Skip to content

96 Comments

  1. Ulf Brändström
    Jun 3, 2014 @ 07:17

    Paxton är anmäld men vår nya köl har ännu inte kommit vilket gör att vi letar efter en ersättningsbåt.. Har några varma trådar men inget klart ännu….

    Reply

    • Martin Alexandersson
      Jun 3, 2014 @ 07:45

      Finns kanske en plats på Minitonnaren! :)

      Reply

    • Martin
      Jun 3, 2014 @ 08:46

      Hyr en Farr 30! Bättre kan du inte få det. Krävs kanske lite mer gubbar dock ;-)

      Mvh
      Martin Strandberg

      Reply

    • Team Styrbord
      Jun 3, 2014 @ 09:19

      Vi har en First 50 som är ledig för ÅFOR.

      Reply

  2. Niklas/Tangosailing.nu
    Jun 5, 2014 @ 08:03

    Nu har ju anmälningslistan för ÅFOR på KSSS sida försvunnit, men visst saknas det utländska och stora båtar. Utlänningarna har aldrig varit färre och i inbjudan står det om “Big Boat Class” både i ORCi och SRS, men än så länge är det bara tre båtar som “kvalar in” under Big Boat.

    Reply

  3. Martin
    Jun 6, 2014 @ 13:15

    Reply

  4. Henrik N
    Jun 8, 2014 @ 19:46

    BLUR!?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 8, 2014 @ 20:15

      I år är det Færderseilasen, Seapilot 2star (NOR) och Pantaenius Bohusracet tre helger i rad.

      Reply

  5. Team Styrbord
    Jun 9, 2014 @ 23:19

    Vi bloggar på http://www.styrbord.com som vanligt.
    just nu lite sköna bilder från Sandhamn Open 7 juni…
    + en liten story om hur fel det kan gå…

    Reply

  6. jan
    Jun 12, 2014 @ 19:28

    Skit och pankaka !!!! HJÄLP !!!!
    Varför är banan lika otydlig i seglingsföreskrifterna i år igen !!

    Ok att runda Hoburgen och segla tillbaka mot Visby ??
    Finns det ingen kvalitetsäkring hos KSSS ?
    Varför blir det på detta viset.. Samma strul med genande båtar i år igen..

    Kan någon göra något ?? Det är inte roligt att segla om det skall vara så här..

    Banbeskrivning havsbanan: utdrag ur SF..
    Startlinjen i närheten av Svängen fyr endast vid ev. omstart, väderberoende
    Almagrundet fyr 59 09N 19 98E om SB
    Väst Gotland och Fårö
    Specialmärket Fl 3 Y ca 0,2 Nm väst Visby 57 38,6N 18 17,0E om SB
    Sydmärket Hoburgs Rev, 56 53N 18 08E om BB
    Gotska Sandön om SB
    Almagrundet fyr 59 09N 19 08E om BB
    Mållinjen vid Skanskobb, 59 17N 18 56E
    Banlängd ca 350 Nm

    Reply

    • Bosse
      Jun 13, 2014 @ 08:17

      Så du menar att otydligheten ligger i huruvida man ska segla runt Gotland eller inte?

      Reply

    • Niklas/Tangosailing.nu
      Jun 13, 2014 @ 09:43

      Det är faktiskt 8 Nm närmare att efter Hoburgen gå Väster om Gotland på vägen norrut :-)
      Ett alternativ kan ju också vara att gå genom Fårösund…

      Reply

      • Z
        Jun 13, 2014 @ 11:51

        fast då kan det bli svårt att rapportera när Östergarn fyr passeras i bäring 090o eller 270o.

        Reply

        • Niklas/Tangosailing.nu
          Jun 13, 2014 @ 14:55

          Östergarns Fyr bäring 90° har man väl även om man går på andra sidan Gotland. Och fortfarande så är det ju möjligt att gå genom Fårösund, och innanför Salvorev. :-)

          Reply

          • z
            Jun 13, 2014 @ 15:00

            Gå då där

          • Patrick L
            Jun 14, 2014 @ 08:21

            Men man kan nog inte vända tillbaka efter Hoburgen och ändå klara KSR 28…

    • Walle
      Jun 13, 2014 @ 09:44

      Jan, se 28.2 i kappseglingsreglerna!

      Reply

      • Magnus
        Jun 14, 2014 @ 13:10

        Ksr 28 hindrar väl en inte från att bara segla på västra sidan av Gotland. Enklast hade ju varit om fåröfyr blev rapporteringspunkt som det var förr och då endast bäring 270 gr då stängs ju både västra sidan och Fårösund. Men det är väl som med fågelskyddet att ksss tar för givet att det i folkmun heter Gotland runt så förstår alla att man måste segla runt ön.

        Reply

  7. Gustav
    Jun 13, 2014 @ 08:16

    Var i ligger otydligheten, förutom evenuell omstart?

    Reply

  8. AndersE
    Jun 13, 2014 @ 09:56

    Men det är ju lite kul att Almagrundet har bytt position på hemvägen…

    Reply

  9. Bosse
    Jun 13, 2014 @ 15:01

    Jo, Fårösund har ju en och annan smygit sej igenom under årens lopp utan att skämmas…
    Tråkigt att tävlingsledningen inte har förmåga att täppa till dessa uppenbara luckor så att det blir så fair som möjligt.

    Reply

  10. Anders F
    Jun 15, 2014 @ 15:13

    Varför gör KSSS så här?

    Fårö kan ju debatteras, men möjligheten att segla tillbaka väster om Gotland borde ju klargöras. KSSS – kommentár?

    Reply

  11. Johan Wallinder
    Jun 15, 2014 @ 21:43

    “Fårö is not Gotland” Så kan det var med Fårö.
    Men meningen med Gotland Runt är väl just att man seglar runt Gotland (även om det finns vissa klasser som slipper), så det vore synd om dom inte kunde täppa till den luckan. Speciellt då när kortaste vägen inte inkluderar att segla runt ön.

    Reply

  12. jan
    Jun 15, 2014 @ 22:19

    Min poäng här är att KSSS är slarviga och måste skärpa till sig ordentligt,
    Efter förra årets debatt tycker jag inte att det är ok med otydliga seglingsföreskrifter.
    Varför står det inte i banbeskrivningen att Östergarn skall passeras om BB, och varför står det inte att
    Salvorevets lysboj skall rundas om BB. Det är ju så banan är tänkt att seglas.

    Det var mycket trist förra året när båtar som inte seglade banan korrekt gick upp och hämtade priser.
    Vem på KSSS är ansvarig för Seglingsföreskrifterna ? Vore bra om man kunde kontakta någon och fixa problemet..

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jun 16, 2014 @ 06:32

      Tävlingsledarens telefonnummer och epostadress står i inbjudan så det är väl bara att fråga.

      Reply

    • Carl-Axel Forssen
      Jun 21, 2014 @ 03:11

      Förra året ropade vi upp en pristagare på VHF,n som gena vid Salorev han svara ej på 4 anrop utan fortsatte, vi la ej in protest då vi var lite uppgivna efter riggproblem vid Hoburgen

      Reply

  13. Anders F
    Jun 15, 2014 @ 23:48

    Jan, det står väl inget om Salvorev i år?

    Reply

  14. Anders F
    Jun 16, 2014 @ 08:20

    Jag har bett KSSS att komma ned förtydligande

    Preliminärt är det Ost Gotland, Ost Salvorev

    Reply

  15. Micke
    Jun 16, 2014 @ 08:48

    Vilka paragrafryttare det finns här, kom ihåg det när det är flytväst på under hela Gotland runt också..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 16, 2014 @ 08:55

      Jag tycker inte att det är paragrafrytteri att vilja ha en korrekt banbeskrivning.

      Segelsporten har ett otroligt komplext regelverk, men det funkar trots allt ganska bra. Så länge inte arrangörer sätter krokben för sig själva. Att seglarna i efterhand skall debattera om komman sitter rätt eller hur banan egentligen skulle gå år ju bara fånigt. Gör rätt från början.

      Reply

  16. Peter Gustafsson
    Jun 16, 2014 @ 11:06

    240 båtar nu!

    Sista anmälan idag…

    Reply

  17. Magnus
    Jun 16, 2014 @ 15:19

    Blir ju ännu mer förrvirrande när man tittar på reklamvideon för ÅF. https://www.youtube.com/watch?v=D0xp2SJcOLo&feature=youtu.be
    ca 40 s in visas banan och då visas det gamla varvet där man tog ostsidan först och sedan tillbaka via Visby.

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Jun 17, 2014 @ 01:30

      Arrangören beskriver banan i seglingsföreskrifterna såsom de vill/anser att banan skall seglas. Om de inte nämner något om Fårösund eller andra märken så finns det ingen anledning att ur regelperspektiv kritisera arrangören för detta. Det är ok att tycka att en annan bana är bättre men att beskylla KSSS för slarv är direkt oförskämt och gynnar inte segelsporten. Vem vill ställa upp och arrangera tävlingar i framtiden?

      Reply

      • Bosse F
        Jun 17, 2014 @ 08:39

        Håller med. Tycker det är trist att läsa allt negativt som skrivs. Hela våren har präglats av en massa riktigt hård kritik på hur arrangörer har gjort tabbar. Ofta kommer den värsta kritiken från de som inte ens var med. Vill man hitta fel och söker fel så hittar man.
        Så länge det är folk som ställer upp ideellt så tycker jag man ska vara lite försiktig med den negativa kritiken och istället vara lite tacksam för att det finns de som engagerar sig för att vi ska kunna kappsegla.
        Förstår man inte hur man ska segla runt Gotland så kan man kontakta KSSS, hela seglarsverige behöver inte få intrycket av hur dåligt allt är….för det är det inte. Tvärtom.

        Reply

        • GöF
          Jun 17, 2014 @ 16:02

          +1 Carl och Bosse F, många troll igång nu…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 17, 2014 @ 16:22

          Nej, det är inte det som skrivs som är trist.

          Det som är trist är – att inte kappseglingar kan avgöras på vattnet.

          Det som är trist är – att domare i efterhand skall tvista om var kommatecknen skulle suttit, var man får segla och inte och om flytvästen måste vara på eller ej. Detta utan att nå klarhet i vad som gäller.

          Det som är trist är – att någon går upp och hämtar en pokal, utan att åtnjuta medtävlarnas respekt. Bara för att man har lyckats tolka en dåligt skriven seglingsinstruktion lite smartare än alla andra.

          Därför tror jag att det är bättre att det är lite trist i 5 minuter för en arrangör ett par veckor före start, än att det är trist för 2000 seglare som vill göra upp på vattnet.

          Reply

          • seglaren
            Jun 17, 2014 @ 23:23

            om alla seglare skulle bli uthängda för minsta fel de begått som det görs med arrangörer/funktionärer då vet jag ej om det skulle vara så kul att delta på en kappsegling överhuvudtaget.
            Så länge det är människor som seglar eller arrangera så kommer det göras fel.

          • Peter Gustafsson
            Jun 17, 2014 @ 23:39

            Nej, du har rätt. Det är dumt att påpeka fel eller brister i seglingsinstruktionerna. Banan är ju inte så viktig. Eller att man struntar i reglerna. Alla kan ju göra fel.

            Man kan ju missa ett märke. Eller hissa ett segel som inte är inmätt. Eller råka köra lite motor i bleket. Det är mänskligt att göra fel. Låt oss för guds skull inte ta upp det bara.

            Att spela dum och hävda att man inte förstår verkar ligga i tiden…

            ;-)

            Jag vet inte vad du kör för race, eller vilken ordning du har på din båt, men alla seglare jag känner vill veta vad som gäller. Vilken bara kör vi, vilka regler används, när går starten, vilka kör i min klass, … Otydlighet (under parollen att det är mänskligt att fela) gynnar ingen.

            Sedan kan ju alla göra fel. Men då brukar man uppskatta att någon påpekar hur det skulle kunna göras bättre.

          • Bosse F
            Jun 18, 2014 @ 07:06

            Visst ska man påpeka om seglingsinstruktionen har brister. Startar någon motor eller rundar ett märke fel så ska man ju protestera. Har någon fel inmätta segel så finns det rutiner för att protestera på det.

            Varför inte påpeka det direkt till berörda? Blur verkar istället ha blivit ett ställe där man klagar och kritiserar arrangörer och andra seglare.
            Jag tror inte att det är positivt för breddseglingen, tonen är dessutom ofta hård.

          • Peter Gustafsson
            Jun 18, 2014 @ 07:22

            Det är bryggsnacket som flyttat till nätet, inget annat.

            Och på samma sätt som vi lyfter fram massor av bra exempel och framgångshistorier, så är det naturligt att seglarna vädrar sina åsikter när det inte funkar lika bra. Jag tror det är viktigt med en publik diskussion i en sport som alltför länge skötts i stängda rum. Dessutom tror jag både seglare och arrangörer kan lära sig mycket på att diskutera de fall som är intressanta rent principiellt.

            Det finns massor av sajter och Facebooksidor som bara rapporterar “feelgood”-nyheter. Det behövs inte fler sådana.

            Här skall vi kunna ta oss an segling på riktigt.

            Skall vi förnya vår sport och få fler att kappseglar så kommer vi att behöva diskutera saker som måste bli bättre.

            Du får gärna kolla in hur snacket går i några andra sporter och sedan återkomma kring tonen på blur :-)

  18. Anders F
    Jun 17, 2014 @ 08:25

    Carl Peter,

    Slälvklart, men det vore kanske trevligare om det är tänkt runt Gotland eller Hoburgen och tillbaka – eller om det är tanken att man skall kunna välja?

    Det är kanske så att man skall kunna välja?

    Reply

  19. Bosse F
    Jun 18, 2014 @ 07:39

    Ja, det är väl så. Bryggsnacket har flyttat till nätet.
    Vi får hoppas att du har rätt och att det gynnar breddseglingen.

    Reply

  20. Anders F
    Jun 18, 2014 @ 07:50

    Det skall bli superkul med AFOR. Jag vill bara klura ut så mycket som möjligt innan…
    Jag har också tagit kontakt med KSSS.
    Vi arrangerar också seglingar i vår klubb vi försöker öka antalet seglare och lära oss hela tiden.

    Väl mött i Stockholm

    Reply

  21. magnus
    Jun 18, 2014 @ 10:15

    Är det någon som sett något om GRIB filer för ÅF. Den nya partnern öppnar sin sida den 28 juni och det framgår inte riktigt vad det är för data man kommer få där. Normalt brukar ju SMHI ha väldigt bra information men hittar inga länkar till deras special gribbar.

    Reply

  22. Niklas/Tangosailing.nu
    Jun 21, 2014 @ 11:15

    Nu år ÅFOR-banan uppdaterad med ändring på officiella anslagstavlan: http://www.ksss.se/AFOR2014/deltagare/Dokument/Officiell-anslagstavla/SF-Andring-01/

    Reply

  23. Stefan
    Jun 22, 2014 @ 22:21

    Kör man banan i ett race i år istället för två etapper 10/90 som tidigare ?
    Nån som har koll ?

    Reply

    • Niklas/Tangosailing.nu
      Jun 23, 2014 @ 07:39

      Som ett race i år… Men det kan bli omstart i Sandhamn i händelse av svaga vindar i Skärgården.

      Reply

  24. Lasse Bergkvist
    Jun 23, 2014 @ 14:17

    ÅFOR 2014 – riktigt häftigt startfält i ORCi. 53 båtar och ett antal riktiga sköna kärror: Ker 51, Ker 46, Progressiva, SCA 1&2 ( Farr 45), Datacom, TP 52, Pro4U, Albatross, Elliott 52SS, Cramo, Finnflyer 34 och lilla 100-fotaren Hyundai. Saknar väl bara nya 37-fotaren från Finland ( Audi). Blir nog en häftig start på söndag!

    Reply

  25. Classe Team Foxy Lady
    Jun 24, 2014 @ 21:31

    Hej. Vi på Team Foxy Lady har fått ett sent avhopp till ÅFOR. Båten är en IMX40 med besättning från Norrköping. Vi har tävlat många år i denna typ av båt. Vi söker nu en seglare som kan bidra med kunskap på någon position på vår båt under ÅFOR. Hör av dig via detta forum (reply tror jag man gör) till mig snarast. Med vänlig hälsning Classe Boman

    Reply

    • Tobias Lagerbäck
      Jun 25, 2014 @ 11:10

      Hej Classe!

      Jag heter Tobias Lagerbäck och har tränat med J/109an Almaviva (gamla Blur) sedan i höstas. På grund av överbemanning står jag som förste reserv men troligen utan plats. Vore därför väldigt roligt att få en plats hos er om det går!

      Jag är 23 år och har inte seglat något ÅF tidigare. Jag började segla jolle (optimist, E-jolle och Laser) när jag var liten och har senaste 6 åren mest semesterseglat och klubbkappseglat med familjens kölbåt (flera veckor till sjöss varje sommar). I höstas gick jag med i Almaviva för att jag ville bli en bättre seglare och börja kappsegla. Vi har haft flera teoripass och tränat 1-2 gånger per vecka under våren. Det jag har fokuserat på är försegeltrim och pitman/keyboard. Framför allt trim har jag även studerat mycket teoretiskt.

      Jag är snabblärd och ganska lätt (ca 70kg, tänkte om det är bra för ert mätetal). Jag studerar till läkare och har gått 4 år.

      Vill du ha referenser från, eller samtala med, skepparen på Almaviva så säg till så ordnar jag kontakt mellan er. Jag tror ni kanske har träffats, han heter Olof och Almaviva är som sagt gamla Blur.

      Kontakta mig gärna!
      Tobias Lagerbäck
      tobias.lagerback@gmail.com
      0704-086787

      Reply

  26. Anders Averdal
    Jun 25, 2014 @ 10:36

    Ser ut att bli ett riktigt lättvindsrace iår. Känns bra att vara hemma.

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Jun 25, 2014 @ 14:25

      Försöker du övertyga dig själv? En dålig dag på havet…. Jag tror jag tar med regnstället i år på Bohusracet :-)

      Reply

      • Anders Averdal
        Jun 25, 2014 @ 23:17

        Skall roa mig med att ha 40-årsfest och cykla en massa MTB istället. Och umgås med familjen.
        Och lite Melges också…

        Reply

  27. Classe foxy lade
    Jun 25, 2014 @ 19:05

    Vi har nu fulltalig besättning till ÅF race. Tack för det BLUR. Team Foxy Lady

    Reply

  28. SailKap
    Jul 3, 2014 @ 23:14

    Lustigt att hitat denna tråd, när man bittert inser att trots att det beskrevs i ett tillägg, men hänvisning till fågelskydd händer igen…. se bif länk

    http://www.tangosailing.nu/2014/07/02/%E2%80%A2-afor-sca-tjejerna-ar-i-mal/

    Än mer patetiskt blir det när en av båtarna heter Solid Tango

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 4, 2014 @ 00:01

      Svår bana att segla eftersom folk verkar misslyckas varje år :-)

      Jag hittar två båtar som har fått 10% tillägg (Matador & Gravad Lax) är det för detta?

      Reply

      • Carl
        Jul 4, 2014 @ 10:03

        Mycket svår. Såg ett antal som missade Salvorev, de flesta vände, men även nästan 10 båtar som gick på fel sida om Rågholmsgrund. Jag tror två vände.

        Reply

  29. peter
    Jul 4, 2014 @ 10:33

    Utan att säkert veta så tror jag att i vart fall gravad lax fall handlar om att dom missade att runda salvo rev på vägen upp. Det var måååånga som gjorde det. En del vände om efter tacksam upplysning på vhf av medtävlare inkl oss själva men de flesta körde på inkl Gravad lax. Det borde vara många flera som skall ha tidstillägg.
    Sen är det ju hål i huvudet att KSSS delar ut ej aktuella banbeskrivningar både på skepparmötet och på startdagen. Rundningen av salvorev är ändring som publicerades 19 juni. Att då inte få med den i banan man delar ut innan start och inte heller nämna det på skepparmötet är extremt taffligt. Förvisso seglarens ansvar att kolla anslagstavlan men om man som i vårt fall går till regatta expedition och explicit frågar efter senaste inkl detaljer om starförfarandet som varit förvirrande på lördagen så levde vi i tron om att vi fick det senaste. Så var inte fallet.

    Reply

    • vilken bana ?
      Jul 4, 2014 @ 12:02

      Vi såg en hel hög med båtar (runt oss) som missade Salvo rev rundningen. Tycker riktigt synd om dom få som blev straffade.

      Reply

    • Niklas/Tangosailing.nu
      Jul 4, 2014 @ 13:04

      7 båtar har jag sett på trackingen/AIS som gick fel vid Salvorev. Två båtar ordentligt på fel sida. Sen vet jag inte hur exakt AIS är på Seapilot/Marinetraffic, eller trackingen är.
      Minst fem båtar har jag sett som vände vid Salvorev. Tyvärr är trackingkartan borta nu…

      Reply

  30. Håkan Mildh Svensson
    Jul 4, 2014 @ 14:54

    Vi på Black Pearl tackar för hjälpen att via VHF bli informerade om Salvorevmissen! Vi vände och slutförde! Många andra (fler än 10 st) åkte fel precis när vi gjorde vår vändning. Antar att alla såg oss göra det och då borde de ha undrat.. och insett att de kanske också gått fel. Tycker själv att om man inte följt banan så kan man inte heller gå i mål! Ett tidstillägg kan aldrig kompensera att man inte åkt hela banan

    Reply

  31. Erik
    Jul 4, 2014 @ 17:45

    Jag är ganska säker på att AIRA gick på fel sida av Salvorev?!
    Tråkigt om så är fallet då de blev tilldelade en 3:e plats i sin SRS klass.

    Erik

    Reply

    • GöF
      Jul 4, 2014 @ 22:11

      Stämmer !! Se mitt inlägg nedan

      Reply

  32. Mats Runström
    Jul 4, 2014 @ 17:47

    Jag och Isa ombord på Max Matthiessen missade Rågholmsgrund och vände tillbaks. På vägen tillbaks meddelade vi även Itaka och ngn X332 tror jag det var detsamma, även de vände direkt.

    Reply

  33. Göran "GöF" Frick
    Jul 4, 2014 @ 21:15

    Tänk hur mycket roligare det vore att på denna blogg gnabbas om hur man fixade bleket vid Sandön eller hur man smet innanför grundflaken vid Faludden fixade en höjning med 20 grader genom att smita inne vid land vid passage av Fårö eller hur kul det va’ att snacka med “gästerna från Bästkusten” i hamn innan start (Raccon var ett trevligt gäng) men efter att med vårat gäng seglat detta Race sen mitten av 70 talet och nu gör det 8:e varvet med nästa genaration för att tillsammans få uppleva det vi alla vill få, en naturupplevelse kombinerad med tävling så blir man hyfsat besvilken på hur en del av “oss” beter sig. Att man inte tycker det är viktigt att segla banan eller hålla sig till reglerna gör det svårt att motivera/förklara för “next generation” hur viktigt det är med Fair Play.. jag minns hur man i dimman “förr i tiden” kryssade runt för att hitta rundningsmärken med de verktyg vi hade på den tiden.. radiopejl ;) men nog om detta.. det som är svårt att smälta är att med den teknik vi har idag är att en del av deltagarna inte bryr sig eller kanske inte förstår? att man alltrid blir avslöjad, se denna länk https://www.dropbox.com/sh/zevup0bwlhuwiha/AABz9nh47G78YFopRdndJeKHa
    hur känns det efteråt att veta att man “fuskat” ? hur förklarar vi för nästa generation att det är ok att mygla så länge man inte blir avslöjad.. vill vi ha det så här ? att skylla på KSSS duger inte, du är alltid anvarig att läsa alla dokument (jag går alltid upp till “tavlan” innan start) så skärpning? till oss alla och hoppas vi i framtiden snackar vägval och strategi i stället för detta.
    ps. eloge till Mizar som vände och rundade om då vi påpekade att dom missat detta… konklusion, det var en fantastisk segling och vi stormtrivdes.. ps2 visst kunde vi protesterat, men att stanna en dag i Sandhamn för det kändes inte ok,jobbet väntade, och vi gav dom en möjlighet att själva “göra bot” men kommentaren var att “det är väl inte så noga” !! häpp!!
    Göran Frick “Driver” SWE 10779

    Reply

  34. Peter
    Jul 4, 2014 @ 21:40

    Vissa gick tillbaka och vissa körde bara på. Tråkigt om de inte följe banbeskrivning när det tydligt stod att runda salvorna rev bb. De kanske ladde batterierna med växel oxå.. Ja jisses vilka dåliga tävling människor de finns……;).
    Vill nog tycka att det stod tydligt i banbeskrivningen.

    /pg.

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 4, 2014 @ 22:14

      Kanske inte läst kommentarerna ovan ?
      Men om det “Peter” ovan skriver är korrekt så är det KSSS som dabbat sig när man till skepparmötet kopierat en gammal version daterad före 19 juni, på vilken salvorevets rundning saknades ?
      Om det är så ? bör alla tidstillägg tas bort samt återvändande båtar kompenseras, gärna med en officiell förklaring till samtliga deltagare.
      Shit happens att stå för det bygger förtroende.

      Reply

      • GöF
        Jul 4, 2014 @ 22:24

        Finns under anslagstavla både 2 och 3, så det går inte att snacka bort, så det åligger deltagare att läsa alla dokument. Men du srsare kanske inte deltatigt i nån tävling ?

        Reply

        • srsseglaren
          Jul 4, 2014 @ 22:32

          Som Peter ovan skriver:
          “om man som i vårt fall går till regatta expedition och explicit frågar efter senaste inkl detaljer om starförfarandet som varit förvirrande på lördagen så levde vi i tron om att vi fick det senaste. Så var inte fallet.”

          Om det finns regattaexpedition bör dom kanske kunna ta ansvar för den info som lämnas ut ?
          Annars kan man hänvisa all info till en tavla ?
          Så blir det mindre risk att arrangörer gör fler egna tavlor ?

          Reply

  35. GöF
    Jul 4, 2014 @ 22:26

    1och 2 ska det vara

    Reply

  36. GöF
    Jul 4, 2014 @ 22:45

    Då borde det vara tvärtom i debatten att 20 båtar rundade enligt regelverket och resten gjorde som dom trodde och gissade utan att bry sig om rutinen ! Känns upp å ner ? Nej, de som läst på vet att man kollar och åter kollar innan man ger sig ut.. Lite som i Golf där man kan vinna på att läsa de lokala reglerna ;)

    Reply

  37. srsseglaren
    Jul 4, 2014 @ 23:01

    Nu är det som tur är inte Golf, vilket Hans Werthen hade en sund inställning till, utan segling och det regelverk som är gällande där.
    Då får man försöka ta till sig vad som har skett att KSSS råkat lämnat ut en äldre version av banan både på skepparmötet och under startdagen är olyckligt men alla kan göra fel, att försöka mörka eller lägga locket på gör bara saken sämre, men det är orsaken till att 10% av båtarna rundat fel och inte att dom är dåliga tävlings människor eller att dom anser det som oviktigt att runda rätt på banan.
    Äras den som äras bör.

    Reply

  38. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2014 @ 23:04

    Det verkar vara en synnerligen svår bana eftersom arrangören inte klarar av att få den rätt i seglingsföreskrifterna, och ett antal mycket rutinerade båtar inte klarar av att segla den :-)

    Reply

  39. GöF
    Jul 4, 2014 @ 23:16

    Blir bara löjligt Herr anonym SRS, men 90 % var så rutinerade att man läser på “tavlan” vilket ju är positivt, det betyder ju att de flesta av oss vet vad som gäller och “dom andra” lär sig så småningom :) ses på banan …

    Reply

  40. srsseglaren
    Jul 4, 2014 @ 23:43

    Löjligt blir det när man trots alla år som arrangör fortfarande inte kommer runt Gotland utan mishaps :-)
    Reagerade bara på att drabbade seglare skulle hängas ut.
    Men nu är din conclusion riktig, KSSS brukar inte vilja ta i surdegar föredrar oftast att gå vidare till nästa segling.
    Ses på banan

    Reply

  41. Peter Gustafsson
    Jul 4, 2014 @ 23:51

    Så vad lär man sig? Lite inte på den info du får på skepparmötet, utan se till att kolla in den officiella anslagstavlan i så nära anslutning till start som det går?

    Hur sent kan en arrangör gör ändringar där utan att de skall meddelas på startfartyget?

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 8, 2014 @ 22:52

      Enligt seglingsföreskrifterna anges den offiella anslagstavlan även på internet ?
      Den tavlan visar fortfarande fel banbeskrivning dvs utan rundning av Salvorev hur kommer det att tolkas ?

      Reply

      • Johan S
        Jul 8, 2014 @ 23:51

        På Officiell Anslagstavla, Seglingsföreskrifter: Ändring nr 02 står “Bojen nordmärke Salvorev 58 05,9N 19 21,8E om BB”. Känns tydligt.

        Trots detta höll jag på att missa Salvorev, men det var pga att jag hade Seglingsföreskrifter och Tillägg i lösbladssystem och tappade bort mig bland de olika banbeskrivningarna.

        Reply

        • srsseglaren
          Jul 9, 2014 @ 00:02

          Läste texten “Officiell anslagstavla” som en rubrik men upptäckte att det var en valbar button : /
          http://www.ksss.se/AFOR2014/deltagare/Dokument/

          Reply

        • Bosse
          Jul 9, 2014 @ 09:54

          Jag saknar datum på dokument. För massor av år sedan var det viktigt med dokumentstyrning, datum och signatur etc. Idag verkar det inte ha någon betydelse.

          Reply

  42. John R
    Jul 5, 2014 @ 00:01

    Tyvärr var det ju inte bara Salvorer som tydligen var ett valfritt märke. Rågholmsgrund och Kummeln på Kanan missades friskt, vilket gav klara fördelar. Det visar tydligt på att även deltagarna har ett ansvar. Dels att känna till banan och att respektera reglerna, och dels att de som ser någon som inte seglar banan protesterar på dem som bryter mot reglerna. Har riktigt svårt att tro att det finns så många som inte kände till banan, tyvärr.

    Reply

    • Jonas S
      Jul 5, 2014 @ 22:13

      Hur är detvmöjligt att missa Kummeln på Kanan???

      Reply

  43. GöF
    Jul 5, 2014 @ 00:14

    På skepparmöten får man sällan något nytt, inte vad jag upplevt under 50 år på tävlingar. Mest massa snack och välkommen och tack till “hit och dit” tyvärr är det “tavlan” som gäller… Så har vi resonerat i alla år och sällan missat något av vikt… Att vi inte är några “stjärnor” utan mest ser det som en ynnest att få samla på oss ett antal upplevelser och detta har resulterat i ett antal ädla medaljer ser säkert Herr SRS som tur ;) ses nästa år på Big Boat då vi tänker oss en resa ner till er kust för att få se sol och perfekt arrade tävlingar .. Segla vacker
    ps, vi/ jag hänger inte ut någon bara konstaterar att en del inte seglar banan enligt regelverket, känns inte fel ?

    Reply

    • Bosse
      Jul 5, 2014 @ 08:18

      Fanns de som passerade genom fågelskyddet i år med på samma sätt som förra året. En tysk båt som antagligen missat förra årets eftersnack.

      Reply

  44. GöF
    Jul 5, 2014 @ 00:30

    Ps. Är inte KSSS, are utan från bonnvischan ;) kusin från landet ….

    Reply

  45. Tommy
    Jul 5, 2014 @ 00:37

    KSSS ska ha cred för att ha fixat ett riktigt häftigt evenemang. Arren på Skeppsholmen var kanon, allt ifrån service till båtar/seglare, till underhållning.

    Sen hade man en del missar i det som har med själva seglingen att göra, bl.a såg jag själv hur man soppade till det på en av starterna på inshore race, där man förmodligen fick nån sorts hjärnsläpp på startfartyget, och missade såväl flaggor som skott. Med resultatet att halva fältet stack iväg en minut för tidigt, och halva stannade kvar bakom linjen…

    Och seglingsföreskrifterna lämnade som sagt en hel del att önska….

    Tyvärr är det numera allt mer förekommande att man missar i det som har med själva seglingen att göra, troligen beroende på att det är skitsvårt att hitta bra , kompetenta o rutinerade funktionärer. Och det är inte så konstigt, eftersom de bra funktionärerna sällan eller aldrig får ett tack eller ett ord av uppskattning från seglarna. Tvärtom, den enda gången man som funktionär får höra nåt, är när nåt gått fel.

    Själv ställer jag numera aldrig upp som funktionär annat än på hemmaklubben, där jag vet att allt kommer att funka, till 100%, eller hos klubbar som ÅSS (Mariehamn), där man ser till att ha ‘proffs’ som funktionärer, och ser till att dessa funktionärer bor o äter bra osv.

    Om ni (vi) seglare vill ha perfekta arrangemang, så se till att publikt uppskatta de funktionärer som kan sitt jobb! Det krävs inte så mycket mer än lite positiva kommentarer på sociala medier eller tom ett “tack!” när man seglar förbi målfartyget!

    Reply

  46. Jonas
    Jul 5, 2014 @ 12:25

    Vi på Matador var en av de båtar som gick innanför Salvorevs lysboj och fick se vår förstaplats ryka i SRS B när vi fick protest på oss för detta. Givetvis ska en bana seglas och inga genvägar tas. Efter Fårö vek av mot Gotska Sandön ca 300 meter syd om Salvorevs norra lysboj. Som tidigare skrivits om i detta forum stämmer det sannolikt att ca 10% av båtarna ”genade” vid Salvorev – och betydligt fler hade nog gjort det om de inte följt efter båtarna framför eller blivit uppropade på VHF:en av medtävlare som uppmärksammat båtar på att de var på väg att segla fel (vilket är hedersamt av de som gjorde det för att hjälpa sina medtävlare). Tvåan i vår klass hävdar att de ropade upp oss på VHF:en vilket vi dessvärre inte hörde och hade vi hört det hade vi vänt om utan dröjsmål.

    Det vi tycker är beklagligt är att vi på lördag eftermiddag vid incheckning specifikt bad om banbeskrivning och fick då seglingsföreskrifterna som innehöll en ej aktuell banbeskrivning där Salvorev inte fanns med. Vi är väldigt noggranna med att få allt rätt så läste igenom banbeskrivningen noggrant samt att både jag och andra i besättningen kontrollerade anslagstavlan efter ändringar. Vi noterade att det satt en lista med rundningsmärken men den såg identisk ut med den vi erhållit vid incheckningen. Att det lagts till en rad mellan rundningspunkt 22 och 23 var dessvärre inget vi uppmärksammade och det var varken tydligt eller enkelt att se. Det borde inte behöva vara en ”finn fem fel” fråga för att hitta en ändring från tävlingsledningen. Tittar man på en lång lista med 25 rundningspunkter är det inte lätt att hitta att det plötsligt finns 26 rader i ändringslistan. I mina och tydligen i väldigt många andra seglares ögon framstod listorna som identiska varför vi la in de rundningsmärken som angivits i den banbeskrivning vi erhållit. Vi deltog även i skepparmötet där heller inget sades om någon banändring. Vi tycker nog att det kunde gjorts lite mer tydligt när man ändrar en bana än vad som gjordes.

    Vi har i efterhand fått information om att KSSS havskappseglingskommitté specifikt hade frågan om att Salvorev skulle inkluderas i seglingsföreskrifterna på ett möte i februari. Då beslutades att Salvorev den här gången skulle finnas med då det tydligen hade missats förra året. Därefter verkar det ha gått fel när både ansvarig för tryck och tävlingsledningen missat att den inte kommit med – i år heller. Trots specifikt uttalad instuktion om detta. Vi noterade även att ändringen är daterad till den 19e juni. 11 dagar före start och det kan nog tyckas att man från tävlingsledningens sida kunde kopierat upp ny banbeskrivning och lagt med den i seglinsinstruktionerna när båtarna checkade in. Eller på något annat sätt gjort ändringen tydlig. På samma sätt som det åligger en skyldighet som seglare att se på anslagstavlan efter ändringar skulle man kunna förvänta sig att det finns en skyldighet från tävlingsledningen att vara tydlig så att vi som seglar inte ska behöva stå i skamvrån efter ett 3 dagar långt race. Som någon tidigare nämnde i detta forum – det hade tagit 5 minuter från tävlingsledningen att kontrollera rundningspunkterna, eller 1 timme att kopiera upp nya listor med rundningsmärken (vi var 230 båtar som seglade – dvs 230 kopior) vilket kan ställas i relation till den tid som nära 2000 seglare lägger på att segla tävlingen. Pengar inte inträknat här. Man kan snudda vid tanken på om en ändring ska vara gällande om den varit så pass otydlig som den uppenbarligen varit och inte kommuncierats korrekt så att en inte gått fram till en stor del av de tävlande.

    Att vinna med 48 minuter på korrigerad tid och utan att ha haft någon tidsvinst på att inte runda Salvorevs lysboj (vi hade fått en högre skärningskurs och därmed gått fortare med vår gennaker) känns totalt onödigt– och hade vi haft kännedom om rundningsmärket så hade vi under inga omständigheter sparat oss de få meter vi gjorde.

    Vi var vid ankomst till prisutdelningen på torsdag kväll inför prisutdelningen omedvetna om att protest lagts – och att vi fått 10% tidspåslag som följd vilket blir en hel del tid när man guppar ute på havet i 3 dygn. Det hade gått rejält med tid sedan målgång och innan vi avgick från Sandhamn så det fanns gott om tid att knata över till oss på båten – eller lyfta på telefonen och ringa oss och meddela om intentionen att protestera vilket enligt seglinsföreskrifterna skall göras inom 2 timmar från målgång där båten som avser att protestera skall informera båten som protesten avser vilket inte skett.

    Vi kollade även anslagstavlan men såg ingenting där heller om att protest lagts så vi kan nog känna att handhavandet även här har brister som kanske inte anstår en klubb som KSSS eller en så pass väl ansedd tävling som ÅFOR/Gotland Runt.

    Nu är det lätt att snöa in på just denna fråga och missa den större bilden och det ska för god ordnings skull sägas att KSSS gör ett jättejobb där fantastiskt många engagerade personer gör det möjligt för oss att segla denna tävling och de ska ha en stor eloge för den tid och engagemang de lägger ner på detta. Ibland brister det – och då får vi hoppas att även en klubb som KSSS är modiga nog att sträcka upp handen och säga att det här inte blev så bra – eller som det var tänkt och viktigare än så – se till att göra det bättre framöver. För även om vi tampats med tanken på både urträde ur KSSS och att inte segla Gotland runt igen så hoppas vi att det genom att uppmärksammas på det sätt som det gör bla här på Blur leder till förändring och förbättring. Ingen är perfekt – och det finns alltid utrymme för förbättring – och det får jag hoppas att KSSS och tävlingsledningen tar till sig inför kommande tävlingar.

    Slutligen kan vi trots det snopna slutet på en lång kappsegling se tillbaka på ett härligt race där vi seglade snabbt och bra trots frustrerande och utmanande delar vilket inkluderade ett flertal parkeringar och täta närstrider med jämnbördiga båtar. Ett härligt race med en underbar besättning där vi hade extremt kul ombord med bra samarbete är vad jag vill minnas och hoppas på att tävlingsledning och deltagare fokuserar och kappseglar i andan av fair play – och för att vi ska ha skoj tillsammans. På banan och utanför.

    Reply

  47. Tommy
    Jul 6, 2014 @ 02:00

    +1 Jonas!

    Reply

    • Hasse
      Jul 7, 2014 @ 10:00

      Onödig kommentar

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jul 7, 2014 @ 13:15

        ?

        Reply

  48. Jan
    Jul 6, 2014 @ 08:59

    Aira och Vitesse i SRS B genade också. MUM gick på grund och stod still i ca 1 timme på Salvorev. Två båtar bakom panikvände och seglade runt Lysbojen.
    Anmärknigsvärt att när hela flottan ca 50 båtar i klart väder seglar mot bojen, några väljer att gena!
    Helt obegripligt enligt min mening.

    Tidigare i denna tråd uppmärksammade jag problemet och nu verkar det vara ett faktum att vi fick uppleva samma trassel detta år..

    Reply

    • Anders
      Jul 6, 2014 @ 15:26

      Vi på MUM lyckades mycket riktigt hitta ett sandrev som inte var utmärkt och blev fast i ca 30 minuter och innan vi var igång igen bedömer vi att vi förlorade ca 45 minuter på fadäsen. Vi hade dock full koll på att lysbojen skulle rundas. Vår avsikt med vägvalet var aldrig att (avsiktligt eller oavsiktligt) gena utan att angöra lysbojen från den västra sidan av grundområdet där vi upplevde att det var bättre tryck i den svaga vinden.

      Reply

  49. srsseglaren
    Jul 6, 2014 @ 15:39

    En annan detalj om man läser på arrangörens hemsidan, så har man placerat Classic classen med rundning i Visby i en helt egen segling “ÅF Offshore Classic Baltic Race” och inte i “ÅF Offshore Race” vilket kan vara ett bra och uppskattat grepp då dom inte rundar Gotland.
    En förändring som inte alla verkar uppfattat om man läser ordförandes inlägg från den 2014-07-04 ? http://www.ksss.se/KSSS/Ordforande-har-ordet/
    Där uppges att man vunnit sin Class i ÅF Offshore race ?
    Hoppas att man får ihop detaljerna bättre till 2015.

    Reply

  50. srsseglaren
    Jul 6, 2014 @ 15:46

    Inlägget från 2014-07-03 var det korrekta.
    Detaljer.

    Reply

  51. Jonas
    Jul 18, 2014 @ 17:04

    Jag var med på Vitesse. Vad gäller banbeskrivning och informationen kring denna finns väl inte mycket att tillägga. Vi blev vid målgång informerade av två båtar om vårt fel vid Salvorev, varpå vi tog kontakt med tävlingsledningen och meddealade att vi gjort detta fel. Vi påtalade för dom vad vi tyckte om informationen om banan och sa att detta kommer med största sannolikhet bli en snackis på sociala medier och att vi tog ev tidstiägg som kunde komma i fråga. Vi frågade då hur gör vi nu och fick svaret, “ligg lågt”….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.