Sweet… Seascape 27

I går var det äntligen dags att få känna på Seascape 27.

Man har ju en lista på båtar som man är lite extra nyfiken på, och just Seascape 27 har varit en sådan. Redan från början valde man en egen väg och skapade utifrån Mini 6.50-konceptet någonting eget. Med stor tonvikt vid design och innovation så hade jag svårt att inte tycka om de första skisserna. Men vi vet alla att det är lång från en kul idé till att någonting verkligen fungerar.

Men med över 50 båtar sålda (alla är inte byggda ännu) över hela världen, och en synnerligen aktiv grupp ägare, så måste man väl saga att det har blivit succé. Vi har tidigare sett båtar i Norge och Danmark, och när den första kom till Sverige så var jag så klart sugen på att provsegla.

seascape27-14-2

Båten ser tuff ut redan vid bryggan. Open style med kraftiga slag, dubbla roder och maxbredd lågt akterut.

Men bredden på 2.54 är moderat vilket gör båten mer allround. Kryssen är så klart ändå båtans svagaste sida, och under 4 m/s så saknas det kraft. Tyvärr hade inte den riktiga focken kommit från One Sails, så det var svårt att få rätt känsla. Men kryss i lättvind kommer alltid att vara en akilleshäl. På samma sätt så kan nog många ha svårt att trimma riggen utan häckstag när det börjar blåsa lite mer. Men man kan inte få allt, och så länge man är medveten om svagheterna så finns det mycket att glädjas åt.

Specifikationerna ser ju bra ut, och det skall bli intressant att se vad en seglingsklar båt egentligen väger.

Overall length: 799 cm
Beam: 254 cm
Displacement: 1250 kg
Keel weight: 580 kg
Draft (keel down): 195 cm
Draft (keel up): 95 cm
Main sail: 26 m2
Jib: 21 m2
Staysail: 14 m2
Gennaker: 80 m2

Spec och prislistor finns här.

seascape-benchmarking-27

Ovan (pdf) finns en inressant jämförelse med andra båtar i samma storlek. Men i min värld så formar Seascapen en egen värld. Det är inte en sportbåt som skall jämföras med en J/70 eller B-One. Det är inte en dagsseglare eller “lake racer” a la Life 7.5 eller Esse. Det är inte heller en Mini. Utan en sportig trailerbar offshore-racer med fokus på shorthanded.

seascape27-14-1

Som sagt, det kan vara en utmanande båt att segla fort på kryss. Den är snäll och bjuder inte på några överrraskningar, även när man provocerar lite. Men det innebär också att det kan vara svårt att få de där tydliga signalerna när det är rätt. Känslan är att man snabbt bår bra grundspeed när det blåser mer är 4 m/s, men frågan är vad som krävs för att få ut 100%. Här ser man också luckan där utombordaren kommer ner.

seascape27-14-4

Sittbrunnen är funkis och rorsman hamnar långt fram med allt inom räckhåll. Ytterligare en person sitter bekvämt framför honom, men sedan blir det lite trångt. Det är gott om plats bakom rorsman, men i lättare vindar blir båten baktung. Sidodäcken är smala men funkar bra för två man som hikar. Layouten är perfekt för doublehandedsegling och man kan köra race på 3 eller 4.

Hade jag fått önska mig något så hade det varit att man vinklat mantågsstöttorna/puschpit något utåt. Nu känns det lite trångt när det lutar, och svängrummet blir lite för litet på en snabb undanvind.

seascape27-14-3

En av dagens provseglare var Pelle Lindell, aktiv Melges- och shorthandedseglare. Bra bollplank för att bekräfta mina synpunkter, och han verkade också gilla båten. Ryktet säger att han väntar på en fransk liten båt på ett liknande tema…

Här är lite klipp från dagen…

seascape27-14-5

När vi nu har pratat om båtens svagheter så är det dags att lyfta fram dess styrkor. Upp med gennakern!

seascape27-14-8

80 kvadrat är ganska maffigt och båten accelererar bra. Den är livlig och det är lätt att hitta spåret oavsett om man går lågt eller pressar den. den går som på räls, men är ändå lätt att placera precis där man vill ha den.

seascape27-14-7

Det här är en båt som jag skulle älska att segla i rejäl havssjö.

seascape27-14-10

Lasse Hansén är stolt ägare till båten. Lasse är ju en föregångare på många sätt och designade ju bland annat Kracer 30 och Kracer 40. Senast har han seglat First 36.7, men nu var det återigen dags för något lite enklare, roligare och mer mobilt.

seascape27-14-12

Rent generellt känns båten välbyggd och finishen är bra. Men när det gäller däcksutrustning och löpande rigg så blir jag lite fundersam. Man verkar ha sparat lite pengar med billigare Ronstanbeslag, och varför har man inte orkat fixa ordentliga justerbara infuckers? Nu sitter fasta Dyneematampar mitt på däck. Inget av det här är ju svårt att ordna själv, men från ett projekt som drivs av dedikerade seglare så förväntar man sig en båt där allt är rätt från början?

seascape27-14-11

Skotpunkten är helt flytande som på de flesta Open-båtar. Kommer att funka kanon när inhalet blir justerbart.

seascape27-14-13

Det är så här man vill segla båten. Själv eeller med en kompis. Kul segling i ett hanterbart format. Jag har inte alls svårt att se varför båten är poppis och det hade varit en perfekt båt för att köra Bohusracet och SeaPilot TwoStar – där man ju enkelt kan traila mellan olika race.

Jag hade lätt kunnat tänka mig en Seascape 27 för att foka på doublehanded- och soloracen och veta att det fanns kompisar med likadana båtar på de flesta race. Jag kanske hade kört en revbar fock på hakar i stället och gjort en del andra små justeringar, men inga större saker.

seascape27-14-14

Magnus “Mango” Augustsson hoppade också på och körde en stund. Även han verkade gilla båten.

seascape27-14-15

Det är fullt med kluriga detaljer. Till exempel så kan man välja mellan inombordare, elmotor eller utombordare som stuvas snyggt under sittbrunnsdurken och fälls ner genom en liten lucka. Snyggt, även om fästet i orginal var lite sladdrigt. Även backegenskaperna blev lidande med dubbla roder som lätt ställde sig på tvären.

seascape27-14-16

Clean och funkis interiör med det man behöver. Kändes större inuti än utanpå och lagom för två personer som fokar mer på segling än en sommarstuga på vattnet. Med värmare så blir det lyxigt.

Boxen i mitten innehåller kölmekanismen där man kan fälla kölan bakåt för att traila eller komma in i grunda vatten. det verkar vara så att kölen hålls av hydrauliken där en säkerhetsventil skall släppa när man går på grund.

seascape27-14-18

Smart lösning för att koka vatten och laga mat. kan flyttas från sida till sida. Vill man så kan man fixa till ett litet pentry längre fram, men oftast kokas det kaffe och värms vatten till frystorkat och då funkar det här kanonbra.

seascape27-14-19

Smart fack där man kan fälla upp luckan för att få undan spinnakern. Toaletten ligger tvärs över.

seascape27-14-17

Specialbyggd elpanel.

seascape27-14-20

Ytterligare ett exempel på smarta tillbehör. En sacco-säck som kan användas både för rorsman eller på durken. I want one!

Sammanfattningsvis? En kul båt som man måste tycka om. Och som får folk att flockas i hamnarna. Kul seglare, framförallt om man vill ta sig runt och köra shorthandedrace eller campingsegla på udda ställen. Lite mer attention till detaljer på däck så är det mitt i prick.

För båt, trailer och de tillbehör jag skulle vilja ha så behöver man lägga ca €100.000 plus segel och instrument/autopilot. Mycket pengar om man ser till storlek på båt. Men sett till seglingsupplevelsen så är det inte helt orimligt. Och jag skulle inte alls bli förvånad om vi såg 4-5 båtar i Sverige till nästa säsong.

Och så här såg det ut när man seglade hem idag: