GVA MBBR | utvärdering
Tack alla som var med i Marstrand i helgen. Målsättningen har alltid varit att skapa en regatta för seglare, av seglare, och jag tyckte vi tillsammans fick till det ganska ok. Foto: Dan Ljungsvik (det finns många bra).
Men jag är ändå mån om att få er feedback, så precis som tidigare år så skulle jag vilja att ni fyllde i en kort utvärdering.
[blank_spacer height=”40px” width=”1/1″ el_position=”first last”]
[impact_text include_button=”yes” title=”Utvärdering” href=”http://blur.polldaddy.com/s/mbbr14″ color=”orange” size=”large” type=”standard” target=”_self” position=”cta_align_right” alt_background=”none” width=”1/1″ el_position=”first last”]
Tala om vad du tyckte om GVA Marstrand Big Boat Race 2014.
[/impact_text] [blank_spacer height=”40px” width=”1/1″ el_position=”first last”]
Jag vill också passa på och tacka Hjuviks Båtklubb för ett fantastiskt samarbete. Och min egen favorittävlingsledare Mattias Dahlström som också kör M32 Cup. Eftersom jag seglade själv så vet jag att banorna var bra, tempot högt och det kommunicerade mycket och tydligt.
Efter sista racet så blev jag stoppad av en äldre Norsk gentleman på bryggan. “Jag har seilt regatta i hela mitt liv. Massor av regattor. Men det här var tamigfan den beste regatta jag har varit på.” Sånt värmer. Och då glömmer man allt slit…
Mikael Vesala
Jun 3, 2014 @ 08:20
Man förstår att det är mycket arbete bakom detta och det är så mycket som kan jäklas, men det har det inte gjort så att vi har märkt det i alla fall .Så vi instämmer med herrn även om vi inte har hans erfarenhet, det här gör ni jäkligt bra!! årets höjdare!!
Bertil R
Jun 3, 2014 @ 09:14
Instämmer med förgående, ett mycket bra arr, och vädret är ju med i år också, Marstrand när det är som bäst !
finns det fler foton någonstans att beskåda ? själv håller jag på att knåpa ihop en filmsnutt som jag lägger ut senare i veckan !
Peter Gustafsson
Jun 3, 2014 @ 09:52
Det finns massor av bra foton – kommer under veckan. Håll koll på https://www.facebook.com/BlurSailingTeam där jag lägger upp allt möjligt kul från i helgen.
Peter Gustafsson
Jun 3, 2014 @ 09:54
Kanon arrangerat IGEN……..;)
Vädret gör massor till denna segling.
Man har valt rätt datum på denna segling.
Peter i Skallkroken.
Nisse
Jun 3, 2014 @ 17:47
Hejsan
Som besökare på Marstrand för att titta på fräcka segelbåtar slogs jag av att det var en påfallande stor andel av deltagarbåtarna som hade fått en påminnelseremsa av hamnvakterna om icke betald hamnavgift..
Betalningsviljan verkade vara en helt annan på de vanliga, icke reserverade, bryggorna där vi cruisare förtöjt..!
Snälla…berätta för mig att det beror på att alla deltagare betalat i förskott via sin startavgift och att hamnvakterna gjort fel som “remsat” dem..
Om det inte är så att det var förskottsbetalt så tycker jag faktiskt att det är dåligt att så många människor med dyra leksaker inte kan kosta på sig att göra rätt för sig..
Eftersom jag sett att Peter upprepade gånger på bloggen uppmanat deltagarna att betala hamnavgifter är jag tyvärr benägen att tro att det faktiskt är så att man struntat i hamnavgiften.
Synd om hamnen som upplåter två hela bryggor och avstår andra intäkter. Stor chans att Marstrand varit fullt denna helg med betalande båtar för de andra två arrangemangen därute…samt en vädermässigt alldeles fantastisk långhelg..
Tråkigt för arrangören som kanske på lång sikt får bad will och hamnar som inte känner för att ta emot arrangemang av detta slag..
Tycker jag…
Carl Peter Carlsson
Jun 4, 2014 @ 11:18
Jag låg tre dagar på Marstrand och betalade varje dag. Slippen satt väl synlig på mantåget, men trots det jag påminnelse varje dag… Jag tror inte de hade så bra koll.
Anders Nilsson
Jun 4, 2014 @ 12:57
Samma här – jag har låtit spara dem så jag slipper någon efterräkning.
Z
Jun 3, 2014 @ 19:20
Det verkar ha varit en jävla bra regatta. Kul! Och jag vill alls inte förminska den, men det är slående av bilder från helgen vilken mansaktivitet det är. Finns det något mer enkönat än kölbåtsracing?
OlaL
Jun 3, 2014 @ 20:53
Det måste vara årets mest onödiga kommentar. Det finns väl ingen som stänger ute tjejer/kvinnor från segling? Sluta nu att politisera och köra feminist snack.
Stina Jansson
Jun 3, 2014 @ 21:16
Tro det eller ej, men jag vet att Peter jobbar på att det skall bli fler kvinnor bland kölbåtarna, och det finns det några kvinnor som gör också.
Peter Gustafsson
Jun 4, 2014 @ 13:03
Tre döttrar och fyra män. Besättning på chexet332.
/ Peter
Peter Amundin
Jun 4, 2014 @ 15:43
Två tjejer/kvinnor och fyra män ombord på J/92s Ninja.
Stefan Möller
Jun 5, 2014 @ 00:12
3 tjejer och 5 killar på STELLA…
Mikael Vesala
Jun 5, 2014 @ 09:19
4 killar å 1 tjej på Cheetah , och ganska ofta 3-2 …..
Jonas.H
Jun 5, 2014 @ 11:31
Inge Tjejer…men en Kvinna och två Damer ombord…Men får ha en extra på railen för att behålla rätande momentet ;-)
Z
Jun 3, 2014 @ 22:46
Det tror jag. Och javisst, det finns. Men intrycket från fotona är ganska massivt. Förhoppningsvis ser fler det och börjar förändra
Peter Gustafsson
Jun 3, 2014 @ 23:02
Om du jämför med ett klassiskt SM i Drake eller Express så är det här ett fall framåt :-)
Av topp 3 i de bägge klasserna hade 4 av 6 tjejer ombord, varav en rorsman och en co-skipper. Förra året hade vi en ren tjejbåt, och det var nära att vi fick till det i år igen.
På arrangörsfronten så var vi 50/50 i år vilket är en starkt bidragande orsak till att det blev så bra som det blev.
Z
Jun 4, 2014 @ 09:40
Förvisso. Och det kan inte heller vara ditt personliga ansvar att lösa alla kölbåtsseglingens problem. Bilderna är bra, och de är mycket tydliga också vad gäller hur enkönade de flesta båtar är. Struktur på foto så att säga. Det kan ju tänkas att en och annan ur besättningarna ser det.
Troligen är det rätt många familjeekonomier som bidrar till kölbåtsseglande, till exempel genom inköp, övertag av vardagssysslor när partnern seglar. Konstigt då att det nästan bara är män som utför tävlingsseglandet.
Pelle Pedersen
Jun 4, 2014 @ 13:27
Z !! Var vill du komma med dessa inlägg? Tror du fotografer letar upp de båtar som har bara män ombord? Var du där och såg detta eller kanske deltog?? Av dom sex båtarna som syns överst VET jag att två av dom har/hade tre eller fler tjejer ombord, hur det var på de övriga vet jag inte (förutom den längst t vänster som är vi).
Z
Jun 4, 2014 @ 13:36
Jag vill poängtera att kölbåtssegling (tävling) i stor utsträckning är enkönad. Det tycker jag är trist. Och vad jag tycker gör just inget, men ni kanske noterade att det var val häromveckan och att det där “feministsnacket” har rätt stor spridning. Kort sagt vill jag resa frågan varför seglingen är så segt mansdominerad?
Hannu
Jun 4, 2014 @ 13:51
Z!
Kan det vara så att dom kvinnliga medlemmarna i familjen ofta (inte alltid) inte är ett skit intresserade av att vara med på tävlingar! Så är det med alla (ja 100%) jag känner som seglar tillsammans och har båt ihop, mannen kör tävlingar ibland och kvinnan fullständigt skiter i den biten av seglandet, vill inte vara med. Antar att det är för enkelt att det faktiskt kan vara så……….
Z
Jun 4, 2014 @ 13:56
Ja, det argumentet ja. Precis som kvinnor är ointresserade av makt, högre lön och en mer könsneutral samhällsordning i allmänhet. Genetiskt ointresse helt enkelt.
Ett ointresse finns, men varför? vad beror det på? är det önskvärt? kan något göras åt det? Flera verkar tycka det och gör något, t ex Peter.
Hannu
Jun 4, 2014 @ 13:59
Nope, inget att göra åt, kvinnor är kvinnor och män är män oavsett hur mycket bokstaven Z vill förändra det……
Z
Jun 5, 2014 @ 11:42
Pelle, jag avsåg bilderna på besättningarna, bland andra, som finns här: https://www.facebook.com/BlurSailingTeam
Per
Jun 4, 2014 @ 09:12
Verkar ha varit ett perfekt arr. Live streaming hade varit kul som nästa steg:). Hehe SV 9-12 och en påse popcorn hehe.
Peter Gustafsson
Jun 4, 2014 @ 10:45
Jag tror inte vi kommer att få se det.
Till skillnad från till exempel M32 Cup, där publiken är prioriterad och vi jobbar hårt på att skapa en helhetsupplevelse, så kommer MBBR alltid att vara seglarnas tävling. Att livestreama en helgtävling på ett proffsigt sätt kostar en bra bit över 100 kkr. Dessa pengar lägger jag hellre på att förhöja upplevelsen på plats.
Idag spenderar vi ca 50 kkr på foto och video för att kunna leverera snygga saker efter eventet. Då med målsättningen att deltagarna skall ha nytta av det.
Så därför behöver du hitta en gastplats till nästa år :-)
Christer
Jun 4, 2014 @ 16:09
Tractrac eller något liknande hade kanske varit något, så att personer i land kunde följa det som händer på vattnet. Skulle det kunna finnas en möjlighet till detta i framtiden?
Såg ett pris exempel på ca 320 per båt för en tävling som denna.
Marcus Sylvin
Jun 4, 2014 @ 21:58
Tycker helgen har varit bra, kan inte komma på något jätte negativt.
Där mot så tycker jag de är tråkigt när de finns deltagare i regattan som väljer att inte använde personligt flytetyg under regattan, när de står tydligt i reglerna, men framföra allt att tävlings kommittén inte gör något åt dessa båtar.
Eller är de dom andra deltagarna som ska lämna in protester i dessa situationer?
Pelle Lindell
Jun 4, 2014 @ 22:36
Ur KSR:
GRUNDLÄGGANDE PRINCIPER
SPORTSMANNAANDA OCH REGLERNA
Tävlande i segelsporten styrs av ett regelverk som de förväntas följa och se till att andra följer.
En grundläggande princip för sportsmannaanda är att tävlande som har brutit mot en regel snarast ska ta ett straff, vilket kan vara att utgå.
Som grundprincip finns det ingen annan regelpolis i kappsegling än medtävlarna. Vi kan inte förvänta oss att någon annan skall göra “the dirty job”.
Bertil R
Jun 5, 2014 @ 10:56
faktum var att vi också reagerade när en 10 man på en Norsk båt saknade flytetyg, vi påpekade att reglerna förespråkade flytväst, heder till Norrmännen som alla 1 minut senare hade tagit på flytväst, kan ju ha varit en språkförbristning när flytväst påtalats, och att det kanske inte är obligatoriskt i Norge
Carl Peter
Jun 5, 2014 @ 12:20
Nej, det står inte tydligt i reglerna. Där står det i KSR1.2 att det är den tävlandes eget ansvar. I KSR 86 står det att man inte får ändra den regeln. Arrangörens enda möjlighet är att hissa flagga Y på startfartyge, om de vill att flytvästar skall sättas på. De som valde att inte använda flytväst kan inte straffas enligt KSR… men man kan ju alltid prata skit om dem på internet.
Pelle Pedersen
Jun 5, 2014 @ 14:11
Eller kan man se det så här Carl Peter; nu fick vi informationen (av dig) att KSR 86 inte kan “köra över” 1.2 och därmed finns ingen regel som säger att man (per automatik) måste ha flytväst! Seglingsledningen måste hissa flagga Y!! En mycket viktig info som minimerar skitsnack i framtiden!! Tack Carl Peter!!
Peter Gustafsson
Jun 5, 2014 @ 14:21
Så därmed kan man inte ändra detta med skrivningen (1.6) i Seglingsinstruktionerna (som finns där på inrådan av SSF)?
http://www.blur.se/images/MBBR14-SI-Ver20140527.pdf
Jag tycker ju personbligen att flagga Y fungerar alldeles utmärk överallt på jorrdklotet, och borde funka här med, men det vore samtidigt bra att klara ut detta en gång för alla. Det var ju en fars på Tjörn Runt förra året och nu verkar det råda delade meningar igen.
Bo Samuelsson
Jun 5, 2014 @ 15:35
Om man skriver på det sättet som Peter gjort (och så som SSFs mallar i reglementet föreskriver) så gäller det. Man kan ändra KSR 40 så att flagga Y inte krävs och att den inte bara gäller när man kappseglar. Vid Tjörn Runt hade man missat att hänvisa till att man ändrat KSR 40 vilket reglerna kräver.
Carl Peter Carlsson
Jun 6, 2014 @ 15:00
Ja Bo, men KSR 86 tillåter inte att man ändrar KSR 40 på ett sådant sätt att den ändrar KSR 1.2.
Ni övriga får ha överseende med att vi domare blir lite nördiga. :-)
Pelle Pedersen
Jun 7, 2014 @ 08:45
Carl Peter och Bo! Jag vill verkligen inte vara störig eller nått utan är genuint intresserad av lösning på detta. Allt för att undvika spekulationer/snack mm. Med lösning menar jag förstås ett typ tolkningsfall.
Pelle Pedersen
Jun 5, 2014 @ 15:56
Carl Peter och Bo!! Fick vi två olika svar nu?
Patrick L
Jun 5, 2014 @ 16:11
Intressant. Jag har tolkat det som att det är KSR 40 man ändrar och inte 1.2… Måste läsa på.
Marcus Sylvin
Jun 4, 2014 @ 23:13
Tack för klar görandet Pelle, bra att veta i framtiden
Anders Nilsson
Jun 4, 2014 @ 23:14
Grynets race rapport från helgen
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/06/marstrand-big-boat-2014-en-racerapport.html
Anders Nilsson
Jun 4, 2014 @ 23:15
Breaking Winds video
http://sundetregatta.blogspot.se/2014/06/marstrand-big-boat-2014-breaking-wind.html
Steffo
Jun 6, 2014 @ 11:32
Vad står det egentligen i Regel 1.2?
Sista stycket:
“Varje tävlande ansvarar själv för att ha på sig den personliga flytutrustning som är lämplig under rådande förhållanden.”
Om nu Inbjudan och SF ändrar Regel 40 (flagga Y, vilket är helt i sin ordning då Regel 40 inte finns upptagen i Regel 86) så säger ju Regel 1.2 inget annat än att den tävlande ansvarar själv för att ha på sig den personliga utrustning som är lämplig under rådande förhållanden. Och i detta fall är de rådande förhållanden att Inbjudan och SF ändrat Regel 40 till att gälla under de premisser som står i Inbjudan och SF och den tävlande ansvarar för att flytutrustningen är på. Om den inte är på så finns då möjligheten att den tävlande kan bli bestraffad på det sätt som PK finner lämpligt.
Carl Peter, så på vad sätt hindrar Regel 86 något i detta fall?
Simen
Jun 6, 2014 @ 11:50
Takk for et fantastisk arrangement. Flotte baner og gode tilbakemeldinger til båtene på VHF. Skal jeg utsette på en ting er det at skippermøte ikke var på Marstrands øya. Ferge var ikke koordinert med når møte var ferdig og det ble derfor knapp tid før start. Skippermøte kunne derfor med fordel vært 30 min tidligere. Ellers vel blåst, vi kommer tilbake.
Peter Gustafsson
Jun 6, 2014 @ 11:59
Det var kul att ni var med.
Tanken med frukostarna på Havshotellet på Koön har varit att det skall vara enkelt och stressfritt för alla att samlas. Även för de som kommer med bil eller väntar på leveranser av segel. Med en lång frukost så hinner besättningen “droppa in” utan att jag som skeppare blir stressad över att fixa frukost, jagar rätt på besättning och prylar och hinna i tid till skepparmötet. Är jag bara på plats så händer allt där jag är.
Själva har vi löst det så att halva besättningen åker över innan skepparmötet och hämtar båten. Skeppare & taktiker är med på mötet och kan sedan hoppa ombord vid en snabb “fly-by” utanför på kajen 09:45 :-)
Vi skall fundera på hur man kan göra detta ännu bättre framöver. Att hantera 600 seglare är alltid en utmaning…
Bertil R
Jun 6, 2014 @ 17:23
Har inte sett några rörliga bilder ännu, så jag har klippt ihop en liten film som beskriver tight racing mellan många duktiga båtar / besättningar, håll till godo !
https://www.youtube.com/watch?v=o5RO2ViqBPQ&feature=youtu.be
Peter A
Jun 7, 2014 @ 12:37
Instämmer med Markus. Ser att Ninja kommer med på filmen också.
Markus, vi har en fin bild på MAXX på vår blogg samt ytterligare något på Instagram.
http://www.j92s-ninja.se
Peter A
Jun 7, 2014 @ 12:43
Oups, verkar ha blivit två inlägg.
Markus
Jun 6, 2014 @ 18:27
Snyggt Bertil! Du fick tillochmed med vår båt i filmen. Kul! Övriga fotografer verkar missat oss totalt. Tror även vi har film på G.
Peter A
Jun 7, 2014 @ 12:41
+1
Ser att Ninja kommit med på filmen också.
Markus, har en fin bild på MAXX på vår blogg samt ytterligare något på Instagram.
http://www.j92s-ninja.se
Peter Gustafsson
Jun 12, 2014 @ 12:21
Fina bilder från Elisabeth Johnsson, Hjuviks Båtklubb, som var med och skötte resultaten på MBBR! Snyggt!
https://www.flickr.com/photos/51574442@N06/sets/72157645073415271/