Pantaenius Bohusracet 2014

bhr14-blur-7

Ännu ett Bohusrace. Sjätte i ordningen för mig. När jag seglade första gången 2008 så var vi 12 båtar på linjen. Nu var var vi 167 startande (182 anmälda). Otroligt. Foto: Gunnar Sedén.

Efter årets race kan vi också konstatera att vi har fått fart på nya Blur!

Det tog tre år att få fart på Novan. Det tog tre år att få fart på J/109 (då vann vi Skagen Race, Kerteminde Big Boat och Göteborg Offshore Race). Och det tog tre år med J/111. I år har vi spikat klassen i både Færderseilasen och Bohusracet. Sjukt kul!

bhr14maps-1

Start i mycket lätt vind. Fock, code, gennaker, code och tillbaks till fock igen innan man var vid bron. Farr 30 Ms Freckles drog så klart iväg i sitt favoritföre. Även Centerline 40 fick till det och sedan var det vi. Även Xp-38 Blues kom farandes invid strandkanten på norra sidan.

bhr14maps-2

Till sist kom det lite puffar som man kunde kryssa i. Redan här kom vi i kapp båtar ur starten före. Fortfarande Ms Freckles och Blues före, men Centerline kunde inte hänga med när de försökte kryssa med sin code.

bhr14maps-3

Korta perioder blåste det 6-7 m/s och då gällde det att få ut så mycket som möjligt. När det stod lite vind så kom de större båtarna tuffande bakifrån: X-50 Jokerman, Arcona 410 DAD UK Syversen, X-46 Rikitin.

bhr14maps-4

Fortsatt knepigt med stora variationer i både styrka och riktning.

bhr14maps-5

bhr14maps-6

Det riktigt stora vridet gick från SSO till SSW och här låg vi på rätt sida.

bhr14maps-7

bhr14maps-8

bhr14maps-9

Slitsam kryss söderut. Inte minst mentalt. Vi hade mycket svårt att hänga med UK Syversen och Rikitin, men det är ju så det skall vara. Men det känns ändå jobbigt då man vet att man måste segla ikapp dem någonstans. Och just nu ökade bara avståndet.

bhr14maps-10

Norr om Galterön så kom vi ikapp några av de snabbare båtarna i klassen före. Arcona 340 med Magnus Lundgren & Urban Lagnéus är ju alltid bra med så det var kul att se dem.

bhr14maps-11

Vid Stenungsund hade vi en svår transition. Vinden skulle gå på SO, men samtidigt låg ett stort moln västerut som gav mer tryck. Vi fastnade en stund men vi kom ur det hela med blotta förskräckelsen. Båtarna bakom kom ikapp lite men när det fyllde på från SO så kunde vi rycka lite igen.

bhr14maps-12

Som vanligt svårt under Tjörn-broarna. Eftersom det stod vind så valde vi att segla konservativt och gå väst om Brattön. Det stod mer tryck närmare Sverige, men det skulle kosta mycket distans. En Farr 30 och Blues valde denna väg och såg heta ut ett tag…

bhr14-blur-1

Men vinden fyllde på vid Höviksnäs och vi kunde sträcka söderut. Nu ryckte vi rejält på de båtar som gått österut.

bhr14maps-13

Det var här totalsegraren Luffe 40MH Olisabeth hade gjort sitt ryck. De hade gått i Källöbron och mött ostlig vind som gjorde att de kunde halvvinda hela vägen ner till Hätteberget. Man var en timme (!!!) före nästa båt i sin klass, så det var ett klipp som lönade sig. Tyvärr fanns det inte kvar när vi kom…

bhr14maps-14

Bra resa söderut där vi körde code 0 med bra tryck i den lätta vinden. Även här körde vi konservativt med fokus på kortaste vägen. Några andra båtar valde att skära österut för att kunna sätta spinnaker, men vår bedömning var att det både var längre väg men det fanns också risk att det skulle bli en platt läns ut mot Hätteberget om det fortsatte att vrida.

bhr14maps-15

Vid Kärrsön kunde vi sätta vår stora länsgennaker och passerade ett antal båtar som låg i lätt vind vid St Dyrön. Nu var vi ikapp X-46 Rikitin igen. Gött. Vi gjorde en ansats att gå söder om Åstol, men det blev för brant. I ställer gick vi på fart så länge vi vågade med A2…

bhr14maps-16

För att sedan byta till code och sikta på Hätteberget. Inte helt optimalt då det var ganska mycket ström, men vi kunde maximera farten i båten genom att köra spinn i den lättare vinden och sedan code när det blåste mer på Fjorden. Här passerade vi Ms Freckles och ett antal andra båtar.

Eftersom kryssen ut kanske var vår svagaste bog, så var vi nöjda med resultatet. 20-25 minuter efter Ms Freckles och UK Syversen mar klart godkänt.

1 Albin Alpha  Ulf Danielsson & Magnus Andrèn 00:00:00 1.092 1
2 International 806  Emma Pakki & Carl Matz  00:05:26 1.088 1
3 Accent Oskar Hans Oskarsson & Kar-Melker Oskarsson  00:12:19 1.027 1
4 Farr30 Ms Freckles Lena Boymo-Having & Eivind Boymo-Malm  11:12:40 1.332 5
5 Arcona 410 UK Syversen Anders Nordström & Jussi Santonen  11:13:19 1.363 5
6 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell  11:20:39 1.314 5
7 R6 CR Lars-Ove Swedenfeldt & Mats Wilhelmsson 11:23:49 1.159 2
8 XP38 Snubbler Jan Svernhage & Björn Svernhage 11:24:19 1.316 5
9 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 11:35:39 1.383 5
10 First 36.7 Lars-Gunnar Gydemo & Jörgen Wurtz 11:43:54 1.266 4

bhr14maps-17

Norrut höll vi oss på rhumbline. Fin segling med stora gennakern och vi passerade många mindre båtar som såg ut att ligga still. Lite mat & sova 20 minuter kändes lyxigt då jag mådde sådär. Jag hade struntat i mitt eget råd att äta för Åstol (det kom något segelskifte emellan) och fick i mig mat alldeles för sent.

Strax söder om Smögen vred det emot och vi bytte till code igen. Borde man räkna hur många segelbyten man gör?

bhr14maps-18

Approachen till Fjällbaka är alltid klurig. Raka spåret genom skären med risken att komma för nära land, eller åka med strömmen lite längre ut för att göra en sen approach med lite mer vind? Vi valde en kombination där vi kom in lite senare för att gena genom gruset sista biten. Tyvärr med lite mindre vind.

bhr14maps-19

I år bler rundningen av Valön extra stökig. Approach med code gick mycket bra, men sedan vred det emot och lättade ut. Att få lägga två korta slag för att komma runt kändes som ett stort nederlag. Men sedan var det bara ut med coden igen och börja gasa på.

1 Farr 30 Ms Freckles Lena Boymo-Having & Eivind Boymo-Malm 18:50:52 1.332 5
2 XP38 Snubbler Jan Svernhage & Björn Svernhage 19:10:11 1.316 5
3 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell  19:13:42 1.314 5
4 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 19:16:11 1.383 5
5 Dehler 39 sq Endurance Sebastian Carlund & Stefan Johansson 19:18:05 1.316 4

bhr14maps-20

Vår “specialväg” som vi hittade för ett par år sedan verkar nu vara standard och 90% av båtarna går denna. Det enda som var svårt här var att det var lätt att fastna på mindre båtar som satte en ära i att sätta stopp för oss som går lite snabbare. Men med code eller stora gennakern så försökte vi oftast gasa om i lä.

bhr14maps-21

bhr14maps-22

bhr14-blur-2

Sedan ut på motorvägen igen. Code norrut med TWA 100-110. De flesta spinnakerbåtar kunde bära, men vi var snabbare och behövde inte kämpa lika mycket. Precis som förra året så hade vi en bra fight med Luffe 40 Olisabeth som vi alltid har lika svårt att dra ifrån. Till sist gick det.

bhr14maps-23

bhr14maps-24

Trixig kryss in mot Strömstad. Vridigt och svårt att hitta trycket.

bhr14-blur-3

Vi hann både tappa Rikitin och hämta in dem igen. Nu var det bara X-50 Jokerman före i spåret.

bhr14-blur-4

Vi seglade också om bröderna Victorin i Smaragd. Sam tog bilderna på oss i Strömstad.

Vi hade samma situation förra året, fast då var det Class 40 Solo som var före. Det är speciellt att inte ha några båtar att segla mot utan bara gå på rundningsrapporterna. Det kräver lite mer ren psykiskt att driva sig själv mot klockan trots att man är ganska trött och det är långt kvar.

Nu låg vi bara 10 minuter efter Farren, Snubbler och troligtvis UK Syversen som vi följde på AIS. Det är inte alls mycket…

1 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell 24:04:05 1.314 5
2 Farr 30 Ms Freckles Lena Boymo-Having & Eivind Boymo-Malm  24:05:13 1.332 5
3 XP-38 Snubbler Jan Svernhage & Björn Svernhage  24:06:17 1.316 5
4 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 24:14:55 1.383 5
5 Cheetah 30  Mikael Vesala & Björn Gadd 24:25:26 1.331 5

bhr14-blur-5

bhr14-blur-6

bhr14maps-25

Ännu en svår transition. Precis när vi bespetsat oss på en fin undanvind mot Trestenerna, så kommer ett jättestort motvrid. Ner med spinnakern och upp med focken. Man tycker att man tappar hur mycket som helst i manövern, men när man vänder sig om så visar det sig att alla andra har tappat minst lika mycket.

Här verkade det också hända någonting med båtarna som låg kvar inne vid Strömstad som fick vänta länge på den nya vinden?

bhr14maps-26

Rundningen av Tresteinerna är alltid speciell. Dels bär det av hemåt. Och nu börjar det oftast bli klart vilka som är med i topp.

1 Arcona 410 UK Syversen Anders Nordström & Jussi Santonen 26:04:43 1.363 5
2 Farr30 Ms Freckles Lena Boymo-Having & Eivind Boymo-Malm 26:17:05 1.332 5
3 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell  26:19:26 1.314 5
4 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen  26:20:46 1.383 5
5 XP38 Snubbler Jan Svernhage & Björn Svernhage 26:21:50 1.316 5

15 minuter efter UK Syversen och i stort sett lika med Farr, HP och Snubbler. Tajt!

Vad vi visste var att fglera av båtarna valt att gå på en nedbantad garderob för att få enkel hantering men också ett lågt mätetal. Vi hade valt den motsatta strategin och tagit straffet i SRS för att kunna ha segel som passade i alla förhållanden. Och kunde vi utnyttja detta maximalt på vägen söderut så visste vi att vi skulle kunna hämta in försprånget.

Rätt beslut här är att köra 100%, göra alla byten, satsa allt. Vila kan man göra efter målgång.

bhr14maps-27

Xp-50 Jokerman valde att gå väster om Koster. Det var säkert ett bra vägval, men med hög risk. Vi har förlorat en pallplats på att göra det en gång. Nu ville vi fortsätta att segla konservativt.

Att segla tillbaka samma väg hade inneburit en halvvind med fock. Genom att gå söderut först med en slörspinnaker (A5) och sedan köra code så maximerade vi de vinklar där vi är riktigt snabba. Eftersom spinnakern skulle upp igen plockade vi den i förluckan (den lilla böjen på spåret).

Här ryckte vi mycket på Rikitin, UK Syversen och Olisabeth. Skönt.

Över Kosterfjorden körde vi A5 gennaker innan vi fick byta till code igen strax innan Ulsholmskalv.

1 Dominant 105 Lady Godiva Anders Dahlsjö & Henrik Persson  27:38:04 1.242 3
2 diva 35 swe 400 Jan Knute & Hans Andersson  27:51:50 1.243 3
3 Arcona 410 Uk Syversen Anders Nordström & Jussi Santonen 30:07:20 1.363 5
4 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen  30:10:21 1.383 5
5 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell 30:13:19 1.314 5

De två första var ju uppenbara felrapporteringar, men nu hade vi bara 3 minuter upp till UK Syversen. WOW! Detta funkade verkligen! NU var det bara att köra på i samma stil!

bhr14maps-28

Söderut finns inte så många vägval. Man vill köra raka vägen mellan öarna för att undvika motströmmen, men vi orkade inte riktigt gå så högt med spinnakern. Vi hamnade ett steg längre ut vilket inte var nån stor grej då UK Syversen hamnade ännu längre ut med sin spinnaker.

bhr14-blur-8

Stilstude med den lite mindre slörspinnakern. Tack till Gunnar Sedén som var ute i motorbåt och tog bilderna.

bhr14-blur-9

bhr14-blur-10

Byte till code i 15 minuter och tillbaka till A5 för rundningen av Mjölskärsfyr (Soteskären). Pust! Men allt jobb verkade löna sig då vi nu var 5 minuter före UK.

1 First 40.7 Oscar Langenius & Niklas Engstrand 19:52:36 1.34 5
2 J/111 Blur Peter Gustafsson & Pelle Pedersen 33:12:54 1.383 5
3 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson & Pelle Lindell 33:13:20 1.314 5
4 Arcona 410 UK Syversen Anders Nordström & Jussi Santonen 33:18:09 1.363 5
5 XP38 Snubbler Jan Svernhage & Björn Svernhage 33:21:38 1.316 5

bhr14-blur-11

Sista biten blev en kort kryss in till Smögen, där endast X-50 Jokerman väntade på oss. Nu var frågan om det räckte mot de andra båtarna?

Och det gjorde det!!! Tyvärr så visade det sig att Olisabeth i klass 4 knep totalsegern. Hon var en timme före nästa båt i sin klass efter klippet vid Stenungsund. Just då var vi grymt besvikna efter vi ju lett i sista runningsrapporten (Olisabeth hade inte rapporterat under racet).

Så här i efterhand så hade vi gjort vad vi kunnat. Vi vann klassen och vi kan inte göra någonting åt vad som händer i andra klasser som seglar i andra förhållanden. Stort grattis till Olisabeth!

1 J/111 Blur Peter Gustafsson Pelle Pedersen 1,383 34:04:04
2 HP 1030 Lava Gull Lars-Bertil Gustafsson Pelle Lindell 1,314 00:03:49
3 XP38 Snubbler Jan Svernhage Björn Svernhage 1,316 00:10:26
4 Arcona 410 DAD Sportswear Anders Nordström Jussi Santonen 1,363 00:11:26
5 Farr30 Mrs Freckles Lena Boymo-Having Eivind Boymo-Malm 1,332 00:14:54
6 Bavaria 38 Match Movon Lars Sparrmark Mattias Gunnarsson 1,31 00:17:20
7 Cheetah 30 Cheetah Mikael Vesala Björn Gadd 1,331 00:24:40
8 Comet 41 Sport Awesome Lars J Sørbo Jan Petter Gamborg 1,34 00:45:44
9 Luffe 4004 Niki Felix Hultèn Henrik Ottosson 1,332 00:46:33
10 XP 38 BlueS Hans Johansson Ronny Carlsson 1,342 01:04:30
11 Farr 30 Estelle Christofer Olsson Gunnar Olsson 1,35 01:20:31
12 X-46 Rikitin Mikael Bäckström Johan Bäckström 1,418 01:29:34
13 X-50 Jokerman Per Ottar Skaaret Öivin BrudevollX-50 1,497 01:33:31
14 Dehler 39 SQ Sjöglans Sture Smith Dan Hammar 1,325 01:41:09
15 dehler 39 catleya Dennis olsson Olof holmqvist 1,301 01:53:49
17 Dufour 36 Performance swetre Tord Björkquist Ann-Kristin Svanberg 1,312 02:01:39
18 First 40.7 Flyer Hans Arthurson Göran Eriksson 1,317 02:02:33
19 First 40 Godevenner Elling Rishoff Øyvind Rishoff 1,391 02:03:57
20 Arcona 400 Vitesse Staffan Lennmalm Roger Wallhult 1,335 02:06:37
21 first 40.7 fru puff Oscar Langenius Niklas Engstrand 1,317 02:15:29
22 Dehler 39 sq Endurance Sebastian Carlund Stefan Johansson 1,316 02:21:53
23 Centerline 40 Blåeld Thord Lyrstrand Thomas Ohlsson 1,383 02:24:06
24 First 44,7 New Excuse Morten Harlem Jan Pedersen 1,403 02:26:46
25 Banner 41 Sport Banne Mej Nils Sellbom Johan Bexell 1,317 02:43:04
26 Arcona 410 ? Andreas Landahl Anders Eriksson 1,372 02:57:02
27 X 412 Ayaka Bengt-Olof Petersen Louise Petersen 1,302 03:05:47
28 Dehler 39 JV Amanou Peter Johansson Lars Hedberg 1,31 03:07:30
29 Arcona 460 Aquavit Eric Larsson Martin Larsson 1,413 05:44:04
DNS/DNF Dehler 39JV CISCO Göran Hanson Magnus Hanson 1,311
DNS/DNF Kracer 40 Bjørn Forslund Alf Magne Andersen 1,327
DNS/DNF Elan 410 Alice Björn Gerstädt Adrian Gerstädt 1,378

Alla resultat här.

bhr14-blur-12

Som så ofta är hemseglingen det bästa av alltihop. Perfekta förhållanden, sol och en toppfart på 17 knop. Nu kan man med gott sambete förtöja båten ett par dagar.

bhr14-blur-13

Snubbler under hemseglingen.