Skip to content

65 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jul 16, 2014 @ 08:54

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Jul 16, 2014 @ 09:15

    Om det huvudsakliga “kappseglingsuppdraget” är bankappsegling så tror jag att det är en svår nöt att knäcka. “Mekaniken” i bankappsegling gynnar kryssprestanda och det är, enligt min erfarenhet, nästan hopplöst att nå framgång om man inte kan hålla en plats i första ledet efter starten och helst få ut nosen så att man själv kan välja när man skall göra första slaget. Med en båt som Extreme 37 seglar man alltid bland större båtar och skulle man överleva första kryssen riskerar man att fastna i trafik som hindrar dig att segla rätt vinklar på undanvinden så tyvärr tror jag att framgångsreceptet på bankappsegling är max kryssprestanda för ratingen. Med de ändringar man gjort i ORCi de sista åren undrar jag om inte IRC-båtar som Corby’s eller Ker’s verk kan bli intressanta.

    Reply

  3. Classe
    Jul 16, 2014 @ 10:03

    Seglar själv IMX 40 och kommer att åka på VM snart. Har kört flera stora mästerskap med IMX och X-362 sport. Så jag kan bara hålla med Pelle ovan, man måste ha en bra kryssbåt för att hävda sig på bankappseglingar. Det brukar vara med Elan 350, A35 och liknande båtar och de har väldigt svårt på bankappseglingarna. X-båtar är generellt väldigt bra kryssbåtar(allround tycker vi). Vi har dock hamnat som minsta båt i klassen så man får segla i störd vind ändå. Så trixet är att ha en lite mindre båt än IMX 40 så man blir “stor” båt i minsta klassen. Då hamnar man i 37 fot storlek typ. Salona båtarna går ju bra på EM och VM, men inte tillräckligt sportiga för era krav.

    Reply

    • Mathias L
      Jul 17, 2014 @ 18:39

      Seglar också IMX40 och vi har sällan upplevt något stort problem med att var liten i stora klassen på kryssen, där kan hyfsat lätt trycka bort X50 etc genom att vi oftast kan gå högt med okej fart (förutsatt en hyfsad start) och peta bort andra båtar för att sedan kunna segla efter eget vägval. Problemet numera är snarare på undanvind, framförallt när det är ganska lätt, då nyare båtar med större spinn eller gennaker har en edge. Vi har ju även fått lite sämre relativt gph på senare år, men båten är fortfarande klart konkurrenskraftig på em/vm, även om det krävs att man seglar riktigt bra för att vara med i toppen, men det känns väl ändå rättvist :-)

      Reply

  4. Team Styrbord
    Jul 16, 2014 @ 10:29

    First 40 är superkul att segla, men lite trång invändigt för att vara så stor.
    A40 är ett bra alternativ, lite snabbare än Firsten och förvånansvärt billigt.

    Reply

  5. Sebastian
    Jul 16, 2014 @ 10:31

    Jag hade valt en First 35 för att vara först vid kryssmärket. Sedan blir man kanske ikappseglad av en Salona 37 på undanvinden men som sagt är det kryssen som är viktigast. Jag kan inte komma på någon planande båt som samtidigt de andra egenskaper du är ute efter.

    Reply

    • Carl Fjällman
      Jul 16, 2014 @ 11:03

      Är en Salona 37 långsammare på kryss än F35:a ? Då får vi nog träna lite mer…

      /F35 Rebellion

      Reply

  6. Mikael Vesala
    Jul 16, 2014 @ 10:41

    Herregud, en bolt 37 går inte att leva i??? Vi två ska semestra två veckor i Cheetah. Det blir en tripp till skagen och kanske till Anholt innan vi vänder hem och kör Hermanö runt. Går utmärkt. :-)

    Reply

  7. Per Tengå
    Jul 16, 2014 @ 14:40

    Den där kravspecen stämmer rätt väl med en X-35.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 16, 2014 @ 14:53

      Du tänker på undanvindegenskaperna?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jul 16, 2014 @ 18:36

        Skämtare där!

        Reply

    • Kjartan
      Jul 16, 2014 @ 16:44

      Enig!

      Reply

    • Marcus
      Jul 16, 2014 @ 18:16

      Funderar också på att byta båt och har då sneglat på x35. Vad har ni för negativt/positivt att säga om den?

      Reply

  8. Marcus
    Jul 16, 2014 @ 18:03

    Går också och funderar på att byta båt, har sneglat lite på X-35. Vad har ni för positivt/negativt att säga om den?

    Reply

    • Johan R
      Jul 21, 2014 @ 10:33

      Marcus,
      Har seglat X-35 i 6 år nu, ej båtägare, och har en bra uppfattning om båten;

      Fördelar
      – Billig att köpa, båtar sälj nu för 700-800 tkr
      – Relativt billiga segel, nya 1-2 segel räcker för att vara med i toppen av klassen
      – Etablerad klass med egna cuper, SLAM X-35 Cup i Stockholm och BMW X-35 Cup Öresund
      – Seglar bra även som handicapbåt
      – Enkelt att segla fockbåt utan backstag

      Nackdelar
      – Kappsegling kräver 8 man ombord
      – Djupgående 2,15 m som kan göra det svårt att hitta hamnar
      – Inte ståhöjd i hela pentryt
      – Inte så ombonad som andra cruisers

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2014 @ 21:54

      Under nackdelar kanske undanvindsegenskaperna skall finnas med?

      Om man letar efter en båt som kan “plana iväg på undanvindarna” så bör man vara medveten om att X-35 är relativt stökig när det brallar…

      Reply

      • Johan R
        Jul 24, 2014 @ 13:17

        Peter,

        Tycker kanske inte att det är att anse som en nackdel att X-35 inte planar på undanvind, de flesta båtar planar ju faktiskt inte. Dessutom var min feedback riktad till Marcus som ville veta mer om X-35, inte till den person som specificerat önskemål om ny båt som denna tråd ursprungligen handlade om.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 24, 2014 @ 14:09

          Och även för Marcus kan det vara bra att veta att X-35 är en relativt stökig båt på undanvind när det brallar :-)

          Även om en båt inte planar, så är det ofta så att de hårda undanvindarna är det man minns mest när säsongen är slut. En J/109 planar inte heller, men det är inga problem att segla den riktigt fort på två när det blåser 13-14 m/s. Här skiljer det förvånansvärt mycket mellan olika båttyper och segelkonfigurationer.

          Både X-35 och X-41 fantastiska designer som träffat rätt för de som vill segla både entyp och respit i ett kvalitetsbygge. Men alla båtar har starka och svaga sidor….

          Reply

        • Marcus
          Jul 28, 2014 @ 08:26

          Tack för ditt svar!

          Självklart hade det varit kul med en planande båt men inte hittat nått spännande som passar min budget (7-800k) som planar och samtidigt har hyfsad semester komfort.

          Men kom gärna med förslag :)

          Reply

  9. Leif
    Jul 16, 2014 @ 18:58

    Varför inte en Seaquest 36, med SRS 1.36 kommer man långt. Kryssar bra med god skjuts på undanvinden.
    Inredningen är helt ok.

    Reply

  10. Lars
    Jul 16, 2014 @ 20:14

    Arcona 340 med kol rigg och fock funkade ok i förra årets EM.

    Reply

  11. Stefan Aaröe
    Jul 16, 2014 @ 20:21

    En JPK 10.10 eller 110 skulle inte funka eller? Verkar ju vara en grymma båtar på undanvind i alla fall. Men den kanske suger på kryssen?

    Stefan

    Reply

    • Anders G. Larsson
      Jul 16, 2014 @ 22:56

      JPK 10.10 har jag inte sett förut, men WOW vilken kärra! Den måste undersökas närmrare. Någon som vet SRS på den, och/eller om det guppar någon i nordiskt farvatten?

      Reply

  12. Patrik Forsgren
    Jul 16, 2014 @ 20:37

    Någon som vet mer om Seaquest RP36?

    Reply

    • Peter Lindroos
      Jul 16, 2014 @ 22:27

      Vet inget om Seaquest 36, men det finns en till salu i Finland. Har varit till salu över ett år. Pris 80000€.
      Nettivene.com är adressen.
      Quick search,
      Boat ID
      500543

      Reply

  13. Martin
    Jul 16, 2014 @ 20:59

    Brandspot HP 38 Match kommer i en Gran Turismo version om ett år..

    Reply

  14. Anett S
    Jul 16, 2014 @ 22:42

    Har ni inte funderat ngn schysst båt i entypsklass? Speciellt om ni vill segla bankappsegling.
    Då e de inget problem i starten eller på förstakryssen, alla e likadana :-)
    För alla pengarna som blir över kan ni bo på lyxhotell under regattorna istället för att fundera på inredningen i båten…

    Reply

    • Anders G. Larsson
      Jul 16, 2014 @ 23:06

      Du har ett poäng Anett! Duger SRS 1,318, plan vid 8-10 m/s = 12-13 kn, 15 m/s = 15-18 kn, osv. utan stopp; sköna glasfiberbritsar och en hel 10 liters plastdunk som toa och en klass på G tillbaka i Sverige…ja, då är den segalivade 11 Meter One Design given (norska mästerskap med över 20 båtar). Kräver dessutom bara 4 (o)vältränade snubbar på relingen. https://www.facebook.com/groups/5793540057/?fref=ts
      Fantastiskt kul att segla! ;)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 17, 2014 @ 01:33

      Nån speciell entyp du vill pusha för; snabb på 36-40 fot som samlar 180 båtar på ett VM i våra vatten?

      Det finns så klart utrymme för både Laser, J/70, Farr 30 och RC44… men just i det här fallet så var kravspecen ganska tydlig. Prestera bra på ett ORCi-EM eller VM. Man kan ju segla både Laser och J/70 samtidigt om (om man skippar lyxhotellet).

      Reply

  15. Sten Haeger
    Jul 16, 2014 @ 22:55

    X-41! Snabb på kryss och undanvind. Hyfsat bekväm inuti, bra finish, kolfibermast som standard och inte minst vacker.”Rätt seglad” hävdar den sig i såväl SRS som ORCi. Finns ett flertal till salu i Europa till priser runt 1,5 Msek

    Reply

  16. Björn Rosengren
    Jul 16, 2014 @ 23:36

    Håller med Sten, X-41 är något mer ombonad än en X-35a (skott till akterkojerna gör stor skillnad).
    Dock kan segelhanteringen bli något påfrestande om man familjeseglar.

    Reply

  17. Sjörövaren
    Jul 17, 2014 @ 06:45

    Nm 38 verkar vara klockrent passande om man kollar resultatlistorna.

    Reply

  18. Malcolm
    Jul 17, 2014 @ 08:06

    En ny Finnflyer 34 med ORCi GPH på 612 borde rymmas i din budget. Kryssar fantastiskt och har bra fart på undanvinden. Mkt styv och snabb i lättvind. Trevlig inredning dessutom.

    Reply

  19. Classe
    Jul 17, 2014 @ 08:49

    JPK båtarna passar i kravspecen. Vann inte en JPK 10.. nåting Fastnet förra året och att de seglade DH.

    Reply

  20. Classe
    Jul 17, 2014 @ 11:01

    Japp här dök segrarna från Fastnet upp, en JPK1010 verkar ju snabb, mina seglar kompisar var med i sin First 40 och JPK seglade lika snabbt på 2 personer runt Fastnet om jag inte minns helt fel. Cool båt https://fr-fr.facebook.com/Axxonmast/posts/352512258214208

    Reply

  21. Jonas
    Jul 17, 2014 @ 11:41

    Jag hade ungefär samma spec.
    Jag köpte min Farr 40 OD för 2år sedan, kostade 650000 SEK. Fick med många segel körde ORCi EM i Sandhamn förra året. (Lyckades spika sista racet.)
    Båten är fruktansvärd snabb för sin storlek och är väldigt allround.
    Förutom kappsegling så semesterseglar frugan och jag ganska mycket.
    Tycker det funkar perfekt på grund av den enkla riggen. ( inga backstage och fock).
    Jag slå ett slag för Farr 40.

    Reply

  22. Stefan Aaröe
    Jul 17, 2014 @ 12:29

    Den vann IRC totalt samt DH, tror jag..?

    10.10 kanske är lite för liten och mer IRC/DH-specad egentligen? Fina båtar i vilket fall.

    Stefan

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Jul 17, 2014 @ 13:38

    Problemet med många av de båtar som nämnts (Arcona 340, JPK, NM, FinnFlyer) är att de ser ut exakt som den båt som läsaren redan har: lagom snabb (GPH 610-625 eller SRS 1.27-1-32), lite tyngre (eller mindre och med moderat undanvindsyta )för att inte behöva segla i stora klassen.

    Några av de franska IRC-byggena som JPK, Archambault eller MC34 Patton hamnar på ungefär samma ställe där Italienarna är med NM38 eller Next 37. Båtar som ser förbannat coola ut men som de facto inte går särskilt fort.

    Fastnet kom upp som ett exempel. Rent generellt kan man säga att det där inte finns någon issue med storlek eller prestandaprofil. Där klarar sig en J/111 eller X-treme 37 alldeles utmärkt eftersom man inte måste segla i skitvind från TP52 och Farr 40 fem dagar i sträck :-) och man kan oftast få lite utväxling på sin undanvindsprestanda.

    Vi upplever precis detta med Blur. Att segla kryss/läns på GVA Marstrand Big Boat där alla är snabbare på startlinjen är extremt tufft och jag tror inte man kan komma till en sådan regatta med ambitionen att vara i topp med en båt som är bland de långsammaste i klassen (men man kan ju ha kul ändå). På Færdern, ÅF eller Bohusracet är det en annan femma då man oftast kan segla sitt eget race och få ut fartpotentialen.

    Med J/109, som är designad för kryss/läns och där man oftast hänger med gänget runtomkring ganska bra även om det är Farr 30 eller X-35, så var det en helt annan grej. Här lyckades vi också göra bra resultat både på MBBR och i Kerteminde Big Boat.

    Det är väl också en utveckling inom ORC att man gått till regattor som inte innehåller så mycket offshore. Och då måste man ha en båt som presterar på första kryssen (relativt de båtar man har i klassen).

    Så, horses for courses…

    Reply

  24. hasse
    Jul 17, 2014 @ 14:12

    funderar på att köpa en finflyer 32 med 2 meterskölen och ha som fritidsegalbåt i skagerack, kattegatt samt även lite kappsegling, vad tycker panelen om detta? kommer mest att köra lys.

    Reply

  25. Ulf Palm
    Jul 17, 2014 @ 14:36

    Reply

    • Classe
      Jul 17, 2014 @ 15:15

      Mannerberg38 är jättefin, bra segel och snabb båt. Eva Sporre äger den, tror hon heter så. De varmed på ORCi EM förra året med ren tjejbesättning

      Reply

  26. Tobbe
    Jul 17, 2014 @ 15:16

    Kanske kan detta vara ngt? Billigt, rimligt nytt och med en del schysst utrustning:
    http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=348694

    Reply

  27. Idan
    Jul 17, 2014 @ 23:38

    Jag hade kikat på Jeanneau’s nya Sun Fast 3600, det gör jag… …Och dessutom får du med short-handed perspektivet! (Trevlig läsning i senaste Yachting World.)

    Reply

  28. Håkan Lindström
    Jul 18, 2014 @ 02:19

    En farbror som jag ser ordet kappsegling – läser sen med uppspärrade ögon alla kommentarer om vilka båtar man kan prestera med, och blir nästan stum av förvåning över förvirringen och engagemanget i båtvalsfrågan.

    Köp vilken båt som helst om du inte väljer entyp. Man får ju ändå “kappsegla” lite mot sig själv i handikappsport. Typ, är vi nöjda eller ej. Alla som inte vinner har ju ändå fel båt. Till och med klubbgolf m handikapp är rättvisare.

    För riktig kappsegling – J 70, J 80, X35, t o m IF, H-båt o Drake, Laser med fl entypsbåtar. Bästa seglaren vinner! Vilken grej. Som i riktig sport! Och vad med pisk man får innan man ev lärt sig segla på hög nivå. Men, ingen vinnarbåt att kompensera med, eller värre ändå, ingen förlorarbåt att skylla på. Skönt eller jobbigt?

    VM i båtar med handikapp, vad är det för VM? Vad sägs om en cruiser, t ex vilken som helst nästan av de listade i kommentarerna eller en fantastiskt mycket bättre och billigare cruiser, när man inte väljer som kappseglingswannabe. Enjoy! Och sedan en J 70, Melges 24 eller 32 för riktig bankappsegling! Sport!! Riktiga VM!! Riktiga seglare vinner.

    Jovisst, jag har en handikappbåt i SRS och tycker att det är riktigt kul. Båten är fantastik att segla och har vinstpotential (hoppsan). Man njuter ombord, ger järnet. Träffar sedan folk i land och grillar korv mm. Ornö Runt i min XP33 – en fantastisk seglings- och naturupplevelse med massor av social kvalitet. Riktigt trevligt! Typ så. Sport? Knappast. Men jag vill absolut vara med.

    Funderar på en J70. Kul om det blir många! Undrar om jag kan lära mig igen efter 35 års paus, så att jag kan fajtas i toppen? Tvekar om det. Men entyp är ju kul hur som helst, på riktigt!.

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 18, 2014 @ 11:14

      Stämmer naturligtvis :-)
      Men segling kan ju utföras på många olika sätt så dom personliga prefenser på vilket sätt som är rätt för en själv blir lite olika ?

      När man väl hittad vilken typ av segling som känns mest rätt, behöver man både medel, kunniga tillgängliga gastar, samt kunskap om båtars olika egenskaper”knowhow” om vilken typ av båt som ev. kan ha en liten edge för den typen av segling, kanske lite känsla för att få ihop mixen ?

      Här kan man skaffa erfarenheten genom att själv deltaga och observera, eller ta till sig av erfarenheter redan gjorda av andra, här blir Blur en suverän hjälp i detta :-)
      Att tex kryssegenskaper bör väga tungt vid val av båt för efterfrågad bansegling i ORCi ?
      Så valet av båt blir en del av framgångs mixen ?

      Önskar man segla mycket shorthand på havet kanske andra egenskaper lyfts fram ?
      Eller snabba undanvindskör ?
      Kanske klubbseglingar mixad med ett par större seglingar typ Tjörn Runt ?
      Eller man har en viss budget att hålla sig till, med rätt båt knowhow om vad man vill uppnå så når man oftare dit ?
      Har man lyckats med mixen kan man ibland slå mycket duktiga entypsseglare ? Svor jag nu ?

      Rätt Oldtimer segling för dagen:
      http://www.youtube.com/watch?v=3dyiK_1Y3j4

      Reply

  29. malcolm
    Jul 18, 2014 @ 11:57

    att hålla sig till det lite mindre alternativet 32-35 ft har sina fördelar för plånboken när det skall bytas segel, winschar, motor.
    Mindre är även lättare att hantera, i manöver, bära av … på semestern eller för single/ double handed kappsegling
    att en lätt kolmast bättrar på segelegenskaperna vet all, men det blir även mindre tungt att lyfta, kånka vid på/avmastning

    Reply

  30. Håkan Lindström
    Jul 19, 2014 @ 12:54

    En andra och sista sväng i båtvalskommentarerna

    Allt som inbjuder till segling tycker jag om! Heja srsseglaren!

    Stolt segrare?
    Jag följde avslutningsdagen på en av de kända srsseglingarna i Stockholm från motorbåt. Segraren manövrerade illa och gjorde vägval som var riktigt dåliga. Det var 100% båtvalsvinst, för ingen hade en chans mot den båten med sitt mätetal i den vinden – en riktig SRS-låda (suck). Hade distansen seglats entyp säger mitt mycket vana öga att segraren hade haft svårt att komma bland de 20 -30 första.
    Jag hade inte varit stolt utan istället generad över vinsten ombord på den båten. Nu kan ju inte de hjälpa att det var som det var, så ingen kritik mot segraren. Undar om mätregelfördelen gör att lärkurvan är flack ombord på en sådan båt?

    Recept för bra segling.
    – Träna, utvärdera, segla i massor, segla med folk du trivs med. Lär, lär, lär.
    – Välj den båten som känns roligast för dig att segla i, crusing som handikappsegling.
    – Bli din egen mästare på hantering, omvärldsfaktorer och vägval!
    – Lär ut dina bästa knep. Kanske får du ett tillbaka och säkert måste du lära dig fler om du “avslöjat” något. Alla vill ju ha bra konkurrens – eller hur?! Lärkurvan knäcker uppåt.
    – Strunta 100% i mätbrevet. Köp en kul båt och trisslott istället.
    – Prova entyp absolut senast när du känner att ni är mästare i er egen båt – och få en idrottsflash. Vad sägs om J70? Kan det bli en stor klass i Sverige?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 19, 2014 @ 14:01

      Ja, det är skönt att detta aldrig har hänt i entyp. Att någon haft båten på varv för bredspackling, köpt en ny kölprofil, nya segel och proffs ombord :-)

      Det finns en anledning till att de bästa seglarna lägger massor av tid på att köpa rätt båt, optimera den och lägger tid på segeldesign. Oavsett om det är entyp, box eller respitsegling. Det som också är samma personer som vinner oavsett om de sitter i Snipe, Express eller en 40-fotare i SRS eller ORCi. Visst kan andra båtar med klåpare ombord vinna enstaka race, pga båttyp, optimering, väder eller massor av tur. Men i det långa loppet så är det duktiga seglare som tar hem det.

      I just det här fallet kommer frågan från en kille som piskar upp de flesta i vilken entyp som helst, och jag skulle inte alls bli förvånad om du får se honom i en J/70 om ett par år.

      Men just nu vill han ha precis det som efterfrågas ovan, och jag har inga som helst problem att se det rationella (och ganska roliga i) i ett sådant projekt.

      Reply

      • seglaren
        Jul 20, 2014 @ 11:53

        Visst finns skillnader även hos entyp men de är betydligt mindre. Och då blir det ju frågan om hur långt räcker fördelen att vara en skickligare seglare. Varför försöker de alla duktigare seglare att få marginalerna på sin sida? mätbrev inom SRS är ju en del i det hela.

        Snyggt att kalla de som inte alltid seglar i topp som klåpare. de känner sig säkerligen mycket välkomna på kappseglingar när den synen kommer fram.

        Reply

    • srsseglaren
      Jul 19, 2014 @ 17:35

      Instämmer helt :-)
      Antar att det är dom personliga preferenserna om vilken segling som känns rätt som skiljer sig ?
      Finns många delar i mixen, SRS mätbreven har ju tagit en hel del plats på detta forum, kan bara tycka att mycket är gjort även om det finns lite kvar, vilket det putsas på inför varje säsong?
      Fanns kanske andra båtar som kom i topp 5 den dagen vilka man borde fokusera sin uppskattning för ?

      Så för några så är mätbrevsdiskussionen en faktor som man vill undvika ?

      Personligen ogillas det faktum att om det är 40 båtar eller fler på linjen måste det innebära att max 10-15 seglar i ngt som påminner om ren vind ? häri ligger naturligtvis en del i kunnandet av entypssegling men för att hålla sig bland dessa 15 båtar upplevs det som man behöver rätt vassa armbågar för att ens få samma möjlighet att börja segla ? så igen personliga preferenser om vilken typ av segling man uppskattar ?

      Som Peter G. nämner alla entypsbåtar är inte lika snabba ?
      Vilket en del kan och vill förbättra genom eget båtmeck, kanske är man bara lat men att behöva ta loss kölar roder(äldre båtar) för att få en båtfart som är OK känns som båtbyggnad mer än segling ?
      Roligare att välja båt än bygga båt ?

      Sen finns det ju dom som både seglar bra och som valt en slowbåt som tex Mamba 311 och förvandlat den till en båt med edge , vilket i sig är rätt imponerande :-)

      Hoppas att inte SRS diskussioner avskräcker till att bli enbart entyp då nivån blir högre och är rätt kul med duktiga seglare i SRS gänget också ?

      Reply

  31. Pelle Pedersen
    Jul 20, 2014 @ 15:29

    Förslag på båtar; storleken bör väl stanna runt 36-38ft. Ska den vara “competitive” på W/L-bana ska den kryssa bra och samtidigt vara “kul” i nedförsbackarna så luktar det Ker lång väg, bara att tjacka en Ker 11.3!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 21, 2014 @ 21:57

      +1

      Jag tror också man skulle kunna få lite hjälp med optimering från Jason Ker som har bra koll på regeln.

      Reply

  32. Peter
    Jul 20, 2014 @ 21:04

    Vattnet är det samma som Vi samsas om. Vinden är där den är. Om nu denne man kan skuva upp oss andra på någon entyps segling visa dig då. Lek inte osynlig utan visa vad som gäller så tror jag Seglar-Sverige kan plocka fram fler duktiga seglare än vad som ryms på alla er fingrar som seglar på BLUR…….:).
    Vi har olika ambitioner här i livet, bänka upp Era familjer på railen och bjud upp på lika promisser.

    Men förbannat intressant läsning Peter, och jag är mer än imponerad av denna blogg och vad denna gjort för mig och andra för att hålla liv i vårt stora intresse.

    ………….SEGLING…..

    /pg

    Reply

  33. Sillstryparn
    Jul 22, 2014 @ 09:41

    Den krassa verkligheten idag är att det är lätt att hitta häftiga båtar till vettigt pris, men att det är i princip omöjligt att sälja den gamla. Mitt råd är därför att först sälja båten man har och därefter börja leta nytt. Då kan man snabbt slå till när läge kommer. Gillar Luffe40. Blå’s är till salu nu, såg jag. Mycket välskött båt.

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Jul 22, 2014 @ 21:07

      Alla vill ju köpa en båt till ett vrakpris. Men hur många vill sälja till ett..?

      Sätter du rätt pris på din båt så blir den nog såld.

      Stefan

      Reply

  34. Commodores' Cup 2014 | BLUR
    Jul 26, 2014 @ 23:20

    […] Alltid intressant att se vilka team och båtar som gör bra ifrån sig i Commodores’ Cup. Intressant också att titta i resultatlistan då en del båtar haft lite oflyt på havsracet. Kanske kan det finnas lite input här för diskussionen om snabba kryss/länsbåtar mellan 35 och 40 fot. […]

    Reply

  35. Olav Nakken
    Dec 22, 2014 @ 16:42

    Hei
    Sesongen er kanskje slutt, men det kommer jo en ny. Jeg har lagt ut en Farr395 for salg på Finn.no i Norge. Tror den innfrir på ønskene som var satt i starten. Rimelig er den også. Noen issues er det jo men uansett veldig mye for pengene.

    Mh Olav Nakken

    Reply

  36. Bosse F
    Jul 18, 2015 @ 09:05

    Hur gick det med båtvalet, vad blev det?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.