Close
Skip to content

29 Comments

  1. Joachim
    May 27, 2014 @ 10:45

    Av seglare för seglare – fantastiskt!

    Otroligt att GKSS inte har lead i detta så man kan undra vad de är. En kuliss stöttad av traditioner?

    Dinosaurierna överlevde inte evolutionen. Därför finns de inte längre. Kan inte GKSS inte innovera kommer inga traditioner i världen att räcka.

    Fast det har väl diskuterats rätt många gånger….

    Reply

    • SWE256
      May 30, 2014 @ 10:08

      Svagt att gnälla på GKSS. I helgen arrangerar de GP3 för Laser Standard, Radial, 3.8 morgondagens OS-seglare och förhoppningsvis även breddseglare såsmåningom.
      Det är andra GP-tävlingen för Laser (+ en för de övriga OS-klasserna) i år, så jag tycker nog GKSS är med och jobbar för seglingens framtid.

      Själv saknar jag en SRS-tävling på Marstrand som är öppen för SRS-båtar under den magiska gränsen och på så att några av de allra kölbåtseglarna inte finns med (och då räknar jag mitt eget team bland dessa förstås). Jag förstår att en del tappat intresset för kölbåtseglingen på Västkusten, men vi kämpar på ändå…

      Är för övrigt helt övertygad om att flera av de bästa småbåtseglarna inte hade fördröjt seglingarna på något sätt, trots 10-15 punkter lägre SRS-tal…

      Hoppas ni får en bra helg i MBBR och hoppas att det finns plats även för de långsammare så småningom!

      Reply

      • steffo
        May 30, 2014 @ 17:18

        Kanske arrangören kan tänka sig ett Marstrand Small Boat Race oxå. Eller någon annan aktiv arrangör. Borde finnas utrymme för det.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 31, 2014 @ 06:31

        Även om du säkert seglar din Accent lika snabbt som en X-332 så kan man inte bara bjuda in de “bästa småbåtseglarna”, utan spreaden blir för stor i nuvarande format.

        Observera att vi under ett antal år jobbade med Westside Cup för att säkerställa intresset och få kritisk massa. Nu är det 20-30 lokala båtar som kör aktivt och som utgör kärnan i MBBR.

        Bland de mindre båtarna är det bara en handfull som seglar både Oset och Pater Noster? Jag tror steg ett är att aktivera 20 båtar som kör Liros Cup på ett lite mer seriöst sätt.

        Det borde gå att hitta en arrangör om ni kan garantera ett visst antal båtar. T.ex. på Apply Emtunga Marstrand Cup. Det kan ju vara ett sätt att testa intresset. Det är väl nästan så att du skulle kunna få till en egen Accent-klass om du ringde runt lite?

        Reply

        • SWE256
          May 31, 2014 @ 20:17

          Så snabba är vi förstås inte, om du syftade på oss? Det finns/fanns betydligt snabbare än oss under 1,2.. Försökte med GKSS Marstrandsregatta i fjoll och egen klass + SRS under 1,2x men det blev tyvärr inget positivt svar.

          Reply

          • Bo Bäversjö
            May 31, 2014 @ 22:24

            Seglade ni Framnäsvalsen? Vi trodde alla mindre båtar skulle köra denna då den ingår i srs mellan. Tre båtar dök upp. Lite som Peter säger.

          • SWE 256
            Jun 1, 2014 @ 06:37

            Befarade det! Tråkigt. Knepigt nog har Framnäsvalsen aldrig dragit mer än runt 10 båtar. Inte ens före MBBR. En del blir besättning på andra båtar under MBBR i helgen, Ldss Vårregatta ställdes t o min i fjol. Går nästa helg i år. Tyvärr har ju inte SS Fram varit så pigga på att visa upp sin tävling. I år kan jag inte hitta den på deras hemsida. Själv valde jag att segla jolletävling i helgen.

            Hur gick det? Hittar inga resultat på Frams hemsida. Blev det banan runt Vinga?

          • Bo Bäversjö
            Jun 1, 2014 @ 10:46

            Bara att konstatera, det finns ingen förutsättning för ett mbbr för småbåtar idag. Lite tråkigt tycker jag, som inte når över gränsen i SRS. Som Peter säger, det finns massor av båtar som kappseglas under gränsen. Men intresset är inte tillräckligt stort.

            Verkar som vi vann Framnäsvalsen 2014, men med 3 båtar med så kanske inte det var så mycket att skriva hem om. Mer stolta över 4e bästa tiden totalt sett på Oset race förrförra helgen.

            Gick via Vinga.
            Håller med dig, Framnäs har lite grann att arbeta med….

          • SWE 255
            Jun 1, 2014 @ 20:15

            Jag tror inte Framnäsvalsen är någon bra tävling att dra någon slutsats på.

            För egen del lockar det inte längre att dra till en tävling som ingår i en cup där man vet att säkert får en poäng under tio bara för att andra inte är med. Nu kolliderade med jolletävling för egen del “med sikte” på Master SM och VM senare i år.

            Pater Noster Race var det nära nog 50/50 med lite övervikt för SRS över 1,22. Kanske är bättre underlag för att dra en slutsats på om det finns intresse för småbåtar på ett liknande MBBR.

          • SWE 255
            Jun 1, 2014 @ 20:20

            Grattis till segern! Det är synd och konstigt att tävlingen inte lockar fler. Nu kolliderar det med långhelg tidigare år med Gbg-varvet och nu MBBR som vet hur man lockar seglare till en tävling.

          • SWE54
            Jun 2, 2014 @ 15:37

            Ja det är lite tråkigt att det inte kommer fler men som sagt det kan finnas anledningar till detta. Vi ska försöka få igång hemsidan så att den lever lite mer och att kappseglingar kommer ut så att dom i alla fall syns. Nästa SRS segling på Framnäs blir Johnnie Walker Cup 9e augusti. Hoppas på fler båtar då…

          • Fredrik
            Jun 2, 2014 @ 17:36

            Glöm inte bort trubaduren på lördag.

          • Peter Gustafsson
            Jun 2, 2014 @ 18:15

          • Bo Bäversjö
            Jun 2, 2014 @ 22:04

            SWE54. Faktum var att det fanns inget om seglingen på hemsidan. Inte i kalendern, ingen inbjudan. Och inga resultat finns publicerade när detta skrivs. Jag frågade innan racet om det var nedlagt…Kan tyckas att jag är gnällig nu, men Inte kul att skaffa besättning till ett race med tre seglande båtar. Har svårt att motivera besättningen till detta i framtiden. Fördelen är dock att Framnäs har lite att jobba med.

  2. Pelle Pedersen
    May 27, 2014 @ 11:13

    NORsteam vinner stora klassen! Snabba i lättvind…

    Reply

  3. Bertil R
    May 27, 2014 @ 11:21

    Peter,

    38 båt i 1:a start och 24:a känns som det blir väldigt trångt i första kontra andra start, hade gärna sett en bättre fördelning, förstår att mindre båtar har problem bland de större ur SRS synpunkt i start 2, men det gäller ju även i lilla klassen, allra helst med tanke på antalet båt och hur “heta” alla är

    Reply

    • Anders Averdal
      May 27, 2014 @ 12:14

      Räkna ihop LOA i grupp 1 resp 2 så kanske det ser jämnare ut.
      38 mot 24 känns inte så fel med tanke på storleksskillnaden.

      Reply

      • Bertil R
        May 27, 2014 @ 13:10

        det finns ungefär 7 båtar med nästan samma LOA som XP38 i klass 1, vilket hade gjort jämnare fördelning ( 31 vs 31 )

        Reply

  4. Anders Averdal
    May 27, 2014 @ 12:22

    Wolfpack har ambitioner!
    http://youtu.be/m0B61rg_0uU

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 27, 2014 @ 15:32

      De kanske skall börja med att få till en korrekt SRS-anökan. Så kan man ta en Volvo-kampanj i nästa skede :-)

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 27, 2014 @ 13:57

    Startlinjens längd baseras på LOA på alla båtar i ett startfält. Dessa klasser är då mycket jämna (vi har t.om. haft med fasta peken i denna kalkyl).

    På samma sätt så vill man få en rimlig “spread” mellan SRS-tal och denna är mycket större i stora klassen. Fler långa, men lite långsammare, båtar i stora hade varit grymt orättvist för t.ex. en First 40.7.

    Så lilla klassen har fler båtar, men stora har en större spread. Teoretiskt är det lika trångt på startlinjen i bägge.

    Delningen är gjord rakt av baserat på SRS förutom Xp38 Xpresso som vi medvetet flyttade till den klass där alla andra Xp38 seglade. Förra året diskuterade vi länge om man skulle handplocka båtar till respektive klass, men det finns inget sätt att göra det så alla blir nöjda. Någon blir alltid minsta båt i sin klass :-)

    För två år sedan var vi 37 båtar på samma linje vilket absolut inte var några problem trots att det då var fler 40- och 50-fotare i den enda klass vi då hade.

    Reply

  6. Peter
    May 27, 2014 @ 14:08

    Detta blir förbannat roligt.

    -“de vill till att placera husvagnen rätt från början” …..så ska säkert starterna fungera perfa.

    Reply

  7. Fabian
    May 27, 2014 @ 15:29

    Det verkar inte blåsa från väst utan mer någonstans intervallet N och O, sista målgång fortfarande utanför Strandverket i detta fall? Blir en lång kryss/halvvindare isåf. Roligare med målgång norra inloppet?

    Reply

  8. Martin
    May 27, 2014 @ 22:12

    Blir intressant o se om E5503 kommer att användas och hur det står sig mot ett OD SRS tal.

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    May 29, 2014 @ 14:03

    The Springbank Sprint 2014 – Skagen-Marstrand.

    Startider enligt nedan:

    Ni får olika starttider enligt nedan:
    X-35 Tip Vortex 10:34:38
    Mumm 36 Pakalolo 10:37:04
    Xp38 XPronto 10:44:35
    X-41OD Gottix 10:55:01
    First 45 Flying Scotsman 11:03:59
    Landmark 43 White Shadow 11:05:24
    Landmark 43 Destin 11:07:00
    Farr 40 NORsteam 11:09:09
    JV44 Wildcard 11:16:46
    GP42 Al Capone 11:18:25

    Start mellan yttre pirarna i Skagen. GPS-tid gäller.

    Målgång är söder om S Strandverket Marstrand = södra inloppet. Först i mål vinner en flaska Springbank 18 yo. Denna finns på Race office och skall hämtas snarast efter målgång.

    Berörda skeppare meddelade på mail.

    Reply

  10. Ragnar Wisløff
    May 30, 2014 @ 10:01

    Om noen trenger mannskap har jeg akkurat fått kansellert en reise til strøk der seiling ikke er aktuelt, hvorfor First 35’en Smil ikke er påmeldt. Jeg kan være i Marstrand i kveld eller i morgen tidlig. Kan bidra på de fleste posisjoner.

    Reply

    • Ragnar Wisløff
      May 30, 2014 @ 12:50

      Plass funnet og besatt.

      Reply

  11. Kjell Vågfelt
    May 31, 2014 @ 09:32

    Jag tror naturligtvis på Blur. Kör hårt Peter!

    Reply

  12. Andreas
    May 31, 2014 @ 18:18

    Hej
    Var hittar man resultat o bilder?
    Sänds det live tv?
    Måste varit en härlig dag idag !!
    //A

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.