Skip to content

12 Comments

  1. Fabian
    Jul 19, 2014 @ 16:56

    Känns som att BAR blir CoR med tanke på att dem citeras?

    Reply

  2. srsseglaren
    Jul 20, 2014 @ 12:35

    Oracle team USA coach Phillipe presti testar Phantom:
    http://www.youtube.com/watch?v=7TCqxEszPVc&index=10&list=PLXXmugR4Tc7Ekiou5GPrlUpVyMdy9dRTt
    Det ringande foiling soundet känns som ngt som man kunde lära sig uppskatta :-)

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Jul 20, 2014 @ 14:08

    Hamilton Island Yacht Club CEO, Iain Murray told Sail-World that the decision to withdraw from the 35th America’s Cup was only made in the last 48 hours.

    ‘This challenge has grown to the point where the gap between the commercial side and the competitive costs’ are out of HIYC’s comfort zone

    ‘The Cup campaign has grown into a far bigger cost and potential risk, with which they are not comfortable.’

    ‘We’ve had a detailed assessment of the campaign, and have had expert advice from a lot of expert companies that deal in the commercial area. Even though I think the commercial feeling is very positive towards the America’s Cup, the timeline is the killer in this Cup.

    ‘Sponsors want to know where the venues are, and the dates. The gap gets pretty wide trying to get the sponsors to commit against the timeline of the expenditure.’

    Murray’s comments come after the shock withdrawal of the Challenger of Record for the 35th Match – the second time in the last two America’s Cups that this has happened.

    http://www.sail-world.com/index.cfm?nid=124684

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Jul 20, 2014 @ 19:52

    Jag tycker de ska lägga AC-seglingarna i Gaza. Då skulle israelerna tvingas sluta skjuta och det skulle säkert pumpas in massor med pengar som skulle hjälpa till med återuppbyggnad.

    Reply

  5. David
    Jul 22, 2014 @ 20:06

    Hej Peter,
    AC I San Diego! Varför inte lika roligt sportsligt eller kommersiellt? Bay innanför Coronado Island klockren för beach publik, grym infrastruktur hangarer och lyftkranar så det räcker. Sköna sandstränder och med det genuina båt intresset i San Diego skulle det garanterat bli en publik succe. God mat, trevliga glada människor, smult snabbt vatten utan kelp och skräp skulle kunna lyfta foiling till en ny nivå. Det blåser stabilt men mindre än SF. Vädret är som du vet nyckfullt i Sanfran dimma och snabbt skiftande vind,krabb sjö och svinkallt vatten. I San Diego är det däremot nästan jämnt som en perfekt Svensk sommardag sol, ca. 20-30 grader och varje eftermiddag blåser det minst ca.10 knop under våren mer. Låter väl najs? Seglade nyligen F18 innanför Coronado island och tänkte att wow här skulle man lägga AC skulle bli lite tight ibland men det gör ju det hela spännande. Har seglat en hel del F18 i ocean utanför San Diego men det är inget alternativ, kelp och åter kelp.

    Gaza, Västsahara mfl. Visst dom skulle behöva mer av världens fokus och en AC budget rakt in tex. Västsaharas permanenta flyktingläger skulle göra skillnad på riktigt!
    Erik hoppas du engagerar dig andra forum också/ DC

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 22, 2014 @ 23:37

      Jag ser egentligen ingenting som är bättre i San Diego jämfört med San Francisco (mer än att det är billigare att turista där):

      Sportsligt: tycker du verkligen att vindstyrka är en fördel i San Diego :-) Beroende på källa så blåser det i snitt 25-50% mer i San Francisco. Dessutom är riktningen mycket mer stabil i SF. Och i den här typen av båtar så kommer det att krävas lite bris för att det skall bli kul att se på. I alla analyser jag har sett så framhålls detta som största nackdelen i SD.

      Med stor sannolikhet kommer man att få köra offshore. Man har flaggat för möjligheten att köra på bukten men det funkar bara om vinden ligger mellan 260 och 280 grader (~30-40% av tiden). Då blir banan 2 sjömil lång vilket är 50% kortare än i SF.

      Publikt: i SF fanns bra åskådarplatser på flera ställen. Var man på America’s Cup Pier så passerade båtarna 20-30 meter från åskådarna vid målgång. Detta går inte att göra i SD, och största delen av tiden kommer man inte att se båtarna annat än när de bogseras ut. Lite som i Valencia eller förra gången man var i SD.

      Kommersiellt: SF är ett av de ställen på jordklotet där det händer absolut mest, framför allt inom teknologi. Man har en ekonomi som är ungefär dubbelt så stor som San Diegos (utan att räkna Silicon Valley) och dessutom betydligt mer internationell.

      Att Americas’s Cup är en lekplats för miljardärer och i princip saknar lokala sponsorer (mer än som skattebetalare) är väl en annan sak :-)

      Nu blir ju detta mest en akademisk diskussion eftersom valet faller på den stad som betalar bäst, inte den som har de bästa sporstliga förutsättningarna. Tyvärr verkar det finnas en direkt koppling mellan städer med mycket pengar och lite vind (Rio, Muscat, Singapore, San Diego, …)

      Reply

  6. Gus
    Jul 23, 2014 @ 13:23

    Innan TT har löst sina Gunvor turer tror jag inte Artemis kommer registrera sitt intresse i AC.

    Kanske vore kul om CH gänget slog till och körde ett till “man mot man” möte……..

    MVH,

    Reply

  7. Sam V
    Jul 26, 2014 @ 00:39

    Artemis, BAR, Luna Rossa och Frankrike(!) stöttar Oracle och kör vidare mot AC35:
    http://www.americascup.com/en/news/105_-All-the-elements-for-the-success-of-the-event-are-there-.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 26, 2014 @ 00:41

      Värt att notera är väl att ETNZ inte var med på den pressreleasen.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.