or without the inhauler. For some techno geeks it is super easy to add a cleat and make inhauler adjustable but we don’t see reason for it.

    Gällande vikten:

    All boats are weighted and we don’t accept any hull that is more than 2% off of the 580kg specified weight. The end weight depends on what you weigh: in our new standard specification boats are 1380kg+-2%.

    Reply

  5. Sebastian
    May 5, 2014 @ 15:17

    2 st ORCi club har utfärdats och motsvarar 1,28

    Seascape 27 622.1
    Melges 24 628.2
    J 88 620.6

    Reply

  6. Christer
    May 5, 2014 @ 15:47

    Varför gissa. Gå in på resultaten – Bohusracet 2013

    37 – Lars Petter Karlsen – Vidar Moe – Seascape 27 – NOR 14971 – SRS 1,246

    Reply

  7. Lars
    May 5, 2014 @ 16:12

    Hoppas den får ett fungerande SRS-tal, jag är tveksam till om regeln kan hantera båtar av den här typen. Fin båt!

    Reply

    • Skoglund
      May 5, 2014 @ 19:54

      Finns nog ingen regel i världen som kan hantera sportbåtar och vanliga familjebåtar i samma klass. I våra vatten med med segling i skärgården <6m/s är nog 1,15 lagom. Ett blåsigt ÅF 1,25

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2014 @ 20:03

      Jag är helt säker på att rätt gäng kan få den att funka på 1.25 under rätt förhållanden. Precis som Melges 24. Eller First 30. Eller J/111. Eller B&R-38. Eller alla andra båtar som har mer prestanda än vattenlinje :-)

      Reply

  8. Krull
    May 5, 2014 @ 19:47

    Ohoj
    Peter, hur menar du med att Ronstan blocken är billiga? Har varvet satt dit grejer som är undersized?
    Utveckla gärna

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2014 @ 19:58

      Det är säkert mest en känsla. Nästan alla prestandaorienterade båtar man seglar har Harken & Spinlock, så när det sitter något annat och man har sparat in en svirvel eller beslag nånstans så funderar man så klart på varför man har gjort dessa val. Ronstanblocken funkar fint och säkert inte alls billigare :-)

      Min point var väl egentligen att på en nylevererad J/70 eller Melges 24 så funderar man inte ens på vad det sitter för prylar. man förväntar sig att allt sitter rätt och att spinnskoten är lagom långa. Så var det inte här, vilket var det som kändes lite udda med tanke på båtens bakgrund.

      Reply

      • Jakob
        May 10, 2014 @ 21:03

        Ronstan kör torlonkulor även i sin mindre range. Högre arbetslast gentemot harken block (carbo, t2) som kör delrin. Men jag gillar ergonomin bättre hos harken.

        Reply

    • Gus
      May 9, 2014 @ 07:28

      På min F18 C2 sitter det original lite ronstan block som funkar riktigt bra.
      Jag är också lite insnöad på harken och antal men är glatt överraskad av ronstans små fina (dvs lätta och starka med låg friktion) block.

      Reply

  9. Krull
    May 5, 2014 @ 20:17

    Dåså, det var alltså förutfattade meningar om block. :)
    Harken gör förbannat bra block men jag tycker du skulle prova något Ronstan block emellanåt, du kommer bli förvånad av resultatet.
    När jag ser på båten så är väl min känsla att jag skulle byggt däckslayouten på ett annat sätt. Ev uppgradera avlastare till code,main o jib. Håller för övrigt med dig om infuckers.
    Ps. Jag kan sälja ruskigt dyra Ronstan block till dig när du känner att du vill ha något riktigt dyrt o mysa med :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 5, 2014 @ 20:24

      Min “pyssellåda” med skit från Harken, Equiplite och små ringar i titan är dyr så det räcker :-)

      Reply

  10. Andraz
    May 6, 2014 @ 21:52

    One interesting info on ratings of boats with very asymmetric performance:
    last year on Watski Twostar Skagerrak we ended up 38th on the water and 35th corrected on ORC on the first leg which was all upwind, at least half of it over 25kt, but on second which was predominately VMG downwind (so not ideal) we managed to finish 4th on the water and won on ORC. That was in 51 boat fleet where we were off course the smallest boat.
    Therefore we hope to build OD fleets as quickly as possible to escape the bizarreness of handicap racing :)

    Reply

    • Anders Nilsson
      May 7, 2014 @ 22:23

      We, Malmö segel Sällskap, will invite to Offshore 2-handed racing on Pia l’Obry Trophy for the Seascape 27 in last week of August 26-29th of August 2014. One design race.
      The race goes from Malmö round Bornholm and back. Saltholm Runt the 30th of August is included.
      The Mini 650´s do the race as well.

      Reply

  11. Per
    May 7, 2014 @ 20:58

    Den verkar läcker. Jag gillar konceptet och skulle lätt kunna tänka mig att byta ned mig i storlek från 35 fot. Perfekt att kunna köra på trailer men ändå offshore. Kul om det blir entyps fleet. Ingen tung och jobbig mast och enkelt underhåll. Om två år kanske och då vet man nog om där finns några problem med kölkonstruktion etc.

    Reply

    • Chris
      May 7, 2014 @ 23:17

      Hur funkar det med one design och man kan välja olika lösningar på motor och skotsystem?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        May 8, 2014 @ 07:32

        Jag tror man kommer att få svårt att få en strikt entyp. Shorthandedseglare är ju kända för att vilja mecka sina båtar och segelplanen kommer nog att skilja en del beroende på om man seglar på en sjö eller på Solent.

        Sedan hindrar det ju inte att man kan ha en kul klass och segla mot varandra ändå. Även under handikapp. De flesta handikappregler fungerar alldeles utmärkt för båtar som har likartade egenskaper.

        En av de mest aktiva klasserna här är ju First 35 som inte alls är entyp. Men de tränar och seglar mer än både Drakar och Expresser :-)

        Reply

  12. Andraz
    May 9, 2014 @ 11:43

    FYI 27s will run as one design as far as hull, mast, appendices and sail controls. For engines it is easy to make them the same with corrector weights. Sails will run as box rule with limit in number and materials.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 9, 2014 @ 12:52

      Are the one design rules for Seascape 18 + 27 published somewhere?

      Reply

    • Chris
      May 9, 2014 @ 13:59

      Then I understand!

      Reply

  13. Andraz
    May 9, 2014 @ 14:41

    18 is here:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/24690872/Seascape18_class_rules_feb2013.pdf
    27 is getting finalised after first feedbacks on the draft.

    Reply

  14. mattias
    May 11, 2014 @ 20:33

    Tjena!
    Nu har vi sett den prestera lite på banor och jag blev inte imponerad.
    Såg ut att kryssa rätt kasst i hårdvinden som var idag och igår kändes den lite svår oxå.
    Vad säger ni som seglade den ?
    Lasse ??
    Hur kändes den på banorna i helgen ?

    Aningen överlysad kanske ?

    Reply

    • Anders Nilsson
      May 11, 2014 @ 22:37

      Mattias
      Du ska nog ge dem tid i båten.
      Det är en ganska speciell kärra att få ordning på.

      Reply

  15. Anders Hansson
    May 27, 2014 @ 19:41

    I Lomma var My med utom tävlan och utan alla/rätt segel levererade. Så ge det lite tid. :)

    Reply

  16. Provsegla Seascape 11-12 oktober - BLUR
    Sep 30, 2014 @ 10:20

    […] Seascape 27 och en Seascape 18 under årets Silverrudder. Nu är det fyra Seascape 27 sålda i Sverige (tre i Stockholm och en i Malmö) och den första Seascape 18 landade förra […]

    Reply

  17. Seascape 24 | testsegling - BLUR
    Aug 18, 2016 @ 01:40

    […] Man kan ju roa sig med att jämföra med storasyster, Seascape 27, som jag seglade i maj 2014. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.